Ik las dat ook hahahaquote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:25 schreef Wickyleaks het volgende:
lol.... lees net zo snel als ik stuiter... las marktplaats marktplaats marktplaats
Heb je er echt last van? Of valt het wel mee? En, ben je niet vermoeid door alle prikkels?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:56 schreef Wielrem het volgende:
ADD-er meldt zich. Geen medicatie. Concentratie problemen soms. Vooral problemen qua overzicht.
Alles valt me op om me heen. Ik zie en hoor bijna alles. Als ik me rustig voel en houd, is het goed te doen. Wordt het te druk dan verlies ik overzicht.
zo herkenbaar... en zo vermoeiendquote:Op zaterdag 26 maart 2011 18:56 schreef Wielrem het volgende:
ADD-er meldt zich. Geen medicatie. Concentratie problemen soms. Vooral problemen qua overzicht.
Alles valt me op om me heen. Ik zie en hoor bijna alles. Als ik me rustig voel en houd, is het goed te doen. Wordt het te druk dan verlies ik overzicht.
Is op zich ook logisch, want "maak plaats" is wat anders dan "maakplaats". Het eerste is een oproep om plaats te maken en de doorgang vrij te maken. Het tweede is geen woord, maar zou hoogstens gezien kunnen worden als een plek waar iets gemaakt wordt.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:25 schreef Wickyleaks het volgende:
lol.... lees net zo snel als ik stuiter... las marktplaats marktplaats marktplaats
quote:Op maandag 28 maart 2011 19:22 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Is op zich ook logisch, want "maak plaats" is wat anders dan "maakplaats". Het eerste is een oproep om plaats te maken en de doorgang vrij te maken. Het tweede is geen woord, maar zou hoogstens gezien kunnen worden als een plek waar iets gemaakt wordt.
Kortom, d'r moet gewoon een spatie tussen. En in de TT dus in totaal 3 keer.
fijn. En nu een geslachtsverandering ondergaanquote:
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 09:24 schreef seasushi het volgende:
[..]
fijn. En nu een geslachtsverandering ondergaan
Bij PsyQ doen ze dat automatisch, ik vind het best fijn. Het heeft er minstens twee keer voor gezorgd dat ik wist dat ik de dag daarna een afspraak hadquote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:04 schreef ScarFace- het volgende:
Heb zojuist een brief gekregen van de ggz of ik gebruik wil maken van afspraakherinnering via sms.
Mwa, ik twijfel.
gewoon doen... baat het niet dan schaad het nietquote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:04 schreef ScarFace- het volgende:
Heb zojuist een brief gekregen van de ggz of ik gebruik wil maken van afspraakherinnering via sms.
Mwa, ik twijfel.
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:33 schreef ScarFace- het volgende:
@hierboven Ja die zijn er
Oxazepam of een ander pammetje alhoewel AP ook wel werkt maar voelt onvergelijkbaar beetje beklemmend.
Bupropion/wellbutrin gebruik je nu?
Dagelijks nemen is ook niet de bedoeling dan moet je helaas echt een ander middel nemen iddquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:39 schreef Maartel het volgende:
[..]
Jep, stomme spelfout.. zowel tegen angsten als ADHD (en beetje neiging tot depressie).
Oxazepam heb ik een tijd gehad en werkte lekker, maar gewend helaas snel dus is niet iets om dagelijks te nemen
Dat zou inderdaad nog wel kunnen, want af-en-toe een concert bijwonen zonder na een kwartier weg te willen lopen zou ook wel eens leuk zijnquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:58 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Dagelijks nemen is ook niet de bedoeling dan moet je helaas echt een ander middel nemen idd
Maar voor zo af en toe een keertje kun je ook wat meer nemen of een langer werkend middel vragen
Medicatie, mits het aanslaat kan veel helpen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Maartel het volgende:
Ik meld me ook maar weer eens..
Nadat afgelopen jaar na veel gesprekken mijn diagnose toch vooral Asperger leek, is nu, tijdens een opname (ter observatie en af/opbouw medicatie) toch wel weer geconstateerd dat ik ADHD heb, ditmaals inclusief H.
Nu ik al enkele weken niet meer drink (dronk thuis eigenlijk elke avond wel wat om beetje te ontspannen) merk ik ook weer goed wat een lading onrust ik nuchter ben.. Sta elke dag om 8 uur, hele dag een vol programma, na 't avondeten even 10 minuten bijtanken en vervolgens ben ik de hele avond weer helemaal hyper en rusteloos.. 't is dat ik verstandelijk weet dat ik er vroeg uit moet, maar ben nog geen enkele avond naar bed gegaan omdat ik me ook maar enigszins moe voelde.
Dit weekend ook weer eens gemerkt waarom ik 's avonds bij een film ook standaard een biertje pak.. heb een dvd in zijn geheel uitgekeken, was een hartstikke leuke film, 'mocht' van mezelf maar om het half uur even pauzeren, maar zat eigenlijk nog de hele film op de teller te kijken hoe lang t nog duurde zodat ik weer van de bank afkon.
Is dit iets waar medicatie veel aan kan veranderen? (er wordt me hier namelijk heel erg benadrukt dat ik niet te veel van medicijnen moet verwachten en gewoon mijn leven af moet stemmen op mijn gevoel.. maar als ik dat zou doen ben ik dus overdag én 's avonds continu in actie, en da's ook niet echt relax leven)
Zit nu overigens aan de Pubropion (nare ervaringen hoor ik liever niet want ik ben nogal een paniekertje)
Is het mogelijk om adhd en add te hebben? ADD is ADHD zonder hyperactiviteit, dan is het toch onmogelijk om beiden te hebben, of mis ik iets?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:30 schreef Wickyleaks het volgende:
[..]
Bij mij sloeg het niet aan en ik moet idd een manier zien te vinden om met mijn adhd&add&depressie&angststoornis
Ik kan opeens heel hyper worden. Maar dan echt uit het niets, heb nu een soort brabbeltaart gevormd die ik dan spreek en ben dan heel druk en dwangmatig. Maar heb tijdens die aanval wel de hele tijd door dat ik druk doe, en roep altijd tegen mijzelf dat ik moet stoppen, heel vreemd.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:48 schreef Horchata het volgende:
[..]
Is het mogelijk om adhd en add te hebben? ADD is ADHD zonder hyperactiviteit, dan is het toch onmogelijk om beiden te hebben, of mis ik iets?
Er zijn 2 Typen bekend:quote:Op dinsdag 29 maart 2011 18:48 schreef Horchata het volgende:
[..]
Is het mogelijk om adhd en add te hebben? ADD is ADHD zonder hyperactiviteit, dan is het toch onmogelijk om beiden te hebben, of mis ik iets?
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:33 schreef Wickyleaks het volgende:
What is ADD? "The mind of a Pentium 4 with the memory of a 286."
In Tweaker stijl geupdatet: "The mind of an i7 with the memory of a 286."quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:33 schreef Wickyleaks het volgende:
What is ADD? "The mind of a Pentium 4 with the memory of a 286."
jeetje we worden steeds slimmer! nu nog snellerquote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:21 schreef spurvehog het volgende:
[..]
In Tweaker stijl geupdatet: "The mind of an i7 with the memory of a 286."
Ah, ik ken de verdeling in drie typen (even geleend van wikipedia):quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:25 schreef Wickyleaks het volgende:
[..]
Er zijn 2 Typen bekend:
1. Alleen concentratieproblemen (onoplettend) ADD (Attention Deficit Disorder) 2. Concentratieproblemen / hyperactiviteit / impulsiviteit / snel driftig ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Ook een combinatie van beide typen is mogelijk. Vaak omschreven als het gecombineerde type of AD/HD
Nja zij heeft het over 2 types... maar als je het laatste zinnetje leest staat er eigenlijk al een 3e type... de adhd-c aka gecombineerdquote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:28 schreef Horchata het volgende:
[..]
Ah, ik ken de verdeling in drie typen (even geleend van wikipedia):
De ADHD stoornis wordt in het diagnostisch handboek DSM-IV-TR beschreven als bestaande uit drie verschillende types:
ADHD-I, het onoplettende type (ADHD Predominantly Inattentive Type). Dit is het type waarbij vooral sprake is van ernstige en aanhoudende aandachtszwakte (moeite om de aandacht in het hier-en-nu te houden, dromerig type). Dit wordt ook wel het ADD-type genoemd. Deze aanduiding wordt echter sinds de publicatie van DSM-IV formeel niet meer gebruikt.
ADHD-H, het hyperactieve en impulsieve type. Hier is vooral sprake van ernstige en aanhoudende impulsiviteit en hyperactiviteit;
ADHD-C, het gecombineerde type. Zowel de problemen van het onoplettende als het hyperactieve type zijn aanwezig. Dit type ADHD komt het meeste voor.
Ik snap in ieder geval wat je bedoelt, soms ontstaat er wat verwarring aangezien ADHD uiteindelijk een verzamelbegrip is van de verschillende soorten.
Bupropion ken ik in de vorm van Wellbutrin, werkte voor mij goed, (kreeg zelfs minder zin in rokenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Maartel het volgende:
Ik meld me ook maar weer eens..
Nadat afgelopen jaar na veel gesprekken mijn diagnose toch vooral Asperger leek, is nu, tijdens een opname (ter observatie en af/opbouw medicatie) toch wel weer geconstateerd dat ik ADHD heb, ditmaals inclusief H.
Nu ik al enkele weken niet meer drink (dronk thuis eigenlijk elke avond wel wat om beetje te ontspannen) merk ik ook weer goed wat een lading onrust ik nuchter ben.. Sta elke dag om 8 uur, hele dag een vol programma, na 't avondeten even 10 minuten bijtanken en vervolgens ben ik de hele avond weer helemaal hyper en rusteloos.. 't is dat ik verstandelijk weet dat ik er vroeg uit moet, maar ben nog geen enkele avond naar bed gegaan omdat ik me ook maar enigszins moe voelde.
Dit weekend ook weer eens gemerkt waarom ik 's avonds bij een film ook standaard een biertje pak.. heb een dvd in zijn geheel uitgekeken, was een hartstikke leuke film, 'mocht' van mezelf maar om het half uur even pauzeren, maar zat eigenlijk nog de hele film op de teller te kijken hoe lang t nog duurde zodat ik weer van de bank afkon.
Is dit iets waar medicatie veel aan kan veranderen? (er wordt me hier namelijk heel erg benadrukt dat ik niet te veel van medicijnen moet verwachten en gewoon mijn leven af moet stemmen op mijn gevoel.. maar als ik dat zou doen ben ik dus overdag én 's avonds continu in actie, en da's ook niet echt relax leven)
Zit nu overigens aan de Pubropion (nare ervaringen hoor ik liever niet want ik ben nogal een paniekertje)
Ik ben ook altijd ontzettend moe, dat heeft waarschijnlijk te maken met de depressie en vergeet niet dat die onrust in je hoofd/lichaam je ook behoorlijk wat energie kan kosten (moeheid hoort volgens mij wel weer bij het add)quote:Op woensdag 30 maart 2011 09:17 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Bupropion ken ik in de vorm van Wellbutrin, werkte voor mij goed, (kreeg zelfs minder zin in roken) ik bleek er alleen allergisch voor (galbultjes) maar het kalmeerde me goed, en hielp ook tegen de hyperactiviteit... Dus 2 in 1.
Typisch, ik kreeg ook eerst diagnose Asperger, nu adhd, en depressie. Ik zit zelf eigenlijk nog te denken aan burn-out, daar komt ook alles in voor waar ik nu last van heb, heb ook ernstige stress verschijnselen (o.a. angst, hyperventileren, maagklachten, hoofdhuid psoriasis, slecht slapen, veel piekeren, enz) Echt depressief voel ik me niet, ja als ik weer eens ontzettend moe ben, wat vaak is. Ik denk dat die moeheid niet zozeer bij ADHD hoort namelijk..
Zodanig moe dat je nergens zin meer in hebt? Dat het huishouden of even de stad in teveel is? Ik heb nieteens een sociaal leven meer.. Ik ben niet depressief in de zin van dat ik 24/7 denk dat mijn leven zuigt, ik voel me vaak depri uit onmacht..quote:Op woensdag 30 maart 2011 10:38 schreef Wickyleaks het volgende:
[..]
Ik ben ook altijd ontzettend moe, dat heeft waarschijnlijk te maken met de depressie en vergeet niet dat die onrust in je hoofd/lichaam je ook behoorlijk wat energie kan kosten (moeheid hoort volgens mij wel weer bij het add)
Ja.... ik heb daar ook last van... al heel mijn leven. Vaak ga ik dan juist toch omdat ik wel merk dat het vaak weer energie geeft ondanks het hele moe zijn. Merk ook dat het voor mij makkelijker is om door te gaan sinds ik een hond heb... hoe moe ik ook ben ik MOET naar buiten ik MOET aandacht geven etc... je moet proberen dat circeltje te door breken door juist iets te doen als je ontzettend moe bent... al is het 5 minquote:Op woensdag 30 maart 2011 10:53 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Zodanig moe dat je nergens zin meer in hebt? Dat het huishouden of even de stad in teveel is? Ik heb nieteens een sociaal leven meer.. Ik ben niet depressief in de zin van dat ik 24/7 denk dat mijn leven zuigt, ik voel me vaak depri uit onmacht..
Heb ik dus ook, heel mijn lichaam staat de gehele dag strak gespannen als een veer, en dat is zoooo vermoeiend! k ga nu een cursus mindfulness proberen, kijken of ik rust kan vinden ergensquote:Op woensdag 30 maart 2011 19:46 schreef Maartel het volgende:
Midden op de dag al bekaf zijn is zó irritant.. Want het rustig aandoen kan ik zelfs dan niet, maar vrijwel alles wat ik zou kunnen doen voelt als overbelasting
heel herkenbaar, dat gevoel dat alles als overbelasting voelt. En daar word ik soms ook enorm depri van.quote:Op woensdag 30 maart 2011 19:46 schreef Maartel het volgende:
Midden op de dag al bekaf zijn is zó irritant.. Want het rustig aandoen kan ik zelfs dan niet, maar vrijwel alles wat ik zou kunnen doen voelt als overbelasting
Ga je veel wandelen met je hond? Wandelen en schrijven (zoals hier posten) zijn erkende hulpmiddelen tegen depressieve gevoelens.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:20 schreef Swiffer het volgende:
Ik heb een hond, maar dat lost op de lange duur niet zoveel op voor me.. Maar k kom er wel uit, die moeheid is niet normaal, ik heb het niet van kinds af aan al, en ik ben vastbesloten dit op te lossen
Ik wandel elke dag met hem, sochtends en smiddags, maar het is niet de depressie die de overhand neemt, ik voel me vaak neerslachtig juist omdat mijn lichaam weigert. Niet andersom.quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ga je veel wandelen met je hond? Wandelen en schrijven (zoals hier posten) zijn erkende hulpmiddelen tegen depressieve gevoelens.
Ja, dat kan daar goed mee te maken hebben. Op jezelf moet je ineens zoveel zelf doen. Bij mij begon het daar ook mis te gaan hoor.quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:02 schreef Swiffer het volgende:
Ga ik wat mee doen, mn psych stelde ook al een agenda voor..
typisch he dat 'opgespaarde'.. ik merk dat ik pas zo vermoeid ben sinds ik uit huis ben. Zal wel iets te maken hebben met zelf niet kunnen plannen enzo
Je bedoeld dat je lichamelijke klachten je mogelijkheden/levensgevoel ondermijnen? Het is moeilijk te beoordelen hoe het psycho-somatische werkt. Je krijgt vaak kip-en-ei problemen als je het geestelijk en lichamelijke conceptueel scheidt.quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:48 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Ik wandel elke dag met hem, sochtends en smiddags, maar het is niet de depressie die de overhand neemt, ik voel me vaak neerslachtig juist omdat mijn lichaam weigert. Niet andersom.
Dat is mooi.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:15 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Trouwens een hoop herkenbare zaken die ik in dit topic tegenkom.
quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:24 schreef Dropkogel het volgende:
trouwens ik was al een uur van plan om mijn keuken op te ruimen, maar ben natuurlijk nog steeds niet begonnen!
Zo gaat dat maar al te vaak ja in een opwelling, alleen moet je natuurlijk niet echt meteen erna een opwelling hebben om muziek te gaan luisteren.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:16 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
[..]Ik doe dat soort dingen altijd in een opwelling. Plannen en organiseren kan ik niet lol.
Ja, dat heb ik soms ook wel. Als ik echt flinke stress heb, kan er geen medicijn meer tegenop. Gelukkig heb ik daar niet zo heel vaak last van, maar vervelend is het wel!quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:02 schreef Horchata het volgende:
Goedemiddag!
Tot nu toe is vandaag productief (voor mijn doen in ieder geval), wel weer eens fijn.
Wel heb ik het idee dat als ik stress heb m'n medicatie minder goed werkt. Hebben meer mensen dat?
Haha, ja klopt, maar heb het ook vaak met het schoonmaken zelf dat ik iets half schoonmaak en aan iets anders begin met schoonmaken en vervolgens dat weer half doe omdat er in mijn ooghoek weer wat anders schoongemaakt moet worden wat dan weer niet helemaal gebeurt omdat ik dan alweer bezig ben met het wegbrengen van de vuilniszakquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:22 schreef Dropkogel het volgende:
[..]
Zo gaat dat maar al te vaak ja in een opwelling, alleen moet je natuurlijk niet echt meteen erna een opwelling hebben om muziek te gaan luisteren.
Ben je gelijk een vol uur verder.
Maar goed de afwas is gedaan en de rest ziet er ook voor het oog toonbaar uit.
Ja duizelig zijn had ik in het begin ook. Ik heb best veel last gehad van bijwerkingen de eerste weken/maanden (vooral duizelig zijn en "drukkende" hoofdpijn) en wilde het eigenlijk ook niet meer pakken. Toch doorgezet, en ben er gewend aan geraakt. Het is toch een lichaamsvreemde stof waar je lijf aan moet wennen en heb nu eigenlijk nooit meer last van bijwerkingen op af en toe een beetje misselijk zijn na (en weet niet eens of dat per se van de medicijnen komt). Ik wil in ieder geval voorlopig niet zonder medicijnenquote:Op donderdag 31 maart 2011 13:04 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Ik ben vorige week na een aantal intensieve gesprekken met psycholoog en psychiater (en mijn moeder > jeugd) gediagnosticeerd met AD(H)D. Nu ben ik deze week begonnen met Ritalin (half tabletje per 4 uur in de eerste week, dan 1 tablet per 4 uur in week 2 enzoverder)
Maar ik krijg bij een half tabletje al last van wat duizeligheid. Is dat normaal? En als dat nu al duizeligheid geeft, wat zal dat dan bij 1 a 2 tabletten per keer zijn straks?
Ik hoor ook zo veel tegenstrijdigheden over Ritalin, de een zweert erbij en de ander vindt het troep. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb de psychiater ook al gezegd dat ik wat huiverig ben voor medicijnen, maar hij zweert er dus bij, maar misschien krijgt ie wat geld in zijn handje gestopt voor elke keer dat ie Ritalin voorschrijft;)
Thanks!
Dit klinkt mij zoooo bekend in de orenquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:29 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
[..]
Haha, ja klopt, maar heb het ook vaak met het schoonmaken zelf dat ik iets half schoonmaak en aan iets anders begin met schoonmaken en vervolgens dat weer half doe omdat er in mijn ooghoek weer wat anders schoongemaakt moet worden wat dan weer niet helemaal gebeurt omdat ik dan alweer bezig ben met het wegbrengen van de vuilniszak![]()
Conclusie; een half schoongemaakte keuken.
Ja zekerquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:47 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Dit klinkt mij zoooo bekend in de oren![]()
Ah, dan ligt het waarschijnlijk niet aan mijquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:27 schreef Crapbag het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik soms ook wel. Als ik echt flinke stress heb, kan er geen medicijn meer tegenop. Gelukkig heb ik daar niet zo heel vaak last van, maar vervelend is het wel!
quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:24 schreef Dropkogel het volgende:
trouwens ik was al een uur van plan om mijn keuken op te ruimen, maar ben natuurlijk nog steeds niet begonnen!
Ik kies er denk ik voor om een rondje te gaan hardlopen straks, dat werkt voor mij altijd goedquote:Op vrijdag 1 april 2011 10:36 schreef Swiffer het volgende:
K gebruik valdispert tegen stress, werkt wel aardig!
Ik heb vannacht ook slecht geslapen, maar meestal gebruik ik melatonine (op recept, dus geen pilletjes van 0,000000000000000001 mg lol, maar 1-5 mg) en dat werkt vaak wel. In het begin gebruikte ik 5mg maar daar was ik overdag te moe door, 0,5-1 mg is perfect voor het inslapen!quote:Op vrijdag 1 april 2011 12:57 schreef Dropkogel het volgende:
soms zoals vandaag denk ik weleens waarom neem ik eigenlijk medicatie die drukte valt best mee.
trouwens ook fijn ik heb een dubbele diagnose kwam ik laatst achter aandachtstekortstoornis en ADHD gecombineerde type.
Waarom als je het laatste al opschrijft moet je het eerste nog vermelden of mis ik iets?
of zou aandachtstekortstoornis er al eerder gestaan hebben en is dat later bij het opnieuw bekijken van een diagnose gewoon niet weggehaald...
Wat doen jullie als je niet kan slapen ik ging gisteren iets voor 22.00 naar bed (ziek) en pas rond 9.00 sliep ik eens een keertje.
En je dan nog echt heel rot voelen als je pas tegen 12.00 uit bed komt.
Dat laatste is dan toch niet zo raar?
De achtergrond waar ik tegen aan kijk (achter mijn beeldschermen) is mat zwart. En het is een zolderkamer, mijn eigen tent van beton en houtquote:Op vrijdag 1 april 2011 13:58 schreef Dropkogel het volgende:
@ Auti welke kleur krijgt je kamer straks?
2 weken in de zooi dus dat trek ik niet hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |