Christan komt zo thuis, die weet het vast welquote:Op maandag 11 april 2011 14:51 schreef ueberduitser het volgende:
Mitgebsel en Mitbringsel hebben we al als suggesties, maar dat is het nou net niet helemaal.
Ik denk dat het daar ook op uit draait. Gisteravond hele avond zitten koekelen, op .de en .nl maar niks kunnen vinden. Woordenboeken erbij, ook geen resultaat.quote:Op maandag 11 april 2011 14:59 schreef Rewimo het volgende:
Daar is geen woord voor, volgens onze zoon
nee, dat is echt eten en dat is niet helemaal de bedoeling...quote:Op maandag 11 april 2011 15:04 schreef Hiya het volgende:
Leckerbissen?
http://www.braut.de/famil(...)die-kinderparty.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gaat ons lukken! Roepen de buuv er wel even bij.quote:Op maandag 11 april 2011 15:39 schreef Rewimo het volgende:
Verzin er een mooi woord voorDuitsers houden van mooie lange woorden en je kunt er vast wel iets op bedenken. Goed idee trouwens!
In dat topic heb ik bovenstaande creaties ook wel gepost.quote:Op maandag 11 april 2011 15:44 schreef Rewimo het volgende:
Ik zeg niks. Maar heb wel een paar leuke ideeën voor je misschien (en kijk ook eens in OUD, daar loopt een traktatietopicreeks)
geen idee eigenlijk. Ideetje van Petra. Onze Thijs kwam regelmatig in NL nog met wat naar huis. Ik kende het ook niet.quote:Op maandag 11 april 2011 15:52 schreef Hiya het volgende:
Is dit dan iets van de laatste tijd? Toen ik nog een kind was, kreeg ik niets mee naar huis. Een speeltje ofzo?
Ik denk, zal me ook eens melden :-)quote:Op dinsdag 5 april 2011 13:43 schreef Gala6183 het volgende:
Misschien kun je een extra grammaticatraining doen? Hier bij de Volkshochschule hebben ze 1 keer in de zoveel tijd een cursus op zaterdag puur voor grammatica. Ik heb zelf een extra grammaticaboek gekocht om te oefenen (maar er nog niets mee gedaan).
Ik heb hier vanavond nog een meeting met een paar noabers gehad hoor, dusssss....quote:Op maandag 11 april 2011 21:34 schreef Beast_of_europe het volgende:
Wanneer is er een meeting in het mooie deel van Duitsland?
Als ik het goed heb opgenoteerd, dan staat het voor 7 mei a.s. in Kleve.quote:Op maandag 11 april 2011 21:34 schreef Beast_of_europe het volgende:
Wanneer is er een meeting in het mooie deel van Duitsland?
Ik zei het mooie deel :-) a.k.a. Bayernquote:Op maandag 11 april 2011 21:58 schreef elvhenk het volgende:
[..]
Als ik het goed heb opgenoteerd, dan staat het voor 7 mei a.s. in Kleve.
Sluit je vooral aan!
Aha, het ANDERE mooie deel. Nou daar is dan een mooie taak voor jou weg gelegd denk ik.quote:Op dinsdag 12 april 2011 06:17 schreef Beast_of_europe het volgende:
[..]
Ik zei het mooie deel :-) a.k.a. Bayern
Persoonlijk heb ik een Nederlandse rekening en een Duitse. De Duitse om mijn verzekeringen e.d. in Duitsland te kunnen betalen. (WA bijv.) Ik boek dus over van mijn NL naar DE rekening. De argumenten op verhuis.de kloppen. Vaak is het zo dat het pinnen van een duitse rekening alleen maar gratis is bij branches van die bank. Daarnaast heb je vaak dat je per boeking iets moet betalen etc. etc.quote:Op dinsdag 12 april 2011 16:46 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
Hallo!
- Is het slim om de Nederlandse bankrekening aan te houden of er een te nemen in Duitsland? Via verhuis.de heb ik al vernomen dat het handig kan zijn je Nederlandse bankrekening aan te houden omdat het pinnen dan bij (bijna?) elke Duitse bank gratis is, en met een Duitse bankrekening is dat niet zo.
Volgens mij geldt voor internet hetzelfde als voor de verzekeringen, duitse bankrekening is vereist of benodigd. Ik kan me niet herinneren dat wij een aanbieder tegengekomen zijn die het dmv acceptgiro of iets dergelijks doet.quote:De reden waarom ik deze vraag stel heeft te maken met mijn volgende vraag:
- Hoe zit het met het internet? Ik heb gelezen dat de meeste internetaanbieders je alleen als klant accepteren, als je een Duits bankrekeningnummer hebt. Zijn er ook internetaanbieders die je accepteren als je een Nederlands bankrekeningnummer hebt, en zo ja: welke zijn dat?
Hier kan ik je niet echt een antwoord op geven, kan waarschijnlijk iemand anders wel. Vanuit NL duurt het wel iets langer, maar ik heb persoonlijk nog niet gemerkt dat het veel langer duurt.quote:- Komt post snel aan? Ik heb in Belgie gewoond en daar duurde het altijd een week of
2 voordat de post aankwam (omdat alles via Brussel ging..), is dat in Duitsland sneller?
Doordat je in NL werkt ben je in NL verplicht verzekerd. Wij hebben gewoon onze basisverzekering, aanvullende verzekering en tandartsverzekering in NL lopen. Wel moet je je aanmelden bij de duitse krankenkasse. Bij je nederlandse verzekering kun je een E106 formulier opvragen, dit lever je in bij de krankenkasse, dan ben je in Duitsland voor alles verzekerd waar je in Nederland ook voor verzekerd bent.quote:- Hoe zit het met de ziektekosten in Duitsland? Ik heb me laten vertellen dat je, als je in Nederland werkt en in Duitsland woont, je gewoon ziektekosten via je werkgever blijft afdragen en ook ziektekosten in Duitsland moet betalen. Nu ben ik ongeveer 100 euro per maand kwijt aan ziektekosten (CZ), maar hoe duur is dat in Duitsland? En werken ze, net zoals in Nederland, met basispakketten en aanvullende pakketten?
Inderdaad je blijft "ledig" als je samenwoont in Duitsland. Op de rest kan ik je eerlijk gezegd geen antwoord geven, aangezien wij in dat opzicht ook nog een hoop aan het uitzoeken zijn. Dit komt ook omdat ik nog een huis heb in Nederland wat verkocht moet worden en het m.i. logisch is om eerst dit soort dingen afgehandeld te hebben voordat je verder gaat.quote:- Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen en een appartement huren, en ik heb gelezen dat mensen die samenwonen niet als fiscale partners worden behandeld, maar gewoon als vrijgezel. Wat houdt dit concreet in, heeft het echt grote (financiele) nadelen?
Geen probleem, gewoon vragenquote:Sorry dat ik zo kom binnenstormen, maar met de bulk aan informatie die ik op websites tegenkom, raak ik een beetje het overzicht kwijt. Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken
Duitse bankrekening is wel handig, maar duurder dan een NL bankrekening.quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:04 schreef Solodelphi het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik een Nederlandse rekening en een Duitse. De Duitse om mijn verzekeringen e.d. in Duitsland te kunnen betalen. (WA bijv.) Ik boek dus over van mijn NL naar DE rekening. De argumenten op verhuis.de kloppen. Vaak is het zo dat het pinnen van een duitse rekening alleen maar gratis is bij branches van die bank. Daarnaast heb je vaak dat je per boeking iets moet betalen etc. etc.
De duitse krankenkasse krijg je er gratis bij... voordeel van een duitse huisarts is dat je geen eigen risico hebt zoals in NL. Wel betaal je als je gebruik maakt van een huisarts 10 euro praxisgebuhr voor 1 kwartaal.quote:Volgens mij geldt voor internet hetzelfde als voor de verzekeringen, duitse bankrekening is vereist of benodigd. Ik kan me niet herinneren dat wij een aanbieder tegengekomen zijn die het dmv acceptgiro of iets dergelijks doet.
[..]
Hier kan ik je niet echt een antwoord op geven, kan waarschijnlijk iemand anders wel. Vanuit NL duurt het wel iets langer, maar ik heb persoonlijk nog niet gemerkt dat het veel langer duurt.
[..]
Doordat je in NL werkt ben je in NL verplicht verzekerd. Wij hebben gewoon onze basisverzekering, aanvullende verzekering en tandartsverzekering in NL lopen. Wel moet je je aanmelden bij de duitse krankenkasse. Bij je nederlandse verzekering kun je een E106 formulier opvragen, dit lever je in bij de krankenkasse, dan ben je in Duitsland voor alles verzekerd waar je in Nederland ook voor verzekerd bent.
Als je gewoon in NL inkomstenbelasting blijft betalen kun je gewoon kiezen voor fiscaal partnerschap. Wellicht is het duitse belastingstelsel wel wat voordeliger zolang je geen koophuis in DLD hebt.quote:[..]
Inderdaad je blijft "ledig" als je samenwoont in Duitsland. Op de rest kan ik je eerlijk gezegd geen antwoord geven, aangezien wij in dat opzicht ook nog een hoop aan het uitzoeken zijn. Dit komt ook omdat ik nog een huis heb in Nederland wat verkocht moet worden en het m.i. logisch is om eerst dit soort dingen afgehandeld te hebben voordat je verder gaat.
Ik woon trouwens ook in kranenburg, maar verhuur geen appartementen.... tegenover ons zijn ze wel appartementen voor studenten aan het opknappen (kleverstrasse ter hoogte van Vervoorts)quote:Geen probleem, gewoon vragenHebben mijn vriend en ik ook gedaan. En je krijgt inderdaad een bulk aan informatie dat klopt. Probeer gewoon 1 stap per keer te doen, dat is het makkelijkst.
Er zullen vast aanvullingen/verduidelijkingen zijn bij mijn antwoorden, deze volgen vanzelf door de andere lezers/posters
Ben je al een keer bij Lök & Lecker geweest?quote:Op dinsdag 12 april 2011 06:17 schreef Beast_of_europe het volgende:
[..]
Die waren ooit bij zo'n programma van bedenkelijk niveau van SuperRTL of VOX ofzoiets op tv. Iets waarbij een Duitse Gordon Ramsey er nog iets van probeerde te maken geloof ik....quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:32 schreef Gala6183 het volgende:
[..]
Ben je al een keer bij Lök & Lecker geweest?
September? Op de Wiesn?quote:Op dinsdag 12 april 2011 06:17 schreef Beast_of_europe het volgende:
[..]
Het voorbehoud bij ons kan weg, wij kunnen definitief niet. Op die datum hebben we een familie-iets..quote:Op maandag 11 april 2011 20:24 schreef elvhenk het volgende:
Inmiddels ziet de lijst er dus zo uit:
Lijst deelnemers:
Annie.m
Pieter.m
z80
Rewimo (kan niet)
qltel (kan niet)
Solodelphi
Elroban
Siemi (zonder voorbehoud)
Mevrouw Siemi (gedeeltelijk aanwezig/aanschuiven)
Elvhenk (Armande) en meneer Elvhenk (Dave)
Niet dat ik me kan herinneren :-) Ik stel voor: daar een treffen voor Fok-Beierse :-)quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:32 schreef Gala6183 het volgende:
[..]
Ben je al een keer bij Lök & Lecker geweest?
Bayern! Daar ben ik van 13 t/m 15 mei.. Een konferenz van Scouting..quote:Op dinsdag 12 april 2011 06:17 schreef Beast_of_europe het volgende:
[..]
Allereerst, bedankt voor de antwoorden jullie twee! Nu worden er al wat dingen duidelijker.quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:03 schreef aegir_de_viking het volgende:
[..]
Duitse bankrekening is wel handig, maar duurder dan een NL bankrekening.
[..]
[..]
De duitse krankenkasse krijg je er gratis bij... voordeel van een duitse huisarts is dat je geen eigen risico hebt zoals in NL. Wel betaal je als je gebruik maakt van een huisarts 10 euro praxisgebuhr voor 1 kwartaal.
[..]
Als je gewoon in NL inkomstenbelasting blijft betalen kun je gewoon kiezen voor fiscaal partnerschap. Wellicht is het duitse belastingstelsel wel wat voordeliger zolang je geen koophuis in DLD hebt.
[..]
[..]
Ik woon trouwens ook in kranenburg, maar verhuur geen appartementen.... tegenover ons zijn ze wel appartementen voor studenten aan het opknappen (kleverstrasse ter hoogte van Vervoorts)
Ja, dat klopt. Je schrijft je in, je krijgt een pasje en je kunt overal naar een dokter, ziekenhuis en tandarts.quote:Op dinsdag 12 april 2011 21:54 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
Allereerst, bedankt voor de antwoorden jullie twee! Nu worden er al wat dingen duidelijker.
Nog wat dingen die ik niet snap: het gedeelte van de krankenkasse.. Ik kan dus in Nederland bij CZ verzekerd blijven, en dan hoef ik me alleen maar (gratis) aan te melden bij de krankenkasse? Ik hoef nergens ziektekostenverzekering te betalen in Duitsland, en kan dan toch daar naar een tandarts bijvoorbeeld?
Als je in NL werkt kun je in NL belasting blijven betalen. Let er wel op dat de eerste aangifte die je moet doen een enorme hap papierwerk is, die je niet digitaal kunt doen.quote:Mijn vriend en ik willen in Nederland inkomstenbelasting blijven betalen, maar betekent dat dat we in Duitsland helemaal geen inkomstenbelasting hoeven te betalen? Overigens werkt alleen mijn vriend, ik ben een student (en krijg dus studiefinanciering), maakt dit iets uit?
Sinds wanneer betaal je in Nederland eigen risico voor de huisarts?quote:De duitse krankenkasse krijg je er gratis bij... voordeel van een duitse huisarts is dat je geen eigen risico hebt zoals in NL. Wel betaal je als je gebruik maakt van een huisarts 10 euro praxisgebuhr voor 1 kwartaal
Ah, dat zijn weer wat vragen minder.. Bedankt!quote:Op dinsdag 12 april 2011 22:06 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Je schrijft je in, je krijgt een pasje en je kunt overal naar een dokter, ziekenhuis en tandarts.
[..]
Als je in NL werkt kun je in NL belasting blijven betalen. Let er wel op dat de eerste aangifte die je moet doen een enorme hap papierwerk is, die je niet digitaal kunt doen.
Goed plan! Een biergarten is wat mij betreft ook goed.quote:Op dinsdag 12 april 2011 21:34 schreef Beast_of_europe het volgende:
[..]
Niet dat ik me kan herinneren :-) Ik stel voor: daar een treffen voor Fok-Beierse :-)
errrr, ja eindelijk. Stomme verzekeringsgezeur blijven we houden. Stand nu is dat de AOK zodra ze het recept binnen hebben de goedkeuring kunnen verlenen. Inmiddels met de hulpmiddelenleverancier contact gehad, even me ongenoegen geuit, en volgende week (jaja, moet ik nog zien) het badzitje er zou kunnen zijn.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:17 schreef Rewimo het volgende:
Heb je er nu al zicht op dat jullie alles krijgen wat je nodig hebt voor haar, zonder al dat stomme verzekeringsgezeur?
Dan moeten we dat eens agan regelen. Pasing woon je toch (als ik het me goed herinner)?quote:Op woensdag 13 april 2011 08:12 schreef Gala6183 het volgende:
[..]
Goed plan! Een biergarten is wat mij betreft ook goed.
Dat hangt ervanaf. Ik zit bij de Sparkasse. Wanneer ik gemiddeld elke maand 500 euro stort op mijn rekening, dan ontvang ik aan het einde van het jaar alle kosten terug. Je moet namelijk voor auto.inc 35 per keer betalen konyntje.quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:03 schreef aegir_de_viking het volgende:
Duitse bankrekening is wel handig, maar duurder dan een NL bankrekening.
Ik heb bij Volksbank ook een gratis rekening.quote:Op zondag 17 april 2011 20:51 schreef nikky het volgende:
[..]
Dat hangt ervanaf. Ik zit bij de Sparkasse. Wanneer ik gemiddeld elke maand 500 euro stort op mijn rekening, dan ontvang ik aan het einde van het jaar alle kosten terug. Je moet namelijk voor auto.inc 35 per keer betalen konyntje.
Nog nietquote:Op zondag 17 april 2011 18:08 schreef Beast_of_europe het volgende:
[..]
Dan moeten we dat eens agan regelen. Pasing woon je toch (als ik het me goed herinner)?
Whahahaha, kiek um!quote:Op dinsdag 19 april 2011 10:09 schreef elvhenk het volgende:
Altijd liever overbemeten he. En ik moet zeggen, mijn eerste auto was ook (een stuk) goedkoper dan dit ding...
Maar kijk 'm blij zijn!
[ afbeelding ]
Als er niks meer te maaien is mag je hem gerust ff doorsturen hoor.....gras genoeg hier om te maaienquote:Op dinsdag 19 april 2011 10:09 schreef elvhenk het volgende:
Altijd liever overbemeten he. En ik moet zeggen, mijn eerste auto was ook (een stuk) goedkoper dan dit ding...
Maar kijk 'm blij zijn!
[ afbeelding ]
Uhm... ik was 1 keer met de Hollandclub voetbal kijken en dat was zo een drama, met zo een slecht geintegreerd volk ("is er geen kleiner bier dan eine halbe" "ze zouden duitsers moeten weren uit deze kroeg") dat ik weer precies wist waarom ik geemigreerd benquote:Op maandag 18 april 2011 21:50 schreef Gala6183 het volgende:
[..]
Nog nietMaar dat maakt niet uit, ik ben zo in de stad. Ga je nog koninginnedag vieren met de hollandclub?
het is een "stille"vrijdag. las dat zelfs de was ophangen een probleem kan zijn.quote:Op donderdag 21 april 2011 21:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Morgen Karfreitag, gek zijn ze die Duitsers, geen feest, je mag niet verhuizen, disco's mogen niet open.
Een lang weekend en de Duitser slaat aan het hamsteren.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:02 schreef z80 het volgende:
[..]
het is een "stille"vrijdag. las dat zelfs de was ophangen een probleem kan zijn.
en omdat alles, maar dan ook alles morgen dicht zit. is de hongerlente uitgebroken in de winkels.
Venlo en Roermond maken zich alvast op!quote:Op donderdag 21 april 2011 22:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een lang weekend en de Duitser slaat aan het hamsteren.
Der Leie staunt der Fachmann wundert sich
Jep, net als Arnhem en Winterswijk.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:20 schreef XL het volgende:
[..]
Venlo en Roermond maken zich alvast op!
met Koninginnedag is Kleve oranje. en waar mogelijk wordt personeel in gezet dat Nederland spreekt.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, net als Arnhem en Winterswijk.
De middenstand heeft morgen een geweldige dag in het Nederlandse grensgebied. Volgende week Zaterdag is het andersom, Koninginnedag en Emmerich en Bocholt barsten van de Nederlanders, na ja, dat doet het sowieso iedere Zaterdag.
Heb wel eens begrepen van een winkelier dat ze dan een maandomzet in 1 dag draaien.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:41 schreef z80 het volgende:
[..]
met Koninginnedag is Kleve oranje. en waar mogelijk wordt personeel in gezet dat Nederland spreekt.
als het zonnetje schijnt zal dit zeker voor een aantal zaken gelden, en voor de horeca zeker.quote:Op donderdag 21 april 2011 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb wel eens begrepen van een winkelier dat ze dan een maandomzet in 1 dag draaien.
ik zie er nu ook al tegenop dat Aachen oranje versierd is en dat ik waarschijnlijk in de file sta voor mijn 'eigen' parkeergaragequote:Op donderdag 21 april 2011 22:41 schreef z80 het volgende:
[..]
met Koninginnedag is Kleve oranje. en waar mogelijk wordt personeel in gezet dat Nederland spreekt.
Je Bent de enige gek die moest werken. Heel Duitsland ligt plat.quote:Op vrijdag 22 april 2011 08:25 schreef Waldheini het volgende:
[..]
ik zie er nu ook al tegenop dat Aachen oranje versierd is en dat ik waarschijnlijk in de file sta voor mijn 'eigen' parkeergarage
Blijft overigens erg vreemd als je op goede vrijdag 's ochtends naar je auto loopt, want de stad is compleet uitgestorven. Voelde alsof ik de enige gek was die moest werken.
Zal het straks wel weer merken als ik van Heerlen naar Aachen rijd. Eigenlijk moest ik ook nog even bij Ikea zijn, maar dat stel ik wel even uit tot na het weekendquote:Op vrijdag 22 april 2011 08:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je Bent de enige gek die moest werken. Heel Duitsland ligt plat.
Er spelen hier zelfs geen kinderen op straat...toeval of mag dat ook niet?quote:Op donderdag 21 april 2011 22:02 schreef z80 het volgende:
[..]
het is een "stille"vrijdag. las dat zelfs de was ophangen een probleem kan zijn.
en omdat alles, maar dan ook alles morgen dicht zit. is de hongerlente uitgebroken in de winkels.
Och, moet je onze Thijs op z'n John Deere zien en horen scheuren door de straat.quote:Op vrijdag 22 april 2011 14:12 schreef annie.m het volgende:
[..]
Er spelen hier zelfs geen kinderen op straat...toeval of mag dat ook niet?
Hier ook niet, de Eisdiele is ook de hele dag al uitgestorven, want dat doe je niet op Karfreitag, ijs gaan eten. Maar ze gaan wel massaal naar Winterswijk om daar zich de buik vol met ijs te eten, te winkelen etc etc.quote:Op vrijdag 22 april 2011 14:12 schreef annie.m het volgende:
[..]
Er spelen hier zelfs geen kinderen op straat...toeval of mag dat ook niet?
Met z'n allen in de rij bij Talamini.quote:Op vrijdag 22 april 2011 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier ook niet, de Eisdiele is ook de hele dag al uitgestorven, want dat doe je niet op Karfreitag, ijs gaan eten. Maar ze gaan wel massaal naar Winterswijk om daar zich de buik vol met ijs te eten, te winkelen etc etc.
Dan heb ik nog een leuk joppie voor de kerk....quote:Op vrijdag 22 april 2011 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat veel Nederlanders zich niet realiseren is dat de Kerken in Duitsland verschrikkelijk veel macht hebben als je het met Nederland vergelijkt.
Voorbeeld: Werk jij bij een Kindergarten van de katholieke kerk val jij wat je contract betreft niet onder het normale recht, maar het kerkelijk recht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |