abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2011 @ 14:54:44 #76
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_95343132
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:51 schreef ueberduitser het volgende:

Mitgebsel en Mitbringsel hebben we al als suggesties, maar dat is het nou net niet helemaal.
Christan komt zo thuis, die weet het vast wel :D Zal het hem vragen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2011 @ 14:59:06 #77
13151 crew  Rewimo
pi_95343260
Daar is geen woord voor, volgens onze zoon :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 11 april 2011 @ 15:15:26 #79
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95343846
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:59 schreef Rewimo het volgende:
Daar is geen woord voor, volgens onze zoon :')
Ik denk dat het daar ook op uit draait. Gisteravond hele avond zitten koekelen, op .de en .nl maar niks kunnen vinden. Woordenboeken erbij, ook geen resultaat.

quote:
nee, dat is echt eten en dat is niet helemaal de bedoeling...

Dank voor de input!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2011 @ 15:39:50 #80
13151 crew  Rewimo
pi_95344731
Verzin er een mooi woord voor :) Duitsers houden van mooie lange woorden en je kunt er vast wel iets op bedenken. Goed idee trouwens!
  maandag 11 april 2011 @ 15:42:45 #81
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95344828
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:39 schreef Rewimo het volgende:
Verzin er een mooi woord voor :) Duitsers houden van mooie lange woorden en je kunt er vast wel iets op bedenken. Goed idee trouwens!
Gaat ons lukken! Roepen de buuv er wel even bij.

mondje dicht he!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2011 @ 15:44:29 #82
13151 crew  Rewimo
pi_95344889
Ik zeg niks. Maar heb wel een paar leuke ideeën voor je misschien (en kijk ook eens in OUD, daar loopt een traktatietopicreeks ;) )
pi_95345239
Is dit dan iets van de laatste tijd? Toen ik nog een kind was, kreeg ik niets mee naar huis. Een speeltje ofzo?
  maandag 11 april 2011 @ 15:57:56 #84
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95345447
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:44 schreef Rewimo het volgende:
Ik zeg niks. Maar heb wel een paar leuke ideeën voor je misschien (en kijk ook eens in OUD, daar loopt een traktatietopicreeks ;) )
In dat topic heb ik bovenstaande creaties ook wel gepost.

quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:52 schreef Hiya het volgende:
Is dit dan iets van de laatste tijd? Toen ik nog een kind was, kreeg ik niets mee naar huis. Een speeltje ofzo?
geen idee eigenlijk. Ideetje van Petra. Onze Thijs kwam regelmatig in NL nog met wat naar huis. Ik kende het ook niet.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2011 @ 16:11:15 #85
13151 crew  Rewimo
pi_95345975
Ik trakteerde vroeger op toverballen :D Maar tegenwoordig maken ze er wat meer van, van die traktaties, er wordt flink geknutseld.
pi_95352772
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 13:43 schreef Gala6183 het volgende:
Misschien kun je een extra grammaticatraining doen? Hier bij de Volkshochschule hebben ze 1 keer in de zoveel tijd een cursus op zaterdag puur voor grammatica. Ik heb zelf een extra grammaticaboek gekocht om te oefenen (maar er nog niets mee gedaan ;)).
Ik denk, zal me ook eens melden :-)
Ik heb van mijn werkgever een prive-cursus Duits gekregen. Morgen de 2e (van de 16) les. Niveau is tussen C1 (lezen) en B1 (grammatica). Het beste leer je het in de praktijk natuurlijk en mijn Duits is flink verbeterd sinds een jaar. Maar met grammatica is het zo dat als je de basis niet weet, het nooit perfect kan worden. Ben benieuwd hoe mn duits is na 16 lessen :-)

Hoest verder bij jou in München? Ook zo genoten van het heerlijke weer? Nog even en dan hebben we de 2e Stammstrecke *O*
pi_95358662
Inmiddels ziet de lijst er dus zo uit:

Lijst deelnemers:

Annie.m
Pieter.m
z80
Rewimo (onder voorbehoud)
qltel (onder voorbehoud)
Solodelphi
Elroban
Siemi (zonder voorbehoud)
Mevrouw Siemi (gedeeltelijk aanwezig/aanschuiven)
Elvhenk (Armande) en meneer Elvhenk (Dave)
Mooie edelsteenkralen, zoetwaterparels, zilver en swarovski bij Kralenkwarts * Armande.net
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 april 2011 @ 20:56:38 #88
13151 crew  Rewimo
pi_95360960
Wij gaan ook mee :)

We moeten alleen even kijken of we Christan onder kunnen brengen ergens, of komen er meer kinderen mee?
pi_95363698
Wanneer is er een meeting in het mooie deel van Duitsland? O-)
  maandag 11 april 2011 @ 21:43:54 #90
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95364404
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:34 schreef Beast_of_europe het volgende:
Ik heb hier vanavond nog een meeting met een paar noabers gehad hoor, dusssss.... ;)
pi_95365588
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:34 schreef Beast_of_europe het volgende:
Als ik het goed heb opgenoteerd, dan staat het voor 7 mei a.s. in Kleve.
Sluit je vooral aan!
Mooie edelsteenkralen, zoetwaterparels, zilver en swarovski bij Kralenkwarts * Armande.net
  maandag 11 april 2011 @ 22:06:10 #92
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95366146
ff meisje n Petra spammen hoor....

en Lenthe lekker in de schommel die Ulla van de Frühforderung voor haar meegenomen had
pi_95377436
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:58 schreef elvhenk het volgende:

[..]

Als ik het goed heb opgenoteerd, dan staat het voor 7 mei a.s. in Kleve.
Sluit je vooral aan!
Ik zei het mooie deel :-) a.k.a. Bayern ^O^
pi_95379111
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 06:17 schreef Beast_of_europe het volgende:

[..]

Aha, het ANDERE mooie deel. Nou daar is dan een mooie taak voor jou weg gelegd denk ik. :P
  dinsdag 12 april 2011 @ 12:11:25 #95
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95385856
:( o|O ~O> })

Ik word helemaal gek van de hulpmiddelenleverancier/krankenkasse.

Heb ik 01.02.2011 een recept opgehaald voor een Badewanneliege voor ons meisje en doorgestuurd naar de hulpmiddelenleverancier. Meisje kan niet meer in het badzitje, dus moet ze een aangepaste hebben.
Zij doen een offerte naar de krankenkasse, krijg ik 22 maart een schrijven van een voor mij totaal onbekende leverancier met de mededeling dat zij niet zuständig zijn voor de levering van de Liege, of ik contact op wil nemen met de krankenkasse voor de juiste leverancier. Origineel recept was er ook bij.
Bel ik dus de hulpmiddelenleverancier waar ik het recept naar toe gestuurd heb, vertellen ze me dus dat ze de offerte naar de krankenkasse hebben gestuurd ter goedkeuring. Ze snappen niet dat ik bericht heb gekregen van die andere leverancier. (raar, zij hebben dat recept in feite toch doorgestuurd) Men zou erachteraan bellen, ik zou bericht krijgen. Niet dus.
Bel ik nu net even op, omdat we vanmiddag naar Nordhorn moeten naar de neurologe en dus ook even bij hun langs wil gaan. Vertellen ze me nu doodleuk dat de krankenkasse een nieuw recept nodig is, omdat de oude ouder is dan 28 dagen... ;(
Ik had 1,5 week geleden hun al gebeld dat meisje nu echt dat zitje nodig is, het is gewoonweg levensgevaarlijk meisje zo nog in bad te doen.
We rijden er vanmiddag wel even langs en ik zal ze even goed de waarheid vertellen, stelletje klootzakken!
Waardeloze aan het verhaal is dat we nu, op aanraden van de fysiotherapie, ook nog een reha-buggy en een Liegeorthese willen aanvragen. Eerst maar eens even goed met de neurologe spreken, zij staat ook aan het hoofd van Lenthe's begeleidende groep, hoe we dit nu aan gaan pakken. Als die andere hulpmiddelen ook zo moeizaam gaan, vrees ik dat als de zomer voorbij is, we de spullen pas krijgen.
Waardeloos, en het aangepaste stoeltje van Lenthe ging zo vlot. (daar zit ook nog een staartje aan, want de fysio heeft gezegd dat het stoeltje aangepast moet worden omdat meisje er in onderuit zakt)
Ik wordt er niet goed van!

zo, moest ik even kwijt....

:W
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 12 april 2011 @ 14:28:23 #96
13151 crew  Rewimo
pi_95392205
Hopeloos is dat, in NL kunnen ze er ook wat van maar in DLD maken ze het wel erg ingewikkeld als ik het zo lees. En het enige wat jij wilt is dat die spullen er komen voor je meisje. Wat maakt het uit of dat linksom of rechtsom gebeurt, als ze er maar komen.
pi_95399351
Hallo!

Sorry, ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik even binnen kom vallen met wat vragen..
Mijn naam is Anne, ik ben 21 jaar oud en zit met een probleem: Mijn vriend woont in Nijmegen sinds een jaartje en heeft daar een fulltime baan. Hij zit nog op kamers omdat een (betaalbaar) appartement in Nijmegen onvindbaar lijkt. Na de zomer ga ik ook in Nijmegen wonen, en we wilden dan graag gaan samenwonen. Is dus ook een onmogelijke opgave: de wachtlijsten in Nijmegen zijn echt ontzettend lang, en particulier huren is gewoon veel te duur. Vorige week kwam er ineens het idee om iets in Duitsland te gaan zoeken, net over de grens in Kranenburg, Kleve of een ander plaatsje in de buurt. Ik ben nu druk op zoek naar informatie, en daar komen dan ook de nodige vragen bij. Ik hoop dat jullie die willen beantwoorden, want ik kom er niet zo goed wijs uit.

- Is het slim om de Nederlandse bankrekening aan te houden of er een te nemen in Duitsland? Via verhuis.de heb ik al vernomen dat het handig kan zijn je Nederlandse bankrekening aan te houden omdat het pinnen dan bij (bijna?) elke Duitse bank gratis is, en met een Duitse bankrekening is dat niet zo. De reden waarom ik deze vraag stel heeft te maken met mijn volgende vraag:
- Hoe zit het met het internet? Ik heb gelezen dat de meeste internetaanbieders je alleen als klant accepteren, als je een Duits bankrekeningnummer hebt. Zijn er ook internetaanbieders die je accepteren als je een Nederlands bankrekeningnummer hebt, en zo ja: welke zijn dat?
- Komt post snel aan? Ik heb in Belgie gewoond en daar duurde het altijd een week of
2 voordat de post aankwam (omdat alles via Brussel ging..), is dat in Duitsland sneller?
- Hoe zit het met de ziektekosten in Duitsland? Ik heb me laten vertellen dat je, als je in Nederland werkt en in Duitsland woont, je gewoon ziektekosten via je werkgever blijft afdragen en ook ziektekosten in Duitsland moet betalen. Nu ben ik ongeveer 100 euro per maand kwijt aan ziektekosten (CZ), maar hoe duur is dat in Duitsland? En werken ze, net zoals in Nederland, met basispakketten en aanvullende pakketten?
- Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen en een appartement huren, en ik heb gelezen dat mensen die samenwonen niet als fiscale partners worden behandeld, maar gewoon als vrijgezel. Wat houdt dit concreet in, heeft het echt grote (financiele) nadelen?

Sorry dat ik zo kom binnenstormen, maar met de bulk aan informatie die ik op websites tegenkom, raak ik een beetje het overzicht kwijt. Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken :)
pi_95400245
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:46 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
Hallo!

- Is het slim om de Nederlandse bankrekening aan te houden of er een te nemen in Duitsland? Via verhuis.de heb ik al vernomen dat het handig kan zijn je Nederlandse bankrekening aan te houden omdat het pinnen dan bij (bijna?) elke Duitse bank gratis is, en met een Duitse bankrekening is dat niet zo.
Persoonlijk heb ik een Nederlandse rekening en een Duitse. De Duitse om mijn verzekeringen e.d. in Duitsland te kunnen betalen. (WA bijv.) Ik boek dus over van mijn NL naar DE rekening. De argumenten op verhuis.de kloppen. Vaak is het zo dat het pinnen van een duitse rekening alleen maar gratis is bij branches van die bank. Daarnaast heb je vaak dat je per boeking iets moet betalen etc. etc.
quote:
De reden waarom ik deze vraag stel heeft te maken met mijn volgende vraag:
- Hoe zit het met het internet? Ik heb gelezen dat de meeste internetaanbieders je alleen als klant accepteren, als je een Duits bankrekeningnummer hebt. Zijn er ook internetaanbieders die je accepteren als je een Nederlands bankrekeningnummer hebt, en zo ja: welke zijn dat?
Volgens mij geldt voor internet hetzelfde als voor de verzekeringen, duitse bankrekening is vereist of benodigd. Ik kan me niet herinneren dat wij een aanbieder tegengekomen zijn die het dmv acceptgiro of iets dergelijks doet.
quote:
- Komt post snel aan? Ik heb in Belgie gewoond en daar duurde het altijd een week of
2 voordat de post aankwam (omdat alles via Brussel ging..), is dat in Duitsland sneller?
Hier kan ik je niet echt een antwoord op geven, kan waarschijnlijk iemand anders wel. Vanuit NL duurt het wel iets langer, maar ik heb persoonlijk nog niet gemerkt dat het veel langer duurt.
quote:
- Hoe zit het met de ziektekosten in Duitsland? Ik heb me laten vertellen dat je, als je in Nederland werkt en in Duitsland woont, je gewoon ziektekosten via je werkgever blijft afdragen en ook ziektekosten in Duitsland moet betalen. Nu ben ik ongeveer 100 euro per maand kwijt aan ziektekosten (CZ), maar hoe duur is dat in Duitsland? En werken ze, net zoals in Nederland, met basispakketten en aanvullende pakketten?
Doordat je in NL werkt ben je in NL verplicht verzekerd. Wij hebben gewoon onze basisverzekering, aanvullende verzekering en tandartsverzekering in NL lopen. Wel moet je je aanmelden bij de duitse krankenkasse. Bij je nederlandse verzekering kun je een E106 formulier opvragen, dit lever je in bij de krankenkasse, dan ben je in Duitsland voor alles verzekerd waar je in Nederland ook voor verzekerd bent.
quote:
- Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen en een appartement huren, en ik heb gelezen dat mensen die samenwonen niet als fiscale partners worden behandeld, maar gewoon als vrijgezel. Wat houdt dit concreet in, heeft het echt grote (financiele) nadelen?
Inderdaad je blijft "ledig" als je samenwoont in Duitsland. Op de rest kan ik je eerlijk gezegd geen antwoord geven, aangezien wij in dat opzicht ook nog een hoop aan het uitzoeken zijn. Dit komt ook omdat ik nog een huis heb in Nederland wat verkocht moet worden en het m.i. logisch is om eerst dit soort dingen afgehandeld te hebben voordat je verder gaat.
quote:
Sorry dat ik zo kom binnenstormen, maar met de bulk aan informatie die ik op websites tegenkom, raak ik een beetje het overzicht kwijt. Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken :)
Geen probleem, gewoon vragen ;) Hebben mijn vriend en ik ook gedaan. En je krijgt inderdaad een bulk aan informatie dat klopt. Probeer gewoon 1 stap per keer te doen, dat is het makkelijkst.

Er zullen vast aanvullingen/verduidelijkingen zijn bij mijn antwoorden, deze volgen vanzelf door de andere lezers/posters :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Solodelphi op 12-04-2011 17:20:55 ]
pi_95409613
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:04 schreef Solodelphi het volgende:

[..]

Persoonlijk heb ik een Nederlandse rekening en een Duitse. De Duitse om mijn verzekeringen e.d. in Duitsland te kunnen betalen. (WA bijv.) Ik boek dus over van mijn NL naar DE rekening. De argumenten op verhuis.de kloppen. Vaak is het zo dat het pinnen van een duitse rekening alleen maar gratis is bij branches van die bank. Daarnaast heb je vaak dat je per boeking iets moet betalen etc. etc.
Duitse bankrekening is wel handig, maar duurder dan een NL bankrekening.
[..]
quote:
Volgens mij geldt voor internet hetzelfde als voor de verzekeringen, duitse bankrekening is vereist of benodigd. Ik kan me niet herinneren dat wij een aanbieder tegengekomen zijn die het dmv acceptgiro of iets dergelijks doet.

[..]

Hier kan ik je niet echt een antwoord op geven, kan waarschijnlijk iemand anders wel. Vanuit NL duurt het wel iets langer, maar ik heb persoonlijk nog niet gemerkt dat het veel langer duurt.

[..]

Doordat je in NL werkt ben je in NL verplicht verzekerd. Wij hebben gewoon onze basisverzekering, aanvullende verzekering en tandartsverzekering in NL lopen. Wel moet je je aanmelden bij de duitse krankenkasse. Bij je nederlandse verzekering kun je een E106 formulier opvragen, dit lever je in bij de krankenkasse, dan ben je in Duitsland voor alles verzekerd waar je in Nederland ook voor verzekerd bent.
De duitse krankenkasse krijg je er gratis bij... voordeel van een duitse huisarts is dat je geen eigen risico hebt zoals in NL. Wel betaal je als je gebruik maakt van een huisarts 10 euro praxisgebuhr voor 1 kwartaal.

quote:
[..]

Inderdaad je blijft "ledig" als je samenwoont in Duitsland. Op de rest kan ik je eerlijk gezegd geen antwoord geven, aangezien wij in dat opzicht ook nog een hoop aan het uitzoeken zijn. Dit komt ook omdat ik nog een huis heb in Nederland wat verkocht moet worden en het m.i. logisch is om eerst dit soort dingen afgehandeld te hebben voordat je verder gaat.

Als je gewoon in NL inkomstenbelasting blijft betalen kun je gewoon kiezen voor fiscaal partnerschap. Wellicht is het duitse belastingstelsel wel wat voordeliger zolang je geen koophuis in DLD hebt.
[..]
quote:
Geen probleem, gewoon vragen ;) Hebben mijn vriend en ik ook gedaan. En je krijgt inderdaad een bulk aan informatie dat klopt. Probeer gewoon 1 stap per keer te doen, dat is het makkelijkst.

Er zullen vast aanvullingen/verduidelijkingen zijn bij mijn antwoorden, deze volgen vanzelf door de andere lezers/posters :)
Ik woon trouwens ook in kranenburg, maar verhuur geen appartementen.... tegenover ons zijn ze wel appartementen voor studenten aan het opknappen (kleverstrasse ter hoogte van Vervoorts)
pi_95411685
quote:

[..]

Ben je al een keer bij Lök & Lecker geweest? ;)
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:56:07 #101
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_95413196
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:32 schreef Gala6183 het volgende:

[..]

Die waren ooit bij zo'n programma van bedenkelijk niveau van SuperRTL of VOX ofzoiets op tv. Iets waarbij een Duitse Gordon Ramsey er nog iets van probeerde te maken geloof ik....
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:58:12 #102
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_95413334
quote:

[..]

September? Op de Wiesn?
Of vrijdag kan ik ook... bij de Airbrau op Frans Jozef vanaf een uurtje of vier?
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 12 april 2011 @ 21:25:47 #103
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_95415099
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:24 schreef elvhenk het volgende:
Inmiddels ziet de lijst er dus zo uit:

Lijst deelnemers:

Annie.m
Pieter.m
z80
Rewimo (kan niet)
qltel (kan niet)
Solodelphi
Elroban
Siemi (zonder voorbehoud)
Mevrouw Siemi (gedeeltelijk aanwezig/aanschuiven)
Elvhenk (Armande) en meneer Elvhenk (Dave)
Het voorbehoud bij ons kan weg, wij kunnen definitief niet. Op die datum hebben we een familie-iets..
pi_95415624
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:32 schreef Gala6183 het volgende:

[..]

Niet dat ik me kan herinneren :-) Ik stel voor: daar een treffen voor Fok-Beierse :-)
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 12 april 2011 @ 21:35:40 #105
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_95415722
quote:

[..]

Bayern! Daar ben ik van 13 t/m 15 mei.. Een konferenz van Scouting..
pi_95417115
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:03 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

[..]

[..]

De duitse krankenkasse krijg je er gratis bij... voordeel van een duitse huisarts is dat je geen eigen risico hebt zoals in NL. Wel betaal je als je gebruik maakt van een huisarts 10 euro praxisgebuhr voor 1 kwartaal.

[..]

Als je gewoon in NL inkomstenbelasting blijft betalen kun je gewoon kiezen voor fiscaal partnerschap. Wellicht is het duitse belastingstelsel wel wat voordeliger zolang je geen koophuis in DLD hebt.
[..]

[..]

Ik woon trouwens ook in kranenburg, maar verhuur geen appartementen.... tegenover ons zijn ze wel appartementen voor studenten aan het opknappen (kleverstrasse ter hoogte van Vervoorts)
Allereerst, bedankt voor de antwoorden jullie twee! Nu worden er al wat dingen duidelijker.
Nog wat dingen die ik niet snap: het gedeelte van de krankenkasse.. Ik kan dus in Nederland bij CZ verzekerd blijven, en dan hoef ik me alleen maar (gratis) aan te melden bij de krankenkasse? Ik hoef nergens ziektekostenverzekering te betalen in Duitsland, en kan dan toch daar naar een tandarts bijvoorbeeld?

Mijn vriend en ik willen in Nederland inkomstenbelasting blijven betalen, maar betekent dat dat we in Duitsland helemaal geen inkomstenbelasting hoeven te betalen? Overigens werkt alleen mijn vriend, ik ben een student (en krijg dus studiefinanciering), maakt dit iets uit?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 12 april 2011 @ 22:06:25 #107
13151 crew  Rewimo
pi_95418128
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 21:54 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:

Allereerst, bedankt voor de antwoorden jullie twee! Nu worden er al wat dingen duidelijker.
Nog wat dingen die ik niet snap: het gedeelte van de krankenkasse.. Ik kan dus in Nederland bij CZ verzekerd blijven, en dan hoef ik me alleen maar (gratis) aan te melden bij de krankenkasse? Ik hoef nergens ziektekostenverzekering te betalen in Duitsland, en kan dan toch daar naar een tandarts bijvoorbeeld?
Ja, dat klopt. Je schrijft je in, je krijgt een pasje en je kunt overal naar een dokter, ziekenhuis en tandarts.

quote:
Mijn vriend en ik willen in Nederland inkomstenbelasting blijven betalen, maar betekent dat dat we in Duitsland helemaal geen inkomstenbelasting hoeven te betalen? Overigens werkt alleen mijn vriend, ik ben een student (en krijg dus studiefinanciering), maakt dit iets uit?
Als je in NL werkt kun je in NL belasting blijven betalen. Let er wel op dat de eerste aangifte die je moet doen een enorme hap papierwerk is, die je niet digitaal kunt doen.
pi_95418949
quote:
De duitse krankenkasse krijg je er gratis bij... voordeel van een duitse huisarts is dat je geen eigen risico hebt zoals in NL. Wel betaal je als je gebruik maakt van een huisarts 10 euro praxisgebuhr voor 1 kwartaal
Sinds wanneer betaal je in Nederland eigen risico voor de huisarts? :o
pi_95419674
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 22:06 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Je schrijft je in, je krijgt een pasje en je kunt overal naar een dokter, ziekenhuis en tandarts.

[..]

Als je in NL werkt kun je in NL belasting blijven betalen. Let er wel op dat de eerste aangifte die je moet doen een enorme hap papierwerk is, die je niet digitaal kunt doen.
Ah, dat zijn weer wat vragen minder.. Bedankt! :)
  dinsdag 12 april 2011 @ 22:59:16 #110
63722 z80
I fink you freaky
pi_95422123
spuit 11 meld zich.

het hebben van een Nederlandse en Duitse rekening is aan te raden.
de NL rekening is goedkoper, de D rekening heb je nodig voor de automatische afschrijvingen in D.

een dsl verbinding is NIET overal in D leverbaar. let dus goed op waar je gaat wonen indien dit belangrijk is.

indien je inkomsten uit arbeid hebt uit NL (en nergens anders) val je onder het NL belasting recht.
dus alle lasten, maar ook de lusten mbt terug gaven.
hoe het zit met samen wonen weet ik niet.

ik woon vanaf 2005 in D, maar ik moet me nog steeds aanmelden bij de krankenkasse
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_95430434
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 21:34 schreef Beast_of_europe het volgende:

[..]

Niet dat ik me kan herinneren :-) Ik stel voor: daar een treffen voor Fok-Beierse :-)
Goed plan! Een biergarten is wat mij betreft ook goed.
  woensdag 13 april 2011 @ 08:51:38 #112
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95431133
ff knippen en plakken uit een OUD-topic:

mogguh!

Gisteren weer een hoop info en taken gekregen.
(alleen nog geen badzitje, we waren te laat uit het ziekenhuis)
De neurlogoe was supertevreden hoe meisje zich ontwikkeld, ze kon zien dat ze vooruit is gegaan (ook al gaat dat met hele kleine stapjes). Verschillende testjes gedaan, waar toch een aantal zaken naar voren kwamen. Spierspanning is nihil, de grove en fijne motoriek zijn nog geheel onderontwikkeld en de vraag is of dat goed komt.
Haar rug vergroeid naar rechts toe, vertoond een gibbus en we moeten dus langs de orthopeed in Oldenburg om een ligorthese voor de nacht aan te laten meten.
Haar heupjes zijn dramatisch, totaal niet goed, ook na beide operaties. Dit wisten we ook wel, de orthopeed had ons dat verteld na de vorige operatie. De orthopeed wil daar pas wat aan gaan doen als ze begint d'r heupjes te belasten (als ze begint met kruipen o.i.d., wat nog in feite de vraag is of ze dat ooit zal kunnen), of wanneer ze pijn aan d'r heupjes krijgt.
Haar spraak is ook nog extreem onderontwikkeld, ze maakt alleen nog maar de eerste babyklankjes, schreeuwtjes. Lachen is het enige dat wel goed kan (en dat is super! ze is zo'n vrolijk meisje). Een simpele gehoortest is in het begin wel gedaan, maar nu gaan we in de zomer (dan pas vanwege haar extreme verkoudheden) een uitgebreide audiologische test doen om te kijken of alles wel wel in de hersenen aankomt en verwerkt wordt. Hiervoor moeten we naar Münster naar een speciaal centrum.
We hebben een MRI gepland, in de bouwvak, van haar hersenen(op verzoek van de neurochirurg) en de heupjes(op verzoek van de orthopeed). Hiervoor 2 dagen opname in Nordhorn, waarna de uitslagen in Oldenburg (ortho) en Münster(neuro) besproken worden.
Verder moeten we een reha-buggy aan gaan vragen met een aangepast zitje erin. De mutsy die we nu hebben voldoet niet meer, en is voor de scheefgroei van d'r rug ook niet echt bevorderlijk.

Al met al een positief gesprek en we hebben weer genoeg te doen.

Grüsse!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 13 april 2011 @ 09:17:21 #113
13151 crew  Rewimo
pi_95431689
Dat is weer een hele waslijst, ud. Die scheefgroei is erg vervelend lijkt me, iets wat je goed in de gaten moet houden, daar kunnen weer zoveel andere problemen door ontstaan :{

Heb je er nu al zicht op dat jullie alles krijgen wat je nodig hebt voor haar, zonder al dat stomme verzekeringsgezeur?
  vrijdag 15 april 2011 @ 11:25:24 #114
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95534530
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 09:17 schreef Rewimo het volgende:
Heb je er nu al zicht op dat jullie alles krijgen wat je nodig hebt voor haar, zonder al dat stomme verzekeringsgezeur?
errrr, ja eindelijk. Stomme verzekeringsgezeur blijven we houden. Stand nu is dat de AOK zodra ze het recept binnen hebben de goedkeuring kunnen verlenen. Inmiddels met de hulpmiddelenleverancier contact gehad, even me ongenoegen geuit, en volgende week (jaja, moet ik nog zien) het badzitje er zou kunnen zijn.

9 mei afspraak in Oldenburg bij de orthopeed om te praten over een ligorthese, op aanraden van de fysio.
pi_95630203
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2011 08:12 schreef Gala6183 het volgende:

[..]

Goed plan! Een biergarten is wat mij betreft ook goed.
Dan moeten we dat eens agan regelen. Pasing woon je toch (als ik het me goed herinner)?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 17 april 2011 @ 18:47:29 #116
13151 crew  Rewimo
pi_95631784
Wij zijn aan het Moezelen momenteel, lekker weer hier 8-)
  Milf zondag 17 april 2011 @ 20:51:14 #117
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_95638416
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:03 schreef aegir_de_viking het volgende:

Dat hangt ervanaf. Ik zit bij de Sparkasse. Wanneer ik gemiddeld elke maand 500 euro stort op mijn rekening, dan ontvang ik aan het einde van het jaar alle kosten terug. Je moet namelijk voor auto.inc 35 per keer betalen konyntje.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zondag 17 april 2011 @ 20:59:34 #118
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_95639018
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:51 schreef nikky het volgende:

[..]

Dat hangt ervanaf. Ik zit bij de Sparkasse. Wanneer ik gemiddeld elke maand 500 euro stort op mijn rekening, dan ontvang ik aan het einde van het jaar alle kosten terug. Je moet namelijk voor auto.inc 35 per keer betalen konyntje.
Ik heb bij Volksbank ook een gratis rekening.
pi_95647844
Blij blij blij, wij hebben ook een Rasentraktor erbij!

Hij heet Falko. :P Specs:

Falko is een Falcon (Toro) 200-V2 met de volgende specs:

- Brigs & Stratton Intek 22 20Pk V-Twin
- 105Cm maaidek, pendelend opgehangen
- Hydrostaat aandrijving (soort van automaat)
- Elektrische inschakeling maaiwerk
- Sper op de achteras
- Gegoten vooras (geen blikken meuk)
- 330 liter opvangbak (achter uitwerper)
- Extra dikke lm-velgen.
- Comfortstoeltje.

Deze is 1-2 seizoenen oud (200 uur gelopen) en daardoor een stukje betaalbaarder dan nieuw.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 april 2011 @ 09:09:17 #120
13151 crew  Rewimo
pi_95655572
O, dat zal qltel ook wel leuk vinden :D Die heeft ook zo'n speeltje.
pi_95655733
Falko kan vast zijn goedkeuring wegdragen! :D
  maandag 18 april 2011 @ 09:54:45 #122
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95656704
Die extra dikke LM velgen doen het hem hoor! _O-
pi_95656936
LOL ja dat is iets van Dave. VELGEN zijn altijd goed. :D
  Milf maandag 18 april 2011 @ 21:25:55 #124
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_95687935
Dat zoek ik ook :D!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_95689851
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:08 schreef Beast_of_europe het volgende:

[..]

Dan moeten we dat eens agan regelen. Pasing woon je toch (als ik het me goed herinner)?
Nog niet ;) Maar dat maakt niet uit, ik ben zo in de stad. Ga je nog koninginnedag vieren met de hollandclub? ;)
  dinsdag 19 april 2011 @ 07:22:15 #126
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_95701250
20 pk op een grasmaaier??

Volgens mij had mijn eerste auto er 10 jaar geleden 40!
pi_95704231
Altijd liever overbemeten he. En ik moet zeggen, mijn eerste auto was ook (een stuk) goedkoper dan dit ding...

Maar kijk 'm blij zijn! :D

dinsdag 19 april 2011 @ 10:25:13 #128
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95704691
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:09 schreef elvhenk het volgende:
Altijd liever overbemeten he. En ik moet zeggen, mijn eerste auto was ook (een stuk) goedkoper dan dit ding...

[ afbeelding ]
Whahahaha, kiek um! _O_
Mannenspeelgoed, geweldig
Die foto komt nog wel een keer van pas bij een of ander jubileum/feestje/noem maar op!
pi_95717900
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:09 schreef elvhenk het volgende:

[ afbeelding ]
Als er niks meer te maaien is mag je hem gerust ff doorsturen hoor.....gras genoeg hier om te maaien ;)
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 april 2011 @ 20:28:58 #130
13151 crew  Rewimo
pi_95731005
Of onze tuin, dan kan ie ook wel even voort ;)
pi_95732153
Nou heel gek, maar we hebben al genoeg aanvragen gekregen van onze buren. Dus ik denk dat dat wel in de maaibehoefte voorziet... Frank mag zijn Wiese ook lekker zelf doen. :P
pi_95732611
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 21:50 schreef Gala6183 het volgende:

[..]

Nog niet ;) Maar dat maakt niet uit, ik ben zo in de stad. Ga je nog koninginnedag vieren met de hollandclub? ;)
Uhm... ik was 1 keer met de Hollandclub voetbal kijken en dat was zo een drama, met zo een slecht geintegreerd volk ("is er geen kleiner bier dan eine halbe" "ze zouden duitsers moeten weren uit deze kroeg") dat ik weer precies wist waarom ik geemigreerd ben :P Dus... nee :P Jij wel>?
  donderdag 21 april 2011 @ 21:14:52 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_95824433
Morgen Karfreitag, gek zijn ze die Duitsers, geen feest, je mag niet verhuizen, disco's mogen niet open.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 21 april 2011 @ 22:02:50 #134
63722 z80
I fink you freaky
pi_95827788
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Morgen Karfreitag, gek zijn ze die Duitsers, geen feest, je mag niet verhuizen, disco's mogen niet open.
het is een "stille"vrijdag. las dat zelfs de was ophangen een probleem kan zijn.
en omdat alles, maar dan ook alles morgen dicht zit. is de hongerlente uitgebroken in de winkels.
  donderdag 21 april 2011 @ 22:05:11 #135
45206 Pietverdriet
pi_95827987
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:02 schreef z80 het volgende:

[..]

het is een "stille"vrijdag. las dat zelfs de was ophangen een probleem kan zijn.
en omdat alles, maar dan ook alles morgen dicht zit. is de hongerlente uitgebroken in de winkels.
Een lang weekend en de Duitser slaat aan het hamsteren.
Der Leie staunt der Fachmann wundert sich
  donderdag 21 april 2011 @ 22:20:02 #136
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_95829239
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een lang weekend en de Duitser slaat aan het hamsteren.
Der Leie staunt der Fachmann wundert sich
Venlo en Roermond maken zich alvast op!
  donderdag 21 april 2011 @ 22:24:29 #137
45206 Pietverdriet
pi_95829542
quote:
99s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:20 schreef XL het volgende:

[..]

Venlo en Roermond maken zich alvast op!
Jep, net als Arnhem en Winterswijk.
De middenstand heeft morgen een geweldige dag in het Nederlandse grensgebied. Volgende week Zaterdag is het andersom, Koninginnedag en Emmerich en Bocholt barsten van de Nederlanders, na ja, dat doet het sowieso iedere Zaterdag.
  donderdag 21 april 2011 @ 22:41:23 #138
63722 z80
I fink you freaky
pi_95830712
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, net als Arnhem en Winterswijk.
De middenstand heeft morgen een geweldige dag in het Nederlandse grensgebied. Volgende week Zaterdag is het andersom, Koninginnedag en Emmerich en Bocholt barsten van de Nederlanders, na ja, dat doet het sowieso iedere Zaterdag.
met Koninginnedag is Kleve oranje. en waar mogelijk wordt personeel in gezet dat Nederland spreekt.
  donderdag 21 april 2011 @ 22:44:39 #139
45206 Pietverdriet
pi_95830951
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:41 schreef z80 het volgende:

[..]

met Koninginnedag is Kleve oranje. en waar mogelijk wordt personeel in gezet dat Nederland spreekt.
Heb wel eens begrepen van een winkelier dat ze dan een maandomzet in 1 dag draaien.
  donderdag 21 april 2011 @ 23:01:04 #140
63722 z80
I fink you freaky
pi_95832054
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb wel eens begrepen van een winkelier dat ze dan een maandomzet in 1 dag draaien.
als het zonnetje schijnt zal dit zeker voor een aantal zaken gelden, en voor de horeca zeker.
bij het ijssalon zijn op dit soort dagen geen vrije zitplaatsen meer te vinden.
  vrijdag 22 april 2011 @ 08:25:54 #141
183415 Waldheini
auw banaan!
pi_95840642
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:41 schreef z80 het volgende:

[..]

ik zie er nu ook al tegenop dat Aachen oranje versierd is en dat ik waarschijnlijk in de file sta voor mijn 'eigen' parkeergarage :(

Blijft overigens erg vreemd als je op goede vrijdag 's ochtends naar je auto loopt, want de stad is compleet uitgestorven. Voelde alsof ik de enige gek was die moest werken.
  vrijdag 22 april 2011 @ 08:31:44 #142
45206 Pietverdriet
pi_95840703
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 08:25 schreef Waldheini het volgende:

[..]

ik zie er nu ook al tegenop dat Aachen oranje versierd is en dat ik waarschijnlijk in de file sta voor mijn 'eigen' parkeergarage :(

Blijft overigens erg vreemd als je op goede vrijdag 's ochtends naar je auto loopt, want de stad is compleet uitgestorven. Voelde alsof ik de enige gek was die moest werken.
Je Bent de enige gek die moest werken. Heel Duitsland ligt plat.
  vrijdag 22 april 2011 @ 14:00:48 #143
183415 Waldheini
auw banaan!
pi_95849825
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 08:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je Bent de enige gek die moest werken. Heel Duitsland ligt plat.
Zal het straks wel weer merken als ik van Heerlen naar Aachen rijd. Eigenlijk moest ik ook nog even bij Ikea zijn, maar dat stel ik wel even uit tot na het weekend :)
pi_95850239
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:02 schreef z80 het volgende:

[..]

Er spelen hier zelfs geen kinderen op straat...toeval of mag dat ook niet?
  vrijdag 22 april 2011 @ 15:10:11 #145
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95852324
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 14:12 schreef annie.m het volgende:

[..]

Och, moet je onze Thijs op z'n John Deere zien en horen scheuren door de straat. _O-
Deze jongen gaat vanavond ook echt wel de sproeier op de tuin zetten.
  vrijdag 22 april 2011 @ 16:33:24 #146
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_95855004
Frohe Ostern allemaal, ik ga de zon in met een biertje!!!
:W
  vrijdag 22 april 2011 @ 17:07:43 #147
45206 Pietverdriet
pi_95856078
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 14:12 schreef annie.m het volgende:

[..]

Hier ook niet, de Eisdiele is ook de hele dag al uitgestorven, want dat doe je niet op Karfreitag, ijs gaan eten. Maar ze gaan wel massaal naar Winterswijk om daar zich de buik vol met ijs te eten, te winkelen etc etc.
  vrijdag 22 april 2011 @ 17:24:45 #148
45206 Pietverdriet
pi_95856588
Wat veel Nederlanders zich niet realiseren is dat de Kerken in Duitsland verschrikkelijk veel macht hebben als je het met Nederland vergelijkt.
Voorbeeld: Werk jij bij een Kindergarten van de katholieke kerk val jij wat je contract betreft niet onder het normale recht, maar het kerkelijk recht.
  vrijdag 22 april 2011 @ 18:15:45 #149
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_95857944
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hier ook niet, de Eisdiele is ook de hele dag al uitgestorven, want dat doe je niet op Karfreitag, ijs gaan eten. Maar ze gaan wel massaal naar Winterswijk om daar zich de buik vol met ijs te eten, te winkelen etc etc.
Met z'n allen in de rij bij Talamini. :P

Ik belde m'n vader vandaag en hij fietste weer door de Duitse files heen op zoek naar dat parkeerplekje het dichste bij het centrum. Als (pre-teen) kind was het goed Marken verdienen met 'parkeren'. Feiertage zijn goed voor de Wenterse middenstand.. al decennia. ^O^
reset
pi_95860690
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat veel Nederlanders zich niet realiseren is dat de Kerken in Duitsland verschrikkelijk veel macht hebben als je het met Nederland vergelijkt.
Voorbeeld: Werk jij bij een Kindergarten van de katholieke kerk val jij wat je contract betreft niet onder het normale recht, maar het kerkelijk recht.
Dan heb ik nog een leuk joppie voor de kerk....
Maak de beminde gelovigen eens bidwijs wat nou eigenlijk de betekenis is van al die kerkelijke vrije dagen.
Kerst weten ze meest nog net, maar iets als Frohleichnam is totaal onbekend.
Alleen dat het een vrije dag is. 8)7

Deze werkgever heeft vandaag in zn uppie gewerkt en geeft eerlijk toe dat het een lekker rustig dagje was, als laatste der mohikanen op het Gewerbegebiet Hammereisen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')