Nee, pre-master studenten kunnen per september alleen nog maar als contract-student inschrijven, en dan verlies je het recht op studiefinanciering/lening en ov-kaart. En universiteiten kunnen gaan vragen wat ze willen. Effectief wordt de HBO -> WO master route daarmee onmogelijk gemaakt voor het gros van de mensen.quote:
Schandalig inderdaad.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:45 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Nee, pre-master studenten kunnen per september alleen nog maar als contract-student inschrijven, en dan verlies je het recht op studiefinanciering/lening en ov-kaart. En universiteiten kunnen gaan vragen wat ze willen. Effectief wordt de HBO -> WO master route daarmee onmogelijk gemaakt voor het gros van de mensen.
Bizarre maatregel weer. Maar goed wat hadden we anders verwachtquote:Op woensdag 23 maart 2011 18:45 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Nee, pre-master studenten kunnen per september alleen nog maar als contract-student inschrijven, en dan verlies je het recht op studiefinanciering/lening en ov-kaart. En universiteiten kunnen gaan vragen wat ze willen. Effectief wordt de HBO -> WO master route daarmee onmogelijk gemaakt voor het gros van de mensen.
Heerlijk!quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:04 schreef betyar het volgende:
En vandaag toch zeker 2 forellen gevangen![]()
Voor zover ik begreep is dit geen maatregel van het kabinet, maar hebben enkele universiteiten dit zelf besloten.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bizarre maatregel weer. Maar goed wat hadden we anders verwacht
Bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/23877quote:Veel hbo-studenten die verder willen studeren, moeten vanaf volgend jaar flink meer geld gaan betalen. Vanaf september 2012 willen verschillende universiteiten tot 12.000 euro collegegeld in rekening gaan brengen voor een pre-masterstudie. Maar dit is tegen de afspraken die het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) met de Vereniging van Universiteiten (VSNU) heeft gemaakt. GroenLinks heeft er Kamervragen over gesteld.
Een premaster is een studie die hbo-studenten doen voor ze aan een master op een universiteit kunnen beginnen. In het verleden is tussen de VSNU en het ministerie van Onderwijs afgesproken dat er voor de premasterstudies het wettelijke collegegeld van ongeveer 1700 euro wordt gerekend.
Nu blijkt dat de VU voor premasteropleidingen per 1 september 2012 zo'n 100 tot 200 euro vraagt per studiepunt dat gehaald moet worden. Daardoor kan het bedrag flink oplopen. Volgens het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) willen ook de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht het collegegeld verhogen. De Erasmus Universiteit vraagt nu al voor sommige premasters 3000 euro.
De VU wil van de studenten 'contractstudenten' maken, waardoor ze buiten het normale systeem vallen. "Dat was niet afgesproken", zegt Guy Hendricks van het ISO.
De Vereniging van Universiteiten (VSNU) zegt dat het komt door de bezuinigingen van het kabinet op het hoger onderwijs. "Je kunt niet anders", zo reageert voorzitter Sijbolt Noorda van de VSNU in EenVandaag. "Op wie anders dan de student moet je het doorberekenen?"
Op de faculteiten waar ik heb rondgelopen, heb ik me wel afgevraagd in hoeverre die route meerwaarde biedt, maar dat kan natuurlijk per studierichting en universiteit verschillen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:45 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ik heb na het HBO nog een WO Master gedaan en voor mezelf vond ik dat zeker wel meerwaarde hebben.quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Op de faculteiten waar ik heb rondgelopen, heb ik me wel afgevraagd in hoeverre die route meerwaarde biedt, maar dat kan natuurlijk per studierichting en universiteit verschillen.
Oh, primaquote:Op woensdag 23 maart 2011 18:45 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dat is een optie, maar schaf het dan gewoon af, en laat het niet bestaan maar met zo'n prijskaartje eraan dat het onbetaalbaar wordt.quote:
quote:
Mooi werk dat dit straks niet meer kan. Als je uni via HBO moet halen, dan ben je niet slim genoegquote:Op woensdag 23 maart 2011 19:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb na het HBO nog een WO Master gedaan en voor mezelf vond ik dat zeker wel meerwaarde hebben.
kijk jou eens domme dingen zeggen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mooi werk dat dit straks niet meer kan. Als je uni via HBO moet halen, dan ben je niet slim genoeg
Wat een suffe baan heb ik ookquote:
Wannabee academici. Met een iq van 100 kan iedereen uni halen, als ze er 80 jaar over mogen doen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 20:09 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
kijk jou eens domme dingen zeggen.
www.lenen.nlquote:Op woensdag 23 maart 2011 20:09 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
kijk jou eens domme dingen zeggen.
Ik ken heel veel MBO'ers waarvoor HBO te moeilijk bleek, dat heb je dus ook bij HBO'ers op het WO. Ook als je ze 80 jaar geeft gaan ze het niet halen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 20:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wannabee academici. Met een iq van 100 kan iedereen uni halen, als ze er 80 jaar over mogen doen.
Eerst ging ik er vanuit dat ik naar huis mocht, wat mijn uurloon opkrikte naar ¤25,50.. Nu moet ik toch langer blijven wat mijn waarde per uur doet kelderen.quote:
De éne voetballer debuteert op z'n 17e bij een topclub, terwijl de ander pas op z'n 23e echt doorbreekt. Inherent talent is niet bepaald de enige factor die hier een rol speelt.quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mooi werk dat dit straks niet meer kan. Als je uni via HBO moet halen, dan ben je niet slim genoeg
Wat een onzinquote:Op woensdag 23 maart 2011 19:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Vaak is het meer een kwestie van discipline dan intelligentie volgens mij.quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat kan toch ook in de werksituatiequote:Op woensdag 23 maart 2011 20:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
De éne voetballer debuteert op z'n 17e bij een topclub, terwijl de ander pas op z'n 23e echt doorbreekt. Inherent talent is niet bepaald de enige factor die hier een rol speelt.
Kijk, nog een persoon die domme dingen zegt!quote:
Ik zie het met fiscaal aantrekkelijke constructies bedenken ook hoor. Totaal niet de randjes opzoeken, bij de voorvragen al een beetje vastlopen, moeilijk dingen samenvatten. Weg ermee.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:06 schreef GSbrder het volgende:
HBO faalt ook ontzettend op calculus en statistiek
Als iedereen die HBO deed er WO achteraan deed en dit afrondde, dan had nog steeds een minderheid van de Nederlandse bevolking een WO diploma. Het hele punt is ook niet dat iedere HBOer zou moeten doorstromen naar WO. Het punt is dat het een mogelijke route is. Bijvoorbeeld voor 'laatbloeiers'.quote:Op woensdag 23 maart 2011 20:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat kan toch ook in de werksituatieWaarom zou iedereen uni moeten hebben
Ik heb geen meningen.quote:
Tja. Dat kan straks niet meer. We hebben 500 miljoen voor Afghanistan en nu ook minstens 20 miljoen nodig voor Libië. Je kan het maar een keer uitgevenquote:Op woensdag 23 maart 2011 21:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als iedereen die HBO deed er WO achteraan deed en dit afrondde, dan had nog steeds een minderheid van de Nederlandse bevolking een WO diploma. Het hele punt is ook niet dat iedere HBOer zou moeten doorstromen naar WO. Het punt is dat het een mogelijke route is. Bijvoorbeeld voor 'laatbloeiers'.
Dat is jouw meningquote:
Wat schiet je daarmee op? Het sterft van de hoger opgeleiden.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:23 schreef GSbrder het volgende:
Vroegah had je ook laatbloeiers. Die kwamen binnen als 16 jarig jochie en deden er vervolgens op hun veertigste wat executive masters achteraan.
Nou inderdaad, voor elke arbeider hebben we 15 masters.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat schiet je daarmee op? Het sterft van de hoger opgeleiden.
Straks wordt de vuilnis niet meer opgehaald. Of ze zetten drs.en achter de vuilniswagen.
Mensen moeten niet onder hun niveau gaan werken, daar word je ontzettend ongelukkig van. Iemand die best HBO aankan, maar per ongeluk op het MBO is terecht gekomen moet de kans hebben toch naar zijn eigen niveau te groeien. In groep 7 had ik het schooladvies 'VMBO T', een jaar later HAVO/VWO. Een mens kan veel veranderen in korte tijd, ik moet er niet aan denken waar ik zou staan indien ik VMBO had gedaan.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat schiet je daarmee op? Het sterft van de hoger opgeleiden.
Straks wordt de vuilnis niet meer opgehaald. Of ze zetten drs.en achter de vuilniswagen.
Je wordt in Nederland ook wel enorm vroeg in een bepaalde richting geduwd / hokje gestopt.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:35 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Mensen moeten niet onder hun niveau gaan werken, daar word je ontzettend ongelukkig van. Iemand die best HBO aankan, maar per ongeluk op het MBO is terecht gekomen moet de kans hebben toch naar zijn eigen niveau te groeien. In groep 7 had ik het schooladvies 'VMBO T', een jaar later HAVO/VWO. Een mens kan veel veranderen in korte tijd, ik moet er niet aan denken waar ik zou staan indien ik VMBO had gedaan.
Yep. Slachtoffer, hier.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je wordt in Nederland ook wel enorm vroeg in een bepaalde richting geduwd / hokje gestopt.
Dat laatste weet je pas als je op de arbeidsmarkt ronddobbert.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:35 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Mensen moeten niet onder hun niveau gaan werken, daar word je ontzettend ongelukkig van. Iemand die best HBO aankan, maar per ongeluk op het MBO is terecht gekomen moet de kans hebben toch naar zijn eigen niveau te groeien. In groep 7 had ik het schooladvies 'VMBO T', een jaar later HAVO/VWO. Een mens kan veel veranderen in korte tijd, ik moet er niet aan denken waar ik zou staan indien ik VMBO had gedaan.
Het onderwijs is prima hier. Het probleem zijn eerder mensen zoals jij met een obsessieve hokjesgeest die blijkbaar vinden dat er voor kinderen op hun 12 moet worden beslist of ze achter een vuilniswagen aan gaan lopen of jurist worden.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Yep. Slachtoffer, hier.
Onderwijs is hier 3 x niks.
Lotsbestemming.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:36 schreef Reya het volgende:
Ik was waarschijnlijk exact zo gemarginaliseerd geraakt als ik nu ben.
Nee, ik wou zeggen dat je juist veel te vroeg moet kiezen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het onderwijs is prima hier. Het probleem zijn eerder mensen zoals jij met een obsessieve hokjesgeest die blijkbaar vinden dat er voor kinderen op hun 12 moet worden beslist of ze achter een vuilniswagen aan gaan lopen of jurist worden.
En het mooie is dat er vervolgens meerdere wegen naar Rome leiden.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, ik wou zeggen dat je juist veel te vroeg moet kiezen.
Ach, daar heb ik geen enkele last van gehad. Ligt ook erg aan je vakgebied, studie en keuzes binnen een studie.quote:Verder: onderwijs sluit 0,0 aan op beroepspraktijk.
Eensch, doe het maar iets later.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je wordt in Nederland ook wel enorm vroeg in een bepaalde richting geduwd / hokje gestopt.
20 miljoen voor Libië =quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:28 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Tja. Dat kan straks niet meer. We hebben 500 miljoen voor Afghanistan en nu ook minstens 20 miljoen nodig voor Libië. Je kan het maar een keer uitgeven_!
Krijgen we dat weer. Hoeveel pogingen heb je eigenlijk ondernomen om aan de slag te komen? Als in: hoeveel sollicitaties en jaren gewerkt?quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, ik wou zeggen dat je juist veel te vroeg moet kiezen.
Verder: onderwijs sluit 0,0 aan op beroepspraktijk.
En met welke studie?quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:48 schreef eriksd het volgende:
[..]
Krijgen we dat weer. Hoeveel pogingen heb je eigenlijk ondernomen om aan de slag te komen? Als in: hoeveel sollicitaties en jaren gewerkt?
TU/e-product. Ik schaam me voor EchtGaafquote:
Ach, een universiteit kan niet iedereen goed afleveren natuurlijk. Het DNA van de student is nog altijd de belangrijkste factor, daar verander je niets aan.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
TU/e-product. Ik schaam me voor EchtGaaf
Ik begreep ir. electrical engineering.quote:
Die jaquote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:
quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Yep. Slachtoffer, hier.
Onderwijs is hier 3 x niks.
Mwa, ik voor vorige twee beter. Het kan ermee door.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:20 schreef eriksd het volgende:
Ook een hele goede. Maar In Your Eyes is zijn beste.
quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:24 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Mwa, ik voor vorige twee beter. Het kan ermee door.
rechtvaardige politie?quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:38 schreef Zeeland het volgende:
Twee duimen voor wie me kan vertellen wat Karma Police betekent. Vrijwillige politie?
Ietwat autistisch (mede)ingenieur dus. Ja, die hebben het vaak lastig in het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
TU/e-product. Ik schaam me voor EchtGaaf
Of heel lastig, of heel gemakkelijk. Misschien had het geholpen als EchtGaaf op kamers was gegaan, een bestuursjaar deed en zich extra-curriculair ontplooide. Nu is dat iets te laat.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ietwat autistisch (mede)ingenieur dus. Ja, die hebben het vaak lastig in het bedrijfsleven.
Cliché: Het is nooit te laat om te veranderen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Of heel lastig, of heel gemakkelijk. Misschien had het geholpen als EchtGaaf op kamers was gegaan, een bestuursjaar deed en zich extra-curriculair ontplooide. Nu is dat iets te laat.
Mwah, als je afgestudeerd bent kan je nog maar weinig aan je CV veranderen. Het staat nogal nep om als werkloze starter ineens vrijwilligerswerk te doen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 23:08 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Cliché: Het is nooit te laat om te veranderen.
Als je totaal ongeschikt ben wordt daar wel doorheen geprikt, ook als je CV heel uigebreid is met allerlei activiteiten.quote:Op woensdag 23 maart 2011 23:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mwah, als je afgestudeerd bent kan je nog maar weinig aan je CV veranderen. Het staat nogal nep om als werkloze starter ineens vrijwilligerswerk te doen.
Ingenieurs met sociale vaardigheden hebben het vaak erg makkelijk op de arbeidsmarkt. Heb je die niet, dan wordt het lastig. Je wordt in het bedrijfsleven toch vaak geacht in teams te werken of op z'n minst fatsoenlijk met collega's te kunnen communiceren.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Of heel lastig, of heel gemakkelijk. Misschien had het geholpen als EchtGaaf op kamers was gegaan, een bestuursjaar deed en zich extra-curriculair ontplooide. Nu is dat iets te laat.
Dat overkwam mij ook ooit en ik ben het nog steedsquote:Op woensdag 23 maart 2011 22:55 schreef KoosVogels het volgende:
Oke dan, ben blauw zonder dat het gepland was.
Of een universitaire studie na hun HBO (of zelfs nog met de MBO tussenstap ken er een aantal die deze route hebben doorlopen en met succes).quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:23 schreef GSbrder het volgende:
Vroegah had je ook laatbloeiers. Die kwamen binnen als 16 jarig jochie en deden er vervolgens op hun veertigste wat executive masters achteraan.
Toch jammer dat wanneer je tegen ze zegt dat het slecht gaat in Libië, ze denken dat je een gebrek aan sekslust hebt.quote:Op donderdag 24 maart 2011 00:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Of een universitaire studie na hun HBO (of zelfs nog met de MBO tussenstap ken er een aantal die deze route hebben doorlopen en met succes).
Als ik aan Day-Lewis denk, dan denk ik aan My left foot.quote:Op woensdag 23 maart 2011 23:32 schreef Tem het volgende:
Wat is die Daniel Day-Lewis toch een geweldenaar in die film
U spreekt in raadselen...quote:Op donderdag 24 maart 2011 00:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Toch jammer dat wanneer je tegen ze zegt dat het slecht gaat in Libië, ze denken dat je een gebrek aan sekslust hebt.
Zeker, er zit een verschil tussen kennis en wijsheid denk ik dan maar. Als ze denken dat alleen dat papiertje je ergens krijgt zegt het al genoeg, en je voorbeeld is aardig toepasselijk voor 7 van de 10 studenten inderdaad, zo niet meer.quote:Op donderdag 24 maart 2011 00:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Toch jammer dat wanneer je tegen ze zegt dat het slecht gaat in Libië, ze denken dat je een gebrek aan sekslust hebt.
Hij bedoeld te zeggen dat menig student niet verder komt dan "hurr durr durr ff blokkuh en neukuh" als interessegebied.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |