abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94634883
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:20 schreef xenobinol het volgende:
Dat is niet te vergelijken, pas als jouw bankster je ineens 120 euri meer gaat vragen voor je lening zou het overeen komen.
Tuurlijk is dat te vergelijken. Of de overheid nou jouw huur met 120 euro verhoogd of de HRA met 120,- verlaagd. De banken hebben met beide situaties totaal niets van doen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_94634917
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tuurlijk is dat te vergelijken. Of de overheid nou jouw huur met 120 euro verhoogd of de HRA met 120,- verlaagd. De banken hebben met beide situaties totaal niets van doen.
Die 120 euro HRA levert de overheid meer geld op, maar aangezien de corporaties geen overheidsinstellingen zijn levert deze maatregel de overheid niets op.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_94634946
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:22 schreef xenobinol het volgende:
Die 120 euro HRA levert de overheid meer geld op, maar aangezien de corporaties geen overheidsinstellingen zijn levert deze maatregel de overheid niets op.
En wat heeft dat ook al weer met je stelling te maken?
pi_94635025
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Alle-sociale-huren-120-euro-omhoog

Nou Xeno, maak je borst maar nat.
Sinds wanneer word het puntenstelsel gebruikt om huren aan te passen? De punten worden gebruikt om een maximale huur te berekenen, daarvoor word het te huur gezet en daarna heb je alleen nog maar te maken met jaarlijkse huurstijgingen. na aanvang van je huur heb je met punten niets meer te maken.
eten!!!
  FOK!fotograaf zaterdag 26 maart 2011 @ 12:27:09 #245
13368 NiGeLaToR
pi_94635026
Vind het een goed plan; huren duurder maken om kopen aantrekkelijker te maken :+
Scheefhuren is zo 20e eeuws...
pi_94635037
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

En wat heeft dat ook al weer met je stelling te maken?
De HRA is een subsidie, jij weet heel goed wat je afgesproken hebt met de bank over de betalingen die jij moet doen. Ik heb ook een duidelijke afspraak met mijn verhuurder over de betalingen die ik moet doen. De HRA is een extra'tje wat jij krijgt van een derde partij nl. de overheid, als zij besluit deze subsidie in te trekken is dat haar goed recht.
I'll sing you a lullaby.
pi_94635077
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:27 schreef janatwork het volgende:

[..]

sinds wanneer word het puntenstelsel gebruikt om nieuwe huren aan te passen? De punten worden gebruikt om een maximale huur te berekenen, daarvoor word het te huur gezet en daarna heb je alleen nog maar te maken met jaarlijkse huurstijgingen daar hebben je punten niets mee te maken.
Ik betaal ook niet de volledige huur volgens het systeem, ik geloof dat ik op 60% zit :)
I'll sing you a lullaby.
pi_94635168
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:27 schreef NiGeLaToR het volgende:
Vind het een goed plan; huren duurder maken om kopen aantrekkelijker te maken :+
Scheefhuren is zo 20e eeuws...
De rente gaat oplopen, de HRA komt ter discussie te staan..... tja.... scheeflenen is zo passé :D
I'll sing you a lullaby.
pi_94635220
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:31 schreef xenobinol het volgende:
De rente gaat oplopen, de HRA komt ter discussie te staan..... tja.... scheeflenen is zo passé :D
Je moet ook niet scheeflenen, dat is nog nooit verstandig geweest. Je moet gewoon verantwoord lenen. ^O^
pi_94635251
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:27 schreef xenobinol het volgende:
De HRA is een subsidie, jij weet heel goed wat je afgesproken hebt met de bank over de betalingen die jij moet doen. Ik heb ook een duidelijke afspraak met mijn verhuurder over de betalingen die ik moet doen. De HRA is een extra'tje wat jij krijgt van een derde partij nl. de overheid, als zij besluit deze subsidie in te trekken is dat haar goed recht.
Daar ging het ook niet om. Lees Whuzz zijn stelling en je eigen reactie daarop nog een keer. :+
pi_94635309
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je moet ook niet scheeflenen, dat is nog nooit verstandig geweest. Je moet gewoon verantwoord lenen. ^O^
Mmm.... de banksters zijn momenteel iets beter bezig en volgens de hogehuizenprijzen liefhebbers doen ze nu dus alles fout :')
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 12:37:10 #252
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94635338
Precies. Het ging er om dat als je de kosten teveel in één keer verhoogt, mensen "Asfyxia's" gaan doen. Dat kan zijn doordat je de huur een heleboel verhoogt in één klap. Of omdat je de HRA afschaft in één klap. Of door welke regel dan ook waardoor mensen ineens honderden euro's per maand meer moeten betalen of minder binnenkrijgen.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_94635364
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Daar ging het ook niet om. Lees Whuzz zijn stelling en je eigen reactie daarop nog een keer. :+
Die leenkneuzen kunnen gewoon de schuldsanering in en op straat gezet worden. Kunnen ze vervolgens een duur huurhuisje gaan bewonen, ik hoor net dat ze de huren met 120 euri willen verhogen :D
I'll sing you a lullaby.
pi_94635370
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:27 schreef janatwork het volgende:
Sinds wanneer word het puntenstelsel gebruikt om huren aan te passen?
Het is nooit te laat om ermee te beginnen.

quote:
De punten worden gebruikt om een maximale huur te berekenen, daarvoor word het te huur gezet en daarna heb je alleen nog maar te maken met jaarlijkse huurstijgingen. na aanvang van je huur heb je met punten niets meer te maken.
Wat een vrijheid bij huren. Als je wilt verhuizen ga je honderden euro's per maand* meer betalen... Doe mij dan maar de overdrachtsbelasting. :Y

* Uitgegaan van Xeno's voorbeeld, die betaald naar eigen zeggen op dit moment maar 60% van de maximale huur.
pi_94635384
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:37 schreef Whuzz het volgende:
Precies. Het ging er om dat als je de kosten teveel in één keer verhoogt, mensen "Asfyxia's" gaan doen. Dat kan zijn doordat je de huur een heleboel verhoogt in één klap. Of omdat je de HRA afschaft in één klap. Of door welke regel dan ook waardoor mensen ineens honderden euro's per maand meer moeten betalen of minder binnenkrijgen.
Geen probleem toch? Gewoon in de schuldsanering ^O^
I'll sing you a lullaby.
pi_94635401
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:37 schreef xenobinol het volgende:
Die leenkneuzen kunnen gewoon de schuldsanering in en op straat gezet worden. Kunnen ze vervolgens een duur huurhuisje gaan bewonen, ik hoor net dat ze de huren met 120 euri willen verhogen :D
Zolang jij wat kunt vinden met het geld wat onder het loonbeslag tot je beschikking staat kun je dat inderdaad huren. :X
  zaterdag 26 maart 2011 @ 12:39:15 #257
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94635407
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Geen probleem toch? Gewoon in de schuldsanering ^O^
Je hebt ze al gebeld begrijp ik? :Y)
pi_94635443
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

* Uitgegaan van Xeno's voorbeeld, die betaald naar eigen zeggen op dit moment maar 60% van de maximale huur.
Mijn verhuurder krijgt momenteel zijn huizen al niet eens verhuurd..... ja aan uitkeringstrekkers met dikke huursubsidie :')
Zo'n beetje elke woning die vrijkomt gaat direct de verkoop in.... storm dat het loopt joh _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_94635466
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:39 schreef Whuzz het volgende:

Je hebt ze al gebeld begrijp ik? :Y)
Nee hoor.... ik kan zo'n verhoging jaren volhouden zonder een centje pijn :)
I'll sing you a lullaby.
pi_94635474
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het is nooit te laat om ermee te beginnen.

[..]
het is momenteel alleen niet toegestaan, ik zie niet in hoe alle huizen 25 punten extra geven dat gaat veranderen

quote:
Wat een vrijheid bij huren. Als je wilt verhuizen ga je honderden euro's per maand* meer betalen... Doe mij dan maar de overdrachtsbelasting. :Y

Die vrijheid is inderdaad bij sociaal huren 1 grote wassen neus, dat begrijpt xeno zelfs
eten!!!
pi_94635519
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Mijn verhuurder krijgt momenteel zijn huizen al niet eens verhuurd..... ja aan uitkeringstrekkers met dikke huursubsidie :')
Zo'n beetje elke woning die vrijkomt gaat direct de verkoop in.... storm dat het loopt joh _O-
Dit soort maatregelen hebben dan ook ik Dronten niet veel effect, behalve dan dat alle paupers die de randstad niet meer kunnen betalen naast je gaan wonen.
eten!!!
pi_94635542
Vervolgens koop ik een woning voor een appel en een ei van een gefaalde leenkneus, huren is momenteel gewoon de beste optie. Piet Hein (niet de zeerover :{w ) roept dit soort zaken in de hoop dat mensen weer gaan kopen, niet zo raar voor iemand die zelf tot aan de wallen onder zijn ogen gefinancieerd is w/
I'll sing you a lullaby.
pi_94635586
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:42 schreef janatwork het volgende:

Dit soort maatregelen hebben dan ook ik Dronten niet veel effect, behalve dan dat alle paupers die de randstad niet meer kunnen betalen naast je gaan wonen.
Dat gebeurt nu al.... nog een reden om vooral geen huis te kopen ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_94635587
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:41 schreef janatwork het volgende:
Die vrijheid is inderdaad bij sociaal huren 1 grote wassen neus, dat begrijpt xeno zelfs
Het eerste deel ben ik met je eens, het laatste deel durf ik toch ernstig te betwijfelen. :+
  zaterdag 26 maart 2011 @ 12:44:54 #265
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94635591
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:43 schreef xenobinol het volgende:
Vervolgens koop ik een woning voor een appel en een ei van een gefaalde leenkneus, huren is momenteel gewoon de beste optie. Piet Hein (niet de zeerover :{w ) roept dit soort zaken in de hoop dat mensen weer gaan kopen, niet zo raar voor iemand die zelf tot aan de wallen onder zijn ogen gefinancieerd is w/
lol, ja, de huurtokkies die dan gaan kopen komen vast op zijn stulpje af. Dat segment staat toch behoorlijk los van de rest van de huizenmarkt ;)
pi_94635629
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:44 schreef Whuzz het volgende:

[..]

lol, ja, de huurtokkies die dan gaan kopen komen vast op zijn stulpje af. Dat segment staat toch behoorlijk los van de rest van de huizenmarkt ;)
Nog erger.... zijn stulpje heeft al een enorme waardedaling achter de rug. Die raakt voorlopig niet meer van zijn woning af _O-
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 12:50:28 #267
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94635748
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:46 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nog erger.... zijn stulpje heeft al een enorme waardedaling achter de rug. Die raakt voorlopig niet meer van zijn woning af _O-
Ik denk dat hem dat erg weinig boeit. Hij heeft geen last van lawaaiige buren, tokkies op plastic stoeltjes, ruimtegebrek, enz.
Hee wacht, dat heb ik ook niet meer. Je zou bijna denken dat ik zelf Piet Piraat ben :P
Ik denk dat als hij jouw posts zou lezen hij zich een breuk lacht omdat jouw "vrije" huurleventje zo enorm ver van zijn realiteit af ligt. (in een voor hem positieve manier)
pi_94636015
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:50 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ik denk dat hem dat erg weinig boeit. Hij heeft geen last van lawaaiige buren, tokkies op plastic stoeltjes, ruimtegebrek, enz.
Hee wacht, dat heb ik ook niet meer. Je zou bijna denken dat ik zelf Piet Piraat ben :P
Ik denk dat als hij jouw posts zou lezen hij zich een breuk lacht omdat jouw "vrije" huurleventje zo enorm ver van zijn realiteit af ligt. (in een voor hem positieve manier)
Maar daar betaald hij, ook met hra, een stuk meer per maand voor.
eten!!!
pi_94636028
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:50 schreef Whuzz het volgende:

Heb ik ook geen last van :)

quote:
Tja... de illusie dat je moet kopen om van die ellende af te komen, koop gewoon een traytje Schultenbrau en nodig je buren eens uit :')

quote:
Ik denk dat zijn ouders wel zwaar teleurgesteld in hem zouden zijn, noem je je kind Piet Hein... blijkt hij zijn eigen landgenoten te gaan beroven _O- w/
I'll sing you a lullaby.
pi_94636068
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Heb ik ook geen last van :)
Ik overigens ook niet, ik huur gewoon in een nette wijk. Niet alle woningbouwhuizen staan in pauper wijken.
eten!!!
pi_94649884
Van de frontpage:
quote:
'Huizenmarkt in het slop door te strenge regels'
print rss - door Redactie op 26-03-2011 @ 19:43

De huizenmarkt zit in het slop door veel te strenge eisen van banken en andere hypotheekverstrekkers. Vooral starters en tweeverdieners kunnen daardoor de financiering niet rond krijgen. Dat zei Nicole Schlichter uit Oldenzaal van het gelijknamige makelaarskantoor zaterdag tijdens de Open Huizen Dag van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).

Tijdens de dag vonden ongeveer 130 duizend bezichtigingen plaats. De makelaar noemt dit aantal positief, maar volgens haar staat daar tegenover dat het in meeste gevallen niet tot ondertekening van het definitieve koopcontract komt.

Schlichter verwacht dat de situatie op de huizenmarkt de komende tijd eerder verslechtert dan verbetert. Oorzaak is volgens haar een nieuwe regel die de banken met ingang van 1 april gaan toepassen. Op grond van deze zogeheten toetsrente hypotheek kunnen aspirant-kopers minder lenen dan nu al het geval is.

Bij twee inkomens van veertig- en twintigduizend euro kon tot voor kort nog een lening van maximaal 278.632 euro worden aangegaan, legt de makelaar uit. "Inmiddels is dat bedrag door deze toets gezakt tot 265 duizend euro. Het gevolg laat zich raden: de koop gaat niet door."

Schlichter noemt het begrijpelijk dat niet meer mag worden geleend dan verantwoord is op basis van het inkomen. Zij erkent dat de banken in het verleden te soepel zijn geweest, waardoor mensen zitten opgezadeld met een lening die niet meer op te brengen is. "Een aanscherping van de regels is begrijpelijk, maar nu draven we door. De eisen worden veel te zwaar."

Dat betekent volgens haar dat veel mensen - zelfs als het gaat om tweeverdieners - zich geen koopwoning meer kunnen permitteren. "Dat is een slechte zaak voor de economie en werkgelegenheid."

René Herink voelt zich ook de dupe. Hij probeert al sinds november een vrijstaande woning aan de Knik in Denekamp van zijn in oktober overleden vader te verkopen. Het huis staat te koop voor 397 duizend euro. "Er zijn wel veel kijkers geweest die enthousiast zijn, maar de financiering is steeds weer een probleem."
Wat Renétje hier blijkbaar niet wil begrijpen: niet de financiering is een probleem, maar z'n vraagprijs. Als hij zakt in z'n vraagprijs komt er vanzelf een punt waarop het weer "financierbaar" wordt voor een leenkoning. Of waarop iemand met een grote zak geld het een interessant aanbod vindt.
pi_94650170
3,5 jaar dubbele lasten, en je hut in Almere staat nog altijd in de verkoop ondanks de fors lagere vraagprijs :'(

Filmpje van het half acht nieuws van RTL :D :P

http://www.rtl.nl/xl/#/u/28f7bc4d-6f8b-4ba5-8300-4849b5f2ff88
pi_94650365
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 20:05 schreef WammesWaggel het volgende:
3,5 jaar dubbele lasten, en je hut in Almere staat nog altijd in de verkoop ondanks de fors lagere vraagprijs :'(

Filmpje van het half acht nieuws van RTL :D :P

http://www.rtl.nl/xl/#/u/28f7bc4d-6f8b-4ba5-8300-4849b5f2ff88
Sorry, maar hier ga ik niet eens meer om lachen. Dit is gewoon treurig en zoiets wens je niemand toe.

Nu neemt boosheid weer de overhand. Boosheid op al het vastgoedtuig dat het in z'n hoofd gehaald heeft om mensen voor eigen gewin af te tanken met schulden.
pi_94650762
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 19:58 schreef Asfyxia het volgende:
Van de frontpage:

[..]

Wat Renétje hier blijkbaar niet wil begrijpen: niet de financiering is een probleem, maar z'n vraagprijs. Als hij zakt in z'n vraagprijs komt er vanzelf een punt waarop het weer "financierbaar" wordt voor een leenkoning. Of waarop iemand met een grote zak geld het een interessant aanbod vindt.
Tjonge wat draven ze door, ipv 278k kan er nu nog maar 265k geleend worden :') dat is wat, 5% minder ofzo...
pi_94654282
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 19:58 schreef Asfyxia het volgende:
Van de frontpage:

[..]

Neh...Als mij toegestaan word om voor 850,- te huren, maar niet om voor 500,- te kopen dan is wel degelijk`de financiering het probleem.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 21:39:40 #276
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94654434
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 20:17 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tjonge wat draven ze door, ipv 278k kan er nu nog maar 265k geleend worden :') dat is wat, 5% minder ofzo...
Als koopkracht 5% afneemt, heeft dat een fors effect.

Bovendien is het 5% van heel veel geld.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_94654744
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 21:39 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Als koopkracht 5% afneemt, heeft dat een fors effect.

Bovendien is het 5% van heel veel geld.
Maar het is gewoon de praktijk, rente is ook gestegen namelijk. Je kunt niet verwachten dat de financiering de huizenprijzen blijft volgen.

Bovendien ga je er vanuit dat de huizenprijzen gelijk blijven terwijl de trend nu al een paar jaar dalende is.
  zondag 27 maart 2011 @ 09:19:06 #278
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94666631
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 21:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Maar het is gewoon de praktijk, rente is ook gestegen namelijk. Je kunt niet verwachten dat de financiering de huizenprijzen blijft volgen.

Bovendien ga je er vanuit dat de huizenprijzen gelijk blijven terwijl de trend nu al een paar jaar dalende is.
Tuurlijk. Ik verwacht dat de prijzen gewoon fors gaan dalen.

Het trieste van NL is dat die klap zich zo laat uitsmeren over enkele jaren. Geen faillisementen. Huiseigenaren stellen hun verlies uit. Banken doen nauwelijks aan herwaardering van hun vastgoed. Om de zeepbel in stand te houden, brengen mensen een groot deel van hun geld naar die banken, in plaats van dat ze lekker gaan consumeren zodat de economie weer kan draaien. De economie zit gevangen in een gigantisch achterhoedegevecht.

Maar er komt een kritisch moment. Er blijven mensen doodgaan en hun huizen komen op de markt. Er gaan toch mensen failliet. Het aantal woningen dat op de markt komt, explodeert. Niemand stapt in. En de financiering van "starters" is flink afgenomen. Op enig moment zal men de werkelijkheid moeten accepteren.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  zondag 27 maart 2011 @ 09:53:02 #279
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94666941
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 21:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Neh...Als mij toegestaan word om voor 850,- te huren, maar niet om voor 500,- te kopen dan is wel degelijk`de financiering het probleem.
Dit. Maar de huurders hier denken dat kopen altijd duurder is dan huren, dus die snappen zo'n statement niet.
  zondag 27 maart 2011 @ 10:01:14 #280
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94667019
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 09:53 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Dit. Maar de huurders hier denken dat kopen altijd duurder is dan huren, dus die snappen zo'n statement niet.
Jij kunt niet voor huurders praten. Dus je moet ook niet doen alsof.

Deze huurder denkt dat hij door te huren over enkele jaren alsnog kan kopen als de prijzen gunstiger liggen. Laat de lucht maar even uit de markt gaan, want met de huidige prijzen ben je wel degelijk slechter uit als je koopt.
pi_94667037
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 10:01 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Jij kunt niet voor huurders praten. Dus je moet ook niet doen alsof.

Deze huurder denkt dat hij door te huren over enkele jaren alsnog kan kopen als de prijzen gunstiger liggen. Laat de lucht maar even uit de markt gaan, want met de huidige prijzen ben je wel degelijk slechter uit als je koopt.
Maar ja, als vervolgens de rente 12% is betaal je per maand alsnog meer.... Dus wat is wijsheid, het blijft toch koffiedik kijken en onderbuik gevoelens.
  zondag 27 maart 2011 @ 10:04:11 #282
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94667048
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 10:01 schreef droom_econoom8 het volgende:
want met de huidige prijzen ben je wel degelijk slechter uit als je koopt.
Onzin. Als je nu een huis koopt, dan ben je over 30 jaar alsnog goedkoper uit dan wanneer je blijft huren. Maar zoals we weten kopen mensen geen huis om mee te speculeren, maar om lekkerder te wonen. Dus je winst is nog veel groter dan dat :)
  zondag 27 maart 2011 @ 10:07:13 #283
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94667079
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 10:02 schreef inXs het volgende:

[..]

Maar ja, als vervolgens de rente 12% is betaal je per maand alsnog meer.... Dus wat is wijsheid, het blijft toch koffiedik kijken en onderbuik gevoelens.
Nee, nee, nee. Als de rente zover stijgt, zal de woningprijs zich hierop aanpassen.

Voor mij zou het perfect zijn als de rente zover stijgt: Het aantal executieverkopen zal gigantisch toenemen omdat een deel van de huidige huizenbezitters hun tent niet meer gefinancierd krijgen. Dat betekent dat de lucht snel uit de markt is en daarna ontstaat een mooi instapmoment.

Niet dat ik dat verwacht. Maar dit is het veelgestelde worst-case scenario waarmee makelaars je ongerust proberen te maken. Als je dit scenario doordenkt, is er niks aan de hand. Zolang je althans geen molensteen om je nek hebt (in de vorm van een te dure, onverkoopbare woning) kom je dit soort crises aardig door.
pi_94667201
Waarom gaan er zoveel mensen hier vanuit dat de meeste huizen bezitters allemaal kortlopende rente periodes afgesloten hebben?
Hebben jullie daar cijfers over, of is het gewoon dikke duim werk net zoals de markt allang -40% zou moeten zijn.
  zondag 27 maart 2011 @ 10:20:57 #285
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94667252
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 10:16 schreef Basp1 het volgende:
Waarom gaan er zoveel mensen hier vanuit dat de meeste huizen bezitters allemaal kortlopende rente periodes afgesloten hebben?
Hebben jullie daar cijfers over, of is het gewoon dikke duim werk net zoals de markt allang -40% zou moeten zijn.
Weer iemand die voor een ander spreekt.

Feit is alleen dat ieder jaar een deel van de hypotheken opnieuw gefinancierd moet worden.
pi_94667346
quote:
Op zondag 27 maart 2011 10:20 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Weer iemand die voor een ander spreekt.

Feit is alleen dat ieder jaar een deel van de hypotheken opnieuw gefinancierd moet worden.
Maar hoe groot is dat deel? Dat was ook mijn vraag ik heb nergens iets als een voldongen feit neergezet, dit in tegenstelling tot uzelf die hier van alles beweerd. Stel dat de gemiddelde rentevast periode op 10 jaar zit dan hebben al deze mensen een huis dat nog voor de boom gekocht is en blijft de bewering van niet kunnen herfinancieren totaal niet overeind staan.
pi_94667418
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Wel elke dag appeltaart. Met een toefje slagroom. ;)
pi_94667520
Maar goed, dat is dus het mooie: de gedachte is dat als men huurders uit hun woningen jaagt door de huren drastisch te verhogen, die huurders vanzelf gaan kopen. Maar die huurders hebben geen rooie cent, want als ze dat wel hadden, waren ze vast en zeker de afgelopen 10 jaar al ingestapt in het nationale piramidespel, net als al die burgerzombies.

Dus wat er feitelijk gebeurt is dat mensen weer bij elkaar gaan hokken om de woonlasten te drukken. Waardoor er nog meer leeg zal komen te staan, dat niet verhuurd en niet verkocht wordt. Uiteindelijk, na veel verkeerd uitpakkende probeersels, zal die markt dan crashen en de hele economie meesleuren. Maar dat laatste kan nog wel een hele tijd duren, natuurlijk, in een markt die zó op slot zit.

Daarom is het ook zo belangrijk dat de markt zo snel mogelijk "genormaliseerd" wordt, d.w.z. dat er maatregelen genomen worden die een einde maken aan alle marktverstorende elementen. De HRA is het grootste marktverstorende element. Zolang men blijft weigeren om daar iets aan te doen, zal er absoluut niets veranderen.
pi_94667619
De hra bestaat sinds 1893 hoe kan dat nu het meest verstorende element in de betaalbaarheid van huizen zijn? Sterker nog de hra is in de afgelopen 20 jaar al flink uitgekleed als oplossing daarvoor hebben banken andere Producten bedacht waardoor de hoogte van de financiering wel is kunnen stijgen.
pi_94667690
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 10:51 schreef Basp1 het volgende:
De hra bestaat sinds 1893 hoe kan dat nu het meest verstorende element in de betaalbaarheid van huizen zijn? Sterker nog de hra is in de afgelopen 20 jaar al flink uitgekleed als oplossing daarvoor hebben banken andere Producten bedacht waardoor de hoogte van de financiering wel is kunnen stijgen.
Omdat de HRA ervoor zorgt dat de prijzen op een constant hoger niveau liggen. Dat is allemaal prima als economisch gezien alles goed gaat, maar dat maakt de problemen des te groter als het slecht gaat.

Je snapt de hefboomwerking van de HRA toch wel, mag ik hopen? :')
pi_94667940
quote:
Op zondag 27 maart 2011 10:56 schreef Asfyxia het volgende:

Je snapt de hefboomwerking van de HRA toch wel, mag ik hopen? :')
Niet op manier hoe jij deze wilt intrepeteren dus leg het ons maar eens uit.
  zondag 27 maart 2011 @ 11:14:44 #292
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94667992
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 10:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar hoe groot is dat deel? Dat was ook mijn vraag ik heb nergens iets als een voldongen feit neergezet, dit in tegenstelling tot uzelf die hier van alles beweerd. Stel dat de gemiddelde rentevast periode op 10 jaar zit dan hebben al deze mensen een huis dat nog voor de boom gekocht is en blijft de bewering van niet kunnen herfinancieren totaal niet overeind staan.
Vergeet niet dat Nederland enerzijds 7 miljoen woningen telt, waarvan 56% bestaat uit koopwoningen. Anderzijds: Het aantal bestaande woningen dat te koop staat is zo'n 230 000. Het aantal woningen dat verkocht raakt, is nog veel kleiner.

Er hoeven procentueel niet zo gek veel mensen in de problemen te raken en met hun woning in een executieveiling te belanden, of het effect op het prijsniveau is desastreus. En let wel: er werd mij een radicaal scenario voorgehouden (hypotheekrente stijgt naar 12%).
pi_94668125
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 11:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Niet op manier hoe jij deze wilt intrepeteren dus leg het ons maar eens uit.
Even voor de duidelijkheid (want we lullen nu langs elkaar heen): ik heb nergens beweerd dat "de hra het meest verstorende element in de betaalbaarheid van huizen zou zijn".

Ik heb geschreven dat "de HRA het grootste marktverstorende element is". Dat is echt iets anders.
pi_94668276
En weer niet concreet op de eerder gestelde vraag ingaan, lekker de discussie vaag houden en een andere wending geven.

Zeg 4 miljoen koop woningen waarvan er dus jaarlijks ongeveer 100.000 verkocht worden, dat zou dus ook meteen impliceren dat de gemiddelde huizen bezitter dus ongeveer 40 jaar zijn huis aan houdt. Nou in die 40 jaar heeft de inflatie natuurlijk allang zijn werk gedaan voor de huizenbezitters.
pi_94668390
quote:
Op zondag 27 maart 2011 11:22 schreef Asfyxia het volgende:

Ik heb geschreven dat "de HRA het grootste marktverstorende element is". Dat is echt iets anders.
net zo marktverstorend als beperkte bouw mogelijkheden, bizarre bouwvoorschriften , sociale wbv woningen die door scheef huurders bezet worden, en zo zijn er nog wel wat te bedenken. Het is een utopie om te denken dat er in een druk bevolkte maatschappij nog sprake kan zijn van een vrije markt. In Japan zullen de bewoners ook wel klagen over de extra kosten voor het aardbevingbestendig maken van hun huizen maar nu weer met de neus op feiten gedrukt zijn dat het een reden heeft.
pi_94668542
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 11:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

net zo marktverstorend als beperkte bouw mogelijkheden, bizarre bouwvoorschriften , sociale wbv woningen die door scheef huurders bezet worden, en zo zijn er nog wel wat te bedenken.
Nouja, ik beweer dus van niet. In mijn ogen is de HRA het grootste marktverstorende element. Daarover kunnen we natuurlijk van mening verschillen. :)
quote:
Het is een utopie om te denken dat er in een druk bevolkte maatschappij nog sprake kan zijn van een vrije markt. In Japan zullen de bewoners ook wel klagen over de extra kosten voor het aardbevingbestendig maken van hun huizen maar nu weer met de neus op feiten gedrukt zijn dat het een reden heeft.
Juist in een druk bevolkte, dynamische maatschappij zou sprake moeten zijn van een vrije markt. Maar dan moet de overheid dit wel mogelijk maken.
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 11:28 schreef Basp1 het volgende:
En weer niet concreet op de eerder gestelde vraag ingaan, lekker de discussie vaag houden en een andere wending geven.

Zeg 4 miljoen koop woningen waarvan er dus jaarlijks ongeveer 100.000 verkocht worden, dat zou dus ook meteen impliceren dat de gemiddelde huizen bezitter dus ongeveer 40 jaar zijn huis aan houdt. Nou in die 40 jaar heeft de inflatie natuurlijk allang zijn werk gedaan voor de huizenbezitters.
Zou je ajb in het vervolg degene willen quoten waar je op reageert? Kleine moeite en voorkomt onduidelijkheid. Bvd. ;)
pi_94668637
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 10:07 schreef droom_econoom8 het volgende:
Voor mij zou het perfect zijn als de rente zover stijgt: Het aantal executieverkopen zal gigantisch toenemen omdat een deel van de huidige huizenbezitters hun tent niet meer gefinancierd krijgen.
Wat een onzin weer.

Als de rentevaste periode afloopt krijg je van de bank een nieuwe looptijd met een nieuw rentepercentage aangeboden. Je inkomen wordt NIET opnieuw gecontroleerd.
pi_94668664
quote:
Op zondag 27 maart 2011 11:44 schreef Asfyxia het volgende:

Juist in een druk bevolkte, dynamische maatschappij zou sprake moeten zijn van een vrije markt. Maar dan moet de overheid dit wel mogelijk maken.

De overheid moet er ook voor waken dat het land nog wel leefbaar blijft. Hoe zou je het vinden als je een mooi stuk grond op de kop hebt getik je drop villa er neer hebt gezet en het jaar erna op het lap grond naast je opeens een vuilnisbelt of zware industrie verschijnt.
pi_94668721
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 11:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De overheid moet er ook voor waken dat het land nog wel leefbaar blijft. Hoe zou je het vinden als je een mooi stuk grond op de kop hebt getik je drop villa er neer hebt gezet en het jaar erna op het lap grond naast je opeens een vuilnisbelt of zware industrie verschijnt.
Da's het risico dat je dan nu eenmaal loopt. Tenminste, in een normale situatie.
  zondag 27 maart 2011 @ 11:58:29 #300
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94668826
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 11:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vergeet het: De hoeveelheid wetgeving die we hebben is een overkill t.o.v. dit soort extreme problemen.

De huidige wetgeving verbiedt niet alleen extreme zaken, het vertelt ook tot in detail wat er wel mag op een stukje grond (bestemmingsplannen). Deze wetgeving wordt bovendien door gemeenten misbruikt om bouwkavels te verkopen.
  FOK!fotograaf zondag 27 maart 2011 @ 12:00:52 #301
13368 NiGeLaToR
pi_94668896
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 11:58 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Vergeet het: De hoeveelheid wetgeving die we hebben is een overkill t.o.v. dit soort extreme problemen.

De huidige wetgeving verbiedt niet alleen extreme zaken, het vertelt ook tot in detail wat er wel mag op een stukje grond (bestemmingsplannen). Deze wetgeving wordt bovendien door gemeenten misbruikt om bouwkavels te verkopen.
Tis helaas wel een utopie om te denken dat dit ook meer ergens anders is. Alleen binnen europa is het al een wirwar van wetgeving en kostbare regeltjes, waarbij je soms bij gebrek aan regels allerlei problemen hebt (ik noem een disco, bejaardehuis en chemische fabriek in 1 straat) maar ook bij een overdaad aan goedbedoelde regels en regelingen een padstelling hebt bereikt. HRA vind ik zelf niet direct zo'n probleem, ik heb meer last van overdrachtsbelasting in aankoop/verkoop van woningen bijvoorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')