abonnement Unibet Coolblue
  maandag 21 maart 2011 @ 20:54:12 #1
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94439183
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuin gerelateerde onderwerpen.

Eerdere topics:
Het Moestuin-topic #1

Andere noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Laatste post uit het vorige topic:
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:31 schreef marcel.nl het volgende:
gamma krijgt fruitstruiken in aanbieding, maar Intratuin was goedkoper.
Bessen hebben enkel zin wanneer je hier langer gaat tuinen. Want eer dat een beetje volwassen plant met heel wat bessies wordt, ben je wel paar jaar verder (net als de eerder in dit forum genoemde frambozen enzovoort)
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  maandag 21 maart 2011 @ 21:28:36 #2
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_94442044
Hier dus verder .

Vandaag nog wat geoogst (uit de vooraad vriezer bij mijn ouders)
  dinsdag 22 maart 2011 @ 13:03:40 #3
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_94464480
Ik heb een aantal bloempotten gevuld met zaaigoed, lijkt me wel verstandig mbt tot overwoekering van onkruid.

:@ * heeft wat moeite met onderscheiden onkruid/groente als het plantje nog jong is..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 13:03:57 #4
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_94464486
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 21:28 schreef rac het volgende:
Hier dus verder .

Vandaag nog wat geoogst (uit de vooraad vriezer bij mijn ouders)
:')
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_94464584
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:03 schreef KlappernootatWork het volgende:
Ik heb een aantal bloempotten gevuld met zaaigoed, lijkt me wel verstandig mbt tot overwoekering van onkruid.

:@ * heeft wat moeite met onderscheiden onkruid/groente als het plantje nog jong is..
dat kan je makkelijk oplossen door in nette geulen te zaaien en dan de geul af te dekken met potgrond. Alles wat tegelijkertijd opkomt en er hetzelfde uit ziet is geen onkruid.
De potgrond is donkerder als de grond in je tuin. Je ziet dus heel mooi verschil.

* Oceanonix dat probleem in het begin ook had...
pi_94464983
Hier zijn binnen zowaar kleine plantjes opgekomen in het bakje met gemende kruiden (mijn eersten) *O*
  woensdag 23 maart 2011 @ 08:29:38 #7
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_94499167
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:22 schreef Miendientje het volgende:
Hier zijn binnen zowaar kleine plantjes opgekomen in het bakje met gemende kruiden (mijn eersten) *O*
sommige kruiden kun je niet vroeg genoeg zaaien.
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 23 maart 2011 @ 10:27:03 #8
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94502024
De dingen die ik heb voorgezaaid staan in een kasje (pal op het zuiden). Nu het deze week zo goed weer is geweest, en nog steeds is, ben ik blij dat ik de deur open heb laten staan van die kas, zodat het niet te warm wordt en de zaken gaan doorschieten.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_94516786
Dit weekend ga ik los *O*
Die compostdag komt me net iets te laat :@
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_94542753
Van het weekend ga ik wat compost halen voor de kas. De structuur van de grond stelt daar echt niets voor. Met wat compost en mest moet het goed kunnen komen.

Ben benieuwd hoe de tuin er nu uit ziet. Hier rondom mijn kantoor schiet alles de grond uit.
pi_94564515
Slecht nieuws. Er wordt dit weekend hier in NO Groningen 's nachts min 5 tot min 7 verwacht.
Alles goed beschermen dus, want anders gaat al het opgekweekte groen (ook in huis bij het raam) verloren.
  donderdag 24 maart 2011 @ 19:10:09 #12
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94565501
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 18:48 schreef marcel.nl het volgende:
Slecht nieuws. Er wordt dit weekend hier in NO Groningen 's nachts min 5 tot min 7 verwacht.
Alles goed beschermen dus, want anders gaat al het opgekweekte groen (ook in huis bij het raam) verloren.
Die snap ik niet.
Ik ga morgen lekker verder met zaaien. Worteltjes buiten, en binnen voorzaaien de meloenen, pompoenen en zonnebloemen
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_94568843
Wordt het niet veel te koud aan de grond dan ?
  donderdag 24 maart 2011 @ 21:16:13 #14
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94572774
quote:
5s.gif Op donderdag 24 maart 2011 20:12 schreef marcel.nl het volgende:
Wordt het niet veel te koud aan de grond dan ?
Ja maar je opgekweekte dingen staan toch binnen in huis?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_94579597
Sla kan daar neem ik aan wel tegen toch? De radijsjes zijn nog niet boven gekomen. Maakt het dan nog uit?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 03:09:13 #16
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_94585905
Wat fijn, na twee jaar weer eens een algemeen moestuintopic! Bij mij zijn de tomaten en peultjes (en afrikaantjes, zonnebloemen etc) al opgekomen op de vensterbank. In de tuin ga ik morgen voor t allereerst tuinbonen in de vollegrond zaaien. De wortelen en bosuien zijn al gezaaid.
Iemand al ervaring met tuinbonen? In de vollegrond gezaaid of niet?

Verder vanwege wisselende diensten en fulltimebaan het afgelopen najaar mijn volkstuin niet winterklaar kunnen maken, maar hij is nu al bijna helemaal klaar voor het voorjaar...
pi_94604458
mijn pootuitjes staan al in de volle grond, ligt plastic overheen. Dus hoop ik dat ze zo de kou overleven.
Afgelopen nacht trouwens slechts 7 graden geweest, no problem.
pi_94608601
Ik doe dit jaar geen moestuin, we zaaien de moestuin in met voederbieten. Dus ik heb wel de hele tuin schoongemaakt. Nu nog kunstmest strooien, met de spitriek alles lossteken en dan kan er over een maandje ofzo gezaaid worden.

De moestuin van het afgelopen jaar levert nog wel wat: er stonden nog 4 kleine groene kooltjes waarvan we er gister twee hebben opgegeten. Er staat witlof in een emmer in de keuken en nog twee emmers in de voorraadkast. Er staan nog kroten op zand, nog zuurkool & bonen in een inmaakvat en nog een pondje bonen in de diepvries.

Voor komend jaar is er 1 bed in de moestuin met wat vaste(re) planten: asperges, spruitbroccoli en rabarber. Daarnaast wil ik wel een en ander in de kas kweken, er staat nu oogstbare spinazie en sla (gezaaid in oktober 2010), en ik heb deze week snijbiet en groningse blauwe (koolraap) gezaaid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94617471
De spinazie is net boven de grond gekomen. Erwten laten zich nog niet zien maar staan ook op het punt door te breken. Jaja stiekem al een beetje in de grond gezocht naar ze :@ :@
Zijn er meer mensen die dat doen?? Het porren in de grond om te kijken of er al iets kiemt enzo.

quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 03:09 schreef Glesse het volgende:

Iemand al ervaring met tuinbonen? In de vollegrond gezaaid of niet?
Mijn vader zei altijd: "Wie erwten en grote bonen (==tuinbonen) wil eten moet de maand maart niet vergeten." En dan de tuinbonen gewoon nu in de grond zaaien. Als je ze vroeg zaait dan heb je iets minder last van luis, die je sowieso toch wel krijgt }:| .
  vrijdag 25 maart 2011 @ 23:24:41 #20
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94623236
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 21:43 schreef Bartjes het volgende:
De spinazie is net boven de grond gekomen. Erwten laten zich nog niet zien maar staan ook op het punt door te breken. Jaja stiekem al een beetje in de grond gezocht naar ze :@ :@
Zijn er meer mensen die dat doen?? Het porren in de grond om te kijken of er al iets kiemt enzo.
Nee ik niet, maar bij mij zijn de erwten er ook nog niet uit (2 weken terug gezaaid). Komt misschien ook doordat de grond vrij droog was toen ik vandaag ging kijken. Heb sowieso best veel water gegeven omdat het er allemaal droogjes bij stond.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_94623529
Ja, ik wroet soms wel in de grond. De komkommers heb ik al opgegraven omdat er maar niks komt. Die kiemen toch lastig altijd trouwens.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 05:20:43 #22
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_94629673
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 21:43 schreef Bartjes het volgende:

Mijn vader zei altijd: "Wie erwten en grote bonen (==tuinbonen) wil eten moet de maand maart niet vergeten." En dan de tuinbonen gewoon nu in de grond zaaien. Als je ze vroeg zaait dan heb je iets minder last van luis, die je sowieso toch wel krijgt }:| .
Goede quote van je pa. Ik heb hem opgevolgd; alle peulen en tuinbonen heb ik gezaaid en voorgezaaid. Het enige wat ik rechtstreeks heb gezaaid zijn 24 tuinbonen. De rest heb ik voorgezaaid, net als de peulen. Dit in verband met muizen op de tuin. Dikke kans dat die 24 tuinbonen over een paar dagen al weggegeten zijn, en daarvoor zal ik dus ook af en toe een beetje graven om dat bij te houden, dus ja, dat doe ik ook.
Zitten je erwten wel nog in de grond of zijn ze ook weggegeten?

En wie heeft er een goede tips om muizen te verjagen, of te vangen? (dead or alive, het liefst alive natuurlijk...) Ik vind het geen probleem een of enkele maïskolven met ze te delen, maar helemaal geen maïs oogsten omdat die beestjes alles opeten is net wat té, dus dit jaar zal toch echt een gedeelte van de populatie moeten inkrimpen...

edit: ik vind op internet 'Tomcat Blox', klik. Schijn je ook buiten te kunnen gebruiken... Maar zouden muizen dit echt lekkerder/aantrekkelijker vinden als al die verse zaadjes?

[ Bericht 9% gewijzigd door Glesse op 26-03-2011 05:52:44 ]
pi_94630132
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 05:20 schreef Glesse het volgende:

[..]

Goede quote van je pa. Ik heb hem opgevolgd; alle peulen en tuinbonen heb ik gezaaid en voorgezaaid. Het enige wat ik rechtstreeks heb gezaaid zijn 24 tuinbonen. De rest heb ik voorgezaaid, net als de peulen. Dit in verband met muizen op de tuin. Dikke kans dat die 24 tuinbonen over een paar dagen al weggegeten zijn, en daarvoor zal ik dus ook af en toe een beetje graven om dat bij te houden, dus ja, dat doe ik ook.
Zitten je erwten wel nog in de grond of zijn ze ook weggegeten?

En wie heeft er een goede tips om muizen te verjagen, of te vangen? (dead or alive, het liefst alive natuurlijk...) Ik vind het geen probleem een of enkele maïskolven met ze te delen, maar helemaal geen maïs oogsten omdat die beestjes alles opeten is net wat té, dus dit jaar zal toch echt een gedeelte van de populatie moeten inkrimpen...

edit: ik vind op internet 'Tomcat Blox', klik. Schijn je ook buiten te kunnen gebruiken... Maar zouden muizen dit echt lekkerder/aantrekkelijker vinden als al die verse zaadjes?
Hier zitten de erwten nog wel in de grond, valt mee dit jaar. Maar ze zijn ook weleens opgegeten door fazanten of duiven of wat anders. Muizen heb ik alleen geen ervaring mee. Maar hier staat binnen in de schuur ook genoeg van die roze haver korrels beschikbaar. Wordt wel erg goed van gegeten. Ik denk dat ze dat andere spul dan ook wel lusten.
pi_94655856
niet helemaal een moestuin vraagje...
maar zouden aardbeiplantjes ook binnen lekkere aardbeien geven? of moeten ze daarvoor echt buiten staan?
ik heb geen tuin maar straks wel een raam(tot op de grond) op het zuid-westen.
pi_94657138
Mij pepermunt komt op *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 27 maart 2011 @ 01:24:16 #26
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_94663015
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 22:15 schreef loecje het volgende:
niet helemaal een moestuin vraagje...
maar zouden aardbeiplantjes ook binnen lekkere aardbeien geven? of moeten ze daarvoor echt buiten staan?
ik heb geen tuin maar straks wel een raam(tot op de grond) op het zuid-westen.
Dat gaat helemaal goed komen als je er lief voor bent en ze af en toe wat frisse lucht geeft...
pi_94666214
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 08:09 schreef Bartjes het volgende:

[..]
ze zijn ook weleens opgegeten door fazanten of duiven of wat anders. [..]
Dus moeten wij die fazanten opeten. :9 Fazant met peultjes en doperwtjes :9
pi_94666947
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 22:15 schreef loecje het volgende:
niet helemaal een moestuin vraagje...
maar zouden aardbeiplantjes ook binnen lekkere aardbeien geven? of moeten ze daarvoor echt buiten staan?
ik heb geen tuin maar straks wel een raam(tot op de grond) op het zuid-westen.
In een redelijk grote pot of bak moet dat zeker lukken, zullen altijd beter smaken dan die dingen uit de winkel. Dus altijd proberen!
pi_94667552
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 01:24 schreef Glesse het volgende:

[..]

Dat gaat helemaal goed komen als je er lief voor bent en ze af en toe wat frisse lucht geeft...
ik moet zelf ook frisse lucht hebben.
ik ga het gewoon proberen. heb nog plantjes bij mn ouders staan met uitlopers.
pi_94668537
De compost is hier goed doorgeharkt dus ik kan de pootuien in de grond gaan stoppen en de aardbeien een nieuw plekje gaan geven :)
Dit jaar maak ik een houten geraamte voor het net zodat dat makkelijk te verwijderen is wanneer er geplukt kan worden,
Compostbak staat er ook en het eerste groenafval ligt er al in ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_94669117
ik hadden vorig jaar bij mn ouders een geraamte gemaakt van gebogen pvc buizen. ik werd helemaal gek van dat net telkens los moeten trekken omdat de planten er doorheen groeiden.
pi_94679755
Nou, mijn moestuin is er weer helemaal klaar voor!

Ik heb 3 m2, dus niet heel veel, maar dit jaar staat er aan de ene kant: eikenbladsla, lollo biondo, brocolli en er komen een paar tomatenplanten later. De andere kant: aardbeien (wel 10 plantjes! :) hoop op een goeie oogst) en dar komen uien te staan later.

Niet heel veel maar toch wel gezellig en leuk om zo uit de tuin te eten :) Ik las dat je de eerste bloemen uit aardbeienplant moet halen, waarom is dat?
  zondag 27 maart 2011 @ 18:20:10 #33
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94680427
Zo pootuien en veldsla staan in de grond.

Helaas laat het meeste spul wat ik aan het voorkiemen ben in de vensterbank nog niks van zich horen ;(
pi_94682203
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:08 schreef loecje het volgende:
ik hadden vorig jaar bij mn ouders een geraamte gemaakt van gebogen pvc buizen. ik werd helemaal gek van dat net telkens los moeten trekken omdat de planten er doorheen groeiden.
Dat dus :) Ik wil nu 4 palen halen en daar het net tussen spannen.

Heb bij wijze van experiment de aardbeien kort op elkaar in een rij gezeten dan worteldoek langs de rij.

Pootuitjes zitten erin en ik ga komende week aan het zaaien.
Meer dan 30m2 te vullen hier dus ben wel even zoet, 1 zakje pootuitjes bleek ook wat weinig.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 27 maart 2011 @ 23:43:05 #35
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_94696290
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 18:00 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nou, mijn moestuin is er weer helemaal klaar voor!

Ik heb 3 m2, dus niet heel veel, maar dit jaar staat er aan de ene kant: eikenbladsla, lollo biondo, brocolli en er komen een paar tomatenplanten later. De andere kant: aardbeien (wel 10 plantjes! :) hoop op een goeie oogst) en dar komen uien te staan later.

Niet heel veel maar toch wel gezellig en leuk om zo uit de tuin te eten :) Ik las dat je de eerste bloemen uit aardbeienplant moet halen, waarom is dat?
Als je de bloemen uit de aardbeienplant haalt, krijg je geen aardbeien, de bloem wórdt namelijk de aardbei! Ik heb ook geen flauwe idee wat er bedoeld wordt.. Misschien dat als je sommige bloemetjes verwijderd je wat grotere aardbeien krijgt uit de overige bloemetjes?
Hier een leuk linkje (van SchoolTV ;) ) : klik
pi_94720938
Ik heb in een bakje een zakje zaadjes voor gemengde kruiden gezaaid.

Heeft iemand enig idee wat voor kruiden het zijn (stond niet op het zakje)?



De kleinsten zijn sinds ongeveer 1 week boven de grond en zijn nu zo'n 2 tot 2,5 cm hoog en de grootste heeft nu blaadjes met ongeveer 2 mm doorsnede

De grootste, ze lijken er op maar groeien veel sneller, ze zijn pas 2 dagen geleden op gekomen en zijn nu al hoger, de hoogste zo'n 4,5 cm. De doorsnede van de blaadjes van de grootste is nu zo'n 5 mm
pi_94722193
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:43 schreef Glesse het volgende:

[..]

Als je de bloemen uit de aardbeienplant haalt, krijg je geen aardbeien, de bloem wórdt namelijk de aardbei! Ik heb ook geen flauwe idee wat er bedoeld wordt.. Misschien dat als je sommige bloemetjes verwijderd je wat grotere aardbeien krijgt uit de overige bloemetjes?
Hier een leuk linkje (van SchoolTV ;) ) : klik
Daarom vond ik het ook al zo vreemd :) dacht misschien om meer bloemen te krijgen later? Weet niet of zo'n plant een tweede lading bloemen maakt (en ook zo zonde om te proberen als blijkt van niet :P )
pi_94722824
klopt wel hoor dat van bloemen plukken.
maar alleen bij jonge doordragers!

Dit zijn oude bloemen(knopjes overwinteren) van vorig jaar. De plant moet eerst zelf groeien, nieuwe wortels en blad maken voordat hij gaat produceren. Door de bloemen eraf te plukken gaat de ernegie naar de plant ipv naar de vruchten. Een doordrager waarbij de bloemen zijn geplukt geeft meer aardbeien omdat de plant sterker is.
  maandag 28 maart 2011 @ 22:21:23 #39
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94739404
Mijn aardbeien zijn nog niet echt ontwaakt uit hun winterslaap. Begint pas net wat nieuw blad aan te maken. Ook zijn de eerste frambozenscheuten sinds dit weekend te bespeuren.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_94740042
Mijn radijsjes komen ook boven.

Vandaag ook wat tomaten plantjes gekregen van iemand in ruil voor van sla-plantjes.
  donderdag 31 maart 2011 @ 08:54:23 #41
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_94843436
quote:
Op maandag 28 maart 2011 22:29 schreef Miendientje het volgende:
Vandaag ook wat tomaten plantjes gekregen van iemand in ruil voor van sla-plantjes.
Altijd leuk, ruilhandel!
Bij mij duurt het verdacht lang tot de pepers en paprika's boven komen, tot nu toe pas 1..... heb er stom genoeg geen zaaidatum bijgeschreven, maar denk dat t zo'n 3 weken geleden was...
  Licht Ontvlambaar donderdag 31 maart 2011 @ 12:54:24 #42
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94850406
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 22:48 schreef Miendientje het volgende:
Mij pepermunt komt op *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tip: nooit buiten in de volle grond zetten, maar in een pot...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_94850514
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 12:54 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Tip: nooit buiten in de volle grond zetten, maar in een pot...
Was ik van plan, samen met de kruizemunt. Kan ik hem trouwens al buiten zetten? Plantjes zijn nu ongeveer 1 a 2 cm hoog.
  donderdag 31 maart 2011 @ 14:54:15 #44
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94855358
Het is geen groente of fruit, maar mocht iemand ooit bamboe willen planten. Ook nooit in de volle grond doen. Dit woekert als de ziekte en je komt er niet meer vanaf; je hele tuin zal onder komen te zitten.

Verder heb ik een net voor over de aardbeiplanten, maar het net is een paar meter te groot dus heb nu nog een paar meter ruimte onder het net over. Wat zijn, naast de aardbeien, nog meer groente of fruitsoorten die je het beste kunt beschermen met een net? Dan kan ik die mooi op die plek zetten.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  vrijdag 1 april 2011 @ 03:16:22 #45
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_94889201
quote:
Op donderdag 31 maart 2011 14:54 schreef T_Killer het volgende:
Het is geen groente of fruit, maar mocht iemand ooit bamboe willen planten. Ook nooit in de volle grond doen. Dit woekert als de ziekte en je komt er niet meer vanaf; je hele tuin zal onder komen te zitten.

Verder heb ik een net voor over de aardbeiplanten, maar het net is een paar meter te groot dus heb nu nog een paar meter ruimte onder het net over. Wat zijn, naast de aardbeien, nog meer groente of fruitsoorten die je het beste kunt beschermen met een net? Dan kan ik die mooi op die plek zetten.
Geldt nog meer voor aardpeer.
Onder een net? Alles wat duiven lekker vinden ; koolsoorten, spinazie..
  vrijdag 1 april 2011 @ 21:13:33 #46
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94918947
Zat te zoeken naar compost in mijn gemeente blijkt dat ze een compostdag hadden waar je gratis compost kan halen.

Jammer genoeg was die vorige week :')
pi_94923961
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 21:13 schreef Erasmo het volgende:
Zat te zoeken naar compost in mijn gemeente blijkt dat ze een compostdag hadden waar je gratis compost kan halen.

Jammer genoeg was die vorige week :')
Compostdag door heel NL denk ik ja :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 3 april 2011 @ 12:31:44 #48
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94973907
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:45 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Compostdag door heel NL denk ik ja :)
Helaas net gemist dus :P

Potspul staat erin:



Bovenste pot zitten een paar uitgelopen knoflooktenen in en in de rest staan 2 verschillende soorten tomaten.

Ik kan trouwens iedereen van harte aanraden om ook een Bijenhotel in de tuin te zetten:



Hier gaan solitaire bijen in zitten die vervolgens je planten kunnen bevruchten.

[ Bericht 32% gewijzigd door Erasmo op 03-04-2011 14:00:11 ]
  zondag 3 april 2011 @ 15:46:11 #49
337091 freubelz
loezfreubelz.blogspot.c
pi_94980613
quote:
Op maandag 28 maart 2011 17:08 schreef Miendientje het volgende:
Ik heb in een bakje een zakje zaadjes voor gemengde kruiden gezaaid.

Heeft iemand enig idee wat voor kruiden het zijn (stond niet op het zakje)?

[ afbeelding ]

De kleinsten zijn sinds ongeveer 1 week boven de grond en zijn nu zo'n 2 tot 2,5 cm hoog en de grootste heeft nu blaadjes met ongeveer 2 mm doorsnede


De grootste, ze lijken er op maar groeien veel sneller, ze zijn pas 2 dagen geleden op gekomen en zijn nu al hoger, de hoogste zo'n 4,5 cm. De doorsnede van de blaadjes van de grootste is nu zo'n 5 mm
Het lijkt een beetje op tuinkers.
pi_95011694
Die knoflooktenen moeten er bij mij ook nog in. Die in de tuin staan er al wel groen bij. Maar van dat loof blijf ik af..
Ik ben klaar met spitten (oke alleen een van de kassen nog). Eindelijk kan ik me echt storten op het zaaien. *O*
pi_95011717
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 07:39 schreef Oceanonix het volgende:
Die knoflooktenen moeten er bij mij ook nog in. Die in de tuin staan er al wel groen bij. Maar van dat loof blijf ik af..
Ik ben klaar met spitten (oke alleen een van de kassen nog). Eindelijk kan ik me echt storten op het zaaien. *O*
Je steekt gewoon een teen knoflook in de grond dan?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95011814
Ja maar diegene die tenen moeten produceren gaan in oktober de grond in en oogst ik in juli.
En diegene waar ik het groen van eet, kunnen nu de grond in (en later) en daar knip ik het hele jaar het groen vanaf. Het loof is lekker in salades.
In de tenen is geen verschil overigens. Uiteindelijk zal die later ook tenen vormen.
  maandag 4 april 2011 @ 12:27:09 #53
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95018272
Let er wel op dat verse knoflook in de grond doet ;)

Die tenen staan er bij mij ook voor het loof in, zit een lekkere frisse knoflooksmaak aan.
  woensdag 6 april 2011 @ 16:22:52 #54
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_95124301
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 12:31 schreef Erasmo het volgende:

Ik kan trouwens iedereen van harte aanraden om ook een Bijenhotel in de tuin te zetten:

[ afbeelding ]

Hier gaan solitaire bijen in zitten die vervolgens je planten kunnen bevruchten.
Leuk idee. Op zo'n 150m van mijn tuintje staat ook een vrij groot bijenhotel met daarnaast een grote bloementuin. Ik denk dat ik van die bijen wel meeprofiteer voor de bevruchting van bloemen in de moestuin.

Hoe zien de aardbeienplanten er bij iedereen uit? Bij mij is het voorlopig nog vrij veel blad en weinig bloemstengels/bloemen. Heb geen idee of dit normaal is voor de tijd van het jaar, en dat de bloemstengels en bloemen wat later komen.
Ben in ieder geval om dit weekend de uitlopers van vorig jaar los te halen van de 'moederplant' en in een rijtje te zetten. Ze staan nu nog kriskras door elkaar, op de manier waarop ze vorig jaar zijn gegroeid.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_95199826
beetje te laat misschien maar ik ga er ook maar weer aan beginnen..

Lollo Rossa, Eikenbladsla, Amerikaanse Roodrand pluksla, Rucola en nog wat andere soorten sla (dat gaat nog een hele klus worden om de slakken daar bij vandaan te houden)
Verder nog Cayenne en Jalapeno-pepers, nog wat puntpaprika's, tomaten.

Qua kruiden gaan de basilicum en peterselie als de brandweer dit jaar, de bieslook doet daarentegen he-le-maal niks..
pi_95205158
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 16:22 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Leuk idee. Op zo'n 150m van mijn tuintje staat ook een vrij groot bijenhotel met daarnaast een grote bloementuin. Ik denk dat ik van die bijen wel meeprofiteer voor de bevruchting van bloemen in de moestuin.

Hoe zien de aardbeienplanten er bij iedereen uit? Bij mij is het voorlopig nog vrij veel blad en weinig bloemstengels/bloemen. Heb geen idee of dit normaal is voor de tijd van het jaar, en dat de bloemstengels en bloemen wat later komen.
Ben in ieder geval om dit weekend de uitlopers van vorig jaar los te halen van de 'moederplant' en in een rijtje te zetten. Ze staan nu nog kriskras door elkaar, op de manier waarop ze vorig jaar zijn gegroeid.
Hier ook alleen blad hoor :Y





De helft van de moestuin die voor 3/4e deel ingezaaid is en de eerste plantjes komen ook al boven kijken *O*
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 8 april 2011 @ 19:45:55 #57
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95230929
Heb je nou een verhoging in je tuin oid?

De pluksla is ontkiemt *O* De rest blijft nog onder de grond -O-

Morgen maar eens de appelboom aanvallen met een snoeischaar.
  zaterdag 9 april 2011 @ 09:40:08 #58
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_95251254
Leuke foto's. Ik zal vandaag ook eens wat foto's nemen van de tuin en hier posten.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  zaterdag 9 april 2011 @ 17:13:38 #59
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95265497
De Gamma heeft trouwens een leuk kweekkastje in de aanbieding voor ¤12:



Zitten 2 potjes, potgrond, tomaten/basilicum of gemengde kruiden zaden bij.
Daarna een prima kasje om in te kiemen.
  zaterdag 9 april 2011 @ 17:18:55 #60
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_95265712
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 17:13 schreef Erasmo het volgende:
De Gamma heeft trouwens een leuk kweekkastje in de aanbieding voor ¤12:

[ afbeelding ]

Zitten 2 potjes, potgrond, tomaten/basilicum of gemengde kruiden zaden bij.
Daarna een prima kasje om in te kiemen.
Als ik geld had had ik er een paar gekocht :)
  zaterdag 9 april 2011 @ 20:35:33 #61
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_95274028
Ik heb sinds kort een minuscule moestuin op het balkon :)

Als ik normaal gesproken naar een vetplant of cactus durfde te wijzen, stierven ze spontaan af, maar ik heb nu een heel fijn balkon met lekker veel zon, dus ik moest en zou het proberen.
En ik moet zeggen dat het tot nu toe wonderwel goed gaat :D

Er staan aardbeien (zowel plantjes van mijn vader als gezaaide plantjes) bloemen, wortels, radijzen, erwten, tomaten, pepertjes en diverse kruiden.

Fotootjes:

Diverse groenten


Bloemen


Aardbeien in aanbouw


Bieslook, basilicum en peterselie


Aardbeitjes in de balkonbak


Waar een Billy-boekenkast annex klusmaterialenkast annex plantenstalling al niet goed voor is :+
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_95275074
Haha leuk!

Ik heb vorig jaar voor het eerst wat geplant op ons balkon (tomaten, pepers, uien). Alleen de tomaten waren goed gelukt, maar ik wist er niet zo veel vanaf dus dat viel eigenlijk ook wel tegen (niet gesnoeid etc.).
Maar goed, dit jaar met iets meer kennis beginnen.
Vandaag m'n tomatenplantjes overgeplant in een grote pot en aardbei+peperzaadjes gezaaid.
Kijken wat deze zomer brengt!
pi_95275702
Mijn sla is gegroeid, mijn radijsjes worden al mooie plantjes, mijn pepermunt en ander kruiden staan nu buiten in potten en mijn gekregen tomatenplantjes staan ook in de groente bak. Alleen de munt, de kruiden en de tomaatenplantjes lijken niet echt door te groeien nu ze buiten staan en ze staan er ook wat slap bij. Gaat dat vanzelf goed komen?

Foto van vandaag:


In de grote bak rechts sla, links achter de radijs en links voor de tomaat. In de bovenste bak de gemengde kruiden en in de voorste bak twee soorten munt en in de bak links achter komt nog iets van een fruit struikje.

En een foto van iets meer dan 3 weken geleden:


Bloemetjes zijn inmiddels gejat nadat ik ze had verplaats naar bij mijn voordeur ;( . Wel grappig om te zien hoe de natuur is veranderd in de afgelopen weken
pi_95275870
hier in 't noord'n wordt weer nachtvorst verwacht komende nacht ;(
pi_95276450
Goed dat je het zegt.Welke van mijn groente en kruiden moet ik binnen zetten/inpakken?
pi_95276557
Tomaten kunnen beslist niet tegen vorst. Ik zou ze sowieso nog niet buiten zetten: te koud.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95276562
Tomatenstekjes sowiezo. Eigelijk veel van de kruiden en jonge stekjes die in laaghangende dauw / aanvriezende lucht of mist staan. Die kunnen er niet tegen. Tuinbonen en erwten kunnen het denk ik aardig hebben. Maar als je stekjes en mediterane kruiden binnen kunt zetten, doen !
pi_95276645
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:36 schreef marcel.nl het volgende:
Tomatenstekjes sowiezo. Eigelijk veel van de kruiden en jonge stekjes die in laaghangende dauw / aanvriezende lucht of mist staan. Die kunnen er niet tegen. Tuinbonen en erwten kunnen het denk ik aardig hebben. Maar als je stekjes en mediterane kruiden binnen kunt zetten, doen !
Tuinbonen en erwten kunnen tegen vorst. Sla ook.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95276705
De kruiden kunnen naar binnen, de tomaten wat lastiger, die ga ik zo even inpakken met bubbeltjes plastic.
pi_95276877
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:40 schreef Miendientje het volgende:
De kruiden kunnen naar binnen, de tomaten wat lastiger, die ga ik zo even inpakken met bubbeltjes plastic.
Je zou er -wanneer het niet vriest- ook beter nog een kas-achtige constructie voor kunnen maken :).
Alles helpt, al is het maar een perspexplaat er over.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95277602
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Je zou er -wanneer het niet vriest- ook beter nog een kas-achtige constructie voor kunnen maken :).
Alles helpt, al is het maar een perspexplaat er over.
Ik zat te denken aan van die plastic wegwerpbekers over de plantjes heen te zetten, is dat een idee?
pi_95277756
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:01 schreef Miendientje het volgende:

[..]

Ik zat te denken aan van die plastic wegwerpbekers over de plantjes heen te zetten, is dat een idee?
Alles wat lijkt op een kas, helpt. Er zijn ook wat grotere helder plastic "duikklokken" te koop; doorsnee 25cm ofzo, voor over een slakrop, en dat werk ook uitstekend. Dus plastic bekertjes vast ook :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95290788
Gisteren eindelijk de tijd genomen voor de moestuin. Compost door de grond verwerkt.
beetje laat maar gisteren wat dingen gezaaid.
Spinazie en bloemkool in de vrije grond.
Prei, broccoli, boerenkool en slabonen voorgezaaid in de kas.

Ik heb nog wat prei en boerenkool van vorig jaar staan. prei kan ik nu een paar van oogsten. Moet wel oppassen,w ant tweede jaar schieten ze snel door.

Had een paar boerenkoolplantjes vrij laag bij de grond afgeknipt. Die lopen weer uit. Als die nu niet doorschieten (zoals andere grotere) ben ik happy. En anders moet ik gewoon weer met nieuwe plantjes beginnen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zondag 10 april 2011 @ 22:08:52 #74
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_95321299
Heb zaterdag wat foto's geknipt, zal even posten met wat beschrijving. Het is jammer dat ik veel dingen gezaaid heb en die zijn nog niet boven de grond. Dus het ziet er nog wat kaal uit.


Dit is mijn moestuintje. Heb drie rijen uitgezet met die ijzeren pinnen met daartussenin looppaden van een halve meter.
In de linkerrij komen de dingen te staan die hoog gaan groeien (sugar snaps, mais en bonen) de rechterkant van de foto is het zuiden, en door de dingen in het noorden van de tuin te zetten slaan ze geen schaduw op andere gewassen. Daarnaast zijn er tot nu toe uien geplant en prei gezaaid in die rij.
In de middelste rij heb ik sla, ijsbersla en ook wat prei gezaaid. Deze week gezaaid dus nog niets uitgekomen.
In de rechterrij staan de aardbeienplanten, nog meer uien, bloemkool en knoflook. Daarnaast heb ik wortels gezaaid, deze zijn nog niet opgekomen.
Er is nog genoeg ruimte om de drie rijen naar achteren door te trekken.


Hier heb ik net de sugar snaps wat water gegeven, ze zijn sinds een week boven de grond uitgekomen. Rechts van de sugar snaps staat een rijtje uien.
Jammer dat de grond zo droog oogt, zo kun je de gewassen wat moeilijker zien.


Dit zijn de aardbeien. De rechterrij zijn de 10 planten die ik vorige nazomer heb gekocht en geplant. De linkerrij zijn de uitlopers van die 10 planten. Ik had er voor de winter een stuk of 11, maar er hebben er een aantal de winter niet overleefd dus heb er nu nog maar 7.
Achter de aardbeien, onder het net, staan de bloemkoolplantjes die ik heb opgekweekt. Ze dreigden door te schieten in het kasje waar ze stonden dus heb ze noodgedwongen buiten gezet. Maar ik denk dat ze het niet gaan halen aangezien ze vrij en kwetsbaar zijn.
Rechts naast de aardbeien heb ik vorig jaar wat knoflook geplant. Deze doen het vrij goed.



Dit zijn twee foto's van de frambozen. Ik heb ze op twee verschillende plaatsen gezet, 1tje meer beschut dan de ander. Het verschil is goed zichtbaar.


Naast het tuintje buiten heb ik het geluk dat ik daarnaast kan beschikken over een kasje om dingen op te kweken en planten zoals paprika's en tomaten te planten.


Hier op de tafel staan de potjes waarin ik dingen opkweek en daarna wil uitplanten.
In volgorde van voor naar achteren: Broccoli, kerstomaten, romatomaten, paprika, (terras)palmbomen, canteloupe, watermeloen, zonnebloem, verschillende kruiden, courgette, komkommer, verschillende soorten pompoen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  zondag 10 april 2011 @ 22:12:46 #75
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95321548
Daar kun je bekant een heel jaar alles van eten :o
  maandag 11 april 2011 @ 12:02:45 #76
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_95337091
Okee ik heb mijn moestuintje ook weer gereed voor de zomer.
erwtjes zitten er in, stokslabonen, courgettes, basilicum, meloen en een heleboel worteltjes ook.

*O*

ik heb nog een klein bedje gemaakt voor sla en basilicum (ik ga er nog een soort van blokkering omheen zetten tegen slakken, want die zijn er een beetje té verzot op)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  maandag 11 april 2011 @ 21:03:55 #77
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_95361497
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 22:08 schreef T_Killer het volgende:
Heb zaterdag wat foto's geknipt, zal even posten met wat beschrijving. Het is jammer dat ik veel dingen gezaaid heb en die zijn nog niet boven de grond. Dus het ziet er nog wat kaal uit.

[ afbeelding ]
Dit is mijn moestuintje. Heb drie rijen uitgezet met die ijzeren pinnen met daartussenin looppaden van een halve meter.
In de linkerrij komen de dingen te staan die hoog gaan groeien (sugar snaps, mais en bonen) de rechterkant van de foto is het zuiden, en door de dingen in het noorden van de tuin te zetten slaan ze geen schaduw op andere gewassen. Daarnaast zijn er tot nu toe uien geplant en prei gezaaid in die rij.
In de middelste rij heb ik sla, ijsbersla en ook wat prei gezaaid. Deze week gezaaid dus nog niets uitgekomen.
In de rechterrij staan de aardbeienplanten, nog meer uien, bloemkool en knoflook. Daarnaast heb ik wortels gezaaid, deze zijn nog niet opgekomen.
Er is nog genoeg ruimte om de drie rijen naar achteren door te trekken.

[ afbeelding ]
Hier heb ik net de sugar snaps wat water gegeven, ze zijn sinds een week boven de grond uitgekomen. Rechts van de sugar snaps staat een rijtje uien.
Jammer dat de grond zo droog oogt, zo kun je de gewassen wat moeilijker zien.

[ afbeelding ]
Dit zijn de aardbeien. De rechterrij zijn de 10 planten die ik vorige nazomer heb gekocht en geplant. De linkerrij zijn de uitlopers van die 10 planten. Ik had er voor de winter een stuk of 11, maar er hebben er een aantal de winter niet overleefd dus heb er nu nog maar 7.
Achter de aardbeien, onder het net, staan de bloemkoolplantjes die ik heb opgekweekt. Ze dreigden door te schieten in het kasje waar ze stonden dus heb ze noodgedwongen buiten gezet. Maar ik denk dat ze het niet gaan halen aangezien ze vrij en kwetsbaar zijn.
Rechts naast de aardbeien heb ik vorig jaar wat knoflook geplant. Deze doen het vrij goed.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn twee foto's van de frambozen. Ik heb ze op twee verschillende plaatsen gezet, 1tje meer beschut dan de ander. Het verschil is goed zichtbaar.

[ afbeelding ]
Naast het tuintje buiten heb ik het geluk dat ik daarnaast kan beschikken over een kasje om dingen op te kweken en planten zoals paprika's en tomaten te planten.

[ afbeelding ]
Hier op de tafel staan de potjes waarin ik dingen opkweek en daarna wil uitplanten.
In volgorde van voor naar achteren: Broccoli, kerstomaten, romatomaten, paprika, (terras)palmbomen, canteloupe, watermeloen, zonnebloem, verschillende kruiden, courgette, komkommer, verschillende soorten pompoen.
da's geen tuin meer, maar een complete boerderij! -O-
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_95361950
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:03 schreef klappernoot2000 het volgende:

[..]

da's geen tuin meer, maar een complete boerderij! -O-
Enorm mooi :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 11 april 2011 @ 22:04:58 #79
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_95366054
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:10 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Enorm mooi :Y
Dank, ik moet wel erbij vermelden dat ikzelf hier niet woon maar mijn vriendin en haar ouders. Als ik er wel had gewoond had ik dat rommelstuk wat je op de 1e foto achteraan ziet opgeruimd en had je in totaal een tuin van zo'n 150m2 gehad. Dan was het een echte boerderij geweest :9 (wat aan de andere kant misschien een beetje moeilijk bij te houden zou zijn aangezien ik dus niet iedere dag de mogelijkheid heb om hier te zijn).

Ik heb ook het geluk dat er vroeger ook veel is getuinierd in op het stukje grond (niet door mij), vandaar dat er zoveel tuingereedschap al is (zoals bijv. het kasje, een put met waterpomp, watersproeiers en die frees/ploeg die je in het kasje ziet staan).

Toen ik vorige herfst besloot om het braak liggende stukje tuin weer in gebruik te nemen waren er dus al veel dingen aanwezig die enorm handig zijn.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_95377768
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 22:04 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Dank, ik moet wel erbij vermelden dat ikzelf hier niet woon maar mijn vriendin en haar ouders. Als ik er wel had gewoond had ik dat rommelstuk wat je op de 1e foto achteraan ziet opgeruimd en had je in totaal een tuin van zo'n 150m2 gehad. Dan was het een echte boerderij geweest :9 (wat aan de andere kant misschien een beetje moeilijk bij te houden zou zijn aangezien ik dus niet iedere dag de mogelijkheid heb om hier te zijn).

Ik heb ook het geluk dat er vroeger ook veel is getuinierd in op het stukje grond (niet door mij), vandaar dat er zoveel tuingereedschap al is (zoals bijv. het kasje, een put met waterpomp, watersproeiers en die frees/ploeg die je in het kasje ziet staan).

Toen ik vorige herfst besloot om het braak liggende stukje tuin weer in gebruik te nemen waren er dus al veel dingen aanwezig die enorm handig zijn.
Klinkt goed! En het zou zonde zijn om het niet te gebruiken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 12 april 2011 @ 07:47:07 #81
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_95377804
Ik heb vorig jaar Marokaanse munt geplant en dacht dat het wel los zou lopen met het ondergronds woekeren....
I thought wrong :')

Maar mijn peterselie, bieslook, maggi, rozemarijn en oregano hebben allemaal de winter overleefd en staan alweer als flinke bosjes in de tuin *O*
Alleen de basilicum moet ik even opnieuw planten.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_95378097
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:03 schreef klappernoot2000 het volgende:

[..]

da's geen tuin meer, maar een complete boerderij! -O-
In dit topic is ruimte voor de mini-moestuin tot wat jij een complete boerderij noemt. In een volkstuincomplex zijn die afmetingen ongeveer een standaardtuin. ;)
Mijn tuin is 200m2 en een beetje.

Mijn doel is om er inderdaad het hele jaar van te kunnen eten. Lukt nog niet helemaal maar ik kom een aardig eind. :D
pi_95378126
quote:
17s.gif Op dinsdag 12 april 2011 07:47 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb vorig jaar Marokaanse munt geplant en dacht dat het wel los zou lopen met het ondergronds woekeren....
I thought wrong :')

Als je dit jaar alle uitlopers weghaalt ben je er volgend jaar vanaf. Maar dan moet je wel secuur te werk gaan. En niet denken dat het wel goed komt.......
Bij mij staat hij zelfs weer in een pot boven de grond. Ook het ingraven met pot en al is geen succes gebleken.... -O-
pi_95393345
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Alles wat lijkt op een kas, helpt. Er zijn ook wat grotere helder plastic "duikklokken" te koop; doorsnee 25cm ofzo, voor over een slakrop, en dat werk ook uitstekend. Dus plastic bekertjes vast ook :Y.
Lidl verkoopt deze/verkocht vorige week plastic beschermtunnels, misschien de moeite om daar nog voor te kijken. ca. 35cm breed, als een tunnelkas maar dan heel klein.
pi_95393808
Mijn munt is alweer volop op gekomen (Het smaakt alleen totaal niet naar munt? Erg raar.. :{ ), tomaat wil nog niet (kan dat zaad tegen een beetje vorst? Zaadjes hebben in de kas gelegen op 3 hoog tegen het huis aan, de hele winter lang), rode bes staat weer volop in het blad.

Ruim 20 rode pepers uit zaad van een rode peper, die doen het érg goed, dus dat wordt zelf sambal maken dit jaar.

Salie lijkt de winter niet te hebben gehaald, idem voor artisjokken. Van de aardbeien en thijm besloot vriendin-lief dat je ze bij de grond af moest knippen aan het begin van het seizoen, dat zijn dus potjes aarde op het moment :')

Wel staan er wat kleine groene sprietjes in een van de aardbeienbakken - is er nog een kans dat daar iets opkomt? :)

Er staat nog wat bieslook die alweer is opgekomen en ook wat bieslook aangeplant.
pi_95394462
Oh en we hebben een japanse wijnbes gekocht, hopen dat die het een beetje wil doen in een grote pot :D
pi_95400083
Wij hebben deze winter nauwelijks groente hoeven kopen, enkel zo nu en dan paprika en courgette.
Dus gaan we ons daar op focussen.
Achter het huis een moestuin, maar sinds verleden jaar mogen we gebruik maken van een stuk land van een buurman.
Daar hebben we laatst nog wat struiken en bomen ontgonnen, en de buurman heeft met een trekker alles gereed gemaakt. Erop een nieuwe tunnelkas geplaatst van 3x2x2 (gevonden op marktplaats).
Dus ook wij pakken het groots aan ! ^O^

Verleden jaar hadden we gele peer-tomaatjes. Een soort cherry tomaten in de vorm van een peer en echt heerlijk.
C1000 verkocht ze in de winkel als kindertomaatjes, wij hadden ze dus zelf in de kas.
Veel oogst en het waren echt snoepjes om te eten :9~ . Tip dus voor andere moestuinders !

Op internet zoeken op gele tomaten, gele peer tomaatjes, yellow pear en je zult ze vast wel vinden. Echt een aanrader *O*
pi_95404469
Bij wijze van experiment de aardbeien deze keer dicht op elkaar gezet. Er komt worteldoek omheen.



Framboos



Braam


Als die nog ergens in de aanbieding komen koop ik er 2 bij, helaas de aldi er nog niet mee gezien.

Bonen komen al op.


Uien ook



Gemengde salade en radijs komen beide ook al op *O*
Het buitje dat hier vandaag viel heeft de prei, sla, bloemkool en andijvie goed gedaan :)

Peperplantjes waar heb je die vandaan LHO?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95409039
er zijn wel eens mensen die braamstekken en planten op marktplaats zetten
(zo vond ik zelf verleden week een paar mooie volwassen aalbessenstruiken en verschillende bramen)
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:18:44 #90
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95410647
Ik heb hier nog wel een braamstek van 70cm die mee genomen mag worden.
pi_95411598
Ik zou in plaats van een braam erbij een Japanse wijnbes nemen, zoals HLO. Ik heb ze ook al een paar jaar, is echt een aanvulling op braam! (Beter, lekkerder, schoner, bewaarbaarder. En nog een stuk mooier ook.)

Vandaag de eerste portie groene asperges gegeten :9~.
En de eerste bloemetjes in de aardbei! In de kas, dat wel. Aardbei kan nog prima bijtrekken, HLO :Y. En tijm ziet er ook onafgeknipt vaak uit als een dood hoopje rotzooi, in deze tijd van het jaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95413175
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:18 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb hier nog wel een braamstek van 70cm die mee genomen mag worden.
Ligt eraan waar je woont ;)

quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:31 schreef sigme het volgende:
Ik zou in plaats van een braam erbij een Japanse wijnbes nemen, zoals HLO. Ik heb ze ook al een paar jaar, is echt een aanvulling op braam! (Beter, lekkerder, schoner, bewaarbaarder. En nog een stuk mooier ook.)

Vandaag de eerste portie groene asperges gegeten :9~.
En de eerste bloemetjes in de aardbei! In de kas, dat wel. Aardbei kan nog prima bijtrekken, HLO :Y. En tijm ziet er ook onafgeknipt vaak uit als een dood hoopje rotzooi, in deze tijd van het jaar.
Heb ik nog nooit gezien de Japanse wijnbes, waar heb je hem vandaan?
Groene asperges jum! Zag plantjes hier maar gewoon zes euro :o
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95413978
Japanse wijnbessen horen sinds een paar jaar tot het gemeengoed van de plantenhandel. Intratuin en dergelijke hebben ze. Ziet er uit als drie rooie stokken van een centimeter of 25 rechtop in een hoge pot.

Het spul woekert nogal, vermeerderen kan je dus heel makkelijk zelf doen (of anderen blijmaken met een stekje). Gelukkig woekert het middels afleggers, dus bijknippen volstaat als je geen gewoeker wil. In dat opzicht is het ook een veel makkelijker plant dan een framboos, en volgens mij ook makkelijker dan braam.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95414031
Oh, en mijn asperges heb ik gezaaid, ergens in topic 1 denk ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95417220
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2011 21:07 schreef sigme het volgende:
Japanse wijnbessen horen sinds een paar jaar tot het gemeengoed van de plantenhandel. Intratuin en dergelijke hebben ze. Ziet er uit als drie rooie stokken van een centimeter of 25 rechtop in een hoge pot.

Het spul woekert nogal, vermeerderen kan je dus heel makkelijk zelf doen (of anderen blijmaken met een stekje). Gelukkig woekert het middels afleggers, dus bijknippen volstaat als je geen gewoeker wil. In dat opzicht is het ook een veel makkelijker plant dan een framboos, en volgens mij ook makkelijker dan braam.
Ah zal eens kijken :) woekeren gaan ze hier niet kunnen dus dat is mooi. Lang leve plantvakken.
Asperges zaaien hmm eens googlen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95426283
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:39 schreef Ml-etje het volgende:
Bij wijze van experiment de aardbeien deze keer dicht op elkaar gezet. Er komt worteldoek omheen.

[ afbeelding ]

Framboos

[ afbeelding ]

Braam
[ afbeelding ]

Als die nog ergens in de aanbieding komen koop ik er 2 bij, helaas de aldi er nog niet mee gezien.

Bonen komen al op.
[ afbeelding ]

Uien ook

[ afbeelding ]

Gemengde salade en radijs komen beide ook al op *O*
Het buitje dat hier vandaag viel heeft de prei, sla, bloemkool en andijvie goed gedaan :)

Peperplantjes waar heb je die vandaan LHO?
Van de jumbo :D Peper opensnijden, zaad eruit, zaad in een bakje met aarde, klaar :D
pi_95430127
Asperges staan op het lijstje voor volgend jaar.
De wijnbes heb ik ook staan. Nog geen vruchten van gehad. Hopelijk gebeurd dat dit jaar voor het eerst.
Braam: je kan bij mij een complete plant op komen halen. Wat een rotding, hij staat op de verkeerde plek en in de omgeving staan genoeg bramen. Bij mij mag hij eruit. :D
  woensdag 13 april 2011 @ 07:50:09 #98
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95430159
quote:
Op dinsdag 12 april 2011 20:55 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ligt eraan waar je woont ;)

[..]

Heb ik nog nooit gezien de Japanse wijnbes, waar heb je hem vandaan?
Groene asperges jum! Zag plantjes hier maar gewoon zes euro :o
Achterhoek.
pi_95430553
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 07:47 schreef Oceanonix het volgende:
Asperges staan op het lijstje voor volgend jaar.
De wijnbes heb ik ook staan. Nog geen vruchten van gehad. Hopelijk gebeurd dat dit jaar voor het eerst.
Braam: je kan bij mij een complete plant op komen halen. Wat een rotding, hij staat op de verkeerde plek en in de omgeving staan genoeg bramen. Bij mij mag hij eruit. :D
Asperges duurt lang voordat je ervan kan oogsten; als je ze zaait duurt het nóg langer. Volgend jaar pas zaaien duurt een eeuwigheid..

Je zou plantjes bij Vreeken kunnen bestellen:
quote:
013500 ASPERGEPLANTEN 'Grolim'
ook wel genoemd: ASPERGEKLAUWEN (Eng: Asperagus)
(Asparagus officinalis)
LEVERBAAR VAN APRIL - MEI. VROEGTIJDIG BESTELLEN AANBEVOLEN! Een oogstzeker en ziektebestendig ras asperges, geschikt voor groene en witte teelt. Leverbaar vanaf maart tot de voorraad op is (meestal begin juni). Plantafstand 160x35 cm. We leveren de zwaarste kwaliteit: 70 g per plant en zwaarder in A kwaliteit.

inhoud verpakking: 10 planten ¤ 8,90

013510 ASPERGEPLANTEN 'Avalim'
ook wel genoemd: ASPERGEKLAUWEN (Eng: Asperagus)
(Asparagus officinalis)
LEVERBAAR VAN APRIL - MEI. VROEGTIJDIG BESTELLEN AANBEVOLEN! Dit ras asperges is voor de professionele teelt het neusje van de zalm! Speciaal geschikt voor de groene teelt doordat de kop van de stengel mooi gesloten blijft, dat oogt mooi als oogstproduct. Uiteraard is de witte teelt ook TOP. Zeer vroege oogst, grote opbrengst van dikke stengels. Het gewas is zeer uniform (gelijk) en heeft sterk loof.
categorie: Groenten en Fruit
inhoud verpakking: 5 planten ¤ 6,90
Hoe lang heb je de wijnbes al staan?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 13 april 2011 @ 08:26:39 #100
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_95430640
Ik heb gisteravond even bezig geweest in mijn tuin en heb geconstateerd dat mijn bieslook die ik vorig jaar heb geplant een taai plantje is.

Precies op de plek waar die geplant was( waar nu de courgettes zitten) komt de bieslook weer netjes te voorschijn..

en ik maar denken dat die maar een jaar groeit :')
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_95430904
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 07:50 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Achterhoek.
Das best een eindje hiervandaan, wel een lief aanbod :Y

Ga binnenkort wel even bij Vreeken kijken Sigme :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95434426
@Sigme
ze komen op een stuk grond die vorig jaar een andere eigenaar had. Ze hebben niet echt (echt niet) moeite gedaan om de aardappelen te oogsten. Ik wacht expres een jar anders wordt mijn bed verknalt door aardappelen.
Ik wil klauwtjes gaan kopen en niet gaan opkweken uit zaad.
Tevens ga ik voor groen en niet voor wit.
pi_95455064
Ik heb nu sinds een week de pitten van sinaasappels en de pitten van grapefruit apart in potjes gezet.

-Hoelang duurt het ongeveer voordat er iets groeit en hoe groot is de kans er er überhaupt iets groeit?
- Iemand nog verzorgingstips?
- Komen er vruchten aan en zijn ze wel eetbaar? ( ooit iets van gehoord dat je ze zou moeten enten maar weet niet precies hoe het moet)
  woensdag 13 april 2011 @ 20:22:29 #104
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_95459807
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2011 21:07 schreef sigme het volgende:
Het spul woekert nogal, vermeerderen kan je dus heel makkelijk zelf doen (of anderen blijmaken met een stekje). Gelukkig woekert het middels afleggers, dus bijknippen volstaat als je geen gewoeker wil. In dat opzicht is het ook een veel makkelijker plant dan een framboos, en volgens mij ook makkelijker dan braam.
Leg me eens uit hoe een framboos erger woekert dan? Heb ze pas sinds dit voorjaar voor het eerst, en geen idee waar ik dus op moet letten met het tegengaan van het woekeren.

quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:01 schreef ajaxfan1996 het volgende:
Ik heb nu sinds een week de pitten van sinaasappels en de pitten van grapefruit apart in potjes gezet.

-Hoelang duurt het ongeveer voordat er iets groeit en hoe groot is de kans er er überhaupt iets groeit?
- Iemand nog verzorgingstips?
- Komen er vruchten aan en zijn ze wel eetbaar? ( ooit iets van gehoord dat je ze zou moeten enten maar weet niet precies hoe het moet)
Ik weet niet hoe het voor citrusvruchten zit, maar ik schat een week of 2-3. Vervolgens is het nog maar de vraag of je vruchten krijgt. Het is bij veel groenten/fruitsoorten die je voor consumptie kunt halen niet zo dat de zaadjes die daarin zitten ook vruchtdragende planten worden. Heb zelf dit jaar wat zaadjes uit een canteloupe meloen gezaaid, geen idee of het wat wordt maar ik probeer het gewoon.
Bedenk je wel dat citrusvruchten van bomen af komen, dus ik denk dat je een paar jaar moet wachten tot de boom vruchten zal gaan geven. Daarbij zijn het tropische planten dus zet ze in een kas of iets dergelijks. Anders gaat het denk ik niet veel worden.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_95462164
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:22 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Leg me eens uit hoe een framboos erger woekert dan? Heb ze pas sinds dit voorjaar voor het eerst, en geen idee waar ik dus op moet letten met het tegengaan van het woekeren.
Een framboos woekert ondergronds. Helaas niet alleen oppervlakkig, maar het meeste wel tamelijk oppervlakkig. Extra narigheidje is de de wortels makkelijk breken en het dus niet makkelijk is om alle wegwandelende wortels goed te verwijderen.

Als ze een eindje van de moestuin af staan wil dat wel, gewoon het gras eromheen goed maaien, dan maai je opkomende framboosjes ook af. Maar ín een moes- of siertuin..

Ik heb wel de indruk dat duurdere frambozensoorten moeilijker te kweken zijn - ergo: minder woekeren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95463186
Mijn framboos komt nu werkelijk overal op ja.
Daarom heen staat rabarber en daarvoor gras. Dus gelukkig niet dicht bij de peulen, aardbeien en de sla. Ik verwacht een grote framboosoogst :9
pi_95470941
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:01 schreef ajaxfan1996 het volgende:
Ik heb nu sinds een week de pitten van sinaasappels en de pitten van grapefruit apart in potjes gezet.

-Hoelang duurt het ongeveer voordat er iets groeit en hoe groot is de kans er er überhaupt iets groeit?
- Iemand nog verzorgingstips?
- Komen er vruchten aan en zijn ze wel eetbaar? ( ooit iets van gehoord dat je ze zou moeten enten maar weet niet precies hoe het moet)
Weekje of twee. Zet ze op een warme, maar vooral lichte plek.
Als je de potjes buiten zet: Let op vogels, heb laatst zo'n brutaaltje op heterdaad betrapt die bezig was mijn mandarijnplantjes te vernielen.
Er komen vruchten aan, en die zijn niet eetbaar in ons klimaat (rijpen niet)
De struik zou wel een lekkere mandarijnengeur moeten gaan verspreiden als 'ie flink groot is, een geur waar vliegen en muggen totaal niet van houden.

Enten is vermeerderen door kweken op een onderstam, geloof ik. Zo kun je wel een echte fruitboom laten groeien, moet je wel een flink aantal jaar geduld hebben.
pi_95573028
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 23:13 schreef Radegast het volgende:

[..]

Weekje of twee. Zet ze op een warme, maar vooral lichte plek.
Als je de potjes buiten zet: Let op vogels, heb laatst zo'n brutaaltje op heterdaad betrapt die bezig was mijn mandarijnplantjes te vernielen.
Er komen vruchten aan, en die zijn niet eetbaar in ons klimaat (rijpen niet)
De struik zou wel een lekkere mandarijnengeur moeten gaan verspreiden als 'ie flink groot is, een geur waar vliegen en muggen totaal niet van houden.

Enten is vermeerderen door kweken op een onderstam, geloof ik. Zo kun je wel een echte fruitboom laten groeien, moet je wel een flink aantal jaar geduld hebben.
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:22 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Leg me eens uit hoe een framboos erger woekert dan? Heb ze pas sinds dit voorjaar voor het eerst, en geen idee waar ik dus op moet letten met het tegengaan van het woekeren.

[..]

Ik weet niet hoe het voor citrusvruchten zit, maar ik schat een week of 2-3. Vervolgens is het nog maar de vraag of je vruchten krijgt. Het is bij veel groenten/fruitsoorten die je voor consumptie kunt halen niet zo dat de zaadjes die daarin zitten ook vruchtdragende planten worden. Heb zelf dit jaar wat zaadjes uit een canteloupe meloen gezaaid, geen idee of het wat wordt maar ik probeer het gewoon.
Bedenk je wel dat citrusvruchten van bomen af komen, dus ik denk dat je een paar jaar moet wachten tot de boom vruchten zal gaan geven. Daarbij zijn het tropische planten dus zet ze in een kas of iets dergelijks. Anders gaat het denk ik niet veel worden.
Oke bedankt allemaal, ik zie wel of er iets uit komt :)
  zaterdag 16 april 2011 @ 13:30:19 #109
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_95578981
Heeft iemand trouwens het trouwens al gewaagd om iets van bonen te zaaien?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_95579317
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 13:30 schreef T_Killer het volgende:
Heeft iemand trouwens het trouwens al gewaagd om iets van bonen te zaaien?
Ja, maar gisteren pas... dus nog geen resultaat.
  zaterdag 16 april 2011 @ 14:01:46 #111
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95579978
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 13:30 schreef T_Killer het volgende:
Heeft iemand trouwens het trouwens al gewaagd om iets van bonen te zaaien?
Vandaag de gekiemde bonen buiten gezet onder plastic bakjes.
pi_95581079
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 13:30 schreef T_Killer het volgende:
Heeft iemand trouwens het trouwens al gewaagd om iets van bonen te zaaien?
Tuinbonen al paar weken geleden, die kunnen heel vroeg.
Andere bonen kunnen pas na ijsheiligen.
Maar lees anders even de zaai-instructies op de zakjes. Ik kan daar trouwens in Noord-Groningen twee weken bij optellen, altijd kouder :Y
pi_95587525
"Bonen mogen geen mei zien"
Oftewel: slabonen en pronkbonen moet je eigenlijk zó zaaien dat ze begin juni boven de grond komen. Je kan nu al wel zaaien - maar dan wel onder koud glas (kas ofzo). Als je ze vóór juni in de volle grond zet, hou dan het weerbericht in de gaten en gooi er bij nachtvorst een vliesdoek overheen (of doe dat sowieso, het kan enorm schelen). Als je jonge boontjes door vorst getroffen worden heb ik gemerkt dat de meesten het wel overleven, maar dan ben je alle voorsprong van eerder beginnen wel kwijt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95589956
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 13:30 schreef T_Killer het volgende:
Heeft iemand trouwens het trouwens al gewaagd om iets van bonen te zaaien?
Jup 2 weken terug al en ze staan al zo'n 5 cm boven de grond.
Als het gaat vriezen heb ik inderdaad gronddoek liggen of anders even folie erover.

Maar dan wel kapucijners en erwten hoor, snij en sperziebonen pas in mei zaaien.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95590352
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 19:27 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Jup 2 weken terug al en ze staan al zo'n 5 cm boven de grond.
Als het gaat vriezen heb ik inderdaad gronddoek liggen of anders even folie erover.

Maar dan wel kapucijners en erwten hoor, snij en sperziebonen pas in mei zaaien.
Kapucijners en erwten hoeven dan weer geen folie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 16 april 2011 @ 19:58:31 #116
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95591388
Heb wat doorgesneden frisdrankflessen over de bonen gezet, dat moet toch wel voldoende zijn?
pi_95592340
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 19:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Kapucijners en erwten hoeven dan weer geen folie.
^O^ dat is mooi, sla en andijvie waarschijnlijk wel?

Vandaag gaas gezet tussen de erwten en kapucijners, vraag me af of de snijbonen daar ook tegenaan willen groeien.. scheelt gedoe met stokken :@
Groef zojuist de rabarber op die oma vorig jaar voor onkruid aan zag, hij doet het weer O+
Ook een kruisbes en aalbes rijker, aanbieding.
Japanse wijnbes helaas niet gezien en ook geen kersenboompje, zal er echt voor naar de Intratuin moeten denk ik.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95592359
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 19:58 schreef Erasmo het volgende:
Heb wat doorgesneden frisdrankflessen over de bonen gezet, dat moet toch wel voldoende zijn?
Jawel, ze geven toch ook geen vorst op? Of heb ik wat gemist?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95592560
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 20:16 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

^O^ dat is mooi, sla en andijvie waarschijnlijk wel?

Vandaag gaas gezet tussen de erwten en kapucijners, vraag me af of de snijbonen daar ook tegenaan willen groeien.. scheelt gedoe met stokken :@
Groef zojuist de rabarber op die oma vorig jaar voor onkruid aan zag, hij doet het weer O+
Ook een kruisbes en aalbes rijker, aanbieding.
Japanse wijnbes helaas niet gezien en ook geen kersenboompje, zal er echt voor naar de Intratuin moeten denk ik.
Sla en andijvie zou allebei wel een beetje vorst moeten kunnen verdragen.
Rabarber is taai spul ^O^.

Wil je de snijbonen tussen de erwten & capucijners zetten? Of er zetten nadat erwten & capucijners gerooid zijn?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95594103
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 20:17 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Jawel, ze geven toch ook geen vorst op? Of heb ik wat gemist?
Er was voor donderdag op vrijdag ook geen vorst voorspeld, maar mooi dat hier een dikke laag rijp op de auto's, daken en het gras lag.
Afgelopen nacht gelukkig niet.
pi_95594717
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 20:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Sla en andijvie zou allebei wel een beetje vorst moeten kunnen verdragen.
Rabarber is taai spul ^O^.

Wil je de snijbonen tussen de erwten & capucijners zetten? Of er zetten nadat erwten & capucijners gerooid zijn?
Heb rijtjes langs het gaas (aan iedere kant vh gaas 1 rij) en daar heb ik nog 1 rij over voor de snijbonen, worden ze buren van de ertwen en kapucijners.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95599321
Pictures by night ;) Maatje erwten.



Gaas :) niet enorm strak, had geen puf meer :@



20 plantjes per bedje, als we nu geen aardbeien hebben :+



Aalbes, de kruisbes (groen, kon geen rode kruisbes ontdekken helaas) bestaat nog uit stokjes.

Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95620706
TVP, mijn vader heeft geen tijd meer om zijn tuin bij te houden, en ik als absolute tuinierleek mag ermee aan de slag. Het is een eilandje van zo'n 600-700 m² op het water. Tips/suggesties worden van harte aangenomen.
  zondag 17 april 2011 @ 16:13:58 #124
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_95624871
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 22:36 schreef Ml-etje het volgende:
Pictures by night ;) Maatje erwten.

[ afbeelding ]

Gaas :) niet enorm strak, had geen puf meer :@

[ afbeelding ]

20 plantjes per bedje, als we nu geen aardbeien hebben :+

Heb gisteren ook gaas gespannen naast de peulen en tevens de gaatjes in het rijtje planten opgevuld, sommige zaden waren niet uitgekomen namelijk. Verder zijn de planten ongeveer net zo groot als bij jou

quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 14:43 schreef Teeno het volgende:
TVP, mijn vader heeft geen tijd meer om zijn tuin bij te houden, en ik als absolute tuinierleek mag ermee aan de slag. Het is een eilandje van zo'n 600-700 m² op het water. Tips/suggesties worden van harte aangenomen.
Een eiland van 600-700 m2? Dat moet je eens wat meer uitleggen, want dat is enorm groot, en lijkt me met groot materieel niet bereikbaar vanwege het feit dat het een eiland is.

Hoe is het trouwens met de wortelen bij jullie? Heb ze zo'n 3 weken geleden gezaaid maar nog geen teken van leven. Ik kijk het zelf nog een week aan anders probeer ik het nogmaals, en dan zaai ik ze minder diep.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_95626191
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 16:13 schreef T_Killer het volgende:
[..]

Een eiland van 600-700 m2? Dat moet je eens wat meer uitleggen, want dat is enorm groot, en lijkt me met groot materieel niet bereikbaar vanwege het feit dat het een eiland is.
De akker ligt in de boezem in Kinderdijk, in het molengebied zegmaar. Mijn vader heeft daarop altijd de helft gebruikt, de andere helft ligt er wat verwaarloosd bij (onkruid komt tot je knieën). Je kan er met een bootje komen, afstand huis -> akker is een kleine 50 meter over het water.



Uiteraard krijg ik ook wel wat hulp van m'n vader, maar zal sommige dingen ook alleen moeten doen. Het lijkt mij het leukst om op het vergane deel van het land helemaal iets nieuws op te bouwen.

Eerst maar eens van het onkruid ontdoen :)
  zondag 17 april 2011 @ 16:59:12 #126
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_95627247
Leuk stukje grond. Aangezien t zo verwilderd is zou ik een stukje uitkiezen wat je wil gebruiken voor je (moes)tuin en het omploegen of fresen. Beter zou zijn om -ook al gebruik je maar een gedeelte van het land) het hele stuk te ploegen/fresen zodat het onkruid niet gaat bloeien en zaaien.
Vervolgens kijken of je het stuk grond wil bemesten met mest en compost.
Als je dit alles afgelopen najaar en winter had gedaan had je deze lente een ideale plek om wat zaken te planten en zaaien. Nu ben je denk ik te laat voor het merendeel van de zomergroenten en fruit.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_95627402
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 16:13 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Heb gisteren ook gaas gespannen naast de peulen en tevens de gaatjes in het rijtje planten opgevuld, sommige zaden waren niet uitgekomen namelijk. Verder zijn de planten ongeveer net zo groot als bij jou

[..]

Een eiland van 600-700 m2? Dat moet je eens wat meer uitleggen, want dat is enorm groot, en lijkt me met groot materieel niet bereikbaar vanwege het feit dat het een eiland is.

Hoe is het trouwens met de wortelen bij jullie? Heb ze zo'n 3 weken geleden gezaaid maar nog geen teken van leven. Ik kijk het zelf nog een week aan anders probeer ik het nogmaals, en dan zaai ik ze minder diep.
De planten groeien wel echt als een tierelier zeg O+
Wortelen heb ik nog niet gezaaid, dat wordt wel eind april-begin mei.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95627462
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 16:35 schreef Teeno het volgende:

[..]

De akker ligt in de boezem in Kinderdijk, in het molengebied zegmaar. Mijn vader heeft daarop altijd de helft gebruikt, de andere helft ligt er wat verwaarloosd bij (onkruid komt tot je knieën). Je kan er met een bootje komen, afstand huis -> akker is een kleine 50 meter over het water.

[ afbeelding ]

Uiteraard krijg ik ook wel wat hulp van m'n vader, maar zal sommige dingen ook alleen moeten doen. Het lijkt mij het leukst om op het vergane deel van het land helemaal iets nieuws op te bouwen.

Eerst maar eens van het onkruid ontdoen :)
Oeh dat ziet er leuk uit!
Wat T-Killer zegt, eerst geheel zien te ploegen dan heb je er straks het meeste plezier van.
Is het eigendom of huur/erfpacht?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95627790
Het land wordt gepacht (eigendom van de Provincie dacht ik).

Zelf werk ik 3 dagen per week dus kan ik mooi nog 3 dagen daar aan de slag. Ik heb nog ergens gelezen dat je het beter in 3 velden kan opsplitsen, welke je ieder jaar anders bemest (mest/kunstmest/mest+kalk) om te voorkomen dat de grond lui wordt en kan gaan schimmelen?
pi_95628327
Onze eerste worteltjes komen al op. En raapsteeltjes, pluksla en pootuitjes.
  zondag 17 april 2011 @ 18:18:13 #131
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95630562
Ik zit te kijken naar een bewateringssysteem voor de potten omdat ik er vaak wat langer niet ben.

Nu zit ik te denken aan een bufferreservoir met aquarium luchtslangetjes daaronder die gewoon in de potten hangen. Met een beetje geluk gaat het druppelsgewijs omdat het slangetje in de grond zit.
pi_95656243
Mijn tomaatjes en basilicum komen op :D Wil ze nu alleen graag verstekken, maar weet niet hoe! Er voorzichtig uittrekken en opnieuw poten in aparte potjes of kan ik ze afsnijden?
  maandag 18 april 2011 @ 12:57:33 #133
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_95663165
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 09:37 schreef Stormstorm het volgende:
Mijn tomaatjes en basilicum komen op :D Wil ze nu alleen graag verstekken, maar weet niet hoe! Er voorzichtig uittrekken en opnieuw poten in aparte potjes of kan ik ze afsnijden?
Ik zelf graaf ze ruim uit de grond en spoel voorzichtig met water de wortels schoon en herplant ze dan :)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_95670023
Dank :D Ga ik proberen!
pi_95670208
Waarom de wortels schoonspoelen?
Ik pulk ze voorzichtig los, probeer zo veel mogelijk grond aan het worteltje te laten zitten en verspeen ze dan. Niet in knippen hoor!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95672147
Van het weekend de eerste rabarber kunnen oogsten. *O*

Ik ben ook op zoek naar een bewateringssysteem voor de kas. Ik zat te denken om een zweet- of druppelslang vast te maken aan de kraan van de regenton.
Hopelijk gaat dat werken. Hij mag echt niet op een kraan. We hebben de regel op het complex dat er alleen met de hand gesproeid mag worden. Dit om te voorkomen dat er te veel water verbruikt wordt.

Verder zijn van het weekend ook de aardappelen de grond in gegaan. Het schiet lekker op met zaaien en poten. *O*
pi_95748591
Heeft er iemand ervaring met het biologisch opkweken van bloemkool ?
Iedereen die wij spreken kweekt het op met kunstmest, dat willen we liever niet.
Iemand ervaring en tips ?
pi_95748833
Bloemkool is me niet gelukt. Mini-bloem werd het.
Maar er is naast kunstmest toch ook gewone mest? Ik gebruik zelf oude stalmest van paarden. Dit omdat dat het enige wat makkelijk voorhanden is.
En als je geen mest hebt, koemestkorrels?
pi_95749089
quote:
5s.gif Op woensdag 20 april 2011 06:54 schreef marcel.nl het volgende:
Heeft er iemand ervaring met het biologisch opkweken van bloemkool ?
Iedereen die wij spreken kweekt het op met kunstmest, dat willen we liever niet.
Iemand ervaring en tips ?
Heb nooit kunstmest gebruikt en dat gaat prima :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95774387
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 07:41 schreef Oceanonix het volgende:
Bloemkool is me niet gelukt. Mini-bloem werd het.
Maar er is naast kunstmest toch ook gewone mest? Ik gebruik zelf oude stalmest van paarden. Dit omdat dat het enige wat makkelijk voorhanden is.
En als je geen mest hebt, koemestkorrels?
Ja we hebben paardenmest op ons landje gestort dit jaar.
Wanneer dat volgens u voldoende is, dan zal ik het hier nog eens proberen. Zou wel leuk zijn, zo'n bloemkool :Y
pi_95791516
had vorig jaar 1 klein bloemkooltje. Snap niet hoe ze altijd zulke grote kolen krijgen.
Kan iemand me dat uitleggen?
Ik heb ergens gehoord dat je het loof naar binnen moet buigen zodat de kool wit blijft. Maar bij mij groeide hij uit in verschillende bloemen. Niet handig dus.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_95797315
Volgens mij is bloemkool een van de lastigste dingen om te kweken, ik heb me er nog nooit aan gewaagd.
pi_95800557
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 10:47 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij is bloemkool een van de lastigste dingen om te kweken, ik heb me er nog nooit aan gewaagd.
Doe er echt niks bijzonders aan en het lukt prima mits ik ze afdek dan :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95879925
Ik volg dit topic al een tijdje en heb mij met mijn dochter ook een klein stukje tuin toegeeigend.
Het stukje is 3 bij 2,dus niet zo groot.
Wij hebben er spinazie,sla ,snijbiet,radijz en gewone biet gepland.
Ook hebben wij in een klein kweekkastje tomatenzaadjes gepland,deze zaadjes heb ik gehad en komen van de canarische eilanden.IK heb deze vorig jaar geproefd en waren zeer lekker,lekkerder dan de tomaten die je hier hebt. De tomaten zijn inmiddels een centimeter of 10 en heb ik al verpot.De sla moet ik ook al uitdunnen en de spinazie ook.De snijbiet is nog wat te klein,maar zijn een centimeter of 2 en de gewone biet komt net op.Na ijsheiligen gaan de slaboontjes naar buiten,want die heb ik nu in het kweekkastje staan sinds gisteren.Dus het gaat tot nog toe best aardig zo.Mijn dochter gaat vanmiddag uitdunnen.
pi_95879979
Nou dat die Canarische tomatenzaden het zo goed doen vind ik mooi te lezen. Je zou bijna verwachten dat die veel meer warmte, andere grond en klimaat gewend zijn en daarom tegen zouden sputteren in ons kikkerlandje w/
pi_95893104
Het valt mij inderdaad ook mee,maar tot nu toe doen ze het goed.We hopen er het beste van.
Wat ik wel weet van deze tomaten is dat ze groter zijn als normaal en ook zeer rood.
pi_95895169
Ik heb verleden jaar een spaans stekje bemachtigd van tomato negro, een zwart soort tomaat.
Maar dat werd niet veel bij ons, helaas.
pi_95954912
:W druk bezig in de moestuin hier 8-)
Net een groo houten geraamte gemaakt voor het net over de aardbeien en meteen maar de sla enz meegenomen die ernaast staat omdat de hazen hier nogal sla-fan zijn :+

Sigme? Die pittige salade die ik ook voor jou bij Vreeken heb gekocht snij jij die op een bepaalde lengte af? Beetje veldsla idee? En die groeit dan gewoon weer aan?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95955205
gisteren mooie radijs geoogst, het leek wel peper zo heet!, verder had ik veel pompoen/meloenzaden onder stolpen gezaaid en zijn allemaal prachtig opgekomen in de tuin en maken nu met het mooie weer volop nieuwe bladeren, ook mijn tuinmandarijnen doen het goed (wilde citrus gemixt met sterke mandarijnsoort), heeft met blad de winter prima overleefd buiten, voor wie interesse heeft http://www.citrusbali.nl/
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:36:37 #150
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96016174
Wie kan mij tips geven om de wortels te verspenen? Hoe groot moeten de plantjes zijn als ze ze moet gaan verspenen, hoever uit elkaar enz enz.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:40:59 #151
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_96016462
Ik heb vandaag worteltjes gezaaid in mn mini moestuin. De bovenstaande vraag wil ik dus ook wel beantwoord zien ;)

Heb ook nog krop sla gezaaid en peterselie. Gisteren 8 sla plantjes en 4 peterselie plantjes gekregen van mn oma en die staan er ook bij. Nu is mn vierkante meter vol! :D


Hier nog met alleen radijsjes :) als t weer licht is een keer een update :)

[ Bericht 27% gewijzigd door Zo-is-dat op 26-04-2011 21:48:13 ]
pi_96024920
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:36 schreef T_Killer het volgende:
Wie kan mij tips geven om de wortels te verspenen? Hoe groot moeten de plantjes zijn als ze ze moet gaan verspenen, hoever uit elkaar enz enz.
Niet verspenen, direct ter plaatse zaaien en uitdunnen.
  woensdag 27 april 2011 @ 11:16:59 #153
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96036495
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:45 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Niet verspenen, direct ter plaatse zaaien en uitdunnen.
Uitdunnen tot welke afstand ongeveer dan? En waarom zou je niet in eerste instantie zo dun zaaien? Is een beetje gemier om de kleine zaadjes individueel zo dun te zaaien, maar je bespaart vervolgens weer zaad omdat je niet hoeft uit te dunnen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  woensdag 27 april 2011 @ 12:17:37 #154
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96038841
Dit is een gokje, maar er zal waarschijnlijk ook een gedeelte niet opkomen.
pi_96093783
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 14:29 schreef Ml-etje het volgende:
:W druk bezig in de moestuin hier 8-)
Net een groo houten geraamte gemaakt voor het net over de aardbeien en meteen maar de sla enz meegenomen die ernaast staat omdat de hazen hier nogal sla-fan zijn :+

Sigme? Die pittige salade die ik ook voor jou bij Vreeken heb gekocht snij jij die op een bepaalde lengte af? Beetje veldsla idee? En die groeit dan gewoon weer aan?
Sigme? Help!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96094208
quote:
10s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:25 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Sigme? Help!
Precies zoals jij zegt! Afsnijden net boven de groeikern en de boel groeit weer aan :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96094883
quote:
2s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Precies zoals jij zegt! Afsnijden net boven de groeikern en de boel groeit weer aan :Y.
Mooi *O* het is nu zo'n 15 cm/veldsla hoogte hoog dus wij eten het morgen.
Ben benieuwd :) en thanks!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:59:17 #158
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_96135075
Mijn aardbeitjes bloeien al, en ik heb een heleboel bloemetjes!

* KlappernootatWork koopt een heleboel roomijs! :9
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:45:35 #159
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96145293
Vandaag de laatste zonnebloemen in de tuin gezet, had ze vorige week in eierbakjes in de vensterbank gezet om te kiemen en nu zijn ze al 10 cm groot :P
pi_96145349
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:59 schreef KlappernootatWork het volgende:
Mijn aardbeitjes bloeien al, en ik heb een heleboel bloemetjes!

* KlappernootatWork koopt een heleboel roomijs! :9
Je kan er ook ijs van maken hé ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:05:26 #161
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96145984
Heerlijk sorbetijs, vergeet niet de pitjes eruit te zeven.
pi_96146506
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:05 schreef Erasmo het volgende:
Heerlijk sorbetijs, vergeet niet de pitjes eruit te zeven.
Die laat ik er altijd inzitten :@

*knoflookteentjes in de grond gaat steken
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96236695
de kassen staan vol! *O*

Gisteren de tomaten, komkommers, paprika, peper en aubergine in de kassen gezet.
De kolen zijn verder uitgeplant.

Kan het dan nu gaan regenen? :?
  maandag 2 mei 2011 @ 08:21:48 #164
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96237060
Moet je even naar het weerbericht kijken :P
pi_96239156
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 08:21 schreef Erasmo het volgende:
Moet je even naar het weerbericht kijken :P
Ik mag toch wel hoop houden? (tegen beter weten in) ;)

Mijn regentonnen zijn net iets te leeg.... -O-
  maandag 2 mei 2011 @ 11:45:09 #166
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_96242188
Oh hello topic! *O*

Ik heb sinds dit jaar ook wat dingen in potjes enzo! Tomaat, aardbei, pompoen, radijs, erwten, wortels, bieslook, munt, basilicum en peterselie!
Op dit moment staat alles nog binnen maar binnenkort gaat het naar buiten!

Leuk om te zien wat iedereen hier laat groeien. O+
A grand adventure has begun.
  maandag 2 mei 2011 @ 12:32:49 #167
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_96244096
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:59 schreef KlappernootatWork het volgende:
Mijn aardbeitjes bloeien al, en ik heb een heleboel bloemetjes!

* KlappernootatWork koopt een heleboel roomijs! :9


:9 :9 :9 :9 :9 YES!!!
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_96304034
Hallo ik kwam hier even langszwieren ineens omdat ik wat foto's zou plaatsen voor AnneX maar die horen hier meer:

Ik heb dus geen moestuin maar wel kasjes op mijn dakterras staan en dat gaat ook prima! :)

sla en venkels

sla/venkel/tomaat/paprika en wat kruiden:

en mijn frambozenplant:
Beetje onscherp maar hij krijgt al bloemetjes :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 3 mei 2011 @ 18:20:35 #169
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_96304249
Onze aardbeien staan in volle bloei, de tomaten groeien als een gek en gister heb ik voor het eerst mijn eigen peterselie gebruikt met koken :D
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_96304570
Goh, wat leuk allemaal.
kWist niet eens dat er een moestuin topic is.

Van de week bij de Hema zag ik ook allemaal kistjes / dozen om op een terras of balkon te gaan moesen.

En ook van de week zelf allerlei kruiden in potten gezet.
Verder dan de kruiden ga ik niet ( meer). Dus geen groenten etc.
Van de buurvrouw mgen wij ook knippen.
Ik zal zo ook eens fotoos maken.
pi_96304700
ga vandaag of morgen nog wat meer zaaien. heb dragon/snijknoflook/lente ui en nog veel meer. Zoveel dat ik maar een keus maak, nu wat dingen zaai en als ik terugkom van vakantie eind juni weer een nieuwe lading kruiden.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_96304948
Dat gaat lekker hard Elf *O* Leuk hoor :Y
pi_96304988
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 18:34 schreef Bluezz het volgende:
Dat gaat lekker hard Elf *O* Leuk hoor :Y
Ja t gaat als een trein in die bakken :D
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_96307571
Vannacht zijn onze twee beste courgetteplanten verloren gegaan, veel te koud ineens.
Een paar aardappelplanten protesteren ook, een man verderop zag zijn hele aardappeloogst qua loof bevriezen, onzeker is of dat nog wat gaat worden.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 19:26:02 #175
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96307657
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 19:24 schreef marcel.nl het volgende:
Vannacht zijn onze twee beste courgetteplanten verloren gegaan, veel te koud ineens.
Een paar aardappelplanten protesteren ook, een man verderop zag zijn hele aardappeloogst qua loof bevriezen, onzeker is of dat nog wat gaat worden.
Ik had vorige week 2 courgetteplanten en 2 (grond)komkommers uitgeplant nadat ik ze had opgekweekt in de kas. Maar ik zag dat 2 daarvan (weet zo niet meer zeker welke) het ook niet hadden gehaald. Gelukkig is het nog vroeg in het seizoen en zal dit weekend dan ook opnieuw zaaien.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_96329357
Ik heb die planten gelukkig allemaal in de kas staan. Ik wacht nog heel even met die naar buiten zetten.
De aardappelen hebben nog nauwelijks loof. Die kunnen van het weekend aangeaard worden.

Vorig jaar was de laatste nachtvorst na de ijsheiligen! -O-
pi_96332416
Ja komende nacht is weer kou voorspeld. U bent dus gewaarschuwd ! ;(
  woensdag 4 mei 2011 @ 15:27:41 #178
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_96344243
;( twee van mijn aardbeiplantjes hebben de geest gegeven door de plotselinge kou..

Ik weet het, ik had ze moeten afdekken.. -O-
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_96375782
Zal straks eens gaan checken of alles nog een beetje blij is.
We hebben hier wel enorm last van babyhaasjes die de moestuin plunderen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96375821
Bij ons was er zondag een peerd door de tuin gerend. Die richten in 1 minuut meer schade aan dan een k'nijn in een dag 8)7
Zodadelijk gaan wij ook onze moestuin achter huis EN op het land van de buurman kijken.
Op dat laatste land staat trouwens een tunnelkas, waarvan, nog voor wij het werkelijk gebruiken, een rits al weer lam is ;(
pi_96375876
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 08:24 schreef marcel.nl het volgende:
Bij ons was er zondag een peerd door de tuin gerend. Die richten in 1 minuut meer schade aan dan een k'nijn in een dag 8)7
Zodadelijk gaan wij ook onze moestuin achter huis EN op het land van de buurman kijken.
Op dat laatste land staat trouwens een tunnelkas, waarvan, nog voor wij het werkelijk gebruiken, een rits al weer lam is ;(
Klitteband geen optie ervoor?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96376415
ik heb op die plaats van die rits nu tyraps gedaan, dat zit nu stevig vast, we gebruiken de tweede rits.
En inderdaad, goede tip, mocht die het begeven (wat niet uit te sluiten valt), dan gebruiken we klittenband. Nogmaals dank voor de tip ! ;)
  donderdag 5 mei 2011 @ 09:40:20 #183
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96377057
De vogels hebben hier een ravage aangericht onder mijn pasgeplante pootuitjes ;(
pi_96377438
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 09:12 schreef marcel.nl het volgende:
ik heb op die plaats van die rits nu tyraps gedaan, dat zit nu stevig vast, we gebruiken de tweede rits.
En inderdaad, goede tip, mocht die het begeven (wat niet uit te sluiten valt), dan gebruiken we klittenband. Nogmaals dank voor de tip ! ;)
Bij de bouwmarkt is het ook te krijgen vaak ook met tape erachter.
Zelf lijmen kan effectiever zijn en voor de echte diehards is er naald en draad ;)

Alles staat er nog *O* dus het kan tegen een stootje. De erwten klimmen ook al flink.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 5 mei 2011 @ 10:36:03 #185
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_96378638
Hey wat leuk een moestuin topic! w/

Ik heb het topic nog niet doorgelezen, dat doe ik later, maar kan wel alvast melden wat ik in mijn "tuintje" heb:

Op mijn balkon staat een bak met radijsjes, ik twijfel of ze het wel gaan doen, ze zijn te hard uitgeschoten uit de zaadjes, waardoor ze nu een hele lange stengel hebben en volgens mij verder nu niets meer doen.
Verder staat er een pot met een courgette stek, die is nu ongeveer 25 cm.
Ik heb ook in een kasje tomaten, bieslook en munt gezaaid maar die doen tot nu toe niks.

In de keuken heb ik nog 2 basilicumplantjes en een peterselieplant.

Weet iemand toevallig wat er aan de hand is als de basilicumblaadjes geel beginnen te worden?
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_96388665
Sjonge, wat zijn jullie enthousiast bezig.
Dan houd ik mij tegenwoordig alleen maar bezig met de kruidjes.

Toen ik als stadsmeid in het dorp kwam wonen, was ik blij dat ik nog net voor 18 uur
als laatste de boodschappen kon doen.
Kwam ik met een kilo spinazie thuis en zag dat "mijn" spinazie - sperciebonen etc. geoogst
moesten worden. So far so good.
Een autochtoon - bij wie ik kasten vol weck en inmaak zag - zei toen, ja, wij kijken eerst in de
moestuin en gaan dan evt. naar de buurtsuper.

Nog wat foto's te goed:
Dichtbij de keukendeur:
van links naar rechts:
platte peterselie-bieslook-dille / tijm / krulpeterselie x 2 / basilicum / rozemarijn


Dichterbij:


En het kruidentuintje van de buren met diverse smaken munt voor de thee: :


pi_96400338
Onze andere courgetteplanten hebben het, ondanks afscherming met doeken en emmers, waarschijnlijk ook niet gehaald door de afgelopen nacht. Veel te koud :N

Theetip: twee blaadjes munt, 1 blaadje citroenmelisse in een kopje en heet water er over gieten. Is lekker en heel gezond. Zorgt er trouwens wel voor dat je wat vaker naar toilet moet :+
pi_96401011
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 19:46 schreef marcel.nl het volgende:
Onze andere courgetteplanten hebben het, ondanks afscherming met doeken en emmers, waarschijnlijk ook niet gehaald door de afgelopen nacht. Veel te koud :N

Theetip: twee blaadjes munt, 1 blaadje citroenmelisse in een kopje en heet water er over gieten. Is lekker en heel gezond. Zorgt er trouwens wel voor dat je wat vaker naar toilet moet :+
Jammer Marcel. Overnieuw beginnen?

Dankje voor de theetip. Ik deed altijd maar wat en wist niets van hoeveelheden blaadjes.
pi_96406051
Ik heb een aardig aantal pollen citroenmelisse staan, ik serveer het vaak bij aardbeien.
pi_96408261
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 21:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb een aardig aantal pollen citroenmelisse staan, ik serveer het vaak bij aardbeien.
Jaaa lekker - alleen hoéveel blaadjes óf pollen? voor de sier ? of voor de smaak ?
pi_96412652
Soms voor de sier een takje, soms iets van 2 blaadjes in reepjes er doorheen. Het heeft een vrij sterke smaak, niet iedereen houdt ervan. Gewoon een beetje uitproberen, misschien vind jij 1 blaadje wel genoeg. En niet elk blaadje is even groot. Kortom, er valt weinig over te zeggen.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 10:47:03 #192
43653 sigme
Veraan
pi_96424208
Courgette kan écht niet tegen vorst.
Bevroren aardbeiplantjes zouden moeten herstellen, aardbeien kunnen prima tegen vorst.
Bevroren aardappels herstellen bijna altijd. Die kunnen niet tegen strenge vorst. Bij wat nachtvorst sterft het loof wel af, maar de aardappel loopt gewoonlijk wel weer uit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 6 mei 2011 @ 13:11:29 #193
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96430294
Ik ben de conifeer aan het snoeien, kan ik het snoeisel gebruiken als bodembedekker zodat het wat minder snel uitdroogt?
  vrijdag 6 mei 2011 @ 13:58:42 #194
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96432381
Heb het gewoon maar gedaan :P

Foto-update:

De pluksla begint goed op te komen:


De vierkante meter tuin:

Staan nu nog alleen tomaten, uien, bonen en bieten in maar er staat nieuw spul te kiemen.


En hier en daar in de tuin nog wat zonnebloemen.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 21:58:56 #195
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_96454328
Ik had het nieuwe topic helemaal gemist....

De kruiden staan er goed bij hier (munt, citroenmelisse, basilicum, peterselie, bieslook, bonenkruid en oregano). Een maandje geleden ook weer framboos en braam geplant. Verder al flink gezaaid, overdag staan de plantjes buiten, 's nachts nog in de kas. Nu zijn er alleen superveel luizen op de tomaat, peper en paprika gekomen dus moeten ze buiten blijven.... Hopelijk geen vorst meer!
Geluk is een richting, geen punt
pi_96460360
Dat is leuk AnneZZ! Munt voor de thee, dat drink ik ook zo graag :9
* Ideetje opslaat
Maar diverse smaken :?
pi_96472920
Wij hebben naar het idee van die franse kloostertuinen kruidenbedden gemaakt ;)



Vooraan, van links naar rechts: munt, basilicum, rode basilicum, tijm, rozemarijn, kerrieplant, salie en koriander.
Achteraan, van links naar rechts, aardbeiplantjes, bieslook, knoflookbieslook, oregano en citroentijm.

En Bluezz, je hebt ook aardbeienmunt, bananenmunt, chocolademunt, appelmunt!
  zaterdag 7 mei 2011 @ 19:38:54 #198
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_96481264
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:45 schreef LieLie het volgende:
Wij hebben naar het idee van die franse kloostertuinen kruidenbedden gemaakt ;)

[ afbeelding ]

Vooraan, van links naar rechts: munt, basilicum, rode basilicum, tijm, rozemarijn, kerrieplant, salie en koriander.
Achteraan, van links naar rechts, aardbeiplantjes, bieslook, knoflookbieslook, oregano en citroentijm.

En Bluezz, je hebt ook aardbeienmunt, bananenmunt, chocolademunt, appelmunt!
_O_
Ik neem aan dat je deze plantjes gewoon gekocht hebt, en niet zelf gezaaid?
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_96481943
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 19:38 schreef NouMooiNiet het volgende:

[..]

_O_
Ik neem aan dat je deze plantjes gewoon gekocht hebt, en niet zelf gezaaid?
Jep, maar ze zijn al flink gegroeid :)
pi_96484706
Ja, Lie ziet er strak uit.

Op dat principe van de bakken is hier in het dorp ( met europese subsidie !!!) een hele tuin ter grootte van een voetbalveld aangelegd op kleur en medicinale planten en bloei in het hele seizoen. http://schalkwijk.eilandvanschalkwijk.nl/?cat=7

Fijn dat jij Bluexx antwoord gaf op de diverse soorten munt.
pi_96485208
quote:
[..]

En Bluezz, je hebt ook aardbeienmunt, bananenmunt, chocolademunt, appelmunt!
oh die kende ik niet. Hoe kom je er aan en hoe smaken ze ?
pi_96485972
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:23 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

oh die kende ik niet. Hoe kom je er aan en hoe smaken ze ?
Ik zag laatst bij de Tuinland een hele serie smaakjesmunten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96486144
Intratuin heeft ook veel nu zag ik. Alleen heb ik van vorig jaar niks aan kruiden over gehouden helaas.
Hou houden jullie je kruiden in de winter?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96486516
Als de kruiden een winter overleefd hebben, kunnen ze de volgende beter aan. Geluk hebben dus met de eerste winter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96487398
Mijn munt komt weer op. Andere kruiden die het overleefden: Thijm, citroenmelisse, salie (na te zijn gesnoeid), maggi. Bij vrienden overleefde Bieslook het ook.
En wij deden er aan: NIETS.
Er lag in december dikke laag sneeuw overheen. Misschien dat dit juist de truc was en beschermde tegen schrale ijskoude wind :D
pi_96487590
Lavas is een oersterke woekeraar - wegkrijgen is lastiger dan de winter doorslepen ;).

Op de puinbult leeft de rozemarijn nog steeds, en ook de tijm, oregano, bieslook en vaste rucola.
Van het vorig jaar nieuw aangeplante kruidentuintje alleen 1 lavendel en 1 vaste bonenkruid, en de kummel. Maar dat heeft mede te maken met een jonge hond. Dit jaar zijn we een nieuw nieuw kruidentuintje begonnen. Venkel, knofbieslook, oregano, kerrieplant en nog iets wat ik nu even niet kan bedenken als plantje gekocht. Gezaaid, staat nog in de kas: basilicum, kummel, tijm, bonenkruid. Lijkt het nu (2e zaaipoging) allemaal wel te gaan doen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 7 mei 2011 @ 22:26:43 #207
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96487592
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 22:21 schreef marcel.nl het volgende:
Mijn munt komt weer op. Andere kruiden die het overleefden: Thijm, citroenmelisse, salie (na te zijn gesnoeid), maggi. Bij vrienden overleefde Bieslook het ook.
En wij deden er aan: NIETS.
Er lag in december dikke laag sneeuw overheen. Misschien dat dit juist de truc was en beschermde tegen schrale ijskoude wind :D
Jup, sneeuw is een uitstekende isolatie. Verder doet wat stro ook wonderen.
pi_96490352
Hmm zal eens zien of ik een mooi plekje heb dan :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96497034
Onze bonenkruid en salie was inderdaad ook de winter doorgekomen.
  zondag 8 mei 2011 @ 09:28:19 #210
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_96497576
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 19:58 schreef LieLie het volgende:

[..]

Jep, maar ze zijn al flink gegroeid :)
T ziet er heel goed uit! Mooi!
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  zondag 8 mei 2011 @ 18:38:07 #211
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96512222
Ik heb aan de zuidmuur een border met wat plantspul wat nu een beetje verwilderd is:



Het idee is om er een moestuin van te maken waarvan ook een gedeelte achter glas komt.
Nu vraag ik mij af, wat is het beste moment om het huidige groen weg te halen en moet het nog een tijdje braakliggen voor het gebruikt kan worden?
pi_96512916
Wanneer je er voor dit jaar nog moestuin van wilt maken, dan moet je snel zijn.
Ik zou alles weghalen, tot diep in de grond de wortels verwijderen.
Goed omspitten, dan een aantal zakken bemeste tuinaarde halen en gaan planten.
Je kunt bepaalde dingen nu al gaan voorkweken, maar je kunt natuurlijk ook kleine plantjes bij het tuincentrum halen.
  zondag 8 mei 2011 @ 18:56:34 #213
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96512994
Voor dit jaar hoeft het niet perse, alhoewel ik wel graag aankomende winter wat groenten als raapstelen ed. wil kweken.

Dat word dus flink graven volgend weekend :P
pi_96513180
Graven inderdaad, en dan de boel laten drogen (dat gaat snel met dit weer). Dan neemt het groene spul een stuk minder ruimte en gewicht in wanneer je ervan wilt.
Zorg dat je voldoende drinkt c_/
  zondag 8 mei 2011 @ 19:02:49 #215
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96513230
Ik kan het spul het beste al vandaag afknippen dus?
pi_96516989
Als je de energie nog hebt wel ;)
  zondag 8 mei 2011 @ 20:22:00 #217
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96517233
Groot gedeelte is al geknipt, alleen het spul wat nu aan het bloeien is staat nog.
pi_96525590
*O* het regent *O* en goed ook ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 8 mei 2011 @ 22:37:49 #219
43653 sigme
Veraan
pi_96527068
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 18:38 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb aan de zuidmuur een border met wat plantspul wat nu een beetje verwilderd is:

[ afbeelding ]

Het idee is om er een moestuin van te maken waarvan ook een gedeelte achter glas komt.
Nu vraag ik mij af, wat is het beste moment om het huidige groen weg te halen en moet het nog een tijdje braakliggen voor het gebruikt kan worden?
Liefst huidige spul er zoveel mogelijk uit trekken, zodat er zoveel mogelijk wortel ook verwijderd wordt. Je zou nog snel aardappels kunnen zetten, dat levert je een goede start voor je moestuin volgend jaar (en deze winter). Als je het stuk vol aardappels zet dan er de komende 3 jaar niet opnieuw aardappels zetten.

Andere optie is dat wat er nu staat doodspuiten met Round-up. Daarna hou je hele mooie rulle grond over. 6 weken (dacht ik, staat wel op de verpakking) braak laten liggen, daarna kan je erin zaaien / planten en opeten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 8 mei 2011 @ 22:48:10 #220
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96527791
Roundup is wel het laatste wat ik zal gebruiken in mijn tuin...

Ik heb met het knippen wel rekening gehouden dat er een goed handvat overblijft om alles er uit te trekken. Volgend weekend gaat alles eruit, wellicht zet ik op bepaalde plekken nog wat bonen om de bodem van extra stikstof te voorzien.

Hier is het helaas nog steeds kurkdroog -O-
pi_96535189
Hier (soesterberg) is ook geen druppel gevallen. Voorlopig blijf ik sproeien en gieten. Al zal ik een van de tonnen nu toch moeten vullen met water.
Het is wel makkelijk om onkruid te verwijderen. Je trekt mooie droge wortels zonder al te veel aarde uit de grond.
pi_96535655
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 08:25 schreef Oceanonix het volgende:
Hier (soesterberg) is ook geen druppel gevallen. Voorlopig blijf ik sproeien en gieten. Al zal ik een van de tonnen nu toch moeten vullen met water.
Het is wel makkelijk om onkruid te verwijderen. Je trekt mooie droge wortels zonder al te veel aarde uit de grond.
Voor onkruid is het inderdaad handig.
Doe ik ook vaak op de luie manier nu (schoffelen en laten liggen).
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96536398
in de bedden waarin nu niets staat wel. Tussen de planten door schoffel ik niet. Mijn coördinatie is niet zo goed...... Daar ga ik gewoon op de knieen om het onkruid te verwijderen.
pi_96536439
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:40 schreef Oceanonix het volgende:
in de bedden waarin nu niets staat wel. Tussen de planten door schoffel ik niet. Mijn coördinatie is niet zo goed...... Daar ga ik gewoon op de knieen om het onkruid te verwijderen.
De mijne ook niet :') (zie geen diepte ;) en fijne motoriek mist wel wat) dus ik maai wel eens wat om :@
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 9 mei 2011 @ 22:11:44 #225
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96572447
Ik heb intussen de worteltjes in de volle grond opgetrokken. Ben erg vroeg (maart) begonnen, maar het staat er florissant bij en beginnen oranje te kleuren en 'wortel te vormen'.
Daarnaast intussen de tomaten, broccoli en de courgette in de volle grond staan na opgekweekt te hebben achter het raam en in de kas. Na de rest weggegeven te hebben staan nu in de kas nog enkele tomaten en pompoenen die aardig van formaat beginnen te worden. Verder nog enkele slaplantjes (die wilden totaal niet aanslaan, wellicht oud zaad), een bak rucola en prei in opkweek. De zonnebloemen zijn intussen ook de tuin in en de aardbeien staan in bakken. Daarnaast nog wat aardperen die een mooie groene haag gaan vormen en dan in de winter een lekkere kost moeten gaan zijn.

Zo opsommend een flinke lijst... daarnaast intussen nog het volgende succesvol in de tuin staan:
- Lavendel, Citroenthijm, Thijm, Rozemarijn, Lavas, Laurier, Citroenmelisse, Bieslook, Knoflookbieslook, Munt, Bonenkruid, Basilicum, Dragon, Dille, Peterselie, Oregano (wilde marjolein) en kervel.
- Braam, rode en gele framboos, aardbeien, 3 druiven (waarvan 1 intussen een jaar of 20 oud en zeer goed dragend)

Al met al een giga-lijst intussen. Ben zo blij met m'n tuin en het grote genot van even de tuin in lopen terwijl je aan het koken bent om even wat verse kruiden te halen voor het eten.

Met de regen van vandaag is de grond weer goed vochtig en kan het weer flink gaan groeien de komende dagen dat er iets minder zon op staat als ik de voorspellingen moet geloven.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_96572891
Klinkt goed Krnkje! Hoe kom je aan de aardperen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 9 mei 2011 @ 22:24:09 #227
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96573450
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:17 schreef Ml-etje het volgende:
Klinkt goed Krnkje! Hoe kom je aan de aardperen?
Restantje van een pannetje aardperensoep... Maar dan dus de ongebruikte aardperen gewoon in de grond gestopt (10cm diep). Die verveelvoudigen tijdens de teelt en is meerjarig. Je kunt dus gewoon de schop in de grond zetten als je een maaltje wil en de rest laten overleven voor de jaren erop (wel even opletten voor woekeren is me gezegd).

De Groenten en Fruit Encyclopedie kan ik trouwens elke hobby moestuinier aanraden. Ik heb hem al heilig verklaard :)
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_96583921
Aardpeer is een hele fijne woekeraar. Ik heb hem op die reden in een ingegraven cementbak staan. Daar zitten wel een zootje gaten in voor afwatering.
Aan het einde van het jaar kan je wel wat krijgen van me. Mijn oogst van dat kleine stukje grond was vorig jaar bijna 2 kg.

De vochthuishouding in mijn tuin viel me gisteravond mee. Het had hier nauwelijks geregend en zeker niet voldoende om de grond nat te krijgen. Bij het oogsten van de radijzen bleken de punten toch echt in vochtige grond te zitten.
Waaruit blijkt dat je echt niet iedere dag hoeft te sproeien.
pi_96583952
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:
Aardpeer is een hele fijne woekeraar. Ik heb hem op die reden in een ingegraven cementbak staan. Daar zitten wel een zootje gaten in voor afwatering.
Aan het einde van het jaar kan je wel wat krijgen van me. Mijn oogst van dat kleine stukje grond was vorig jaar bijna 2 kg.

De vochthuishouding in mijn tuin viel me gisteravond mee. Het had hier nauwelijks geregend en zeker niet voldoende om de grond nat te krijgen. Bij het oogsten van de radijzen bleken de punten toch echt in vochtige grond te zitten.
Waaruit blijkt dat je echt niet iedere dag hoeft te sproeien.
Zou een plastic kuub ook werken? Of gaan ze daar gezellig doorheen?

Onze achterbuurman is aan het beregenen en heeft hem zo ingesteld dat onze tuin ook een vlaag mee krijgt O+
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96584185
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:44 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Zou een plastic kuub ook werken? Of gaan ze daar gezellig doorheen?

Onze achterbuurman is aan het beregenen en heeft hem zo ingesteld dat onze tuin ook een vlaag mee krijgt O+
Plastic kuip werkt ook. Ze vormen knolletjes, geen scherpe pinnige scheutel of friemelwortels.
Ik heb aardperen bij Vreeken gehaald, maar dat was nog best lastig (ze hebben ze maar kort in het assortiment). Meestal kan je ze ook wel kopen bij een biologische groentehandel, en ze zijn nogal kiemkrachtig. Verder zijn er verschillende rassen, wat behoorlijk uitmaakt voor de smaak. Om die reden is het ook niet zo'n gek plan om ze bij de groenteboer te halen: eet de helft op, en als je dat aanstaat begraaf je de andere helft.

Het is nu een beetje laat voor aardpeer planten, maar je kan het altijd proberen. Als het niet lukt, dan volgend jaar maart in de grond stoppen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96584462
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 08:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Plastic kuip werkt ook. Ze vormen knolletjes, geen scherpe pinnige scheutel of friemelwortels.
Ik heb aardperen bij Vreeken gehaald, maar dat was nog best lastig (ze hebben ze maar kort in het assortiment). Meestal kan je ze ook wel kopen bij een biologische groentehandel, en ze zijn nogal kiemkrachtig. Verder zijn er verschillende rassen, wat behoorlijk uitmaakt voor de smaak. Om die reden is het ook niet zo'n gek plan om ze bij de groenteboer te halen: eet de helft op, en als je dat aanstaat begraaf je de andere helft.

Het is nu een beetje laat voor aardpeer planten, maar je kan het altijd proberen. Als het niet lukt, dan volgend jaar maart in de grond stoppen.
Volgend jaar even proberen :Y de groentenboer hier heeft ze niet dus moet even zoeken of Vreeken bellen wanneer ze er zijn.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:01:12 #232
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_96593662
*O* Ik zie de eerste (kleine) aardbeitjes al tevoorschijn komen!

peultjes groeien ook als kool

(buitje van afgelopen maandag heeft de tuin goed gedaan)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_96594315
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:
Aardpeer is een hele fijne woekeraar. Ik heb hem op die reden in een ingegraven cementbak staan. Daar zitten wel een zootje gaten in voor afwatering.
Aan het einde van het jaar kan je wel wat krijgen van me. Mijn oogst van dat kleine stukje grond was vorig jaar bijna 2 kg.

De vochthuishouding in mijn tuin viel me gisteravond mee. Het had hier nauwelijks geregend en zeker niet voldoende om de grond nat te krijgen. Bij het oogsten van de radijzen bleken de punten toch echt in vochtige grond te zitten.
Waaruit blijkt dat je echt niet iedere dag hoeft te sproeien.
aardperen groeien ondertussen als onkruid in mijn tuin, ben ze zelfs aan het wegschoffelen op vergeten plekken waar ondertussen wat anders staat
pi_96635887
JA HET HEEFT GEREGEND *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

zo dat moest ik even kwijt. :D
pi_96635945
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:16 schreef pinine het volgende:

[..]

aardperen groeien ondertussen als onkruid in mijn tuin, ben ze zelfs aan het wegschoffelen op vergeten plekken waar ondertussen wat anders staat
Tsja, dan kan je volgens mij schoffelen tot je een ons weegt..

Een paar varkens schijnen wel echt te de aardperen te kunnen uitroeien, maar ja, kom maar eens aan een varken..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 11 mei 2011 @ 08:37:26 #236
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96636323
quote:
11s.gif Op woensdag 11 mei 2011 08:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Tsja, dan kan je volgens mij schoffelen tot je een ons weegt..

Een paar varkens schijnen wel echt te de aardperen te kunnen uitroeien, maar ja, kom maar eens aan een varken..
Tesamen met de rest van je tuin :P
pi_96668472
Ik ben er ook erg blij mee. Want mijn regentonnen zijn nu weer redelijk gevuld. Nog niet 100%. Maar toch.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 08:04 schreef Oceanonix het volgende:
JA HET HEEFT GEREGEND *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

zo dat moest ik even kwijt. :D
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:27:34 #238
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96674749
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 20:56 schreef merry77 het volgende:
Ik ben er ook erg blij mee. Want mijn regentonnen zijn nu weer redelijk gevuld. Nog niet 100%. Maar toch.

[..]

Mijn tuintje vandaag gewoon handmatig water gegeven. Jammer dat de regen zo lokaal is, hier is dus niets gevallen. Mja heb nu wel de kans om de tuin mooi onkruid vrij te maken.

Update over mijn tuin:

-Enorm veel aardbeien in aanwas. Hopen dat de planten het allemaal aankunnen qua voedingsstoffen. Misschien wat bijmesten komend weekend.
-Verder afgelopen weekend de bonen gezaaid (veense snijbonen en stokslabonen). Moet alleen nog de staken ergens vandaan toveren want die heb ik nog niet. Iemand tips waar ze deze hebben? Hebben ze die bijvoorbeeld bij de boerenbond of iets dergelijks?
-Daarnaast nog wat wortels gezaaid, had ze al ergens staan en heb geprobeerd ze te verspenen ipv uit te dunnen, maar dit ging niet altijd goed dus heb toch een paar rijtjes nieuwe wortelen gezaaid.
- Tomatenplanten uitgeplant in de kas, de stekjes die ik overhad buiten op een beschutte plaats
- Watermeloenen en canteloupes uitgeplant in de kas.

Met als afsluiting een foto'tje over hoe het er nu uit ziet (voor zover dat op de foto zichtbaar is van een grote afstand).

"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_96688910
Wow, dat ziet er goed uit T_Killer!

Ikzelf ben vanuit een ander idee begonnen met een moestuin-achtig-projectje. Ik drink veel koffie en vond het zonde de blikken weg te gooien, dus heb ik ze nu gebruikt als potjes voor mijn kruiden. Vervolgens aan de muur gehangen.

Ik heb hierin mint, basilicum, rode peper, lavas, peterselie en rucola gezet. Na een tijdje heb ik de mint, rucola en basilicum verpot.

Nu nog een vraag: ik ben, zonder enige voorbereiding/kennis van zaken, driftig begonnen met het kweken van tomaten, rucola en basilicum. Nu las ik dat rucola en basilicum niet zo'n probleem zijn in deze tijd van het jaar, maar voor tomaten ben ik vermoedelijk te laat. Onderstaande foto heb ik zojuist genomen. Denken jullie dat er nog kans is dat deze plantjes op tijd vrucht zullen dragen? Of is het nutteloos deze plantjes verder te laten groeien?

pi_96689446
Tomaatjes komen er wel, als we tenminste een mooie / lange zomer krijgen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 12 mei 2011 @ 12:04:26 #241
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96691920
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 10:52 schreef krapula het volgende:
Wow, dat ziet er goed uit T_Killer!

Ikzelf ben vanuit een ander idee begonnen met een moestuin-achtig-projectje. Ik drink veel koffie en vond het zonde de blikken weg te gooien, dus heb ik ze nu gebruikt als potjes voor mijn kruiden. Vervolgens aan de muur gehangen.
[ afbeelding ]
^O^ ^O^ Erg leuk gedaan!

Wat betreft die tomaten ben je wel wat laat, maar als je ze voldoende zon kan bieden en ze zomer werkt mee komt het wel goed... Zoals sigme ook aangeeft :)
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_96692117
Gaat goed hier zeg *O*
Tomaten gaat misschien nog wel lukken inderdaad :)
Hier was de oogst afgelopen jaar vooral zwart helaas dus ik sla over.
Net wel weer heerlijke snijsla uit de tuin gehaald en de sperziebonen schieten uit de grond ^O^
Bloemkooltjes groeien ook al goed (de plantjes dan) moet wel even nieuwe slasoortjes halen, helaas waren de babyhaasjes hier iets te enthousiast.

Aardbeien gaan als een tierelier in de bedjes en ik vermoed dat er veel aardbeienijs uit komt ;)
Verder is de braam een bos met bloemen (ze waaien er nu helaas wel af) zal vanmiddag eens foto's maken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96692420
Thx, voor de reacties over de tomaten. Dat geeft de burger moed!
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:27:41 #244
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_96699984
quote:
14s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:18 schreef krapula het volgende:
Thx, voor de reacties over de tomaten. Dat geeft de burger moed!
Je kunt ook rondom wat oude spiegels en zilverpapier plaatsen, dan krijgen ze meer licht :)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:28:13 #245
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_96699998
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:23 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

oh die kende ik niet. Hoe kom je er aan en hoe smaken ze ?
:')
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_96792978
Met de tomaten gaat het vast goed komen.

Van onze siciliaanse gastheer kreeg ik 4 stekkies mee, omdat ik de tomaten zo lekker vond.
Gut daar zijn ook tuincentra op Sicilia. !

Die hebben eind mei (2009) verder gereisd over Sicilia in een schipholtas met natte kranten onderin en vliegtuig.
Hier in een pot geplant en een heleboel perfekte tomaatjes ervan gegeten.
" Dieven" wist ik nog en als de vruchten halverwege zijn, de bladeren van de plant halen.
Voor licht en voedsel. ten gunste van de vrucht.

Verhaaltje als demo wat tomatenplantjes kunnen hebben.

Mijn vraag : wie heeft ervaring met de zaden van de olijfboom.
Inmiddels weet ik wel dat de zaden moeten weken in water ? en dan een paar dagen ?
Ik heb er wel VIER , van de Action.

Stel je voor dat dat bomen worden...
pi_96796939
Stel je voor dat het na 238 jaar inderdaad bomen gaan worden... 8)7
  zaterdag 14 mei 2011 @ 18:02:34 #248
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96800557
Tof ik vond bij het vrijmaken van wat grond een volgroeide dilleplant :D

Heb hem maar in een pot gezet, hopelijk overleefd hij het...
pi_96801546
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:18 schreef marcel.nl het volgende:
Stel je voor dat het na 238 jaar inderdaad bomen gaan worden... 8)7
Olijfboompjes groeien nogal vlot, eigenlijk. Hoe je ze uit zaad haalt weet ik niet, maar daarna gaat best hard. Beetje beschermen tegen vorst in de winter (vooral droog genoeg zetten).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 15 mei 2011 @ 11:40:20 #250
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96830914
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 15:27 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Je kunt ook rondom wat oude spiegels en zilverpapier plaatsen, dan krijgen ze meer licht :)
Of je maakt met wat stevig doorzichtig plastic en wat resthout een provisorisch kasje.

Heb weer 3m2 border opgeofferd voor de moestuin. Heb het doorgespit, laat het nu eerst een tijdje liggen om te zien of er toch nog wat groen naar boven komt. Ben op de vensterbank nu ook al wat bonen aan het kiemen om de grond wat minder arm te maken...
  zondag 15 mei 2011 @ 12:54:27 #251
43653 sigme
Veraan
pi_96833187
Paar dagen geleden de eerst mooie rooie aardbeien uit de kas gehaald!

Bessenoogst wordt defintief weer helemaal niks dit jaar; na een buitengewoon goed begin is na de vorst van vorige week alles dood. De bessen bij de buren staan iets beschutter en die zijn nog prima. De druiven zijn zuur..;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96877766
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:25 schreef AnneX het volgende:
Mijn vraag : wie heeft ervaring met de zaden van de olijfboom.
Inmiddels weet ik wel dat de zaden moeten weken in water ? en dan een paar dagen ?
Ik heb er wel VIER , van de Action.

Stel je voor dat dat bomen worden...
Heb er 4 van de 5 die nu 8 cm zijn, even in water gelegd 10 min en toen in een potje met aarde. Dan alleen water geven als grond droog is en verder hopen dat ze uitkomen.
  maandag 16 mei 2011 @ 10:53:41 #253
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96877819
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:54 schreef sigme het volgende:
Paar dagen geleden de eerst mooie rooie aardbeien uit de kas gehaald!

:D

Heb zelf een enorme aardbeienoogst eraan hangen. Ze zijn alleen nog groen. Heb de afgelopen weken wel flink water gegeven zodat ze niet klein zouden blijven. Hopen op veel regen de komende dagen zodat ze in de warme en droge periode erna mooi rood kunnen worden.
Ze voorspellen wel weer een hitte/droogte periode vanaf komend weekend ongeveer dus de tijd van sproeien is voorlopig nog niet voorbij.
Verder update van m'n tuin:
- Constructie gemaakt voor de bonen. Bonen zelf beginnen uit te komen dus die kunnen meteen de touwen in klimmen.
- Gezaaide kropsla valt tegen. Slechts 1 krop kwam bij de eerste zaaing uit, daarna nogmaals gezaaid maar daarvan nog niets te zien en dat is inmiddels al 3 weken terug. Komend weekend nog maar eens een stuk ondieper proberen. Ijsbergsla doet het daarentegen wel goed.
- Gezaaide paprika is ook nog redelijk klein (10-15cm). Heb ze vrij laat gezaaid (half maart) vooral als ik lees dat sommigen dat al in januari doen. Hoe groot zijn bij jullie de paprikaplanten? Misschien dat ik er dan toch goed aan doe om bij het tuincentrum wat planten te halen en volgend jaar dan op tijd te zaaien.
- De nachtvorstperiode van afgelopen week heeft een deel van mijn pompoenen en courgettes toch de das om gedaan. Heb gelukkig nog wat planten in de kas voorgezaaid, dus die kan ik dan in de volle grond uitplanten.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_96882260
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 10:52 schreef Slein83 het volgende:

[..]

Heb er 4 van de 5 die nu 8 cm zijn, even in water gelegd 10 min en toen in een potje met aarde. Dan alleen water geven als grond droog is en verder hopen dat ze uitkomen.
Jaa dat zijn goeie berichten...

En heb je ook nog rekening gehouden met de maand ??? omdat men/google zegt in de herfst?
En zijn ze 8 cm. hoog ? in hoeveel tijd? en een foto? asjeblieft ?
pi_96883461
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 12:45 schreef AnneX het volgende:

[..]

Jaa dat zijn goeie berichten...

En heb je ook nog rekening gehouden met de maand ??? omdat men/google zegt in de herfst?
En zijn ze 8 cm. hoog ? in hoeveel tijd? en een foto? asjeblieft ?
Ik zal vanavond even foto maken en verder reageren op je post!
pi_96883836
Hier doet de sla het prima nadat we de haasjes buiten de moestuin weten te houden :)
Denk dat ze het weer presteren met z'n allen eetrijp te zijn ;) dus ik zal de buren en familie even informeren.
Wat wel altijd bijzonder is; de mensen die het " vies" vinden :D

Verder heb ik al kleine groene aardbeitjes hangen en doen de braam en framboos ook al flink hun best. Kruisbes en aalbes zijn nog klein dus vermoed dat die nog een jaartje overslaan. Wil nog wel een rode kruisbes en een Japanse wijnbes maar dat komt vanzelf :Y

Verder plantjes gehaald donderdag en dit weekend erin gezet, die hebben dus meteen een goede doop met de regen. Naast de bloemkool heb ik rode kool gezet en andijvie en boskrootjes plus prei. Broccoli heb ik ook 4 plantjes bijgekocht want de opkomst van het zaad was mager (ook maar 4 plantjes) ben benieuwd wat het wordt. Vorig jaar was de broccoli heel gelig dus hoop op een betere oogst.
Verder doen de kapucijners en erwten het supergoed, ze klimmen al halverwege en zelfs al bovenaan het gaas :o en gaan nu bloeien. De snijbonen heb ik ook naast het gaas gezet en ben benieuwd wat die gaan doen. Als dat goed gaat zet ik er wellicht nog een rijtje naast.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96884791
Onze japanse wijnbes is de enige twee blaadjes die hij had kwijt, en ik vraag mij af of die stok met stekeltjes ooit nog iets gaat doen -O-
pi_96911984
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 10:53 schreef T_Killer het volgende:

- Gezaaide kropsla valt tegen. Slechts 1 krop kwam bij de eerste zaaing uit, daarna nogmaals gezaaid maar daarvan nog niets te zien en dat is inmiddels al 3 weken terug. Komend weekend nog maar eens een stuk ondieper proberen. Ijsbergsla doet het daarentegen wel goed.
Ik heb ervaren dat sla-zaad vrij plots de kiemkracht verliest als het te oud is. Maar kropsla ontkiemt ook heel slecht als het te warm is, dus het kan ook best daaraan gelegen hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Onze japanse wijnbes is de enige twee blaadjes die hij had kwijt, en ik vraag mij af of die stok met stekeltjes ooit nog iets gaat doen -O-
Onze japanse wijnbessen hadden wat vorstschade - niet alle blad gelukkig, maar groeien nu al weer goed verder.

Onze twee toch behoorlijk grote walnotenbomen zien eruit alsof ze geflambeerd zijn - alle blad is zwart en dood. Die houden blijkbaar ook niet van vorst. Lopen wel weer uit natuurlijk, de boom zelf is wel winterhard.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96961118
Japanse wijnbes begint bij mij knoppen te ontwikkelen.
Heb een mega hoeveelheid groene aardbeien die eraan zitten. Had daarna een koude kas zonder bovenkant verplaatst en 1 aardbeienplant staat erin. En laat die toevallig nu al rood aan het kleuren zijn.

Heb de bonen helaas nog niet gezien, maar hoop echt dat ik dit jaar niet weer zonder kom te zitten.

Wat gezaaide prei komt mager op, moet ik dus wat van bijzaaien. Broccoli lijkt zichzelf te hebben verzaaid. Dus dat is mooi.
Worteltjes opnieuw gezaaid.
Boerenkool komt weer op.

Spinazie kan ik bijna een eerste keer plukken. De tweede batch komt al op.

Heb trouwens ook katoen gezaaid. Gewoon voor de lol. Heb nog meer zaden en ga die volgend jaar ietsje eerder dan mei zaaien. Kan geloof ik alleen niet voor half april.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 17 mei 2011 @ 21:22:12 #260
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96961615
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 21:14 schreef merry77 het volgende:
Heb trouwens ook katoen gezaaid. Gewoon voor de lol. Heb nog meer zaden en ga die volgend jaar ietsje eerder dan mei zaaien. Kan geloof ik alleen niet voor half april.
Wow, wil dat wel een beetje in dit klimaat en gaat dat ook wat opleveren?

Wie kan mij trouwens helpen met mij vraag over de paprika's?

quote:
- Gezaaide paprika is ook nog redelijk klein (10-15cm). Heb ze vrij laat gezaaid (half maart) vooral als ik lees dat sommigen dat al in januari doen. Hoe groot zijn bij jullie de paprikaplanten? Misschien dat ik er dan toch goed aan doe om bij het tuincentrum wat planten te halen en volgend jaar dan op tijd te zaaien.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_96962192
Ik heb paprika wel eerder gezaaid (met de aubergine mee, in januari inderdaad) en ook wel als plantjes gekocht. Ik vond het allemaal weinig succesvol; 1 paprika per plant zo ongeveer (in de kas. Buiten geen paprika per plant).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 18 mei 2011 @ 13:49:10 #262
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96987759
Na een lang weekend Texel met wat regen in de rest van het land en toch nog wel schappelijke temperaturen heeft mijn tuintje er goed aan gedaan.
De cougettes beginnen flinke bloemen te vormen nadat ik de eerste eruit heb gehaald om wat meer bladmassa te krijgen. De tomaten hebben allemaal de aanleg voor de eerste (tweede eigenlijk doordat ik eerste er uitgehaald heb) trossen. De worteltjes beginnen ook erg goed in het blad te staan en de aardbeien zijn er in overvloed. Over een weekje zijn dan de preitjes ook wel groot genoeg om de grond in te gaan.
*O*
Ik ga vanmiddag eens kijken of ik wat foto's kan maken.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  woensdag 18 mei 2011 @ 15:25:28 #263
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_96991609
Best veel worteltjes dit jaar :)

Heb ze wat verder uitelkaar gezaaid, dan worden ze lekker dik.. :9
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 18 mei 2011 @ 19:27:41 #264
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_97001246
Tuin achter:

Rechts tegen de garage druif, achterin de hoek nog 2. In de pot middenachter 3 tomaten en links en rechts ervan een bak aardbeien.


Het deel links van het terras achterin met zonnebloemen, lavendel, een gele framboos, linksachter een braam en nog wat bosjes citroenmelisse.


Eén van de trosjes aardbeien.


Links van de krulwilg staat de aardpeer, verder links komt de kruidentuin de hoek om :)


De rest van de kruiden.


Van voor naar achter: worteltjes, courgette, leeg stukje tbv de prei en daarachter de tomaten.


En achter de tomaten zijn de broccoli's verstopt :)


In de kas dan nog een klein overschot van de tomaten en daarnaast nog pompoen, rucola, lollo rosso en de prei.

Hier de map met foto's in het groot.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_97023286
Ook hier zijn al de nodige groentenzaden de grond in gegaan. We hebben een stukje proeftuin waar alles inmiddels al goed groeit. Ook zijn er nog ingekomen artisjok, zeekool en suikermais.

Verder heb ik dit jaar de sla in bloembakken gedaan ipv de volle grond.

Door ruimte gebrek en niet op willen offeren van de bloementuin maar op de kop gaan planten.


En op het dak van de veranda staan weer 3 speciekuipen vol met pompoenen en komkommer.
Dit jaar hebben we een beregeningssysteem gemaakt waarbij ik gewoon de slang zo aan kan koppelen.
pi_97023360
Hier gisteren de eerste rucola, babysla en jonge kropsla op :7
pi_97041705
@T-killer: nee, is gewoon voor de lol. Maar zijn nog niet opgekomen. Net als de bonen. grrr

Wordt weer een boneless jaar.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  donderdag 19 mei 2011 @ 21:12:06 #268
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_97048840
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:02 schreef merry77 het volgende:
@T-killer: nee, is gewoon voor de lol. Maar zijn nog niet opgekomen. Net als de bonen. grrr

Wordt weer een boneless jaar.
Hoe kan dat dan? bonen zijn toch niet zo veeleisend qua grond en voeding? Of zie ik dat verkeerd?
Het is daarnaast toch nog niet te laat voor een 2e poging?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:25:19 #269
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_97053492
*O*
Nu met appelboom... ras zal ik binnenkort eens kijken :)
En spullen gehaald om een goede maar compacte composthoop te maken.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_97123484
Moet een aardbei perse in de volle zon staan? Heb het idee dat ze vorig jaar wat te warm stonden. Heb ze nu in de kas op het balkon, daar hebben ze de ochtend en avond zon.
pi_97127268
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 17:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Moet een aardbei perse in de volle zon staan? Heb het idee dat ze vorig jaar wat te warm stonden. Heb ze nu in de kas op het balkon, daar hebben ze de ochtend en avond zon.
Wordt dat niet veel te warm dan in een kas ?
pi_97131009
Wat weer een hoop leuke foto's en plantjes hier!

Mijn kruidentuin is 'booming' ;-)
Hier zit een maand tussen:

pi_97131060
Wow Lielie!
EN nog steeds supernetjes ook :D

@aardbeien wel of niet in de zon, hier doen ze het zowel in de zon als niet in de zon.
Bosaardbeitjes doen het het beste zonder zon.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_97134217
wow Lielie dat groeit echt als kool
pi_97135106
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 22:22 schreef sjaakspark het volgende:
wow Lielie dat groeit echt als kool
Ja :D
pi_97149353
Ervaren moestuinmensen ik heb een vraag:

Begin april heb ik wat pepers in een zaaibak gedaan. De meeste zijn ook uitgekomen. Inmiddels staan de stekjes sinds een week of 3 vast in de groei. Ze zijn een 2/3 cm lang met 2 kleine blaadjes er komt maar geen vooruit gang in. Ze staan buiten in de zaaibak met deksel. Tuinaarde gemixt met zand. Ben ik ongeduldig of mis ik iets?
  zondag 22 mei 2011 @ 16:05:52 #277
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97157339
Heb afgelopen week wat lopen experimenteren met meerdaagse bewatering, ben tot de conclusie gekomen dat een 1,5l fles met een gaatje van 0,5-1mm en daar een sisaltouwtje het best werkt.
Het gat is te klein om al het water er snel uit te laten lopen en het sisaltouwtje laat ongeveer 2 druppels per minuut vallen.
pi_97162715
Wow, m'n tomaatjes hebben nu al bloemetjes (ergens eind april overgeplant en staan sindsdien buiten)! *O*
  zondag 22 mei 2011 @ 18:13:51 #279
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_97163460
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 16:05 schreef Erasmo het volgende:
Heb afgelopen week wat lopen experimenteren met meerdaagse bewatering, ben tot de conclusie gekomen dat een 1,5l fles met een gaatje van 0,5-1mm en daar een sisaltouwtje het best werkt.
Het gat is te klein om al het water er snel uit te laten lopen en het sisaltouwtje laat ongeveer 2 druppels per minuut vallen.
Verspenen in potgrond, tuinaarde bevat maar zeer beperkt voeding en is eigenlijk niet geschikt om planten in op te kweken.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_97166516
Is het nu eigenlijk te laat om sla te zaaien? Ik wilde wel wat rucola of zo'n mix in potten oid. Maar misschien moet dat volgend jaar.
  zondag 22 mei 2011 @ 19:24:40 #281
43653 sigme
Veraan
pi_97166700
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:21 schreef LieLie het volgende:
Is het nu eigenlijk te laat om sla te zaaien? Ik wilde wel wat rucola of zo'n mix in potten oid. Maar misschien moet dat volgend jaar.
Kan prima :).
Beetje koel zetten om te laten ontkiemen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97166808
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Kan prima :).
Beetje koel zetten om te laten ontkiemen.
Hm, en hoe lang duurt het ongeveer voordat je het kunt eten?
  zondag 22 mei 2011 @ 19:27:09 #283
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97166810
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 10:47 schreef sjaakspark het volgende:
Ook hier zijn al de nodige groentenzaden de grond in gegaan. We hebben een stukje proeftuin waar alles inmiddels al goed groeit. Ook zijn er nog ingekomen artisjok, zeekool en suikermais.
[ afbeelding ]
Verder heb ik dit jaar de sla in bloembakken gedaan ipv de volle grond.
[ afbeelding ]
Door ruimte gebrek en niet op willen offeren van de bloementuin maar op de kop gaan planten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En op het dak van de veranda staan weer 3 speciekuipen vol met pompoenen en komkommer.
Dit jaar hebben we een beregeningssysteem gemaakt waarbij ik gewoon de slang zo aan kan koppelen.
[ afbeelding ]
Hoe heb je die flessen eigenlijk opgehangen? :)

quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:21 schreef LieLie het volgende:
Is het nu eigenlijk te laat om sla te zaaien? Ik wilde wel wat rucola of zo'n mix in potten oid. Maar misschien moet dat volgend jaar.
Neuh kan nog prima, ik zou echter wel bij het tuincentrum kleine plantjes halen ipv zaad:
  zondag 22 mei 2011 @ 20:12:53 #284
43653 sigme
Veraan
pi_97169117
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:27 schreef LieLie het volgende:

[..]

Hm, en hoe lang duurt het ongeveer voordat je het kunt eten?
Week of 8, zegt mijn boek.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97170132
quote:
2s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Week of 8, zegt mijn boek.
Hm, dan zijn we net op vakantie :P
  zondag 22 mei 2011 @ 20:38:49 #286
43653 sigme
Veraan
pi_97170617
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:31 schreef LieLie het volgende:

[..]

Hm, dan zijn we net op vakantie :P
Sla en raket kan je het hele jaar door zaaien, dus je kan nog wat later zaaien (in de zomer het minst goed, maar als je je kiembakje ergens koel kan zetten wil het prima). Of zoals iemand hierboven al zei, nu plantjes kopen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97170906
quote:
Hoe heb je die flessen eigenlijk opgehangen? :)
Met een gaatje in de fles aan een spijker.
pi_97192465
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:42 schreef sjaakspark het volgende:

[..]

Met een gaatje in de fles aan een spijker.
Ik neem aan dat je eerst een plantje had voordat je ze ophing? Niet toch een zaadje op ze kop opgehangen?
  maandag 23 mei 2011 @ 13:50:29 #289
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_97197906
Kan een tomatenplant van zo'n 50 cm nu in een pot blijven staan van 40x40x40? Of is 't toch aan te raden hem in de volle grond te zetten?



Hij staat binnen vanwege de vrij harde wind hier.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_97211151
quote:
Ik neem aan dat je eerst een plantje had voordat je ze ophing? Niet toch een zaadje op ze kop opgehangen?
Ik heb idd eerst plantjes gekweekt en toen in de fles gedaan.
pi_97238355
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2011 13:50 schreef Xebber het volgende:
Kan een tomatenplant van zo'n 50 cm nu in een pot blijven staan van 40x40x40? Of is 't toch aan te raden hem in de volle grond te zetten?

[ afbeelding ]

Hij staat binnen vanwege de vrij harde wind hier.
Volgens mij moet dit kunnen. Je hebt in de UK tomatenzakken voor in de kas. Die bevatten niet meer grond als deze bak.
pi_97252834
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 10:11 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Volgens mij moet dit kunnen. Je hebt in de UK tomatenzakken voor in de kas. Die bevatten niet meer grond als deze bak.
Het lijkt mij dat de plant zo erg klein blijft in die pot. In een emmer (met gaatjes) plaatsen kan wel. Met een leuke zinken emmer is het nog decoratief ook. ^O^
  dinsdag 24 mei 2011 @ 18:22:46 #293
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_97256763
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 16:54 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat de plant zo erg klein blijft in die pot. In een emmer (met gaatjes) plaatsen kan wel. Met een leuke zinken emmer is het nog decoratief ook. ^O^
Euh. Die pot is wel wat groter dan een emmer hoor. En uiteraard zitten d'r gaten onder en krijgt de plant elke week een dosis meststoffen en dagelijks water. :)
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_97257009
dan houden zo
  zondag 29 mei 2011 @ 10:24:49 #295
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_97449349
Als het een beetje meezit gaat de eerste courgette deze week geoogst worden *O* De eerste echte oogst van het jaar :)
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  zondag 29 mei 2011 @ 10:52:49 #296
43653 sigme
Veraan
pi_97449810
't Bloed kruipt waar 't niet gaan kan..
Hoewel ik dit jaar geen moestuin zou doen heb ik toch 1/4 van de moestuin niet bezet met voederbieten (die trouwens langzaamaan toch merendeels kiemen, de droogte maakt ze sloom).

Dus heb ik toch een stukje moestuin over, zo'n 50m2. Bijna helemaal volgezet met boontjes, een paar rijtjes prelude, een paar lage snijboon, het meeste chinese boontjes. En twee rijtjes broccoli, omdat mijn vader altijd meer voorzaait dan 'ie kwijt kan, en een rijtje snijbiet.
Die snijbiet had ik in de kas gezet, maar daar groeit 'ie niet lekker. Dus gister heb ik de 20 beste plantjes uitgestoken en verplaatst.

De boontjes heb ik op rijen gezet, 50cm tussen de rij, op elke 10cm een boon.
In de rijen chineesjes het ik een rijtje gezet met op elke 10cm twéé boontjes en een rij met elke 5 cm een boontje. Eens kijken wat het resultaat daarvan is.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 29-05-2011 12:29:36 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97452105
Ik had zaadjes van de mini pompoen gekocht. Loop me te verbazen hoe snel er wat opkomt!
pi_97485387

ik was 3 weekenden druk met andere activiteiten. Het onkruid wordt met de minuut brutaler. :'(

Gelukkig heb ik van het weekend veel kunnen doen en ziet mijn tuin er daardoor een stuk beter uit.
pi_97488367
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 07:47 schreef Oceanonix het volgende:
[
ik was 3 weekenden druk met andere activiteiten. Het onkruid wordt met de minuut brutaler. :'(

Gelukkig heb ik van het weekend veel kunnen doen en ziet mijn tuin er daardoor een stuk beter uit.
Lol dat onkruid pluk ik altijd voor me schildpadden. Misschien tijd om een schildpad te nemen :)
  maandag 30 mei 2011 @ 12:24:47 #300
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_97491503
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2011 13:50 schreef Xebber het volgende:
Kan een tomatenplant van zo'n 50 cm nu in een pot blijven staan van 40x40x40? Of is 't toch aan te raden hem in de volle grond te zetten?

[ afbeelding ]

Hij staat binnen vanwege de vrij harde wind hier.
In de pot gaat vaak beter , omdat tomaten niet van regen houden , dus beter onder een dakje plaatsen . Wel meer aan water geven denken , vooral als het regent :P
pi_97544794
oei, piespotjes.
HEEL vervelend onkruid. Heeft een wortelstok en moet je dus echt de wortelstok van uitgraven anders blijft ie terugkomen.

quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 07:47 schreef Oceanonix het volgende:
[ afbeelding ]
ik was 3 weekenden druk met andere activiteiten. Het onkruid wordt met de minuut brutaler. :'(

Gelukkig heb ik van het weekend veel kunnen doen en ziet mijn tuin er daardoor een stuk beter uit.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')