abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96485208
quote:
[..]

En Bluezz, je hebt ook aardbeienmunt, bananenmunt, chocolademunt, appelmunt!
oh die kende ik niet. Hoe kom je er aan en hoe smaken ze ?
pi_96485972
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:23 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ik zag laatst bij de Tuinland een hele serie smaakjesmunten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96486144
Intratuin heeft ook veel nu zag ik. Alleen heb ik van vorig jaar niks aan kruiden over gehouden helaas.
Hou houden jullie je kruiden in de winter?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96486516
Als de kruiden een winter overleefd hebben, kunnen ze de volgende beter aan. Geluk hebben dus met de eerste winter.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96487398
Mijn munt komt weer op. Andere kruiden die het overleefden: Thijm, citroenmelisse, salie (na te zijn gesnoeid), maggi. Bij vrienden overleefde Bieslook het ook.
En wij deden er aan: NIETS.
Er lag in december dikke laag sneeuw overheen. Misschien dat dit juist de truc was en beschermde tegen schrale ijskoude wind :D
pi_96487590
Lavas is een oersterke woekeraar - wegkrijgen is lastiger dan de winter doorslepen ;).

Op de puinbult leeft de rozemarijn nog steeds, en ook de tijm, oregano, bieslook en vaste rucola.
Van het vorig jaar nieuw aangeplante kruidentuintje alleen 1 lavendel en 1 vaste bonenkruid, en de kummel. Maar dat heeft mede te maken met een jonge hond. Dit jaar zijn we een nieuw nieuw kruidentuintje begonnen. Venkel, knofbieslook, oregano, kerrieplant en nog iets wat ik nu even niet kan bedenken als plantje gekocht. Gezaaid, staat nog in de kas: basilicum, kummel, tijm, bonenkruid. Lijkt het nu (2e zaaipoging) allemaal wel te gaan doen.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 22:26:43 #207
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96487592
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 22:21 schreef marcel.nl het volgende:
Mijn munt komt weer op. Andere kruiden die het overleefden: Thijm, citroenmelisse, salie (na te zijn gesnoeid), maggi. Bij vrienden overleefde Bieslook het ook.
En wij deden er aan: NIETS.
Er lag in december dikke laag sneeuw overheen. Misschien dat dit juist de truc was en beschermde tegen schrale ijskoude wind :D
Jup, sneeuw is een uitstekende isolatie. Verder doet wat stro ook wonderen.
pi_96490352
Hmm zal eens zien of ik een mooi plekje heb dan :)
pi_96497034
Onze bonenkruid en salie was inderdaad ook de winter doorgekomen.
  zondag 8 mei 2011 @ 09:28:19 #210
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_96497576
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 19:58 schreef LieLie het volgende:

[..]

Jep, maar ze zijn al flink gegroeid :)
T ziet er heel goed uit! Mooi!
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  zondag 8 mei 2011 @ 18:38:07 #211
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96512222
Ik heb aan de zuidmuur een border met wat plantspul wat nu een beetje verwilderd is:

Het idee is om er een moestuin van te maken waarvan ook een gedeelte achter glas komt.
Nu vraag ik mij af, wat is het beste moment om het huidige groen weg te halen en moet het nog een tijdje braakliggen voor het gebruikt kan worden?
pi_96512916
Wanneer je er voor dit jaar nog moestuin van wilt maken, dan moet je snel zijn.
Ik zou alles weghalen, tot diep in de grond de wortels verwijderen.
Goed omspitten, dan een aantal zakken bemeste tuinaarde halen en gaan planten.
Je kunt bepaalde dingen nu al gaan voorkweken, maar je kunt natuurlijk ook kleine plantjes bij het tuincentrum halen.
  zondag 8 mei 2011 @ 18:56:34 #213
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96512994
Voor dit jaar hoeft het niet perse, alhoewel ik wel graag aankomende winter wat groenten als raapstelen ed. wil kweken.

Dat word dus flink graven volgend weekend :P
pi_96513180
Graven inderdaad, en dan de boel laten drogen (dat gaat snel met dit weer). Dan neemt het groene spul een stuk minder ruimte en gewicht in wanneer je ervan wilt.
Zorg dat je voldoende drinkt c_/
  zondag 8 mei 2011 @ 19:02:49 #215
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96513230
Ik kan het spul het beste al vandaag afknippen dus?
pi_96516989
Als je de energie nog hebt wel ;)
  zondag 8 mei 2011 @ 20:22:00 #217
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96517233
Groot gedeelte is al geknipt, alleen het spul wat nu aan het bloeien is staat nog.
pi_96525590
*O* het regent *O* en goed ook ^O^
  zondag 8 mei 2011 @ 22:37:49 #219
43653 sigme
Veraan
pi_96527068
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 18:38 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb aan de zuidmuur een border met wat plantspul wat nu een beetje verwilderd is:

[ afbeelding ]

Het idee is om er een moestuin van te maken waarvan ook een gedeelte achter glas komt.
Nu vraag ik mij af, wat is het beste moment om het huidige groen weg te halen en moet het nog een tijdje braakliggen voor het gebruikt kan worden?
Liefst huidige spul er zoveel mogelijk uit trekken, zodat er zoveel mogelijk wortel ook verwijderd wordt. Je zou nog snel aardappels kunnen zetten, dat levert je een goede start voor je moestuin volgend jaar (en deze winter). Als je het stuk vol aardappels zet dan er de komende 3 jaar niet opnieuw aardappels zetten.

Andere optie is dat wat er nu staat doodspuiten met Round-up. Daarna hou je hele mooie rulle grond over. 6 weken (dacht ik, staat wel op de verpakking) braak laten liggen, daarna kan je erin zaaien / planten en opeten.
  zondag 8 mei 2011 @ 22:48:10 #220
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96527791
Roundup is wel het laatste wat ik zal gebruiken in mijn tuin...

Ik heb met het knippen wel rekening gehouden dat er een goed handvat overblijft om alles er uit te trekken. Volgend weekend gaat alles eruit, wellicht zet ik op bepaalde plekken nog wat bonen om de bodem van extra stikstof te voorzien.

Hier is het helaas nog steeds kurkdroog -O-
pi_96535189
Hier (soesterberg) is ook geen druppel gevallen. Voorlopig blijf ik sproeien en gieten. Al zal ik een van de tonnen nu toch moeten vullen met water.
Het is wel makkelijk om onkruid te verwijderen. Je trekt mooie droge wortels zonder al te veel aarde uit de grond.
pi_96535655
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 08:25 schreef Oceanonix het volgende:
Hier (soesterberg) is ook geen druppel gevallen. Voorlopig blijf ik sproeien en gieten. Al zal ik een van de tonnen nu toch moeten vullen met water.
Het is wel makkelijk om onkruid te verwijderen. Je trekt mooie droge wortels zonder al te veel aarde uit de grond.
Voor onkruid is het inderdaad handig.
Doe ik ook vaak op de luie manier nu (schoffelen en laten liggen).
pi_96536398
in de bedden waarin nu niets staat wel. Tussen de planten door schoffel ik niet. Mijn coördinatie is niet zo goed...... Daar ga ik gewoon op de knieen om het onkruid te verwijderen.
pi_96536439
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:40 schreef Oceanonix het volgende:
in de bedden waarin nu niets staat wel. Tussen de planten door schoffel ik niet. Mijn coördinatie is niet zo goed...... Daar ga ik gewoon op de knieen om het onkruid te verwijderen.
De mijne ook niet :') (zie geen diepte ;) en fijne motoriek mist wel wat) dus ik maai wel eens wat om :@
  maandag 9 mei 2011 @ 22:11:44 #225
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96572447
Ik heb intussen de worteltjes in de volle grond opgetrokken. Ben erg vroeg (maart) begonnen, maar het staat er florissant bij en beginnen oranje te kleuren en 'wortel te vormen'.
Daarnaast intussen de tomaten, broccoli en de courgette in de volle grond staan na opgekweekt te hebben achter het raam en in de kas. Na de rest weggegeven te hebben staan nu in de kas nog enkele tomaten en pompoenen die aardig van formaat beginnen te worden. Verder nog enkele slaplantjes (die wilden totaal niet aanslaan, wellicht oud zaad), een bak rucola en prei in opkweek. De zonnebloemen zijn intussen ook de tuin in en de aardbeien staan in bakken. Daarnaast nog wat aardperen die een mooie groene haag gaan vormen en dan in de winter een lekkere kost moeten gaan zijn.

Zo opsommend een flinke lijst... daarnaast intussen nog het volgende succesvol in de tuin staan:
- Lavendel, Citroenthijm, Thijm, Rozemarijn, Lavas, Laurier, Citroenmelisse, Bieslook, Knoflookbieslook, Munt, Bonenkruid, Basilicum, Dragon, Dille, Peterselie, Oregano (wilde marjolein) en kervel.
- Braam, rode en gele framboos, aardbeien, 3 druiven (waarvan 1 intussen een jaar of 20 oud en zeer goed dragend)

Al met al een giga-lijst intussen. Ben zo blij met m'n tuin en het grote genot van even de tuin in lopen terwijl je aan het koken bent om even wat verse kruiden te halen voor het eten.

Met de regen van vandaag is de grond weer goed vochtig en kan het weer flink gaan groeien de komende dagen dat er iets minder zon op staat als ik de voorspellingen moet geloven.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_96572891
Klinkt goed Krnkje! Hoe kom je aan de aardperen?
  maandag 9 mei 2011 @ 22:24:09 #227
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96573450
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:17 schreef Ml-etje het volgende:
Klinkt goed Krnkje! Hoe kom je aan de aardperen?
Restantje van een pannetje aardperensoep... Maar dan dus de ongebruikte aardperen gewoon in de grond gestopt (10cm diep). Die verveelvoudigen tijdens de teelt en is meerjarig. Je kunt dus gewoon de schop in de grond zetten als je een maaltje wil en de rest laten overleven voor de jaren erop (wel even opletten voor woekeren is me gezegd).

De Groenten en Fruit Encyclopedie kan ik trouwens elke hobby moestuinier aanraden. Ik heb hem al heilig verklaard :)
pi_96583921
Aardpeer is een hele fijne woekeraar. Ik heb hem op die reden in een ingegraven cementbak staan. Daar zitten wel een zootje gaten in voor afwatering.
Aan het einde van het jaar kan je wel wat krijgen van me. Mijn oogst van dat kleine stukje grond was vorig jaar bijna 2 kg.

De vochthuishouding in mijn tuin viel me gisteravond mee. Het had hier nauwelijks geregend en zeker niet voldoende om de grond nat te krijgen. Bij het oogsten van de radijzen bleken de punten toch echt in vochtige grond te zitten.
Waaruit blijkt dat je echt niet iedere dag hoeft te sproeien.
pi_96583952
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:
Aardpeer is een hele fijne woekeraar. Ik heb hem op die reden in een ingegraven cementbak staan. Daar zitten wel een zootje gaten in voor afwatering.
Aan het einde van het jaar kan je wel wat krijgen van me. Mijn oogst van dat kleine stukje grond was vorig jaar bijna 2 kg.

De vochthuishouding in mijn tuin viel me gisteravond mee. Het had hier nauwelijks geregend en zeker niet voldoende om de grond nat te krijgen. Bij het oogsten van de radijzen bleken de punten toch echt in vochtige grond te zitten.
Zou een plastic kuub ook werken? Of gaan ze daar gezellig doorheen?

Onze achterbuurman is aan het beregenen en heeft hem zo ingesteld dat onze tuin ook een vlaag mee krijgt O+
pi_96584185
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:44 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Zou een plastic kuub ook werken? Of gaan ze daar gezellig doorheen?

Onze achterbuurman is aan het beregenen en heeft hem zo ingesteld dat onze tuin ook een vlaag mee krijgt O+
Plastic kuip werkt ook. Ze vormen knolletjes, geen scherpe pinnige scheutel of friemelwortels.
Ik heb aardperen bij Vreeken gehaald, maar dat was nog best lastig (ze hebben ze maar kort in het assortiment). Meestal kan je ze ook wel kopen bij een biologische groentehandel, en ze zijn nogal kiemkrachtig. Verder zijn er verschillende rassen, wat behoorlijk uitmaakt voor de smaak. Om die reden is het ook niet zo'n gek plan om ze bij de groenteboer te halen: eet de helft op, en als je dat aanstaat begraaf je de andere helft.

Het is nu een beetje laat voor aardpeer planten, maar je kan het altijd proberen. Als het niet lukt, dan volgend jaar maart in de grond stoppen.
pi_96584462
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 08:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Plastic kuip werkt ook. Ze vormen knolletjes, geen scherpe pinnige scheutel of friemelwortels.
Ik heb aardperen bij Vreeken gehaald, maar dat was nog best lastig (ze hebben ze maar kort in het assortiment). Meestal kan je ze ook wel kopen bij een biologische groentehandel, en ze zijn nogal kiemkrachtig. Verder zijn er verschillende rassen, wat behoorlijk uitmaakt voor de smaak. Om die reden is het ook niet zo'n gek plan om ze bij de groenteboer te halen: eet de helft op, en als je dat aanstaat begraaf je de andere helft.

Het is nu een beetje laat voor aardpeer planten, maar je kan het altijd proberen. Als het niet lukt, dan volgend jaar maart in de grond stoppen.
Volgend jaar even proberen :Y de groentenboer hier heeft ze niet dus moet even zoeken of Vreeken bellen wanneer ze er zijn.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:01:12 #232
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_96593662
*O* Ik zie de eerste (kleine) aardbeitjes al tevoorschijn komen!

peultjes groeien ook als kool

(buitje van afgelopen maandag heeft de tuin goed gedaan)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_96594315
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:

aardperen groeien ondertussen als onkruid in mijn tuin, ben ze zelfs aan het wegschoffelen op vergeten plekken waar ondertussen wat anders staat
pi_96635887
JA HET HEEFT GEREGEND *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

zo dat moest ik even kwijt. :D
pi_96635945
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:16 schreef pinine het volgende:

[..]

aardperen groeien ondertussen als onkruid in mijn tuin, ben ze zelfs aan het wegschoffelen op vergeten plekken waar ondertussen wat anders staat
Tsja, dan kan je volgens mij schoffelen tot je een ons weegt..

Een paar varkens schijnen wel echt te de aardperen te kunnen uitroeien, maar ja, kom maar eens aan een varken..
  woensdag 11 mei 2011 @ 08:37:26 #236
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96636323
quote:
11s.gif Op woensdag 11 mei 2011 08:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Tsja, dan kan je volgens mij schoffelen tot je een ons weegt..

Een paar varkens schijnen wel echt te de aardperen te kunnen uitroeien, maar ja, kom maar eens aan een varken..
Tesamen met de rest van je tuin :P
pi_96668472
Ik ben er ook erg blij mee. Want mijn regentonnen zijn nu weer redelijk gevuld. Nog niet 100%. Maar toch.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 08:04 schreef Oceanonix het volgende:
JA HET HEEFT GEREGEND *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

zo dat moest ik even kwijt. :D
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:27:34 #238
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96674749
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 20:56 schreef merry77 het volgende:
Ik ben er ook erg blij mee. Want mijn regentonnen zijn nu weer redelijk gevuld. Nog niet 100%. Maar toch.

[..]

Mijn tuintje vandaag gewoon handmatig water gegeven. Jammer dat de regen zo lokaal is, hier is dus niets gevallen. Mja heb nu wel de kans om de tuin mooi onkruid vrij te maken.

Update over mijn tuin:

-Enorm veel aardbeien in aanwas. Hopen dat de planten het allemaal aankunnen qua voedingsstoffen. Misschien wat bijmesten komend weekend.
-Verder afgelopen weekend de bonen gezaaid (veense snijbonen en stokslabonen). Moet alleen nog de staken ergens vandaan toveren want die heb ik nog niet. Iemand tips waar ze deze hebben? Hebben ze die bijvoorbeeld bij de boerenbond of iets dergelijks?
-Daarnaast nog wat wortels gezaaid, had ze al ergens staan en heb geprobeerd ze te verspenen ipv uit te dunnen, maar dit ging niet altijd goed dus heb toch een paar rijtjes nieuwe wortelen gezaaid.
- Tomatenplanten uitgeplant in de kas, de stekjes die ik overhad buiten op een beschutte plaats
- Watermeloenen en canteloupes uitgeplant in de kas.

Met als afsluiting een foto'tje over hoe het er nu uit ziet (voor zover dat op de foto zichtbaar is van een grote afstand).

"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_96688910
Wow, dat ziet er goed uit T_Killer!

Ikzelf ben vanuit een ander idee begonnen met een moestuin-achtig-projectje. Ik drink veel koffie en vond het zonde de blikken weg te gooien, dus heb ik ze nu gebruikt als potjes voor mijn kruiden. Vervolgens aan de muur gehangen.

Ik heb hierin mint, basilicum, rode peper, lavas, peterselie en rucola gezet. Na een tijdje heb ik de mint, rucola en basilicum verpot.

Nu nog een vraag: ik ben, zonder enige voorbereiding/kennis van zaken, driftig begonnen met het kweken van tomaten, rucola en basilicum. Nu las ik dat rucola en basilicum niet zo'n probleem zijn in deze tijd van het jaar, maar voor tomaten ben ik vermoedelijk te laat. Onderstaande foto heb ik zojuist genomen. Denken jullie dat er nog kans is dat deze plantjes op tijd vrucht zullen dragen? Of is het nutteloos deze plantjes verder te laten groeien?

pi_96689446
Tomaatjes komen er wel, als we tenminste een mooie / lange zomer krijgen.
  donderdag 12 mei 2011 @ 12:04:26 #241
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96691920
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 10:52 schreef krapula het volgende:
Wow, dat ziet er goed uit T_Killer!

Ikzelf ben vanuit een ander idee begonnen met een moestuin-achtig-projectje. Ik drink veel koffie en vond het zonde de blikken weg te gooien, dus heb ik ze nu gebruikt als potjes voor mijn kruiden. Vervolgens aan de muur gehangen.
[ afbeelding ]
^O^ ^O^ Erg leuk gedaan!

Wat betreft die tomaten ben je wel wat laat, maar als je ze voldoende zon kan bieden en ze zomer werkt mee komt het wel goed... Zoals sigme ook aangeeft :)
pi_96692117
Gaat goed hier zeg *O*
Tomaten gaat misschien nog wel lukken inderdaad :)
Hier was de oogst afgelopen jaar vooral zwart helaas dus ik sla over.
Net wel weer heerlijke snijsla uit de tuin gehaald en de sperziebonen schieten uit de grond ^O^
Bloemkooltjes groeien ook al goed (de plantjes dan) moet wel even nieuwe slasoortjes halen, helaas waren de babyhaasjes hier iets te enthousiast.

Aardbeien gaan als een tierelier in de bedjes en ik vermoed dat er veel aardbeienijs uit komt ;)
Verder is de braam een bos met bloemen (ze waaien er nu helaas wel af) zal vanmiddag eens foto's maken.
pi_96692420
Thx, voor de reacties over de tomaten. Dat geeft de burger moed!
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:27:41 #244
98593 KlappernootatWork
pi_96699984
quote:
14s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:18 schreef krapula het volgende:
Thx, voor de reacties over de tomaten. Dat geeft de burger moed!
Je kunt ook rondom wat oude spiegels en zilverpapier plaatsen, dan krijgen ze meer licht :)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:28:13 #245
98593 KlappernootatWork
pi_96699998
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:23 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

:')
Shit! werken zuigt...
pi_96792978
Met de tomaten gaat het vast goed komen.

Van onze siciliaanse gastheer kreeg ik 4 stekkies mee, omdat ik de tomaten zo lekker vond.
Gut daar zijn ook tuincentra op Sicilia. !

Die hebben eind mei (2009) verder gereisd over Sicilia in een schipholtas met natte kranten onderin en vliegtuig.
Hier in een pot geplant en een heleboel perfekte tomaatjes ervan gegeten.
" Dieven" wist ik nog en als de vruchten halverwege zijn, de bladeren van de plant halen.
Voor licht en voedsel. ten gunste van de vrucht.

Verhaaltje als demo wat tomatenplantjes kunnen hebben.

Mijn vraag : wie heeft ervaring met de zaden van de olijfboom.
Inmiddels weet ik wel dat de zaden moeten weken in water ? en dan een paar dagen ?
Ik heb er wel VIER , van de Action.

Stel je voor dat dat bomen worden...
pi_96796939
Stel je voor dat het na 238 jaar inderdaad bomen gaan worden... 8)7
  zaterdag 14 mei 2011 @ 18:02:34 #248
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96800557
Tof ik vond bij het vrijmaken van wat grond een volgroeide dilleplant :D

Heb hem maar in een pot gezet, hopelijk overleefd hij het...
pi_96801546
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:18 schreef marcel.nl het volgende:
Stel je voor dat het na 238 jaar inderdaad bomen gaan worden... 8)7
Olijfboompjes groeien nogal vlot, eigenlijk. Hoe je ze uit zaad haalt weet ik niet, maar daarna gaat best hard. Beetje beschermen tegen vorst in de winter (vooral droog genoeg zetten).
  zondag 15 mei 2011 @ 11:40:20 #250
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96830914
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 15:27 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Je kunt ook rondom wat oude spiegels en zilverpapier plaatsen, dan krijgen ze meer licht :)
Of je maakt met wat stevig doorzichtig plastic en wat resthout een provisorisch kasje.

Heb weer 3m2 border opgeofferd voor de moestuin. Heb het doorgespit, laat het nu eerst een tijdje liggen om te zien of er toch nog wat groen naar boven komt. Ben op de vensterbank nu ook al wat bonen aan het kiemen om de grond wat minder arm te maken...
  zondag 15 mei 2011 @ 12:54:27 #251
43653 sigme
Veraan
pi_96833187
Paar dagen geleden de eerst mooie rooie aardbeien uit de kas gehaald!

Bessenoogst wordt defintief weer helemaal niks dit jaar; na een buitengewoon goed begin is na de vorst van vorige week alles dood. De bessen bij de buren staan iets beschutter en die zijn nog prima. De druiven zijn zuur..;)
pi_96877766
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:25 schreef AnneX het volgende:
Mijn vraag : wie heeft ervaring met de zaden van de olijfboom.
Inmiddels weet ik wel dat de zaden moeten weken in water ? en dan een paar dagen ?
Ik heb er wel VIER , van de Action.

Stel je voor dat dat bomen worden...
Heb er 4 van de 5 die nu 8 cm zijn, even in water gelegd 10 min en toen in een potje met aarde. Dan alleen water geven als grond droog is en verder hopen dat ze uitkomen.
  maandag 16 mei 2011 @ 10:53:41 #253
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96877819
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:54 schreef sigme het volgende:
Paar dagen geleden de eerst mooie rooie aardbeien uit de kas gehaald!

:D

Heb zelf een enorme aardbeienoogst eraan hangen. Ze zijn alleen nog groen. Heb de afgelopen weken wel flink water gegeven zodat ze niet klein zouden blijven. Hopen op veel regen de komende dagen zodat ze in de warme en droge periode erna mooi rood kunnen worden.
Ze voorspellen wel weer een hitte/droogte periode vanaf komend weekend ongeveer dus de tijd van sproeien is voorlopig nog niet voorbij.
Verder update van m'n tuin:
- Constructie gemaakt voor de bonen. Bonen zelf beginnen uit te komen dus die kunnen meteen de touwen in klimmen.
- Gezaaide kropsla valt tegen. Slechts 1 krop kwam bij de eerste zaaing uit, daarna nogmaals gezaaid maar daarvan nog niets te zien en dat is inmiddels al 3 weken terug. Komend weekend nog maar eens een stuk ondieper proberen. Ijsbergsla doet het daarentegen wel goed.
- Gezaaide paprika is ook nog redelijk klein (10-15cm). Heb ze vrij laat gezaaid (half maart) vooral als ik lees dat sommigen dat al in januari doen. Hoe groot zijn bij jullie de paprikaplanten? Misschien dat ik er dan toch goed aan doe om bij het tuincentrum wat planten te halen en volgend jaar dan op tijd te zaaien.
- De nachtvorstperiode van afgelopen week heeft een deel van mijn pompoenen en courgettes toch de das om gedaan. Heb gelukkig nog wat planten in de kas voorgezaaid, dus die kan ik dan in de volle grond uitplanten.
pi_96882260
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 10:52 schreef Slein83 het volgende:

[..]

Heb er 4 van de 5 die nu 8 cm zijn, even in water gelegd 10 min en toen in een potje met aarde. Dan alleen water geven als grond droog is en verder hopen dat ze uitkomen.
Jaa dat zijn goeie berichten...

En heb je ook nog rekening gehouden met de maand ??? omdat men/google zegt in de herfst?
En zijn ze 8 cm. hoog ? in hoeveel tijd? en een foto? asjeblieft ?
pi_96883461
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 12:45 schreef AnneX het volgende:

[..]

Jaa dat zijn goeie berichten...

En heb je ook nog rekening gehouden met de maand ??? omdat men/google zegt in de herfst?
En zijn ze 8 cm. hoog ? in hoeveel tijd? en een foto? asjeblieft ?
Ik zal vanavond even foto maken en verder reageren op je post!
pi_96883836
Hier doet de sla het prima nadat we de haasjes buiten de moestuin weten te houden :)
Denk dat ze het weer presteren met z'n allen eetrijp te zijn ;) dus ik zal de buren en familie even informeren.
Wat wel altijd bijzonder is; de mensen die het " vies" vinden :D

Verder heb ik al kleine groene aardbeitjes hangen en doen de braam en framboos ook al flink hun best. Kruisbes en aalbes zijn nog klein dus vermoed dat die nog een jaartje overslaan. Wil nog wel een rode kruisbes en een Japanse wijnbes maar dat komt vanzelf :Y

Verder plantjes gehaald donderdag en dit weekend erin gezet, die hebben dus meteen een goede doop met de regen. Naast de bloemkool heb ik rode kool gezet en andijvie en boskrootjes plus prei. Broccoli heb ik ook 4 plantjes bijgekocht want de opkomst van het zaad was mager (ook maar 4 plantjes) ben benieuwd wat het wordt. Vorig jaar was de broccoli heel gelig dus hoop op een betere oogst.
Verder doen de kapucijners en erwten het supergoed, ze klimmen al halverwege en zelfs al bovenaan het gaas :o en gaan nu bloeien. De snijbonen heb ik ook naast het gaas gezet en ben benieuwd wat die gaan doen. Als dat goed gaat zet ik er wellicht nog een rijtje naast.
pi_96884791
Onze japanse wijnbes is de enige twee blaadjes die hij had kwijt, en ik vraag mij af of die stok met stekeltjes ooit nog iets gaat doen -O-
pi_96911984
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 10:53 schreef T_Killer het volgende:

- Gezaaide kropsla valt tegen. Slechts 1 krop kwam bij de eerste zaaing uit, daarna nogmaals gezaaid maar daarvan nog niets te zien en dat is inmiddels al 3 weken terug. Komend weekend nog maar eens een stuk ondieper proberen. Ijsbergsla doet het daarentegen wel goed.
Ik heb ervaren dat sla-zaad vrij plots de kiemkracht verliest als het te oud is. Maar kropsla ontkiemt ook heel slecht als het te warm is, dus het kan ook best daaraan gelegen hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Onze japanse wijnbes is de enige twee blaadjes die hij had kwijt, en ik vraag mij af of die stok met stekeltjes ooit nog iets gaat doen -O-
Onze japanse wijnbessen hadden wat vorstschade - niet alle blad gelukkig, maar groeien nu al weer goed verder.

Onze twee toch behoorlijk grote walnotenbomen zien eruit alsof ze geflambeerd zijn - alle blad is zwart en dood. Die houden blijkbaar ook niet van vorst. Lopen wel weer uit natuurlijk, de boom zelf is wel winterhard.
pi_96961118
Japanse wijnbes begint bij mij knoppen te ontwikkelen.
Heb een mega hoeveelheid groene aardbeien die eraan zitten. Had daarna een koude kas zonder bovenkant verplaatst en 1 aardbeienplant staat erin. En laat die toevallig nu al rood aan het kleuren zijn.

Heb de bonen helaas nog niet gezien, maar hoop echt dat ik dit jaar niet weer zonder kom te zitten.

Wat gezaaide prei komt mager op, moet ik dus wat van bijzaaien. Broccoli lijkt zichzelf te hebben verzaaid. Dus dat is mooi.
Worteltjes opnieuw gezaaid.
Boerenkool komt weer op.

Spinazie kan ik bijna een eerste keer plukken. De tweede batch komt al op.

Heb trouwens ook katoen gezaaid. Gewoon voor de lol. Heb nog meer zaden en ga die volgend jaar ietsje eerder dan mei zaaien. Kan geloof ik alleen niet voor half april.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 21:22:12 #260
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96961615
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 21:14 schreef merry77 het volgende:
Heb trouwens ook katoen gezaaid. Gewoon voor de lol. Heb nog meer zaden en ga die volgend jaar ietsje eerder dan mei zaaien. Kan geloof ik alleen niet voor half april.
Wow, wil dat wel een beetje in dit klimaat en gaat dat ook wat opleveren?

Wie kan mij trouwens helpen met mij vraag over de paprika's?

quote:
- Gezaaide paprika is ook nog redelijk klein (10-15cm). Heb ze vrij laat gezaaid (half maart) vooral als ik lees dat sommigen dat al in januari doen. Hoe groot zijn bij jullie de paprikaplanten? Misschien dat ik er dan toch goed aan doe om bij het tuincentrum wat planten te halen en volgend jaar dan op tijd te zaaien.
pi_96962192
Ik heb paprika wel eerder gezaaid (met de aubergine mee, in januari inderdaad) en ook wel als plantjes gekocht. Ik vond het allemaal weinig succesvol; 1 paprika per plant zo ongeveer (in de kas. Buiten geen paprika per plant).
  woensdag 18 mei 2011 @ 13:49:10 #262
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96987759
Na een lang weekend Texel met wat regen in de rest van het land en toch nog wel schappelijke temperaturen heeft mijn tuintje er goed aan gedaan.
De cougettes beginnen flinke bloemen te vormen nadat ik de eerste eruit heb gehaald om wat meer bladmassa te krijgen. De tomaten hebben allemaal de aanleg voor de eerste (tweede eigenlijk doordat ik eerste er uitgehaald heb) trossen. De worteltjes beginnen ook erg goed in het blad te staan en de aardbeien zijn er in overvloed. Over een weekje zijn dan de preitjes ook wel groot genoeg om de grond in te gaan.
*O*
Ik ga vanmiddag eens kijken of ik wat foto's kan maken.
  woensdag 18 mei 2011 @ 15:25:28 #263
98593 KlappernootatWork
pi_96991609
Best veel worteltjes dit jaar :)

Heb ze wat verder uitelkaar gezaaid, dan worden ze lekker dik.. :9
Shit! werken zuigt...
  woensdag 18 mei 2011 @ 19:27:41 #264
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_97001246
Tuin achter:

Rechts tegen de garage druif, achterin de hoek nog 2. In de pot middenachter 3 tomaten en links en rechts ervan een bak aardbeien.

Het deel links van het terras achterin met zonnebloemen, lavendel, een gele framboos, linksachter een braam en nog wat bosjes citroenmelisse.

Eén van de trosjes aardbeien.

Links van de krulwilg staat de aardpeer, verder links komt de kruidentuin de hoek om :)

De rest van de kruiden.

Van voor naar achter: worteltjes, courgette, leeg stukje tbv de prei en daarachter de tomaten.

En achter de tomaten zijn de broccoli's verstopt :)

In de kas dan nog een klein overschot van de tomaten en daarnaast nog pompoen, rucola, lollo rosso en de prei.

Hier de map met foto's in het groot.
pi_97023286
Ook hier zijn al de nodige groentenzaden de grond in gegaan. We hebben een stukje proeftuin waar alles inmiddels al goed groeit. Ook zijn er nog ingekomen artisjok, zeekool en suikermais.

Verder heb ik dit jaar de sla in bloembakken gedaan ipv de volle grond.

Door ruimte gebrek en niet op willen offeren van de bloementuin maar op de kop gaan planten.

En op het dak van de veranda staan weer 3 speciekuipen vol met pompoenen en komkommer.
Dit jaar hebben we een beregeningssysteem gemaakt waarbij ik gewoon de slang zo aan kan koppelen.
pi_97023360
Hier gisteren de eerste rucola, babysla en jonge kropsla op :7
pi_97041705
@T-killer: nee, is gewoon voor de lol. Maar zijn nog niet opgekomen. Net als de bonen. grrr

Wordt weer een boneless jaar.
  donderdag 19 mei 2011 @ 21:12:06 #268
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_97048840
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:02 schreef merry77 het volgende:
@T-killer: nee, is gewoon voor de lol. Maar zijn nog niet opgekomen. Net als de bonen. grrr

Wordt weer een boneless jaar.
Hoe kan dat dan? bonen zijn toch niet zo veeleisend qua grond en voeding? Of zie ik dat verkeerd?
Het is daarnaast toch nog niet te laat voor een 2e poging?
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:25:19 #269
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_97053492
*O*
Nu met appelboom... ras zal ik binnenkort eens kijken :)
En spullen gehaald om een goede maar compacte composthoop te maken.
pi_97123484
Moet een aardbei perse in de volle zon staan? Heb het idee dat ze vorig jaar wat te warm stonden. Heb ze nu in de kas op het balkon, daar hebben ze de ochtend en avond zon.
pi_97127268
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 17:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Moet een aardbei perse in de volle zon staan? Heb het idee dat ze vorig jaar wat te warm stonden. Heb ze nu in de kas op het balkon, daar hebben ze de ochtend en avond zon.
Wordt dat niet veel te warm dan in een kas ?
pi_97131009
Wat weer een hoop leuke foto's en plantjes hier!

Mijn kruidentuin is 'booming' ;-)
Hier zit een maand tussen:

pi_97131060
Wow Lielie!
EN nog steeds supernetjes ook :D

@aardbeien wel of niet in de zon, hier doen ze het zowel in de zon als niet in de zon.
Bosaardbeitjes doen het het beste zonder zon.
pi_97134217
wow Lielie dat groeit echt als kool
pi_97135106
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 22:22 schreef sjaakspark het volgende:
wow Lielie dat groeit echt als kool
Ja :D
pi_97149353
Ervaren moestuinmensen ik heb een vraag:

Begin april heb ik wat pepers in een zaaibak gedaan. De meeste zijn ook uitgekomen. Inmiddels staan de stekjes sinds een week of 3 vast in de groei. Ze zijn een 2/3 cm lang met 2 kleine blaadjes er komt maar geen vooruit gang in. Ze staan buiten in de zaaibak met deksel. Tuinaarde gemixt met zand. Ben ik ongeduldig of mis ik iets?
  zondag 22 mei 2011 @ 16:05:52 #277
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97157339
Heb afgelopen week wat lopen experimenteren met meerdaagse bewatering, ben tot de conclusie gekomen dat een 1,5l fles met een gaatje van 0,5-1mm en daar een sisaltouwtje het best werkt.
Het gat is te klein om al het water er snel uit te laten lopen en het sisaltouwtje laat ongeveer 2 druppels per minuut vallen.
pi_97162715
Wow, m'n tomaatjes hebben nu al bloemetjes (ergens eind april overgeplant en staan sindsdien buiten)! *O*
  zondag 22 mei 2011 @ 18:13:51 #279
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_97163460
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 16:05 schreef Erasmo het volgende:
Heb afgelopen week wat lopen experimenteren met meerdaagse bewatering, ben tot de conclusie gekomen dat een 1,5l fles met een gaatje van 0,5-1mm en daar een sisaltouwtje het best werkt.
Het gat is te klein om al het water er snel uit te laten lopen en het sisaltouwtje laat ongeveer 2 druppels per minuut vallen.
Verspenen in potgrond, tuinaarde bevat maar zeer beperkt voeding en is eigenlijk niet geschikt om planten in op te kweken.
pi_97166516
Is het nu eigenlijk te laat om sla te zaaien? Ik wilde wel wat rucola of zo'n mix in potten oid. Maar misschien moet dat volgend jaar.
  zondag 22 mei 2011 @ 19:24:40 #281
43653 sigme
Veraan
pi_97166700
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:21 schreef LieLie het volgende:
Is het nu eigenlijk te laat om sla te zaaien? Ik wilde wel wat rucola of zo'n mix in potten oid. Maar misschien moet dat volgend jaar.
Kan prima :).
Beetje koel zetten om te laten ontkiemen.
pi_97166808
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Kan prima :).
Beetje koel zetten om te laten ontkiemen.
Hm, en hoe lang duurt het ongeveer voordat je het kunt eten?
  zondag 22 mei 2011 @ 19:27:09 #283
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97166810
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 10:47 schreef sjaakspark het volgende:
Ook hier zijn al de nodige groentenzaden de grond in gegaan. We hebben een stukje proeftuin waar alles inmiddels al goed groeit. Ook zijn er nog ingekomen artisjok, zeekool en suikermais.
[ afbeelding ]
Verder heb ik dit jaar de sla in bloembakken gedaan ipv de volle grond.
[ afbeelding ]
Door ruimte gebrek en niet op willen offeren van de bloementuin maar op de kop gaan planten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En op het dak van de veranda staan weer 3 speciekuipen vol met pompoenen en komkommer.
Dit jaar hebben we een beregeningssysteem gemaakt waarbij ik gewoon de slang zo aan kan koppelen.
[ afbeelding ]
Hoe heb je die flessen eigenlijk opgehangen? :)

quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:21 schreef LieLie het volgende:
Neuh kan nog prima, ik zou echter wel bij het tuincentrum kleine plantjes halen ipv zaad:
  zondag 22 mei 2011 @ 20:12:53 #284
43653 sigme
Veraan
pi_97169117
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:27 schreef LieLie het volgende:

[..]

Hm, en hoe lang duurt het ongeveer voordat je het kunt eten?
Week of 8, zegt mijn boek.
pi_97170132
quote:
2s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Week of 8, zegt mijn boek.
Hm, dan zijn we net op vakantie :P
  zondag 22 mei 2011 @ 20:38:49 #286
43653 sigme
Veraan
pi_97170617
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:31 schreef LieLie het volgende:

[..]

Hm, dan zijn we net op vakantie :P
Sla en raket kan je het hele jaar door zaaien, dus je kan nog wat later zaaien (in de zomer het minst goed, maar als je je kiembakje ergens koel kan zetten wil het prima). Of zoals iemand hierboven al zei, nu plantjes kopen.
pi_97170906
quote:
Hoe heb je die flessen eigenlijk opgehangen? :)
Met een gaatje in de fles aan een spijker.
pi_97192465
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:42 schreef sjaakspark het volgende:

[..]

Met een gaatje in de fles aan een spijker.
Ik neem aan dat je eerst een plantje had voordat je ze ophing? Niet toch een zaadje op ze kop opgehangen?
  maandag 23 mei 2011 @ 13:50:29 #289
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_97197906
Kan een tomatenplant van zo'n 50 cm nu in een pot blijven staan van 40x40x40? Of is 't toch aan te raden hem in de volle grond te zetten?

Hij staat binnen vanwege de vrij harde wind hier.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_97211151
quote:
Ik neem aan dat je eerst een plantje had voordat je ze ophing? Niet toch een zaadje op ze kop opgehangen?
Ik heb idd eerst plantjes gekweekt en toen in de fles gedaan.
pi_97238355
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2011 13:50 schreef Xebber het volgende:
Kan een tomatenplant van zo'n 50 cm nu in een pot blijven staan van 40x40x40? Of is 't toch aan te raden hem in de volle grond te zetten?

[ afbeelding ]

Volgens mij moet dit kunnen. Je hebt in de UK tomatenzakken voor in de kas. Die bevatten niet meer grond als deze bak.
pi_97252834
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 10:11 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Volgens mij moet dit kunnen. Je hebt in de UK tomatenzakken voor in de kas. Die bevatten niet meer grond als deze bak.
Het lijkt mij dat de plant zo erg klein blijft in die pot. In een emmer (met gaatjes) plaatsen kan wel. Met een leuke zinken emmer is het nog decoratief ook. ^O^
  dinsdag 24 mei 2011 @ 18:22:46 #293
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_97256763
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 16:54 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat de plant zo erg klein blijft in die pot. In een emmer (met gaatjes) plaatsen kan wel. Met een leuke zinken emmer is het nog decoratief ook. ^O^
Euh. Die pot is wel wat groter dan een emmer hoor. En uiteraard zitten d'r gaten onder en krijgt de plant elke week een dosis meststoffen en dagelijks water. :)
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_97257009
dan houden zo
  zondag 29 mei 2011 @ 10:24:49 #295
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_97449349
Als het een beetje meezit gaat de eerste courgette deze week geoogst worden *O* De eerste echte oogst van het jaar :)
  zondag 29 mei 2011 @ 10:52:49 #296
43653 sigme
Veraan
pi_97449810
't Bloed kruipt waar 't niet gaan kan..
Hoewel ik dit jaar geen moestuin zou doen heb ik toch 1/4 van de moestuin niet bezet met voederbieten (die trouwens langzaamaan toch merendeels kiemen, de droogte maakt ze sloom).

Dus heb ik toch een stukje moestuin over, zo'n 50m2. Bijna helemaal volgezet met boontjes, een paar rijtjes prelude, een paar lage snijboon, het meeste chinese boontjes. En twee rijtjes broccoli, omdat mijn vader altijd meer voorzaait dan 'ie kwijt kan, en een rijtje snijbiet.
Die snijbiet had ik in de kas gezet, maar daar groeit 'ie niet lekker. Dus gister heb ik de 20 beste plantjes uitgestoken en verplaatst.

De boontjes heb ik op rijen gezet, 50cm tussen de rij, op elke 10cm een boon.
In de rijen chineesjes het ik een rijtje gezet met op elke 10cm twéé boontjes en een rij met elke 5 cm een boontje. Eens kijken wat het resultaat daarvan is.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 29-05-2011 12:29:36 ]
pi_97452105
Ik had zaadjes van de mini pompoen gekocht. Loop me te verbazen hoe snel er wat opkomt!
pi_97485387

ik was 3 weekenden druk met andere activiteiten. Het onkruid wordt met de minuut brutaler. :'(

Gelukkig heb ik van het weekend veel kunnen doen en ziet mijn tuin er daardoor een stuk beter uit.
pi_97488367
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 07:47 schreef Oceanonix het volgende:
[
ik was 3 weekenden druk met andere activiteiten. Het onkruid wordt met de minuut brutaler. :'(

Gelukkig heb ik van het weekend veel kunnen doen en ziet mijn tuin er daardoor een stuk beter uit.
Lol dat onkruid pluk ik altijd voor me schildpadden. Misschien tijd om een schildpad te nemen :)
  maandag 30 mei 2011 @ 12:24:47 #300
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_97491503
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2011 13:50 schreef Xebber het volgende:

[ afbeelding ]

In de pot gaat vaak beter , omdat tomaten niet van regen houden , dus beter onder een dakje plaatsen . Wel meer aan water geven denken , vooral als het regent :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')