oh die kende ik niet. Hoe kom je er aan en hoe smaken ze ?quote:[..]
En Bluezz, je hebt ook aardbeienmunt, bananenmunt, chocolademunt, appelmunt!
Ik zag laatst bij de Tuinland een hele serie smaakjesmunten.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 21:23 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
oh die kende ik niet. Hoe kom je er aan en hoe smaken ze ?
Jup, sneeuw is een uitstekende isolatie. Verder doet wat stro ook wonderen.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:21 schreef marcel.nl het volgende:
Mijn munt komt weer op. Andere kruiden die het overleefden: Thijm, citroenmelisse, salie (na te zijn gesnoeid), maggi. Bij vrienden overleefde Bieslook het ook.
En wij deden er aan: NIETS.
Er lag in december dikke laag sneeuw overheen. Misschien dat dit juist de truc was en beschermde tegen schrale ijskoude wind
T ziet er heel goed uit! Mooi!quote:
Liefst huidige spul er zoveel mogelijk uit trekken, zodat er zoveel mogelijk wortel ook verwijderd wordt. Je zou nog snel aardappels kunnen zetten, dat levert je een goede start voor je moestuin volgend jaar (en deze winter). Als je het stuk vol aardappels zet dan er de komende 3 jaar niet opnieuw aardappels zetten.quote:Op zondag 8 mei 2011 18:38 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb aan de zuidmuur een border met wat plantspul wat nu een beetje verwilderd is:
[ afbeelding ]
Het idee is om er een moestuin van te maken waarvan ook een gedeelte achter glas komt.
Nu vraag ik mij af, wat is het beste moment om het huidige groen weg te halen en moet het nog een tijdje braakliggen voor het gebruikt kan worden?
Voor onkruid is het inderdaad handig.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:25 schreef Oceanonix het volgende:
Hier (soesterberg) is ook geen druppel gevallen. Voorlopig blijf ik sproeien en gieten. Al zal ik een van de tonnen nu toch moeten vullen met water.
Het is wel makkelijk om onkruid te verwijderen. Je trekt mooie droge wortels zonder al te veel aarde uit de grond.
De mijne ook nietquote:Op maandag 9 mei 2011 09:40 schreef Oceanonix het volgende:
in de bedden waarin nu niets staat wel. Tussen de planten door schoffel ik niet. Mijn coördinatie is niet zo goed...... Daar ga ik gewoon op de knieen om het onkruid te verwijderen.
Restantje van een pannetje aardperensoep... Maar dan dus de ongebruikte aardperen gewoon in de grond gestopt (10cm diep). Die verveelvoudigen tijdens de teelt en is meerjarig. Je kunt dus gewoon de schop in de grond zetten als je een maaltje wil en de rest laten overleven voor de jaren erop (wel even opletten voor woekeren is me gezegd).quote:Op maandag 9 mei 2011 22:17 schreef Ml-etje het volgende:
Klinkt goed Krnkje! Hoe kom je aan de aardperen?
Zou een plastic kuub ook werken? Of gaan ze daar gezellig doorheen?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:
Aardpeer is een hele fijne woekeraar. Ik heb hem op die reden in een ingegraven cementbak staan. Daar zitten wel een zootje gaten in voor afwatering.
Aan het einde van het jaar kan je wel wat krijgen van me. Mijn oogst van dat kleine stukje grond was vorig jaar bijna 2 kg.
De vochthuishouding in mijn tuin viel me gisteravond mee. Het had hier nauwelijks geregend en zeker niet voldoende om de grond nat te krijgen. Bij het oogsten van de radijzen bleken de punten toch echt in vochtige grond te zitten.
Waaruit blijkt dat je echt niet iedere dag hoeft te sproeien.
Plastic kuip werkt ook. Ze vormen knolletjes, geen scherpe pinnige scheutel of friemelwortels.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 07:44 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Zou een plastic kuub ook werken? Of gaan ze daar gezellig doorheen?
Onze achterbuurman is aan het beregenen en heeft hem zo ingesteld dat onze tuin ook een vlaag mee krijgt
Volgend jaar even proberenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 08:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Plastic kuip werkt ook. Ze vormen knolletjes, geen scherpe pinnige scheutel of friemelwortels.
Ik heb aardperen bij Vreeken gehaald, maar dat was nog best lastig (ze hebben ze maar kort in het assortiment). Meestal kan je ze ook wel kopen bij een biologische groentehandel, en ze zijn nogal kiemkrachtig. Verder zijn er verschillende rassen, wat behoorlijk uitmaakt voor de smaak. Om die reden is het ook niet zo'n gek plan om ze bij de groenteboer te halen: eet de helft op, en als je dat aanstaat begraaf je de andere helft.
Het is nu een beetje laat voor aardpeer planten, maar je kan het altijd proberen. Als het niet lukt, dan volgend jaar maart in de grond stoppen.
aardperen groeien ondertussen als onkruid in mijn tuin, ben ze zelfs aan het wegschoffelen op vergeten plekken waar ondertussen wat anders staatquote:Op dinsdag 10 mei 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:
Aardpeer is een hele fijne woekeraar. Ik heb hem op die reden in een ingegraven cementbak staan. Daar zitten wel een zootje gaten in voor afwatering.
Aan het einde van het jaar kan je wel wat krijgen van me. Mijn oogst van dat kleine stukje grond was vorig jaar bijna 2 kg.
De vochthuishouding in mijn tuin viel me gisteravond mee. Het had hier nauwelijks geregend en zeker niet voldoende om de grond nat te krijgen. Bij het oogsten van de radijzen bleken de punten toch echt in vochtige grond te zitten.
Waaruit blijkt dat je echt niet iedere dag hoeft te sproeien.
Tsja, dan kan je volgens mij schoffelen tot je een ons weegt..quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:16 schreef pinine het volgende:
[..]
aardperen groeien ondertussen als onkruid in mijn tuin, ben ze zelfs aan het wegschoffelen op vergeten plekken waar ondertussen wat anders staat
Tesamen met de rest van je tuinquote:Op woensdag 11 mei 2011 08:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja, dan kan je volgens mij schoffelen tot je een ons weegt..
Een paar varkens schijnen wel echt te de aardperen te kunnen uitroeien, maar ja, kom maar eens aan een varken..
quote:Op woensdag 11 mei 2011 08:04 schreef Oceanonix het volgende:
JA HET HEEFT GEREGEND![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
zo dat moest ik even kwijt.
Mijn tuintje vandaag gewoon handmatig water gegeven. Jammer dat de regen zo lokaal is, hier is dus niets gevallen. Mja heb nu wel de kans om de tuin mooi onkruid vrij te maken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:56 schreef merry77 het volgende:
Ik ben er ook erg blij mee. Want mijn regentonnen zijn nu weer redelijk gevuld. Nog niet 100%. Maar toch.
[..]
quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:52 schreef krapula het volgende:
Wow, dat ziet er goed uit T_Killer!
Ikzelf ben vanuit een ander idee begonnen met een moestuin-achtig-projectje. Ik drink veel koffie en vond het zonde de blikken weg te gooien, dus heb ik ze nu gebruikt als potjes voor mijn kruiden. Vervolgens aan de muur gehangen.
[ afbeelding ]
Je kunt ook rondom wat oude spiegels en zilverpapier plaatsen, dan krijgen ze meer lichtquote:Op donderdag 12 mei 2011 12:18 schreef krapula het volgende:
Thx, voor de reacties over de tomaten. Dat geeft de burger moed!
quote:Op zaterdag 7 mei 2011 21:23 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
oh die kende ik niet. Hoe kom je er aan en hoe smaken ze ?
Olijfboompjes groeien nogal vlot, eigenlijk. Hoe je ze uit zaad haalt weet ik niet, maar daarna gaat best hard. Beetje beschermen tegen vorst in de winter (vooral droog genoeg zetten).quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:18 schreef marcel.nl het volgende:
Stel je voor dat het na 238 jaar inderdaad bomen gaan worden...
Of je maakt met wat stevig doorzichtig plastic en wat resthout een provisorisch kasje.quote:Op donderdag 12 mei 2011 15:27 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
Je kunt ook rondom wat oude spiegels en zilverpapier plaatsen, dan krijgen ze meer licht
Heb er 4 van de 5 die nu 8 cm zijn, even in water gelegd 10 min en toen in een potje met aarde. Dan alleen water geven als grond droog is en verder hopen dat ze uitkomen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 14:25 schreef AnneX het volgende:
Mijn vraag : wie heeft ervaring met de zaden van de olijfboom.
Inmiddels weet ik wel dat de zaden moeten weken in water ? en dan een paar dagen ?
Ik heb er wel VIER , van de Action.
Stel je voor dat dat bomen worden...
quote:Op zondag 15 mei 2011 12:54 schreef sigme het volgende:
Paar dagen geleden de eerst mooie rooie aardbeien uit de kas gehaald!
Jaa dat zijn goeie berichten...quote:Op maandag 16 mei 2011 10:52 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Heb er 4 van de 5 die nu 8 cm zijn, even in water gelegd 10 min en toen in een potje met aarde. Dan alleen water geven als grond droog is en verder hopen dat ze uitkomen.
Ik zal vanavond even foto maken en verder reageren op je post!quote:Op maandag 16 mei 2011 12:45 schreef AnneX het volgende:
[..]
Jaa dat zijn goeie berichten...
En heb je ook nog rekening gehouden met de maand ??? omdat men/google zegt in de herfst?
En zijn ze 8 cm. hoog ? in hoeveel tijd? en een foto? asjeblieft ?
Ik heb ervaren dat sla-zaad vrij plots de kiemkracht verliest als het te oud is. Maar kropsla ontkiemt ook heel slecht als het te warm is, dus het kan ook best daaraan gelegen hebben.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:53 schreef T_Killer het volgende:
- Gezaaide kropsla valt tegen. Slechts 1 krop kwam bij de eerste zaaing uit, daarna nogmaals gezaaid maar daarvan nog niets te zien en dat is inmiddels al 3 weken terug. Komend weekend nog maar eens een stuk ondieper proberen. Ijsbergsla doet het daarentegen wel goed.
Onze japanse wijnbessen hadden wat vorstschade - niet alle blad gelukkig, maar groeien nu al weer goed verder.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Onze japanse wijnbes is de enige twee blaadjes die hij had kwijt, en ik vraag mij af of die stok met stekeltjes ooit nog iets gaat doen
Wow, wil dat wel een beetje in dit klimaat en gaat dat ook wat opleveren?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:14 schreef merry77 het volgende:
Heb trouwens ook katoen gezaaid. Gewoon voor de lol. Heb nog meer zaden en ga die volgend jaar ietsje eerder dan mei zaaien. Kan geloof ik alleen niet voor half april.
quote:- Gezaaide paprika is ook nog redelijk klein (10-15cm). Heb ze vrij laat gezaaid (half maart) vooral als ik lees dat sommigen dat al in januari doen. Hoe groot zijn bij jullie de paprikaplanten? Misschien dat ik er dan toch goed aan doe om bij het tuincentrum wat planten te halen en volgend jaar dan op tijd te zaaien.
Hoe kan dat dan? bonen zijn toch niet zo veeleisend qua grond en voeding? Of zie ik dat verkeerd?quote:Op donderdag 19 mei 2011 19:02 schreef merry77 het volgende:
@T-killer: nee, is gewoon voor de lol. Maar zijn nog niet opgekomen. Net als de bonen. grrr
Wordt weer een boneless jaar.
Wordt dat niet veel te warm dan in een kas ?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 17:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Moet een aardbei perse in de volle zon staan? Heb het idee dat ze vorig jaar wat te warm stonden. Heb ze nu in de kas op het balkon, daar hebben ze de ochtend en avond zon.
Verspenen in potgrond, tuinaarde bevat maar zeer beperkt voeding en is eigenlijk niet geschikt om planten in op te kweken.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:05 schreef Erasmo het volgende:
Heb afgelopen week wat lopen experimenteren met meerdaagse bewatering, ben tot de conclusie gekomen dat een 1,5l fles met een gaatje van 0,5-1mm en daar een sisaltouwtje het best werkt.
Het gat is te klein om al het water er snel uit te laten lopen en het sisaltouwtje laat ongeveer 2 druppels per minuut vallen.
Kan primaquote:Op zondag 22 mei 2011 19:21 schreef LieLie het volgende:
Is het nu eigenlijk te laat om sla te zaaien? Ik wilde wel wat rucola of zo'n mix in potten oid. Maar misschien moet dat volgend jaar.
Hm, en hoe lang duurt het ongeveer voordat je het kunt eten?quote:Op zondag 22 mei 2011 19:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Kan prima.
Beetje koel zetten om te laten ontkiemen.
Hoe heb je die flessen eigenlijk opgehangen?quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:47 schreef sjaakspark het volgende:
Ook hier zijn al de nodige groentenzaden de grond in gegaan. We hebben een stukje proeftuin waar alles inmiddels al goed groeit. Ook zijn er nog ingekomen artisjok, zeekool en suikermais.
[ afbeelding ]
Verder heb ik dit jaar de sla in bloembakken gedaan ipv de volle grond.
[ afbeelding ]
Door ruimte gebrek en niet op willen offeren van de bloementuin maar op de kop gaan planten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En op het dak van de veranda staan weer 3 speciekuipen vol met pompoenen en komkommer.
Dit jaar hebben we een beregeningssysteem gemaakt waarbij ik gewoon de slang zo aan kan koppelen.
[ afbeelding ]
Neuh kan nog prima, ik zou echter wel bij het tuincentrum kleine plantjes halen ipv zaad:quote:Op zondag 22 mei 2011 19:21 schreef LieLie het volgende:
Is het nu eigenlijk te laat om sla te zaaien? Ik wilde wel wat rucola of zo'n mix in potten oid. Maar misschien moet dat volgend jaar.
Week of 8, zegt mijn boek.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:27 schreef LieLie het volgende:
[..]
Hm, en hoe lang duurt het ongeveer voordat je het kunt eten?
Sla en raket kan je het hele jaar door zaaien, dus je kan nog wat later zaaien (in de zomer het minst goed, maar als je je kiembakje ergens koel kan zetten wil het prima). Of zoals iemand hierboven al zei, nu plantjes kopen.quote:
Ik neem aan dat je eerst een plantje had voordat je ze ophing? Niet toch een zaadje op ze kop opgehangen?quote:Op zondag 22 mei 2011 20:42 schreef sjaakspark het volgende:
[..]
Met een gaatje in de fles aan een spijker.
Ik heb idd eerst plantjes gekweekt en toen in de fles gedaan.quote:Ik neem aan dat je eerst een plantje had voordat je ze ophing? Niet toch een zaadje op ze kop opgehangen?
Volgens mij moet dit kunnen. Je hebt in de UK tomatenzakken voor in de kas. Die bevatten niet meer grond als deze bak.quote:Op maandag 23 mei 2011 13:50 schreef Xebber het volgende:
Kan een tomatenplant van zo'n 50 cm nu in een pot blijven staan van 40x40x40? Of is 't toch aan te raden hem in de volle grond te zetten?
[ afbeelding ]
Hij staat binnen vanwege de vrij harde wind hier.
Het lijkt mij dat de plant zo erg klein blijft in die pot. In een emmer (met gaatjes) plaatsen kan wel. Met een leuke zinken emmer is het nog decoratief ook.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:11 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Volgens mij moet dit kunnen. Je hebt in de UK tomatenzakken voor in de kas. Die bevatten niet meer grond als deze bak.
Euh. Die pot is wel wat groter dan een emmer hoor. En uiteraard zitten d'r gaten onder en krijgt de plant elke week een dosis meststoffen en dagelijks water.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:54 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat de plant zo erg klein blijft in die pot. In een emmer (met gaatjes) plaatsen kan wel. Met een leuke zinken emmer is het nog decoratief ook.
Lol dat onkruid pluk ik altijd voor me schildpadden. Misschien tijd om een schildpad te nemenquote:Op maandag 30 mei 2011 07:47 schreef Oceanonix het volgende:
[
ik was 3 weekenden druk met andere activiteiten. Het onkruid wordt met de minuut brutaler.![]()
Gelukkig heb ik van het weekend veel kunnen doen en ziet mijn tuin er daardoor een stuk beter uit.
In de pot gaat vaak beter , omdat tomaten niet van regen houden , dus beter onder een dakje plaatsen . Wel meer aan water geven denken , vooral als het regentquote:Op maandag 23 mei 2011 13:50 schreef Xebber het volgende:
Kan een tomatenplant van zo'n 50 cm nu in een pot blijven staan van 40x40x40? Of is 't toch aan te raden hem in de volle grond te zetten?
[ afbeelding ]
Hij staat binnen vanwege de vrij harde wind hier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |