Jawel. Het gaat om het gecumuleerde effect van al die mensen die individueel besluiten om niet te kopen om de huizenmarkt verder onder druk te zetten. Dat effect zou weleens veel groter kunnen zijn dan jij denkt. Als al die mensen ineens zouden besluiten om toch maar te kopen, omdat hun actie volgens LXIV "toch geen effect heeft", dan zou dus ook dit gecumuleerde effect verdwijnen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik bedoel hiermee mensen die niet kopen 'om de huizenmarkt verder onder druk te zetten'. Dat heeft geen effect.
Natuurlijk, de impact van de site van zeepbel is uiteindelijk veel groter, vooral als het gaat om mensen ertoe aan te zetten een duidelijk individueel standpunt in te nemen en daarnaar te handelen. Zo'n standpunt is bijvoorbeeld "ik koop voorlopig niet, want ik heb er veel belang bij dat de huizenmarkt compleet op z'n gat gaat".quote:Zoiets als zeepbel doet, met zijn site, heeft denk ik wel een merkbaar effect. Of die acties richting ING.
Dat. En ik ben ook anti-blaaskaak. Blaaskaakjes zijn meestel leentokkies.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben ook niet anti-woon, pro-huur en anti-woonmarkt... ik ben anti-zeepbel
Of veel kleiner dan *jij* denkt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:37 schreef Asfyxia het volgende:
Dat effect zou weleens veel groter kunnen zijn dan jij denkt.
Of huurders uit Dronten. Of webloggers. Of wanbetalende huurtokkies.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:39 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Dat. En ik ben ook anti-blaaskaak. Blaaskaakjes zijn meestel leentokkies.
Het is slechts kwestie van tijd voordat het gewoon weer mogelijk wordt voor die prudente starters om een huis te kopen. Gewoon even de huizenmarkt zijn werk laten doen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat dacht je van verstandige prudente starters voor wie zowel huren als kopen onmogelijk is, omdat vadertje staat, opa EU, en vrinden Xeno en Censuur et al, voor ze beslissen waaraan ze hun inkomen mogen uitgeven, en vooral hoe ze dat niet mogen?
Natuurlijk komt de huizenmarkt onder druk doordat mensen niet meer willen of kunnen kopen. Maar de motivatie daarvoor is eigenbelang en geen strijd tegen de banken/het grootkapitaal of wat dan ook. Dat interesseert praktisch niemand iets. Het zelfde geldt voor verkopers. Die houden hun prijs niet hoog om de huizenmarkt te ondersteunen, maar om hun eigen portomonnee te vullen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:37 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Jawel. Het gaat om het gecumuleerde effect van al die mensen die individueel besluiten om niet te kopen om de huizenmarkt verder onder druk te zetten. Dat effect zou weleens veel groter kunnen zijn dan jij denkt. Als al die mensen ineens zouden besluiten om toch maar te kopen, omdat hun actie volgens LXIV "toch geen effect heeft", dan zou dus ook dit gecumuleerde effect verdwijnen.
Jij gaat er denk ik te makkelijk van uit dat xeno en ik en nog een paar hier de enigen zijn in NL die er zo over denken. Met z'n drieën maak je inderdaad geen verschil. Maar wellicht zitten er nog wel tienduizenden luitjes, in vergelijkbare situaties, die er precies hetzelfde over denken, maar die hier niet posten.
[..]
Natuurlijk, de impact van de site van zeepbel is uiteindelijk veel groter, vooral als het gaat om mensen ertoe aan te zetten een duidelijk individueel standpunt in te nemen en daarnaar te handelen. Zo'n standpunt is bijvoorbeeld "ik koop voorlopig niet, want ik heb er veel belang bij dat de huizenmarkt compleet op z'n gat gaat".
Z'n site staat wel heel hoog in Google, wordt veel bezocht en oefent denk ik toch behoorlijk wat invloed uit. Op de site is Zeepbel ook minder extreem.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:39 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Of veel kleiner dan *jij* denkt.
Ik vermoed dat er meer mensen om Cenzuur moeten lachen (met een) dan dat er mensen zijn die hem serieus nemen en iets met zijn gezever doen.
Alleen door zijn eigen gespam op allerhande fora. Daarnaast kloont ie op zijn eigen blog net zo hard als op die foraquote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Z'n site staat wel heel hoog in Google,
nee, ik vermoed dat dit een voorloper is van de grote krimp , eerst de corporaties en de verzekeraars die het zekere voor het onzekere nemen, vervolgens de pensionados die goed op gang om te cashen, vergeet niet de huizenmarkt is de laatste tien jaar verdubbeld, dat gaat geen tweede keer gebeuren, wel halveren dat kan makkelijkquote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:41 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Het is slechts kwestie van tijd voordat het gewoon weer mogelijk wordt voor die prudente starters om een huis te kopen. Gewoon even de huizenmarkt zijn werk laten doen.
Nouja, da's precies wat ik bedoelde met "de huizenmarkt z'n werk laten doen". Je moet er echter wel ff geduld voor hebben.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:53 schreef meth77 het volgende:
[..]
nee, ik vermoed dat dit een voorloper is van de grote krimp , eerst de corporaties en de verzekeraars die het zekere voor het onzekere nemen, vervolgens de pensionados die goed op gang om te cashen, vergeet niet de huizenmarkt is de laatste tien jaar verdubbeld, dat gaat geen tweede keer gebeuren, wel halveren dat kan makkelijk
Volgens mij niet hoor. Hoe meer tijd verstrijkt, hoe moeilijker het word om een huis te kopen. De eisen worden regelmatig aangescherpt, de rente stijgt en als de HRA ook aangepakt wordt, dan kun je het als starter helemaal wel schudden.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:41 schreef Asfyxia het volgende:
Het is slechts kwestie van tijd voordat het gewoon weer mogelijk wordt voor die prudente starters om een huis te kopen.
Precies. Huizen worden geen cent betaalbaarder. Het is juist omdat de betaalbaarheid terugloopt, dat de prijs ook -moet- teruglopen. Tot nu toe loopt die betaalbaarheid harder terug dan de prijs. Feitelijk komen huizen dus steeds minder in het bereik van de starters te liggen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor. Hoe meer tijd verstrijkt, hoe moeilijker het word om een huis te kopen. De eisen worden regelmatig aangescherpt, de rente stijgt en als de HRA ook aangepakt wordt, dan kun je het als starter helemaal wel schudden.
En dat geldt dubbel voor het starterssegment / onderkant van de markt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Precies. Huizen worden geen cent betaalbaarder. Het is juist omdat de betaalbaarheid terugloopt, dat de prijs ook -moet- teruglopen. Tot nu toe loopt die betaalbaarheid harder terug dan de prijs. Feitelijk komen huizen dus steeds minder in het bereik van de starters te liggen.
Tja, dat zei ik 20 topics geleden al m.b.t. de HRA. Mensen die denken dat een huis voor hun betaalbaarder wordt als de HRA wordt afgeschaft zitten er flink naast.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Precies. Huizen worden geen cent betaalbaarder. Het is juist omdat de betaalbaarheid terugloopt, dat de prijs ook -moet- teruglopen. Tot nu toe loopt die betaalbaarheid harder terug dan de prijs. Feitelijk komen huizen dus steeds minder in het bereik van de starters te liggen.
Laten de meeste mensen dat geduld nou niet hebben. Omdat 10 jaar chagarijnen in een te klein kuthuis op een kutplek met kutburen niet opweegt tegen het genot dat je ooit een keer 10% of 20% goedkoper uitbent - wellicht. Als je daarentegen fijn woont, dan maakt het allemaal ook niet uit.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:58 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nouja, da's precies wat ik bedoelde met "de huizenmarkt z'n werk laten doen". Je moet er echter wel ff geduld voor hebben.
Niet betaalbaarder, maar de schuldenlast gaat wel omlaag en daarmee het risico dat het monetaire systeem loopt als gevolg van een speculatieve zeepbel. Tevens loopt het risico verder terug aangezien sparen ook weer interessant wordt. Ik noem dat een enorme winstquote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:03 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Tja, dat zei ik 20 topics geleden al m.b.t. de HRA. Mensen die denken dat een huis voor hun betaalbaarder wordt als de HRA wordt afgeschaft zitten er flink naast.
Nou.... ik hoop dat ze leuke buren hebben want de meeste van die leenjunks gaan voorlopig niet meer verhuizenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Laten de meeste mensen dat geduld nou niet hebben. Omdat 10 jaar chagarijnen in een te klein kuthuis op een kutplek met kutburen niet opweegt tegen het genot dat je ooit een keer 10% of 20% goedkoper uitbent - wellicht. Als je daarentegen fijn woont, dan maakt het allemaal ook niet uit.
Ja, ergens in de komende decennia gaat dat vast een keer gebeuren.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:06 schreef xenobinol het volgende:
Als in een markt zulke enorme zeepbellen geblazen kunnen worden, waarom zouden er dan ook niet enorme contracties plaats kunnen vinden? Ik denk dat ik dit plaatje dan wel begrijp
[ afbeelding ]
Het probleem zit hem in de stagnatie.... die zal voorlopig toenemen maar dat is geen proces wat stand kan houden. Vroeg of laat gaat de hele markt schuiven en komt ze in een stroomversnelling.
Niet iedere huizenbezitter is een leenjunk. Integendeel. Alleen in Xenoland.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nou.... ik hoop dat ze leuke buren hebben want de meeste van die leenjunks gaan voorlopig niet meer verhuizen
Dat is Xeno die de gebruikelijke 'huisbaas komt langs' positie inneemt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat plaatje, ben jij dat op zoek naar gratis grond. Zit die op 30cm wel dan?
Persoonlijk heb ik liever een lagere schuld met hoge kosten dan een hoge schuld met lage kosten. Maar waarschijnlijk ga ik de starters koopmarkt gewoon overslaan, eerst huren, sparen en dan een eengezinswoning kopen. Het voordeel van een slechtere betaalbaarheid is dan dat je spaargeld meer inpakt heeft.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteindelijk keert de wal het schip en zullen de prijzen rap omlaag gaan. Er is altijd sprake van overshoot in zo'n beweging, door psychologische factoren, waardoor woningen gedurende korte tijd even heel erg betaalbaar zullen zijn. Voor wie op dat moment nog durft. Dat wordt dan waarschijnlijk wel cash afrekenen, maar ik ben hard op weg om dat mogelijk te maken.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar sommigen snappen dat niet. Die stappen liever in met een aflossingsvrije hypotheek van 350k, "om de boot maar niet te missen". Om er vervolgens nog geen jaar later achter te komen dat ze 50k onder water staan.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:15 schreef janatwork het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik liever een lagere schuld met hoge kosten dan een hoge schuld met lage kosten.
Precies.quote:Maar waarschijnlijk ga ik de starters koopmarkt gewoon overslaan, eerst huren, sparen en dan een eengezinswoning kopen. Het voordeel van een slechtere betaalbaarheid is dan dat je spaargeld meer inpakt heeft.
Misschien heb je daar wel gelijk in, in die overshoot. Maar het is een zeer illiquide markt, dezelfde kansen die je op de beurs ziet zijn hier denk ik zeldzamer.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:18 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Uiteindelijk keert de wal het schip en zullen de prijzen rap omlaag gaan. Er is altijd sprake van overshoot in zo'n beweging, door psychologische factoren, waardoor woningen gedurende korte tijd even heel erg betaalbaar zullen zijn. Voor wie op dat moment nog durft. Dat wordt dan waarschijnlijk wel cash afrekenen, maar ik ben hard op weg om dat mogelijk te maken.
Al die 260.000 (and counting...) woningen op funda zullen toch een keer verkocht moeten worden. Of gesloopt, maar daar ga ik voorlopig maar even niet vanuit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |