Dus omdat we niet ingrijpen in 99 van de andere gevallen moeten we het hier ook niet doen? Nogal aparte redenering.quote:Op zondag 20 maart 2011 13:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh ik ga ook zeker niet zeuren dat er nu wél iets gebeurd. Alleen vinden er ook op dit moment wandaden tegen burgers plaats op de schaal van Libië. Oost-Congo, 3 miljoen doden de afgelopen 10 jaar dacht ik. Darfur, ook zo'n gotspe dat geen genocide mocht heten, Ivoorkust staat op punt van omvallen, en dan hebben we het over de zoveelste domino-steen in die regio sinds Liberia, Sierra Leone en Guinée. Bereid je maar vast voor op beelden van geamputeerde kinderen met stompjes in plaats van ledematen.
Maar Khadaffi hebben we toch mooi te pakken gehad. Zit er eigenlijk olie in Noord-Korea?
Ik zet het boek op mijn lijstje, bedankt voor de tipquote:Op zondag 20 maart 2011 14:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Stappen vooruit maken, mag iig nooit begraven worden onder cynisme. In feite bestaat er niet een natuurlijke internationale gemeenschap; de VN is slechts een poging om daartoe te komen, opgericht na WO2 en tijdens de Koude Oorlog eigenlijk ineffectief geweest. En niet eens gecentreerd rondom mensenrechten issues... i.e. het voorkomen van genocide.
Vaak is het zo dat de plegers van mensenrechtenschendingen ook gewoon deelnemers zijn van de gremia binnen de VN, die zich richten op het voorkomen van mensenrechtenschendingen. Dus het probleem is sws enorm, opgeteld bij het feit dat landen gewoon een Alleingang kunnen initiëren of heel sterk staan met het argument <binnenlandse aangelegenheden, het gaat niemand ene moer aan>...
Daniel Goldhagen schreef een boek over genocide <Worse than war> (is ook een documentaire over gemaakt) en pleit voor een soort Genocide Watch organisatie, die indien een incident over zou kunnen gaan op een genocide of andere schendingen van mensenrechten bij de VN bellen doet rinkelen zodat men automatisch in actie kan komen, zoals in Kenia 2008.
Noem het minderwaardig gezeik, maar het constante geneuzel dat landen niet gelijkwaardig worden behandeld is gewoon huisvrouwen-gebral van de bovenste plank. Natuurlijk is een Libie meer waardevol voor Europa dan een Rwanda is, en ja dat zie je dus ook in hoe er gereageerd word binnen de internationale wereld.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Je weet dat dit POL is en niet PUB? Dat is namelijk het niveau waarop je nu post en dan moet ik eigenlijk mijn excuses nog maken aan de PUB-users. We zijn in POL al tijden bezig om dit soort sfeer- en discussieverziekende trolls aan te pakken dus als je dit soort "bijdragen" komt leveren, ga dan alsjeblieft ergens anders heen wat beter bij je past qua niveau.
Kijk voor de lol eens boven je. Allemaal mensen die alinea's produceren zonder ad hominem te gaan. Denk je dat je dat aankunt? Blijf dan gerust. Zoniet, optiefen met je kinderachtige minderwaardige gezuig.
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg ook letterlijk dat ik niet wil zeuren dat het hier wel gebeurt, in de eerste zin van die quote zelfs.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus omdat we niet ingrijpen in 99 van de andere gevallen moeten we het hier ook niet doen? Nogal aparte redenering.
Maar vervolgens doe je het wel. En ga je daarna op de mod-toer iemand proberen op zijn plek te zetten omdat hij jouw mening niet deelt.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg ook letterlijk dat ik niet wil zeuren dat het hier wel gebeurt, in de eerste zin van die quote zelfs.
Nee, ik wijs op de hypocrisie ervan. Dat is iets anders dan zeggen dat er in Libië niet ingegrepen mag worden omdat dat elders ook niet gebeurt.quote:
Nee hoor, iedereen mag het met me oneens zijn. Ik zet hem op zijn plek om de manier waarop hij post.quote:En ga je daarna op de mod-toer iemand proberen op zijn plek te zetten omdat hij jouw mening niet deelt.
Aan de andere kant stoor ik me dus over de bakken vol met cynisme die over deze actie worden uitgestort... Ik zeg al enerzijds te begrijpen natuurlijk, anderzijds moet je de zaak ook realistisch benaderen en zeggen dat dit --ondanks zeer legitieme bedenkingen omtrent de eventuele aftermath-- op zich een juiste actie is.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:27 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik zet het boek op mijn lijstje, bedankt voor de tip
En ja, ik weet dat de VN een wassen neus is die continu struikelt over alle touwtjes en de veto's, dat mensenrechten van land tot cultuur anders bezien en gerespecteerd worden. Het is alleen wat mij betreft het ergste als we ons daar niet meer aan storen of onze mond opentrekken.
Buiten het menselijke ethiek verhaal is die reden er niet. Maar waarom zou dat geen valide reden zijn? Waarom zou je daarom heen willen?quote:Op zondag 20 maart 2011 15:28 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Noem het minderwaardig gezeik, maar het constante geneuzel dat landen niet gelijkwaardig worden behandeld is gewoon huisvrouwen-gebral van de bovenste plank. Natuurlijk is een Libie meer waardevol voor Europa dan een Rwanda is, en ja dat zie je dus ook in hoe er gereageerd word binnen de internationale wereld.
Dat er weer de zoveelste persoon verontwaardigd gaat zitten doen dat olie meer waard is dan een paar strohutten in Sub-Sahara Afrika is toch ook niets anders dan sentimentele onzin of niet? Noem eens 1 valide argument waarom of Rwanda van eenzelfde interesse-niveau zou moeten zijn dan het olierijke Midden-Oosten waar veel meer belangen in omgaan.
Dat wil zeggen, buiten het "menselijke ethiek" verhaal.
VN bemoeit zich wel met alle brandhaarden van dien aard, echter niet via een resolutie die militair ingrijpen toestaat.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Buiten het menselijke ethiek verhaal is die reden er niet. Maar waarom zou dat geen valide reden zijn? Waarom zou je daarom heen willen?
Lees de grondvesten van waarom de VN gesticht zijn en vergelijk de praktijk daar eens mee. Ik zie weinig terug van "het behoud van mensenrechten" en "mondiale veiligheid". Mondiaal slaat op de hele wereld en niet op delen ervan die ons toevallig iets opleveren of waar we ons meer mee verbonden voelen als westerse mogendheden.
Ja ik kan het ook niet helpen dat je wereldvreemd bent dan, niet mijn probleem. Het tussenbeide komen van de NAVO of VN kost gewoon geld, en als 't niks oplevert zijn 't kosten en moeite die net zo goed gespaard kunnen worden. Dat 't niet past binnen jouw lala-land visie op de wereld en hoe het allemaal in elkaar zit is dan wel jammer, maar verder totaal niet relevant voor het hoe- en waarom van de wereldpolitiek.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Buiten het menselijke ethiek verhaal is die reden er niet. Maar waarom zou dat geen valide reden zijn? Waarom zou je daarom heen willen?
Lees de grondvesten van waarom de VN gesticht zijn en vergelijk de praktijk daar eens mee. Ik zie weinig terug van "het behoud van mensenrechten" en "mondiale veiligheid". Mondiaal slaat op de hele wereld en niet op delen ervan die ons toevallig iets opleveren of waar we ons meer mee verbonden voelen als westerse mogendheden.
Je mag wel aardig wat meer bewerkstelligen om mij "op m'n plek" te zetten, verbeeld je maar niks.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:37 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik zet hem op zijn plek om de manier waarop hij post.
Misschien vergeet je dat dat hele verhaal ook relatief is en dat moraliteit ondergeschikt is aan machtsbelangen (waar invloed, geld en dergelijken ook onder vallen). Dat er een discordantie is tussen papier en werkelijkheid is een logisch gevolg, dit soort mensenrechtenretoriek wordt alleen aangehaald als er iemand belang bij heeft.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat ik opmerkt dat het niet ethisch is, wil niet zeggen dat ik wereldvreemd zou zijn en niet op de hoogte ben van de praktijk. Ik lever alleen commentaar op de praktijk.quote:Op zondag 20 maart 2011 17:09 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja ik kan het ook niet helpen dat je wereldvreemd bent dan, niet mijn probleem. Het tussenbeide komen van de NAVO of VN kost gewoon geld, en als 't niks oplevert zijn 't kosten en moeite die net zo goed gespaard kunnen worden. Dat 't niet past binnen jouw lala-land visie op de wereld en hoe het allemaal in elkaar zit is dan wel jammer, maar verder totaal niet relevant voor het hoe- en waarom van de wereldpolitiek.
Dat je erop reageert zegt al genoeg jochiequote:Overigens:
[..]
Je mag wel aardig wat meer bewerkstelligen om mij "op m'n plek" te zetten, verbeeld je maar niks.
Natuurlijk is dat zo, alleen mag er dan ook gewezen worden op de hypocrisie van dergelijke overwegingen ten opzichte van de eigen grondslag.quote:Op zondag 20 maart 2011 17:30 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Misschien vergeet je dat dat hele verhaal ook relatief is en dat moraliteit ondergeschikt is aan machtsbelangen (waar invloed, geld en dergelijken ook onder vallen). Dat er een discordantie is tussen papier en werkelijkheid is een logisch gevolg, dit soort mensenrechtenretoriek wordt alleen aangehaald als er iemand belang bij heeft.
PVV reactie idd, wat alleen nog mankeert is dat hij zegt dat alle moslims één pot nat zijn en laat dat tuig elkaar maar lekker afmaken, good riddance... (idem alle zwartjoekels in Afrika waarvoor we sws geen cent ontwikkelingshulp meer uittrekken...)...quote:Op zondag 20 maart 2011 19:50 schreef Morendo het volgende:
Oh noes, een tokkie topique van L_V. Hoe origineel is dit alles wel niet. Je lekker veilig terugtrekken achter de dijken.
Uiteraard, maar ja iedereen doet er uiteindelijk aan mee dus het zal niet snel veranderen.quote:Op zondag 20 maart 2011 20:18 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo, alleen mag er dan ook gewezen worden op de hypocrisie van dergelijke overwegingen ten opzichte van de eigen grondslag.
Wil je ze hier hebben dan?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 09:16 schreef Ringo het volgende:
Hé, maar, de vluchtelingen laten we lekker in de eigen regio verrotten.
Van een paar jaartjes bij defensie leer je ook veel.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 09:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Mooi bewijs dat we het geld beter in het onderwijs kunnen pompen...
Je kunt aan de reactie's van Lord_Vetinari zien dat hij gewoon een nog niet uit de kast gekomen PVV-er is.quote:Op zondag 20 maart 2011 20:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
PVV reactie idd, wat alleen nog mankeert is dat hij zegt dat alle moslims één pot nat zijn en laat dat tuig elkaar maar lekker afmaken, good riddance... (idem alle zwartjoekels in Afrika waarvoor we sws geen cent ontwikkelingshulp meer uittrekken...)...
Ah de angstkaart wordt weer gespeeldquote:Op dinsdag 22 maart 2011 22:07 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Van een paar jaartjes bij defensie leer je ook veel.
Ongelofelijk he, een overheid die het principe 'kerntaken' begrijpt?
Bovendien, zo'n missie is nog altijd goedkoper dan een boot vol immigranten toelaten, die mogelijkerwijs wel 'ns binnenkort hierheen kan (proberen te) komen. Er van uitgaande dat daar dan weer 'n stokje voor gestoken wordt, denk ik dat dit kabinet voor Nederland nog best lucratief is.
Het beperken van een vluchtelingenstroom en humanitaire rompslomp is reëel, geen angstgevoel. Kijk eens hoeveel moeite Tunesië en Egypte hebben met al die mensen, wil je diezelfde toestanden op Europees grondgebied?quote:Op woensdag 23 maart 2011 13:46 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Ah de angstkaart wordt weer gespeeld
Jij bent te optimistisch.quote:Op woensdag 23 maart 2011 14:12 schreef superpiet het volgende:
Als Nederland meedoet en daadwerkelijk de landmacht inzet, wordt Libië een tweede Sebrenica.
Het is mogelijk dat Nederland serieus gaat overwegen de bijdrage aan de NAVO-missie in Libië te vergroten. Dat zegt minister van Buitenlandse Zaken, Uri Rosenthal, vandaag in de Volkskrant.quote:Op woensdag 23 maart 2011 14:12 schreef superpiet het volgende:
Als Nederland meedoet en daadwerkelijk de landmacht inzet, wordt Libië een tweede Sebrenica.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |