quote:
Leraren waarvan de leerlingen het het 'beste' doen krijgen geloof ik meer geld.
Helaas, zo werkt het niet.
1. de hoogte van de behaalde cijfers door de leerlingen is geen betrouwbare indicator voor het niveau:
- het niveau van de toetsen kan verschillen
- leraren kunnen ervoor kiezen om naast de verplichte stof meer of minder extra stof te geven en voor de verplichte stof wel of niet moeilijkere oefeningen te behandelen.
2. de leraren die nu prestatieloon krijgen zijn die leraren die in de pas van het schoolbestuur lopen, niet de leraren die het beste les geven. De goede wiskundeleraar of natuurkundeleraar die zich volledig toelegt op het verzorgen van goed onderwijs pist naast de pot, de leraar die zich meer bezig houdt met niet-onderwijstaken krijgt wel een extra beloning.
3. als de beste leraren zich het meest zouden bezighouden met niet-onderwijstaken wat niet het geval is dan zou dit ten koste gaan van het onderwijs. Juist de beste leraren moeten zich het meest toeleggen op het onderwijs zelf en hiervoor beloond worden.
Er was een goede vorm van prestatieloon die in de jaren 80 is afgeschaft met de HOS-nota: eerstegraadsleraren kregen meer betaald dan tweedegraadsleraren. Laten we die vorm van prestatiebeloning weer in ere herstellen. Stimuleer het defuseren van scholengemeenschappen, verplicht LC en LD (afhankelijk van het aantal jaren ervaring als leerkracht) voor eerstegraadsleraren en verplicht het aanstellen van universitair geschoolde eerstegraadsleraren vanaf 4-HAVO en het komt allemaal wel weer goed met ons onderwijs. Het is wachten op de politieke coalitie die het lef heeft om te onderkennen dat er de afgelopen decennia wanbeleid is gevoerd en die hieruit de conclusie trekt dat veel onderwijshervormingen moeten worden teruggedraaid. Dat wil zeker niet zeggen dat alles moet worden teruggedraaid (het lijk me niet nodig om nu nog 80 romans te lezen voor vier vreemde talen en het lijkt me niet wenselijk om leerlingen met een lineaal op de hand te slaan al kan wat strenger optreden zeker geen kwaad) maar veel moet wel worden teruggedraaid.
Iets om over na te denken: Nederland heeft geen topuniversiteiten en Nederlanders kunnen niet veel geld investeren in privaat onderwijs aangezien wij een relatief laag nettoloon overhouden van ons brutoloon. Wanneer wij privaat onderwijs nastreven dan hebben we geen toponderwijs voor de happy few terwijl we wel veel talent verkwisten aangezien er ook onvoldoende geld overblijft voor de rest.
Wanneer wij voor privaat onderwijs kiezen dan zal het nettoloon veel hoger moeten worden (met als gevolg dat er minder geld overblijft voor publiek onderwijs) maar onherroepelijk zal de consequentie zijn dat het onderwijs veel duurder wordt terwijl de kwaliteit niet beter zal zijn dan wanneer wij goed publiek onderwijs nastreven.
In de U.S.A. krijgen veel talentvolle leerlingen niet de kans om op een hoog niveau les te volgen. Dit ´land` komt ermee weg omdat het enorm veel geld investeert in die paar goed private scholen en in die paar goede private universiteiten. Hierdoor kunnen ze talent uit het buitenland kopen waardoor zij veel goed onderzoek kunnen verrichten.
Nederland won in de twintigste eeuw veel nobelprijzen voor fysica en chemie zonder immens veel te investeren in het onderwijs. Nederland investeerde meer in het onderwijs dan tegenwoordig (per student/leerling in ieder geval) maar het was veel goedkoper dan het huidige Americaanse onderwijs (rekening houdende met inflatie natuurlijk).
Hoe kreeg Nederland dat voor elkaar?
1. De lat werd vanaf de lagere school (zo heette de basisschool toen nog) hoog gelegd. In de zesde klas (groep 8) konden de leerlingen beter spellen en rekenen dan dat de meeste HBO-leerlingen vandaag de dag kunnen en hun topografische kennis was beter. Slechts een kleine minderheid van de leerlingen ging naar het HBS of het gymnasium en veel leerlingen moesten hiervoor een toelatingsexamen afleggen. Ze kregen bijvoorbeeld rekensommen die je enkel kon oplossen wanneer je de hiërarchie van rekenkundige bewerkingen beheeste (machtsverheffen/´worteltrekken, vermenigvuldigen/delen, optellen/aftrekken).
2. Op het HBS en het gymnasium werd de lat erg hoog gelegd. Je mocht rustig een jaar overdoen maar wanneer je het niet haalde dan zakte je gewoon.
3. Op de universiteiten werd de laat hoog gelegd; slechts 6% van de Nederlanders van die leeftijdsgroep studeerde aan een universiteit.
Het is niet omdat je niet veel geld pompt in het onderwijs dat daarom niet de lat hoog kan worden gelegd. Wanneer dit vanaf de basisschool gebeurt dan krijg je uiteindelijk ook voldoende hoog opgeleide leraren voor de klas (dit kost 1-2 generaties maar het lukt, Finland heeft dat ook recent bewezen).
Dat wil niet zeggen dat er helemaal niet geïnvesteerd moet worden in het onderwijs: de klassen moeten niet al te veel leerlingen bevatten (maximaal een stuk of 30 in deze tijd), op het voortgezet onderwijs moet er goed practicumapparatuur zijn, op de universiteiten moet er voldoende materiaal beschikbaar zijn om op het hoogste niveau onderzoek te doen en moeten er voldoende mensen worden ingehuurd om goede onderzoeksgroepen te kunnen vormen, die mensen hebben een voldoende competitief salaris nodig.
Waarom zouden talentvolle onderzoekers vluchten naar de U.S.A./Engeland. Omdat ze daar zoveel meer betaald krijgen? Dat zal een rol spelen aangezien het salaris hier gewoon te laag ligt. Belangrijker is in mijn ogen dat ze daar meer status hebben en dat ze daar meer faciliteiten krijgen om goed onderzoek te doen. Nederland moet dus meer investeren in de universiteiten maar binnen het gehele onderwijs moet er vooral efficiënter worden geïnvesteerd: in het V.O. bijv. door scholen kleinschaliger te maken (wegsnijden bestuurslagen, wegsnijden van overbodige facilitaire departementen), op de lagere school door het niveau van de PABO fors te verhogen, mogelijk is dan een hoger salaris noodzakelijk om de getalenteerde havisten en VWO'ers te overredenen om voor dit vak te kiezen. Ik heb al eens met de gedachte gespeeld dat voor de PABO wiskunde B, natuurkunde en scheikunde geëist moet worden om toegelaten te worden maar nu dwaal ik al te veel af dus ik zal hier maar stoppen met mijn betoog.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL