Hm, true. Vind eigenlijk ook dat er veel te weinig individuele aandacht is en vind het erg raar dat er geen bijles bestaat voor vakken als Tekenen en soms zelfs niet voor LO(dus de Gymlessen)quote:Op zaterdag 19 maart 2011 14:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Je vergeet de groep die het echt willen, er veel voor doen en desondanks 'slechts' zesjes halen.
Tot ergens in de jaren 70 a 80 hadden we in Nederland veel relatief kleine schooltjes, deze kleine schooltjes hadden geen bestuur, niet-onderwijsgerelateerde afdelingen (ICT, HR, PR (ja echt, ze bestaan)), toezichthoudend orgaan enz. nodig. Op een gegeven moment besloot onze overheid zonder een goede reden hiervoor te hebben om scholen te dwingen om te fuseren (ze kregen dan meer geld). Gevolg: grote scholengemeenschappen die wel dat alles nodig hebben.quote:Beste mensen van POL.
Laatst zat ik te denken: Stel dat heel het onderwijs geprivatiseerd zou worden. Jullie zullen vast wel denken dat dit niet gaat werken, laat mij even kort uitleggen wat mijn ideaal is.
Als heel het onderwijs geprivatiseerd wordt gaat de kwaliteit vooruit en misschien zelfs ook de prijs van het onderwijs omlaag! De overheid hoeft er ook niet meer voor op te draaien. Nu zijn privéscholen heel duur, omdat er geen concurrentie is. Wordt elke school geprivatiseerd dan gaan de prijzen ook zakken, ouders kiezen namelijk de beste prijs/kwaliteit verhouding. Leraren kunnen beter betaald worden en het wordt aantrekkelijk om zelf een school op te richten, dus meer onderwijs!
Ook wordt er geen geld uitgegeven aan nutteloze dingen om telkens maar subsidie te krijgen.
Denk ik nu te idealistisch over marktwerking en zo? Wat denken jullie? Dit was even een hersenspinsel dus het zou zeer fout kunnen zijn
Waarom niet? Je zou ook verantwoordelijken beter afrekenbaar kunnen maken op resultaten.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:47 schreef robin007bond het volgende:
Tja.. met publiek onderwijs blijf je houden dat er geen prikkel is om goed onderwijs te geven.
Nee, nee, alsjeblieft niet. Dit systeem vaalt in de UK en de USA.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom niet? Je zou ook verantwoordelijken beter afrekenbaar kunnen maken op resultaten.
Als een directeur zijn baan er vanaf afhankelijk is dan is dat ook wel een prikkel.
Hoe wordt dat dan uitgevoerd?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:52 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Nee, nee, alsjeblieft niet. Dit systeem vaalt in de UK en de USA.
Leraren waarvan de leerlingen het het 'beste' doen krijgen geloof ik meer geld.quote:
Nee daar ben ik ook niet voorquote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:55 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Leraren waarvan de leerlingen het het 'beste' doen krijgen geloof ik meer geld.
Edit: In de USA heet dit de 'No Child Left Behind' Act
Gebeurt dat dan nog niet?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee daar ben ik ook niet voor
Maar ik vind wel dat als een school structureel slecht presteert, dat het gevolgen moet hebben voor degenen die verantwoordelijk zijn. Dus de bestuurders.
Naar mijn idee te weinig. Gezien hoe langt sommige situaties dooretteren.quote:
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Naar mijn idee te weinig. Gezien hoe langt sommige situaties dooretteren.
En anders is die prikkel er dus wel.
Bullshit, de meest goed opgeleide leraren willen graag op het hoogst mogelijk niveau lesgeven.quote:Tja.. met publiek onderwijs blijf je houden dat er geen prikkel is om goed onderwijs te geven.
Helaas, zo werkt het niet.quote:Leraren waarvan de leerlingen het het 'beste' doen krijgen geloof ik meer geld.
Interessant artikel waarin mogelijke oorzaken van de zesjescultuur in NL verklaard worden.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:01 schreef Weltschmerz het volgende:
. Maar in principe is het halen van hoge cijfers vooral het laten zien dat je een hoger niveau had aangekund dan waarop je getoetst bent, het laten zien van talent dus. Prima voor de lagere school en de brugklas, maar op een gegeven moment is het wel genoeg met het laten zien van talent en gaat het om het gebruiken van dat talent om een zo hoog mogelijk inhoudelijk niveau te bereiken.
Inderdaad boeiend artikel. Ik denk dat die vent een belangrijk punt aanstipt. Hoewel er betoogd kan worden dat de problemen die hij in het huidige systeem ziet wel meevallen. Het Angel-Saksische grading systeem heeft ook aardig wat problemen.quote:Op zondag 20 maart 2011 22:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Interessant artikel waarin mogelijke oorzaken van de zesjescultuur in NL verklaard worden.
http://www.scienceguide.n(...)t-en-instelling.aspx
Hmm.. interessant jaquote:Op zondag 20 maart 2011 22:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Interessant artikel waarin mogelijke oorzaken van de zesjescultuur in NL verklaard worden.
http://www.scienceguide.n(...)t-en-instelling.aspx
Moet je mijn ouders en al hun kennissen in de zorg niet horen, die hebben het hollend achteruit zien gaan in de laatste 10 jaar..quote:Op donderdag 17 maart 2011 22:23 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is subjectief. Ik zie dat in de zorg de kwaliteit er duidelijk beter van is geworden!
Er staan wat aannames in het artikel waar je kanttekeningen bij kunt plaatsen.quote:Interessant artikel waarin mogelijke oorzaken van de zesjescultuur in NL verklaard worden.
http://www.scienceguide.n(...)t-en-instelling.aspx
Ik heb het vluchtig doorgenomen, er zal ongetwijfeld wat op aan te merken zijn.quote:Op maandag 21 maart 2011 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er staan wat aannames in het artikel waar je kanttekeningen bij kunt plaatsen.
Ze hadden bovendien wat beter moeten uitleggen hoe het werkt met onze gymnasia. Het is waar dat deze leerlingen gemiddeld een hogere CITO-toets-score behaalden dan de leerlingen van het atheneum maar de schrijver had wel even mogen vermelden dat veel gymnasia tegenwoordig met een loting bepalen wie naar dat fijne categoriale schooltje mogen en wie naar de scholengemeenschappen moeten. Ook had hij de kanttekening mogen plaatsen dat het niveau identiek en dat veel leerlingen die wel naar het gymnasium kunnen kiezen voor het atheneum omdat ze niet de klassieke talen willen volgen (mijn beide siblings bijvoorbeeld).
Ooit iemand in die leeftijd gehoord die niet klaagt over de "achteruitgang"? Dat doet elke generatie...quote:Op maandag 21 maart 2011 22:52 schreef Fingon het volgende:
[..]
Moet je mijn ouders en al hun kennissen in de zorg niet horen, die hebben het hollend achteruit zien gaan in de laatste 10 jaar..
De auteur stelt dat categorale gymnasia een hogere status bezitten dan atheneums en scholengemeenschappen. Op basis van de dagelijkse praktijk (consequent teveel aanmeldingen en loting) kan je stellen dat hij een punt heeft.quote:Op maandag 21 maart 2011 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er staan wat aannames in het artikel waar je kanttekeningen bij kunt plaatsen.
Ze hadden bovendien wat beter moeten uitleggen hoe het werkt met onze gymnasia. Het is waar dat deze leerlingen gemiddeld een hogere CITO-toets-score behaalden dan de leerlingen van het atheneum maar de schrijver had wel even mogen vermelden dat veel gymnasia tegenwoordig met een loting bepalen wie naar dat fijne categoriale schooltje mogen en wie naar de scholengemeenschappen moeten. Ook had hij de kanttekening mogen plaatsen dat het niveau identiek en dat veel leerlingen die wel naar het gymnasium kunnen kiezen voor het atheneum omdat ze niet de klassieke talen willen volgen (mijn beide siblings bijvoorbeeld).
Precies. Vroeger was alles beter, toch? Lekker in de winter bij het haardvuur met zijn allen bloembollen eten terwijl de wind door je haar waait. Op je 16e moeten stoppen met school omdat je op het land moet werken en er geen geld is om te studeren?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 03:02 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ooit iemand in die leeftijd gehoord die niet klaagt over de "achteruitgang"? Dat doet elke generatie...
Laatst nog, nou gelukkig dan maar, dan kan dat van de checklist afquote:
Sowieso zal het erg duur zijn. Immers, zelfs kapitalistische bedrijven kopen niet voor niets in met inkoop combinaties en bulk e.d.quote:Stel dat heel het onderwijs geprivatiseerd zou worden. Jullie zullen vast wel denken dat dit niet gaat werken, laat mij even kort uitleggen wat mijn ideaal is.
Dat is zoiets zeggen als : als je een auto _koopt_ dan is ie zo maar ineens beter dan wanneer je hem least of leent...quote:Als heel het onderwijs geprivatiseerd wordt gaat de kwaliteit vooruit
Waarschijnlijker: het gaat op zeker omhoog, de prijs.quote:en misschien zelfs ook de prijs van het onderwijs omlaag!
Ik denk dat we uiteindelijk weer naar dit model toe gaan, muv het feit dat er geen 8 kinderen meer in een gezin zitten. Het probleem is juist dat er te weinig kinderen zijn, waardoor we onze luxe verzorgingsstaat niet meer kunnen financieren. Het (hoger) onderwijs is een gemakkelijk target voor bezuinigingen, omdat studenten, itt bejaarden, nog niet mogen stemmen, of niet stemmen. Ga je aan de AOW knabbelen, dan heb je als politieke partij meteen al die bejaarden op je nek.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:20 schreef Hoppahoppa het volgende:
Een opleiding kiezen? Je gaat maar naar de bedrijfsschool van de multinational die toevallig in de buurt zit, want we hebben geen geld om 8 kinderen te laten studeren.
De bedrijfsscholen komen ook langzamerhand weer terug. Kijk maar naar de opkomst van het duaal studeren.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik denk dat we uiteindelijk weer naar dit model toe gaan, muv het feit dat er geen 8 kinderen meer in een gezin zitten. Het probleem is juist dat er te weinig kinderen zijn, waardoor we onze luxe verzorgingsstaat niet meer kunnen financieren. Het (hoger) onderwijs is een gemakkelijk target voor bezuinigingen, omdat studenten, itt bejaarden, nog niet mogen stemmen, of niet stemmen. Ga je aan de AOW knabbelen, dan heb je als politieke partij meteen al die bejaarden op je nek.
En laten we eerlijk zijn, die bedrijfsschool was zo slecht nog niet. Het hoger onderwijs is onnodig duur, inefficient en vaak niet toegespitst op hetgeen waar men in een bedrijf op zit te wachten. Ik zou er een groot voorstander van zijn als de bedrijfsscholen weer terugkwamen. Veel studenten hebben geen flauw idee wat ze te wachten staat na hun studie, en met zo'n bedrijfsschool weten ze dat wel, en hebben ze de motivatie om iets van die studie te maken.
Ik ben het eens met je analyse maar het probleem is in essentie niet dat er te weinig kinderen zijn, het probleem is dat politici uit eigenbelang voor het omslagstelsel hebben gekozen, omdat zij en hun generatiegenoten dankzij de toenmalige bevolkingspiramide hoge pensioenen konden krijgen. Iedereen die een beetje vooruit kon kijken wist toen al dat dit later problemen zou gegen. Als de politici er vroeger voor gekozen hadden om elke generatie voor zijn eigen pensioen te laten sparen dan hadden we nu een hoop gezeik niet gehad. Dat zou veel solidairder zijn geweest, er moet ook solidariteit bestaan tussen generaties.quote:Het probleem is juist dat er te weinig kinderen zijn, waardoor we onze luxe verzorgingsstaat niet meer kunnen financieren. Het (hoger) onderwijs is een gemakkelijk target voor bezuinigingen, omdat studenten, itt bejaarden, nog niet mogen stemmen, of niet stemmen. Ga je aan de AOW knabbelen, dan heb je als politieke partij meteen al die bejaarden op je nek.
Goed idee, de praktijk alleen een grote kans op selectie aan de deur e.d.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee daar ben ik ook niet voor
Maar ik vind wel dat als een school structureel slecht presteert, dat het gevolgen moet hebben voor degenen die verantwoordelijk zijn. Dus de bestuurders.
Ja als je naar de NS kijkt en de energiemaatschappijen, dan heb je gelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2011 22:21 schreef Stokstaart het volgende:
Alles wat geprivatiseerd werd is tot zover alleen maar kutter geworden. Dus nee, doe maar niet.
Het probleem met het artikel is dat het uitgaat van de veronderstelling dat het halen van hoge cijfers gelijk staat aan het benutten van het potentieel, terwijl zonder minimumniveau het halen van hoge cijfers vaak neerkomt op uitblinken in middelmatigheid. Alsof een hoogspringer zijn potentieel inlost wanneer hij ruim en met gemak over de lat heengaat die op 1.20 is gelegd.quote:Op zondag 20 maart 2011 22:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Interessant artikel waarin mogelijke oorzaken van de zesjescultuur in NL verklaard worden.
http://www.scienceguide.n(...)t-en-instelling.aspx
Maar kennis is meer dan slechts wat het bedrijfsleven nodig heeft.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik denk dat we uiteindelijk weer naar dit model toe gaan, muv het feit dat er geen 8 kinderen meer in een gezin zitten. Het probleem is juist dat er te weinig kinderen zijn, waardoor we onze luxe verzorgingsstaat niet meer kunnen financieren. Het (hoger) onderwijs is een gemakkelijk target voor bezuinigingen, omdat studenten, itt bejaarden, nog niet mogen stemmen, of niet stemmen. Ga je aan de AOW knabbelen, dan heb je als politieke partij meteen al die bejaarden op je nek.
En laten we eerlijk zijn, die bedrijfsschool was zo slecht nog niet. Het hoger onderwijs is onnodig duur, inefficient en vaak niet toegespitst op hetgeen waar men in een bedrijf op zit te wachten. Ik zou er een groot voorstander van zijn als de bedrijfsscholen weer terugkwamen. Veel studenten hebben geen flauw idee wat ze te wachten staat na hun studie, en met zo'n bedrijfsschool weten ze dat wel, en hebben ze de motivatie om iets van die studie te maken.
Imo een groot nadeel is dat er veel meer differentiatie is in het bedrijfsleven dan vroeger. Dus een echte bedrijfsschool houdt in dat je bij iedere werkgever omgeschoold moet worden?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:24 schreef Lyrebird het volgende:
En laten we eerlijk zijn, die bedrijfsschool was zo slecht nog niet. Het hoger onderwijs is onnodig duur, inefficient en vaak niet toegespitst op hetgeen waar men in een bedrijf op zit te wachten. Ik zou er een groot voorstander van zijn als de bedrijfsscholen weer terugkwamen. Veel studenten hebben geen flauw idee wat ze te wachten staat na hun studie, en met zo'n bedrijfsschool weten ze dat wel, en hebben ze de motivatie om iets van die studie te maken.
Een fatoenlijke basis is heel erg belangrijk. Maar daarnaast moeten mensen ook voorbereid worden op hetgeen ze de komende 40 jaar gaan doen. Dat kunnen ze binnen een bedrijf doen, maar daar gaan gemakkelijk jaren overheen, en zonder coaching leren ze het nooit. Daar kun je dan het bedrijf de schuld van geven, maar als werknemer/oud-scholier zit je wel met de gebakken peren.quote:Op woensdag 23 maart 2011 09:55 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Maar kennis is meer dan slechts wat het bedrijfsleven nodig heeft.
Ik zie liever dat we mensen gewoon weer een fatsoenlijke basis meegeven. Dat schiet er enorm bij in.
Waar zit men in een bedrijf op te wachten volgens jou?
Is er meer differentiatie? Op de hogescholen en universiteiten is er zeker meer differentiatie, maar ik ben daar zelf niet zo kapot van. Biomedische technologie is daar een mooi voorbeeld van. Het klinkt leuk, maar uiteindelijk weet je van meer vaak net te weinig. Liever eerst specialiseren (electrotechniek, werktuigbouwkunde of chemische technologie), zodat je ergens echt goed in bent, en van daaruit verbreden.quote:Op woensdag 23 maart 2011 10:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Imo een groot nadeel is dat er veel meer differentiatie is in het bedrijfsleven dan vroeger. Dus een echte bedrijfsschool houdt in dat je bij iedere werkgever omgeschoold moet worden?
Je gaat hier wel erg kort door de bocht!quote:Maar gezondheidszorg en onderwijs lenen zich prima voor privatisering, in elke plaats heb je nu al meerdere scholen en in de regio zijn er meerdere ziekenhuizen.
In de VS wordt de normering van de tentamens ook aangepast aan de gemiddelde score ('score on a curve'). Dat stimuleert inderdaad niet. Ik heb wel eens geroepen dat ik het helemaal anders zou doen (de Nederlandse manier), als ik in de VS les zou moeten geven, maar mijn baas vertelde me toen dat je daar ontzettend veel heibel mee krijgt. Ten eerste moet je je bij je dean verantwoorden, omdat de overgrote meerderheid van je studenten een onvoldoende heeft, en ten tweede krijg je problemen met je studenten, want die hebben $30k-$40k per jaar voor die studie betaald, en verwachten goede cijfers. Dat was een van de redenen waarom ik niet in de VS les wil geven - ik doe niet mee aan corruptie.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:05 schreef thabit het volgende:
In werk nu zelf in Engeland aan de universiteit van Warwick, een van de topuniversiteiten alhier (op de meest recente UK-rankings staan we dacht ik zelfs voor Cambridge). Ik kan je vertellen, de zesjescultuur is in Engeland nog veel erger dan in Nederland.
Er zijn slechts een paar gemotiveerde studenten die hard werken en hoge cijfers halen. De rest loopt er echt de kantjes vanaf en probeert echt met minimale inzet met de hakken over de sloot alles te halen. Dat laatste wordt dan ook weer erg makkelijk gemaakt, want men vindt hier dat als een student eenmaal aan z'n studie begonnen is, dat hij/zij het ook af moet kunnen maken. Gevolg is dus dat het niveau en de normering van de tentamens aan het niveau van de studenten wordt aangepast. Studenten weten dat, en als ze met z'n allen gewoon maar slecht hun best doen, dan komt het dus vanzelf goed.
Eens. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan. Onderwijs hoeft niet duur te zijn, als je het goed aanpakt. Voorwaarde is wel dat de overheid de scholen en ouders wat meer ruimte geeft, zodat er minder administratie hoeft te worden verricht.quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]Het onderwijs moet terug kleinschalig worden zodat de school gerund kan worden door 1 directeur die vroeger leraar was en 1 of 2 conrectoren die nog steeds deeltijdsleraar zijn. Voor het onderhoud huur je 1 of 2 conciërges in, de bevoegdheidsvereisten worden in ere hersteld en de salarissen worden terug gekoppeld aan het opleidingsniveau van de leraar en voilà, het komt weer goed met ons onderwijs.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |