Mensen blijven gewoon egoïsten. Zolang het resultaat onder de streep voor onszelf beter is dan is het goed. Zolang wij kunnen blijven rijden, zolang wij op ons keukentrapje kunnen blijven staan, zolang wij maar lebensraum hebben, zolang wij maar 2x per jaar op vakantie kunnen en zolang wij maar elke avond met een bakje koffie of een flesje bier een half-uur durende samenvatting van de ellende in de wereld kunnen zien. Zolang vinden wij alles goed.quote:Op donderdag 17 maart 2011 19:24 schreef phileine het volgende:
Mijn zus zei gisteren: nou als ik mijn hele familie kwijt was geraakt in die tsunami, zou ik me vrijwillig gaan melden bij die kerncentrale als medewerker. Zoals eerder genoemd werd ligt de focus vanuit het buitenland wel erg op die kerncentrale en niet op de humanitaire ramp daar, terwijl de dingen die je daarover ziet letterlijk om te huilen zijn. (mijn dochter werd vannacht een beetje geïrriteerd toen ik haar voor de tiende keer kwam instoppen omdat ik niet kon slapen door al die berichtgeving over mensen die hun familie kwijt waren).
Nog even inspringen op die discussie die hier eerder liep (ja het is wat mosterd na de maaltijd, maar ik moest even mijn kind van school halen en toen presteerden jullie het om een heel topic vol te lullen voordat ik kon reageren): ik hoor veel mensen om me heen zeggen "kernenergie dat is een macht die groter is dan de mens, daar mogen we niet aankomen". Dat is een deel van de angst en afkeer van kernenergie nu. Een soort tovenaarsleerling die iets heeft opgeroepen dat hij niet meer in de hand heeft. Ook alle SF-verhalen over een gewonde Moeder Aarde die in protest gaat tegen uitbuiting van haar grondstoffen spelen daarin natuurlijk een rol. Betere informatie en educatie, vooral ook over wat straling doet in het menselijk lichaam zou helpen om de dingen wat beter te snappen en in persectief te zien.
Ik ben niet per se vóór kernenergie, maar we moeten wel realistisch kijken naar de alternatieven en naast de ouderwetse kolencentrales (die óók heel slecht voor de volksgezondheid zijn) is er nog niet echt iets dat al rijp is om wereldwijd te worden ingezet. Als je dan kernenergie volledig wil afzweren moet je ook bereid zijn de consequenties te accepteren, namelijk terug naar een maatschappij die veel minder afhankelijk is van energie. Er gaan jaarlijks veel meer mensen dood in het verkeer of door simpelweg op een keukentrapje te gaan staan dan alle doden die zelfs in de meest pessimistische schattingen ooit zijn veroorzaakt door ongelukken in kerncentrales, maar toch zijn we niet bereid onze auto of ons keukentrapje daarvoor te offeren.
Sniffer-manquote:Op donderdag 17 maart 2011 19:24 schreef Perrin het volgende:
Uitleg voor Japanse kinderen (engels ondertiteld)
no shitquote:Op donderdag 17 maart 2011 19:38 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Mensen blijven gewoon egoïsten. Zolang het resultaat onder de streep voor onszelf beter is dan is het goed. Zolang wij kunnen blijven rijden, zolang wij op ons keukentrapje kunnen blijven staan, zolang wij maar lebensraum hebben, zolang wij maar 2x per jaar op vakantie kunnen en zolang wij maar elke avond met een bakje koffie of een flesje bier een half-uur durende samenvatting van de ellende in de wereld kunnen zien. Zolang vinden wij alles goed.
Anders waren de structurele hongersnoden en ziektes allang opgelost. Maar nee, zodra we moeten kiezen tussen mijn en dijn dan wordt het mijn.
Mieren?quote:Op donderdag 17 maart 2011 19:43 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
no shit
Noem één ander levend wezen die anders in elkaar zit of socialer is.
Whahaha, geweldig filmpje. Legt het allemaal makkelijk maar toch duidelijk uit voor kinderenquote:Op donderdag 17 maart 2011 19:24 schreef Perrin het volgende:
Uitleg voor Japanse kinderen (engels ondertiteld)
quote:Tokyo Passengers Trigger U.S. Airport Detectors, N.Y. Post Says
Radiation detectors at Dallas-Fort Worth and Chicago O’Hare airports were triggered when passengers from flights that started in Tokyo passed through customs, the New York Post reported.
Tests at Dallas-Fort Worth indicated low radiation levels in travelers’ luggage and in the aircraft’s cabin filtration system; no passengers were quarantined, the newspaper said.
Details of the incident at O’Hare weren’t immediately clear, the Post said.
Een U2 vliegt 'iets' hoger dan een blushelicopter, en heeft daarom geen enkele last van de eventuele straling.quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:08 schreef phileine het volgende:
Overigens is het een beetje vreemd dat de Amerikanen Golden Hawk en U2 hebben ingezet om fotos te maken van de kerncentrale. Die geloven dus duidelijk niet in de berichtgeving van Japan, ook niet gezien ze een veel wijdere "veilige zone" aanhouden dan volgens Japan nodig zou zijn. Hoor mooie complot-theorieën dat die drones niet alleen zijn gestuurd om fotos te maken, maar ook om communicatie te onderscheppen.
Ja, ook buiten Japan zullen mensen daartoe bereid zijn. Maar in Japan nog net even extra denk ik.quote:Op donderdag 17 maart 2011 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik hoor nu dat die medewerker gebeld heeft met de opmerking "doodstraf", maar toen ik dat voor het eerst hoorde klonk het heel anders.
Zou het kunnen dat de media er doodstraf van gemaakt hebben omdat dat nog spectaculairder klinkt dan mensen die zich vrijwillig opofferen? Ik las van de week een artikel dat personeel in kerncentrales net zo'n kliek is als militairen of brandweer-mensen. Dat het (ook buiten Japan) onderdeel is van je beroepseer om bij calamiteiten niet te snel weg te lopen.
Maar dat was al langer bekendquote:Op donderdag 17 maart 2011 20:14 schreef ThaNetRunner het volgende:
Dus kort samengevat is de berichtgeving dubieus en we hebben met ze allen geen idee wat nou de echte status is.
Fuck... hahaha... ik dacht ff dat die Bono zich er weer mee ging bemoeienquote:Op donderdag 17 maart 2011 20:08 schreef phileine het volgende:
Overigens is het een beetje vreemd dat de Amerikanen Golden Hawk en U2 hebben ingezet om fotos te maken van de kerncentrale. Die geloven dus duidelijk niet in de berichtgeving van Japan, ook niet gezien ze een veel wijdere "veilige zone" aanhouden dan volgens Japan nodig zou zijn. Hoor mooie complot-theorieën dat die drones niet alleen zijn gestuurd om fotos te maken, maar ook om communicatie te onderscheppen.
Ik heb liever dat ze de doodstraf geven aan de mensen die de plannen voor deze centrale hebben goedgekeurd.quote:Op donderdag 17 maart 2011 18:25 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Tja als er geen vrijwilligers worden aangewezen gaan er nog veel meer mensen dood. Ik vind dat een prima zaak hoor. De levens van miljoenen anderen gaan dan even voor.
Same here hahahquote:Op donderdag 17 maart 2011 20:24 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Fuck... hahaha... ik dacht ff dat die Bono zich er weer mee ging bemoeien
quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:24 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Fuck... hahaha... ik dacht ff dat die Bono zich er weer mee ging bemoeien
nou, we weten allemaal in ieder geval heel zeker dat het compleet FUBAR is. de vraag is alleen of ze de zaak _nu_ (al dan niet enigszins) onder controle hebben.quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:14 schreef ThaNetRunner het volgende:
Dus kort samengevat is de berichtgeving dubieus en we hebben met ze allen geen idee wat nou de echte status is.
Zolang als je er wel tegenaan, maar niet in, kunt gaan kijken denk ik dat niemand dat met echte zekerheid kan zeggen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:29 schreef simmu het volgende:
[..]
nou, we weten allemaal in ieder geval heel zeker dat het compleet FUBAR is. de vraag is alleen of ze de zaak _nu_ (al dan niet enigszins) onder controle hebben.
quote:Een ziekenhuis nabij de kerncentrale Fukushima Daiichi moest worden ontruimd, omdat het in de evacuatiezone ligt die rondom de centrale is ingesteld. Bij het vervoeren van de patiënten naar een gymzaal die als noodopvang dienst doet kwamen veertien ouderen om het leven.
Wtfquote:Op donderdag 17 maart 2011 20:36 schreef phileine het volgende:
Staat even achteloos op het nrc-blogje:
[..]
Ja maar Japan had zelf al een helicopter overgevlogen (veel lager) om gedetailleerde fotos te maken. Die worden dus blijkbaar niet geloofd door de VS.quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een U2 vliegt 'iets' hoger dan een blushelicopter, en heeft daarom geen enkele last van de eventuele straling.
Klopt,quote:
Pardon?quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:36 schreef phileine het volgende:
Staat even achteloos op het nrc-blogje:
[..]
Oh oké, ik dacht net even dat er iets verschrikkelijks aan de hand was namelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:40 schreef ThaNetRunner het volgende:
[..]
Er schijnt iets met de kerncentrales te zijn, verder is het allemaal nogal onduidelijk
Nee joh, hoe kom je erbijquote:Op donderdag 17 maart 2011 20:42 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Oh oké, ik dacht net even dat er iets verschrikkelijks aan de hand was namelijk.
ja er is iets vreselijks aan de hand.. NU te zien op RTL7quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:42 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Oh oké, ik dacht net even dat er iets verschrikkelijks aan de hand was namelijk.
quote:Op donderdag 17 maart 2011 20:51 schreef jeoff het volgende:
[..]
ja er is iets vreselijks aan de hand.. NU te zien op RTL7
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |