abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 maart 2011 @ 13:35:39 #226
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94852029
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 13:27 schreef LXIV het volgende:

Haha. Volg jij dat ook op IEX.nl!! Wat een gestuntel! En wat een commentaar van de users. Hij ging zelfs eens zover dat hij Apple-producten begon af te kraken in zijn columns.

Ik snap niet dat iemand die zich toch 'professioneel' handelaar noemt en plein public de uptrend gaat shorten. Hij heeft daar al aardig wat mee verloren. Uit zijn tekst maak je ook op dat hij een beetje pissig is dat de markt zijn eigen gang gaat, terwijl hij gelijk heeft!
Haha ja vind het enigzins wel vermakelijk om te lezen, heb overigens nog grotere problemen met Richard Abma. Ik vraag me af hoe die mensen geld verdienen voor hun bedrijf, als ze alles doen wat ze zeggen moeten ze donkerrood staan inmiddels.
En dan bij de 9e (wél goeie) short zichzelf op de borst gaan kloppen e.d. ;(
pi_94852377
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 13:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Haha. Volg jij dat ook op IEX.nl!! Wat een gestuntel! En wat een commentaar van de users. Hij ging zelfs eens zover dat hij Apple-producten begon af te kraken in zijn columns.

Ik snap niet dat iemand die zich toch 'professioneel' handelaar noemt en plein public de uptrend gaat shorten. Hij heeft daar al aardig wat mee verloren. Uit zijn tekst maak je ook op dat hij een beetje pissig is dat de markt zijn eigen gang gaat, terwijl hij gelijk heeft!
_O- klinkt als fantastisch leesvoer. linkie? :P

Klinkt een beetje als dat filmpje wat SE wel eens gepost heeft van die trader die doordraait omdat z'n positie zich tegen hem keert :D
  donderdag 31 maart 2011 @ 13:58:31 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94852952
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 13:45 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

_O- klinkt als fantastisch leesvoer. linkie? :P

Klinkt een beetje als dat filmpje wat SE wel eens gepost heeft van die trader die doordraait omdat z'n positie zich tegen hem keert :D
http://www.iex.nl/Columns(...)ongen-Cees-Smit.aspx
The End Times are wild
pi_94853469
quote:
lol

quote:
Virussen en boete
Laten we hopen dat ze veel apparaten verkopen want dan wordt het voor de hackers interessant om virussen voor Apple te maken. En dan kan de Europese Commissaris voor Mededinging het bedrijf eindelijk een boete opleggen voor het feit dat je geen Microsoft-browser op de iPad kunt installeren.
quote:
Concurrenten Apple
Een aandeel waar we niet meer hoeven te wachten op een verkoopsignaal is Apple. Het valt me op dat de media in de VS steeds meer aandacht hebben voor de producten van de concurrenten. Zo zag ik vrijdag op CNBC een hele presentatie van de tablet van Motorola.
niveautje hoor ^O^

Wat imho wel 'apart' is:

28feb
quote:
Omdat ik zo vaak mijn vingers gebrand heb in Apple ga ik in de daling pas short in dat aandeel.
Om vervolgens alsnog meerdere keren in de uptrend te shorten (waarbij blijkbaar 1x goed gegaan is). Hoe kan zo'n iemand consequent winstgevend zijn als hij zo van de hak op de tak gaat.
  donderdag 31 maart 2011 @ 14:41:01 #230
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94854809
Ik zit me wel te ergeren aan de euro.

Hoe kan die munt nou zo sterk zijn de laatste tijd?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_94855282
Ik vind dat de commentaren op IEX echt een belemmering vormen voor het vermogen om de markt objectief te kunnen beoordelen. Er is zo veel aandacht voor korte termijnsruis dat de lezer het idee krijgt achter de feiten aan te lopen (wat ook zo is). Er wordt zo veel geroepen maar niemand komt met een solide strategie op de proppen of durft verantwoordelijkheid te nemen voor de marktvoorspellingen die ze maken.

Als je niet beter zou weten zou je denken dat ze het echt over beleggen hebben.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_94859085
IPO van Prada zou een cap moeten geven van $11 miljard.
  donderdag 31 maart 2011 @ 16:41:03 #233
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94859909
IEX vind ik kwalitatief trouwens heel wisselend. Veel is bagger maar de columns van Corné van Zeijl vind ik over het algemeen informatief en goed.

http://www.iex.nl/Columns/Auteur/40/Corn%C3%A9-van-Zeijl.aspx
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_94861336
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 13:24 schreef Sokz het volgende:
Überhaupt tegen de trend in gaan spelen, helemaal met instrumenten w / tijdswaarde, is onhandig. Zo'n 'professioneel - kwakzalver ', Cees Smit (o.a. IEX) bijvoorbeeld, Die is inmiddels al 8 keer uitgestopt op zijn shorts Apple terwijl Apple duidelijk nog in de uptrend zit.
Wat dacht je van hedgefund manager Tilson die short zat op Netflix en Opentable? Is hier al een keer genoemd maar toch. Daar zit je toch nog harder rood dan bij Apple.

Als je beide toen keihard zou shorten was je nu bankroet geweest.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_94861800
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 14:52 schreef Mendeljev het volgende:
Ik vind dat de commentaren op IEX echt een belemmering vormen voor het vermogen om de markt objectief te kunnen beoordelen. Er is zo veel aandacht voor korte termijnsruis dat de lezer het idee krijgt achter de feiten aan te lopen (wat ook zo is). Er wordt zo veel geroepen maar niemand komt met een solide strategie op de proppen of durft verantwoordelijkheid te nemen voor de marktvoorspellingen die ze maken.

Als je niet beter zou weten zou je denken dat ze het echt over beleggen hebben.
Het is me inderdaad soms een raadsel hoe dat soort mensen nog steeds geld verdienen. Ik heb vaak het idee dat ze op basis van wat geluk en wijsheid vroeger een boel centen hebben verdiend, toen media aandacht kregen en sindsdien als 'analist' beetje centen verdienen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_94862975
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 17:20 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is me inderdaad soms een raadsel hoe dat soort mensen nog steeds geld verdienen. Ik heb vaak het idee dat ze op basis van wat geluk en wijsheid vroeger een boel centen hebben verdiend, toen media aandacht kregen en sindsdien als 'analist' beetje centen verdienen.
Ik heb vooral het idee dat die mensen echt niks anders kunnen en daarom maar blijven aanpappen in het wereldje. Dat klinkt misschien vreemd maar ten tijde van de dotcom bubble hadden meer mensen geld over voor technische adviezen en bleken de voorspelde uptrends vaak te kloppen waardoor het leek alsof TA en financieel gezwets in het algemeen leek te werken. Daarnaast geloofden mensen het allemaal wel bij gebrek aan informatie. Nu zijn mensen slimmer en kritischer waardoor het steeds moeilijker wordt om advies te slijten aan klanten.

Het valt me ook op dat er weinig nieuwe aanwas is onder de goeroes en dat het vooral de oude rotten zijn die hun pensioen afwachten.

Overigens heb ik zelf een tijdje een bijbaan gehad bij een TA-goeroe ( :') ) en daar viel de omvang van de scam des te meer op. Die hele business is gebaseerd op praatjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mendeljev op 31-03-2011 18:00:03 ]
Greece
pi_94863357
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)m_source=syndication

Ierse banken hebben nog eens 24 miljard euro nodig

Economie De Ierse banken hebben nog 24 miljard euro extra nodig om in de toekomst bij een crisis niet om te vallen. Dat meldt de Ierse Centrale Bank als resultaat van een stresstest deze week op banken aldaar.
Stresstests zijn normaal bedoeld om mogelijke zwakke plekken bij banken op te sporen. In het geval van Bank of Ireland, Allied Irish Banks, Irish Life & Permanent en EBS Building Society worden die gekwantificeerd en gefinancierd. Een extra kapitaalinjectie moet onvoorziene problemen afdekken.

De stresstests waren een van de voorwaarden van de financiële noodhulp van de ECB en het IMF in november. De Europese Centrale Bank (ECB) creëert een nieuwe voorziening om banken op langere termijn van financiële steun te voorzien en het vervangt de korte termijn noodhulp.

De 24 miljard euro is meer dan de 10 miljard die werd voorzien in november. Een dergelijk bedrag werd door toenmalig minister van Financiën Brian Lenihan opzijgezet. Maar de uitkomst ligt onder de 35 miljard die de Europese Unie en het IMF hiervoor beschikbaar hebben gesteld.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  donderdag 31 maart 2011 @ 18:53:01 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94865449
Zilver blijft vrolijk stijgen, alsof de uptrend gisteren pas begonnen is!
The End Times are wild
pi_94867310
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 17:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

dit soort mensen verdienen geen geld aan trading, maar aan commissie, nieuwsbrieven etc. Hoe vaak die modelportefeuille bij US Markets van selfproclaimed goeroe Guy Boscart niet al gereset is wil je bijv. niet weten, noch hoe het mogelijk is dat in de portefeuille consequent op de laagste koers van de dag gekocht, en op de hoogste koers van de dag verkocht wordt. :)

Geen enkele, echt geen enkele, trader die er wat van bakt en daar een boterham mee verdient gaat dat en plein publiek uitdragen.....
  donderdag 31 maart 2011 @ 19:41:45 #240
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94867457
Maar waarom mogen zulke mensen de titel 'professioneel analist' / 'goeroe' dragen? :P Mij best dat je onzin verkoopt maar geef dat dan ook toe.
pi_94867631

Zilver gaat natuurlijk keihard crashen een keer, maar wie weet gaat het inderdaad nog een of enkele keren over de kop. IMO is veel van de stijgende exploderende zilverprijs veroorzaakt door een veranderende opinie. De focus die voorheen nog veelal alleen op goud was gericht heeft zich verplaatst naar zilver en andere metalen, een hype zeg maar wat ook mooi terug te zien is in de grafiek. Goud daarentegen vertoont een meer stabielere stijging.

Niet dat ik uberhaupt een van de 2 metalen wil bezitten, maar als ik inflatie-believer was zou ik toch maar weer terugstappen/blijven bij de goudstaafjes. Vooral als je als inflatie-believer moet beseffen dat een inflationaire periode hoogstwaarschijnlijk word voorafgegaan door een ernstige crash, a la DVR al te vaak beschreven heeft.
pi_94867873
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 17:52 schreef Mendeljev het volgende:

Overigens heb ik zelf een tijdje een bijbaan gehad bij een TA-goeroe ( :') ) en daar viel de omvang van de scam des te meer op. Die hele business is gebaseerd op praatjes.
Maar jou als user kennende ga je daar toch wel enigszins tegen in? ;) Of was het zo'n goeroe waar je het eens mee moest zijn en als je met iets anders op de proppen kwam naar huis kon? Want dat was toch 'allemaal' onzin.
pi_94868031
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 18:53 schreef LXIV het volgende:
Zilver blijft vrolijk stijgen, alsof de uptrend gisteren pas begonnen is!
Ja, kan je nagaan als je al een poosje keihard geleveraged op goud en zilver zit ;)
Ik zat echt te wieberen omdat ik ze beide op de top heb gekocht in Januari en daarna zakten beiden in. Het had weinig gescheeld of ik had zilver&goud tegen groot verlies uit de porto moeten doen.

Zilver was vorig jaar by far mijn beste investment en is op dit moment al weer hard op weg die prestatie uit de boeken te slaan.
pi_94868193
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dit soort mensen verdienen geen geld aan trading, maar aan commissie, nieuwsbrieven etc. Hoe vaak die modelportefeuille bij US Markets van selfproclaimed goeroe Guy Boscart niet al gereset is wil je bijv. niet weten, noch hoe het mogelijk is dat in de portefeuille consequent op de laagste koers van de dag gekocht, en op de hoogste koers van de dag verkocht wordt. :)

Geen enkele, echt geen enkele, trader die er wat van bakt en daar een boterham mee verdient gaat dat en plein publiek uitdragen.....
Mja maar hoe kan je jezelf dan nog serieus nemen als belegger zijnde? Ik ken namelijk wel figuren zoals die goeroe's maar die blijven in (bewust) in kleine kring bijvoorbeeld.

Is het dan alleen maar omdat je dusdanig veel centen hebt verdiend dat je aan het werkelijke proces van beleggen gewoon schijt aan hebt? Laat staan aan al die goed gelovige sukkels die mee betalen aan je nieuwsbrief. Kan het me haast niet voorstellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 31-03-2011 20:06:08 ]
  donderdag 31 maart 2011 @ 19:59:18 #245
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94868398
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 19:52 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ja, kan je nagaan als je al een poosje keihard geleveraged op goud en zilver zit ;)
Ik zat echt te wieberen omdat ik ze beide op de top heb gekocht in Januari en daarna zakten beiden in. Het had weinig gescheeld of ik had zilver&goud tegen groot verlies uit de porto moeten doen.

Zilver was vorig jaar by far mijn beste investment en is op dit moment al weer hard op weg die prestatie uit de boeken te slaan.
Ik durf er nu niet meer in. Maar als ik er in zou zitten, dan bleef ik ook wel zitten. Met een moving stoploss waarschijnlijk.
The End Times are wild
pi_94868860
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar jou als user kennende ga je daar toch wel enigszins tegen in? ;) Of was het zo'n goeroe waar je het eens mee moest zijn en als je met iets anders op de proppen kwam naar huis kon? Want dat was toch 'allemaal' onzin.
Nee, hij weet zelf ook wel dat er geen hout van klopt maar als dat doorschemert dan verliest hij zijn klanten. Het ging dan om simpele dingetjes als transactiekosten niet meenemen in adviezen, vergelijkingen maken met alleen koersgrafieken ipv real return statistieken, slecht presterende fondsen niet laten zien, curvefits toepassen op goede jaren etc. Het is allemaal zo doorzichtig maar toch zijn er hordes mensen die er in trappen. Dat geeft wel een dubbel gevoel als je die backtests doet.
Greece
pi_94868908
Btw: Wheat futures ruim 6% in de plus!! Dat worden weer voedselrellen in het MO.
Greece
pi_94871558
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:07 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Nee, hij weet zelf ook wel dat er geen hout van klopt maar als dat doorschemert dan verliest hij zijn klanten. Het ging dan om simpele dingetjes als transactiekosten niet meenemen in adviezen, vergelijkingen maken met alleen koersgrafieken ipv real return statistieken, slecht presterende fondsen niet laten zien, curvefits toepassen op goede jaren etc. Het is allemaal zo doorzichtig maar toch zijn er hordes mensen die er in trappen. Dat geeft wel een dubbel gevoel als je die backtests doet.
Mja dat soort verhalen ken ik zelf ook wel. Er zijn hedendaags ook zo veel ratio's in de financiele wereld dat het ook niet erg moeilijk is om een aandeel van een bagger bedrijf als een goede investering te doen laten lijken.

Ik ben er zelf ook wel eens ingetuind en heb daardoor een positie in Wavin genomen. Toen bleek het fundamenteel echt bende te zijn.
pi_94871806
quote:
15s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:08 schreef Mendeljev het volgende:
Btw: Wheat futures ruim 6% in de plus!! Dat worden weer voedselrellen in het MO.
Wie zit daar zo met de joystick in de commodities te klooien? Al zag je ook hetzelfde beeld bij de vorige crisis.

Commodity prijzen steeds sneller omhoog en *poef* aandelencrash.
pi_94872325
Ik weet nog wel die oliestijging in 2008, ging ook belachelijk hard in een tijdsbestek van een paar maanden :D

Met idd de bekende opvolging :P
pi_94913021
_O- http://finance.yahoo.com/q?s=ccme&ql=1
Last Trade: 0.0001
Trade Time: 10:31AM EDT
Change: Down 11.8798 (100.00%)

Volgens mij klopt er hier iets niet... :o

Btw, is er hier een pro in biotech die mij kan vertellen wat de kansen zijn van Pharmasset in de volgende paar jaren? :? Ze hebben zogenaamd 96% reduction bij hepatitis C phase 2 en net een giagntische run achter de rug. Toch is de market cap maar 2,5 miljard.
http://finviz.com/quote.ashx?t=VRUS
pi_94939277
in hoeverre zal dit artikel overdreven zijn ? http://www.iphoneclub.nl/(...)rme-groei-van-apple/

als dit wel realistisch is kan dit een leuke klapper worden.
pi_94939759
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 13:21 schreef mytec het volgende:
in hoeverre zal dit artikel overdreven zijn ? http://www.iphoneclub.nl/(...)rme-groei-van-apple/

Als je denkt dat Chinezen 3 maandsalarissen opzij leggen om te kunnen wifi-en op een gecensureerd netwerk via een plastic doosje dat uit hun eigen fabrieken komt dan moet je daar zeker naar acteren voor zover dat nog niet ingeprijsd is.

Ik verwacht, als er al een behoefte zou zijn, dat de Chinezen met een eigen en goedkopere variant komen. De Epple.
Greece
pi_94941244
dat is waar, maar er is ook een grote groep in china die wel apple spul kan kopen en dat ook wil. Dit omdat apple een status symbool is in China.
  zaterdag 2 april 2011 @ 16:03:24 #255
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94943499
Daarnaast suggereren ze dat elke toekomstige Apple Store eenzelfde omzet gaat draaien als de 1 á 2 die er nu al zijn. Als je 1 Store in heel Europa hebt draait die ook wel miljarden omzet. Ook hebben ze die 2 stores al in 't rijke deel van China staan, waar willen ze die andere 25 neerplempen?

Anyway, wel goddelijk gebouw:
  zondag 3 april 2011 @ 20:33:06 #256
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94993043
En opeens is er dé oplossing:
Libische onderminister naar Griekenland
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Paar olie-miljardjes naar Griekenland in ruil voor protection? :9
pi_94993268
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 13:21 schreef mytec het volgende:

Check de datum ;)

Uit het artikel van Forbes

quote:
If that’s true, it would be astounding: 4 stores accounting for at least $1.3 billion in sales in the quarter. That would mean each store is on a $1.3 billion annual revenue run rate. A couple of years ago, across its Western stores, Apple was averaging $30 million per year per store in revenues.

With only 4 stores in Asia and the Chinese gaga for Apple, you would think the company would be building more stores and they are. The company plans to boost the total to 25, with new stores scheduled to open later this year in Shanghai and Hong Kong.

50% of $2.6 billion is $1.3 billion or $325 million per store per quarter. That means the planned 25 stores could be selling $32 billion a year. And we haven’t counted third-party, carrier and online sales.
http://blogs.forbes.com/e(...)-china-be-for-apple/

Klinkt als ambtenaar denken. Er van uit gaan dat een omzet van 1 filiaal geprojecteerd kan worden op alle filialen :') .

Overigens
quote:
[At the time of publication, Jackson was long AAPL.]

[ Bericht 26% gewijzigd door tjoptjop op 03-04-2011 20:42:31 ]
pi_94999065
probeert jackson 50 na te doen ofzo? gaat hij dit bericht ook nog twitteren?, ja naar het posten hier had ik mijn twijfels over de echtheid vanwege 1 april maar het was dus idd van forbes.
  zondag 3 april 2011 @ 22:01:46 #259
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94999893
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 21:52 schreef mytec het volgende:
probeert jackson 50 na te doen ofzo?
Dat lukt je waarschijnlijk niet bij Apple. :P
  zondag 3 april 2011 @ 22:04:25 #260
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95000187
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 20:36 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Check de datum ;)

Uit het artikel van Forbes

[..]

http://blogs.forbes.com/e(...)-china-be-for-apple/

Klinkt als ambtenaar denken. Er van uit gaan dat een omzet van 1 filiaal geprojecteerd kan worden op alle filialen :') .

Overigens

[..]

Toch heeft Apple de markt wel precies aangevoeld met goedkope en betrouwbare content die heel eenvoudig te downloaden is (en veilig).
Niemand gaat voor die euro illegale en gevaarlijke rommel downloaden, de drempel om even iets te bekijken is ongeveer nul, en uiteindelijk geef je meer uit aan software dan je zou doen als het 40 euro per stuk was. Ook kost het runnen van zo'n 'winkel' bijna niks natuurlijk, dat zijn een paar servertjes.
Als je kijkt wat de wereldwijde omzet is in muziek, video, games, software, apps, dan denk ik dat Apple hier een heel behoorlijk deel van kan innemen. Met nog steeds een hele hoge marge, ondanks de lage prijs. En dan zijn giga-omzetten wel degelijk in zicht.

**Disclaimer: heb geen positie in Apple.
The End Times are wild
pi_95001600
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 22:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Toch heeft Apple de markt wel precies aangevoeld met goedkope en betrouwbare content die heel eenvoudig te downloaden is (en veilig).
Niemand gaat voor die euro illegale en gevaarlijke rommel downloaden, de drempel om even iets te bekijken is ongeveer nul, en uiteindelijk geef je meer uit aan software dan je zou doen als het 40 euro per stuk was. Ook kost het runnen van zo'n 'winkel' bijna niks natuurlijk, dat zijn een paar servertjes.
Als je kijkt wat de wereldwijde omzet is in muziek, video, games, software, apps, dan denk ik dat Apple hier een heel behoorlijk deel van kan innemen. Met nog steeds een hele hoge marge, ondanks de lage prijs. En dan zijn giga-omzetten wel degelijk in zicht.

**Disclaimer: heb geen positie in Apple.
Niets dan lof voor het businessmodel van iTunes, dat is briljant, Apple pakt mooi 30% voor de distributie.

Maar mijn kritiek richt zich voornamelijk op zijn motivering van de stijging. Het projecteren van de huidige omzet bij 4 filialen 1 op 1 naar 25 filialen. Beetje hetzelfde als een minister bij accijns bepaling. 1000000 pakjes sigaretten a ¤2 accijns is ¤2m, accijns verhogen naar ¤20 levert dus ¤20m op in zijn ogen :')
  zondag 3 april 2011 @ 22:23:54 #262
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95001742
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 22:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Niets dan lof voor het businessmodel van iTunes, dat is briljant, Apple pakt mooi 30% voor de distributie.

Maar mijn kritiek richt zich voornamelijk zijn motivering van de stijging. Het projecteren van de huidige omzet bij 4 filialen 1 op 1 naar 25 filialen. Beetje hetzelfde als een minister bij accijns bepaling. 1000000 pakjes sigaretten a ¤2 accijns is ¤2m, accijns verhogen naar ¤20 levert dus ¤20m op in zijn ogen :')
Nee, dat is inderdaad onzin. Maar je kunt de potentie van Apple best afzetten tegen de totale markt voor softe (digitale) goederen. En dan is er nog wel groeipotentieel.
The End Times are wild
  zondag 3 april 2011 @ 22:59:32 #263
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_95003891
Heb zo'n vaag vermoeden dat het zo'n saaie zomer zal worden met relatief weinig nieuws en een rustig omhoog kabbelende markt. Typisch zo'n zomer voor LXIV z'n porto.
  zondag 3 april 2011 @ 23:00:49 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95003971
quote:
13s.gif Op zondag 3 april 2011 22:59 schreef sitting_elfling het volgende:
Heb zo'n vaag vermoeden dat het zo'n saaie zomer zal worden met relatief weinig nieuws en een rustig omhoog kabbelende markt. Typisch zo'n zomer voor LXIV z'n porto.
Laten we het hopen! Tot nu toe gaat het prima, sta weer op het ATH.
The End Times are wild
pi_95009127
apple heeft van 6 tot 10 juni weer zo,n conferentie dat zal het aandeel wel doen veranderen. de toekomst van Ios en Mac laten ze zien, als dit goed uitpakt bij het publiek zal het in positieve zin zijn lijkt me. maar wanneer het niet goed uitpakt weet ik niet of dit nieuws zo fijn gaat zijn.
pi_95038148
Ik heb een vraag aan de beursguru's hier. Een tracker volgt naar mijn weten de index 1 op 1, precies qua weging dus. Als de index dan 0,12% zakt zoals vandaag, verwacht je dat de tracker ook 0,12% zakt toch?

Nou ben ik zelf in het bezit van de lyxor ETF LEV AEX tracker, om de uitslag te verdubbelen moet er gebruik worden gemaakt van schuldproducten, right? Als de AEX dus de gehele dag hetzelfde blijft, zal de tracker iets dalen doordat er rente moet worden betaald toch? Hoe kan het dan dat op een dag als vandaag deze tracker met 0,43% stijgt terwijl de AEX met 0,12% zakt?

Erg vind ik het natuurlijk niet, maar ik wil het wel kunnen begrijpen :)
pi_95038355
Misschien omdat er vandaag 2 fondsen ex-dividend gingen?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_95041622
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:55 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
IErg vind ik het natuurlijk niet, maar ik wil het wel kunnen begrijpen :)
In het algemeen volgen ETF's de indices nooit voor 100% omdat in veel gevallen de onderliggende waarde niet exact hetzelfde is als de index uit kostenbesparende overwegingen. De discrepantie in koersverloop wordt ook wel de trackerror genoemd.

Deze kostenbesparende overwegingen leiden er toe dat voornamelijk zwaargewichten worden gekocht voor pak'm beet 90% en 10% wordt opgevuld met derivaten om de index zo nauw mogelijk te volgen. Een verschil van 0.5% op een dag is wel veel en dat is gewoon een teken van slecht fondsbeheer of illiquiditeit (waardoor ze genoodzaakt zijn om koersverschillen toe te laten voor de beheerfee). Je zult dan ook zien dat enorm liquide ETF's zoals de SPY vrijwel geen trackerror hebben omdat de kosten gedrukt worden door de massale vraag en aanbod zodat de fondsbeheerder (=computer) minder kosten hoeft te maken om de index te 'tracken'.
Greece
  maandag 4 april 2011 @ 20:46:53 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95041908
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:42 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

In het algemeen volgen ETF's de indices nooit voor 100% omdat in veel gevallen de onderliggende waarde niet exact hetzelfde is als de index uit kostenbesparende overwegingen. De discrepantie in koersverloop wordt ook wel de trackerror genoemd.

Deze kostenbesparende overwegingen leiden er toe dat voornamelijk zwaargewichten worden gekocht voor pak'm beet 90% en 10% wordt opgevuld met derivaten om de index zo nauw mogelijk te volgen. Een verschil van 0.5% op een dag is wel veel en dat is gewoon een teken van slecht fondsbeheer of illiquiditeit (waardoor ze genoodzaakt zijn om koersverschillen toe te laten voor de beheerfee). Je zult dan ook zien dat enorm liquide ETF's zoals de SPY vrijwel geen trackerror hebben omdat de kosten gedrukt worden door de massale vraag en aanbod zodat de fondsbeheerder (=computer) minder kosten hoeft te maken om de index te 'tracken'.
Ok! Ik dacht altijd dat er precies een 'mandje' werd gekocht, dus ongeveer tot op het aandeel nauwkeurig.
The End Times are wild
pi_95042269
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:46 schreef LXIV het volgende:
Ok! Ik dacht altijd dat er precies een 'mandje' werd gekocht, dus ongeveer tot op het aandeel nauwkeurig.
Hoe meer liquide het is des te meer het percentage aandelen zal zijn uiteraard. Een klein deel wordt gebruikt voor derivaten om de error klein te houden. Je kunt op de websites van de trackers zien hoe de exacte samenstelling is.
Greece
  maandag 4 april 2011 @ 21:25:02 #271
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_95044663
Verder koop je natuurlijk als particulier op de secundaire markt slechts een unit van de ETF. Op de primaire markt wordt over het algemeen maar één keer per dag ingekocht. Daarnaast ligt het er aan hoeveel market makers de fondsbeheerders in dienst hebben om de boel liquide te houden.
The more debt, the better
  maandag 4 april 2011 @ 21:25:31 #272
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95044692
Waar zijn trouwens de shorters, die de afgelopen jaren hier steeds kwamen verkondigen dat de aandelenmarkt spoedig ging crashen, tot 120 oid, en dat ze volop in de puts zaten?
Zolang je die ziet kun je met een gerust hart long zitten, want dan gebeurt er toch niks. Maar die stilte vanaf dat front maakt me lichtelijk nerveus. Misschien moet ik wat leverage afbouwen, al heb ik daar niet zo'n zin in.
The End Times are wild
pi_95044975
Maar alle bovenstaande verklaringen zijn in mijn ogen nog stteds niet genoeg om dit verschil van 0,55% richting de plus te verklaren? Richting de min zou het in de rentes kunnen zitten, maar nu..
  maandag 4 april 2011 @ 21:31:12 #274
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95045068
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:29 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Maar alle bovenstaande verklaringen zijn in mijn ogen nog stteds niet genoeg om dit verschil van 0,55% richting de plus te verklaren? Richting de min zou het in de rentes kunnen zitten, maar nu..
Misschien waren ze underweight in een aandeel dat vandaag toevallig meer dan de AEX gezakt is en overweight in een aandeel dat toevallig meer dan de AEX gestegen is. Dat kan toch? Al vind ik 0,55% wel heel veel.
The End Times are wild
  maandag 4 april 2011 @ 21:33:46 #275
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_95045265
quote:
Instituten kopen vaak aan het einde van de dag in (uurtje of vier). Toen stond de AEX nog in het groen + je ETF is leveraged dus dat gaat sneller een kant op. Maar zonder de totale inhoud van de ETF en de hoeveelheid leverage die er op zit te weten, is het zo moeilijk te zeggen.
The more debt, the better
  maandag 4 april 2011 @ 22:53:50 #276
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95050821
Vraagje, stel je koopt 'Aandeel X' voor ¤10. Deze stijgt in de periodes daaropvolgend tot ¤50 en besluit dividend uit te keren van ¤1.

Wat is jullie 'rendement uit winstuitkeringen'? 10% of 2% ?
pi_95053809
Aantal puts gekocht in DGW op basis van mogelijke fraude :)

quote:
DGW is a Massive Fraud, Overstating Revenue by Over One Hundred Times.
DGW is overstating its revenue by over one hundred times. It recently reported 2010 revenue of
RMB 1.0 billion (US$154.4 million), up from reported revenue of RMB 783.4 million
(US$114.8 million) in 2009.1 In reality, DGWs 2009 revenue was RMB 3.3 million (US$0.3
million) to RMB 5.6 million (US$0.8 million). Our research indicates that 2010 revenue did not
meaningfully grow.
pi_95055098
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:53 schreef Sokz het volgende:
Vraagje, stel je koopt 'Aandeel X' voor ¤10. Deze stijgt in de periodes daaropvolgend tot ¤50 en besluit dividend uit te keren van ¤1.

Wat is jullie 'rendement uit winstuitkeringen'? 10% of 2% ?
Dat ligt aan de context. In de spreadsheet die ik voor mijn eigen rendement bij houd, zou ik 10 % noteren. Als ik het dividendrendement van dit aandeel aan iemand anders zou meedelen, dan zou ik 2 % zeggen.
pi_95056064
Wat houdt ex-dividend nou precies in? Ik heb 30 euro Randstad staan als overig bij Binckbank. Kan dit meer waard worden of verkoop ik dit?
pi_95056712
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 01:09 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Wat houdt ex-dividend nou precies in? Ik heb 30 euro Randstad staan als overig bij Binckbank. Kan dit meer waard worden of verkoop ik dit?
Ex dividend betekent dat het dividend vergeven is. Een aandeel noteert meestal lager als het ex dividend gaat omdat er dan niet binnen korte termijn meer dividend mee kan worden verkregen, en omdat het nooit zeker is of er het volgende jaar en de jaren daarop wel dividend uitgekeerd wordt. Die 30 Euro lijkt mij het dividend dat je gekregen hebt, als het om cash-dividend gaat wordt het volgens mij gewoon op je effectenrekening bijgeschreven, als het om stock-dividend gaat is er dus sprake van een vergroting van je portefeuille.
  dinsdag 5 april 2011 @ 09:11:17 #281
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95058791
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:30 schreef jaco het volgende:

Dat ligt aan de context. In de spreadsheet die ik voor mijn eigen rendement bij houd, zou ik 10 % noteren. Als ik het dividendrendement van dit aandeel aan iemand anders zou meedelen, dan zou ik 2 % zeggen.
Vervolgvraag, je was zo handig geweest om in 2001 KPN te kopen aan ¤3,- Tegenwoordig geven ze ¤0,80 dividend/year. Zou je nu ook 26% rendement noteren? :P
pi_95061290
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 09:11 schreef Sokz het volgende:

[..]

Vervolgvraag, je was zo handig geweest om in 2001 KPN te kopen aan ¤3,- Tegenwoordig geven ze ¤0,80 dividend/year. Zou je nu ook 26% rendement noteren? :P
Nee. Ik houd het zelf per jaar bij. Ik maak een lijst van mijn assets volgens de slotkoersen van 31 december. (Dit moet toch al voor de belastingdienst). Dan stel ik mijn jaarrendement vast, verdeeld over dividend/rente en koerswinst. Die ¤0,80 zou ik dus delen door de koers van KPN op 1 januari van dat jaar om een indruk te krijgen van het dividendrendement.

Het is een persoonlijke keuze hoe je tegen je rendement aan wilt kijken. Jouw voorstel kan een valide methode zijn voor een belegger die z'n aandeel meer als een soort obligatie beschouwd en deze voor zeer lange tijd in portefeuille heeft.
  dinsdag 5 april 2011 @ 17:20:04 #283
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_95077637
quote:
Het goede antwoord viel al snel. De oplossing zit namelijk in het ex-dividend gaan van twee aandelen in de AEX (Randstad en Philips). Samen was dit verantwoordelijk voor ongeveer 1.07 indexpunt.

Het leek alsof de AEX daalde die dag, maar als je alle aandelen zou hebben zou je wel degelijk rijker worden die dag. Want de AEX verliest dan wel 0.45 punt, maar je ontvangt 1.07 punt aan dividendwaarde. De future op de AEX (de FTI) steeg ook in waarde om deze reden.

Bezitters van alle AEX aandelen kregen er dus 1.07 - 0.45 = 0.62 punt bij ofwel +0.17%. Verder heb je een ETF met multiplier, dus +0.34% zou je verwachten. Er is verder nooit zo gek veel handel in die dingen, dus het kan zijn dat de laatst gedane koers op een wat afwijkend niveau staat (bv laatste trade was op het offer van de spread).

(Verder zou ik trouwens afblijven van de leveraged ETF's - ik ga voor "gewone" ETF's ;) )

Ohja de prijs (bos bloemen) voor het goede en snelle antwoord gaat naar "fedsingularity" *O* En de poedelprijs voor de misser naar Mendeljev

[ Bericht 7% gewijzigd door macondo op 05-04-2011 17:26:03 ]
Overal verstand van.
pi_95078106
Ik vermoedde al dat het dividend er iets mee te maken had, bedankt voor de duidelijke uitleg *O*
pi_95078786
Die uitleg is helemaal niet goed omdat een ETF als enige doel heeft om de koers van de index zo goed mogelijk te volgen. Als de index dividend krijgt, krijgt de ETF dat ook uitgekeerd. Om de trackerror zo klein mogelijk te houden (= belangrijkste parameter voor het goede functioneren van een ETF) is het niet verstandig om als ETF stockdividend uitgekeerd te krijgen omdat je dan wegingsverschillen krijgt (voor een liquide ETF maakt dat minder uit). Daarnaast keert de ETF zelf ook dividend uit waardoor je op het moment van uitkeren (is 1x per jaar voor dat fonds) een enorme koersval zou krijgen volgens de methode van macondo waarbij de reele performance wordt weergegeven. De bekendste ETF's van iShares laten bijna allemaal een perfecte track zien wat dus inhoudt dat de dividenden cash aangehouden worden of niet meegenomen worden in de weging. Voor de FTI is dat een heel ander verhaal omdat futureshouders geen dividend uitgekeerd krijgen maar dat compenseren in de koers.

Om die reden is het ex-dividend gaan geen goed argument voor het stijgen van een ETF.
Greece
  dinsdag 5 april 2011 @ 18:53:28 #286
57047 macondo
pi_95081513
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:49 schreef Mendeljev het volgende:
Die uitleg is helemaal niet goed omdat een ETF als enige doel heeft om de koers van de index zo goed mogelijk te volgen.
Nee, de ETF heeft als doel om het rendement van de total return index te volgen, dus de index plus het dividend.

quote:
Als de index dividend krijgt, krijgt de ETF dat ook uitgekeerd.
Klopt, en daarom wordt een ETF meer waard als de onderliggende componenten dividend uitkeren. De ETF spaart het dividend op, en keert het bijvoorbeeld één keer per kwartaal uit.

quote:
Om de trackerror zo klein mogelijk te houden (= belangrijkste parameter voor het goede functioneren van een ETF) is het niet verstandig om als ETF stockdividend uitgekeerd te krijgen omdat je dan wegingsverschillen krijgt (voor een liquide ETF maakt dat minder uit). Daarnaast keert de ETF zelf ook dividend uit waardoor je op het moment van uitkeren (is 1x per jaar voor dat fonds) een enorme koersval zou krijgen volgens de methode van macondo waarbij de reele performance wordt weergegeven. De bekendste ETF's van iShares laten bijna allemaal een perfecte track zien wat dus inhoudt dat de dividenden cash aangehouden worden of niet meegenomen worden in de weging. Voor de FTI is dat een heel ander verhaal omdat futureshouders geen dividend uitgekeerd krijgen maar dat compenseren in de koers.
Stockdividend doet hier niet ter zake, en dat de ETF het geincasseerde dividend doorgeeft klopt. Als de ETF ex-dividend gaat zakt het aandeel natuurlijk, maar wat is daar relevant aan?

quote:
Om die reden is het ex-dividend gaan geen goed argument voor het stijgen van een ETF.
Als onderliggende fondsen ex-dividend gaan, zal de ETF wel degelijk een beter rendement laten zien dan de index. Mendeljev, je combineert een stellige overtuiging van je eigen gelijk met de neiging de plank regelmatig mis te slaan. Niet handig, en al helemaal niet in de effectenmarkt. Maar ik begrijp dat je niet snel overtuigt zal worden, dus doen we het anders:

Komende vrijdag gaat KPN ex-dividend, maakt behoorlijk veel uit. De index zal er iets minder dan een puntje door zakken, en de ETF's zullen daarom beter presteren.
Overal verstand van.
  dinsdag 5 april 2011 @ 19:56:03 #287
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95085169
Waaruit wordt meestal stockdividend betaald? Agio of winstreserve?
pi_95085769
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 18:53 schreef macondo het volgende:
Nee, de ETF heeft als doel om het rendement van de total return index te volgen, dus de index plus het dividend.
De total return wordt niet helemaal gevolgd omdat er periodieke winstuitkeringen zijn waardoor het ontvangen dividend een tijdje niets doet. Ik vermoed dat de rente op het ontvangen dividend gewoon voor rekening van de ETF-beheerder is. De SPY is wereldwijd de meest verhandelde ETF o.a. omdat zij wel in de buurt komen van de ex-dividend data door 3-maandelijks dividend uit te keren (wat de houder zelf weer kan herinvesteren). Om die reden volgt de SPY de S&P500 ook zo goed op de koers. Daarom zou het uitgangspunt van een ETF het volgen van index zelf moeten zijn ipv total return te volgen omdat dat leidt tot een buy&hold constructie wat de weging niet ten goede komt. Zo veel mogelijk dividenduitkeringen vergroot de benadering op de totale return.

Wat betreft de rest van je verhaal heb je gelijk aangezien ik in de veronderstelling verkeerde dat de leverage er enkel toe diende om het koersrendement te vergroten waarbij dividendbetalingen de marktrente zou neutraliseren bij een leverage van 1 (rente en dividend komt aardig in de buurt van elkaar). Een goede leveraged ETF kan namelijk de rentebetalingen geautomatiseerd koppelen aan de ex-dividend data zodat de ETF bijna altijd met een factor 2 meebeweegt wat het meest gunstige is voor mensen die houden van leverage. Ik heb er verder geen zicht op hoe deze ETF precies te werk gaat dus neem ik de genoemde argumenten maar voor lief. Indien het een goede ETF betreft heb ik gewoon gelijk.
Greece
  dinsdag 5 april 2011 @ 21:57:01 #289
57047 macondo
pi_95093156
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:04 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

De total return wordt niet helemaal gevolgd omdat er periodieke winstuitkeringen zijn waardoor het ontvangen dividend een tijdje niets doet. Ik vermoed dat de rente op het ontvangen dividend gewoon voor rekening van de ETF-beheerder is. De SPY is wereldwijd de meest verhandelde ETF o.a. omdat zij wel in de buurt komen van de ex-dividend data door 3-maandelijks dividend uit te keren (wat de houder zelf weer kan herinvesteren). Om die reden volgt de SPY de S&P500 ook zo goed op de koers. Daarom zou het uitgangspunt van een ETF het volgen van index zelf moeten zijn ipv total return te volgen omdat dat leidt tot een buy&hold constructie wat de weging niet ten goede komt. Zo veel mogelijk dividenduitkeringen vergroot de benadering op de totale return.

Wat betreft de rest van je verhaal heb je gelijk aangezien ik in de veronderstelling verkeerde dat de leverage er enkel toe diende om het koersrendement te vergroten waarbij dividendbetalingen de marktrente zou neutraliseren bij een leverage van 1 (rente en dividend komt aardig in de buurt van elkaar). Een goede leveraged ETF kan namelijk de rentebetalingen geautomatiseerd koppelen aan de ex-dividend data zodat de ETF bijna altijd met een factor 2 meebeweegt wat het meest gunstige is voor mensen die houden van leverage. Ik heb er verder geen zicht op hoe deze ETF precies te werk gaat dus neem ik de genoemde argumenten maar voor lief. Indien het een goede ETF betreft heb ik gewoon gelijk.
Ah, ga jij nu voor ons bepalen wat een goede ETF is - het moet niet gekker worden :D Maar beste Mendeljev, aanstaande vrijdag 8 april gaan we even vergelijken wat er een beter rendement laat zien. De AEX trackers of de AEX index. Ik zeg de ETF's, want de AEX heeft het ex-dividend van KPN. Wilde je nog iets inzetten?
Overal verstand van.
pi_95094126
Heb de laatste tijd stil gezeten, met hier en daar een uitzondering. Afstuderen gaat voor op het moment. Wel ben ik speculatief in Citigroup gestapt. Citi heeft namelijk aangekondigd meer dan 2 miljard dollar in de Aziatische activiteiten te stoppen en op 6 mei volgt er een 10:1 reverse stock split. Het aantal uitstaande aandelen gaat dan van 29 miljard naar 2,9 miljard en wat betekent dat de koers van grofweg $5 naar $50 gaat. Dit betekent dat institutionele beleggers het aandeel nu wél in de selectie op mogen nemen (onder $5 niet) en gezien het aantal buy recommendations op WS verwacht ik dus wel wat belangstelling...
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:16:54 #291
57047 macondo
pi_95094658
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:10 schreef Dalliance het volgende:
Heb de laatste tijd stil gezeten, met hier en daar een uitzondering. Afstuderen gaat voor op het moment. Wel ben ik speculatief in Citigroup gestapt. Citi heeft namelijk aangekondigd meer dan 2 miljard dollar in de Aziatische activiteiten te stoppen en op 6 mei volgt er een 10:1 reverse stock split. Het aantal uitstaande aandelen gaat dan van 29 miljard naar 2,9 miljard en wat betekent dat de koers van grofweg $5 naar $50 gaat. Dit betekent dat institutionele beleggers het aandeel nu wél in de selectie op mogen nemen (onder $5 niet) en gezien het aantal buy recommendations op WS verwacht ik dus wel wat belangstelling...
Heb je er bronnen voor dat instituten geen aandelen onder de 5$ mogen kopen? Lijkt mij op zijn zachtst gezegd vrij onwaarschijnlijk.
Overal verstand van.
pi_95095620
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 21:57 schreef macondo het volgende:
Ah, ga jij nu voor ons bepalen wat een goede ETF is - het moet niet gekker worden :D Maar beste Mendeljev, aanstaande vrijdag 8 april gaan we even vergelijken wat er een beter rendement laat zien. De AEX trackers of de AEX index. Ik zeg de ETF's, want de AEX heeft het ex-dividend van KPN. Wilde je nog iets inzetten?
Hoezo moet het niet gekker worden? Ik beschrijf een hypothetisch uitgangspunt waarbij een leveraged ETF zo efficient mogelijk opereert door ex-dividend data te koppelen aan rentevergoedingsdagen zodat er niet onnodig cash wordt aangehouden en de koers van de ETF een vaste leverage vormt met de index (= ideale situatie voor beleggers). Mocht er toch cash overblijven dan kan de ETF dat aan het eind van het jaar uitkeren. Deze situatie is het meest gunstige om de trackerror op zowel de assets als de koers te minimaliseren. Als je hier wat over op te merken hebt moet je dat vooral doen.

Dat gezegd hebbende gaat deze discussie helemaal niet over het wel of niet stijgen van een reguliere ETF na ex-dividend, dat maak jij er van. In een normaal geval zou daar inderdaad sprake van zijn maar nogmaals, iedere ETF heeft een werkwijze die voor jij en ik niet beschikbaar is om te doorzien. Verschillen door weging, verplichtingen en liquiditeit kunnen discrepanties veroorzaken die niet stroken met de onderliggende waarde. Een weddenschap hierop afsluiten is dan ook idioot en bevestigt helemaal geen gelijk. Ook als de kans hierop 99% is.
Greece
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:51:48 #293
57047 macondo
pi_95097327
Mendeljev, de vraag was waarom de ETF van Kabouter Plofkop steeg terwijl de AEX daalde. Dat heb ik uitgelegd. Jij liep nog iets te verkondigen over slecht beheer etc, en moeilijke verhalen op te houden terwijl je het simpele antwoord niet wist. En dan stel je botweg "Die uitleg is helemaal niet goed".

Je kan wel moeilijk lopen doen door volkomen irrelevante bijzaken er bij te halen (stockdividend, dividend als rente compensatie, frequentie van dividend van ETF, blabla) maar volgens mij begrijp je de kern nog steeds niet.
Overal verstand van.
pi_95099870
Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie niet gekeken heb naar ex-dividend en het verschil op trackerror afwimpelde, nu zou die dividendverklaring gewoon goed zijn bij een normale ETF maar het bleek bij nader inzien te gaan om een 100% leveraged ETF waarbij ik besefte dat dergelijke ETF's helemaal niet bestaan om dividendwinsten te behalen maar om winst te maken op volatiliteit. Een goede ETF-beheerder zet zo'n fonds zodanig in elkaar om de klant maximaal te laten profiteren van koersbewegingen door zo min mogelijk cash in de assets aan te houden, bij de huidige dividend- en rentestanden streept dat elkaar min of meer weg en de computer kan dat gewoon managen door bij ex-dividend de rente partieel af te lossen. In dit geval heeft het dividend weinig invloed op de koers en zou het onder ideale omstandigheden neerwaarts bewegen. Toch bewoog de ETF opwaarts wat ik dan versta onder mismanagement. Dit is eigenlijk de reden waarom je verklaring niet geheel pakkend is voor dat type ETF's.

De kern van het verhaal is dus dat je verklaring klopt omdat deze specifieke ETF haar cashstromen niet ideaal alloceert ten gunste van de belegger. Maar iets meer credits komt je wel toe.. ;)
Greece
pi_95106474
quote:
Heb je er bronnen voor dat instituten geen aandelen onder de 5$ mogen kopen? Lijkt mij op zijn zachtst gezegd vrij onwaarschijnlijk.
Het gaat om sommige institutionele beleggers. Daarnaast kan ik geen bronnen vinden anders dan een aantal artikelen, zoals:

Citigroup's 10 to 1 longshot
Top bank stocks for 2011

Wel kwam ik nog een leuke link tegen met overzichten van managers zoals Buffet en de posities die zij in portfolio hebben.
pi_95109144
@Mendeljev en @macondo, thanks beide voor de mooie discussie! :) Ik ga in ieder geval binnenkort eens even nalezen hoe het precies zit bij mijn tracker, onwijs slecht dat ik dat niet eerder heb gedaan..
  woensdag 6 april 2011 @ 10:42:56 #297
57047 macondo
pi_95110765
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 09:54 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
@Mendeljev en @macondo, thanks beide voor de mooie discussie! :) Ik ga in ieder geval binnenkort eens even nalezen hoe het precies zit bij mijn tracker, onwijs slecht dat ik dat niet eerder heb gedaan..
ETF's zijn simpel, geen inlezen voor nodig. Dat is juist de charme. Wel is het rekenkundig niet mogelijk om de performance van de AEX keer 2 te volgen. Reken maar uit wat er gebeurt als de AEX zakt van 370 naar 340, en de dag er na weer stijgt naar 370 ;)
Overal verstand van.
pi_95112358
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:42 schreef macondo het volgende:

[..]

ETF's zijn simpel, geen inlezen voor nodig. Dat is juist de charme. Wel is het rekenkundig niet mogelijk om de performance van de AEX keer 2 te volgen. Reken maar uit wat er gebeurt als de AEX zakt van 370 naar 340, en de dag er na weer stijgt naar 370 ;)
Leverage van een ETF is ook nergens voor nodig, desnoods maak je er zelf een structured product van. Koop de ETF en hussel wat opties/futures door elkaar om ong. hetzelfde effect te krijgen. Scheelt kosten lijkt me.
  woensdag 6 april 2011 @ 12:11:11 #299
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95113995
Weet iemand hier de LSE ticker van Gazprom? Op Google finance vindt die de chart niet. :S
Wat vinden jullie trouwens van Gazprom?
pi_95114061
OGZD

Tja, staat als meerdeheidsaandeelhouder. Toch wel een 'politiek' bedrijf.

Yahoo heeft em gewoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')