Wat eigenlijk gewoon een ander woord is voor 'we naaien het volk omdat dat praktisch is'.quote:Op donderdag 17 maart 2011 01:00 schreef sneakypete het volgende:
Hij constateert enkel dat er zoiets bestaat als real-politik
Niet? Wat mankeert er aan dan?quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:37 schreef sneakypete het volgende:
Wat een irritante, Marxistische aansteller is die Chomsky toch.
'Boehoe Amerika is tegen democratie in landen als Egypte'. Het leuke is dat hij eigenlijk ook haarfijn uitlegt waarom het misschien ook wel een dom idee is, of in elk geval iets om met argusogen naar te kijken. Hij noemt wat cijfers over de ideetjes van de doorsnee Arabier en dat liegt er niet om.
Je bent het levende bewijs van zijn gelijkquote:Dan liever dat die landen door een rationelere elite geregeerd worden, waarmee je zaken kunt doen.
Deze speech zou wel het summa der linkse stukjes mogen heten. Amerika, het kapitalisme, dat is het grote boze kwaad waarzonder de wereld een stuk beter af zou zijn. Dan zou Chomsky niet eens zijn muil mogen open doen, maar goed.
Het conservatisme regeert in Amerika, dus wat maak je je druk over het vermeende feit dat conservatieve teksten in de minderheid zijn? Sowieso verdient je claim dat conservatieve stukjes in de minderheid zijn natuurlijk wel onderbouwing, anders ben je dingen aan het claimen om je "gelijk" te krijgen op basis van je dikke duim en een verkapte poging om medelijden te krijgen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:14 schreef Illiberal het volgende:
Als Amerika zo imperiaal is, waarom zijn al die schrijvers, intellectuelen en filmmakers dan zo anti-amerikaans?
Is het hele idee van een imperium niet dat je ook imperiale cultuur hebt? Waarom zijn (neo)conservatieve stukjes dan in de minderheid?
Gewoon weer een stukje weg-met-ons. De beste man vangt anders wel een mooi zakcentje van de Amerikaanse overheid.
De analyse van Chomsky is helder en accuraat. Terecht uit hij kritiek op de houding van het westen jegens landen als Egypte en Libie. Het mag geen geheim heten dat wij vooral aan onszelf denken en daardoor zelfs de wandaden van een dictator door de vingers zien. Tenzij diezelfde tiran ons tegen de haren instrijkt. Dan wordt er plots geroepen om een invasie. Het is een misselijkmakende mentaliteit.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:37 schreef sneakypete het volgende:
Wat een irritante, Marxistische aansteller is die Chomsky toch.
'Boehoe Amerika is tegen democratie in landen als Egypte'. Het leuke is dat hij eigenlijk ook haarfijn uitlegt waarom het misschien ook wel een dom idee is, of in elk geval iets om met argusogen naar te kijken. Hij noemt wat cijfers over de ideetjes van de doorsnee Arabier en dat liegt er niet om.
Dan liever dat die landen door een rationelere elite geregeerd worden, waarmee je zaken kunt doen.
Deze speech zou wel het summa der linkse stukjes mogen heten. Amerika, het kapitalisme, dat is het grote boze kwaad waarzonder de wereld een stuk beter af zou zijn. Dan zou Chomsky niet eens zijn muil mogen open doen, maar goed.
Repressieve tolerantie vriend, het is een bitch.quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:14 schreef Illiberal het volgende:
Als Amerika zo imperiaal is, waarom zijn al die schrijvers, intellectuelen en filmmakers dan zo anti-amerikaans?
Is het hele idee van een imperium niet dat je ook imperiale cultuur hebt? Waarom zijn (neo)conservatieve stukjes dan in de minderheid?
Gewoon weer een stukje weg-met-ons. De beste man vangt anders wel een mooi zakcentje van de Amerikaanse overheid.
Wat ik wel lastig vind in deze kwestie, is het idee dat als andere - niet Westerse - landen welvarender worden en meer invloed krijgen op het wereldtoneel dat onherroepelijk ten koste gaat van ons. Denk aan grondstofverbruik, stijgende productiekosten, toenmende concurrentie etc. Dat maakt het onderhouden van de verzorgingsstaat alleen maar lastiger, naast de problemen die we nog gaan krijgen met de vergrijzing.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De analyse van Chomsky is helder en accuraat. Terecht uit hij kritiek op de houding van het westen jegens landen als Egypte en Libie. Het mag geen geheim heten dat wij vooral aan onszelf denken en daardoor zelfs de wandaden van een dictator door de vingers zien. Tenzij diezelfde tiran ons tegen de haren instrijkt. Dan wordt er plots geroepen om een invasie. Het is een misselijkmakende mentaliteit.
Verder bepleit Chomsky nergens dat de VS zijn positie als supermacht op dient te geven. Wat ik proef uit zijn verhaal, is dat hij graag een koerswijziging ziet. En die mening deel ik. Wat heb je aan morele superioriteit als deze is gebaseerd op fabeltjes?
Wie is toch de hele tijd die "ons".quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:45 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Wat ik wel lastig vind in deze kwestie, is het idee dat als andere - niet Westerse - landen welvarender worden en meer invloed krijgen op het wereldtoneel dat onherroepelijk ten koste gaat van ons. Denk aan grondstofverbruik, stijgende productiekosten, toenmende concurrentie etc. Dat maakt het onderhouden van de verzorgingsstaat alleen maar lastiger, naast de problemen die we nog gaan krijgen met de vergrijzing.
Rechts gelooft dat die elite voor hun belangen opkomt. Dat, en ze geloven ook dat, als ze maar hard genoeg werken, ze ooit zelf tot die elite behoren, dus dan wil je niet nu de macht en rijkdom ervan inperken. Dan schieten ze hun toekomstige zelf in de voet.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:41 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Repressieve tolerantie vriend, het is een bitch.
Beetje jammer dat dit de zoveelste links-rechts discussie dreigt te worden. Het gaat om de invloed van een kleine elite, links of rechts (rechts heeft daar toch zo'n hekel aan, waarom is het dan een links stuk?).
Oh? Dacht je dat? Dan zou ik maar eens nalezen wat Bill Gates daarover zegt, die komt tot een hele andere conclusie namelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wie is toch de hele tijd die "ons".
Als alle miljardairs ter wereld hun halve vermogen besteden aan redelijke prijzen, salarissen, en arbeids/levens-omstandigheden ipv winstmaximalisatie en oorlog voeren, zijn alle problemen voorbij.
Ons, jeweetwel: de Nederlandse samenleving als onafhankelijke politieke entiteit. Als land, in de zin van BNP etc., gaan we er op achteruit wanneer de tweedewereld landen welvarender worden.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wie is toch de hele tijd die "ons".
Als alle miljardairs ter wereld hun halve vermogen besteden aan redelijke prijzen, salarissen, en arbeids/levens-omstandigheden ipv winstmaximalisatie en oorlog voeren, zijn alle problemen voorbij.
Dat dat ten kosten zou gaan van "ons", in de zin van de algemene populatie in westerse landen, is een leugen.
Aangezien vrijwel al onze welvaart over de rug van anderen is gecreëerd is het niet meer dan logisch dat het ooit zal eindigen. Er is geen enkel moreel argument om de huidige situatie voort te laten bestaan.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:52 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ons, jeweetwel: de Nederlandse samenleving als onafhankelijke politieke entiteit. Als land, in de zin van BNP etc., gaan we er op achteruit wanneer de tweedewereld landen welvarender worden.
Dat is gewoon niet waar. Dat is de angst die de elite ons aan praat. Net als de angst voor communisten of moslims. Verdeel-en-heers.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:52 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ons, jeweetwel: de Nederlandse samenleving als onafhankelijke politieke entiteit. Als land, in de zin van BNP etc., gaan we er op achteruit wanneer de tweedewereld landen welvarender worden.
De elite is het niet met me eens? En is dat diezelfde Bill die de helft van zijn vermogen heeft weggegeven? Mixed messages, desinformation.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh? Dacht je dat? Dan zou ik maar eens nalezen wat Bill Gates daarover zegt, die komt tot een hele andere conclusie namelijk.
Dat is inderdaad zorgwekkend. Maar die ontwikkeling dwingt ons om de huidige gang van zaken eens goed onder de loep te nemen. Onze maatschappij draait op (over)consumptie. De enige reden dat wij onze levensstijl voort kunnen zetten, is omdat men in andere delen van de wereld het stukken rustiger aan doet. Het is onvermijdelijk dat landen als China en India blijven groeien. Jij wilt kosten wat kost onze welvaartspositie handhaven. Dat kan op twee manieren: de strijd aangaan met de nieuwe generatie consumeerders of door een compleet andere weg in te slaan.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:45 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Wat ik wel lastig vind in deze kwestie, is het idee dat als andere - niet Westerse - landen welvarender worden en meer invloed krijgen op het wereldtoneel dat onherroepelijk ten koste gaat van ons. Denk aan grondstofverbruik, stijgende productiekosten, toenmende concurrentie etc. Dat maakt het onderhouden van de verzorgingsstaat alleen maar lastiger, naast de problemen die we nog gaan krijgen met de vergrijzing.
Nou, het is niet zo dat ik dat koste wat het kost wil ofzo, maar het is wel iets om te overdenken. Ook jij en Dotcomm vinden het vast niet tof als we het straks allemaal met minder moeten doen. Wat er het eerst aan zal gaan is (een deel van) de verzorgingstaat, dat lijkt me duidelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is inderdaad zorgwekkend. Maar die ontwikkeling dwingt ons om de huidige gang van zaken eens goed onder de loep te nemen. Onze maatschappij draait op (over)consumptie. De enige reden dat wij onze levensstijl voort kunnen zetten, is omdat men in andere delen van de wereld het stukken rustiger aan doet. Het is onvermijdelijk dat landen als China en India blijven groeien. Jij wilt kosten wat kost onze welvaartspositie handhaven. Dat kan op twee manieren: de strijd aangaan met de nieuwe generatie consumeerders of door een compleet andere weg in te slaan.
Ik denk dat moraal hier dan ook weinig mee te maken heeft. Wereldpolitiek is niet eerlijk, als dat wel zo zou zijn dan zaten wij hier nu niet te discussiëren.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:55 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Aangezien vrijwel al onze welvaart over de rug van anderen is gecreëerd is het niet meer dan logisch dat het ooit zal eindigen. Er is geen enkel moreel argument om de huidige situatie voort te laten bestaan.
Er bestaat nou eenmaal een globaal consumptieplafond, en die naderen we met rasse schreden omdat landen als China zich doorontwikkeen. Natuurlijk vind ik het niet prettig als ik straks genoegen moet nemen met minder. Wie wil niet deze heerlijke status quo handhaven? Echter, we weten wat ons te wachten staat en in die wetenschap zullen we moeten handelen. Je kunt natuurlijk ook wachten tot het allerlaatste moment, maar of dat raadzaam is...quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:09 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Nou, het is niet zo dat ik dat koste wat het kost wil ofzo, maar het is wel iets om te overdenken. Ook jij en Dotcomm vinden het vast niet tof als we het straks allemaal met minder moeten doen. Wat er het eerst aan zal gaan is (een deel van) de verzorgingstaat, dat lijkt me duidelijk.
Papierversnipperaar moet eens kappen met constant roeptoeteren dat het allemaal leugens zijn, want dat is niet zo. Het is zo simpel als wat: wij vergaren rijkdom omdat we hoogwaardige producten produceren en een voorsprong hebben op kennis en technologie. Tweedewereld landen als china produceren bijvoorbeeld veel, in opdracht van het Westen. Als de welvaart in China toeneemt dan moet er meer betaald worden voor de productie etc.
Oh, whatever, met jou valt toch geen discussie te voeren.quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De elite is het niet met me eens? En is dat diezelfde Bill die de helft van zijn vermogen heeft weggegeven? Mixed messages, desinformation.
Het is natuurlijk een keuze om de verzorgingsstaat aan te pakken, eentje die vooral conservatieven graag maken, en dat zijn helaas de mensen die de macht in handen hebben.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:09 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Nou, het is niet zo dat ik dat koste wat het kost wil ofzo, maar het is wel iets om te overdenken. Ook jij en Dotcomm vinden het vast niet tof als we het straks allemaal met minder moeten doen. Wat er het eerst aan zal gaan is (een deel van) de verzorgingstaat, dat lijkt me duidelijk.
Papierversnipperaar moet eens kappen met constant roeptoeteren dat het allemaal leugens zijn, want dat is niet zo. Het is zo simpel als wat: wij vergaren rijkdom omdat we hoogwaardige producten produceren en een voorsprong hebben op kennis en technologie. Tweedewereld landen als china produceren bijvoorbeeld veel, in opdracht van het Westen. Als de welvaart in China toeneemt dan moet er meer betaald worden voor de productie etc.
Jawel hoor, maar dan moet je dat op een eerlijke manier doen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, whatever, met jou valt toch geen discussie te voeren.
Ik ben het met je eens, maar wat zouden we kunnen doen? Het is een enorm sociaal dilemma, aan de ene kant is consumeren lekker en geeft het status, aan de andere kant is het voor iedereen beter als we gaan minderen. Op individueel niveau is het rationeel om te consumeren, want status en genot (en het idee dat jij er op achteruit gaat als je mindert en de rest niet - waarom zou je erop vertrouwen dat de ander meewerkt?). En op collectief niveau is het rationeel om te minderen, want anders gaan we er op lange termijn helemaal aan onderdoor.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er bestaat nou eenmaal een globaal consumptieplafond, en die naderen we met rasse schreden omdat landen als China zich doorontwikkeen. Natuurlijk vind ik het niet prettig als ik straks genoegen moet nemen met minder. Wie wil niet deze heerlijke status quo handhaven? Echter, we weten wat ons te wachten staat en in die wetenschap zullen we moeten handelen. Je kunt natuurlijk ook wachten tot het allerlaatste moment, maar of dat raadzaam is...
Over welke "we" hebben we het de hele tijd? Heb je het nou over een "hoogwaardige" sector rond Oss die net door Amerikanen is gesloopt?quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:09 schreef Compatibel het volgende:
Papierversnipperaar moet eens kappen met constant roeptoeteren dat het allemaal leugens zijn, want dat is niet zo. Het is zo simpel als wat: wij vergaren rijkdom omdat we hoogwaardige producten produceren en een voorsprong hebben op kennis en technologie
Nederland, denk aan BNP etc.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Over welke "we" hebben we het de hele tijd? Heb je het nou over een "hoogwaardige" sector rond Oss die net door Amerikanen is gesloopt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |