abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 16 maart 2011 @ 12:53:13 #1
43556 miss_dynastie
pi_94187812
De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 5.000 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 5.000 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 5.000 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 5.000 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor het verhoogd collegegeld is 1 september 2011, voor de wijzigingen in studiefinanciering is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.

De nieuwe regeling

Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.

Vorige topics (voor meer info)

[ Bericht 15% gewijzigd door GlowMouse op 21-03-2011 16:14:41 ]
  † In Memoriam † woensdag 16 maart 2011 @ 12:54:38 #2
43556 miss_dynastie
pi_94187860
En mijn laatste post:
quote:
13s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:59 schreef CyCly het volgende:

[..]

Ja, inderdaad!! Maaaar volgens Zijlstra zouden studenten al lang op te hoogte zijn door de media en zouden ze dus al genoeg tijd hebben gehad om zich erop voor te bereiden!!
Met dat argument kunnen ze dan ook, hup, de hypotheekrenteaftrek afschaffen of beperken, mensen weten toch al jaaaaaaren dat dat eraan zit te komen, terwijl de langstudeerboete (boete! for crying out loud!) een geheel nieuw fenomeen is. Maar nee, stel je voor........ ik hoop op een wijze tweede en eerste kamer!
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:56:10 #3
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94187915
Ik zou eerder zeggen dat je studieschuld ook mag aftrekken.
pi_94187985
-

[ Bericht 99% gewijzigd door dotCommunism op 16-03-2011 12:59:09 ]
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_94188063
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:54 schreef miss_dynastie het volgende:
En mijn laatste post:

[..]

Met dat argument kunnen ze dan ook, hup, de hypotheekrenteaftrek afschaffen of beperken, mensen weten toch al jaaaaaaren dat dat eraan zit te komen, terwijl de langstudeerboete (boete! for crying out loud!) een geheel nieuw fenomeen is. Maar nee, stel je voor........ ik hoop op een wijze tweede en eerste kamer!
Ik hoop ook dat dit voorstel niet door de 1e kamer komt! Ik ben dan ook erg nieuwsgierig hoe de zetelverdeling uiteindelijk zal zijn.
After all, tomorrow is another day.
pi_94188259
Naar het schijnt is de 50plus partij ook tegen het voorstel, maar goed, dat is maar afwachten. Misschien ruilen ze het wel uit met het kabinet voor iets waar de babyboomers profijt van hebben. ;(
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:17:49 #7
302853 themole
graaft totaal door.
pi_94188718
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:05 schreef dotCommunism het volgende:
Naar het schijnt is de 50plus partij ook tegen het voorstel, maar goed, dat is maar afwachten. Misschien ruilen ze het wel uit met het kabinet voor iets waar de babyboomers profijt van hebben. ;(
Waarschijnlijk iets met pensioenen. :')
Niet altijd serieus
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:24:05 #8
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94188918
Deze maatregel past in een bredere maatschappelijke beweging. De eisen worden steeds verder opgeschroefd.

Zag in R&P een user met allerlei psychische problemen, die niet tegen stress kan: Die kan straks niet meer studeren dus.

Een 'normaal' leven lijkt steeds meer weggelegd voor de 100% fitten. De rest staat aan de kant, en gaat maar kleien in een sociale werkplaats, als de regering zin heeft daar geld aan uit te geven tenminste.
pi_94188988
Weet iemand of die boete gelijk tijdens je studie terug betaald moet worden? Of dat dat zeg maar op de grote hoop 'studieschuld' komt. Ik zal, wil ik gaan studeren die boete moeten gaan 'slikken'. Als ik dit eerder had geweten had ik deze route die ik nu volg nooit gevolgd. Het is ook echt oneerlijk dat de regeling ook gaat gelden voor zittende studenten.

En ik heb eerlijk gezegd geen hoop wbt de Eerste Kamer. Als de RvS en de Tweede Kamer het al hebben goedgekeurd, kan er dan echt nog zoveel veranderen dat het helemaal niet doorgaat? Aan uitstel van een jaar heb ik niks want val er dan nog steeds onder...
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:26:57 #10
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94189005
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:26 schreef Nailpolish het volgende:
Weet iemand of die boete gelijk tijdens je studie terug betaald moet worden? Of dat dat zeg maar op de grote hoop 'studieschuld' komt. Ik zal, wil ik gaan studeren die boete moeten gaan 'slikken'. Als ik dit eerder had geweten had ik deze route die ik nu volg nooit gevolgd. Het is ook echt oneerlijk dat de regeling ook gaat gelden voor zittende studenten.

En ik heb eerlijk gezegd geen hoop wbt de Eerste Kamer. Als de RvS en de Tweede Kamer het al hebben goedgekeurd, kan er dan echt nog zoveel veranderen dat het helemaal niet doorgaat? Aan uitstel van een jaar heb ik niks want val er dan nog steeds onder...
Je krijgt 20 jaar toch :?

En er komt nog een EK zetelverdeling.
AFC AJAX
  † In Memoriam † woensdag 16 maart 2011 @ 13:28:47 #11
43556 miss_dynastie
pi_94189074
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:26 schreef Nailpolish het volgende:
Ja hoor, de eerste kamer is geen kamer van ja-knikkers. Google maar eens op EPD, bijvoorbeeld. Grote kans dat dat er helemaal niet gaat komen, of alleen in aangepaste vorm.
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:31:55 #12
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94189173
Het is geen boete, het is een hoger collegegeld.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:31:57 #13
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94189174
quote:
15s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:26 schreef msnk het volgende:

[..]

Je krijgt 20 jaar toch :?

En er komt nog een EK zetelverdeling.
Nou momenteel hebben we 15 jaar om de studieschuld terug te betalen. (Eigenlijk 17, want volgens mij hoef je de eerste 2 jaar nadat je afgestudeerd bent niet terug te betalen.) Maar ik vermoed dat die boete direct betaald zal moeten worden, want anders krijgt Zijlstra niet snel genoeg zijn geld.
pi_94189389
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:31 schreef GlowMouse het volgende:
Het is geen boete, het is een hoger collegegeld.
Het is het normale collegeld plus een boete.
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:40:51 #15
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94189539
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:36 schreef jemoederkoek het volgende:

[..]

Het is het normale collegeld plus een boete.
Nee, het is een verhoogd collegegeld.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:41:26 #16
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94189574
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:40 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Nee, het is een verhoogd collegegeld.
Sowieso een verkapte boete.
AFC AJAX
pi_94189672
Ik vond dit:

Financiering van de ¤3.000,- boete
Studenten die volgend jaar het extra collegegeld moeten betalen kunnen dit geld bijlenen. Het huidige kredietmaximum van ¤8.565,- op jaarbasis wordt door het kabinet echter ongemoeid gelaten. Dit betekent voor studenten die gebruik maken van het collegegeldkrediet (van in totaal ¤1.713,-), dat zij de ¤3.000,- boete met een gewone lening moeten bijlenen. Zij kunnen dan naast het collegegeld en de boete nog maar maximaal 321,- euro per maand bijlenen bij DUO. Als een student minder leent voor het betalen van het collegegeld blijft er meer ruimte over om per maand bij te lenen.

Voor studenten die een studiebijdrage van hun ouders ontvangen is van belang dat de extra collegegeldkosten niet kunnen worden afgetrokken bij de belastingdienst. De fiscale regeling aftrek van uitgaven voor levensonderhoud van kinderen wordt voor de langstudeerdersboete namelijk buiten toepassing verklaard.

Bron: http://sofv.ruhosting.nl/(...)vies-raad-van-state/

Vraag me overigens echt af waarom het advies van de RvS niet is overgenomen. Ik zou toch echt graag een overgangsregeling willen hebben...Overigens wordt het voor HBO'ers echt bijna onmogelijk gemaakt om verder te studeren.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_94189687
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 13:31 schreef CyCly het volgende:

[..]

Nou momenteel hebben we 15 jaar om de studieschuld terug te betalen. (Eigenlijk 17, want volgens mij hoef je de eerste 2 jaar nadat je afgestudeerd bent niet terug te betalen.) Maar ik vermoed dat die boete direct betaald zal moeten worden, want anders krijgt Zijlstra niet snel genoeg zijn geld.
ze willen de terugbetaaltermijn juist verlengen naar 20 jaar..
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:49:50 #19
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94189850
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:44 schreef Nailpolish het volgende:
Ik vond dit:

Financiering van de ¤3.000,- boete
Studenten die volgend jaar het extra collegegeld moeten betalen kunnen dit geld bijlenen. Het huidige kredietmaximum van ¤8.565,- op jaarbasis wordt door het kabinet echter ongemoeid gelaten. Dit betekent voor studenten die gebruik maken van het collegegeldkrediet (van in totaal ¤1.713,-), dat zij de ¤3.000,- boete met een gewone lening moeten bijlenen. Zij kunnen dan naast het collegegeld en de boete nog maar maximaal 321,- euro per maand bijlenen bij DUO. Als een student minder leent voor het betalen van het collegegeld blijft er meer ruimte over om per maand bij te lenen.

Voor studenten die een studiebijdrage van hun ouders ontvangen is van belang dat de extra collegegeldkosten niet kunnen worden afgetrokken bij de belastingdienst. De fiscale regeling aftrek van uitgaven voor levensonderhoud van kinderen wordt voor de langstudeerdersboete namelijk buiten toepassing verklaard.

Bron: http://sofv.ruhosting.nl/(...)vies-raad-van-state/

Vraag me overigens echt af waarom het advies van de RvS niet is overgenomen. Ik zou toch echt graag een overgangsregeling willen hebben...Overigens wordt het voor HBO'ers echt bijna onmogelijk gemaakt om verder te studeren.
Leuk dit, maar de meeste langstudeerders krijgen helemaal geen studiefinanciering of lening meer, en hebben hier niks aan.
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:51:12 #20
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94189884
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:49 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Leuk dit, maar de meeste langstudeerders krijgen helemaal geen studiefinanciering of lening meer, en hebben hier niks aan.
Ik denk dat een commerciële bank het je wel wil lenen. Toch?
pi_94189888
quote:

[..]

Dat dus.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_94189965
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik denk dat een commerciële bank het je wel wil lenen. Toch?
Tegen een woekertarief ja.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:55:11 #23
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94190013
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:53 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Tegen een woekertarief ja.
Ik ga ook niet zeggen dat dit een leuke maatregel is. Maar de mogelijkheden zijn er.
pi_94190029
quote:

[..]

Mmm niet eens aan gedacht omdat ik zelf nog wel recht heb op 4 jaar stufi (HBO deeltijd gedaan en zelf betaald..). Abnormaal dit.
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:56:22 #25
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94190057
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

ze willen de terugbetaaltermijn juist verlengen naar 20 jaar..
Ja, dat is correct. Maar momenteel staat er dus nog zo'n 15 jaar voor. Maar dit geldt niet voor de boete voor zover ik begrepen heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')