Ik denk dat je ergens wel gelijk hebt. Het luchtruim leek eerst de enige factor te zijn van Gadhaffi waar compleet in overheerste maar in de laatste paar dagen lijken bombardementen vanuit zee en door zwaar landgeschut ook de rebellen te verslaan.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:50 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat zal je vies tegenvallen, het feit dat hij nog sterke grondtroepen achter de hand had was juist de basis voor de opmars. Vuursteun voor de gevechten aan het front kan je ook met artillerie leveren.
Schijnbaar zien de Amerikanen ook in dat als je echt een beslissende slag wilt slaan, je ook de troepen en zenuwcentra van Ghadaffi's eenheden moet raken.
quote:BBC - 17 March 2011 Last updated at 09:38 GMT
Protesters on the roof of the Libyan embassy in Knightsbridge Five protesters began their rooftop protest in the early hours of Wednesday. Four protesters who scaled the Libyan embassy in central London remain on the roof more than 30 hours after their demonstration began, police have said.
Five men climbed on to the roof at 0250 GMT on Wednesday and removed Col Muammar Gaddafi's green flag. Demonstrators replaced it with a pre-Gaddafi era flag used by Libyan rebels.
A man, 24, was arrested on suspicion of trespassing on diplomatic premises and conspiracy to cause criminal damage when he climbed down at about 2100 GMT. The man remains in custody, a Metropolitan Police spokesman said. Officers remain at the scene, he said.
Two other men, 25 and 26, were arrested on Wednesday morning as they tried to join the group on the roof. The men, who were arrested on suspicion of attempted trespass on diplomatic premises, were bailed until June.
The protesters got on to the embassy roof during the early hours of Wednesday. The incident comes after what began in February as peaceful protests in Libya against Col Gaddafi's 42-year-long rule turned into fierce clashes between opposition groups and the regime's troops.
Earlier this month a group calling itself "Topple The Tyrants" occupied a £10.9m home belonging to Col Gaddafi in Hampstead Garden Suburb in north London. In February during protests in London against the crackdown on rebels by the current Libyan regime, a protester entered the embassy building and replaced the Libyan flag.
Dat klopt helemaal, zware wapens zijn relatief makkelijk te vinden en ook uit te schakelen, hoewel je daarvoor wel een paar dagen nodig hebt. Maar goed, totdat de vliegtuigen en helicopters voor een dergelijke inzet ter plaatse zijn (de hele logistiek eromheen moet ook meekomen), dan zijn we zo al 2 weken verder.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:59 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Ik denk dat je ergens wel gelijk hebt. Het luchtruim leek eerst de enige factor te zijn van Gadhaffi waar compleet in overheerste maar in de laatste paar dagen lijken bombardementen vanuit zee en door zwaar landgeschut ook de rebellen te verslaan.
Gelukkig zijn die makkelijk uit te schakelen en hoeven er alsnog geen buitenlandse laarzen op de grond te komen.
Daar ben ik mij nog niet zo zeker van, waren het niet 2 kolonels van de luchtmacht die helemaal aan het begin al in Malta waren geland en enkele berichten over piloten die hun vliegtuig opzettelijk lieten crashen danwel bevel weigerden?quote:Neemt niet weg dat de hoge heren van luchtmacht het loyaalst zijn. Directe familie van Gadhaffi.
quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:34 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Daar ben ik mij nog niet zo zeker van, waren het niet 2 kolonels van de luchtmacht die helemaal aan het begin al in Malta waren geland en enkele berichten over piloten die hun vliegtuig opzettelijk lieten crashen danwel bevel weigerden?
Aan het begin werd ook gezegd dat er Oekraiense huurlingen waren die de vliegtuigen van Ghadaffi vlogen (immers gedeeltelijk ook MiG's, waarmee ze in de voormalige Sovjet-Unie natuurlijk ook bekend zijn).
1quote:Until Gaddafi took over in his coup 42 years ago, his own Qadhafah tribe was not particularly important. The city of Sirte, between Benghazi and Tripoli on the coast, is the tribe stronghold. Its reported that his tribe controls the air force.
Zo is het goed.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:19 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Ook triest dat de meeste Democraten de Libiers willen laten stikken geen 2e Irak willen Terwijl prominente Republikeinen zich juist sterk maken voor hulp aan Libie. om op een andere manier de olie te stelen.
2 weken? Die vliegdekschepen liggen daar toch allang? Volgens mij moet dat zo gepiept zijn (even kort door de bocht).quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:34 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal, zware wapens zijn relatief makkelijk te vinden en ook uit te schakelen, hoewel je daarvoor wel een paar dagen nodig hebt. Maar goed, totdat de vliegtuigen en helicopters voor een dergelijke inzet ter plaatse zijn (de hele logistiek eromheen moet ook meekomen), dan zijn we zo al 2 weken verder.
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben dat de top van de Libische luchtmacht door de Ghadaffi-getrouwen wordt bestuurd, waar ik echter op uit wilde was dat de piloten zelf eventueel helemaal geen Libiërs zijn en daarom ook geen problemen hebben om te bombarderen, wat is immers niet hun eigen volk.quote:
quote:Kiev - Mercenary pilots from Ukraine are flying Libyan air force planes supporting the regime of embattled Libyan leader Moamer Gaddafi, a major newspaper reported Thursday.
The Ukrainian pilots, some of whom hold senior rank in the Libyan air force, operate MiG-21 and MiG-23 fighter jets as well as An-12 and An-26 cargo planes, the Segodnya newspaper said.
Of er vliegdekschepen liggen dat weet ik niet, als dat wel zo is dan heb je natuurlijk helemaal gelijk, die hebben de complete logistiek aan boord en zouden zo kunnen aanvallen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:40 schreef ioko het volgende:
[..]
2 weken? Die vliegdekschepen liggen daar toch allang? Volgens mij moet dat zo gepiept zijn (even kort door de bocht).
Overgewicht in de lucht is een van de belangrijkste factoren om een oorlog te winnen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:50 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat zal je vies tegenvallen, het feit dat hij nog sterke grondtroepen achter de hand had was juist de basis voor de opmars. Vuursteun voor de gevechten aan het front kan je ook met artillerie leveren.
Schijnbaar zien de Amerikanen ook in dat als je echt een beslissende slag wilt slaan, je ook de troepen en zenuwcentra van Ghadaffi's eenheden moet raken.
Er waren ook al Sudanese piloten neergeschotenquote:Op donderdag 17 maart 2011 11:42 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben dat de top van de Libische luchtmacht door de Ghadaffi-getrouwen wordt bestuurd, waar ik echter op uit wilde was dat de piloten zelf eventueel helemaal geen Libiërs zijn en daarom ook geen problemen hebben om te bombarderen, wat is immers niet hun eigen volk.
Zie ook dit bericht: http://www.monstersandcri(...)bya-air-force-planes
[..]
Precies, dat hebben we in Viëtnam gezien....quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:43 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Overgewicht in de lucht is een van de belangrijkste factoren om een oorlog te winnen.
Deze staat in ieder geval klaar daar, samen met de US 5th Fleetquote:Op donderdag 17 maart 2011 11:42 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Of er vliegdekschepen liggen dat weet ik niet, als dat wel zo is dan heb je natuurlijk helemaal gelijk, die hebben de complete logistiek aan boord en zouden zo kunnen aanvallen.
En natuurlijk de Britten met hun basis op Cyprus: Sovereign Base Areas of Akrotiri and Dhekeliaquote:Op donderdag 17 maart 2011 11:50 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Deze staat in ieder geval klaar daar, samen met de US 5th Fleet
[ afbeelding ]
Wat ligt er momenteel allemaal precies in de Middelandsche Zee dan?quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:50 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Deze staat in ieder geval klaar daar, samen met de US 5th Fleet
[ afbeelding ]
http://blog.heritage.org/(...)and-the-sixth-fleet/quote:The reality is that, when the Libyan crisis struck, there was no American aircraft carrier with the U.S. Sixth Fleet, which is centered on the Mediterranean. The closest, the USS Enterprise (CVN-65), was in the Red Sea. At this point, a week after Libya sank into chaos, there are still no U.S. aircraft carriers available to mount air operations in the central Mediterranean.
De USS Enterprise ligt al een week of twee weer in de Middellandse Zee.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:43 schreef von_Preussen het volgende:
Op 8 maart bleek er nog geen enkel vliegdekschip in de Middelandse Zee te zijn, sterker nog, in de gehele 6e Vloot (die in de Middelandse Zee haar operatiegebied heeft) had helemaal geen enkel vliegdekschip onder haar commando staan.
[..]
http://blog.heritage.org/(...)and-the-sixth-fleet/
Ik zie alleen maar dat de USS Enterprise op weg naar de Middelandse Zee zou zijn, maar kan nergens berichten vinden dat ze daar daadwerkelijk is aangekomen. Graag zou ik van iemand bevestiging daarover willen hebben, want pas als ik weet welke capaciteiten er daadwerkelijk voorhanden zijn dan kan je ook een echt gefundeerd oordeel geven over de mogelijkheden.
+quote:The USS Ponce and USS Kearsarge ships had entered the Mediterranean Sea, authority said in a statement.
quote:An United States aircraft carrier, USS Enterprise, which brings fighter jets that are able to enforce no-fly zones, can also be deployed for crisis of Libya. The aircraft carrier is now in the northern Red Sea, according to a news site of the U.S. Navy.
Van Baalen heeft het mis, de USS Enterprise is vergezeld door de Carrier Strike Group Twelve. Maar vliegdekschepen gaan nooit autonoom naar een crisis gebied, maar worden vergezeld door andere schepen ter bescherming.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:38 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat ligt er momenteel allemaal precies in de Middelandsche Zee dan?
Ligt die complete 5th Fleet daar? Die heeft als operatiegebied eigenlijk de Perzische Golf, is die momenteel compleet onverdedigd dan?
Bedoel jij niet eerder the 6th Fleet? En wat heeft de 6th Fleet momenteel allemaal aan materiaal operationeel?
Dat zijn geen echte vliegdekschepen, maar juist schepen voor amphibische operaties (dus om soldaten aan land te brengen). Dus naast capaciteit om luchtaanvallen uit te voeren, lijkt het nu ook mogelijk om soldaten Libië in te sturen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:48 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Op 3 maart zijn er volgens berichtgeving wel twee US Aircraft Carriers richting de Middelandse Zee vertrokken. Of ze al in aan de kust van Libië liggen is me niet bekend, maar de radius van zo'n schip is enorm.
2 maart zelfs:
Ze worden toch door een kernreactor aangedreven? In dat geval is de radius niet enorm, maar onbeperkt.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:48 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Op 3 maart zijn er volgens berichtgeving wel twee US Aircraft Carriers richting de Middelandse Zee vertrokken. Of ze al in aan de kust van Libië liggen is me niet bekend, maar de radius van zo'n schip is enorm.
Een Carrier Strike Group is onderdeel van een vloot hè, dus de gehele 6e vloot zal groter zijn (al weet ik niet of deze CSG daaronder valt).quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:49 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Van Baalen heeft het mis, de USS Enterprise is vergezeld door de Carrier Strike Group Twelve. Vliegdekschepen gaan nooit autonoom naar een crisis gebied, maar worden veregezeld door andere schepen ter bescherming.
De Carrier Strike Group Twelve bestaat uit:
• 1 vliedekschip, de USS Enterprise
• 2 Carrier Air Wings
• 2 guided missile cruisers, Ticonderoga-class
• 6 destroyers, Arleigh Burke-class (een Destroyer Squadron)
Wel een kleine vloot zo ik zo zeggen
De kern reactors gaan 'slechts' 10 jaar mee, niet helemaal onbeperkt.quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:52 schreef von_Preussen het volgende:
Ze worden toch door een kernreactor aangedreven? In dat geval is de radius niet enorm, maar onbeperkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |