abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 april 2011 @ 12:42:27 #101
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95756908
quote:
MOTIE VAN DE LEDEN KLAVER EN DE ROUWE
Voorgesteld 13 april 2011

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat de bijverdiengrens halverwege het studiejaar 2007-2008 is
aangepast van het netto-inkomen naar het verzamelinkomen;

constaterende, dat het aantal studenten dat een waarschuwing ontving omdat
zij de bijverdiengrens waarschijnlijk overschreden hebben, explosief is
gestegen na invoering van deze wijziging, van 14.600 naar 20.000 gevallen;

constaterende, dat studenten die de bijverdiengrens overschrijden, het gehele
bedrag dat zij in 2008 hebben verdiend boven de bijverdiengrens en een
premie voor het studentenreisproduct moeten terugbetalen;

overwegende, dat ondernemende en hard werkende studenten
disproportioneel gestraft worden voor een te hoog inkomen;

verzoekt de regering uit te zoeken hoeveel van de studenten die in 2008 de
bijverdiengrens hebben overschreden ook de bijverdiengrens die aan het
begin van het studiejaar 2007-2008 van kracht was, hebben overschreden,

en gaat over tot de orde van de dag.

Klaver
De Rouwe
pi_95757251
Interessante informatie! Bedankt!
pi_95758057
@Oksel, wat gaat hiermee gebeuren?
blaat
pi_95759300
Ik mag ook terugbetalen, 3200 euro, is inderdaad te zien na inloggen op ibgroep.nl

Er wordt totaal niet ingegaan op het BRUTO teveel verdienen en dit NETTO moeten terugbetalen.

Dan kan namelijk het inkomen flink lager uitkomen dan de grens die wordt toegepast!
pi_95763296
Heb zojuist contact opgenomen met DUO.

- Studenten die over 2008 te hebben bijverdiend kunnen a.s. zaterdag een brief verwachten. Hier kan bezwaar tegen worden gemaakt. In mijn geval word ik geconfronteerd met een dubbele heffing

Ik heb in 2009 netjes aangegeven dat ïk over de bijverdiengrens heen ben gegaan. Als gevolg hiervan heb ik m'n studiefinanciering met terugwerkende kracht tot 1 oktober 2011 laten stopzetten en heb hiervoor de bijbehorende boete van ¤ 140 * 3 maanden = ¤ 420 betaald.

Volgens DUO ben ik een maand eerder over de bijverdiengrens heen gegaan, waardoor zij mij een boete opleggen in verband met het onterecht bezit van mijn OV-studentenkaart. Deze boete is ¤ 70 * 9 maanden (januari t/m september 2008) = ¤ 630. Per saldo heb ik dan een boete betaald van ¤ 1.050. In zekere zin word ik dan gestraft voor het aangeven van het over de bijverdiengrens gaan. Immers, als ik dit niet zou hebben aangegeven was mijn maximale boete ¤ 70 * 12 maanden = ¤ 840 geweest. Het is haast ongelooflijk dat dit kan!

- Ik kreeg van DUO te horen dat ze bij loonstrookjes e.d. kijken naar het fiscaal loon. Ik merkte nog op dat het fiscaal loon doorgaans hoger is dan het brutoloon, maar dit is volgens DUO hoe zij beoordelen of je over de bijverdiengrens heen bent gegaan. Erg lullig, want mijn fiscaal loon is ruim ¤ 200 per maand hoger dan mijn fiscaal loon.
  woensdag 20 april 2011 @ 16:19:22 #106
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95764942
Iedereen is genaaid. De ene nog net iets harder dan de andere.
  woensdag 20 april 2011 @ 16:20:26 #107
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95764972
Oksel, respect voor je vasthoudendheid.

_O_
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_95768651
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 15:37 schreef Lucky_Lovely het volgende:
Volgens DUO ben ik een maand eerder over de bijverdiengrens heen gegaan, waardoor zij mij een boete opleggen in verband met het onterecht bezit van mijn OV-studentenkaart. Deze boete is ¤ 70 * 9 maanden (januari t/m september 2008) = ¤ 630. Per saldo heb ik dan een boete betaald van ¤ 1.050. In zekere zin word ik dan gestraft voor het aangeven van het over de bijverdiengrens gaan. Immers, als ik dit niet zou hebben aangegeven was mijn maximale boete ¤ 70 * 12 maanden = ¤ 840 geweest. Het is haast ongelooflijk dat dit kan!
Nee, je moet van de overige 9 maanden ook de studiefinanciering terugbetalen. Oh, je kreeg geen stufi zie ik. Het is inderdaad wel apart dat je, als je het zelf op tijd aangeeft, meer moet betalen voor je OV dan wanneer zij erachter komen.

Dat verhaal van je met fiscaal loon verklaart wel waarom ik in mijn berekening een paar honderd euro lager uitkwam dan de DUO.

[ Bericht 4% gewijzigd door CodeCaster op 20-04-2011 18:04:16 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  woensdag 20 april 2011 @ 18:34:16 #109
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95770410
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 15:37 schreef Lucky_Lovely het volgende:
Heb zojuist contact opgenomen met DUO.

- Studenten die over 2008 te hebben bijverdiend kunnen a.s. zaterdag een brief verwachten. Hier kan bezwaar tegen worden gemaakt. In mijn geval word ik geconfronteerd met een dubbele heffing

Ik heb in 2009 netjes aangegeven dat ïk over de bijverdiengrens heen ben gegaan. Als gevolg hiervan heb ik m'n studiefinanciering met terugwerkende kracht tot 1 oktober 2011 laten stopzetten en heb hiervoor de bijbehorende boete van ¤ 140 * 3 maanden = ¤ 420 betaald.

- Ik kreeg van DUO te horen dat ze bij loonstrookjes e.d. kijken naar het fiscaal loon. Ik merkte nog op dat het fiscaal loon doorgaans hoger is dan het brutoloon, maar dit is volgens DUO hoe zij beoordelen of je over de bijverdiengrens heen bent gegaan. Erg lullig, want mijn fiscaal loon is ruim ¤ 200 per maand hoger dan mijn fiscaal loon.
Heb je aangifte gedaan over dat jaar?
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 20 april 2011 @ 21:04:48 #110
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95778477
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 16:20 schreef eriksd het volgende:
Oksel, respect voor je vasthoudendheid.

_O_
Vandaag de ombudsman nog maar ff gemailed. Wie weet.
  woensdag 20 april 2011 @ 21:05:13 #111
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95778495
Ik keten mezelf vast aan de lichtmetalen velgen van de dikke BMW 5 serie van de verantwoordelijke minister.
pi_95786308
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 18:34 schreef eriksd het volgende:

[..]

Heb je aangifte gedaan over dat jaar?
Ja, ik heb aangifte gedaan over het jaar 2008. Ik realiseer me echter dat ik geen aftrek studiekosten heb opgenomen voor m'n broertje. Dit kan ik alsnog doen, waardoor ik in oktober 2008 over de bijverdiengrens heen ben gaan, zoals ik heb aangegeven op het formulier. Deze boete vanaf oktober 2008 t/m december 2008 van 420 euro heb ik al netjes betaald. Hierdoor zou ik niet geconfronteerd worden met een aanvullende heffing.

Ik zit me af te vragen of het pleitbaar is om een aftrek studiekosten voor mij aan te geven terwijl mijn studie is betaald door mijn werkgever. Ik had beperkte studiekosten, zoals extra boeken, schrijfmateriaal, etc. maar dit is miniem ten opzichte van het bedrag dat mijn werkgever heeft betaald. Mijn werkgever heeft namelijk collegegeld en verplichte boeken vergoed. Als ik deze studiekosten aangeef, ga ik overigens een maand later over de bijverdiengrens heen dan aangegeven. Iemand enig idee of de IB-Groep de betaalde boete over oktober 2008 dan terug zal geven?
pi_95857638
Ik heb reactie gehad op mijn bezwaar ;(

Ik had m'n OV-kaart dus te laat ingeleverd. In augustus eindigde m'n opleiding en m'n studiefinanciering maar ik dacht gelezen te hebben dat je alsnog een jaar je OV mocht behouden ook al kreeg je geen studiefinanciering meer. Hierdoor tellen die maanden dus alleen WEL mee voor het verzamelinkomen. Ik had op januari 2009 alsnog m'n OV ingeleverd omdat ik er nauwelijks gebruik van maakte. Als ik dit december 2008 had gedaan had ik nog 1 maandje verzamelinkomen eraf kunnen halen om onder de bijverdiengrens te komen.

Conclusie: vergeten OV-kaart in te leveren kost mij nu ¤2000. Ik vind het echt belachelijk, maar goed zoals het er nu staat is het mijn eigen fout geweest en ik denk dat ik er ook niet meer onderuit ga komen. ;(
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 22 april 2011 @ 19:37:05 #114
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_95860884
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 13:45 schreef bvduijv het volgende:
Ik mag ook terugbetalen, 3200 euro, is inderdaad te zien na inloggen op ibgroep.nl

Er wordt totaal niet ingegaan op het BRUTO teveel verdienen en dit NETTO moeten terugbetalen.

Dan kan namelijk het inkomen flink lager uitkomen dan de grens die wordt toegepast!
Dat lijkt mij logisch. Je studiefinanciering heb je immers ook NETTO ontvangen, met andere woorden, je hebt nooit belasting betaald over je stufi inkomsten. De terugbetaling van het teveel betaalde zal dna ook altijd netto gaan, maw: je krijgt er geen belastingaftrek voor.
pi_95865884
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 19:37 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Dat lijkt mij logisch. Je studiefinanciering heb je immers ook NETTO ontvangen, met andere woorden, je hebt nooit belasting betaald over je stufi inkomsten. De terugbetaling van het teveel betaalde zal dna ook altijd netto gaan, maw: je krijgt er geen belastingaftrek voor.
Het gaat erom dat je, als je 100 euro bruto (waarvan je misschien 70 euro netto overhoudt) te veel verdient, je 100 euro netto terug moet betalen.
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_95874648
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:46 schreef anpan het volgende:
Ik heb nog geen brief gekregen, maar wel ingelogd op DUO. Naast mijn normale Terugbetalen studieschuld staat er nu ook een kopje 'Studiefinanciering' met daarbij een bedrag van bijna 900 euro. Uitleg: 'overig onterecht uitbetaald'. Maar ik had in 2008 helemaal geen stufi meer. Weet iemand of dit het bedrag voor de OV-kaart is?

Betaalwijze is Verrekenbaar (met mijn al lopende studieschuld denk ik?)

Er staat ook nog: 'Schulden voor het studentenreisproduct worden niet omgezet in een lening.'
Dat betekent dus dat je je OV-boete in één keer moet terugbetalen??? OMG... :(

Ben benieuwd naar de brief...
Ov schuld wordt idd niet omgezet in een lening. Kut kut. Je kan wel een betalings regeling treffen hiervoor.
pi_95887241
En de brief is binnen. 859 terugbetalen voor een jaartje ov.
pi_95890556
Brief is binnen. 2600 te veel verdiend, 3500 terugbetalen. Ik heb er geen woorden voor, dinsdag print ik m'n bezwaarschrift en verstuur ik 'm aangetekend. Het zal wel niks helpen.
pi_95898893
bij mij ook de brief binnen...

vraagje: ga ik vanzelf een acceptgiro ontvangen?

er staat in de brief: 'als u nog stufi ontvangt verrekenen we de vordering in de uitbetaling. ontvangt u geen stufi meer, dan ontvangt u een acceptgiro.'

reden dat ik t vraag: ik zie duo er wel voor aan om met een smerige truc meer rente op te strijken.

ik ontvang in directe zin geen stufi meer, maar studeer nog wel en heb een nullening + ov studentenkaart.

als ze dat zien als 'nog steeds stufi ontvangen' (en dat vraag ik me dus af) dan zou ik dus geen acceptgiro krijgen, en komt er over een paar weken een klap rente bovenop.

kan iemand mij dus vertellen of ik een acceptgiro ga ontvangen, (ik studeer nu 5 jaar en ontvang dus geen stufi meer).

dank alvast
  zaterdag 23 april 2011 @ 23:18:10 #120
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95902684
Er valt niets te verrekenen in jouw situatie, dus een logisch gevolg moet een acceptgiro zijn.
Bis bis bis
pi_95903261
ok bedankt eriksd. nog maar een keer een brief afwachten dan.
pi_95914437
¤2.510.83 terugbetalen. Lekker heur _O-

Gelukkig in 2008 mijn OV nooit opgehaald, scheelt weer dik 900 Euro.

Ik ga uiteraard bezwaar aan maken, gelijk of niet. Laat ze maar overspoeld worden met werk.

Ben wel erg verbaasd dat er niet een soort communicatieplicht bestaat naar de student toe.
Zo kunnen ze alles stilzwijgend wijzigen.
pi_95917537
Ook ik heb een fors bedrag binnen; ¤ 2.740

Ik vind dit echt niet normaal meer. Mij was wel bekend dat je het stop moest zetten maar met de veronderstelling dat ik alleen de maanden moest terug betalen waar ik de bijverdiengrens over ben gegaan. Dus laten we zeggen drie termijnen uitwoonende beurs = 750 euro ongeveer.
Met deze gedachten heb ik het gewoon door laten lopen..
Of is dit een hele rare gedachten?

2009 word dan ook helelmaa leen drama. Komt eropneer dat ik 6000 euro mag gaan betalen intotaal.. Je word lekker afgemaakt als student zijnde die werkt.
Is er nog een manieer om 2009 te corrigeren?

Dit is iig een lekker domper voor zo'n paasweekend.

Weet iemand wat het beste is om te doen en of de 2e kamer hier nou al definitief iets over besloten heeft?
  zondag 24 april 2011 @ 20:09:39 #124
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95928182
2000 terugbetalen. 1000 teveel verdiend, 1000 voor OV. Zoiets.

:r

Allemaal even de Ombudsman benaderen. Ons laatste redmiddel.

Als die niets doet, wellicht een ludieke actie op zetten? We zetten het huis van de minister compleet af met hekwerk, midden in de nacht. Ofzo.
  zondag 24 april 2011 @ 20:11:43 #125
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95928236
Ik ga dinsdag de Nat. Ombudsman bellen, en nog even wat rondmailen.

Nog andere mensen met goede ideeen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')