abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95004749
Een vriend van me had een maand geleden ongeveer ook een bezwaarbrief verstuurd. Hij belde laatst even op om te vragen hoe lang het kon duren tot er antwoord was. Zeiden ze dat ze de brief nooit hadden ontvangen 8)7 blijkbaar hoor je dus een bevestiging te krijgen als de brief wel ontvangen is ofzo.

Naja klinkt weer als standaard gelul... ik heb ook geen bevestiging of wat gezien. Wacht het nog wel ff af.
Facts don't care about your feelings
pi_95019024
Ook hier nog niks binnen.
pi_95035572
Ik heb het gezien, reactie is wat kort door de bocht denk ik.

Ik hoor graag de antwoorden op de vijf vragen...
pi_95035894
Nee, daar moet vooral Halbe Zijlstra een uitspraak over doen. 8)7

Die vent ziet studenten als goudmijntjes, moet je eens opzoeken wat voor totaal debiele regelingen hij allemaal uit z'n mouw schudt om maar zo veel mogelijk geld te trekken uit studerend Nederland. Achterlijke gladiool die het onderwijs om zeep helpt op deze manier.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  maandag 4 april 2011 @ 20:40:51 #56
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95041491
Heeft die vent wat te zeggen, of niet?
  maandag 4 april 2011 @ 22:20:56 #57
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95048682
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:40 schreef Oksel het volgende:
Heeft die vent wat te zeggen, of niet?
Uiteraard, hij is de baas daar.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 4 april 2011 @ 23:15:20 #58
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95052107
Dat is dus mooi kut. We zijn dus keihard genaaid.
pi_95053331
Ik heb over 2008 ook flink teveel verdient. In mijn geval heeft dat niets te maken met de verandering van de regels, aangezien ik onder de oude regels ook flink boven de limiet zou hebben gezeten, maar toch. Ik zit nu wel mooi met een boete van ruim 10.000 euro, en dat is alleen over 2008. 2009, 10 en een gedeelte van 11 komen er nog bovenop.

Mijn eigen stomme schuld, zal niemand er verder op aanwijzen. Ik had zelf beter de regels moeten lezen. Maar wel mooi kut. Ik kan de komende 5 tot 6 jaar lekker mijn schuld gaan afbetalen ;(
No amount of money ever bought a second of time.
pi_95054739
quote:
Op maandag 4 april 2011 23:42 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik heb over 2008 ook flink teveel verdient. In mijn geval heeft dat niets te maken met de verandering van de regels, aangezien ik onder de oude regels ook flink boven de limiet zou hebben gezeten, maar toch. Ik zit nu wel mooi met een boete van ruim 10.000 euro, en dat is alleen over 2008. 2009, 10 en een gedeelte van 11 komen er nog bovenop. Ik had zelf beter de regels moeten lezen.
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat je zo'n enorm bedrag moet terugbetalen. Je hoeft nooit meer terug te betalen dan het bedrag aan stufi (is ov-studenten en beurs) dat je over het jaar hebt ontvangen. Hoe hoog was je boete over voorgaande jaren?
pi_95055539
Mijn beide ouders zijn overleden dus ik kom daardoor (blijkbaar) in aanmerking voor een verhoogde studiefinanciering van ruim 500 euro per maand. In de brief van DUO wordt het op de volgende manier verdeeld:

Prestatiebeurs beroepsonderwijs: 1.535,28
OV-Schuld: 1.632,00
Overige Kortlopende schulden: 7.457,29
OV-lening beroepsonderwijs: 500,06

Komt neer op een bedrag van 9089,29 :?

Ik heb mijn stufi inmiddels stopgezet, dus ik weet niet zeker of dit nou het bedrag is voor 2008 tot heden of alleen 2008. Toen ik ze belde werd me verteld dat er per jaar wordt gekeken of je te veel verdient, dus ik neem aan dat dit alleen 2008 is toch? :?
No amount of money ever bought a second of time.
pi_95057402
quote:
Op maandag 4 april 2011 23:15 schreef Oksel het volgende:
Dat is dus mooi kut. We zijn dus keihard genaaid.
Nee, dat heb je zelf gedaan. :*
pi_95058854
Is niet helemaal de schuld van de student.

Regelingen kunnen wijzigen, dat is een feit. Alleen bij ingrijpende wijzingen hoop je toch dat dit op dermate wijze wordt gecommuniceerd dat iedereen die het moet weten er ook van op de hoogte is?

Helaas is dat nu dus flink mis gegaan.

In het geval van 'TigerXtrm', heel zuur maar de aanleiding is niet de wijziging in 2008.

Los van de wijziging is de regeling natuurlijk niet normaal en staat niet in verhouding tot datgene wat is ontvangen... bruto iets verdienen en dit netto moeten terugbetalen..
pi_95068521
Als je teveel verdiend hebt in 2008, moet je toch alleen het verschil betalen van hetgeen wat je verdient hebt en wat je mag bijverdienen. En natuurlijk je OV voor het gehele jaar als je hem niet hebt ingeleverd.
pi_95073067
Ja. Tot een maximum van dat wat je hebt ontvangen.

Echter, je verdient het in dit geval bruto teveel.. netto mag je het terugbetalen!

In voorgaande jaren was het netto teveel, netto terug..
pi_95073251
Hoe the fuck krijgt een student het voor elkaar om >13000 p.j. te verdienen?
pi_95073707
Werken!
pi_95073897
Er wordt ook gekeken naar je verzamel inkomen.

Dit was vóór 2008 niet het geval en is vanaf 2010 weer afgeschaft.
pi_95074095
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:05 schreef Juriste het volgende:
Als je teveel verdiend hebt in 2008, moet je toch alleen het verschil betalen van hetgeen wat je verdient hebt en wat je mag bijverdienen. En natuurlijk je OV voor het gehele jaar als je hem niet hebt ingeleverd.
De boete voor het onterecht hebben van de OV-jaar kaart bedraagd rond de 78 euro per maand.

Wanneer je studiefinanciering ontvangen hebt dient inderdaad hetgeen terugbetaald te worden wat je teveel hebt verdient, met een maximum van wat je hebt ontvangen aan studiefinanciering. Het is niet zo geregeld dat je meer moet terugbetalen dan je ontvangen hebt aan Stu-Fi
pi_95075347
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:44 schreef kort het volgende:
Leuk baantje hebben en 16 uur per week (want de zaterdag is niet alleen om uit te slapen) werken, plus fulltime tijdens de vakanties.

Ja, straf verdienen we, echt waar. :')
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  dinsdag 5 april 2011 @ 16:30:45 #71
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_95075388
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 16:29 schreef CodeCaster het volgende:
Terugbetalen zal je!

CodeCaster :W
Where law ends, tyrrany begins.
pi_95077101
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 16:29 schreef CodeCaster het volgende:

[..]

Leuk baantje hebben en 16 uur per week (want de zaterdag is niet alleen om uit te slapen) werken, plus fulltime tijdens de vakanties.

Dan moet je alsnog een erg goed baantje hebben en het makkelijk kunnen combineren met je studie.
  dinsdag 5 april 2011 @ 18:24:28 #73
168739 Red_85
'echt wel'
pi_95080153
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:07 schreef kort het volgende:

[..]

Dan moet je alsnog een erg goed baantje hebben en het makkelijk kunnen combineren met je studie.
Hoeft niet eens. 20 a 25 uur per week maak je zo. Tel daarbij de vakanties op en je bent er al. 2 avonden door de week en de zaterdag erbij. Naast mijn studie heb ik het zo volgehouden.

De passieve houding van die hoerenkinderen kan gewoon niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 april 2011 @ 21:13:14 #74
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95090227
Het is natuurlijk te dom voor woorden dat er gehamerd wordt op zelfredzaamheid en vervolgens op deze manier wordt afgestraft. Ik kan er niet bij.

En dit is een zeldzame uitspatting van mij, doorgaans ben ik vrij rustig over dit soort dingen :')
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_95107746
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:44 schreef kort het volgende:
In mijn casus:
Lichte bestuursfunctie (4u/w) 250/m
Bijbaan als web analyst (16u/w a 15e/u) 240e/w
Ongeveer 15K per jaar, maar ik wil ook nog wel eens een weekje minder werken, dus komt meestal uit op 12K. Echter vervalt mijn stufi/OV binnenkort dus dan kan ik het wat ophogen.

Ik ken mensen die bvb 3 bestuursfuncties doen a 250/st, en daarbij een lucratief assistentschap o.i.d. a 10u/w a 22e/u, dan zit je zo al op de 20K.
pi_95109651
Om te reageren op hoe je als student zoveel kan werken. Ik verdiende tijdens mijn studententijd ook rond de 15.000 euro.
Hoe? Goed betaalde stages/scriptie, Medezeggeschapsraadwerk (200 euro p/m) Veel werken naast me studie.
Als ik de regels toendertijd beter had gelezen had ik natuurlijk "netto" beter kunnen uitbuiten. Door geen heffingskorting toe te passen, waardoor je netto inkomen veel lager word. Alleen dat heb ik nooit gedaan. Altijd wel me salaris in de gaten gehouden. En ik was in 2008 wel op de hoogte van de wijziging. En zat in April al over de grens :-s.

Dat het niet duidelijk is volledig mee eens. Ik vind het belachelijk dat ze lenen willen ontmoedigen, maar bijverdienen op deze manier JUIST ontmoedigen. Dit is serieus de belachelijkste regel die ik in 5 jaar studeren ben tegen gekomen.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_95109918
Nou ja er moet natuurlijk een grens zijn, maar deze is veel te overdreven, vooral omdat je ook die OV kaart terug moet betalen. Als het nou wat stapsgewijzer was gedaan oke, nu zit je paar euro over de grens en word je gewoon gruwelijk genaaid.

Wat betreft de vraag hoe je 15k kan verdienen als student? Tja, ik denk ook dat dit lastig is als je echt gewoon het hele jaar les hebt gehad, maar als je bijv. stage liep of is dat makkelijk te halen. De vraag is dan weer in hoeverre je studiefinanciering nodig hebt dan, maar goed. Ik ben ook niet tegen de regel dat als je teveel bijverdiend je het zelf maar betaald, maar dan wel even wat beter verdeeld en duidelijker uitgelegd.
  woensdag 6 april 2011 @ 13:39:38 #78
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95117376
quote:
Hartelijk bedankt voor je mail aan Jesse Klaver. Jesse heeft je mail gelezen en mij gevraagd je te laten weten dat hij het waardeert dat jij de tijd en moeite heeft genomen om hem te schrijven. Omdat hij dagelijks meer dan honderd mails en brieven ontvangt, is het voor hem helaas niet mogelijk om iedereen een persoonlijke en inhoudelijke reactie te sturen. Wij hopen dat je hier begrip voor hebt.

Voor GroenLinks zijn de antwoorden zeer teleurstellend, omdat de staatssecretaris niet open staat voor een coulanceregeling. We zullen daarom binnenkort door middel van een motie de staatssecretaris oproepen om dit alsnog te doen. Onze hoop is dat CDA en VVD het daarmee eens zijn en dat daarmee er nog steeds een kans is dat er een coulanceregeling komt.
pi_95123123
Ik hoop dat er nog een coulanceregeling gaat komen, maar vrees het ergste.
  woensdag 6 april 2011 @ 16:16:38 #80
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_95124007
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 15:55 schreef arod het volgende:
Ik hoop dat er nog een coulanceregeling gaat komen, maar vrees het ergste.
Waarom moet er coulance komen? De regels zijn toch duidelijk?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_95139800
Gunner, ga iemand anders pesten!

Regels zijn helder, daar gaat het dan ook niet om....
  vrijdag 8 april 2011 @ 18:19:20 #82
168739 Red_85
'echt wel'
pi_95226871
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 16:16 schreef Gunner het volgende:

[..]

Waarom moet er coulance komen? De regels zijn toch duidelijk?
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 21:30 schreef bvduijv het volgende:
Gunner, ga iemand anders pesten!

Regels zijn helder, daar gaat het dan ook niet om....
Dat waren ze niet, anders waren er niet zoveel mensen die er nu mee zitten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_95316807
Regels waren op dat moment niet minder helder dan nu.. Alleen niet iedereen was op de hoogte van de regels.. omdat deze zijn gewijzigd en niet goed genoeg zijn gecommuniceerd. Daarbij komt dat de regels totaal niet fair zijn! waardoor wij allen met een behoorlijke 'boete' zitten :S :S :(
  maandag 11 april 2011 @ 09:46:51 #84
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95333023
Nog nieuws?

Hier niet.
pi_95333847
Natuurlijk kon zo'n uitspraak van Halbe niet ontbreken! Wat haat ik hem hoe hij op dit moment studenten aan het uitzuigen is. Hij ziet geen reden voor coulance zonder ook maar de (opzettelijk?) belabberde communicatie vanuit duo te vermelden.
Daarbij nog opgeteld zijn 3000 euro regel die studenten achteraf beboet waardoor ik gestraft word om nog een universitaire master te willen doen na mijn hbo.
Ik wens zelden iemand dood maar hij haalt al het bloed onder mijn nagels vandaan.
pi_95339217
Hier ook nog geen nieuws.
pi_95347379
lekkah rustig in de brievenbus nog
pi_95396193
Bij mij was het ook erg rustig in de brievenbus. Te rustig. Vandaag de DUO gebeld en ze zeggen niks ontvangen te hebben. Lekker dus.
pi_95487331
Waarschijnlijk als je nog eens belt dat het dan weer anders is ;-)

Hier is het ook rustig. Stilte voor de storm denk ik dan..
pi_95488346
quote:
8s.gif Op dinsdag 12 april 2011 15:48 schreef Escape2005 het volgende:
Bij mij was het ook erg rustig in de brievenbus. Te rustig. Vandaag de DUO gebeld en ze zeggen niks ontvangen te hebben. Lekker dus.
Yep dat zeiden ze tegen een vriend van me dus ook. Volgens mij lullen ze maar wat, of gaan de brieven rechtstreeks de versnipperaar in ofzo? Ik ga binnenkort ook maar bellen, maar weet het antwoord al.
pi_95576699
Ik heb vandaag een brief ontvangen van de IB-Groep (met dagtekening 8 april) waarin is aangegeven dat ik een schuld heb van ¤ 612. Dit in verband met het niet stopzetten van mijn studiefinanciering.

Er staat helaas niet bij welk jaar het betreft. Ook staat er dat het gaat om een aanmaning (met dreiging van een deurwaarder). Erg vreemd, aangezien ik nooit eerder een brief heb ontvangen. Verder vind ik het bijzonder vervelend dat DUO brieven verstuurt met dagtekeningen die veel eerder in de tijd gelegen zijn dan de datum van ontvangst.
  zondag 17 april 2011 @ 16:00:06 #92
78693 Hanzel_lane
Made by cerror
pi_95624090
Zijn alle brieven naar de studenten al verzonden? M.a.w.; geen brief, is goed nieuws?
Op vrijdag 30 juli 2004 13:25 schreef Houzer het volgende:
Hanzel is zo'n knuffelnewbie O+
pi_95668493
Ha allen,

ik ben inmiddels op de hoogte van mijn boete, maar heb nog geen brief gehad.

Tip voor jullie om ook achter het bedrag te komen: log in op duo/ibg en ga naar je studieschuld.

daar is als het goed is een nieuwe post aangemaakt onder 'overig onterecht uitbetaald'....

groet
  maandag 18 april 2011 @ 15:48:42 #94
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95670237
Vraag 1

Wat is uw reactie op de schatting van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) dat circa 20 000 studenten een brief hebben gehad over hun bijverdiensten in 2008, omdat ze over de bijverdiengrens zaten? Is dit het aantal zoals van te voren inschat? Hoe verklaart u de stijging van stijging van 14 000 naar 20 000 studenten?

Antwoord 1

De situatie is als volgt: circa 20 000 studenten hebben een brief van DUO ontvangen over hun bijverdiensten in 2008. Na uitwisseling van gegevens met de Belastingdienst is gebleken dat het inkomen van deze studenten over 2008 hoger was dan de wettelijke grens van ¤ 12 916,17. In deze brief wordt de student gevraagd om dit inkomen toe te lichten. Zo kunnen zij bijvoorbeeld aangeven dat dit inkomen is verdiend na het einde van de periode waarin zij studiefinanciering ontvingen, waardoor het inkomen over die periode buiten beschouwing zal worden gelaten. Het werkelijke aantal studerenden, dat uiteindelijk zal worden geconfronteerd met een feitelijke terugvordering, zal daarom lager liggen. De stijging van het studenten is aanzienlijk, maar zij ligt wel in de lijn met de stijgingen die eerdere jaren laten zien. Over het opgelegde aantal terugvorderingen kan ik nog geen mededelingen doen.
Uit cijfers over de afgelopen jaren blijkt dat het aantal studenten dat meer bijverdient dan de bijverdiengrens jaarlijks stijgt:
2008 (controle over 2005): 7000 brieven, opgelegde vorderingen: 6500
2009 (over 2006): 11 900 brieven, opgelegde vorderingen: 10 700
2010 (over 2007): 14 600 brieven, opgelegde vorderingen: 13 600

Vraag 2

Hoe is er gecommuniceerd over het feit dat er nu naar het verzamelinkomen (bruto) wordt gekeken, in plaats van naar het netto-inkomen? Hoe indringend heeft u hierover gecommuniceerd? Wat is uw reactie op opmerking dat er «slechts» via internet gecommuniceerd zou zijn?

Antwoord 2

De overgang van netto-inkomen naar verzamelinkomen is ingevoerd per 1 januari 2008 als gevolg van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen. Met ingang van die datum is tevens de bijverdiengrens voor studerenden met ruim 2200 euro opgehoogd. De verhoging had als doel het verschil tussen de oude en nieuwe systematiek te compenseren. Voor grote groepen studenten pakt dat niet ongunstig uit.
De hierboven omschreven aanpassingen zijn op verschillende momenten en op verschillende wijzen gecommuniceerd aan de student via de reguliere communicatiekanalen die DUO gebruikt voor het bekendmaken van wijzigingen in de regelgeving.
Omdat het aantal studenten met relatief hoge bijverdiensten relatief beperkt is (2 á 3% van de totale populatie), is besloten de wijziging in de algemene communicatieuitingen mee te nemen (internet, brochures en elektronische nieuwsbrief). Gezien het feit dat deze doelgroep pas bekend is zodra een uitwisseling van gegevens met de Belastingdienst heeft plaatsgevonden, is een gerichte, proactieve communicatie vooraf ook niet mogelijk.

Vraag 3

Welke mogelijkheden zijn er voor studenten om bezwaar en beroep aan te tekenen tegen de korting?

Antwoord 3

Studenten kunnen aangeven waarom het door de Belastingdienst vastgestelde inkomen over 2008 uitkomt boven de grens van ¤ 12 916,17 en of er redenen zijn om gedeeltes dan wel het gehele inkomen over dat jaar buiten beschouwing te laten.
Indien er na verwerking van deze gegevens nog steeds sprake is van een te hoog inkomen, ontvangt de studerende een beschikking van DUO, waarop is aangegeven dat een bedrag moet worden terugbetaald en hoe hoog dit bedrag is. Hierbij wordt tevens, zoals voorgeschreven in de Algemene wet bestuursrecht, op de mogelijkheid gewezen om tegen deze beschikking in bezwaar te gaan.
Tegen de feitelijke hoogte van het verzamelinkomen of het belastbaar loon kan bij DUO geen bezwaar aangetekend worden; het betreft hier immers gegevens die afkomstig zijn van de Belastingdienst. De Belastingdienst kent zijn eigen bezwaarprocedures.

Vraag 4

Welke regelingen zouden er mogelijk zijn voor studenten om de boete rond de OV-jaarkaart meer gespreid te betalen? Hoe wilt u hier over communiceren? Bent u bereid hierover met DUO in gesprek te gaan?

Antwoord 4

Uit contacten met DUO is gebleken dat studenten voor zover verrekening met studiefinanciering niet mogelijk is de vergoeding voor de OV-kaart in 15 jaar kunnen terugbetalen. Indien de studerende niet meer in aanmerking komt voor studiefinanciering, wordt de schuld namelijk opgeteld bij de langlopende studieschuld van de studerende. Deze wordt dan geïnd in maandelijkse termijnen, waarbij het uiteraard mogelijk is om draagkrachtmeting aan te vragen. Er is in die situatie dus al sprake van een mogelijkheid voor gespreide betaling.

Vraag 5

Wat is uw visie op de bijverdiengrens ten opzichte van de beweging dat er een grote financiële verantwoordelijkheid van studenten wordt gevraagd?

Antwoord 5

De bijverdiengrens is een systeemkenmerk in het huidige studiefinancieringsstelsel. Hiermee worden studenten, die ondersteuning bij de financiering van hun studie nodig hebben, onderscheiden van studenten met voldoende eigen middelen om zelf hun studie te bekostigen. Hij markeert ook het verschil tussen bijverdiensten naast een voltijdstudie enerzijds en een deeltijdstudie naast werk anderzijds.
Afschaffing van de bijverdiengrens is dan ook niet wenselijk omdat dit betekent dat een elementair kenmerk uit het studiefinancieringsstelsel wordt verwijderd en dit brengt grote budgettaire risicos met zich mee.

Vraag 6

Bent u bereid, mogelijk na overleg met belangenorganisaties, tot een coulance-regeling te komen voor de soms wel heel grote sommen geld die moeten worden terugbetaald, ook als de bijverdiengrens slechts beperkt is overschreden?

Antwoord 6

Ik zie geen mogelijkheden om voor deze groep tot een coulance-regeling te komen. Wel geldt voor de groep vanaf inkomensjaar 2010 een glijdende schaal ten aanzien van de OV-studentenkaart, waardoor studenten nooit meer hoeven terug te betalen dan het bedrag waarmee de bijverdiengrens is overschreden. Bij de introductie daarvan per januari 2010 is al gebleken dat het voor DUO niet mogelijk is om deze glijdende schaal met terugwerkende kracht op de inkomensjaren 2008 en 2009 toe te passen. Kortheidshalve verwijs ik daarvoor naar de brief die daarover destijds aan uw Kamer is gestuurd (TK 2008/2009, 31 288, nr. 42, d.d. 3 november 2008). Bovendien hebben deze studenten naast de reguliere studiefinanciering (inclusief reisvoorziening) wel meer dan het grensbedrag van ¤ 12 916,17 verdiend.
  maandag 18 april 2011 @ 15:54:45 #95
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95670527
Kortom, keihard genaaid.

Echt zo fucking irritant.
  maandag 18 april 2011 @ 15:55:09 #96
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95670553
Laten we de oprit van de verantwoordelijke gaan bezetten met spandoeken enzo.
pi_95701636
Over vraag 1 kan je nog discussieren. Inderdaad afwachten hoeveel mensen daadwerkelijk een vordering krijgen.

Vraag 2 is wel interessant. 1e alinea: ieder jaar wordt grens verhoogd, dus da's geen argument. De verhoging wordt tevens teniet gedaan door stijgende lonen.
2e alinea: welke momenten en wijzen zijn dit? Zeer belangrijk om te weten.
3e alinea: internet, brochures, nieuwsbrief moet je zelf naar op zoek gaan. Er had wèl proactief gewerkt kunnen worden dmz een brief aan alle studenten. Dat slechts een klein percentage met de maatregel te maken krijgt, maakt het niet minder belangrijk een degelijke informatievoorziening op te zetten.

Vraag 3: zal wel

Vraag 4: wel stom dat je in deze regeling dus twee keer je ov aan het terugbetalen komt.

vraag 5: volgens mij is de vraag niet WAAROM er een bijverdiengrens is, maar HOE deze berekend wordt. Grote budgettaire risico's is overdreven, je betaalt immers een lening toch al met rente terug.

vraag 6: waarom kan dit niet met terugwerkende kracht?! Weet iemand dit? Wat staat er in die brief?

Maar goed, nog geen vordering ontvangen. Misschien inderdaad eens op die site van duo/ibg kijken en maar afwachten.
pi_95702771
Dit lijkt me toch wel duidelijk:
quote:
Indien er na verwerking van deze gegevens nog steeds sprake is van een te hoog inkomen, ontvangt de studerende een beschikking van DUO, waarop is aangegeven dat een bedrag moet worden terugbetaald en hoe hoog dit bedrag is. Hierbij wordt tevens, zoals voorgeschreven in de Algemene wet bestuursrecht, op de mogelijkheid gewezen om tegen deze beschikking in bezwaar te gaan.
Ik heb net ingelogd op "Mijn DUO" en moet inderdaad betalen wat ik verwachtte. Zodra ik de vordering binnenkrijg ga ik m'n bezwaar aangetekend versturen.

Wat wel vervelend blijft: je kunt dus blijkbaar niet uitgaan van je loonstrookjes. Ik ben nu m'n inkomsten van 2010 opnieuw aan het controleren en ben door een verschil tussen m'n laatste loonstrook van m'n bijbaan en de jaaropgaaf daarvan (terwijl ik halverwege het jaar toch echt uit dienst ben gegaan en daarna geen salaris meer heb ontvangen) toch weer 100 euro over de bijverdiengrens gegaan. Formulier om dat met terugwerkende kracht te wijzigen gaat zo dadelijk op de bus. Bye bye 260 euro :W Hopen dat het deactiveren van m'n studenten-OV wel goed is gegaan, anders komt daar óók nog eens 137 euro bovenop.

quote:
Afschaffing van de bijverdiengrens is dan ook niet wenselijk omdat dit betekent dat een elementair kenmerk uit het studiefinancieringsstelsel wordt verwijderd en dit brengt grote budgettaire risicos met zich mee.
Lees: als we geen studenten naaien zodat ze misschien nóg wat meer werken, sparen, belasting betalen kunnen we ze niet beboeten en krijgen we niet nóg meer geld binnen. :')

Dit heeft nog minder dan niks met een "elementair kenmerk" te maken. Studiefinanciering is voor wie studeert. Voor iedereen. Behalve als je één euro meer verdient dan een of andere arbitraire grens, dan krijg je helemaal niks. Als het ze niet om het geld zou gaan hadden ze in eerste instantie al zo'n n glijdende schaal ingevoerd. Iedere euro die je dan meer verdiende dan de bijverdiengrens zou dan in korting worden gebracht op je stufi, en waren ze van je OV afgebleven.

Het slaat totaal nergens op dat van jou verwacht wordt dat je, als je één euro te veel per maand verdient, je meteen je stufi + OV mag inleveren.

[ Bericht 21% gewijzigd door CodeCaster op 19-04-2011 15:41:43 ]
pi_95755076
Ik heb nog geen brief gekregen, maar wel ingelogd op DUO. Naast mijn normale Terugbetalen studieschuld staat er nu ook een kopje 'Studiefinanciering' met daarbij een bedrag van bijna 900 euro. Uitleg: 'overig onterecht uitbetaald'. Maar ik had in 2008 helemaal geen stufi meer. Weet iemand of dit het bedrag voor de OV-kaart is?

Betaalwijze is Verrekenbaar (met mijn al lopende studieschuld denk ik?)

Er staat ook nog: 'Schulden voor het studentenreisproduct worden niet omgezet in een lening.'
Dat betekent dus dat je je OV-boete in één keer moet terugbetalen??? OMG... :(

Ben benieuwd naar de brief...
pi_95756822
Bij mij staat er nog steeds geen extra informatie..
Ben benieuwd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')