ik nietquote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat er fouten gemaakt worden, wanneer je onder zulke torenhoge psychologische druk staat, kan ik prima begrijpen...
Er van doordrongen zijn dat scenario's die eens in de 100 jaar voor kunnen komen misschien niet veilig genoeg zijn, zou geen kwaad kunnen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
Wellicht (behoorlijk) off topic, maar deze (vooralsnog bijna) kernramp speelt de anti-kernenergielobby de komende jaren wereldwijd natuurlijk in de kaart, ook al loopt het hopelijk uiteindelijk toch nog met een sisser af. (voor zo ver daar inmiddels nog sprake van kan zijn) Probleem is echter dat dit ons nóg afhankelijker gaat maken van fossiele brandstoffen en wel nét op het moment dat het midden-oosten dusdanig onstabiel is geworden, dat we geen enkel idee hebben waar dit uiteindelijk toe zal leiden.
Ah, logaritmisch dusquote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:46 schreef capricia het volgende:
Ik heb het bericht over het koelen van de core net al gepost. Kijk even hier:
Kerncentrales Japan #11
Is interessant, en ik vroeg het me ook af.
Na 1 week koelen verdampt de core nog 60 gallons water per minuut.
En je moet echt iets van een jaar koelen.
Dan smelt de fuel rod.quote:
1 tiende van een seconde dat je niet nadenkt, of in een routine terugvalt, bijvoorbeeld als er water bijkomt, moet die klep dicht. Tja, erna is het dan foute boel, maar oordeel hier niet te licht overquote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:32 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan zijn het wel enorme prutsers geweest...
Of ze waren zo verbouwereerd dat ze niet meer wisten wat ze moesten....
Of gebrek aan leiding, crisisteam.
Tsja. Oordelen is ook lastig, zo op afstand zonder te weten wat voor een heksenketel het daarzo was, in die control room en in die gebouwen...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:37 schreef Ermanon het volgende:
[..]
1 tiende van een seconde dat je niet nadenkt, of in een routine terugvalt, bijvoorbeeld als er water bijkomt, moet die klep dicht. Tja, erna is het dan foute boel, maar oordeel hier niet te licht over
Pretty vague.. Hoe laat?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:35 schreef DemonRage het volgende:
Er zal binnenkort wel een "special" van National Geographic's Seconds from Disaster op tv komen.
denk dat het wel mee gaat vallen, geen onploffende reactorcores zoals in tjernobyl iig.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:35 schreef DemonRage het volgende:
Er zal binnenkort wel een "special" van National Geographic's Seconds from Disaster op tv komen.
Je kunt toch niet van die buitenlanders verwachten dat ze ook graag geevacueerd en opgevangen willen worden door de Japanse overheid?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:37 schreef gebrokenglas het volgende:
Hier ergert de Japanner zich gigantisch aan
Update 19:31 Buitenlandse bedrijven maken plannen om op grote schaal personeel te evacueren uit Tokio en andere delen in het noordoosten van Japan vanwege de nucleaire crisis bij de kerncentrales in deze delen van het land, meldt Reuters.
Ze zeggen: wel lekker verdienen in ons land, en als er crisis komt direct vertrekken en verder niets doen.
Die "tussenstop" duurt tenminste vijf jaar.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:10 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
de reactor wordt van boven bijgevuld en de gebruikte staven moeten eerst afkoelen voor ze weer uit de centrale gehaald worden dus dit waarschijnlijk de handigste, efficiëntste en veiligste plek voor de tussenstop naar de opslag
Het is onbekend hoeveel daar in totaal opgeslagen ligt maar na de tussenstop is iig een deel op het terrein gebleven.quote:A map of the Fukushima site, where a state of emergency has been declared for five nuclear reactors at two sites shows both a spent fuel rod pool and a dry storage facility. It’s unclear how much spent fuel is on the site and how much has been moved to the processing plant or interim facility. Spent fuel is generally cooled in pools for at least five years prior to being moved to dry casks or for reprocessing.
http://www.scientificamer(...)-be-deadl-2011-03-12
Zijn er daar dan inmiddels ook al problemen?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:30 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hij werkt tegenwoordig écht overal.
Goed punt. Dat vroeg ik me ook al af. Waarom bewaar je die oude spent fuel rods niet ergens anders? Ergens waar geen core of plant aanwezig is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:41 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Die "tussenstop" duurt tenminste vijf jaar.
Ik weet niet of het veiliger wordt door meer gevaarlijke stoffen op dezelfde plek te bewaren. Je kan ook zeggen dat als het misgaat de ramp daardoor veel groter wordt.
Na die vijf jaar wordt het droog opgeslagen.
[..]
Het is onbekend hoeveel daar in totaal opgeslagen ligt maar na de tussenstop is iig een deel op het terrein gebleven.
Al Jazeera noemt er tenminste voor 20 jaar aan spent fuel ligt (andere bronnen noemen zelfs langer, al vanaf het begin.
Japan heeft wel een opwerkingsfaciliteit in Rokkasho maar Japan heeft ook heel veel kernreactors die kernafval produceren. Hoeveel er verwerkt wordt is niet duidelijk. Daar wordt er btw MOX fuel van gemaakt dus of het een beter alternatief is als opslaan is ook een vraag.
Zijdelings komt dat laatste ook nog voorbij in US embassy cables: MP criticises Japanese nuclear strategy
Ik wil me nog niet eens een voorstelling proberen te maken, over hoe het er in de afgelopen dagen en momenteel aan toe moet gaan in die centrale. Het zou me trouwens ook sterk verbazen wanneer de mensen, die nu nog in die centrale aan het werk zijn, op de hoogte zijn van het lot van hun naasten na achtereenvolgens de aardbeving, de tsunami en de steeds erger wordende ellende met de kerncentrale. "Nachtmerrie" is nog zwak uitgedrukt...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:39 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Tsja. Oordelen is ook lastig, zo op afstand zonder te weten wat voor een heksenketel het daarzo was, in die control room en in die gebouwen...
Ah, okay!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:42 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het is in 2200 C, ipv 2200 Fahrenheit. Dus die dingen smelten bij 3992 graden fahrenheit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |