quote:The fuel that powers a nuclear reactor only works so long. When it is exhausted, it is still radioactive and physically very hot. So it needs to cool in a deep tank of water before it can be stored elsewhere.
At Fukushima, these tanks are attached to the outside of the reactor’s containment structure. The pools are deep – typically the fuel lies under 25 feet of water. Although the concrete-and-steel containment is designed to trap radiation leaks, there is no such protection for pools outside.

Agree, behoorlijk open en 'bot' voor Japanse begrippen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:13 schreef eleusis het volgende:
Ik ben trouwens positief verrast over het gedetailleerde niveau van informatie van Tepco en de Japanse overheid. Twee dagen geleden vond ik ze bijzonder voorzichtig en eufemistisch in het beschrijven van de gebeurtenissen, soms op het absurde af. Maar nu is het behoorlijk 'real-time' en er wordt niet om de hete brij heen gedraaid.

Vraag het me serieus af of ze 100% vertellen wat er aan de hand is en of ze het totaal onder controle hebben maar hoop het wel.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:13 schreef eleusis het volgende:
Ik ben trouwens positief verrast over het gedetailleerde niveau van informatie van Tepco en de Japanse overheid. Twee dagen geleden vond ik ze bijzonder voorzichtig en eufemistisch in het beschrijven van de gebeurtenissen, soms op het absurde af. Maar nu is het behoorlijk 'real-time' en er wordt niet om de hete brij heen gedraaid.

Ze hebben het niet meer onder controle, het leek er 4 uur geleden nog wel op totdat er weer een explosie was. Het is ook onmogelijk om real time updates te geven want ze weten het zelf ook niet.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:15 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Vraag het me serieus af of ze 100% vertellen wat er aan de hand is en of ze het totaal onder controle hebben maar hoop het wel.

Wat er aan de hand is, is iig een worst case scenario, de exacte parameters zijn minder belangrijk en komen nog wel boven...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:15 schreef HenkieVdV het volgende:
Vraag het me serieus af of ze 100% vertellen wat er aan de hand is
De Japanse staats-TV vond in ieder geval van niet: "It seems that Tepco is not grasping the situation" (NHK World rond 1:00)quote:en of ze het totaal onder controle hebben maar hoop het wel.

Japanse premier heeft trouwens ook openlijk kritiek op Tepco geleverd, dat is niet heel gebruikelijk tijdens een crisis die bezig is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:17 schreef eleusis het volgende:
[..]
Wat er aan de hand is, is iig een worst case scenario, de exacte parameters zijn minder belangrijk en komen nog wel boven...
[..]
De Japanse staats-TV vond in ieder geval van niet: "It seems that Tepco is not grasping the situation" (NHK World rond 1:00)

Ik had daar ook een beetje het idee bij dat hij al begonnen is zijn straatje schoon te vegen in verwachting van een komende PR disaster. Maar het zou ook iets cultureels kunnen zijn.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:19 schreef Perrin het volgende:
Japanse premier heeft trouwens ook openlijk kritiek op Tepco geleverd, dat is niet heel gebruikelijk tijdens een crisis die bezig is.

12.3 laatste keer dat ik keek. 40 minuten geleden ongeveer?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:20 schreef mg794613 het volgende:
Het loopt nu toch wel op http://www.ustream.tv/cha(...)A6%E3%83%B3%E3%82%BF
En tokyo wapper er een beetje achteraan ; http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo

Het is volgens mij een chemische reactie met de splijtstof. Niet veel rooskleuriger overigens.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Misschien een beetje laat, maar die explosies duiden op het vrijkomen van waterstof en zuurstof. Het proces dat de waterstof en zuurstof produceert is denk ik thermolyse. En dat betekent dus dat de temperatuur in de reactor al enorm hoog moet zijn want thermolyse van water vindt pas plaats bij temperaturen hoger dan 1800 graden Celcius.

lolquote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:25 schreef eleusis het volgende:
Vrouw, je halve land is naar de klote. Als je dan niet gaat vertellen waar mogelijk een reactorvat lek is en hoe de wind staat, stop in ieder geval met lachen.

wat gaat er nog meer smelten rond die temperaturen? Behuizingen e.d.? Zal niet veel schelen vrees ik.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Misschien een beetje laat, maar die explosies duiden op het vrijkomen van waterstof en zuurstof. Het proces dat de waterstof en zuurstof produceert is denk ik thermolyse. En dat betekent dus dat de temperatuur in de reactor al enorm hoog moet zijn want thermolyse van water vindt pas plaats bij temperaturen hoger dan 1800 graden Celcius.

Uit de OP: "Door de aardbeving viel de stroom uit in de reactor. Die stroom is nodig om de pompen aan te drijven die zorgen voor watercirculatie. Dat gebeurde niet, waardoor het water niet werd gecirculeerd en de warme splijtstofstaven begon te reageren met het resterende water.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is volgens mij een chemische reactie met de splijtstof. Niet veel rooskleuriger overigens.

13.63 nu... maar welke eenheid is het?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:25 schreef tass het volgende:
De geigerteller is gestaag aan het stijgen..... nu op 0,013.52
Ik snap nog steeds niet hoe het zit met die sieverts of zo, ik ben er nog 1 van de rad ook
Ik ga ook slapen, ik kan wel blijven zitten, maar dan slaap ik morgen de hele dag en misschien wordt het nog wel spannender allemaal ( tis niet te hopen voor die mensen daar!)
Truste allemaal, en vergeet niet je jodiumtabletten in te nemen!

Om drie uur onze tijd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:16 schreef Perrin het volgende:
NEWS ADVISORY: PM Kan to address message to public, Edano to meet press around 11 a.m. (10:14)

Misschien dient die wel als katalysator. Nogal wat die wat meer exotische metalen kunnen als katalysator gebruikt worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:26 schreef Perrin het volgende:
Het is volgens mij een chemische reactie met de splijtstof.

Yep.. reductie van zware-metaal-oxides? Heeft iig iets met de oxide-laag rond de splijtstof te maken.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Misschien dient die wel als katalysator. Nogal wat die wat meer exotische metalen kunnen als katalysator gebruikt worden.

Becquerel lijkt mij. Een geigerteller doet niets meer dan het aantal vervallen kernen tellen (dat zijn die tikjes) en meet volgens mij niet de energetische waarde (het aantal elektronvolt dus) van de deeltjes/straling.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:28 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
13.63 nu... maar welke eenheid is het?

oh ja.. dat was het..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Becquerel lijkt mij. Een geigerteller doet niets meer dan het aantal vervallen kernen tellen (dat zijn die tikjes) en meet volgens mij niet de energetische waarde van de deeltjes/straling.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |