abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 02:10:48 #271
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_94129596
Status of Spent Nuclear Fuel in Question at Crippled Japanese Power Plant

Ook wel relevant nu waterstof explosies in en rondom kerncentrales een bijna dagelijkse gebeurtenis geworden is.

Er ligt daar voor veertig jaar aan opgebruikte brandstofstaven op het terrein.

quote:
The fuel that powers a nuclear reactor only works so long. When it is exhausted, it is still radioactive and physically very hot. So it needs to cool in a deep tank of water before it can be stored elsewhere.

At Fukushima, these tanks are attached to the outside of the reactor’s containment structure. The pools are deep – typically the fuel lies under 25 feet of water. Although the concrete-and-steel containment is designed to trap radiation leaks, there is no such protection for pools outside.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:10:51 #272
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94129598
Niet zo relevant, maar Nikkei op -6% :(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_94129601
Ik heb eigenlijk al sinds zaterdagmiddag het gevoel dat dit serieus niet goed gaat. Vooral ook omdat je toch een beetje weet dat wat er nu officieel naar buiten komt waarschijnlijk niet alles is wat er speelt.
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 02:11:58 #274
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_94129607
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:10 schreef Perrin het volgende:
Niet zo relevant, maar Nikkei op -6% :(
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:13:38 #275
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94129622
Ik ben trouwens positief verrast over het gedetailleerde niveau van informatie van Tepco en de Japanse overheid. Twee dagen geleden vond ik ze bijzonder voorzichtig en eufemistisch in het beschrijven van de gebeurtenissen, soms op het absurde af. Maar nu is het behoorlijk 'real-time' en er wordt niet om de hete brij heen gedraaid.

Hoe het precies zit zullen we later pas weten, want dit gaat wel de geschiedenisboeken in.

Waar zat ik: op Fok! :{
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:15:33 #276
38496 Perrin
pi_94129641
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:13 schreef eleusis het volgende:
Ik ben trouwens positief verrast over het gedetailleerde niveau van informatie van Tepco en de Japanse overheid. Twee dagen geleden vond ik ze bijzonder voorzichtig en eufemistisch in het beschrijven van de gebeurtenissen, soms op het absurde af. Maar nu is het behoorlijk 'real-time' en er wordt niet om de hete brij heen gedraaid.
Agree, behoorlijk open en 'bot' voor Japanse begrippen.
pi_94129643
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:13 schreef eleusis het volgende:
Vraag het me serieus af of ze 100% vertellen wat er aan de hand is en of ze het totaal onder controle hebben maar hoop het wel.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:16:55 #278
38496 Perrin
pi_94129653
NEWS ADVISORY: PM Kan to address message to public, Edano to meet press around 11 a.m. (10:14)
pi_94129659
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:15 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Vraag het me serieus af of ze 100% vertellen wat er aan de hand is en of ze het totaal onder controle hebben maar hoop het wel.
Ze hebben het niet meer onder controle, het leek er 4 uur geleden nog wel op totdat er weer een explosie was. Het is ook onmogelijk om real time updates te geven want ze weten het zelf ook niet.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:17:47 #280
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94129664
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:15 schreef HenkieVdV het volgende:
Vraag het me serieus af of ze 100% vertellen wat er aan de hand is
Wat er aan de hand is, is iig een worst case scenario, de exacte parameters zijn minder belangrijk en komen nog wel boven...
quote:
en of ze het totaal onder controle hebben maar hoop het wel.
De Japanse staats-TV vond in ieder geval van niet: "It seems that Tepco is not grasping the situation" (NHK World rond 1:00)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:19:38 #281
38496 Perrin
pi_94129679
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:17 schreef eleusis het volgende:

[..]

Wat er aan de hand is, is iig een worst case scenario, de exacte parameters zijn minder belangrijk en komen nog wel boven...

[..]

De Japanse staats-TV vond in ieder geval van niet: "It seems that Tepco is not grasping the situation" (NHK World rond 1:00)
Japanse premier heeft trouwens ook openlijk kritiek op Tepco geleverd, dat is niet heel gebruikelijk tijdens een crisis die bezig is.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:20:10 #282
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94129682
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:19 schreef Perrin het volgende:
Japanse premier heeft trouwens ook openlijk kritiek op Tepco geleverd, dat is niet heel gebruikelijk tijdens een crisis die bezig is.
Ik had daar ook een beetje het idee bij dat hij al begonnen is zijn straatje schoon te vegen in verwachting van een komende PR disaster. Maar het zou ook iets cultureels kunnen zijn.
pi_94129687
Het loopt nu toch wel op http://www.ustream.tv/cha(...)A6%E3%83%B3%E3%82%BF
En tokyo wapper er een beetje achteraan ; http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo
pi_94129691
Damn. Dit geeft echt een fucked up beeld van nucleaire energie.
Ik krijg de hele tijd een beeld voor me van een pot met allemaal smeltende stoffen erin die reageren. Zeewater zal alles ook geen goed gedaan hebben. Kut man.
pi_94129710
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:20 schreef mg794613 het volgende:
Het loopt nu toch wel op http://www.ustream.tv/cha(...)A6%E3%83%B3%E3%82%BF
En tokyo wapper er een beetje achteraan ; http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo
12.3 laatste keer dat ik keek. 40 minuten geleden ongeveer?
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:25:09 #286
63388 tass
There Can Be Only One!
pi_94129728
De geigerteller is gestaag aan het stijgen..... nu op 0,013.52
Ik snap nog steeds niet hoe het zit met die sieverts of zo, ik ben er nog 1 van de rad ook :?

Ik ga ook slapen, ik kan wel blijven zitten, maar dan slaap ik morgen de hele dag en misschien wordt het nog wel spannender allemaal ( tis niet te hopen voor die mensen daar!)

Truste allemaal, en vergeet niet je jodiumtabletten in te nemen! :P :W
pi_94129737
Misschien een beetje laat, maar die explosies duiden op het vrijkomen van waterstof en zuurstof. Het proces dat de waterstof en zuurstof produceert is denk ik thermolyse. En dat betekent dus dat de temperatuur in de reactor al enorm hoog moet zijn want thermolyse van water vindt pas plaats bij temperaturen hoger dan 1800 graden Celcius. Aan de andere kant hoeven die explosies dus ook niet heel ernstig te zijn, behalve dat zij dan voor extra schade kunnen zorgen aan de reactor.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:25:57 #288
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94129740
Nu droog het weerbericht op de Japanner :')

Koudefront vanuit het noorden, lagedrukgebied... Het wordt weer wat regenachtiger. En volgende week weer wat zon.

Vrouw, je halve land is naar de klote. Als je dan niet gaat vertellen waar mogelijk een reactorvat lek is en hoe de wind staat, stop in ieder geval met lachen. :')
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:26:43 #289
38496 Perrin
pi_94129749
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Misschien een beetje laat, maar die explosies duiden op het vrijkomen van waterstof en zuurstof. Het proces dat de waterstof en zuurstof produceert is denk ik thermolyse. En dat betekent dus dat de temperatuur in de reactor al enorm hoog moet zijn want thermolyse van water vindt pas plaats bij temperaturen hoger dan 1800 graden Celcius.
Het is volgens mij een chemische reactie met de splijtstof. Niet veel rooskleuriger overigens.
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 02:27:00 #290
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_94129751
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:25 schreef eleusis het volgende:

Vrouw, je halve land is naar de klote. Als je dan niet gaat vertellen waar mogelijk een reactorvat lek is en hoe de wind staat, stop in ieder geval met lachen. :')
lol
pi_94129754
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Misschien een beetje laat, maar die explosies duiden op het vrijkomen van waterstof en zuurstof. Het proces dat de waterstof en zuurstof produceert is denk ik thermolyse. En dat betekent dus dat de temperatuur in de reactor al enorm hoog moet zijn want thermolyse van water vindt pas plaats bij temperaturen hoger dan 1800 graden Celcius.
wat gaat er nog meer smelten rond die temperaturen? Behuizingen e.d.? Zal niet veel schelen vrees ik. :{
pi_94129758
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het is volgens mij een chemische reactie met de splijtstof. Niet veel rooskleuriger overigens.
Uit de OP: "Door de aardbeving viel de stroom uit in de reactor. Die stroom is nodig om de pompen aan te drijven die zorgen voor watercirculatie. Dat gebeurde niet, waardoor het water niet werd gecirculeerd en de warme splijtstofstaven begon te reageren met het resterende water.

Daarbij ontstond waterstof. Toen dat waterstof terechtkwam in de ruimte tussen de reactor en het reactorvat, kwam het in aanraking met de daar aanwezige zuurstof. Dat veroorzaakte een explosie. Als er op dat moment radioactief materiaal blootligt, en de boel explodeert, kan dat radioactieve materiaal in de omgeving terecht komen. In Tsjernobyl ontplofte in 1986 een kerncentrale, maar niet door deze waterstofreactie. Bovendien was die centrale veel onveiliger dan de centrales in Japan."
pi_94129763
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:25 schreef tass het volgende:
De geigerteller is gestaag aan het stijgen..... nu op 0,013.52
Ik snap nog steeds niet hoe het zit met die sieverts of zo, ik ben er nog 1 van de rad ook :?

Ik ga ook slapen, ik kan wel blijven zitten, maar dan slaap ik morgen de hele dag en misschien wordt het nog wel spannender allemaal ( tis niet te hopen voor die mensen daar!)

Truste allemaal, en vergeet niet je jodiumtabletten in te nemen! :P :W
13.63 nu... maar welke eenheid is het?
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 02:28:26 #294
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_94129765
quote:
4s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:16 schreef Perrin het volgende:
NEWS ADVISORY: PM Kan to address message to public, Edano to meet press around 11 a.m. (10:14)
Om drie uur onze tijd.
pi_94129773
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:26 schreef Perrin het volgende:
Het is volgens mij een chemische reactie met de splijtstof.
Misschien dient die wel als katalysator. Nogal wat die wat meer exotische metalen kunnen als katalysator gebruikt worden.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 02:29:57 #296
38496 Perrin
pi_94129778
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:29 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Misschien dient die wel als katalysator. Nogal wat die wat meer exotische metalen kunnen als katalysator gebruikt worden.
Yep.. reductie van zware-metaal-oxides? Heeft iig iets met de oxide-laag rond de splijtstof te maken.
pi_94129787
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:28 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

13.63 nu... maar welke eenheid is het?
Becquerel lijkt mij. Een geigerteller doet niets meer dan het aantal vervallen kernen tellen (dat zijn die tikjes) en meet volgens mij niet de energetische waarde (het aantal elektronvolt dus) van de deeltjes/straling.
pi_94129799
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 02:31 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Becquerel lijkt mij. Een geigerteller doet niets meer dan het aantal vervallen kernen tellen (dat zijn die tikjes) en meet volgens mij niet de energetische waarde van de deeltjes/straling.
oh ja.. dat was het..
pi_94129801
er kijken trouwens 17.000 mensen naar wat fluctuerende cijfertjes. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')