Maar wat gebeurd er dan? Worst Case Scenario graag... toch een grote ramp?quote:Op maandag 14 maart 2011 16:55 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Krijgen ze de boel nog voldoende gekoeld om de komende dagen uit te zitten? Ik durf het niet meer te zeggen, ben eerlijk gezegd bang van niet.
neem vooral sushi mee nu het nog kan.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:00 schreef capricia het volgende:
Ik ga zo boodschappen doen.
Zal ik gaan hamsteren?
Fox.news. Nuf said.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:59 schreef Salvad0R het volgende:
Lul lekker verder over mij, dan blijf ik intussen informatie posten:
Fukushima crisis escalates after second explosion, officials admit reactor rods have been fully exposed.
"The worst case scenario is that the fuel rods fuse together, the temperatures get so hot that they melt together in a radioactive molten mass that bursts through the containment mechmisms and is exposed to the outside. So they spew radioactivity in the ground, into the air, into the water. Some of the radioactivity could carry in the atmosphere to the West Coast of the United States."
En er zijn al berichten dat die rods samen zijn gesmolten, zoals eerder te lezen is in het topic...
Dus ga er maar oan stoan.
Als je in Japan woont is het daarvoor al te laat.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:00 schreef capricia het volgende:
Ik ga zo boodschappen doen.
Zal ik gaan hamsteren?
Niemand die het weet, omdat dit nog nooit voorgekomen is.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:59 schreef Slurrrrp het volgende:
[..]
Maar wat gebeurd er dan? Worst Case Scenario graag... toch een grote ramp?
Okay, thanks, will do.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:59 schreef NJ het volgende:
[..]
Dit dus.
Ondertussen waren er al acht mensen die vonden dat ze even moesten reageren op z'n laatste post.
Salvad0r, een kritische blik kan geen kwaad, maar hou de complotten en dergelijke gewoon in BNW zodat dit meer op feiten gericht kan blijven.
Dit dus en dat is niet voor het eerst deze week dat dat gevraagd wordt.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:59 schreef NJ het volgende:
[..]
Dit dus.
Ondertussen waren er al acht mensen die vonden dat ze even moesten reageren op z'n laatste post.
Salvad0r, een kritische blik kan geen kwaad, maar hou de complotten en dergelijke gewoon in BNW zodat dit meer op feiten gericht kan blijven.
Again, old news...quote:Op maandag 14 maart 2011 16:59 schreef Salvad0R het volgende:
Lul lekker verder over mij, dan blijf ik intussen informatie posten:
Fukushima crisis escalates after second explosion, officials admit reactor rods have been fully exposed.
"The worst case scenario is that the fuel rods fuse together, the temperatures get so hot that they melt together in a radioactive molten mass that bursts through the containment mechmisms and is exposed to the outside. So they spew radioactivity in the ground, into the air, into the water. Some of the radioactivity could carry in the atmosphere to the West Coast of the United States."
En er zijn al berichten dat die rods samen zijn gesmolten, zoals eerder te lezen is in het topic...
Dus ga er maar oan stoan.
old news...quote:Op maandag 14 maart 2011 17:02 schreef Dance99Vv het volgende:
Update 16.55: Japan heeft officieel de IAEA om hulp van experts gevraagd voor ondersteuning bij de dreigende nucleaire crisis in Japan, meldt AFP.
Update 16.50: De straling rond Fukushima is twee keer zo veel als het maximum dat eerder vandaag gemeten werd, meldt Kyoko. Het persbureau baseert zich op bronnen bij TEPCO.
nrc.com
Er zijn diverse dingen die nog moeten misgaan, maar het worst case scenario lijkt mij dat (1) het niet meer lukt om te koelen, (2) de brandstofstaven totaal smelten, (3) de hete smurrie door het reactorvat heen smelt, (4) de "afkoelbak" eronder niet genoeg werkt, (5) het ook niet lukt om 'last-ditch' de betonnen schil te koelen, (6) het betonnen omhulsel het óók niet tegenhoudt, (7) de kern de grond in gaat en daar grondwater radioactief maakt, (8) het nu geëvacueerde gebied (of misschien wel langer) langere tijd vervuild raakt.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:59 schreef Slurrrrp het volgende:
Maar wat gebeurd er dan? Worst Case Scenario graag... toch een grote ramp?
Moet er wel bij zeggen dat onder de kern ook nog een grote betonnen bak met grafiek gemaakt is, die de smeltende kern op moet vangen. Hier zou het gesmolten deel zich dan over uitspreiden, zodat het af kan koelen. De deeltjes zijn dan wel in de 'open lucht' maar zitten toch redelijk opgevangen in die betonnen bak.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:01 schreef Asschen_sukar het volgende:
Worst case is dat de kern de grond in smelt en er een grote stoom ontploffing komt die alle geladen deeltjes de lucht in blaast. En dit door de wind dus over half japan of zelfs richting amerika geblazen wordt.
Mag ik daar aan toevoegen: explosies die splijtstof-deeltjes via de wind over grote gebieden verspreiden.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:03 schreef eleusis het volgende:
[..]
Er zijn diverse dingen die nog moeten misgaan, maar het worst case scenario lijkt mij dat (1) het niet meer lukt om te koelen, (2) de brandstofstaven totaal smelten, (3) de hete smurrie door het reactorvat heen smelt, (4) de "afkoelbak" eronder niet genoeg werkt, (5) het ook niet lukt om 'last-ditch' de betonnen schil te koelen, (6) het betonnen omhulsel het óók niet tegenhoudt, (7) de kern de grond in gaat en daar grondwater radioactief maakt, (8) het nu geëvacueerde gebied (of misschien wel langer) langere tijd vervuild raakt.
Er moeten nog wel een hoop dingen misgaan om zo ver te komen. Maar ja... Totaal ondenkbaar is het niet.
Ja maar op die andere bewegende beelden zou de jet stream meer langs de rand bewegen, niet midden over de oceaan.quote:
Ja iedereen denkt altijd aan Chernobyl taferelen, gelukkig zijn de westerse reactoren een stuk veiliger...quote:Op maandag 14 maart 2011 17:03 schreef eleusis het volgende:
[..]
Er zijn diverse dingen die nog moeten misgaan, maar het worst case scenario lijkt mij dat (1) het niet meer lukt om te koelen, (2) de brandstofstaven totaal smelten, (3) de hete smurrie door het reactorvat heen smelt, (4) de "afkoelbak" eronder niet genoeg werkt, (5) het ook niet lukt om 'last-ditch' de betonnen schil te koelen, (6) het betonnen omhulsel het óók niet tegenhoudt, (7) de kern de grond in gaat en daar grondwater radioactief maakt, (8) het nu geëvacueerde gebied (of misschien wel langer) langere tijd vervuild raakt.
Er moeten nog wel een hoop dingen misgaan om zo ver te komen. Maar ja... Totaal ondenkbaar is het niet.
Wel belangrijk om te realiseren is dat het voornamelijk een lokaal probleem zal zijn. Bij Chernobyl verdampte de kern en werd een enorme hoeveelheid radioactieve stof de lucht in gestuwd. Dat kwam door ontwerpfouten die onze reactoren niet hebben. Als het goed is
Chernobyl stond ook in een roestige fabriekshal, en niet in zo'n mooie betonnen kluisquote:Op maandag 14 maart 2011 17:03 schreef eleusis het volgende:
Wel belangrijk om te realiseren is dat het voornamelijk een lokaal probleem zal zijn. Bij Chernobyl verdampte de kern en werd een enorme hoeveelheid radioactieve stof de lucht in gestuwd. Dat kwam door ontwerpfouten die onze reactoren niet hebben. Als het goed is
Ik zie dat zelf niet zo snel gebeuren. Maar goed, ik ga uit van de geldende consensus over reactorontwerp en dat is deels theorie en deels op kleinere schaal uitgeprobeerd. Hoe het in de praktijk uitpakt... We zullen het misschien binnenkort wetenquote:Op maandag 14 maart 2011 17:04 schreef Perrin het volgende:
Mag ik daar aan toevoegen: explosies die splijtstof-deeltjes via de wind over grote gebieden verspreiden.
Hier een artikel op weer-site Wunderground over mogelijke verspreidingsrichtingen via wind.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:05 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ja maar op die andere bewegende beelden zou de jet stream meer langs de rand bewegen, niet midden over de oceaan.
Ik kan de kans daarop geheel niet inschatten en er weinig zinnigs over vinden online.. Baseer me op de BBC quote van een Japanse ingenieur:quote:Op maandag 14 maart 2011 17:07 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik zie dat zelf niet zo snel gebeuren. Maar goed, ik ga uit van de geldende consensus over reactorontwerp en dat is deels theorie en deels op kleinere schaal uitgeprobeerd. Hoe het in de praktijk uitpakt... We zullen het misschien binnenkort weten
Bron: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698quote:1431: More from Japanese nuclear engineer Masashi Goto: He say that as the reactor uses mox (mixed oxide) fuel, the melting point is lower than that of conventional fuel. Should a meltdown and an explosion occur, he says, plutonium could be spread over an area up to twice as far as estimated for a conventional nuclear fuel explosion. The next 24 hours are critical, he says.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |