Van 7 jaar OV naar 4 jaar OVquote:Gratis reizen studenten ingekort
DEN HAAG - Studenten mogen vanaf augustus 2012 nog maar één jaar extra gebruik maken van hun OV-studentenkaart, bovenop de normale studieduur. Nu mag dat nog drie jaar extra.
Daarnaast wordt de basisbeurs voor masteropleidingen vervangen door een sociaal leenstelsel. Om de studenten toch enigszins tegemoet te komen wordt de terugbetaaltermijn van de studieschuld verhoogd van 15 naar 20 jaar.
Dat schrijft staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Aanvullende beurs
De regels van de aanvullende beurs worden vereenvoudigd, waardoor onder meer de partnertoeslag voor studenten met kinderen vervalt. Dit najaar presenteert Zijlstra het plan voor de hervorming van de studiefinanciering aan de Tweede Kamer. De nieuwe regeling moet vanaf de zomer van 2012 gaan gelden.
Volgens Zijlstra is de huidige regeling van de studiefinanciering niet langer houdbaar. Daarnaast draagt het nieuwe stelsel volgens hem bij aan een kleinere overheid met minder regels.
Boete
Eerder meldde de staatssecretaris dat hij studenten die langer dan een jaar extra over hun opleiding doen een boete van 3000 euro wil opleggen. Volgens het kabinet zijn de bezuinigingen nodig om de overheidsfinanciën op orde te brengen.
Bovendien wordt financiële ruimte vrijgemaakt om het onderwijs te verbeteren. Vanaf 2015 gaan bezuinigingen en investeringen in het hoger onderwijs volgens het kabinet vrijwel gelijk op.
Schandalig
De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) noemt het voornemen van Zijlstra in een reactie tegenover NU.nl 'schandalig'. "Het afschaffen van de basisbeurs voor de master, je reisrecht afpakken en studenten die problemen hebben met hun ouders zo hard financieel aanpakken laat zien dat Zijlstra alleen geld voor ogen heeft. Van een onderwijsinvestering hebben we nog niks gezien", aldus voorzitter Sander Breur.
“Het klopt volgens hun eigen argumenten niet dat je bij je OV-reisrecht opeens 1 jaar uitloop hebt terwijl we voor de verhoging van het collegeld 2 jaar uitloop zouden hebben", zo stelt hij.
Masterstudenten
Volgens het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) worden met name de masterstudenten keihard gepakt. ''Met name uitwonende studenten met een twee- of driejarige masterstudie zijn de dupe'', zegt voorzitter Guy Hendricks.
''Het geld dat de overheid hiermee bespaart wordt niet geïnvesteerd in het onderwijs maar gaat naar de staatsschuld. Hoe willen ze het dan ooit voor elkaar krijgen om in de top vijf van kenniseconomieën te behoren?'', doelt Hendricks op de ambitie van dit kabinet.
Ehhhhh dddeeeeeerrp 3-1 is toch 6quote:nog maar één jaar extra gebruik maken van hun OV-studentenkaart, bovenop de normale studieduur. Nu mag dat nog drie jaar extra.
quote:Op maandag 14 maart 2011 15:19 schreef galtfactory het volgende:
Tja jongens en meisjes. Niemand heeft ooit beweert dat het studentenleven over rozen gaat.
Zie het maar als een voorproefje van je echte leven als je afgestudeerd bent en geld moet gaan
verdienen.
Echt weer zo'n dooddoener idd. Argumenten weer ver te zoeken.quote:
Jouw argumenten zijn ook bijzonder steekhoudend.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:42 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
Echt weer zo'n dooddoener idd. Argumenten weer ver te zoeken.
Daarom hadden ze al het verschil tussen week- en weekendkaart ingevoerd, dus dat argument is al opgebruikt.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:19 schreef galtfactory het volgende:
Tja jongens en meisjes. Niemand heeft ooit beweert dat het studentenleven over rozen gaat.
Zie het maar als een voorproefje van je echte leven als je afgestudeerd bent en geld moet gaan
verdienen.
Ik val net buiten de regeling, doe beta studie en heb 1 jaar vertraging omdat ik er gewoon moeite mee heb en 1 jaar bestuur gedaan. Eigenlijk geen rare fratsen maar toch wordt je er keihard voor genaaid.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:48 schreef Bolter het volgende:
Iedereen loopt hier dan wel zo te miepen; maar hoeveel van jullie zijn daadwerkelijk langstudeerders, en zo ja, gebruik je dat OV nu echt zo enorm veel?
Ik snap het wel hoor, oh jee minder! En minder is altijd slecchhtteerrr..
Ik zit in een vergelijkbare situatie maar word je hier nu daadwerkelijk zo hard door getroffen?quote:Op maandag 14 maart 2011 16:54 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
Ik val net buiten de regeling, doe beta studie en heb 1 jaar vertraging omdat ik er gewoon moeite mee heb en 1 jaar bestuur gedaan. Eigenlijk geen rare fratsen maar toch wordt je er keihard voor genaaid.
Kon jij maar studeren he?quote:Op maandag 14 maart 2011 15:19 schreef galtfactory het volgende:
verdienen.
Als je elke dag 4 uur onderweg bent, gebruik je dat wel regelmatig jaquote:Op maandag 14 maart 2011 16:48 schreef Bolter het volgende:
Iedereen loopt hier dan wel zo te miepen; maar hoeveel van jullie zijn daadwerkelijk langstudeerders, en zo ja, gebruik je dat OV nu echt zo enorm veel?
Ik snap het wel hoor, oh jee minder! En minder is altijd slecchhtteerrr..
quote:Op maandag 14 maart 2011 15:09 schreef kort het volgende:
[..]
Basisbeurs + aanvullend + uitwonende is verlaagd van 4 naar 3 jaar sinds het nieuwe kabinet.
Huidige situatie: 4+3=7 jaarquote:Naast deze maatregel wordt ook het studentenreisrecht met twee jaar verkort. Studenten mogen vanaf augustus 2012 nog maar één jaar extra gebruik maken van hun OV-studentenkaart, bovenop de normale studieduur. Nu mag dat nog drie jaar extra.
quote:Op maandag 14 maart 2011 16:04 schreef Zith het volgende:
Masterstudenten verliezen hun OV vertraging of niet, en de rest na vertraging. Ik zou dus al mijn geld in huizen in studentensteden stoppen, de vraag zal enorm stijgen
Dat sociale mis ik alleen een beetje in dat leenstelsel...quote:Op maandag 14 maart 2011 17:28 schreef Luco het volgende:
Ook het Sociale Leenstelsel komt er in 2012
Het laatste.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Lekker idd, al die regels zijn op zich nog wel te rechtvaardigen wat het echter belachelijk maakt is dat er geen enkele overgangsregeling is en alles tegelijkertijd komt.
Maar is dat ook opgedeeld in bachelor en master? Dus is het nu totaal 1 jaar voor de bachelor en 1 jaar voor de master extra of 1 jaar verdeeld over zowel de bachelor als de master.
Haha, dat is wat telt deze tijden; schijn en pretentie. Ach ja zolang we maar met 130 over de snelweg kunnen.quote:
Kijk eens aan, een echte VVD-stemmer met rijke ouders.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 07:06 schreef bijdehand het volgende:
Ik als student vind het geeneens een slechte maatregel hoor.
Langer dan ze de huidige studenten willen toestaan.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 02:40 schreef rubbereend het volgende:
Hoelang hebben al die ministers in het kabinet eigenlijk gestudeerd?
Rijke oudersquote:Op dinsdag 15 maart 2011 07:48 schreef Etsu het volgende:
[..]
Kijk eens aan, een echte VVD-stemmer met rijke ouders.
Gewoon in de stad gaan wonen waar je studeert.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:07 schreef kort het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)denten-ingekort.html
Van 7 jaar OV naar 4 jaar OV50% v/d studenten moeten dus minstens 1 jaar zelf ophoesten
Jij zat toch op het luzac? Dat kost pas geldquote:Op dinsdag 15 maart 2011 07:48 schreef Etsu het volgende:
[..]
Kijk eens aan, een echte VVD-stemmer met rijke ouders.
Beetje jammer dat elke studentenstad met forse woningnood kampt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:24 schreef Emery het volgende:
[..]
Gewoon in de stad gaan wonen waar je studeert.
Tentje, stadspark.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:26 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Beetje jammer dat elke studentenstad met forse woningnood kampt.
Je maakt dezelfde fout als de rest. De basisbeurs bestaat niet meer voor 4 jaar maar voor 3 jaar!quote:Op maandag 14 maart 2011 17:14 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
[..]
Huidige situatie: 4+3=7 jaar
Nieuwe situatie:4+1=5 jaar
Bewijs: 3-1=2
OV-Jaarkaart is verbonden aan de aanvullende beurs. 7 jaar was vroeger ook het aantal jaar dat je kon lenen van de IB-Groep bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:59 schreef kort het volgende:
[..]
Je maakt dezelfde fout als de rest. De basisbeurs bestaat niet meer voor 4 jaar maar voor 3 jaar!
De master wordt door de meeste studenten gedaan in de laatste jaren van hun studie en niet in de eerste jaren. Precies de jaren die nu wegvallen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:08 schreef eriksd het volgende:
Waar haal jij vandaan dat je geen OV meer hebt voor de master?
Studenten mogen vanaf augustus 2012 nog maar één jaar extra gebruik maken van hun OV-studentenkaart, bovenop de normale studieduurquote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
De master wordt door de meeste studenten gedaan in de laatste jaren van hun studie en niet in de eerste jaren. Precies de jaren die nu wegvallen.
Fout, je bedoelt de nominale studieduur, die heeft bij de harde technische studies vrij weinig te maken met de normale studieduur, maar daar houden de ministers/staatssecretarissen die >8 jaar over een flut-alfa studie gedaan hebben even geen rekening mee.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Studenten mogen vanaf augustus 2012 nog maar één jaar extra gebruik maken van hun OV-studentenkaart, bovenop de normale studieduur
In de brief staat dat de bachelor en master wat betreft de reisvoorziening samen getrokken worden. Dit in tegenstelling tot de langstudeerboete waarbij de master en bachelor los van elkaar gezien worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Studenten mogen vanaf augustus 2012 nog maar één jaar extra gebruik maken van hun OV-studentenkaart, bovenop de normale studieduur
Ik bedoel helemaal niets, ik neem het nieuwsbericht over. Dat er talloze studenten zijn die niet op niveau mee kunnen komen vind ik een weinig verdisconterende omstandigheid.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:21 schreef FrankRicard het volgende:
[..]
Fout, je bedoelt de nominale studieduur, die heeft bij de harde technische studies vrij weinig te maken met de normale studieduur, maar daar houden de ministers/staatssecretarissen die >8 jaar over een flut-alfa studie gedaan hebben even geen rekening mee.
Je weet echt niet waar je het over hebt. TU-studenten besteden veel meer tijd aan hun studie dan andere studenten en doen er langer over. Voor mij persoonlijk is het allemaal prima, hoe minder ir.'s hoe makkelijker ik het heb op de arbeidsmarkt. Maar voor ons land is het funest, in tegenstelling tot advocaten, economen, etcetera voegen ingenieurs daadwerkelijk waarde toe aan onze economie.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik bedoel helemaal niets, ik neem het nieuwsbericht over. Dat er talloze studenten zijn die niet op niveau mee kunnen komen vind ik een weinig verdisconterende omstandigheid.
Jij redeneert de hele tijd in een circeltje. Als TU studenten er gemiddeld zo lang over doen, dan is er kennelijk iets mis met of de studie, of de gemiddelde TU student. Dan moet er wat veranderen. Simpel vaststellen; ja, men doet er langer over, punt is weinig steekhoudend m.i.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:32 schreef FrankRicard het volgende:
[..]
Je weet echt niet waar je het over hebt. TU-studenten besteden veel meer tijd aan hun studie dan andere studenten en doen er langer over. Voor mij persoonlijk is het allemaal prima, hoe minder ir.'s hoe makkelijker ik het heb op de arbeidsmarkt. Maar voor ons land is het funest, in tegenstelling tot advocaten, economen, etcetera voegen ingenieurs daadwerkelijk waarde toe aan onze economie.
Godzijdank dat TU-studenten het internet nog hebben om hun domme kant te laten zien.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:32 schreef FrankRicard het volgende:
[..]
Je weet echt niet waar je het over hebt. TU-studenten besteden veel meer tijd aan hun studie dan andere studenten en doen er langer over. Voor mij persoonlijk is het allemaal prima, hoe minder ir.'s hoe makkelijker ik het heb op de arbeidsmarkt. Maar voor ons land is het funest, in tegenstelling tot advocaten, economen, etcetera voegen ingenieurs daadwerkelijk waarde toe aan onze economie.
Dat er dan iets moet veranderen ben ik met je eens. Alleen wat de overheid nu doet is ervoor zorgen dat je wel heel erg gek moet zijn om er nog aan te beginnen. (Aan bijvoorbeeld een studie waarbij ongeveer 35% de studie überhaupt afmaakt, en daarvan zo'n 70% met meer dan 2 jaar vertraging.) Maar stel je voor verder denken dan 4 jaar, dat is nog geen een regering in Nederland gelukt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Jij redeneert de hele tijd in een circeltje. Als TU studenten er gemiddeld zo lang over doen, dan is er kennelijk iets mis met of de studie, of de gemiddelde TU student. Dan moet er wat veranderen. Simpel vaststellen; ja, men doet er langer over, punt is weinig steekhoudend m.i.
Ik snap dat je het met dat laatste zinnetje niet eens bent (zeker niet zonder verdere onderbouwing) Ik had dat er ook niet bij moeten vermelden omdat dat voor deze discussie niet relevant is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:38 schreef Ryon het volgende:
[..]
Godzijdank dat TU-studenten het internet nog hebben om hun domme kant te laten zien.
Omdat 5 jaar simpelweg te kort is voor technische studies, te veel stof in te weinig tijd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Jij redeneert de hele tijd in een circeltje. Als TU studenten er gemiddeld zo lang over doen, dan is er kennelijk iets mis met of de studie, of de gemiddelde TU student. Dan moet er wat veranderen. Simpel vaststellen; ja, men doet er langer over, punt is weinig steekhoudend m.i.
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:23 schreef thumbnail het volgende:
Ik heb geen medelijden met de huidige studenten hoor.
Als het OV staakt omdat ze meer loon willen hebben zeggen dezelfde studenten dat de stakers dan maar moeten gaan studeren.
Dat zeggen studenten die van het belastinggeld (wat o.a. de stakers opbrengen) studeren en kennelijk is daar geen waardering voor.
Dan denk ik, betaal dan ook je eigen studie en vervoer maar.
Zit net iets onder het gemiddelde maar dat maakt me inderdaad nog steeds een langstudeerder. Lees wel even mijn posts aan het begin van het topic door voordat je verder reageert.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:31 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Lezen kun je dus niet.
Ben jij nou zo'n langstudeerder?
Studenten betalen gewoon voor de OV kaart.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:39 schreef Boze_Appel het volgende:
Betalen voor je eigen vervoer, wat een belachelijk concept.
is geen woord.quote:
<- Belgie. Doeidoei!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:06 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
ik verkas voor mn master mooi naar scandinavië. gratis studie, mooie vrouwen en duur bier. wat wil je nog meer
de kost verdienen door drugs te koerieren vanuit nederland.
ik denk dat heel veel meer studenten gaan kiezen voor het buitenland.....
En toch hebben wij niet op VVD gestemd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:25 schreef eriksd het volgende:
[..]
Jij zat toch op het luzac? Dat kost pas geld
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:09 schreef panda-pindakaas het volgende:
Waar heeft iedereen toch zo'n moeite mee? Voor 30 euro heb je een kaartlezer waarmee dat ding te kraken is.
Toen, in 1991:quote:Op maandag 14 maart 2011 17:23 schreef borisz het volgende:
Hoezo gratis? We betalen 145 pm voor die OVkaart.
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-studentenkaartquote:De basisbeurs van iedere student werd met 60 gulden in de maand gekort.
Studeren in het OV kan je vergeten, veel te luidruchtig en geen fatsoenlijke tafel. Je kan enkel een makkelijk stuk doorlezen.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:26 schreef DS4 het volgende:
Misschien een idee voor diegenen die veel moeten reizen met het ov: studeren in het ov. Loop je geen studievertraging op (tenzij je te dom bent voor je studie natuurlijk).
Wij doen niet aan echte oplossingen. Het is uitgeven of bezuinigen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:12 schreef ACT-F het volgende:
Maar serieus, waarom laten ze het 1e uur van het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs niet om 10:00 beginnen i.p.v. de huidige tijden. Als het merendeel daardoor buiten de spits reist kan de OV-studentkaart een stuk goedkoper. Bovendien leidde een dergelijke maatregel in Italië tot betere studieresultaten.
Mensen met oplossingenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:12 schreef ACT-F het volgende:
Maar serieus, waarom laten ze het 1e uur van het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs niet om 10:00 beginnen i.p.v. de huidige tijden. Als het merendeel daardoor buiten de spits reist kan de OV-studentkaart een stuk goedkoper. Bovendien leidde een dergelijke maatregel in Italië tot betere studieresultaten.
Dat is nog best wel een goed idee eigenlijk.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Toen, in 1991:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-studentenkaart
Wat een inflatie!
Ik had er niet aan moeten denken om iedere dag zo vroeg te beginnen...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:12 schreef ACT-F het volgende:
Maar serieus, waarom laten ze het 1e uur van het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs niet om 10:00 beginnen i.p.v. de huidige tijden.
Inderdaad. Alles wat voor 12 uur begon heb ik voorbij laten gaan. Als student heb je een ander ritme (11.00 - 4.00) waardoor de standaard negen tot vijf meuk het niet wordt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik had er niet aan moeten denken om iedere dag zo vroeg te beginnen...
(meestal liet ik colleges die om 11.00u begonnen gaan vanwege te vroeg... 13.00u was een mooie aanvangstijd, hoewel ik mij dan ook nog wel eens te lang lag te tukken)
Allemaal 30+ers die niet weten dat de huidige generatie studenten snoeiharde werkers zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 12:57 schreef eriksd het volgende:
Ik moet zeggen dat er niet echt reclame wordt gemaakt voor de ijverig studerende jongens en meisjes hier
Zelfs in hartje Amsterdam is het handig, die Mini's en Smarts druk je met je bumper wel de gracht in als je wilt parkeren.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is alleen handig als je in e.o.a. klotegehucht woont.
Ah kijk, zo ken ik jou(w soort).quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:18 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zelfs in hartje Amsterdam is het handig, die Mini's en Smarts druk je met je bumper wel de gracht in als je wilt parkeren.
Die blijven thuis. Met de huidige kwaliteit heb je er geen voordeel aan om colleges bij te wonen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 12:57 schreef eriksd het volgende:
Ik moet zeggen dat er niet echt reclame wordt gemaakt voor de ijverig studerende jongens en meisjes hier
Uiteraard zal ik bij de volgende verkiezingen wederom VVD stemmenquote:
En ik maar (bijna) altijd plichtsgetrouw om 8:10 beginnenquote:Op woensdag 16 maart 2011 11:33 schreef DS4 het volgende:
Ik had er niet aan moeten denken om iedere dag zo vroeg te beginnen...
(meestal liet ik colleges die om 11.00u begonnen gaan vanwege te vroeg... 13.00u was een mooie aanvangstijd, hoewel ik mij dan ook nog wel eens te lang lag te tukken)
Work smart, not hard!quote:Op woensdag 16 maart 2011 12:57 schreef eriksd het volgende:
Het niveau van de studies is alleen maar lager geworden. Als de huidige generatie nog harder er voor moet werken zijn ze kennelijk dus dommer...quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:02 schreef Hephaistos. het volgende:
Allemaal 30+ers die niet weten dat de huidige generatie studenten snoeiharde werkers zijn.
Lekker na Sesamstraat naar bedquote:Op woensdag 16 maart 2011 17:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het niveau van de studies is alleen maar lager geworden. Als de huidige generatie nog harder er voor moet werken zijn ze kennelijk dus dommer...
Misschien dat ze beter netjes uit kunnen slapen voordat ze naar een college gaan?
quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Uiteraard zal ik bij de volgende verkiezingen wederom VVD stemmen
Dat gebeurt ook niet, gezien het gedoe rond de langstudeerboete.quote:
Sommige studenten willen ook nog hun master halen en dan heb je toch minimaal 5 jaar nodig. Zou dus theoretisch gezien net kunnen, maar in de praktijk merk je dat veel studenten vertraging krijgen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:47 schreef Retarded het volgende:
een beetje normale studie duurt toch 4 jaar?? En dan krijg je 5 jaar een OV?? Prima toch... zie het probleem niet. Niks mis met de "lakse" student motiveren om je studie op tijd af te ronden....
Als student hoor je ook op kamers te wonen, die hele ov kaart is niet eens echt nodig, behalve in een jaar dat je stages loopt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:47 schreef Retarded het volgende:
een beetje normale studie duurt toch 4 jaar?? En dan krijg je 5 jaar een OV?? Prima toch... zie het probleem niet. Niks mis met de "lakse" student motiveren om je studie op tijd af te ronden....
Trajectkaarten lijkt me ook een mooie vervanger voor de OVkaart. Kun je zelf aangeven waar je woont en studeert en krijg je voor dat traject een abonnement. Mochten die studenten voor een bepaalde tijd ergens anders stage lopen, krijgen ze gewoon voor die maanden een trajectkaart i.p.v. een jaarlang een OVkaart.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:56 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Als student hoor je ook op kamers te wonen, die hele ov kaart is niet eens echt nodig, behalve in een jaar dat je stages loopt.
want een student reist alleen maar van huis naar school voor zijn studie?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:39 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Trajectkaarten lijkt me ook een mooie vervanger voor de OVkaart. Kun je zelf aangeven waar je woont en studeert en krijg je voor dat traject een abonnement. Mochten die studenten voor een bepaalde tijd ergens anders stage lopen, krijgen ze gewoon voor die maanden een trajectkaart i.p.v. een jaarlang een OVkaart.
Hoeveel procent nemen studie-activiteiten naar andere locaties in?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:42 schreef rubbereend het volgende:
[..]
want een student reist alleen maar van huis naar school voor zijn studie?
Er is een chronisch kamer tekort van duizenden kamers.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:56 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Als student hoor je ook op kamers te wonen, die hele ov kaart is niet eens echt nodig, behalve in een jaar dat je stages loopt.
geen ideequote:Op woensdag 16 maart 2011 22:45 schreef Zith het volgende:
[..]
Hoeveel procent nemen studie-activiteiten naar andere locaties in?
Ik verwacht als ondernemer eind dit jaar voor minimaal 90% in het buitenland te zitten. Way ahead of you...quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:25 schreef fs180 het volgende:
Dan heb je niets te zoeken in nederland..
De enige studiegerelateerde reizen buiten woning - uni om die ik doe zijn af en toe een interview en een training, no big issue...quote:
In feite wil je terug naar de oude situatie toen je reiskosten individueel bepaald werden. De OV-studentenkaart is juist ingevoerd omdat individuele bepaling een enorme administratieve rompslomp was.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:39 schreef Morrigan het volgende:
Trajectkaarten lijkt me ook een mooie vervanger voor de OVkaart. Kun je zelf aangeven waar je woont en studeert en krijg je voor dat traject een abonnement. Mochten die studenten voor een bepaalde tijd ergens anders stage lopen, krijgen ze gewoon voor die maanden een trajectkaart i.p.v. een jaarlang een OVkaart.
Geen stufi, OV, 1700+3000 eur kosten naast de huur/eten/etc... Hoe moet je dat betalenquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:26 schreef Ascendancy het volgende:
EN 3000 euro extra gaan dokken EN vervoer, terwijl ik mijn stufi ook nog eens kwijt ben?
Stel, je opleiding duurt 6 jaar. Kreeg je dan na die opleiding nog drie jaar een OV? Ik snap het nietquote:Studenten mogen vanaf augustus 2012 nog maar één jaar extra gebruik maken van hun OV-studentenkaart, bovenop de normale studieduur. Nu mag dat nog drie jaar extra.
Alleen als je nog ingeschreven staat en bij de IB-groep nog studiefinanciering hebt lopen (al dan niet als een 'nullening'). Zo is het nu.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:48 schreef paddy het volgende:
Ik zit met een vraag
[..]
Stel, je opleiding duurt 6 jaar. Kreeg je dan na die opleiding nog drie jaar een OV? Ik snap het nietJe opleiding is dan toch klaar?
Ik vind dat studenten gewoon thuis kunnen wonen binnen een straal van 50 kilometer, kunnen ze zichzelf richten op hun studie i.p.v op het werken en zorgen maken over de huur. Dus ben voor de OV.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:56 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Maar je krijgt dus nog wel OV zolang je studeert?quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Alleen als je nog ingeschreven staat en bij de IB-groep nog studiefinanciering hebt lopen (al dan niet als een 'nullening'). Zo is het nu.
aan die "master"studenten hebben we toch vrij weinig... enige wat ze kunnen is drinken...quote:Op maandag 14 maart 2011 17:53 schreef DaDude1987 het volgende:
Als Henk en Ingrid het maar goed hebben, zij zijn de toekomst van het land
Want als je thuis woont hoef je niet te werken om je studie te betalen?quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:53 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik vind dat studenten gewoon thuis kunnen wonen binnen een straal van 50 kilometer, kunnen ze zichzelf richten op hun studie i.p.v op het werken en zorgen maken over de huur. Dus ben voor de OV.
Want als je thuis woont hoef je in ieder geval geen huur te betalen voor je kamer. Dat moet toch aardig schelen? In ieder geval een aantal uren per week werken.quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:41 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Want als je thuis woont hoef je niet te werken om je studie te betalen?
Dat scheelt ja, maar je zal er naast moeten werken. bovendien ben je dan weer reistijd kwijt.quote:Op donderdag 17 maart 2011 01:11 schreef paddy het volgende:
[..]
Want als je thuis woont hoef je in ieder geval geen huur te betalen voor je kamer. Dat moet toch aardig schelen? In ieder geval een aantal uren per week werken.
en waardoor komt dat dan?? Ik erger me aan studenten die denken dat het studentenleventje voor de rest van hun leven kan blijven. Vooral op studies waar beperkte ruimte is ... vriendin van me heeft een jaar moeten wachten omdat er geen ruimte was op haar studie naar keuze. En als je er dan later achterkomt dat een derde van de studenten op die opleiding er al zeker 7 jaar mee bezig zijn dan is dat erg frustrerend.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:17 schreef Morrigan het volgende:
[..]
maar in de praktijk merk je dat veel studenten vertraging krijgen.
Welke studie is dat dan?quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:15 schreef Retarded het volgende:
[..]
en waardoor komt dat dan?? Ik erger me aan studenten die denken dat het studentenleventje voor de rest van hun leven kan blijven. Vooral op studies waar beperkte ruimte is ... vriendin van me heeft een jaar moeten wachten omdat er geen ruimte was op haar studie naar keuze. En als je er dan later achterkomt dat een derde van de studenten op die opleiding er al zeker 7 jaar mee bezig zijn dan is dat erg frustrerend.
Ja. Tenzij je meer dan drie jaar uitloop hebt. En de redenen daarvoor zijn vrij divers, het zijn zeker niet alleen de feestende studenten. Het kan ook het volgen van een tweede studie zijn, of ziekte.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:54 schreef paddy het volgende:
[..]
Maar je krijgt dus nog wel OV zolang je studeert?
Er zijn zoveel redenen te bedenken. Ik doe zelf een technische studie daar ligt het gemiddelde al decennia rond de 7.4 jaar.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |