abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:02:39 #276
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94138849
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:31 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Een gezeling?

Waarom is belasting betalen slechter dan enige andere wettelijke bepaling?
Geen idee, vraag het iemand die met dat statement kwam.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_94139011
Ik snap TS wel.

De maatregelen die nodig zijn om van dit land een land weer een land met visie en durf te maken worden niet genomen.

Omdat er ook rekening moet worden gehouden met de mening van een 60 jarige vrouw met een lelijk hondje en overgewicht. Wier inzichten over de wereld niet verder gaan dan 'alls wort ok maar duurder tegnwoordg'. })
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:10:13 #278
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_94139068
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:02 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Geen idee, vraag het iemand die met dat statement kwam.
Ik had het niet over belasting, maar over je wens rechtvaardigheid te kwantificeren in termen van geld, en dit concretiseert door voor te stellen dat mensen met meer geld meer stemrecht zouden moeten krijgen, en dit serieus als rechtvaardig bestempelt.

Uit je reactie blijkt dan ook nog eens dat je de morele implicaties van je eigen voorstel niet eens overziet.

Om te janken.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:13:55 #279
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94139188
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:10 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik had het niet over belasting, maar over je wens rechtvaardigheid te kwantificeren in termen van geld, en dit concretiseert door voor te stellen dat mensen met meer geld meer stemrecht zouden moeten krijgen, en dit serieus als rechtvaardig bestempelt.

Uit je reactie blijkt dan ook nog eens dat je de morele implicaties van je eigen voorstel niet eens overziet.

Om te janken.
Dat was mijn voorstel geeneens, dus waar die gedachten vandaan komen snap ik ook niet. Ik had het over netto bijdragen aan de samenleving, de hoogte daarvan viel voor mij volledig buiten de boot ook. Bovendien heb ik arbeidsongeschikten en gehandicapten ook uit de vergelijking gehaald omdat die mensen gewoon wel hun stem verdienen.

Het gaat mij om de mensen die moedwillig de hele dag op de bank liggen, en weigeren te participeren aan de samenleving, en alleen maar kosten tot gevolg hebben. En ja de morele complicaties hiervan zijn dat deze doelgroep buitengesloten gaat worden uit de bestuurslaag, en daar ben ik het ook wel mee eens.

Het maakt verder weinig uit voor dit voorstel of je nou een ton verdient of minimumloon, je stem zal even zwaar tellen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:24:08 #280
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_94139533
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:13 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat was mijn voorstel geeneens, dus waar die gedachten vandaan komen snap ik ook niet. Ik had het over netto bijdragen aan de samenleving, de hoogte daarvan viel voor mij volledig buiten de boot ook. Bovendien heb ik arbeidsongeschikten en gehandicapten ook uit de vergelijking gehaald omdat die mensen gewoon wel hun stem verdienen.

Het gaat mij om de mensen die moedwillig de hele dag op de bank liggen, en weigeren te participeren aan de samenleving, en alleen maar kosten tot gevolg hebben. En ja de morele complicaties hiervan zijn dat deze doelgroep buitengesloten gaat worden uit de bestuurslaag, en daar ben ik het ook wel mee eens.

Het maakt verder weinig uit voor dit voorstel of je nou een ton verdient of minimumloon, je stem zal even zwaar tellen.
Wanneer ben je volgens jou arbeidsongeschikt of gehandicapt?
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:25:46 #281
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94139593
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:24 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Wanneer ben je volgens jou arbeidsongeschikt of gehandicapt?
Wat mij betreft mogen daar de huidige aanduidingen voor worden gehanteerd, ik zie geen nut om dat te veranderen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:27:34 #282
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_94139658
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:02 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Stel maar eens wat beters voor, vanaf de zijlijn wat toeroepen kan ik ook wel.
Ja, dat is namelijk exact wat je doet. Wat roepen vanaf de zijlijn. Dus dat zie ik, dat je dat kunt :)

Mijn voorstel is dat je niet gaat rommelen met het kiesrecht, aangezien er een reden is dat het (passief) kiesrecht zo goed als universeel is.

Wanneer je mensen gaat uitsluiten die in jouw specifieke visie niet voldoen, dan is het einde zoek. Zelfs wanneer je daarmee mensen beoogt die geen wezenlijke bijdrage lijken te leveren.

quote:
Ja het zal best zwart/wit zijn, maar in essentie is alles zwart/wit, eens/oneens, goed/kwaad. De nuance aanbrengen kan later altijd nog.
Nee, in essentie zijn weinig dingen zwart/wit. Wij maken het zwart/wit uit efficiency overwegingen.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:27:44 #283
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_94139662
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:13 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Los van die buitensluiting is de implciete veronderstelling: als je geen geld verdient ben je letterlijk en figuurlijk waardeloos. Ergo: om waardevol te zijn, om er toe te doen als mens, moet je geld verdienen. Dat houdt ook in dat de waarde van een persoon bepaalt wordt door de grootte van zijn bankrekening. Immers: als geld verdienen je waardevol maakt, maakt meer geld verdienen je nog waardevoller. In extreme doorgetrokken zijn dan mensen die het meeste geld verdienen maatschappelijk het meest waard. Dat laatste vind ik persoonlijk absurd, maar is volgens mij wel de morele consequentie van je voorstel.

dinsdag 15 maart 2011 @ 13:32:35 #284
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94139869
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:27 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Los van die buitensluiting is de implciete veronderstelling: als je geen geld verdient ben je letterlijk en figuurlijk waardeloos. Ergo: om waardevol te zijn, om er toe te doen als mens, moet je geld verdienen. Dat houdt ook in dat de waarde van een persoon bepaalt wordt door de grootte van zijn bankrekening. Immers: als geld verdienen je waardevol maakt, maakt meer geld verdienen je nog waardevoller. In extreme doorgetrokken zijn dan mensen die het meeste geld verdienen maatschappelijk het meest waard. Dat laatste vind ik persoonlijk absurd, maar is volgens mij wel de morele consequentie van je voorstel.
Zo valt het te interpreteren, maar dan neem je geld verdienen als uitgangspunt, terwijl ik juist bijdragen als uitgangspunt wil nemen. Geld verdienen maakt je niet meer of minder waardevol dan anderen, maar bijdragen leveren aan de samenleving wel.

Ik mag toch wel stellen dat iemand die minimumloon verdient, gewoon z'n handen uit de mouwen steekt, minimaal bijdraagt, z'n best doet en gewoon wil meedoen meer waarde heeft voor Nederland dan iemand die pertinent weigert deel te nemen aan de samenleving, alleen maar de uitkering opzuipt en opeet, terwijl hij verder niet arbeidsongeschikt of gehandicapt is?

Geld is niet het uitgangspunt, maar de maatstaaf. Bovendien zie ik ze niet als minderwaardig, maar wil ik het zien als maatregel om enige betrekking bij de samenleving tot stand te laten komen. Er is op dit moment vrij weinig motivatie voor mensen om voor die extra paar cent moeite te doen en hun bed uit te komen, terwijl er genoeg mensen zijn die dat wel doen.

Ik vind dat gewoon oneerlijk.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:36:23 #285
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_94140061
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:32 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Zo valt het te interpreteren, maar dan neem je geld verdienen als uitgangspunt, terwijl ik juist bijdragen als uitgangspunt wil nemen. Geld verdienen maakt je niet meer of minder waardevol dan anderen, maar bijdragen leveren aan de samenleving wel.

Ik mag toch wel stellen dat iemand die minimumloon verdient, gewoon z'n handen uit de mouwen steekt, minimaal bijdraagt, z'n best doet en gewoon wil meedoen meer waarde heeft voor Nederland dan iemand die pertinent weigert deel te nemen aan de samenleving, alleen maar de uitkering opzuipt en opeet, terwijl hij verder niet arbeidsongeschikt of gehandicapt is?

Geld is niet het uitgangspunt, maar de maatstaaf. Bovendien zie ik ze niet als minderwaardig, maar wil ik het zien als maatregel om enige betrekking bij de samenleving tot stand te laten komen. Er is op dit moment vrij weinig motivatie voor mensen om voor die extra paar cent moeite te doen en hun bed uit te komen, terwijl er genoeg mensen zijn die dat wel doen.

Ik vind dat gewoon oneerlijk.
Wat is nou precies het verschil tussen wat jij "bijdrage" noemt en geld verdienen? Helemaal als je bij die bijdrage geld als maatstaf neemt?

dinsdag 15 maart 2011 @ 13:38:53 #286
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94140168
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:36 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Wat is nou precies het verschil tussen wat jij "bijdrage" noemt en geld verdienen? Helemaal als je bij die bijdrage geld als maatstaf neemt?
Omdat ik uitga van een situatie waarbij geld wordt gebruikt als beloning voor arbeidsparticipatie, en daarin is de hoogte van die beloning niet relevant.

Immers, mensen die niet participeren aan de arbeidsmarkt ontvangen ook geen beloning daarvoor, dat valt gewoon onder een uitkering ontvangen, en dat staat gewoon geregistreerd.

Sprake van een klassen-samenleving is er dus ook niet, tenzij je alles boven "ontvangers van uitkeringen" al elite wilt gaan noemen. Het idee dat alleen de rijken dus stemrecht zouden ontvangen met dit voorstel klopt niet, want de hoogte van afdragen (zoals ik eerder al tig keer aangaf) doet er niet toe.

Ik weet dat dit geen zuiver censuskiesrecht is, maar het was de meest toepasselijke naam voor de TT.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_94142773
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:38 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Omdat ik uitga van een situatie waarbij geld wordt gebruikt als beloning voor arbeidsparticipatie, en daarin is de hoogte van die beloning niet relevant.

Immers, mensen die niet participeren aan de arbeidsmarkt ontvangen ook geen beloning daarvoor, dat valt gewoon onder een uitkering ontvangen, en dat staat gewoon geregistreerd.

Sprake van een klassen-samenleving is er dus ook niet, tenzij je alles boven "ontvangers van uitkeringen" al elite wilt gaan noemen. Het idee dat alleen de rijken dus stemrecht zouden ontvangen met dit voorstel klopt niet, want de hoogte van afdragen (zoals ik eerder al tig keer aangaf) doet er niet toe.

Ik weet dat dit geen zuiver censuskiesrecht is, maar het was de meest toepasselijke naam voor de TT.
ik weet niet of dit al is genoemd maar mensen met een uitkering die vrijwilligerswerk uitvoeren, mogen die wel stemmen? dat is dan hun bijdrage aan de maatsschappij neem ik aan?

wel grappig dat je hebt over mensen die te lui zijn om van de bank te komen om te werken... denk je echt dat die mensen gaan stemmen? ook heus niet allemaal....

ik vind het stemrecht zo prima, ja inderdaad jammer dat sommigen hun steentje niet bijdragen maarja rotte appels hou je altijd wel. dus stop met huilen, recht je rug en doorgaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')