De wat duurdere accuboormachines willen ook nog weleens een klopfunctie hebben en gewoon de muur in gaan.quote:Op maandag 14 maart 2011 09:21 schreef padlarf het volgende:
Een normale boormachine heeft een stekker en is doorgaans krachtiger. Een accuboor is daarentegen praktischer in het gebruik, want geen stekker. Een accuboor is echter niet overal geschikt voor. Komen we gelijk bij je tweede vraag, voor hout en schroeven kun je prima een accuboor gebruiken, maar als je door steen gaat boren heb je wel iets krachtiger nodig, zoals een boormachine met een klopfunctie.
Aanbevolen merken zijn wat mij betreft DeWalt of Makita, met een voorkeur voor Makita. Dit zijn geen goedkope merken, maar wel duurzaam en goed. Op de vereniging gebruiken we al jaren DeWalts en Makitas en die zijn nog steeds in gebruik.
Zoek een boormachine van een echt merk, en wel met een lithium ion accu d' r in.quote:Op maandag 14 maart 2011 09:09 schreef Kittl het volgende:
Ik ben een totale noob in gereedschap. Dus ik heb de volgende vragen:
-Wat is het verschil tussen een boormachine en een accuboormachine?
-Ik wil gaten boren in hout (en ook muren) en schroeven er in rammen in het hout, wat heb ik dan nodig?
-Welke merken bevelen jullie mij aan?
-Welke (accu)boormachine heb je zelf?
Bedankt alvast!
Dan zit je in het duurdere segment maar heb je wel een accuboormachine die waarschijnlijk je hele leven meegaat en waarvan de accu niet binnen 10 minuten leef is (wat bij goedkopere merken vaak wel het geval is).quote:Op maandag 14 maart 2011 09:34 schreef Kittl het volgende:
Bedankt! Ik ga eens kijken naar die merken,
Ik weet dat mijn eerste vraag heel dom is maar ik heb er echt geen verstand van.
Ik denk dat ik dan op zoek ga naar een accuboor die ook de muur in kan gaan
400 - 1000 euro. Toolstation wilt nog wel eens aanbiedingen hebben, een Makita accuboor (14V) zonder klop functie kan je daar al vinden voor 200 - 300 euro.quote:Op maandag 14 maart 2011 09:42 schreef Kittl het volgende:
Weet je toevallig ook in welke prijsklasse ik dan moet kijken?
Dit is voor TS waarschijnlijk het beste adviesquote:Op maandag 14 maart 2011 10:11 schreef Deetch het volgende:
Persoonlijk zou ik gaan voor een goedkopere accuschroefboormachine (100 eu) met twee accus.
Dan heb je altijd een volle achter de hand en dat is voor de wat minder professionele klusser die af en toe een schroef moet schroeven meer dan voldoende.
Voor het boorwerk zou ik dan een echte boor kopen (boorhamer oid) Zodat je altijd voldoende vermogen hebt om in een muur van beton te boren. Met een accuboor veel gaten boren in een zware muur zal het apparaat snel doen slijten. Verder is de gatdiamnter die je met zo'n accuboor vanwege het benodigde vermogen kunt boren 10 mm door leidingdoorvoeren en dergelijke kun je wel vergeten.
Bedankt!quote:Op maandag 14 maart 2011 10:11 schreef Deetch het volgende:
Persoonlijk zou ik gaan voor een goedkopere accuschroefboormachine (100 eu) met twee accus.
Dan heb je altijd een volle achter de hand en dat is voor de wat minder professionele klusser die af en toe een schroef moet schroeven meer dan voldoende.
Voor het boorwerk zou ik dan een echte boor kopen (boorhamer oid) Zodat je altijd voldoende vermogen hebt om in een muur van beton te boren. Met een accuboor veel gaten boren in een zware muur zal het apparaat snel doen slijten. Verder is de gatdiamnter die je met zo'n accuboor vanwege het benodigde vermogen kunt boren 10 mm door leidingdoorvoeren en dergelijke kun je wel vergeten.
De Gamma had 2 jaar geleden een aanbieding, Gamma huismerk accuschroefboormachine met 2 accu's voor 18 euro. Ideaal ding, accu's gaan lang mee en ongeveer 80% zo krachtig als een exemplaar van een bekend merk van rond de 100 euro.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:11 schreef Deetch het volgende:
Dat klopt, dat heb ik er dan ook bij gezet.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:39 schreef gianni61 het volgende:
mensen die hier TS aanbevelen een DeWalt of Makita te kopen zijn naar mijn mening niet helemaal lekker. Dit is zeker goed gereedschap maar hier hangt ook een prijskaartje aan.
Ik wil mijn eigen kleine ophang kastje gaan maken, (ik weet dat dit niet zo mooi word als op de plaatjes)quote:Op maandag 14 maart 2011 11:39 schreef gianni61 het volgende:
mensen die hier TS aanbevelen een DeWalt of Makita te kopen zijn naar mijn mening niet helemaal lekker. Dit is zeker goed gereedschap maar hier hangt ook een prijskaartje aan. Voor de prijs van een DeWalt accuboor kan ts zich een bosch accuboor en klopboor kopen.
Misschien het handig om te weten wat ts wil gaan doen en wat het budget is..
Voor thuis misschien, maar je kan toch zelf niet geloven dat een accuboormachine van onder de 100 euro dezelfde kwaliteit is als een Makita of Dewalt van 300 euro?quote:Op maandag 14 maart 2011 12:26 schreef Zwolsboy het volgende:
Gamma heeft op dit moment voor 38 euro een accuboormachine in de aanbieding `18volt 2 accus Merk is GBM precies t zelfde als die aanbieding van 2 jaar terug alleen die was 12volt.
Een standaard boschhammer werkt ook prima die heb ik en was rond de 80 euro en doet het nog steeds perfect.
Ik had ook bijv een slijptol van DeWalt die ging na 3 jaar kapot ineens dee de motor het niet meer en en de garantie was verlopen.
En een Accuboormachine van Ferm doen het ook heel goed.
Ook zij hebben klopboormachines die heb ik ook welleens gebruikt bij een vriend van mij niks mis mee (wel de duurdere nemen niet die van 20 euro want das geen klopboor maar meer een rattelaar ofzo)
Een duurder merk wil niet altijd zeggen dat het beter is.
Het is vaak wel beter maar echt niet 10x beter de prijs is vaak zoveel malen hoger maar de kwaliteit...is hooguit 20% beter.
Nee de kwaliteit is niet het zelfde maar de prijs kwaliteit verhouding.quote:Op maandag 14 maart 2011 12:29 schreef Diemux het volgende:
[..]
Voor thuis misschien, maar je kan toch zelf niet geloven dat een accuboormachine van onder de 100 euro dezelfde kwaliteit is als een Makita of Dewalt van 300 euro?
Niet voor niets dat alle installateurs met Makita's, Dewalts of high-end Bosch rondrennen.
Betonquote:Op maandag 14 maart 2011 12:22 schreef suri het volgende:
Wat voor wanden heb je?
Beton of cellenbeton?
Met die makita van 250 kan je ook veel grotere gaten boren dan met die bosch van 80 euro. Het is dan niet prijs / kwaliteit maar gewoon een andere boormachine.quote:Op maandag 14 maart 2011 12:40 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nee de kwaliteit is niet het zelfde maar de prijs kwaliteit verhouding.
Stel makita kost 250,- en ehh goedkopere bosch 80 euro.
Het wil echt niet zo zijn dat die makita 3x beter is 40 jaar mee gaat en die bosch 5 jaar.
Het is ook een kwetsie van goed ermee omgaan dus geen schroef erin draaien met de klopstand aan of hard duwen tegen een klopboor waardoor die vast komt te zitten.
Heb vaak zat mensen gezien die een ijzerzaag in hout gebruiken en omgekeert of wat dacht je van de verkeerde bitjes op een accuboor ja dan hebben beide merken geen lang leven
Ik zou het precies andersom doen. Voor die paar gaatjes in het beton volstaat een goedkope klopboor prima, een goedkope accuschroefboor volstaat nooit. Een makita doet het tenminste altijd, en hij doet het altijd goed.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:16 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
...
Ik zou voor het boorwerk een goed merk nemen en voor de accuschroefboormachine iets goedkoper gaan (of je moet bijv. een heel huis gaan verbouwen, dan kan een duurdere machine wel uit). Maar als je net als ik maar een paar schroefjes per maand boort kan je ook goed met een goedkopere werken.
Bosch professional (blauwe lijn dus) is ook erg sexy hoorquote:Op maandag 14 maart 2011 13:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zou het precies andersom doen. Voor die paar gaatjes in het beton volstaat een goedkope klopboor prima, een goedkope accuschroefboor volstaat nooit. Een makita doet het tenminste altijd, en hij doet het altijd goed.
plus, vlak de pimpfactor ook niet uit Je vrienden vinden je meteen een pro-klusser met zo'n mooie blauwe makita-koffer
Ik heb hier een goedkope Ferm klopboor van 2 tientjes die krijgt geen gaatje in de muur hoorquote:Op maandag 14 maart 2011 13:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zou het precies andersom doen. Voor die paar gaatjes in het beton volstaat een goedkope klopboor prima, een goedkope accuschroefboor volstaat nooit. Een makita doet het tenminste altijd, en hij doet het altijd goed.
plus, vlak de pimpfactor ook niet uit Je vrienden vinden je meteen een pro-klusser met zo'n mooie blauwe makita-koffer
quote:Op maandag 14 maart 2011 13:51 schreef Ra-z het volgende:
karwei heeft een bosch boormachine met klopfunctie in de aanbieding voor 39 euro
Mijn plafond moet je te lijf met een peperdure boorhamer, anders kom je er onmogelijk in (daar baal ik best van).quote:Op maandag 14 maart 2011 13:07 schreef DonJames het volgende:
Ik zou het precies andersom doen. Voor die paar gaatjes in het beton volstaat een goedkope klopboor prima, een goedkope accuschroefboor volstaat nooit.
Dat ding is inderdaad voor dat soort dingentjes verrekt handigquote:Op maandag 14 maart 2011 15:13 schreef De_Rikster het volgende:
Heb zelf een arsenaal aan (profesioneel) machinegereedschap maar voor projectjes als gelinkte kast gebruik ik gewoon een Ixo:
[ afbeelding ]
Prima voor de huis-tuin-en-keuken klusjes.
Gebruik wel een accuschroefmachine hierbij maar daar boor ik alleen mee voor.
Die heeft de gamma daarna zeker aan mij verkocht.. die kwam uit de doos en was direct al krom.:') Na veel gezeik (en een poging van die gamma dude om hem met een hamer weer recht te slaan en zo aan me terug te geven) een andere uit kunnen zoeken (en dus bijbetalen) dat doen we dus niet meer.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:37 schreef Diemux het volgende:
Ach, een vriend van mij had voor 99 euro die set gekocht bij de gamma met een assortiment boren e.d. had ook een klopstand. Ik ga 1x een gaatje boren in relatief zacht beton, hele booras krom
Meen je die? Dat hij gewoon de as recht probeerde te slaan en hem aan je terug te geven?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:58 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Die heeft de gamma daarna zeker aan mij verkocht.. die kwam uit de doos en was direct al krom.:') Na veel gezeik (en een poging van die gamma dude om hem met een hamer weer recht te slaan en zo aan me terug te geven) een andere uit kunnen zoeken (en dus bijbetalen) dat doen we dus niet meer.
Voor kleine schroefjes e.d., ja. Voor grote schroeven, grote boren (8 - 12mm) nee. Kan wel maar het werkt gewoon niet prettig + het is ook niet goed voor dat apparaatje om hem te overbelasten.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:18 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
is zo'n kleintje nu net zo krachtig als een grotere?
ik vind hem mooi, je hebt er volgens mij ook eentje die je wat kan buigen voor lastige plekken, soort hoekje om.
Ey, een bekend stukje gereedschap !quote:Op maandag 14 maart 2011 15:13 schreef De_Rikster het volgende:
Heb zelf een arsenaal aan (profesioneel) machinegereedschap maar voor projectjes als gelinkte kast gebruik ik gewoon een Ixo:
[ afbeelding ]
Prima voor de huis-tuin-en-keuken klusjes.
Gebruik wel een accuschroefmachine hierbij maar daar boor ik alleen mee voor.
Beetje eelt kweken en dan lukt het wel. Hoef je gelijk niet meer naar de sportschool in de avonduren.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Ga maar eens een woning afmonteren met de hand met behulp van een schroevendraaier, na 3 uur werken heb je geen vingers meer over
Vonkenboer heeft delicate handjes.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:41 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Beetje eelt kweken en dan lukt het wel. Hoef je gelijk niet meer naar de sportschool in de avonduren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |