abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 maart 2011 @ 09:09:50 #1
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94082643
Ik ben een totale noob in gereedschap. Dus ik heb de volgende vragen:

-Wat is het verschil tussen een boormachine en een accuboormachine?
-Ik wil gaten boren in hout (en ook muren) en schroeven er in rammen in het hout, wat heb ik dan nodig?
-Welke merken bevelen jullie mij aan?
-Welke (accu)boormachine heb je zelf?

Bedankt alvast!
  maandag 14 maart 2011 @ 09:15:39 #2
180174 Diemux
People vs Me
pi_94082764
- Boormachine heeft een snoer, een accuboormachine een ....
- Hout, metaal, plastic, gips e.d. kan makkelijk geboord en geschroefd worden met een accuboormachine
Beton e.d. niet. Daar heb je een klopboor voor nodig (ook leverbaar met accu).
- Makita, en duurdere segment Bosch

- Makita's
pi_94082766

Nou het scheelt 4 letters.. 'accu' doe nou zelf eens een gok wat het verschil is

Om schroeven te rammen kan je ook een hamer gebruiken.
  maandag 14 maart 2011 @ 09:21:15 #4
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_94082897
Een normale boormachine heeft een stekker en is doorgaans krachtiger. Een accuboor is daarentegen praktischer in het gebruik, want geen stekker. Een accuboor is echter niet overal geschikt voor. Komen we gelijk bij je tweede vraag, voor hout en schroeven kun je prima een accuboor gebruiken, maar als je door steen gaat boren heb je wel iets krachtiger nodig, zoals een boormachine met een klopfunctie.

Aanbevolen merken zijn wat mij betreft DeWalt of Makita, met een voorkeur voor Makita. Dit zijn geen goedkope merken, maar wel duurzaam en goed. Op de vereniging gebruiken we al jaren DeWalts en Makitas en die zijn nog steeds in gebruik.
Ok stelletje hokboeren
pi_94082976
Die eerste vraag :') :') :')
pi_94082997
Oh en over die 2e vraag: een (accu)boormachine, pluggen en schroeven.
pi_94083036
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:21 schreef padlarf het volgende:
Een normale boormachine heeft een stekker en is doorgaans krachtiger. Een accuboor is daarentegen praktischer in het gebruik, want geen stekker. Een accuboor is echter niet overal geschikt voor. Komen we gelijk bij je tweede vraag, voor hout en schroeven kun je prima een accuboor gebruiken, maar als je door steen gaat boren heb je wel iets krachtiger nodig, zoals een boormachine met een klopfunctie.

Aanbevolen merken zijn wat mij betreft DeWalt of Makita, met een voorkeur voor Makita. Dit zijn geen goedkope merken, maar wel duurzaam en goed. Op de vereniging gebruiken we al jaren DeWalts en Makitas en die zijn nog steeds in gebruik.
De wat duurdere accuboormachines willen ook nog weleens een klopfunctie hebben en gewoon de muur in gaan. :)
  maandag 14 maart 2011 @ 09:27:52 #8
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_94083054
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:09 schreef Kittl het volgende:
Ik ben een totale noob in gereedschap. Dus ik heb de volgende vragen:

-Ik wil gaten boren in hout (en ook muren) en schroeven er in rammen in het hout, wat heb ik dan nodig?
-Welke merken bevelen jullie mij aan?
-Welke (accu)boormachine heb je zelf?

Bedankt alvast!
Zoek een boormachine van een echt merk, en wel met een lithium ion accu d' r in.
Dan grijp je in iedergeval niet mis omdat je accu weer eens leeg of kapot is.
  maandag 14 maart 2011 @ 09:34:22 #10
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94083213
Bedankt! Ik ga eens kijken naar die merken :) ,

Ik weet dat mijn eerste vraag heel dom is maar ik heb er echt geen verstand van.
Ik denk dat ik dan op zoek ga naar een accuboor die ook de muur in kan gaan :P
pi_94083316
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:34 schreef Kittl het volgende:
Bedankt! Ik ga eens kijken naar die merken :) ,

Ik weet dat mijn eerste vraag heel dom is maar ik heb er echt geen verstand van.
Ik denk dat ik dan op zoek ga naar een accuboor die ook de muur in kan gaan :P
Dan zit je in het duurdere segment maar heb je wel een accuboormachine die waarschijnlijk je hele leven meegaat en waarvan de accu niet binnen 10 minuten leef is (wat bij goedkopere merken vaak wel het geval is). ^O^
  maandag 14 maart 2011 @ 09:42:37 #12
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94083390
Weet je toevallig ook in welke prijsklasse ik dan moet kijken? :@
  maandag 14 maart 2011 @ 09:48:47 #13
180174 Diemux
People vs Me
pi_94083536
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:42 schreef Kittl het volgende:
Weet je toevallig ook in welke prijsklasse ik dan moet kijken? :@
400 - 1000 euro. Toolstation wilt nog wel eens aanbiedingen hebben, een Makita accuboor (14V) zonder klop functie kan je daar al vinden voor 200 - 300 euro.
pi_94084142
Persoonlijk zou ik gaan voor een goedkopere accuschroefboormachine (100 eu) met twee accus.
Dan heb je altijd een volle achter de hand en dat is voor de wat minder professionele klusser die af en toe een schroef moet schroeven meer dan voldoende.

Voor het boorwerk zou ik dan een echte boor kopen (boorhamer oid) Zodat je altijd voldoende vermogen hebt om in een muur van beton te boren. Met een accuboor veel gaten boren in een zware muur zal het apparaat snel doen slijten. Verder is de gatdiamnter die je met zo'n accuboor vanwege het benodigde vermogen kunt boren 10 mm door leidingdoorvoeren en dergelijke kun je wel vergeten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 14 maart 2011 @ 10:13:52 #15
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_94084209
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:11 schreef Deetch het volgende:
Persoonlijk zou ik gaan voor een goedkopere accuschroefboormachine (100 eu) met twee accus.
Dan heb je altijd een volle achter de hand en dat is voor de wat minder professionele klusser die af en toe een schroef moet schroeven meer dan voldoende.

Voor het boorwerk zou ik dan een echte boor kopen (boorhamer oid) Zodat je altijd voldoende vermogen hebt om in een muur van beton te boren. Met een accuboor veel gaten boren in een zware muur zal het apparaat snel doen slijten. Verder is de gatdiamnter die je met zo'n accuboor vanwege het benodigde vermogen kunt boren 10 mm door leidingdoorvoeren en dergelijke kun je wel vergeten.
Dit is voor TS waarschijnlijk het beste advies
Ok stelletje hokboeren
  maandag 14 maart 2011 @ 10:56:53 #16
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94085371
quote:

Bedankt!
pi_94086042
quote:
De Gamma had 2 jaar geleden een aanbieding, Gamma huismerk accuschroefboormachine met 2 accu's voor 18 euro. Ideaal ding, accu's gaan lang mee en ongeveer 80% zo krachtig als een exemplaar van een bekend merk van rond de 100 euro.

Helaas zijn die niet meer te koop, goedkoopste huismwerk ding is nu 38 euro meen ik (met maar 1 accu).

Ik zou voor het boorwerk een goed merk nemen en voor de accuschroefboormachine iets goedkoper gaan (of je moet bijv. een heel huis gaan verbouwen, dan kan een duurdere machine wel uit). Maar als je net als ik maar een paar schroefjes per maand boort kan je ook goed met een goedkopere werken.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:37:46 #18
180174 Diemux
People vs Me
pi_94086837
Ach, een vriend van mij had voor 99 euro die set gekocht bij de gamma met een assortiment boren e.d. had ook een klopstand. Ik ga 1x een gaatje boren in relatief zacht beton, hele booras krom :')
pi_94086884
mensen die hier TS aanbevelen een DeWalt of Makita te kopen zijn naar mijn mening niet helemaal lekker. Dit is zeker goed gereedschap maar hier hangt ook een prijskaartje aan. Voor de prijs van een DeWalt accuboor kan ts zich een bosch accuboor en klopboor kopen.

Misschien het handig om te weten wat ts wil gaan doen en wat het budget is..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:42:16 #20
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_94087043
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:39 schreef gianni61 het volgende:
mensen die hier TS aanbevelen een DeWalt of Makita te kopen zijn naar mijn mening niet helemaal lekker. Dit is zeker goed gereedschap maar hier hangt ook een prijskaartje aan.
Dat klopt, dat heb ik er dan ook bij gezet.
Ok stelletje hokboeren
  maandag 14 maart 2011 @ 12:04:10 #21
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94088000
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:39 schreef gianni61 het volgende:
mensen die hier TS aanbevelen een DeWalt of Makita te kopen zijn naar mijn mening niet helemaal lekker. Dit is zeker goed gereedschap maar hier hangt ook een prijskaartje aan. Voor de prijs van een DeWalt accuboor kan ts zich een bosch accuboor en klopboor kopen.

Misschien het handig om te weten wat ts wil gaan doen en wat het budget is..
Ik wil mijn eigen kleine ophang kastje gaan maken, (ik weet dat dit niet zo mooi word als op de plaatjes)

Zoiets zeg maar,

En het lijkt me sowieso wel handig voor het in elkaar zetten van meubels.

Verder wil ik een boormachine die gewoon gaten in de muur kan boren voor wandlampen/planken en hangkastjes.

mijn budget is eigenlijk maar tot de 150 euro.. voor het liefst allebei.

Sorry ik dacht dat ik dit er al bij had gezet.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:09:21 #22
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_94088192
150 euro is wel krap voor allebei, dan zit je al gelijk op Gamma huismerk denk ik.
Ok stelletje hokboeren
pi_94088678
Wat voor wanden heb je?
Beton of cellenbeton?
Bij beton is een klopboormachine het beste en bij cellenbeton gewoon een accu/boormachine.
Ik weet niet of je een hornbach bij je in de buurt heb. Daar hebben ze nu leuke aanbiedingen.

Voor het in elkaar zetten van je kastjes is een accu/boormachine meer dan voldoende.
pi_94088859
Gamma heeft op dit moment voor 38 euro een accuboormachine in de aanbieding `18volt 2 accus Merk is GBM precies t zelfde als die aanbieding van 2 jaar terug alleen die was 12volt.

Een standaard boschhammer werkt ook prima die heb ik en was rond de 80 euro en doet het nog steeds perfect.

Ik had ook bijv een slijptol van DeWalt die ging na 3 jaar kapot ineens dee de motor het niet meer en en de garantie was verlopen.
En een Accuboormachine van Ferm doen het ook heel goed.
Ook zij hebben klopboormachines die heb ik ook welleens gebruikt bij een vriend van mij niks mis mee (wel de duurdere nemen niet die van 20 euro want das geen klopboor maar meer een rattelaar ofzo)

Een duurder merk wil niet altijd zeggen dat het beter is.
Het is vaak wel beter maar echt niet 10x beter de prijs is vaak zoveel malen hoger maar de kwaliteit...is hooguit 20% beter.
Interessant he ?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:29:36 #25
180174 Diemux
People vs Me
pi_94088940
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:26 schreef Zwolsboy het volgende:
Gamma heeft op dit moment voor 38 euro een accuboormachine in de aanbieding `18volt 2 accus Merk is GBM precies t zelfde als die aanbieding van 2 jaar terug alleen die was 12volt.

Een standaard boschhammer werkt ook prima die heb ik en was rond de 80 euro en doet het nog steeds perfect.

Ik had ook bijv een slijptol van DeWalt die ging na 3 jaar kapot ineens dee de motor het niet meer en en de garantie was verlopen.
En een Accuboormachine van Ferm doen het ook heel goed.
Ook zij hebben klopboormachines die heb ik ook welleens gebruikt bij een vriend van mij niks mis mee (wel de duurdere nemen niet die van 20 euro want das geen klopboor maar meer een rattelaar ofzo)

Een duurder merk wil niet altijd zeggen dat het beter is.
Het is vaak wel beter maar echt niet 10x beter de prijs is vaak zoveel malen hoger maar de kwaliteit...is hooguit 20% beter.
Voor thuis misschien, maar je kan toch zelf niet geloven dat een accuboormachine van onder de 100 euro dezelfde kwaliteit is als een Makita of Dewalt van 300 euro?

Niet voor niets dat alle installateurs met Makita's, Dewalts of high-end Bosch rondrennen.
pi_94089329
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:29 schreef Diemux het volgende:

[..]

Voor thuis misschien, maar je kan toch zelf niet geloven dat een accuboormachine van onder de 100 euro dezelfde kwaliteit is als een Makita of Dewalt van 300 euro?

Niet voor niets dat alle installateurs met Makita's, Dewalts of high-end Bosch rondrennen.
Nee de kwaliteit is niet het zelfde maar de prijs kwaliteit verhouding.
Stel makita kost 250,- en ehh goedkopere bosch 80 euro.
Het wil echt niet zo zijn dat die makita 3x beter is 40 jaar mee gaat en die bosch 5 jaar.

Het is ook een kwetsie van goed ermee omgaan dus geen schroef erin draaien met de klopstand aan of hard duwen tegen een klopboor waardoor die vast komt te zitten.
Heb vaak zat mensen gezien die een ijzerzaag in hout gebruiken en omgekeert of wat dacht je van de verkeerde bitjes op een accuboor ja dan hebben beide merken geen lang leven >:)
Interessant he ?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:44:57 #27
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94089481
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:22 schreef suri het volgende:
Wat voor wanden heb je?
Beton of cellenbeton?
Beton :) , maar mijn muren lijken wel verrot..

Bosch had mijn vader vroeger zelf ook , maar die spreek ik nooit meer.

Werkt dat Gamma ding een beetje dan ? Want opzich zal ik hem niet uber vaak gebruiken..

Ik heb maar een schets getekend van het kastje wat ik wil gaan maken.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:49:48 #28
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_94089643
Voor het maken van het kastje zal de Gamma accuboor zeker voldoen.
Ok stelletje hokboeren
pi_94089776
Als je maar met minimaal 2 accu's neemt. Die sneuvelen het eerst, en zijn of niet meer verkrijgbaar, of enorm duur om los te kopen ;)
pi_94090148
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:40 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Nee de kwaliteit is niet het zelfde maar de prijs kwaliteit verhouding.
Stel makita kost 250,- en ehh goedkopere bosch 80 euro.
Het wil echt niet zo zijn dat die makita 3x beter is 40 jaar mee gaat en die bosch 5 jaar.

Het is ook een kwetsie van goed ermee omgaan dus geen schroef erin draaien met de klopstand aan of hard duwen tegen een klopboor waardoor die vast komt te zitten.
Heb vaak zat mensen gezien die een ijzerzaag in hout gebruiken en omgekeert of wat dacht je van de verkeerde bitjes op een accuboor ja dan hebben beide merken geen lang leven >:)
Met die makita van 250 kan je ook veel grotere gaten boren dan met die bosch van 80 euro. Het is dan niet prijs / kwaliteit maar gewoon een andere boormachine.

Waar je naar moet kijken is het opgenomen vermogen (watt) en dan de prijs / kwaliteit gaan vergelijken. Met klopboormachines (voor steen) is het verstandig om ook naar de slagkracht (joule) te kijken.

Heb zelf Makita HR2811FT combihamer. Valt ook prima met normale boren (metaal / hout) mee te werken maar is dan een beetje groot. Accutollen heb ik van metabo geloof ik.
pi_94090173
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:16 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
...
Ik zou voor het boorwerk een goed merk nemen en voor de accuschroefboormachine iets goedkoper gaan (of je moet bijv. een heel huis gaan verbouwen, dan kan een duurdere machine wel uit). Maar als je net als ik maar een paar schroefjes per maand boort kan je ook goed met een goedkopere werken.
Ik zou het precies andersom doen. Voor die paar gaatjes in het beton volstaat een goedkope klopboor prima, een goedkope accuschroefboor volstaat nooit. Een makita doet het tenminste altijd, en hij doet het altijd goed.
plus, vlak de pimpfactor ook niet uit Je vrienden vinden je meteen een pro-klusser met zo'n mooie blauwe makita-koffer ;)
pi_94090338
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik zou het precies andersom doen. Voor die paar gaatjes in het beton volstaat een goedkope klopboor prima, een goedkope accuschroefboor volstaat nooit. Een makita doet het tenminste altijd, en hij doet het altijd goed.
plus, vlak de pimpfactor ook niet uit Je vrienden vinden je meteen een pro-klusser met zo'n mooie blauwe makita-koffer ;)
Bosch professional (blauwe lijn dus) is ook erg sexy hoor ;)
pi_94090718
quote:

[..]

Ik heb hier een goedkope Ferm klopboor van 2 tientjes die krijgt geen gaatje in de muur hoor :? die klopstand hoor ik alleen heel hard en snel RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR en mijn bosch een zachte klop geluid en gaat erdoor als een heet mes door boter :? .

Trouwens accuboormachines hebben vaak standaard accus mijn oude agjoma accu past ook op mijn GBM accuboormachine precies dezelfde vorm en toch 14 jaar verschil hoewel die oude accu zowat dood is :')
Interessant he ?
  maandag 14 maart 2011 @ 13:32:13 #34
180174 Diemux
People vs Me
pi_94091030
Tevens, in Engeland kan je Makita's een stuk voordeliger aanschaffen. Ze zijn dan ook niet blauw maar wit.
pi_94091780
karwei heeft een bosch boormachine met klopfunctie in de aanbieding voor 39 euro
pi_94091991
Red je niet met beton.

quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:51 schreef Ra-z het volgende:
karwei heeft een bosch boormachine met klopfunctie in de aanbieding voor 39 euro
pi_94093989
quote:
Ik zou het precies andersom doen. Voor die paar gaatjes in het beton volstaat een goedkope klopboor prima, een goedkope accuschroefboor volstaat nooit.
Mijn plafond moet je te lijf met een peperdure boorhamer, anders kom je er onmogelijk in (daar baal ik best van).

Die goedkope accuschroefboor gebruik ik alleen om schroefjes in plugjes te doen of hout te voorzien van schroeven, dat ding doet het altijd. Alleen krijg ik het voor elkaar om met 2 accu's nog bij het klussen erachter te komen dat ze beiden leeg zijn :') Die goedkope machines zijn wel minder krachtig dan bijv. een Bosch of een ander goed merk, maar voor de meeste mensen die niet veel klussen prima geschikt.

Je kan trouwens beide apparaten ook huren bij bijv. een Gamma, dat kan voordeliger zijn dan kopen. De boorhamer bijv. huur ik altijd, die kost nieuw honderden euro's en vaak heb ik hem niet nodig. Heb zelf een Bosch klopboormachine voor gaatjes in de muren gekocht, daarmee kom ik helaas meestal niet goed het plafond mee in. Als ik dan op een dikke steen ofzo stuit kom ik niet verder.
pi_94094289
Jep dan kan je altijd huren.
Denk naast de gamma ook aan borent oid. Zelf huur ik het meeste bij workx.
pi_94095023
Heb zelf een arsenaal aan (profesioneel) machinegereedschap maar voor projectjes als gelinkte kast gebruik ik gewoon een Ixo:

Prima voor de huis-tuin-en-keuken klusjes.

Gebruik wel een accuschroefmachine hierbij maar daar boor ik alleen mee voor.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  maandag 14 maart 2011 @ 15:36:09 #40
180174 Diemux
People vs Me
pi_94096115
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:13 schreef De_Rikster het volgende:
Heb zelf een arsenaal aan (profesioneel) machinegereedschap maar voor projectjes als gelinkte kast gebruik ik gewoon een Ixo:
[ afbeelding ]

Dat ding is inderdaad voor dat soort dingentjes verrekt handig :P
pi_94106566
is zo'n kleintje nu net zo krachtig als een grotere?

ik vind hem mooi, je hebt er volgens mij ook eentje die je wat kan buigen voor lastige plekken, soort hoekje om.
pi_94108170
Die Ixo-dingen zijn ideaal. Mooi compact en dus handzaam.

Kracht is nog verbazingwekkend netjes. Of ie net zo kracht is als een grotere.. ja en nee.

Draaikracht wordt gemeten in Nm, en er zullen ongetwijfeld elcheapo 9.6V accuboortjes van merk X zijn die minder kracht hebben dan zo'n ixoding.

Maar goed, voor veel schroefjes is zo'n IXO ding voldoende. Hoevaak moet je echt grote schroeven gebruiken of echt dik hout? Meeste is spaanplaat of vurenhout, met schroefjes van 3-6cm en dat gaat prima met zo'n handding.

Ik heb een Ixo en een simpel ding van de lidl. Prima prijs/kwaliteitsverhouding, en met Lion accu. Ik heb liever de voordelen van Lion en een boor die het doet, dan een ding wat zwaarder is en met 2 accus die altijd leeg zijn (En je eerst moet opladen, wat je altijd vergeet als je incidenteel iets wilt boren)

A-merk spul is leuk als je het ook regelmatig gaat gebruiken, maar 200 eur voor 1 schroefje per jaar is naar mijn idee gewoon overdreven.

[ Bericht 14% gewijzigd door DJSmiley op 14-03-2011 19:53:24 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 19:58:37 #43
87694 Robin__
letitredno
pi_94109067
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:37 schreef Diemux het volgende:
Ach, een vriend van mij had voor 99 euro die set gekocht bij de gamma met een assortiment boren e.d. had ook een klopstand. Ik ga 1x een gaatje boren in relatief zacht beton, hele booras krom :')
Die heeft de gamma daarna zeker aan mij verkocht.. die kwam uit de doos en was direct al krom.:') Na veel gezeik (en een poging van die gamma dude om hem met een hamer weer recht te slaan en zo aan me terug te geven) een andere uit kunnen zoeken (en dus bijbetalen) dat doen we dus niet meer.
pi_94121953
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:58 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Die heeft de gamma daarna zeker aan mij verkocht.. die kwam uit de doos en was direct al krom.:') Na veel gezeik (en een poging van die gamma dude om hem met een hamer weer recht te slaan en zo aan me terug te geven) een andere uit kunnen zoeken (en dus bijbetalen) dat doen we dus niet meer.
Meen je die? Dat hij gewoon de as recht probeerde te slaan en hem aan je terug te geven? :') (Zou ook wel heel knap zijn als je die as 100% recht kan "slaan")

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2011 22:50:40 ]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 03:45:08 #45
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_94130196
Anderhalf jaar terug een Bosch PSR 7,2 Li bij een abbo van 101 woonideeen gekregen. Tot nu toe erg blij. Bij mn vader op het werk hebben ze namelijk ook zo'n mini boorapparaat en dat vond ik verrekte handig. Had em dus nu voor 50 euro en een jaar leesvoer.

Je zou dus ook naar een dergelijke aanbieding kunnen uitkijken.
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:44:34 #46
180174 Diemux
People vs Me
pi_94132606
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:18 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
is zo'n kleintje nu net zo krachtig als een grotere?

ik vind hem mooi, je hebt er volgens mij ook eentje die je wat kan buigen voor lastige plekken, soort hoekje om.
Voor kleine schroefjes e.d., ja. Voor grote schroeven, grote boren (8 - 12mm) nee. Kan wel maar het werkt gewoon niet prettig + het is ook niet goed voor dat apparaatje om hem te overbelasten.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:30:49 #47
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_94149887
Ik heb hier een Skil 2006 ofzo, compleet met kist, houtboren, steenboren en metaalboren. :P Goedkoop merk, maar doet het prima. :)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  Moderator dinsdag 15 maart 2011 @ 18:35:24 #48
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_94152567
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:13 schreef De_Rikster het volgende:
[ afbeelding ]

Ey, een bekend stukje gereedschap !

Zelf heb ik er namelijk ook één, ik gebruik hem eigenlijk voornamelijk voor het afmonteren van schakelmateriaal van elektrische installaties. Klein, handzaam en meer dan voldoende kracht voor dat soort dingen ! Ga maar eens een woning afmonteren met de hand met behulp van een schroevendraaier, na 3 uur werken heb je geen vingers meer over :).

De kappen van de schakelaars en wandcontactdozen draai ik er met een klein schroevendraaiertje met de hand op. Dat gaat vaak toch nog wat TE hard :P
pi_94152781
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 18:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Ga maar eens een woning afmonteren met de hand met behulp van een schroevendraaier, na 3 uur werken heb je geen vingers meer over :)
Beetje eelt kweken en dan lukt het wel. Hoef je gelijk niet meer naar de sportschool in de avonduren.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:46:25 #50
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_94153024
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 18:41 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Beetje eelt kweken en dan lukt het wel. Hoef je gelijk niet meer naar de sportschool in de avonduren.
Vonkenboer heeft delicate handjes. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')