abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 maart 2011 @ 09:09:50 #1
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94082643
Ik ben een totale noob in gereedschap. Dus ik heb de volgende vragen:

-Wat is het verschil tussen een boormachine en een accuboormachine?
-Ik wil gaten boren in hout (en ook muren) en schroeven er in rammen in het hout, wat heb ik dan nodig?
-Welke merken bevelen jullie mij aan?
-Welke (accu)boormachine heb je zelf?

Bedankt alvast!
  maandag 14 maart 2011 @ 09:15:39 #2
180174 Diemux
People vs Me
pi_94082764
- Boormachine heeft een snoer, een accuboormachine een ....
- Hout, metaal, plastic, gips e.d. kan makkelijk geboord en geschroefd worden met een accuboormachine
Beton e.d. niet. Daar heb je een klopboor voor nodig (ook leverbaar met accu).
- Makita, en duurdere segment Bosch

- Makita's
pi_94082766

Nou het scheelt 4 letters.. 'accu' doe nou zelf eens een gok wat het verschil is

Om schroeven te rammen kan je ook een hamer gebruiken.
  maandag 14 maart 2011 @ 09:21:15 #4
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_94082897
Een normale boormachine heeft een stekker en is doorgaans krachtiger. Een accuboor is daarentegen praktischer in het gebruik, want geen stekker. Een accuboor is echter niet overal geschikt voor. Komen we gelijk bij je tweede vraag, voor hout en schroeven kun je prima een accuboor gebruiken, maar als je door steen gaat boren heb je wel iets krachtiger nodig, zoals een boormachine met een klopfunctie.

Aanbevolen merken zijn wat mij betreft DeWalt of Makita, met een voorkeur voor Makita. Dit zijn geen goedkope merken, maar wel duurzaam en goed. Op de vereniging gebruiken we al jaren DeWalts en Makitas en die zijn nog steeds in gebruik.
Ok stelletje hokboeren
pi_94082976
Die eerste vraag :') :') :')
pi_94082997
Oh en over die 2e vraag: een (accu)boormachine, pluggen en schroeven.
pi_94083036
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:21 schreef padlarf het volgende:
Een normale boormachine heeft een stekker en is doorgaans krachtiger. Een accuboor is daarentegen praktischer in het gebruik, want geen stekker. Een accuboor is echter niet overal geschikt voor. Komen we gelijk bij je tweede vraag, voor hout en schroeven kun je prima een accuboor gebruiken, maar als je door steen gaat boren heb je wel iets krachtiger nodig, zoals een boormachine met een klopfunctie.

Aanbevolen merken zijn wat mij betreft DeWalt of Makita, met een voorkeur voor Makita. Dit zijn geen goedkope merken, maar wel duurzaam en goed. Op de vereniging gebruiken we al jaren DeWalts en Makitas en die zijn nog steeds in gebruik.
De wat duurdere accuboormachines willen ook nog weleens een klopfunctie hebben en gewoon de muur in gaan. :)
  maandag 14 maart 2011 @ 09:27:52 #8
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_94083054
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:09 schreef Kittl het volgende:
Ik ben een totale noob in gereedschap. Dus ik heb de volgende vragen:

-Ik wil gaten boren in hout (en ook muren) en schroeven er in rammen in het hout, wat heb ik dan nodig?
-Welke merken bevelen jullie mij aan?
-Welke (accu)boormachine heb je zelf?

Bedankt alvast!
Zoek een boormachine van een echt merk, en wel met een lithium ion accu d' r in.
Dan grijp je in iedergeval niet mis omdat je accu weer eens leeg of kapot is.
  maandag 14 maart 2011 @ 09:34:22 #10
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94083213
Bedankt! Ik ga eens kijken naar die merken :) ,

Ik weet dat mijn eerste vraag heel dom is maar ik heb er echt geen verstand van.
Ik denk dat ik dan op zoek ga naar een accuboor die ook de muur in kan gaan :P
pi_94083316
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:34 schreef Kittl het volgende:
Bedankt! Ik ga eens kijken naar die merken :) ,

Ik weet dat mijn eerste vraag heel dom is maar ik heb er echt geen verstand van.
Ik denk dat ik dan op zoek ga naar een accuboor die ook de muur in kan gaan :P
Dan zit je in het duurdere segment maar heb je wel een accuboormachine die waarschijnlijk je hele leven meegaat en waarvan de accu niet binnen 10 minuten leef is (wat bij goedkopere merken vaak wel het geval is). ^O^
  maandag 14 maart 2011 @ 09:42:37 #12
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94083390
Weet je toevallig ook in welke prijsklasse ik dan moet kijken? :@
  maandag 14 maart 2011 @ 09:48:47 #13
180174 Diemux
People vs Me
pi_94083536
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:42 schreef Kittl het volgende:
Weet je toevallig ook in welke prijsklasse ik dan moet kijken? :@
400 - 1000 euro. Toolstation wilt nog wel eens aanbiedingen hebben, een Makita accuboor (14V) zonder klop functie kan je daar al vinden voor 200 - 300 euro.
pi_94084142
Persoonlijk zou ik gaan voor een goedkopere accuschroefboormachine (100 eu) met twee accus.
Dan heb je altijd een volle achter de hand en dat is voor de wat minder professionele klusser die af en toe een schroef moet schroeven meer dan voldoende.

Voor het boorwerk zou ik dan een echte boor kopen (boorhamer oid) Zodat je altijd voldoende vermogen hebt om in een muur van beton te boren. Met een accuboor veel gaten boren in een zware muur zal het apparaat snel doen slijten. Verder is de gatdiamnter die je met zo'n accuboor vanwege het benodigde vermogen kunt boren 10 mm door leidingdoorvoeren en dergelijke kun je wel vergeten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 14 maart 2011 @ 10:13:52 #15
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_94084209
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:11 schreef Deetch het volgende:
Persoonlijk zou ik gaan voor een goedkopere accuschroefboormachine (100 eu) met twee accus.
Dan heb je altijd een volle achter de hand en dat is voor de wat minder professionele klusser die af en toe een schroef moet schroeven meer dan voldoende.

Voor het boorwerk zou ik dan een echte boor kopen (boorhamer oid) Zodat je altijd voldoende vermogen hebt om in een muur van beton te boren. Met een accuboor veel gaten boren in een zware muur zal het apparaat snel doen slijten. Verder is de gatdiamnter die je met zo'n accuboor vanwege het benodigde vermogen kunt boren 10 mm door leidingdoorvoeren en dergelijke kun je wel vergeten.
Dit is voor TS waarschijnlijk het beste advies
Ok stelletje hokboeren
  maandag 14 maart 2011 @ 10:56:53 #16
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94085371
quote:

Bedankt!
pi_94086042
quote:
De Gamma had 2 jaar geleden een aanbieding, Gamma huismerk accuschroefboormachine met 2 accu's voor 18 euro. Ideaal ding, accu's gaan lang mee en ongeveer 80% zo krachtig als een exemplaar van een bekend merk van rond de 100 euro.

Helaas zijn die niet meer te koop, goedkoopste huismwerk ding is nu 38 euro meen ik (met maar 1 accu).

Ik zou voor het boorwerk een goed merk nemen en voor de accuschroefboormachine iets goedkoper gaan (of je moet bijv. een heel huis gaan verbouwen, dan kan een duurdere machine wel uit). Maar als je net als ik maar een paar schroefjes per maand boort kan je ook goed met een goedkopere werken.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:37:46 #18
180174 Diemux
People vs Me
pi_94086837
Ach, een vriend van mij had voor 99 euro die set gekocht bij de gamma met een assortiment boren e.d. had ook een klopstand. Ik ga 1x een gaatje boren in relatief zacht beton, hele booras krom :')
pi_94086884
mensen die hier TS aanbevelen een DeWalt of Makita te kopen zijn naar mijn mening niet helemaal lekker. Dit is zeker goed gereedschap maar hier hangt ook een prijskaartje aan. Voor de prijs van een DeWalt accuboor kan ts zich een bosch accuboor en klopboor kopen.

Misschien het handig om te weten wat ts wil gaan doen en wat het budget is..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:42:16 #20
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_94087043
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:39 schreef gianni61 het volgende:
mensen die hier TS aanbevelen een DeWalt of Makita te kopen zijn naar mijn mening niet helemaal lekker. Dit is zeker goed gereedschap maar hier hangt ook een prijskaartje aan.
Dat klopt, dat heb ik er dan ook bij gezet.
Ok stelletje hokboeren
  maandag 14 maart 2011 @ 12:04:10 #21
337790 Kittl
It's Kittl for you!
pi_94088000
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:39 schreef gianni61 het volgende:
mensen die hier TS aanbevelen een DeWalt of Makita te kopen zijn naar mijn mening niet helemaal lekker. Dit is zeker goed gereedschap maar hier hangt ook een prijskaartje aan. Voor de prijs van een DeWalt accuboor kan ts zich een bosch accuboor en klopboor kopen.

Misschien het handig om te weten wat ts wil gaan doen en wat het budget is..
Ik wil mijn eigen kleine ophang kastje gaan maken, (ik weet dat dit niet zo mooi word als op de plaatjes)

Zoiets zeg maar,

En het lijkt me sowieso wel handig voor het in elkaar zetten van meubels.

Verder wil ik een boormachine die gewoon gaten in de muur kan boren voor wandlampen/planken en hangkastjes.

mijn budget is eigenlijk maar tot de 150 euro.. voor het liefst allebei.

Sorry ik dacht dat ik dit er al bij had gezet.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:09:21 #22
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_94088192
150 euro is wel krap voor allebei, dan zit je al gelijk op Gamma huismerk denk ik.
Ok stelletje hokboeren
pi_94088678
Wat voor wanden heb je?
Beton of cellenbeton?
Bij beton is een klopboormachine het beste en bij cellenbeton gewoon een accu/boormachine.
Ik weet niet of je een hornbach bij je in de buurt heb. Daar hebben ze nu leuke aanbiedingen.

Voor het in elkaar zetten van je kastjes is een accu/boormachine meer dan voldoende.
pi_94088859
Gamma heeft op dit moment voor 38 euro een accuboormachine in de aanbieding `18volt 2 accus Merk is GBM precies t zelfde als die aanbieding van 2 jaar terug alleen die was 12volt.

Een standaard boschhammer werkt ook prima die heb ik en was rond de 80 euro en doet het nog steeds perfect.

Ik had ook bijv een slijptol van DeWalt die ging na 3 jaar kapot ineens dee de motor het niet meer en en de garantie was verlopen.
En een Accuboormachine van Ferm doen het ook heel goed.
Ook zij hebben klopboormachines die heb ik ook welleens gebruikt bij een vriend van mij niks mis mee (wel de duurdere nemen niet die van 20 euro want das geen klopboor maar meer een rattelaar ofzo)

Een duurder merk wil niet altijd zeggen dat het beter is.
Het is vaak wel beter maar echt niet 10x beter de prijs is vaak zoveel malen hoger maar de kwaliteit...is hooguit 20% beter.
Interessant he ?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:29:36 #25
180174 Diemux
People vs Me
pi_94088940
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:26 schreef Zwolsboy het volgende:
Gamma heeft op dit moment voor 38 euro een accuboormachine in de aanbieding `18volt 2 accus Merk is GBM precies t zelfde als die aanbieding van 2 jaar terug alleen die was 12volt.

Een standaard boschhammer werkt ook prima die heb ik en was rond de 80 euro en doet het nog steeds perfect.

Ik had ook bijv een slijptol van DeWalt die ging na 3 jaar kapot ineens dee de motor het niet meer en en de garantie was verlopen.
En een Accuboormachine van Ferm doen het ook heel goed.
Ook zij hebben klopboormachines die heb ik ook welleens gebruikt bij een vriend van mij niks mis mee (wel de duurdere nemen niet die van 20 euro want das geen klopboor maar meer een rattelaar ofzo)

Een duurder merk wil niet altijd zeggen dat het beter is.
Het is vaak wel beter maar echt niet 10x beter de prijs is vaak zoveel malen hoger maar de kwaliteit...is hooguit 20% beter.
Voor thuis misschien, maar je kan toch zelf niet geloven dat een accuboormachine van onder de 100 euro dezelfde kwaliteit is als een Makita of Dewalt van 300 euro?

Niet voor niets dat alle installateurs met Makita's, Dewalts of high-end Bosch rondrennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')