quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 17:31 schreef Jor_Dii het volgende:Waarom zou het Elvis shirt dan wel een hint zijn? Ik vind dit allemaal zo vergezocht.
Een shirt pak je van tevoren in. Voorbereid dus en valt daarmee in de categorie 'gebarentaal van Inge', 'petje van Dennis', 'kettinkje van Kim' enz.. Maar als hint wordt hij pas sterk in combinatie met testvragentheorie.
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 17:29 schreef Catwoman1986 het volgende:Maar we zullen zien, hoe dan ook vind ik Elvis een stomme hint, op wie het ook mag slaan. Ik blijf het leuker vinden om de mol te ontmaskeren door te letten op zijn gedrag en dubbelzinnige uitspraken.
Dat laatste ben ik wel met je eens. Ik ben zelf ook helemaal niet zo'n hint-zoeker.
Ik zat zelf vanaf afl. 2 op Pepijn tot hij afviel. Toen was ik dus molloos, want alle anderen had ik al afgeschreven. En Art had ik zo ongeveer als eerste afgeschreven.
Toen Pepijn afviel, verdachten heel veel mensen hier en op Wieisdemol.com Patrick al. "Dan zal die het wel zijn", dacht ik eerst. Maar de laatste week ben ik nog eens gaan nadenken waarom ik Art eigenlijk had afgeschreven. Te opvallend? Tja, da's eigenlijk geen reden. Uiteindelijk bleek mijn afschrijven op 2 dingen gebaseerd te zijn:
1) voor de serie begon had iemand ontdekt dat Art op 2 juni 2010 getwitterd had. Volgens allerlei berekeningen zou dat betekenen dat hij de finale niet zou halen.
2) Jan leek op Art te stemmen maar viel af
Inmiddels kunnen we stellen dat (1) nergens meer op slaat. En (2)... tja, we weten na zoveel jaar eigenlijk wel dat je heel voorzichtig moet zijn dit soort conclusies te trekken. Ten eerste is daar de montage en er is ook nog altijd de mogelijkheid dat Jan de vraag "Wie is de Mol" misschien goed had, maar de rest van de test gewoon heel slecht gemaakt heeft. Of nét verkeerd gespreid heeft, zodat hij bijna niks goed had. Je weet het niet.
Ik heb nu ook afl. 2 t/m 6 nog eens voor een groot gedeelte teruggekeken, maar dan nu zonder Pepijn-bril op. En nu zag ik ineens dat Art juist heel goed de mol kan zijn! Niet alleen omdat hij dingen verkeerd doet, maar juist ook omdat hij dingen goed doet (als het niks oplevert) en zich vaak in de ideale molpositie bevindt.
Als je nou kijkt naar de hotelkameropdracht. Er wordt veel over Patrick geschreven m.b.t. tot die opdracht (waar ik het overigens niet mee eens ben), maar over Art heeft niemand het. Terwijl het toch zo is dat:
- Art in een sleutelpositie zit. Hij zit samen met Jan namelijk in de kamer waar Horace via het beeldscherm naar kan kijken. Dat Horace ontsnapt is een van de belangrijkste dingen van de opdracht. Art en Jan zijn daarin de laatste cruciale schakel; zij moeten Horace uiteindelijk doorgeven waar zijn sleutel ligt.
- Art en Jan ontsnappen als enigen uit de kamer, omdat ze op goed geluk hun sleutel vonden. Supergoed natuurlijk. Behalve dan dat op dat moment de kansen voor Horace om te ontsnappen verkeken waren
- De sleutel van Horace blijkt uiteindelijk te zitten in de tas van.... juist ja, Art!
Ik denk dat de Mol bij die opdracht helemaal niet alleen op een kamer, dus in de positie van Horace, wilde zitten. Hij wilde niet de bagage hoeven splitsen. Hij wilde juist invloed hebben op het terugkopen. Wat is dan wel de beste positie voor de Mol? Juist, de kamer van waaruit hij kan zorgen dat Horace in ieder geval níet de goede informatie (kijk in een tas) doorkrijgt. Dan wordt er sowieso geen geld gewonnen én hij kan ervoor zorgen dat de bagage teruggekocht wordt.
Vast moeilijk toe te geven vanuit een Patrick-tunnel, maar alles wijst hier op Art. En dat is maar 1 opdracht. Het is veel vaker gebeurt, kijk maar terug. Bij de boobytraps bevond Art zich bijvoorbeeld ook al in de ideale molpositie van geldloper.