abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94371712
Verse Leia O+
Orea, wat ben jij vreselijk slecht begeleid dan! Had je geen kraamhulp waarbij enig belletje ging rinkelen of lampje ging branden?

Vanyel, sommige kindjes pikken het als je helpt met aanhappen door hun kin wat in te drukken. Zo stuur je zelf wat mee in de 'grote hap'.
pi_94371742
Dat lost in dit geval niks op, die mond gaat gewoon weer dicht :)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 20 maart 2011 @ 13:43:42 #278
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_94372829
Ik ging kolven omdat mijn productie niet snel genoeg op gang kwam. Omdat Nathan zo klein was mocht hij ook veel minder afvallen dus hij had zelf geen spek genoeg om te wachten totdat ik na een dag of 10 eindelijk eens op gang zou komen. Hij heeft dus ook bijvoeding gehad. Ik vind het helemaal niet erg dat Nathan bijvoeding heeft gehad en dat ik veel heb gekolfd. Ik denk dat het in ons geval absoluut onze redding is geweest. Zwaar was het wel.
Vantevoren had ik al het idee dat borstvoeding geven veel inzet zou kosten. Bij mijn moeder ging het niet goed en bij beide oma's ook niet. Ik weet niet of er zoiets is als erfelijke belasting, maar toch denk ik dat bij sommige vrouwen borstvoeding als het ware "vanzelf" kan gaan en andere vrouwen er veel meer tijd en energie in moeten stoppen.
Nathan is trouwens geen "natuurtalentje" misschien maakt dat ook nog uit?
pi_94373697
Was Nathan dysmatuur pessie? Het is zeker wel waar dat het bij de ene vrouw makkelijker loopt dan bij de andere, die verschillen zie je alleen hier al in dit topic. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik een gezonde baby met 41 weken heb gekregen en we weinig problemen tegen zijn gekomen met de borstvoeding. Ik heb alleen hoeven kolven om dagelijks probiotica te kunnen geven (voorgeschreven door ostheopaat, ik twijfel achteraf flink of ik het wel had moeten doen) en daarna op werkdagen. Ik denk ook dat het uitmaakt dat Nathan geen natuurtalent was. Als hij om te beginnen jouw borsten niet voldoende stimuleert, kom je aan een onderproductie waar je een kolf als eerste oplossing goed kunt gebruiken terwijl je het hoofdprobleem ondertussen oplost. Goed gedaan toch?!
pi_94376760
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 13:17 schreef WupWup het volgende:
Verse Leia O+
Orea, wat ben jij vreselijk slecht begeleid dan! Had je geen kraamhulp waarbij enig belletje ging rinkelen of lampje ging branden?

Vanyel, sommige kindjes pikken het als je helpt met aanhappen door hun kin wat in te drukken. Zo stuur je zelf wat mee in de 'grote hap'.
Mijn kraamhulp heeft 'geholpen' door Leia steeds met vrij groffe hand tegen mijn borst aan te duwen ;( en mij vervolgens om de 2,5, 3 uur, 25 minuten per borst te laten kolven.. Toen ik aangaf dat er per kolfbeurt meer en meer uit mijn borsten kwam, was dat vooral goed..

Dat resulteerde uiteindelijk in een hyperstimulatie :{

Achteraf had ik misschien nog meer kunnen lezen om e.e.a. te laten slagen.. Maarja, dat is achteraf. Het is uiteindelijk geslaagd, maar wel met veel pijn en moeite wat niet zo had gehoeven. In het ziekenhuis was het vooral: heb je haar al aangelegd? Heeft ze alweer gedronken? Mooi! En daar gingen ze weer.. niet meegekeken of iets.. en ik was net na de bevalling niet echt mondig genoeg (ik? :') ja ik :P bevalling doet wat met je) om hulp te vragen..
pi_94377182
In de eerste nacht kwamen ze na 5 uur mij wakker maken zodat ik V kon voeden.
Ik had hem ondertussen allang in het bedje gehezen en 3 keer gevoed ofzo :')
Nu was het mijn 2e en had ik al ervaring maar goh het zou je eerste maar zijn.

Ik weet ook zeker dat als dit mijn eerste kraamweek was geweest het niet was gelukt.
Ik kreeg de opmerking dat hij toch wel heel lang dronk en dat ik hem dan toch beter weg kon leggen want als hij mij niet zou ruiken zou hij ook niet zoveel drinken :X
En maar door bazelen over dat hij niet goed lag aangelegd op die manier terwijl hij perfect lag enzo.
En de houding dat ik moest voeden voelde zo onnatuurlijk.

Bij X. had ik wel een geweldige kraamhulp die heeft mij echt zoveel vertrouwen gegeven.
Pak dat kind maar lekker bij je in bed hoor dat kan prima als je het volgens bepaalde richtlijnen doet.
En zo lang mogelijk daar groei je zo van samen. En ook het aanleggen hielp ze perfect bij.
ze had de ene geniale tip na de andere :D
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 20 maart 2011 @ 15:43:30 #282
147316 crew  DJMO
#trut
pi_94377930
Bij Y hadden ze me laten slapen en een fles gegeven, bij Jan wilde ik graag binnen een half uur aanleggen maar dat ging/mocht niet vóór hij was gecontoleerd door de kinderarts, en hij wilde de 1e 24e uur ook echt NIET drinken, wrs misselijk door vruchtwater/hoofdpijn van de vacuumpomp, en bij Geert lukte het dan uiteindelijk wel binnen een kwartier na de bevalling. (met controle door de ka omdat hij klem gezeten had).

m'n kraamhulp had wel zoiets van dat er minimaal 3 uur tussen de voedingen moest zitten, waar ik zoiets had van als hij wil krijgt hij, ook of dat nou al na 1,5 of 2 uur is.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_94378449
Ik heb direct aangelegd bij V en bij X duurde het me veel te lang en ik ben daar nog steeds boos over.
Dat iedereen zich met haar bemoeide en ik daar maar lag.

Ze hebben mij gehecht en alles terwijl ik V. al aan het voeden was O+
pi_94378986
De foto hierboven is zo'n 20 minuten na de geboorte van de placenta :) (je rekent ook vanaf geboorte van de placenta, dus liefst binnen een uur na geboorte van de placenta aanleggen! Later kan ook, maar liever eerder... Zodra de placenta eruit is, schiet ineens je prolactine gehalte mega omhoog. Dit helpt de productie direct op te starten)
pi_94379302
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 22:30 schreef Leandra het volgende:
Het is geen aanval, ik snap alleen echt dat gedoe met die kolf de eerste maanden niet (als de baby gezond en fit is) en wil graag weten waarom.
Nu ja, allereerst noodzaak. Ivan was gezond en fit maar ook erg zwaar en dronk niet genoeg uit de borst. We hebben toen een kolf gehuurd, ik heb één dag bij alle voedingen nagekolfd en die melk erbij gegeven en toen was ik van het kolven af (lees: hij had geen kristallen meer in de luiers). Bij Lena was het een ander verhaal. Die dronk voorbeeldig uit de borst, maar voeden op verzoek was niet te doen in het ziekenhuis en daarom ben ik gaan kolven.

Daarna was het gewoon praktisch om te kolven. Ik leg een voorraad aan voor als ik straks weer aan het werk ga. Dan ligt er geen druk op om elke dag genoeg te kolven. En ik vind het fijn om iets in huis te hebben als ik eens weg moet, al is dat nog niet voorgekomen. Een andere reden om te kolven is om alvast met flesjes te oefenen voor als ik straks weer aan het werk ga.

Ik ben zelf een groot voorstander van de natuur een handje helpen. Ik heb gezien hoe snel daarmee een omslag bereikt kan worden waardoor ik minder bezorgd was over de melkinname en minder gefrustreerd omdat het (vele) aanleggen niet lukte. En ik was ook minder moe waardoor ik al mijn energie kon steken in rustig aanleggen en ervan genieten (al was het kolven en bijvoeden zo intensief dat het juist heel vermoeiend was, maar dat was tijdelijk). Zonder kolven had bij Lena de borstvoeding zeker geen kans van slagen gehad.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 20 maart 2011 @ 16:26:01 #286
147316 crew  DJMO
#trut
pi_94379506
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 16:11 schreef Orea het volgende:
De foto hierboven is zo'n 20 minuten na de geboorte van de placenta :) (je rekent ook vanaf geboorte van de placenta, dus liefst binnen een uur na geboorte van de placenta aanleggen! Later kan ook, maar liever eerder... Zodra de placenta eruit is, schiet ineens je prolactine gehalte mega omhoog. Dit helpt de productie direct op te starten)
ik moest na anderhalf uur naar de ok om de placenta te verwijderen, toen Geert terugkwam van de kinderarts heb ik 'm zelf naar de borst "getrokken" omdat de verloskundige en verpleegkundige meer bezig waren met die placenta dan met mij of geert .. nu heb ik over het stukje begeleiding tijdens die laatste week zwangerschap toch een slecht gevoel; had ik me weer laten afschepen op 1 maart wat had er dan kunnen gebeuren (met die knoop in de navelstreng) .. ik vind het echt een stukje nalatigheid dat die verloskundigen me niet echt serieus namen toen ik zei dat Geert minder bewoog dan normaal. Pas toen ik overleg eiste met m'n eigen gyn werd er naar mij(n gevoel) geluisterd.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_94379811
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 10:28 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Ik heb alleen mij eigen ervaring maar en ik doe er een stuk langer over :D
Het bizarre is dat dat bij mij ook het geval was toen ik Ivan voedde, maar nu gaat het heel makkelijk! Bij Ivan zat ik op mijn werk vaak 15-20 minuten dubbelzijdig te kolven en had dan nog lang niet wat ik nodig had. Het duurde een tijd voor ik een toeschietreflex had - dat werd met syntocinon niet echt beter - en de melk stroomde langzaam. Ik kreeg mijn borsten ook nooit goed leeg. Ik ben wel eens halsoverkop naar huis gegaan omdat het kolven op mijn werk voor geen meter lukte en ik bang was voor een borstonsteking.

Nu met Lena heb ik meestal binnen een minuut een toeschietreflex (dat is voor mij snel, ik weet niet hoelang anderen erover doen) en ik kolf vrijwel altijd binnen 10 minuten een borst leeg. Vaak lukt het me zelfs in 7 minuten. Ik kolf nu alleen wel enkelzijdig, want ik weet precies hoe ik met borstcompressie een borst goed leeg kan krijgen. Ik heb filmpjes op internet bekeken over borstcompressie en kwam er zo achter dat ik het niet helemaal goed deed.

Ik denk dat het nu makkelijker gaat omdat ik enerzijds makkelijker een toeschietreflex krijg (daarom lek ik nu vermoedelijk ook ineens terwijl ik dat bij Ivan niet had?) en anderzijds omdat ik beter weet wat bij mij werkt om m'n borsten goed leeg te krijgen.
pi_94380148
Orea, fijn dat je de foto met ons wilt delen! (Wat is ze er nog klein! :'( O+) Ik ben heel lui geworden met aanleggen en je foto herinnert me eraan dat ik daar iets aan moet doen. Als ik Lena liggend voed leg ik haar bijvoorbeeld eerst op haar zij, maar vaak rolt ze weer wat terug waardoor ze op haar rug terecht komt. Dan ligt ze in net zo'n soort houding als Leia op die foto in plaats van om mijn borst gekruld. Ze heeft er geen last van en ik heb geen kloven, maar toch...

Vanyel, dat afglijden doet Lena ook wel eens. Ik vind het heel pijnlijk en weet niet goed wat ik eraan moet doen. Ik leg haar dan opnieuw aan, maar dat is meestal geen oplossing. Nou ja, zoals ik al zei ben ik een slordige aanlegger, dus daar zal toch het probleem zitten.

Ik ga er meteen werk van maken, m'n kussen weer tevoorschijn halen en voortaan rustig op de bank voeden (in plaats van achter m'n bureau of op de rand van het bad :') ).
pi_94380997
Dat is hier ook Claudia! Met liggend voeden, dat ze dan praktisch op haar rug ligt. Leia lijkt het zelfs fijner te vinden, want ze blijft terug rollen, maar ik heb het idee dat ze daardoor mijn borst niet goed leegdrinkt, dus ik doe het nog maar heel zelden. Alleen bij echt heel slechte nachten, als ik te moe ben om mijn ogen open te houden ;)

Verder voed ik op zich overal en nergens! Ze is nu groot genoeg om vanaf mijn schoot bij mijn borst te komen. Door de grootte moet ik mijn borst altijd ondersteunen, dus haar in mijn arm houden werkt niet. Maar nog steeds voedt het het fijnst met haar liggend op een kussen voor me :)
pi_94381742
V wil op zijn rug drinken.. Als ik hem op zijn zij draai rolt hij zelf naar zijn buik door en wil hij zo drinken.
Ik vind het prima, if it makes him happy O+ Ik heb nooit kloven of iets en hij is tevreden :)
pi_94381762
Ik zie nu de foto pas.. O+ O+ O+ Wat was ze mini O+ O+
  zondag 20 maart 2011 @ 17:37:22 #292
143848 huuphuup
Dorksided
pi_94382431
ahw Orea O+
stom is dat hè dat je dat soort dingen achteraf pas ziet. :* de foto is hoe dan ook prachtig <3

mijn kraam deze keer was geweldig, duidelijk op de hoogte van de nieuwste inzichten en dergelijke. Ze zei ook dat ze zichzelf op de hoogte hield van nieuwe informatie, super! Op verzoek was ook echt op verzoek bij haar, als dat twee keer in t uur was dan soit. O+

Kolven heb ik de eerste keer bij Amélie in de kraamweek gedaan met de kraam, 1 keer omdat ik niet wist hoe zo'n ding nou werkte (medela handkolf) en nu had ik nog iemand die er verstand van had in de buurt. :P
Bij Elin is er niet gekolfd in de kraamweek, daarna een keer omwille van de tsr, sindsdien niet meer, het gaat vooralsnog prima.
Ik heb het enorme geluk om twee makkelijke starten te hebben gehad wat bv betreft en twee meisjes die prima (en heel snel! 5 mins per kant max.) drinken. Verder heb ik bij Amélie nooit problemen gehad en ik hoop ze bij Elin ook niet te krijgen :) t is fijn voeden zo.

Twee keer de allereerste voeding O+

25 aug. 2009; anderhalf uur na de bevalling.

2 feb 2011; 20 mins. na de bevalling.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_94385345
Fijn toch, dat het zo makkelijk gaat! O+ Prachtige foto's!!

Toen het hier eenmaal liep ging het ook als een tiet :P hoor! Daarna nooit meer problemen gehad.. alleen even een productie dip 2 maanden geleden. Waarschijnlijk omdat Leia toen het eenmaal liep nooit meer echt moeite hoefde te doen (nooit geregeld, nooit geclusterd) is ze echt makkelijk geworden. Dus bij een 'dipje' kan ik haar wel extra aanleggen, maar dan wordt ze alleen maar boos dat er niet meteen een volle mep uitkomt :P en dat krikt de boel wat lastig op.

Buiten dat om loopt het echt als een zonnetje nu! Alweer bijna 8 maanden.. Dus op naar het jaar ;)
pi_94385634
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 16:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga er meteen werk van maken, m'n kussen weer tevoorschijn halen en voortaan rustig op de bank voeden (in plaats van achter m'n bureau of op de rand van het bad :') ).
Oh maar ik voed juist heel netjes achter mijn bureau. Voedingskussen om me heen en een beetje op de rand van het bureau, 1 hand om mijn borst vast te houden en 1 hand voor de computer.

quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 17:00 schreef Orea het volgende:
Verder voed ik op zich overal en nergens! Ze is nu groot genoeg om vanaf mijn schoot bij mijn borst te komen. Door de grootte moet ik mijn borst altijd ondersteunen, dus haar in mijn arm houden werkt niet. Maar nog steeds voedt het het fijnst met haar liggend op een kussen voor me :)
Hoe doe je dat dan? Ik heb ook vrij grote borsten en (misschien mede daarom) geen idee hoe ik haar moet voeden zonder het voedingskussen, ik heb immers 1 hand nodig voor mijn borst en ik weet niet hoe ik haar dan met de andere hand moet positioneren.
En bedankt voor je foto, die is inderdaad wel heel illustratief.

De allereerste keer ging bij ons trouwens wel heel goed. Ze begon een uur na haar geboorte te zoeken en is een goed uur doorgegaan met proberen, deze foto is van 2 uur na de geboorte.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_94386636
Wauw Vanyel!! Prachtig!! Ze ligt heel mooi aangehapt daar! :Y

Hoe ik dat doe, vaak doe ik mijn ene enkel op mijn andere knie (snap je hem nog :P?) dan leg ik haar daar op, hou mijn borst vast en met mijn andere hand haar nek en zo hapt ze aan. Ik zal M. van de week even een foto laten maken!

Maar nog steeds voed ik niet op een terrasje ofzo bijv. ik wil best hoor, maar discreet voeden zit er niet in, vaak komt het hele gevaarte wel in beeld en dáár voel ik me nou net niet prettig bij. Thuis als er visite is (wie dan ook) interesseert me dat dan weer weinig en voed ik gewoon als ze honger heeft ;)

Hier staat nog wel wat meer info. Het is ook een kwestie van doen.. Toen ze een paar weken was heb ik hier in de Haven wel heerlijk de hele middag met haar en M. op een terras gezeten, beetje beschut en gevoed. Maar wel een gehannes ;) daarna ben ik meer gaan oefenen op andere manieren, zonder kussen te voeden.

Moet zeggen dat ik makkelijker vind naarmate ze wat groter werd, juist omdat ik niet meer zo hoef op te letten hóe ze aanhapt (gaat eigenlijk altijd goed nu) en wat ik al zei, omdat ze zonder kussen ook goed in de buurt van mijn borst komt :)
  zondag 20 maart 2011 @ 19:23:46 #296
143848 huuphuup
Dorksided
pi_94386915
ahw vanyel O+ je kunt mooi zien hoe goed ze aangelegd ligt zo!

dat wilde ik trouwens nog zeggen over die foto's van mij, ik vind het zo mooi om die handjes zo te zien. Amélie hield later ook nog vaak haar eigen handje of pols vast en Elin grijpt stof, de rand van shirt of van mn bh en als het zo uitkomt soms ook een stukje van het dekbed.
Ik vind het zo grappig om dat op die eerste foto al terug te zien!
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_94386997
Dat is inderdaad grappig Huup!

Leia houdt tegenwoordig mijn borst vast met 2 handen :D in het begin 'krabte' ze vaak, of duwde net hoe je het wilt noemen, echt heel schattig!

En die geluidjes!! Die ga ik nog missen als we op een dag stoppen.. die kreuntjes, het slikken O+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 20 maart 2011 @ 19:37:06 #298
147316 crew  DJMO
#trut
pi_94387446
dit was Geert precies een uur na de geboorte (ervoor had ik 'm ook al aangelegd, maar daar heb ik geen foto's van)

pi_94387656
Mooie foto DJMO! Hij ligt ook mooi aangehapt zo te zien!

Al die kleine frummels O+ prachtig!!
pi_94388191
Zie, het gaat gewoon weer zo makkelijk, huup! Wat heerlijk!

Wat geweldig, die foto's van de eerste keer aanleggen! Goeie hap inderdaad, Vanyel. 8-)

Ivan, na 62 minuten (aan het inkakken):

Lena, na 47 minuten (duidelijk nog zoekende):

En inderdaad, huup, bij allebei dat handje! :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')