abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93894430
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 08:15 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Da's natuurlijk per geval anders. Ik vind dat iedereen iets kan. Bij ADHD en de meeste vormen van autisme vind ik het me erg moeilijk voor te stellen dat die persoon niets zou kunnen. Aan de andere kant zijn er misschien niet genoeg banen voor deze personen, dus misschien moeten die gecreëerd worden.
Misschien moeten WAJONGers eerst 2 jaar verplicht worden te werken in een gecreëerde baan, bijv. in de groenvoorziening/lopende band werk, voordat ze recht hebben op een WAJONG uitkering als ze zelfs bij dergelijk werk niet functioneren.
Mwah ik kwam 2005 ook in de wajong.
De screening is best serieus hoor als je eenmaal voor het eerst op gesprek komt bij de uwv waar een arts dan gaat bekijken wat er precies aan de hand is.

In eerste instantie werd mijn verhaal niet eens geloofd en "vertrouwde hij het niet helemaal" en "moest ik maar een schop onder mn kont krijgen" uiteindelijk wel doorgestuurd voor een psychisch onderzoek en toen eenmaal duidelijker op papier stond wat er allemaal mis was.. en dat is nog al wat helaas..deed ie een 180 en kreeg ik onmiddelijk een uitkering met terugwerkende kracht.

Anyway mn punt is dat het allemaal niet zo simpel ligt.
Het is echt niet zo dat je met een simpel gesprekje hoppa zo even 80-100% afgekeurd word.
Je word onderzocht op psychisch en lichamelijk vlak.

Dus simpelweg maar wat verzinnen zit er echt niet bij als je voor psychologen/psychiaters komt te zitten met 20+ jaar ervaring zoals in mijn geval.
Hell zelfs die lui zaten met tranen in de ogen mij te vertellen dat ik heel wat voor de kiezen heb gehad.. maar okay dat is even terzijde allemaal.
  donderdag 10 maart 2011 @ 09:37:04 #77
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_93894622
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het is echt niet zo dat je met een simpel gesprekje hoppa zo even 80-100% afgekeurd word.
Dat is ook niet altijd hoor, ik ben toen met m'n vriendin meegegaan en die had alleen een gesprek van een kwartier en we hadden wat dossiers meegenomen en een verklaring van haar psycholoog en dat was voldoende.
  donderdag 10 maart 2011 @ 09:41:37 #78
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93894771
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Mwah ik kwam 2005 ook in de wajong.
De screening is best serieus hoor als je eenmaal voor het eerst op gesprek komt bij de uwv waar een arts dan gaat bekijken wat er precies aan de hand is.

In eerste instantie werd mijn verhaal niet eens geloofd en "vertrouwde hij het niet helemaal" en "moest ik maar een schop onder mn kont krijgen" uiteindelijk wel doorgestuurd voor een psychisch onderzoek en toen eenmaal duidelijker op papier stond wat er allemaal mis was.. en dat is nog al wat helaas..deed ie een 180 en kreeg ik onmiddelijk een uitkering met terugwerkende kracht.

Dus simpelweg maar wat verzinnen zit er echt niet bij als je voor psychologen/psychiaters komt te zitten met 20+ jaar ervaring zoals in mijn geval.
Hell zelfs die lui zaten met tranen in de ogen mij te vertellen dat ik heel wat voor de kiezen heb gehad.. maar okay dat is even terzijde allemaal.
Ik denk ook niet dat je met een verzonnen verhaal makkelijk in de WAJONG komt, maar dat je volledig afgekeurd wordt terwijl je nog wel wat kunt doen. (en dan heb ik het even niet over of je het werk wat je zou kunnen doen zou willen doen, en of de baan die je wel zou kunnen beschikbaar is)

In 2008 waren er 3440 mensen gedeeltelijk (<80%) arbeidsongeschikt in de WAJONG , en 174720 mensen volledig arbeidsongeschikt (>=80%). Dat vind ik persoonlijk erg raar. Waarom worden maar zo weinig mensen gedeeltelijk afgekeurd?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_93894827
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 01:13 schreef Maanvis het volgende:
Voor de geïnteresseerden hier nog een overzichtje van 2005 dat ik net gemaakt heb, dat aangeeft met welke redenen mensen zoal in de wajong zaten in 2005;
[ afbeelding ]

En hier hetzelfde grafiekje voor de WAO in 2005;
[ afbeelding ]

Maar even terug naar de Wajong.
Hier het aantal mensen dat volledig is afgekeurd en eht aantal mensen dat gedeeltelijk is afgekeurd.
[ afbeelding ]

Kortom, eigenlijk mag je die 90000 psychisch afgekeurden wel vermenigvuldigen met wat een gemiddelde Wajong uitkering is.
Ik gok 1 miljard per jaar give or take een paar tientallen miljoenen.
Klinkt veel maar in vergelijking met andere onkostenposten valt het volgens mij nog wel mee.

Denk dat het makkelijk is te zoeken naar dingen waarover te zeiken valt.
Uiteindelijk is er altijd wel iemand die het ergens niet mee eens is omdat diegene wellicht het gevoel heeft op de een of andere manier persoonlijk benadeeld wordt.
pi_93894874
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:37 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Dat is ook niet altijd hoor, ik ben toen met m'n vriendin meegegaan en die had alleen een gesprek van een kwartier en we hadden wat dossiers meegenomen en een verklaring van haar psycholoog en dat was voldoende.
Ah okay maar toen had je al een verklaring etc. dat scheelt tijd. :)
  donderdag 10 maart 2011 @ 09:48:24 #81
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93894965
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:37 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat het altijd nodig is om een langer onderzoek te doen, bij ernstig verstandelijk gehandicapten bijvoorbeeld.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 10 maart 2011 @ 09:48:49 #82
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_93894981
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:41 schreef Maanvis het volgende:

[..]

In 2008 waren er 3440 mensen gedeeltelijk (<80%) arbeidsongeschikt in de WAJONG , en 174720 mensen volledig arbeidsongeschikt (>=80%). Dat vind ik persoonlijk erg raar. Waarom worden maar zo weinig mensen gedeeltelijk afgekeurd?
Dat vind ik ook raar, mijn vriendin werkt al jaren 32 uur in de week en zo ken ik genoeg andere voorbeelden die al tijden 'gewoon' functioneren maar die zijn allemaal volledig afgekeurd.

quote:
Jongeren die vanwege hun ziekte geen enkel uitzicht hebben op een gewone baan, ook niet met ondersteuning, hebben recht op een volledige Wajong-uitkering. Dit is 75% van het wettelijk minimumloon.
En laat veel van die voorbeelden nou gewoon een baan hebben (al dan niet met ondersteuning) binnen hun vakgebied.
  donderdag 10 maart 2011 @ 09:53:33 #83
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93895123
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik gok 1 miljard per jaar give or take een paar tientallen miljoenen.
Klinkt veel maar in vergelijking met andere onkostenposten valt het volgens mij nog wel mee.

Denk dat het makkelijk is te zoeken naar dingen waarover te zeiken valt.
Uiteindelijk is er altijd wel iemand die het ergens niet mee eens is omdat diegene wellicht het gevoel heeft op de een of andere manier persoonlijk benadeeld wordt.
Ik vind het erger voor de mensen zelf. Als je jong bent dan moet je vaart maken op de arbeidsmarkt en werkervaring op doen, om later nog een kans te maken op de baan die bij je past en die je gelukkig maakt. Als je dan al meteen afgekeurd kunt worden omdat het niet gaat, dan loop je die cruciale eerste fase van je carriëre mis en heb je dus een dubbele achterstand.
Een gedicht over Maanvis
pi_93895232
Momenteel gaat 1/20 jongeren de wajong in, dat is echt te bizar voor woorden. Die mensen worden in principe levenslang arbeidsongeschikt verklaart. Slecht 2% van de mensen in de wajong komt hier weer uit. Volgens mij kan niemand hier serieus beweren dat die jongeren allemaal niet kunnen werken. Slecht voor de maatschappij, maar voor die jongeren zelf lijkt het me nu ook niet bepaald goed.

Heb even geen tijd om de goede bronnen erbij te zoeken. Die 1/20 is eens genoemd door Pechtold in een verkiezingsdebat en die 2% kwam ik via een google tegen, maar heb ik niet geverifieerd.
  donderdag 10 maart 2011 @ 10:01:16 #85
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93895373
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:56 schreef Schuifpui het volgende:
Heb even geen tijd om de goede bronnen erbij te zoeken. Die 1/20 is eens genoemd door Pechtold in een verkiezingsdebat en die 2% kwam ik via een google tegen, maar heb ik niet geverifieerd.
op http://statline.cbs.nl/ kun je heel veel vinden.
Een gedicht over Maanvis
pi_93895627
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

op http://statline.cbs.nl/ kun je heel veel vinden.
Er zijn 3 soorten leugens : leugens, verdomde leugens en statistieken.

Ik vind vooral bij het laatste dat het menselijke aspect van alles ontnomen wordt.
Uit zulke statistieken kun je dan ook alleen maar afleiden dat er een hoop mensen zijn met problemen.

Ben overigens wel eens dat als je het kan en je bent jong en komt in de wajong je beter zo snel mogelijk toch kan proberen te werken.
Mijn geval was nogal uniek in bepaalde opzichten en ben bang dat het voor mij te laat is kwa werken ondanks dat ik zou willen eigenlijk maar goed dat zou ook mijn advies zijn.
  donderdag 10 maart 2011 @ 10:13:29 #87
327417 Zwollesjappie
Democratisch Iran
pi_93895670
pffff, :{

[ Bericht 35% gewijzigd door Zwollesjappie op 10-03-2011 19:00:13 ]
  donderdag 10 maart 2011 @ 10:17:54 #88
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93895793
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Er zijn 3 soorten leugens : leugens, verdomde leugens en statistieken.

Ik vind vooral bij het laatste dat het menselijke aspect van alles ontnomen wordt.
Uit zulke statistieken kun je dan ook alleen maar afleiden dat er een hoop mensen zijn met problemen.
Een hoop mensen met psychische problemen idd. En als je beleid zou moeten maken dan kun je je daar ook het beste op richten lijkt me. Het lijkt er op dat de werkvloer echt ongeschikt is voor mensen met psychische problemen. Hoe kunnen we die beter inrichten zodat mensen met psychische problemen toch aan de slag kunnen? En bovendien; Hoe overtuigen we de mensen die nu in de WAJONG zitten ervan dat ze toch maar beter een baantje kunnen aannemen, wat dat baantje ook is?

quote:
Ben overigens wel eens dat als je het kan en je bent jong en komt in de wajong je beter zo snel mogelijk toch kan proberen te werken.
Mijn geval was nogal uniek in bepaalde opzichten en ben bang dat het voor mij te laat is kwa werken ondanks dat ik zou willen eigenlijk maar goed dat zou ook mijn advies zijn.
Wat weerhoudt je ervan om nu te solliciteren? Bijvoorbeeld bij een tuincentrum of in een kas. Da's lekker rustgevend en je bent toch lekker bezig.
Een gedicht over Maanvis
pi_93895914
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:17 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Een hoop mensen met psychische problemen idd. En als je beleid zou moeten maken dan kun je je daar ook het beste op richten lijkt me. Het lijkt er op dat de werkvloer echt ongeschikt is voor mensen met psychische problemen. Hoe kunnen we die beter inrichten zodat mensen met psychische problemen toch aan de slag kunnen? En bovendien; Hoe overtuigen we de mensen die nu in de WAJONG zitten ervan dat ze toch maar beter een baantje kunnen aannemen, wat dat baantje ook is?

[..]

Wat weerhoudt je ervan om nu te solliciteren? Bijvoorbeeld bij een tuincentrum of in een kas. Da's lekker rustgevend en je bent toch lekker bezig.
Met het eerste ben ik eens kwa dat op de werkvloer (of sowieso bij een bedrijf) alles ingesteld staat op prestatie en winst.
Iemand met psychische problemen kan daar gewoon niet (kwa tempo of kunde) in meedoen.

En dat laatste betreft ik ben niet bepaald mobiel om maar zo te zeggen plus ik heb geen eigen vervoer.
Toendertijd voor ik in de wajong kwam idd veel gesolliciteerd ook op dat soort baantjes maar werd altijd al snel "afgewezen" want ik heb geen auto en woon beetje in the middle of nowhere kwa afstanden voor zulk soort werk.

Daar komen nogal wat problemen bij op andere gebieden maar ja ik ga dat niet uitgebreid hier bespreken is niet het juiste forum voor.
  donderdag 10 maart 2011 @ 10:26:35 #90
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93896076
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:13 schreef Zwollesjappie het volgende:
Ik heb mijn antwoord al, ik hoef mij ziektekosten pas te betalen begin mei, 15 april ± krijg ik mijn wajong plus salaris dus kan wel een speedfight kopen.
De afstanden zijn hier redelijk ver van elkaar af, en iedereen in nederland heeft gewoon een mooie auto etc.
O ja? Schijnbaar leef je in een fantasiewereld dus dan kan ik die Wajong nog enigszins begrijpen :')
  donderdag 10 maart 2011 @ 10:28:09 #91
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93896120
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Met het eerste ben ik eens kwa dat op de werkvloer (of sowieso bij een bedrijf) alles ingesteld staat op prestatie en winst.
Iemand met psychische problemen kan daar gewoon niet (kwa tempo of kunde) in meedoen.
Dat vind ik ook jammer. Eigenlijk zouden werkgevers de optie moeten kunnen krijgen om een medewerker echt naar zijn prestaties te betalen. Dus iemand met psychische problemen waardoor ie maar 60% van de tijd productief is, zou 60% van het salaris moeten kunnen krijgen van iemand die 100% productief is.

quote:
En dat laatste betreft ik ben niet bepaald mobiel om maar zo te zeggen plus ik heb geen eigen vervoer.
Toendertijd voor ik in de wajong kwam idd veel gesolliciteerd ook op dat soort baantjes maar werd altijd al snel "afgewezen" want ik heb geen auto en woon beetje in the middle of nowhere kwa afstanden voor zulk soort werk.
Dit vind ik een beetje wrang, dat je in the middle of nowhere woont maakt je toch niet meer arbeidsongeschikt dan iemand die dichtbij een stad woont? Als je in the middle of nowhere woont zijn er vast wel boeren in de buurt wwaar je aan de slag kunt. En sorry als ik het mis had en je eigenlijk lichamelijk afgekeurd bent ipv psychisch want dat meen ik uit je eerdere posts te lezen?
Een gedicht over Maanvis
pi_93896770
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat vind ik ook jammer. Eigenlijk zouden werkgevers de optie moeten kunnen krijgen om een medewerker echt naar zijn prestaties te betalen. Dus iemand met psychische problemen waardoor ie maar 60% van de tijd productief is, zou 60% van het salaris moeten kunnen krijgen van iemand die 100% productief is.

[..]

Dit vind ik een beetje wrang, dat je in the middle of nowhere woont maakt je toch niet meer arbeidsongeschikt dan iemand die dichtbij een stad woont? Als je in the middle of nowhere woont zijn er vast wel boeren in de buurt wwaar je aan de slag kunt. En sorry als ik het mis had en je eigenlijk lichamelijk afgekeurd bent ipv psychisch want dat meen ik uit je eerdere posts te lezen?
Zowel lichamelijk als psychisch maar hmm ikzelf vind dat ik lichamelijk wel wat kan doen idd.
Okay niet in de bouw of iets dergelijks maar simpel werk sure.

Alleen voornamelijk door het psychische word ik ook door de uwv arts keer op keer "afgekeurd" of ongeschikt voor werk bevonden.
Ze zien er steeds geen heil in om proberen mij aan werk te helpen.
  donderdag 10 maart 2011 @ 12:48:17 #93
297051 schaal_9
Caissière B
pi_93901217
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Die mogelijkheid bestaat al. Ik ben zelf begonnen met de helft van het minimumloon (om mezelf eerst te kunnen bewijzen). Ik had een duidelijke taak (eenvoudig computerwerk), en over mijn productie was hij zeer tevreden. De baas had allerlei excuses om na 6 maanden het percentage niet te verhogen van 50 naar 70%. Dat ik vanwege Asperger niet twee dingen tegelijk kon, en dat soort ongein. Terwijl hij wel dezelfde productie als de andere medewerkers verwachtte 8)7

Maar inmiddels verdien ik meer dan de reguliere mensen waar ik eerst werkte *O*
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  donderdag 10 maart 2011 @ 12:59:20 #94
331563 Graslul
Spuit het uit:
pi_93901726
Er zijn maar weinig mensen werkelijk meer dan 50% van de werktijd produktief dus 60% is dan een puike prestatie.
  donderdag 10 maart 2011 @ 13:16:16 #96
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93902322
quote:
quote:
Het merendeel van die jongeren wil en kan werken, maar in de praktijk zit de meerderheid thuis achter de geraniums.
Denken dat Wajongers geraniums willen of kunnen betalen. :')
  donderdag 10 maart 2011 @ 13:33:39 #97
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_93902911
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:13 schreef Zwollesjappie het volgende:
Ik heb mijn antwoord al, ik hoef mij ziektekosten pas te betalen begin mei, 15 april ± krijg ik mijn wajong plus salaris dus kan wel een speedfight kopen.
De afstanden zijn hier redelijk ver van elkaar af, en iedereen in nederland heeft gewoon een mooie auto etc. dus waarom zou ik dat niet mogen is toch mijn eigen geld...
en voor de rest ga ik straks gewoon werken,dus niet zeuren. :P
:')
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_93903558
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 12:48 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Die mogelijkheid bestaat al. Ik ben zelf begonnen met de helft van het minimumloon (om mezelf eerst te kunnen bewijzen). Ik had een duidelijke taak (eenvoudig computerwerk), en over mijn productie was hij zeer tevreden. De baas had allerlei excuses om na 6 maanden het percentage niet te verhogen van 50 naar 70%. Dat ik vanwege Asperger niet twee dingen tegelijk kon, en dat soort ongein. Terwijl hij wel dezelfde productie als de andere medewerkers verwachtte 8)7

Maar inmiddels verdien ik meer dan de reguliere mensen waar ik eerst werkte *O*
Okay goed om te horen dan. :)
pi_93903603
Overigens grappig dat sportblessures per jaar meer kost dan de "80-100%" wajongers.
  donderdag 10 maart 2011 @ 13:57:23 #100
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93903764
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 13:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Overigens grappig dat sportblessures per jaar meer kost dan de "80-100%" wajongers.
Daar bestaat in ieder geval minder twijfel over het feit of ze (tijdelijk) wel of niet kunnen werken dan bij het gros van de wajongers....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')