abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:55:55 #1
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_93817537
Vanmiddag tijdens het vragenuurtje werd de minister van OCW op het matje geroepen, want scholen beginnen nu al met het weigeren van kinderen, vanwege de bezuinigingen op het passend onderwijs die dit kabinet doorvoerd. Te lezen in het volgende bericht: http://www.nu.nl/binnenla(...)-zorgleerlingen.html

Het sprookje
Uiteraard voerde de SP een vlammend betoog tegen de minister en vroeg wat ze hier aan zou gaan doen, of ze nog steeds blij is met die maatregel. Zoals we de minster kennen (of niet), was haar tegenbetoog even vlammend als altijd, maar met een sprookje. Ze beweerde dat de scholen een verkeerd beeld hadden van de bezuiniging die er aan zit te komen, want scholen hoeven helemaal geen kinderen te weren. Het geld van de rugzakjes blijft bij het reguliere onderwijs en bij het passend onderwijs, alleen niet in de vorm van rugzakjes en door de samenwerkingsverbanden samen te voegen zouden de bezuinigingen dus tot zijn recht komen, omdat deze dan nu efficiënter te werk gaan.

De waarheid
Ik weet precieze details niet, maar ik weet wel dat het complete nonsens is die onze minister Marja van Bijsterveld probeert over te brengen. Het zal vast eens bekritiseerd zijn in andere topics, maar ik heb (en ben misschien wel) het voorbeeld dat het complete onzin is.

Om te beginnen ben ik bijna 17 jaar en heb ik in principe de basisschool net achter mij gelaten. Ik groeide op in een klas met ongeveer 3 bijzondere kinderen. De methodes waar we les uit kregen waren sterk verouderd (pas toen ik de school verliet hebben ze nieuwe methodes ingekocht), want ze hebben geen geld voor de nieuwe methodes. Sterker nog, ze staan in het rood. Nu wilt dit kabinet er dus voor zorgen dat er meer speciale kinderen naar het reguliere onderwijs gaan, dit zou betekenen dat ik in plaats van 3 bijvoorbeeld 7 speciale kinderen in de klas had (of meer). Die speciale kinderen kosten geld, maar mijn school zit al in de schulden. Toch knap dat onze minister ons weet te vertellen dat die schulden juist weggewerkt zullen worden, met minder geld dan wel...

Ten tweede heb ik een moeder die ambulant begeleider is. Ze is begonnen als lerares, toen heeft ze ongeveer 7 jaar bij het katholieke samenwerkingsverband gewerkt , 1 jaar overspannen thuisgezeten wegens omstandigheden met collega's en directie, is toen weer terug op de werkvloer gegaan en heeft ondertussen de studie afgerond voor orthopedagoog, nadat ze de studie heeft afgerond is ze naar het protestantse samenwerkingsverband gegaan. Nu werkt ze daar inmiddels weer een jaartje. Kortom: mijn moeder weet heus wel wat er werkelijk speelt daar.
Wat is nu het geval? Mijn moeders baan staat op de tocht wegens het samengaan van de samenwerkingsverbanden, daarnaast wordt haar creatieve geest daar niet gewaardeerd en doet 'ze haar werk niet perfect'. Op zich is dat dus geen ramp, omdat ze toch al weg zou gaan, maar het is wel naar dat ze nu dus niet meer zeker is van inkomen.

Nu zou dit nog steeds niet interessant zijn geweest (behalve de werkloosheid van mijn moeder, kost geld, want uitkering), als er verder niets aan de hand was geweest. Echter, mijn moeder heeft een collega die een contract is aangegaan voor 28 uur. Zoals ik hiervoor al zei doet mijn moeder haar werk niet 'perfect', maar ze wordt vergeleken met deze vrouw. Deze vrouw werkt niet 28 uur per week, maar 40 uur! Kortom, ze moet fulltime met haar werk bezig zijn, wilt ze haar werk 'perfect' doen. Vind je het gek dat iemand die ook een 28-uurs contract heeft, maar daarnaast ook nog een eigen bedrijf (dat inmiddels alweer opgeheven is) en een gezin heeft, geen 'perfect' werk kan leveren.

Wat gebeurt er nou als de samenwerkingsverbanden worden samengevoegd? Zoals in de planning staat en wat het 'pronkjuweel' van onze minister van OCW is... Er verdwijnen ambulant begeleiders binnen dat samenwerkingsverband. Dat betekent dus dat die vrouw, die nu 40 uur moet werken om 'perfect' werk te leveren, nog meer zou moeten werken om 'perfect' werk te leveren. Er zijn 2 gevolgen denkbaar:
1.) Die vrouw levert geen perfect werk meer, want ze houd vast aan die 40 uur aan.
2.) Die vrouw wordt overspannen.

Bij het eerste geval is er dus achteruitgang van de kwaliteit van het werk van de ambulant begeleiders. Bij het tweede geval moet onze overheid meer uitgeven aan uitkeringen. Overigens is die collega van mijn moeder nu 1 voorbeeld, bij haar vorige samenwerkingsverband waren haar 2 collega's ook bijna overspannen of overspannen door de hoge werkdruk.

Lieve minister van OCW, tevens het hele kabinet: doe dit ons passend onderwijs niet aan!

PS: Het katholieke samenwerkingsverband staat in vrij rode cijfers, als dat dus gaat fuseren met het protestantse samenwerkingsverband en nog een samenwerkingsverband én de bezuinigingen komen daar nog overheen, dan is het dus vrijwel zeker dat er banen zullen gaan verdwijnen bij die samenwerkingsverbanden.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:28:56 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93818956
Het onderwijs en de politie word uitgekleed, en de banken keren bonussen uit. Net als in Amerika, net als in Engeland.

Demonstraties in Europa: Engeland.
UK uncut nu ook in amerika: 'US uncut'
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:31:44 #3
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_93819060
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het onderwijs en de politie word uitgekleed, en de banken keren bonussen uit. Net als in Amerika, net als in Engeland.

En ik ben vandaag naar de groenteboer geweest.
Net als mensen in engeland en amerika doen.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 17:53:56 #4
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_93822661
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:31 schreef Berlitz het volgende:

[..]

En ik ben vandaag naar de groenteboer geweest.
Net als mensen in engeland en amerika doen.
Dus jij stelt jouw eigenbelang boven dat belang van die kinderen? Of begrijp ik je nu verkeerd...
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:16:06 #5
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_93826146
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:53 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dus jij stelt jouw eigenbelang boven dat belang van die kinderen? Of begrijp ik je nu verkeerd...
Ik had met dat geld ook iets voor mijn kind gekocht kunnen hebben maar dat heb ik niet gedaan.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:18:18 #6
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_93826263
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Dat kun je toch niet met elkaar vergelijken. Een bonus is een particuliere gelegenheid, en onderwijs en politie niet.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:20:12 #7
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_93826352
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:53 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Is dat zo heilig dan? Die kinderen die ik niet ken, kunnen mij part de pot op. Als ze ouder worden zijn het net zulke stakkers als de gemiddelde mens in Nederland.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:19:00 #8
337425 ramon83
Wie bouwt paradijs op aarde?
pi_93829999
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:18 schreef mlg het volgende:

[..]

Dat kun je toch niet met elkaar vergelijken. Een bonus is een particuliere gelegenheid, en onderwijs en politie niet.
Nee hoor, toen de banken op het punt stonden om om te vallen door de korte termijn risico's die ze liepen om die bonussen te verdienen, is er een hoop belastinggeld gebruikt om schulden af te kopen, gaten in de boekhouding te dichten en om hele banken over te nemen. 14 miljard volgens Wikipedia en zolang die niet terug zijn betaald is het ons geld dat ze daar weggeven aan topmensen. Buiten het feit dat ze de eigen winst ook aan ons verdienen.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:21:05 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93830097
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:18 schreef mlg het volgende:

[..]

Nou, daar denken de Uncut-bewegingen heel anders over.,
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:22:53 #10
337425 ramon83
pi_93830217
Over onderwijs kan ik kort zijn: ben er al een tijdje weg en heb geen kinderen die naar school gaan dus ik weet niet zoveel van de huidige staat van het onderwijs. Als ik de kranten moet geloven is het onderwijs dramatisch en dit soort verhalen helpen wel mee aan dat beeld. Veel succes!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:24:39 #11
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_93830353
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:22 schreef ramon83 het volgende:
Over onderwijs kan ik kort zijn: ben er al een tijdje weg en heb geen kinderen die naar school gaan dus ik weet niet zoveel van de huidige staat van het onderwijs. Als ik de kranten moet geloven is het onderwijs dramatisch en dit soort verhalen helpen wel mee aan dat beeld. Veel succes!
Grote onzin.

Dat plan om instromers het onmogelijk te maken is wel compleet gestoord instromers zijn vaak de beste leraren.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:26:03 #12
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_93830441
quote:
Op dinsdag 8 maart 2011 19:20 schreef mlg het volgende:

[..]

Is dat zo heilig dan? Die kinderen die ik niet ken, kunnen mij part de pot op. Als ze ouder worden zijn het net zulke stakkers als de gemiddelde mens in Nederland.
Dan zou dat een krimp in de kenniseconomie betekenen, want er zit heel veel talent bij die speciale kinderen. Daarnaast zou dat zorgen voor meer werkloosheid, want die kinderen worden op een verkeerde manier klaargestoomt voor dit land. Volgens mij ben je dan nog slechter af als eerst, qua kosten...
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:29:18 #13
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_93830644
quote:
Op dinsdag 8 maart 2011 20:22 schreef ramon83 het volgende:
Er zat vandaag weer een lerares huilend aan tafel toen mijn moeder op bezoek was bij een school... Ze kan de kinderen uit de klas niet aan...
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:33:07 #14
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_93830891
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:29 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Er zat vandaag weer een lerares huilend aan tafel toen mijn moeder op bezoek was bij een school... Ze kan de kinderen uit de klas niet aan...
En daar gaat het dus om, en dat leer je niet met een bachelor.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 23:49:01 #15
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_93843437
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:33 schreef Berlitz het volgende:

[..]

En daar gaat het dus om, en dat leer je niet met een bachelor.
Inderdaad, dat heb je of dat heb je niet. Snap niet dat daar bij leraaropleidingen niet wat strenger op wordt geselecteerd.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_93845572
Misschien een idee voor de minister om zelf speciaal wiskundeönderwijs/wiskunde-onderwijs te volgen? ;)
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  woensdag 9 maart 2011 @ 01:58:40 #17
3542 Gia
User under construction
pi_93847140
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:55 schreef naatje_1 het volgende:
Om te beginnen ben ik bijna 17 jaar en heb ik in principe de basisschool net achter mij gelaten.
Voor iemand van 17, die net de basisschool achter de rug heeft, ben je zeer welbespraakt.

Mijn complimenten.
pi_93853693
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 23:49 schreef BlaZ het volgende:
Inderdaad, dat heb je of dat heb je niet. Snap niet dat daar bij leraaropleidingen niet wat strenger op wordt geselecteerd.
Er valt weinig te selecteren als je blij moet zijn met iedereen die uberhaupt bereid is het onderwijs in te gaan. Maak het beroep aantrekkelijker voor hogeropgeleiden en scholen kunnen weer uit twintig sollicitanten de beste kiezen i.p.v. uit twee de minst slechte.
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:16:42 #19
3542 Gia
User under construction
pi_93855005
Maar goed, als er bezuinigd moet worden en er is plaats voor één fulltime personeelslid of twee partimers, dan lijkt me de keus makkelijk. Die ene fulltimer is goedkoper uiteindelijk.

Daarbij is het op een dergelijke school beter als kinderen elke dag dezelfde mensen zien.
Halverwege de week een andere leerkracht is niet bevorderlijk.

Maareh, naatje, kan jouw moeder niet op een andere school haar diensten aanbieden?
Op een reguliere basisschool bijvoorbeeld?
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:19:50 #20
322645 Voorschrift
See if I care
pi_93855112
Och de tranen schieten me in de ogen zeg.

Next.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 9 maart 2011 @ 17:59:47 #21
338161 Marf_the_Kling
Er is géén "ideale"
pi_93868396
Laat ik me hier dan ook maar eens over ontfermen,
Ik ben net 18 en de middelbare en basisschool staan nog vers in mijn geheugen.
Ik heb een autistische stoornis "lichte PDD-Nos"en heb dus op speciaal onderwijs gezeten.
In een klassen met niet meer dan 17 leerlingen, ruimtes om je te separeren, pedagogen, psychologen, ingeroosterde drama-therapie en bekwame leraren.

Op deze scholen heerst een betere sfeer dan ik op VMBO-scholen moest proeven (enkele praktijklessen ookal volgde ik VMBO-T het oude MAVO-D)
Speciaal onderwijs is onderwijs waarin je een beschermde omgeving hebt.
Je medeleerlingen hadden ook ADHD, ADD, Asperger, dyslexie etc. etc. maar omdat de leeraar bekwaam is en ondersteund kan worden door bekwame teamleiders, korte lijntjes met behandelaars die deze leerlingen toch al hebben etc etc. daalde het niveau van de lessen niet sterker nog deze school voor speciaal onderwijs haalt al jaren een slagingspercentage van bijna 100%. Ik heb mijn reguliere VMBO-T examens afgesloten met een 8,3 gemiddeld plus een extra vak omdat ik me verveelde.

Leerlingen mogen een rondje rond de school rennen als de wiskundeles saai wordt, ik mocht techniek volgen met oordopjes in omdat ik anders gek werd van alle geluiden en we hadden allemaal respect voor elkaar. Sterker nog op mijn 14e speelde ik nog tikkertje in de aula met klasgenoten. Je mocht anders zijn.

HEt is niet zo dat deze leerlingen in een reguliere VMBO-fabriek thuishoren om het begrotingstekort aan te pakken. Nee vanuit mijn perspectief moeten de VMBO's, de Havo's en de speciaal onderwijs scholen opener en eerlijker met elkaar zijn.
Leerlingen eerlijk doorsturen naar speciaal onderwijs en andersom zonder aan de subsidie te denken.
Leerlingen moeten op de goed plek goed onderwijs krijgen in een passende omgeving.
Zoniet krijgt een leerling met een stoornis meer aandacht, wordt de rest van klas achtergesteld en daalt het lesniveau. andere leerlingen (en ouders) gaan klagen bij de leraar, de leerling met de beperking wordt het zwarte schaap en er ontstaan aparte klassen voor.
"lees speciaal onderwijs binnen regulier onderwijs"

Ik geef momenteel les over autisme en dit onderwerp en geloof me ik houd mijn hart vast dit beleid helpt een voltallige genaeratie naar de knoppen. Ik hoop dat de mevrouw van de maatschappelijke stage, passend onderwijs en de verplichte (hoofd)rekentoetsen ten koste van vaklessen binnen nu en een jaar op non-actief wordt gesteld voor ze echte schade toebrengt aan deze generatie.

Juist omdat ik mocht hyperen, huilen en leren sociaal te zijn toen ik 14 was ben ik de evenwichtige persoon die ik nu ben met respect voor anderen. Kan ik lesgeven, bestuur ik een adviescommisie van mijn eigen gemeente en ben ik voorzitter van de deelnemrsraad van mijn eigen roc.
En met mij zijn er nog vele honderdduizenden. Die verban je toch niet naar regulier onderwijs

Dit is echt de foute weg.
Voorvechter van algemene participatie
specifiek jeugdparticipatie
pi_93874351
Mooi verhaal, Marf_the_King. Ik ken er ook zo een: autistische jongen, ging hopeloos op de basisschool en van kwaad tot erger. Kreeg op het speciaal onderwijs deskundige begeleiding in kleine groepen, leerde te functioneren, en stroomde na speciaal-onderwijs-havo te hebben afgerond in in een regulier VWO. Dat ging uitstekend. Nu is ie student, velen weten en merken niet dat hij autistisch is en het zou heel goed kunnen dat ie straks gewoon een normale baan kan hebben.

Dat had heel anders (slechter) kunnen lopen als ie als kind in de gewone overvolle klassen van het reguliere onderwijs was gebleven.
pi_93893806
Ik ken uit eigen ervaring nu juist ook verhalen van (autistische) kinderen die in het speciaal onderwijs niet tot hun recht kwamen en in het reguliere onderwijs tot bloei kwamen. Ze werden in het speciaal onderwijs voor hun gevoel 'klein' gehouden, kregen te weinig uitdaging, en konden sociaal gezien ook moeilijk functioneren omdat de kinderen om hen heen ingewikkelde gebruiksaanwijzingen hadden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 10 maart 2011 @ 11:46:16 #24
337425 ramon83
pi_93898915
En zo komen we erachter dat ieder kind anders is en op een andere manier moet leren. Iets wat we eigenlijk al wisten... Het onderwijs zou dus zou ingericht moeten worden dat het kind centraal staat en dat er gekeken word naar de behoeftes van het kind en van daaruit kies je de juiste weg van opleiden. Nu word er teveel gespeeld met subsidies en slagingspercentages. En laten we niet vergeten dat een kind constant verandert en daarmee ook zijn behoeftes. Maar helaas, het draait allemaal om geld, ook in het onderwijs.
  donderdag 10 maart 2011 @ 17:07:07 #25
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_93912353
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 11:46 schreef ramon83 het volgende:
En zo komen we erachter dat ieder kind anders is en op een andere manier moet leren. Iets wat we eigenlijk al wisten... Het onderwijs zou dus zou ingericht moeten worden dat het kind centraal staat en dat er gekeken word naar de behoeftes van het kind en van daaruit kies je de juiste weg van opleiden. Nu word er teveel gespeeld met subsidies en slagingspercentages. En laten we niet vergeten dat een kind constant verandert en daarmee ook zijn behoeftes. Maar helaas, het draait allemaal om geld, ook in het onderwijs.
amen

En daarmee bevestigen we eigenlijk wat hierboven gezegd wordt door marf_the_king en shadylane en mane, ieder kind is uniek. Laten we in godsnaam stoppen met te kijken naar je eigenbelang, maar kijk naar het belang van dat kind... De autisten van nu zijn meestal de natuurkundigen van de toekomst, maar ook de 'minder leuke' banen moeten gevuld worden (zoals vuilnisman), dus uiteindelijk hebben we ieder kind nodig om die oh zo kostbare economie van de VVD draaiende te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')