http://www.guardian.co.uk/uk/uk-uncutquote:Protesters have targeted more than 35 branches of Barclays bank, with pickets, poetry readings and even colouring competitions, in another of a series of days of direct action organised by the UK Uncut group.
They were highlighting Barclays' admission that it paid just £113m in UK corporation tax in 2009 – a year when it rang up a record £11.6bn in profits.
Several branches were closed to the public as protesters staged peaceful sit-ins, impromptu reading groups and creches in dozens of cities and towns across Britain, including Edinburgh, Birmingham, Liverpool and Lewes.
At Tottenham Court Road, one of eight branches of Barclays in London to be targeted, some 40 to 50 people heard comedian Josie Lawrence pledge her support, before a group of people held a two-hour sit-in in the bank.
Supporters of UK Uncut said the plan was not to shut the banks down but to "open them up", occupy them and transform them.
Ruth Griffiths, 36, a UK Uncut supporter, said: "Today we are transforming the banks into schools, leisure centres, and libraries and forests, because it's society that's too big to fail, not a broken banking system."
The group staged "debate" points outside several of the branches and invited passers-by to discuss the cuts and the banks. Most of the gathered volunteers said people were angry at Barclays' chief executive, Bob Diamond, saying publicly that the time for banks to apologise was over.
Barclays has been accused of occupying a "parallel universe" following the disclosure that it paid only 1% tax. The bank revealed the figure in response to questions posed at a parliamentary select committee by Labour MP Chuka Umunna, who described its low level as "quite staggering".
It was a view shared by UK Uncut supporters at the branch protests. One said: "We are here today because we are tired of companies ripping off the public and using economies of scale and clever accounting laws to get away with not paying taxes."
Emma Draper, 25, who was outside Piccadilly Circus Barclays, said: "The government is allowing banks such as Barclays to get away with not paying huge percentages of their taxes while at the same time slashing public services.
"The cuts are not necessary, they are a political choice because the government chooses to continue to prop up banks such as Barclays instead of funding public services."
Explaining the figures, Barclays said it had operations in more than 50 countries and that it had used legitimate tactics to "carry over" losses made at the height of the financial crisis and to offset these deficits against its 2010 tax burden. Its total bill to the UK taxman was £2m – but most of this comprised payroll tax on employees' wages.
"The corporate tax affairs of an organisation with the global footprint of Barclays are complex, and not reducible to simplistic comparisons," said a Barclays spokesman.
But Umunna, who sits on the Treasury select committee, said the figure was totally inadequate: "We need to ensure the banks make a fairer contribution to reducing the deficit that they helped to create."
Campaigners have contrasted Barclays, which paid out £2.5bn in salaries and bonuses last year, to the austerity squeezing the broader population. Max Lawson, a spokesman for the Robin Hood Tax Campaign, said: "This is proof that banks live in a parallel universe to the rest of us – paying billions in bonuses and unhampered by the inconvenience of paying tax."
We hebben ondertussen geleerd van het midden oosten, ik denk dat we in West Europa ook die kant op gaan. O.a. omdat westere regeringen in naam van de belastingbetaler de dictaturen gesteund hebben, en omdat mensen steeds meer beseffen hoe zeer ze voorgelogen en bestolen worden.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:51 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Hoezo is dit iets nieuws? We hebben de afgelopen maanden/jaren vele grote protesten gehad in Europa, vaak naar aanleiding van (maatregelen die genomen werden tegen) de economische crisis. Denk aan de protesten in Griekenland (crisismaatregelen), Spanje (crisismaatregelen), Ierland (crisismaatregelen), Frankrijk (pensioenleeftijd) en het Verenigd Koninkrijk (bezuinigingen, o.a. sterke verhoging bijdrage studiekosten).
Tot nog toe was het ook niet een onderwerp waarvoor hier veel animo te vinden was, zie bijvoorbeeld het matige succes van Stakingen Frankrijk #2: stakingen gaan door ondanks Senaat (0 reacties).
ik denk niet dat het in Europa zo uit de hand zal lopen... Daarvoor zijn veel mensen veel te tevredenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We hebben ondertussen geleerd van het midden oosten, ik denk dat we in West Europa ook die kant op gaan. O.a. omdat westere regeringen in naam van de belastingbetaler de dictaturen gesteund hebben, en omdat mensen steeds meer beseffen hoe zeer ze voorgelogen en bestolen worden.
Plat als in...? En wat denk je daarmee te bereiken?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:01 schreef betyar het volgende:
Jammer dat de vakbonden tegenwoordig vlug ja zeggen, als het aan mij lag, lag Nederland 2 jaar geleden al plat.
Die tevredenheid staat al een paar jaar onder druk. Banken, EU, MO, bezuinigingen, Afghanistan en Irak,... het krediet van de machthebbers raakt ook in het Westen op.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:00 schreef Letstalk het volgende:
[..]
ik denk niet dat het in Europa zo uit de hand zal lopen... Daarvoor zijn veel mensen veel te tevreden
Grapjas. In Nederland leven vooral internethelden. We schreeuwen moord en brand als de AOW-leeftijd verhoogd wordt, maar het aantal mensen dat daadwerkelijk het werk neerlegt en de straat opgaat is een lachertje. En de Europese protesten die ik hierboven noemde hebben niets uitgehaald. Er gaan duizenden mensen de straat op maar de regering houdt voet bij stuk en uiteindelijk hebben de mensen er geen zin meer in, berusten in hun lot en gaan weer aan het werk zoals gewoonlijk.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We hebben ondertussen geleerd van het midden oosten, ik denk dat we in West Europa ook die kant op gaan. O.a. omdat westere regeringen in naam van de belastingbetaler de dictaturen gesteund hebben, en omdat mensen steeds meer beseffen hoe zeer ze voorgelogen en bestolen worden.
We zullen zien.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het idee dat het in West-Europa op afzienbare termijn tot Egyptische toestanden zou komen is absurd.
Val van het regime. De mensen in Egypte hebben bewezen dat ze geen overheid nodig hebben. De machteloosheid van het Witte Huis is overduidelijk.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:03 schreef Letstalk het volgende:
[..]
Plat als in...? En wat denk je daarmee te bereiken?
Sorry, ik had de verkeerde PI. Er hoorde geen woede uit mijn post te spreken.quote:
Ik interpreteerde het als ergernis van iemand die vind dat ie in een mooi land woont en al te zware kritiek matig apprecieert.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Sorry, ik had de verkeerde PI. Er hoorde geen woede uit mijn post te spreken.
Plat in de zin van stoppen van productie, stoppen van de verdere aftakeling van Nederland en een stop van het kapitalisme en liberalisering, weg met de overproductie en gewoon naar vraag produceren. Niet produceren en dan een vraag creëren.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:03 schreef Letstalk het volgende:
[..]
Plat als in...? En wat denk je daarmee te bereiken?
Maar jij denkt er iets mee op te schieten? Stoppen met produceren? Laat me niet lachen, dit is geraaskal en een van de slechtste ideeën voor een staat. Wat denk je hiermee te bereiken? Denk er nog eens over na, wie tref je hiermee? De `overheid`? Die gaat misschien plat, maar zo ook alle mensen die afhankelijk zijn van de overheid en jij zelf waarschijnlijk ook. Bovendien kun je niet zomaar stoppen met produceren aangezien we deel uit maken van een internationale gemeenschap die ook goederen binnen voert en goederen in ons land koopt. Serieus ik snap niet dat je zoiets denkt.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:12 schreef betyar het volgende:
[..]
Plat in de zin van stoppen van productie, stoppen van de verdere aftakeling van Nederland en een stop van het kapitalisme en liberalisering, weg met de overproductie en gewoon naar vraag produceren. Niet produceren en dan een vraag creëren.
Op wat voor manier hebben de Egyptenaren bewezen geen overheid nodig te hebben? Dat is nonsens, of denk je dat op dit moment niemand het land bestuurd?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Val van het regime. De mensen in Egypte hebben bewezen dat ze geen overheid nodig hebben. De machteloosheid van het Witte Huis is overduidelijk.
Ik weet zeker dat niet alleen machthebbers in het MO zich grote zorgen maken.
De Egyptenaren hebben bewezen dat ze niet afhankelijk zijn van Mubarak en het Witte Huis. En wij kunnen dat ook. Door gewoon nee te zeggen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:21 schreef Letstalk het volgende:
Op wat voor manier hebben de Egyptenaren bewezen geen overheid nodig te hebben? Dat is nonsens, of denk je dat op dit moment niemand het land bestuurd?
We hebben steeds minder te verliezen. Het kost slechts tijd.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:31 schreef ShadyLane het volgende:
In Zuid-Europese landen kan soms de vlam redelijk de pan in gaan, maar Nederland no way. We hebben het hier hartstikke goed en degenen die desondanks toch ontevreden zijn, hebben teveel te verliezen om echt in actie te komen. Die beperken zich tot 'n veilige, anonieme proteststem.
Ik denk niet dat jij mij helemaal begrijpt, stoppen met produceren is domweg gewoon staken het werk neerleggen. Staken voor een betere verdeling, weg met de denivellering, weg met de de versoberingen, weg met de kapitalisten.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:21 schreef Letstalk het volgende:
Maar jij denkt er iets mee op te schieten? Stoppen met produceren? Laat me niet lachen, dit is geraaskal en een van de slechtste ideeën voor een staat. Wat denk je hiermee te bereiken? Denk er nog eens over na, wie tref je hiermee? De `overheid`? Die gaat misschien plat, maar zo ook alle mensen die afhankelijk zijn van de overheid en jij zelf waarschijnlijk ook. Bovendien kun je niet zomaar stoppen met produceren aangezien we deel uit maken van een internationale gemeenschap die ook goederen binnen voert en goederen in ons land koopt. Serieus ik snap niet dat je zoiets denkt.
Stoppen met de versobering ala, maar kapitalisten zullen altijd blijven bestaan. Je kickt de ene eruit dan is er wel een ander die graag zo min mogelijk overheis bemoeiens wil en zo veel mogelijk wil beginnen. Bepaalde eigenschappen en problemen in de maatschappij zijn nou eenmaal mens eigen en onoplosbaar. Problemen zullen er immers altijd blijven bestaan. Daarom denk ik niet dat het erg zinvol is om jouw plan ten uitvoer te brengen. Vooral omdat we het op dit moment gewoon ontzettend goed hebben.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:39 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij mij helemaal begrijpt, stoppen met produceren is domweg gewoon staken het werk neerleggen. Staken voor een betere verdeling, weg met de denivellering, weg met de de versoberingen, weg met de kapitalisten.
Dat bedoel ik ermee.
Jij denkt dat de huidige machthebbers (het leger, militaire top) geen banden heeft met het witte huis? Je trekt voorbarige conclusies. Het leger is bv ook een van de belangrijkste motoren voor de economie in egypte... En dat ze zonder mubarak kunnen wil niet zeggen dat ze t ook zonder regering of overheid kunnenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De Egyptenaren hebben bewezen dat ze niet afhankelijk zijn van Mubarak en het Witte Huis. En wij kunnen dat ook. Door gewoon nee te zeggen.
Natuurlijk wil het leger de macht behouden. Maar dat lukt ze niet meer.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:04 schreef Letstalk het volgende:
[..]
Jij denkt dat de huidige machthebbers (het leger, militaire top) geen banden heeft met het witte huis? Je trekt voorbarige conclusies. Het leger is bv ook een van de belangrijkste motoren voor de economie in egypte... En dat ze zonder mubarak kunnen wil niet zeggen dat ze t ook zonder regering of overheid kunnen
Niemand hoeft een plan ten uitvoer te brengen. Het gaat vanzelf. De protesten gingen vanzelf, Tahrir organiseerde zichzelf, en de bevolking organiseerde zelf en vanzelf hun eigen bescherming tegen Thugs en anarchie.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:02 schreef Letstalk het volgende:
Daarom denk ik niet dat het erg zinvol is om jouw plan ten uitvoer te brengen.
Wanneer er mensen in Nederland zijn die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen en er ondertussen mensen zijn in Nederland die te weinig geld hebben, hebben WE het niet goed, zeker niet GOED geregeld.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:02 schreef Letstalk het volgende:
[..]
Stoppen met de versobering ala, maar kapitalisten zullen altijd blijven bestaan. Je kickt de ene eruit dan is er wel een ander die graag zo min mogelijk overheis bemoeiens wil en zo veel mogelijk wil beginnen. Bepaalde eigenschappen en problemen in de maatschappij zijn nou eenmaal mens eigen en onoplosbaar. Problemen zullen er immers altijd blijven bestaan. Daarom denk ik niet dat het erg zinvol is om jouw plan ten uitvoer te brengen. Vooral omdat we het op dit moment gewoon ontzettend goed hebben.
Ah, een communistisch diktatoriale gemeenschap. Waar ken ik dat van ook alweer...........quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:39 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij mij helemaal begrijpt, stoppen met produceren is domweg gewoon staken het werk neerleggen. Staken voor een betere verdeling, weg met de denivellering, weg met de de versoberingen, weg met de kapitalisten.
Dat bedoel ik ermee.
Egypte?quote:Op zondag 20 februari 2011 10:49 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ah, een communistisch diktatoriale gemeenschap. Waar ken ik dat van ook alweer...........
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |