abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87864171
In Frankrijk zijn massale stakingen gaande. Er wordt geprotesteerd tegen plannen van de regering-Sarkozy om de pensioenleeftijd te verhogen van 65 naar 67 en de VUT-leeftijd van 60 naar 62. Het is dus niet zo dat Fransen al met hun 60ste een volledig pensioen krijgen en dat die leeftijd nu naar 62 gaat, zoals vaak wordt gedacht.

De Senaat (de Franse Eerste Kamer) heeft gisteren ingestemd met de voorstellen, maar de stakingen gaan door:
quote:
Fransen staken door

PARIJS - In Frankrijk gaan de protesten tegen de nieuwe pensioenwet zaterdag verder, ook nu de senaat met de omstreden plannen heeft ingestemd. Door stakingen bij de spoorwegen zijn talrijke treinen uitgevallen. Ook in veel olieraffinaderijen is het werk nog steeds niet hervat.

Bron: nu.nl
Vorige delen:
Deel 1

Hier verder. Wat vinden jullie van de stakingen? Moeten wij Nederlanders een voorbeeld nemen aan de Fransen, die massaal op de been gaan als iets ze niet aanstaat? En laten jullie je Franse herfstvakantieplannen varen uit angst voor brandstoftekort?
pi_93026878
Even volgen
pi_93027093
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 21:02 schreef CaptainCookie het volgende:
Even volgen
Check de datum van de OP.

Protesten zijn al maanden voorbij, plannen zijn doorgegaan en de Fransen zitten weer rustig op de bank voor de kachel.
pi_93031550
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 21:06 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Check de datum van de OP.

Protesten zijn al maanden voorbij, plannen zijn doorgegaan en de Fransen zitten weer rustig op de bank voor de kachel.
Vergeet het maar: ik woon in Frankrijk en vandaag kregen we dus geen krant omdat er werd gestaakt. En er was een grote demonstratie in C. Het gaat gewoon door hoor.
pi_93031561
Interessant :)
pi_93047487
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 22:30 schreef spuitje het volgende:

[..]

Vergeet het maar: ik woon in Frankrijk en vandaag kregen we dus geen krant omdat er werd gestaakt. En er was een grote demonstratie in C. Het gaat gewoon door hoor.
Bedankt, dat is nog eens interessant om te lezen. Naar mijn idee deden de niet-Franse media het namelijk al vrij snel voorkomen alsof de stakingen afgelopen waren.

Gaan de stakingen nog steeds over de pensioenplannen of zijn ze gericht tegen ander beleid, of over het beleid van M. Sarkozy in het algemeen? Ik las laatst wel iets over stakende rechters, omdat Sarkozy ze had beschuldigd hun werk niet goed te doen, waarop zij terugbeten dat hen dat door bezuinigingen onmogelijk werd gemaakt.
pi_93047827
Moeilijk... ik was van de week bij de manifestatie ambtenaren, maar slechts een kleine groep was hoger opgeleid. Ik vind anderzijds dat Nederlanders ook hun stem moeten laten horen, al is het maar omdat we nu in de wereld bekend staan als overdreven volgzaam. Uiteindelijk moet en een en ander hervormd worden voor de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn. Alleen de manier waarop dat gebeurt, daar valt over te discussiëren.

Als bijvoorbeeld de pensioenleeftijd op 65 jaar blijft, wordt de rekening gewoon doorgeschoven zeker met al die levensverlengende technieken waarmee het aantal ongezonde jaren toeneemt.

[ Bericht 9% gewijzigd door schaal_9 op 20-02-2011 11:20:32 ]
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')