quote:
Nee dat leek een trollpost omdat het niet overeenkomt met jouw wereldbeeld. Jij gaat gelijk in het verweer als iets niet strookt met jouw werkelijkheid. Daarom noemde ik Applepunt ook je maatje. Jullie hebben dit met elkaar gemeen.
Ik heb hierboven duidelijk aangegeven waarom ik begrip heb voor het patriottisme van de Amerikanen en dat ik vervolgens zeg dat dit patriottisme ervoor zorgt dat men sneller met oogkleppen op naar de wereld kijkt, is niets anders dan een psychologisch inzicht in hoe de menselijke psyche werkt.
Hoe sterker je je als mens identificeert met een bepaald etiket, hoe sneller je mensen met een ander etiket als tegenstander ziet. En overtuigingen (bijv. "Amerika is het beste land op aarde") werken als een filter in je verstand. Door deze overtuiging zul je sneller alleen informatie binnen laten die overeenkomt met deze overtuiging en info die niet overeenkomt wordt sneller genegeerd door je verstand. En hoe sterker de overtuiging is, hoe groter dit effect zal zijn.
Het is dus een simpel ABC-tje waarom Amerikanen moeilijker meningen van feiten kunnen onderscheiden dan Europeanen.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."