wat meer info over die aanslag: http://nos.nl/artikel/515(...)t-van-aanslagen.htmlquote:
quote:3.42pm - Egypt:
There are signs that a "million woman march" being held in Cairo to coincide with International Women's Day is turning ugly. Women are demanding female input on the drafting of Egypt's constitution (the committee drawing up amendments is all male) and legislative changes that will guarantee complete gender equality but there is a counterprotest.
@pakinammer is tweeting from the protest. Here's a selection from her recent updates:
A guy now is schooling us on how women should stay home and raise men who can become presidents =) #Tahrir
A physical scuffle broke out now now. I think I'm leaving. This can get disgusting, easily. #Tahrir #Women #Protests
One man, carried on shoulders, shouting: "A woman's place is her house." Some women arguing back. No point if you ask me. #Tahrir #Sick
Also tweeting is @ElFoulio
Three women attacked, army stepped in
This is fucking disgusting
The counter-protesters attacked the womens' march
Nope. Isral is duidelijk druk bezig met Libiquote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:54 schreef rakotto het volgende:
Thugs zijn sinds gisteren bezig. De salafi's van het gevallen regime zijn op straat gezet en ga zo maar door.![]()
![]()
![]()
Strijd is nog lang neit voorbij in Egypte.
en ik gok er op dat ze er ook alles aan doen om de revolutie in Egypte te saboteren.quote:
quote:Think4Freedom RT @jonjensen: Tense calm in Tahrir now. Both camps claiming 'Mubarak's thugs' responsible for clashes. #Egypt #jan25 #bbc #cnn #AnonOps
Nope, sterker nog het wordt er elke dag slechterquote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:54 schreef rakotto het volgende:
Thugs zijn sinds gisteren bezig. De salafi's van het gevallen regime zijn op straat gezet en ga zo maar door.![]()
![]()
![]()
Strijd is nog lang neit voorbij in Egypte.
Niet slechter. Het regime zit er gewoon nog, de revolutie is halverwege.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:26 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nope, sterker nog het wordt er elke dag slechter
Gaat niet bepaald goed daar.
quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
CNN BREAKING!
Egyptians armed with machetes attack hundreds of pro-democracy activists in Cairo's Tahrir Square, state TV reports.
![]()
![]()
quote:ashrafkhalil RT @RamyYaacoub: Clashes stopped. Both sides seem to be negotiating now. A tense calm. #Tahrir #Egypt #Jan25 12 minutes ago via Gravity
Klopt. De Thugs zijn door het regime gestuurd. Het is nog steeds een regime dat de ellende veroorzaakt.quote:Op woensdag 9 maart 2011 16:33 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik meende van bepaalde users te horen dat "het volk" het allemaal zo mooi voor elkaar had daar in Egypte.
Ik volg de situatie in Egypte niet echt, maar ik meen dat die al voor het overgrote deel naar huis gestuurd werden. Zitten daar dan nog steeds teveel mensen van het oude regime op machtsposities?quote:Op woensdag 9 maart 2011 16:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Klopt. De Thugs zijn door het regime gestuurd. Het is nog steeds een regime dat de ellende veroorzaakt.
Op teletekst las ik inderdaad ook iets dat er een aanval was tegen Kopten en Christenen. Geen idee of dat waar is natuurlijk, het kan ook een leugen zijn waarmee ze de mensen proberen af te leiden.quote:Op woensdag 9 maart 2011 16:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ik volg de situatie in Egypte niet echt, maar ik meen dat die al voor het overgrote deel naar huis gestuurd werden. Zitten daar dan nog steeds teveel mensen van het oude regime op machtsposities?
Hoor tevens geluiden van strubbelingen tussen Christenen en Moslims op dit moment. Of is dat ook allemaal ingegeven door het regime?
Een afgetreden regering die achter de bomaanslag op nieuwjaarsdag zat kun je hier heel simpel van verdenken - oh zo toevallig namelijk dat het gebeurt nadat de SS is gevallen, en niet eerder.quote:Op woensdag 9 maart 2011 16:43 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Op teletekst las ik inderdaad ook iets dat er een aanval was tegen Kopten en Christenen. Geen idee of dat waar is natuurlijk, het kan ook een leugen zijn waarmee ze de mensen proberen af te leiden.
Sorry voor deze gemene teruglees-aktie, Drifter_quote:Op maandag 7 maart 2011 13:38 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Het leger heeft gelijk. Er werd gisteren op tv aan de jongeren gevraagd: "Weten jullie wel wie er allemaal naar binnen gaan? Er worden belangrijke documenten mee genomen, die we mogelijk nooit meer terug gaan zien...Laat het aan het leger over."
Het leger heeft wel toestemming gegeven, aan een aantal jongeren om het gebouw in te gaan, de demonstranten accepteerden dit niet en wilden allen naar binnen gaan....
http://www.almasryalyoum.com/en/node/346185quote:The Supreme Council of Armed Forces has approved a new draft law to crack down on crimes such as intimidation, thuggery and disturbing the peace. Under the new law, the death penalty may be handed out if criminal acts of thuggery result in murder.
Egypt's cabinet, headed by Prime Minister Essam Sharaf, postponed its meeting on Wednesday at the request of Field Marshal Mohamed Hussein Tantawi. Sharaf and ten ministers, including the ministers of interior, finance, education, higher education, foreign affairs and military production, met with Tantawi at the Defense Ministry in Manshiyet al-Bakri.
The Supreme Council also approved a draft law that would annex the Investment Authority and the Supply Commodities Authority to the Ministry of Social Solidarity, as well as approving the Capital Markets Authority's implementation of regulations.
Minister of Social Solidarity Gouda Abdel Khalek said Egypt's food stores could supply the country for at least three months. The cabinet is expected to meet again on Wednesday evening.
quote:i just left from tv building, too dangerous and thugs are at the entrance. #jan25 is being killed
# thugs chasing people down everywhere, getting very dangerous, i left. #tahrir #theend about 1 hour ago via Mobile Web
# army generals leading groups of thugs arresting people. I can't believe my eyes. #tahrir about 1 hour ago via Mobile Web
Is er ook een beetje bekend welke rol deze mensen in de revolutie hadden? Waren het bijvoorbeeld demonstranten, pro-Mubaraks of ingehuurde mensen?quote:Op woensdag 9 maart 2011 17:42 schreef rakotto het volgende:
http://www.amnestyusa.org(...)ang=e&rss=recentnews
Resultaat van martelingen NA 30 January 2011.
quote:# maysarathustra I saw in #Tahrir the best & most lovely Egyptians. But they were also the strongest! We'll return. #Jan25 15 minutes ago via Mobile Web Retweeted by moftasa and 9 others
# simonjhanna At #Maspero .... hundreds more have joined the protest in the last hour or so... its still peaceful- i cant see any thugs. #Egypt #Copts 15 minutes ago via web Retweeted by moftasa and 10 others
# salmasaid army and thugs attacked and destroyed the medical chec point while injured ppl r still inside #tahrir 16 minutes ago via Mobile Web Retweeted by moftasa and 34 others
# cairowire squatters have occupied the london mansion belonging to saif gaddafi, met police confirm: http://is.gd/TUpeEY #feb17 #libya 16 minutes ago via Echofon Retweeted by moftasa and 17 others
# Sarahcarr If the army now uses force to disperse the Coptic Maspero protest this would be the stupidest move in the history of stupid moves.
quote:# Faltasation Suzanne Ali arrested in #Tahrir with a camera and still detained by the army in Egyptian Museum about 2 hours ago via web Retweeted by moftasa and 54 others
# Faltasation out of #Tahrir after arrest by army, officers and soldiers are arresting protestors and journalists with unjustified force about 2 hours ago via web Retweeted by moftasa and 44 others
# Faltasation soldiers and anti-protest mob in #tahrir assaulting arrested protestors and army beating them, deleting camera and phone cards about 2 hours ago via web Retweeted by moftasa and 40 others
Ik lees nog mee hoor, maar er word nauwelijks gepost.. En ik ben een beetje kwijt wie nu met wie vechten en waaromquote:Op woensdag 9 maart 2011 22:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
^ Echt bizar! Die vlammenwerper wtf. En er is echt geen hond meer hier te vinden verder he. (in dit topic dus)
Thugs zijn aan het stoken, net als vroeger.quote:Op woensdag 9 maart 2011 22:25 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Ik lees nog mee hoor, maar er word nauwelijks gepost.. En ik ben een beetje kwijt wie nu met wie vechten en waarom
Zoveel had ik ook begrepenquote:Op woensdag 9 maart 2011 22:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Thugs zijn aan het stoken, net als vroeger.
Het regime zit er nog steeds, en na het gedoe van vorig weekend sturen ze weer Thugs op de demonstranten af. En het leger helpt eerder de Thugs, dan wat anders. Na de securety forces is het leger aan de beurt om te vallen. Mensen van de NDP (misschien Mubarak zelf) trekken nog steeds aan de touwtjes.quote:Op woensdag 9 maart 2011 22:43 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Zoveel had ik ook begrepenAlleen de reden voor het stoken kan ik niet echt vinden, waar vechten ze nu voor/tegen?
http://www.hrw.org/en/new(...)cks-abuse-protesters
Ik vraag me ook af welke documenten bij de SS liggen/lagen waarvan het leger niet had gewild dat ze naar buiten zouden komen. Grote kans dat ze nu de thug-kant kiezen om zichzelf enigszins in te dekken.quote:Op woensdag 9 maart 2011 22:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het regime zit er nog steeds, en na het gedoe van vorig weekend sturen ze weer Thugs op de demonstranten af. En het leger helpt eerder de Thugs, dan wat anders. Na de securety forces is het leger aan de beurt om te vallen. Mensen van de NDP (misschien Mubarak zelf) trekken nog steeds aan de touwtjes.
Dat document over afspraken met Amerika over de vervalste verkiezingen is wel een mooiequote:Op woensdag 9 maart 2011 23:02 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af welke documenten bij de SS liggen/lagen waarvan het leger niet had gewild dat ze naar buiten zouden komen. Grote kans dat ze nu de thug-kant kiezen om zichzelf enigszins in te dekken.
Mensen die nog steeds geen vertrouwen in het leger hebben.....quote:Op woensdag 9 maart 2011 17:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ah, ah. En ze hadden de documenten aan het leger moeten geven zeker?
[..]
Sorry voor deze gemene teruglees-aktie, Drifter_
Wat heeft het leger daarmee te makenquote:Op woensdag 9 maart 2011 23:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat document over afspraken met Amerika over de vervalste verkiezingen is wel een mooie
Dat is toch niet zo raar? Het leger was onderdeel van het regime. Je kan niet eens zeggen waar het regime ophoudt en het leger begint. Het is compleet verweven, dat is al zo sinds ze Farouk hebben weggejaagd.quote:Op donderdag 10 maart 2011 01:35 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Mensen die nog steeds geen vertrouwen in het leger hebben.....
Laat het leger dan de thugs aanpakken.quote:Op donderdag 10 maart 2011 01:35 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Mensen die nog steeds geen vertrouwen in het leger hebben.....
Ik lees nog steeds meequote:Op woensdag 9 maart 2011 22:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
En er is echt geen hond meer hier te vinden verder he. (in dit topic dus)
http://buitenland.nieuws.(...)_in_cairo__elf_dodenquote:Christenen en moslims slaags in Caro: elf doden
(Novum/AP) - Bij confrontaties tussen christenen en moslims in Caro zijn dinsdagavond elf doden - zes christenen en vijf moslims - en meer dan negentig gewonden gevallen. De groepen raakten op verschillende plaatsen in de Egyptische hoofdstad slaags met elkaar.
De spanningen tussen christenen en moslims zijn opgelopen sinds vorige week een kerk in een buitenwijk van Caro door moslims in brand werd gestoken. De militaire machthebbers hebben beloofd de kerk te laten herbouwen en premier Essam Sharaf sprak maandag met betogers voor het gebouw van de staatstelevisie. Maar de christenen willen dat er meer wordt gedaan om de status van hun bevolkingsgroep te verbeteren.
Duizenden christenen gingen dinsdag op verschillende plaatsen in de hoofdstad de straat op, omdat zij zich vervolgd voelen. Op sommige plekken kwam het daarbij tot botsingen met groepen moslims. Bij de schermutselingen werd gebruik gemaakt van vuurwapens, messen en knuppels.
Bijna een maand na het aftreden van president Hosni Mubarak na massale demonstraties blijft het onrustig in Egypte. In veel delen van het land zijn bijna dagelijks demonstraties en stakingsacties, terwijl ook de misdaad is toegenomen. Maar de spanningen tussen moslims en christenen waren al eerder opgelopen. Op nieuwjaarsdag kwamen bij een zelfmoordbomaanslag voor een koptische kerk in Alexandri 21 mensen om het leven; een week later opende een politieman buiten diensttijd in een trein het vuur op een groep christenen, waarbij een 71-jarige man werd gedood en diens vrouw en vier anderen gewond raakten.
Elke keer wordt dat gedoe rond oud en nieuw erbij gehaald, waarvan wij inmiddels "weten"door de papieren in het SS gebouw dat dat een vooropgezet plan was.quote:Op donderdag 10 maart 2011 12:38 schreef maartsp het volgende:
Van een stabiel Egypte naar sectarisch -geweld in Egypte door New World Government takeover.
[..]
http://buitenland.nieuws.(...)_in_cairo__elf_doden
Misschien dat een strenge politie juist de extreme moslims in bedwang hield en die nu wel hun gang kunnen gaan?quote:Op donderdag 10 maart 2011 13:17 schreef tass het volgende:
[..]
Elke keer wordt dat gedoe rond oud en nieuw erbij gehaald, waarvan wij inmiddels "weten"door de papieren in het SS gebouw dat dat een vooropgezet plan was.
Ik denk en hoop eigenlijk dat het op zich wel meevalt met dat christenen jagen.
Ik herinner mij steeds aan Tahrir, waar iedereen respect voor mekaar had, en ik ook dagelijks de beelden zag van een gedeelte dat lag te bidden maar ook een groot gedeelte niet.
Met deze berichtgeving wordt steeds wel lekker het beeld van "de agressieve moslims' bevestigd....
In de tijd van Nasser/Sadat zou ik het eens met je zijn. In de tijd van Mubarak zeker niet. Mubarak vertrouwde op de SSI, het leger liet hij links liggen. Hij stelde lijken aan op de hogere posities(zie Tantawi), om te voorkomen, dat ze het in hun hoofd haalden een coup te plegen.quote:Op donderdag 10 maart 2011 06:21 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo raar? Het leger was onderdeel van het regime. Je kan niet eens zeggen waar het regime ophoudt en het leger begint. Het is compleet verweven, dat is al zo sinds ze Farouk hebben weggejaagd.
De bevolking heeft de hoop op het leger gevestigd en geeft ze het voordeel van de twijfel, wil ze de tijd en de ruimte geven om het nu goed te doen etc. maar ik denk dat er bij weinig sprake is van blind vertrouwen.
Er ligt bijvoorbeeld de eis dat het leger helemaal afstand van de macht moet doen en er een volledig civiele regering moet komen. Ik moet nog zien wat daar van komt.
Er komen dagelijks meldingen binnen, dat ze hier en daar weer wat mensen opgepakt hebben.quote:Op donderdag 10 maart 2011 08:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Laat het leger dan de thugs aanpakken.
Hoorde vanmorgen op Radio 1 dat te snelle verkiezingen waarschijnlijk niet al te voordelig zijn op de langere termijn. Ze kunnen beter iets meer aanlooptijd nemen om zaken goed te regelen.quote:Op donderdag 10 maart 2011 13:47 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
In de tijd van Nasser/Sadat zou ik het eens met je zijn. In de tijd van Mubarak zeker niet. Mubarak vertrouwde op de SSI, het leger liet hij links liggen. Hij stelde lijken aan op de hogere posities(zie Tantawi), om te voorkomen, dat ze het in hun hoofd haalden een coup te plegen.
Ik weet het bijna zeker, dat een overgroot deel van de bevolking vertrouwen heeft in het leger. Tot nu hebben ze het volk niet benadeeld. Het leger heeft ook aangekondigd, de macht over te dragen aan een civiele regering, wanneer die er is.
De SSI crerde deze "extreme moslims"quote:Op donderdag 10 maart 2011 13:26 schreef maartsp het volgende:
[..]
Misschien dat een strenge politie juist de extreme moslims in bedwang hield en die nu wel hun gang kunnen gaan?
Het lijkt er wel op in ieder-geval en zo -gaat het elke keer ook in Iraq, daar was het ook geen probleem tussen christenen en moslims totdat de extremisten konden doen en laten wat ze Wilden
Klopt. Als er snel verkiezingen worden gehouden, komen er 2 grote winnaars uit de bus: NDP(ja serieus, hebben overal nog mensen zitten h) en de MB(best georganiseerde oppositie). Al die nieuwe partijen die na de revo ontstaan, maken totaal geen kans. Die laatste vragen dan ook, om een jaar uitstel.quote:Op donderdag 10 maart 2011 13:50 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Hoorde vanmorgen op Radio 1 dat te snelle verkiezingen waarschijnlijk niet al te voordelig zijn op de langere termijn. Ze kunnen beter iets meer aanlooptijd nemen om zaken goed te regelen.
MO subforum is erg populair de laatste tijd.quote:Op donderdag 10 maart 2011 13:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Zitten die onder je "plakken"-knop vandaag?
Het is natuurlijk de vraag in hoeverre "het volk" zoveel geduld heeft. Ze verwachten snel verandering, maar als dat uitblijft ben ik eens benieuwd hoe bepaalde groepen zich op gaan stellen.quote:Op donderdag 10 maart 2011 13:53 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Klopt. Als er snel verkiezingen worden gehouden, komen er 2 grote winnaars uit de bus: NDP(ja serieus, hebben overal nog mensen zitten h) en de MB(best georganiseerde oppositie). Al die nieuwe partijen die na de revo ontstaan, maken totaal geen kans. Die laatste vragen dan ook, om een jaar uitstel.
Het ziet er naar uit dat er nog erg weinig verandert is. De aanval op de HQ's van de security forces (en de daarbij aangetroffen documenten, of wat er van over was) en de laatste acties van Thugs wijzen daar op.quote:Op donderdag 10 maart 2011 14:01 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het is natuurlijk de vraag in hoeverre "het volk" zoveel geduld heeft. Ze verwachten snel verandering, maar als dat uitblijft ben ik eens benieuwd hoe bepaalde groepen zich op gaan stellen.
quote:
Maar het leger kunnen we gewoon vertrouwen, hoor.quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:23 schreef rakotto het volgende:
Khaled, detained following the armys attack on Tahrir protesters yesterday, and tortured by military officers and soldiers at the Egyptian Museum building
Dat is trouwens een andere persoon..quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:26 schreef yavanna het volgende:
Ramy Essam, after the beating he received yesterday
[ link | afbeelding ]
facebook link, in het arabischquote:Op donderdag 10 maart 2011 20:27 schreef rakotto het volgende:
Dat is trouwens een ande
[..]
Dat is trouwens een andere persoon..
"Aanvallen van moslim-groepen"quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Op 2 gaat de EO propaganda maken, verwacht ik. Even kijken...
Sorry dat ik het zeg, maar de Kopten in het buitenland die vaak negatief over zulke dingen praten zijn meestal onwetend of zorgen voor opstokerij. =\quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Aanvallen van moslim-groepen"
Niets over Thugs
Jos Strengholt in Cairo: "Er is geen echte macht in het land" Hij vermoedt domme acties van lagere officieren.
Kopt in NL zegt dat het niets met het regime te maken heeft. Hij zegt ook dat er naast de MB "nog meer" extremistische moslims-groepen zijn.
Gert-Jan Steegers in studio: "Leger niet in staat controle te houden. Meeste politie zit nog thuis. Machtsvacum"
Ze hebben het over Alexandri, maar niets over moslims die de kerk de volgende dag bewaakt hebben.
Niets over Thugs![]()
EO is ook aan het stoken, dus.
Maar die "journalisten" van de EO zouden net zo goed op de hoogte kunnen zijn als wij. Die Thugs van Mubarak zijn geen nieuwe uitvinding.quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:54 schreef rakotto het volgende:
[..]
Sorry dat ik het zeg, maar de Kopten in het buitenland die vaak negatief over zulke dingen praten zijn meestal onwetend of zorgen voor opstokerij. =\
quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar het leger kunnen we gewoon vertrouwen, hoor.
Inderdaad een wreed optreden van het leger. De filmer zegt trouwens: "toen ze(leger) erachter kwamen, dat hij niets te maken heeft met wat er op het plein gebeurde, lieten ze hem gaan"quote:
Niet op de site van de EO nee. Vreemd, ik kan me herinneren er al eens eerder naar gezocht te hebben.quote:Op donderdag 10 maart 2011 21:07 schreef rakotto het volgende:
Is er geen nummer of een email adres om daarop te reageren? Ze zouden ons eens aan tafel moeten hebben.
quote:http://www.guardian.co.uk/world/middleeast/roundup
While Britain's prime minister struggles to persuade the public that his "big society" campaign is more than a euphemism for cost-cutting, on the streets of Cairo there is a glimpse of what communities and individuals can do when they take the reins of social responsibility.
All over the city residents have begun painting murals and even pavements, obsessively cleaning the once-filthy streets; enhancing their living environment. They have not been made to do it, it's something they have chosen to do.
Liz and Gordon Barnes, expat teachers living in the Maadi district of Cairo, cross a footbridge over a busy road every morning on the way to work. Normally the bridge is strewn with litter, discarded food and used nappies.
When I was there last week the bridge was spotless. It's been like that since Hosni Mubarak stepped down. "The people came out and cleaned it," Gordon said. "It's like a manifestation of this newfound hope you can feel among the people."
Egyptians have always been zealously patriotic. The cultural heritage of monumentalism from Giza, down the Nile to the Valley of the Kings is nothing compared with the passion with which all of the population, from Bedouins to the upper classes, proudly cherish this vast Arab republic. They see their country as a bastion of the post-colonial Arab world; an Arab country that faces the world, and the future, on its own terms.
Under Mubarak's 30-year rule, while national pride endured, the notion of civic pride became damaged as a generation of Egyptians watched their country and its people ruled by a man whose chief interests were himself and his cronies.
Mubarak is now a symbol of the old Egypt. The men, women and children cleaning and painting Cairo – the same citizens who took to the streets armed with any weapon they could find to defend each other from rampaging government-sponsored thugs and escaped prisoners – are all a symbol of the new Egypt.
I ask why those around us creating the new Egyptian-style big society did not previously express themselves in such bold, independent and dynamic ways; painting their own streets, organising ad hoc community meetings with posters and via Facebook groups, establishing off-the-cuff self-run creches for local parents to leave their children while occupied with the aftermath of the revolution.
Barnes said: "It just never occurred to them to do that. Mubarak had bred a culture of fear; fear of the Muslim Brotherhood, fear of the police, fear of your own neighbours, your brothers and sisters. Now there is no fear. People are expressing and actively creating how they want the new Egypt to be."
Group meetings in local buildings seem to spring up from nowhere. The topic for discussion is generally how they see their new country and how they will help to build it.
In the UK the argument against the big society (other than its vagueness) has been that the poor will suffer when services are cut or reduced, while the rich will simply support themselves. In Cairo, in poor districts as well as wealthy ones, people are supporting each other.
A tradition of close-knit families appears to be expanding outwards to incorporate the idea of community as extended family. Here you commonly find buildings slowly built floor by floor by families over generations. The bottom floor is the family business, the next floor up the grandparents' home, the next their sons or daughters, and each subsequent storey built by the following generation of kin.
I saw one of these buildings occupied by a family who were too poor to furnish the homes. They had no money for furniture and instead occupied sparse rooms with just gas heaters in the corner for warmth in the winter.
It is difficult to transpose what this could mean in British society. In Britain the idea of people living in unfurnished homes seems abhorrent. The idea of poverty in Britain is more shameful than in Egypt where close family ties, friendships and community bonding often appear more important than material wealth.
As David Cameron and George Osborne's cuts kick in we will require a dose of harsh reality. It is likely our material surroundings will become shabbier as council services are withdrawn. The things that knit societies together – libraries, leisure centres, transport services, after-school clubs, day centres for the elderly – will all be sacrificed as local government budgets are slashed.
Communities will depend on volunteers, philanthropists and the ability of individuals to organise themselves into coherent self-managed support networks. Pooling of skills will be vital and in a time-pressured society the willingness to sacrifice personal time for communal needs will become an emotional rather than political decision.
Will clubbing together, regardless of the politics of the big society, become an instinct, as it is becoming in Egypt, rather than a government diktat? The future of Egypt is still uncertain but the spirit of community, of looking out for each other, is blossoming.
If Britain is to adopt the society that Cameron is attempting to force upon us, we could learn some lessons from the streets of Cairo where local pride and the determination of individuals to define the nation's future is fast entwining itself into the fabric of Egyptian society.
Goedzo! Fuck die Democraten!quote:Op maandag 14 maart 2011 20:35 schreef rakotto het volgende:
De Jan25 jeugd van Egypte heeft zojuist aangekondigd dat zij weigeren om Hillary Clinton te ontmoeten en om met haar te vergaderen.
Ik feliciteer met Egypte, ze hebben in 1 klap een betere BuZa dan NL.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:35 schreef rakotto het volgende:
De Jan25 jeugd van Egypte heeft zojuist aangekondigd dat zij weigeren om Hillary Clinton te ontmoeten en om met haar te vergaderen.
Wat moet dat achterlijk mens daar....quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:57 schreef rakotto het volgende:
Clinton persconferentie in Cairo NU LIVE
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |