Op de Lemelerberg he? Daar komen ze al tientallen jaren niet meer voor, of ze zijn daar illegaal uitgezet. Dat is wel meer gebeurd, en altijd zonder succes.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:24 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk dat die paar korhoenen op de lemelerberg dapper blijven standhouden
Hoe kom je dan aan die cijfers? Heb je ze zelf geteld?quote:Op maandag 23 januari 2012 14:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
een bron? Voor welke gegevens?
Er zijn vorig jaar nog 3 of 4 hanen geteld.
Ja ik heb ze vorig jaar geteld. Ik kwam tot 5, maar mensen die er verstand van hadden telden er 4. Ik had waarsch. ééntje dubbel geteld. Ze kunnen vliegen he?quote:Op maandag 23 januari 2012 16:25 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Hoe kom je dan aan die cijfers? Heb je ze zelf geteld?
quote:Op maandag 23 januari 2012 16:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja ik heb ze vorig jaar geteld. Ik kwam tot 5, maar mensen die er verstand van hadden telden er 4. Ik had waarsch. ééntje dubbel geteld. Ze kunnen vliegen he?
Van oudsher telt men de hanen, omdat die duidelijk(er) zichtbaar zijn. Korhennen hebben buiten de baltsperiode "op elke veer een oog" en zijn zeer schuw.quote:Op maandag 23 januari 2012 17:10 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]![]()
Blijkbaar waren er in 2002 nog 9
http://www.natuurmedia.nl/?page_id=830
in juli 2011: "Op dit moment leven er vier mannetjes en tien vrouwtjes"
http://www.hartvanhellend(...)-algemeen&Itemid=106
Er komen dus géén nieuwe soorten bij, maar er zijn soorten gewoon nog niet ontdekt. Dat is wel even een verschil...quote:Maar er komen ook soorten bij. Véél meer dan er verdwijnen. Niet dankzij evolutie, maar doordat biologen ieder jaar weer nieuwe soorten ontdekken
Er komen ook nieuwe soorten bij.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er komen dus géén nieuwe soorten bij, maar er zijn soorten gewoon nog niet ontdekt. Dat is wel even een verschil...
Geef es een voorbeeldje....quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er komen ook nieuwe soorten bij.
Het gebeurt onderandere al heel vaak in laboratoria.... Als je op wikipedia kijkt kom je ook dingen tegen als het domesticeerde schaap http://en.wikipedia.org/wiki/Speciationquote:
Ja de evolutie gaat natuurlijk door. Maar wanneer spreek je van een nieuwe soort? Wij hebben de dieren die we kennen benoemd. We leven te kort om een overgang te merken. Hoewel we wel weten dàt het gebeurt.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het gebeurt onderandere al heel vaak in laboratoria.... Als je op wikipedia kijkt kom je ook dingen tegen als het domesticeerde schaap http://en.wikipedia.org/wiki/Speciation
Maar er zijn ook zat natuurlijk voorbeelden. Er zijn verschillende 1 celligen waar recent een speciation heeft plaatsgevonden. Het zou mij niks verbazen dat australische wilde konijnen al dichtbij een nieuwe soort zijn. Wij mensen leven een beetje te kort om het goed te zien, maar soort verdwijnen en ontstaan constant.
Als een subgroep geen nakomelingen meer kan krijgen van de oersoort maar nog wel met elkaar, dan heb je een nieuwe soort.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja de evolutie gaat natuurlijk door. Maar wanneer spreek je van een nieuwe soort? Wij hebben de dieren die we kennen benoemd. We leven te kort om een overgang te merken. Hoewel we wel weten dàt het gebeurt.
Snap wat je bedoelt maar prachtige diersoorten als tijgers, leeuwen olifanten, gorilla's, etc etc, zijn te bijzonder om te laten verdwijnen. Als mens heb je ook wel de plicht om de wereld zo schoon mogelijk te houden, het regenwoud moet blijven bestaan, en ooit moet je gewoon duurzaam zijn, op natuurenergie werken enzovoort. Gun dieren ook hun rechtmatige plek op aarde.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:30 schreef Schonedal het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom we ons nu zo druk moeten maken over het uitsterven van diersoorten.
Kijk, er sterft zoveel uit, in het hele bestaan van het leven op aarde ontstaan nieuwe soorten en sterven andere soorten weer uit, het is gewoon de loop der dingen.
Zo zijn de dinosauriërs ook uitgestorven en wie je er tegenwoordig ook maar naar vraagt niemand zit daar nog mee.
Nouja het is normaal dat er af en toe wat uitsterft. echter is er nu iets bijzonders aan de hand er is geen plek op de aarde waar geen menselijke invloed te merken is. En ook al is de mens niet alles aan te rekenen we zitten momenteel wel met een uitstervingsratio die zo'n 10-100 keer hoger is als normaal in de geschiedenis. Gaat het nog even door dan kunnen we dit de 6e grote uitstervingsgolf noemen. Dat houd in dat door de uitstervingen het ecologische systeem zich helemaal anders zal inrichten waarbij er nog meer diersoorten uitsterven tot er een nieuw evenwicht ontstaat. Dat houd wel in dat de mens daar gigantische problemen van zal ondervinden. We zijn nog net zo afhankelijk van onze biotoop als duizenden jaren geleden al zien we de link niet meer zo direct.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:30 schreef Schonedal het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom we ons nu zo druk moeten maken over het uitsterven van diersoorten.
Kijk, er sterft zoveel uit, in het hele bestaan van het leven op aarde ontstaan nieuwe soorten en sterven andere soorten weer uit, het is gewoon de loop der dingen.
Zo zijn de dinosauriërs ook uitgestorven en wie je er tegenwoordig ook maar naar vraagt niemand zit daar nog mee.
Heeft "de natuur" een wil dan? Bijvoorbeeld om mensen te decimeren?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:02 schreef Schonedal het volgende:
De natuur heeft potentie genoeg om er voor te zorgen dat het menselijk ras uitgedund wordt.
Ik denk aan verregaande onleefbaarheid door verstoringen in de samenstelling en weersgesteldheid van de atmosfeer.
Ook de zee draagt een steentje bij, zeespiegelstijging als gevolg van opwarming en smelten van landijs, ook de zuurgraad loopt op als gevolg van de toename van de CO2, daardoor komt ook een massa methaan los uit de zeebodem in een steeds sneller verlopend proces, dit kan tot uitroeiing van het leven in zee leiden.
Al deze dreigingen zijn overbekend en nu al volop aan de gang maar niemand kan of wil tegenmaatregelen nemen.
Neem nu als voorbeeld de stormramp in het oosten van de Verenigde Staten, als dit om de paar jaar terugkeert wordt de hele kuststrook onleefbaar.
Dat is fantastisch nieuws!!quote:Op woensdag 14 november 2012 08:57 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
13-11-2012
Opnieuw hoop voor berggorilla's
<...>
Cool! Dat zal zeker bijzonder zijn geweest beste Molurus.quote:Op maandag 19 november 2012 17:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is fantastisch nieuws!!![]()
Ik heb de eer gehad ze zelf te ontmoeten, en dat was echt heel bijzonder. Zoiets vergeet je nooit meer.
Het is nauwelijks in woorden te beschrijven hoe dat was. Je bent echt op bezoek bij zo'n familie... het is hun terrein, jij bent te gast.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Cool! Dat zal zeker bijzonder zijn geweest beste Molurus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |