abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93456303
Vorige deel: Borstvoeding deel 88

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedingsorganisaties:

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
pi_93456468
90, das echt niet veel tico -O- Grotere speen lijkt me een goed plan.
pi_93458072
ja maar toen dacht ik nog ff... Ze heeft nu weer een 1-2-3- speen...Dat is dus al groot..

Ik word elke dag gebeld door het kdv... Leuk joh.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_93467742
He bah. :{ Hopelijk maakt een grotere speen wat verschil.

Ivan is geloof ik blijven steken op 2+. Gek hoe snel je die dingen vergeet. Het is alweer zo normaal dat hij uit een beker drinkt.

Lena zit al de hele dag moeilijk te doen aan de borst. Ze gooit zichzelf achterover en ik krijg er maar met moeite melk in. Ik denk dat het komt door krampjes, maar ik wil ook niet aanmodderen en er uiteindelijk achterkomen dat ze spruw heeft. Hoe kun je die diagnose het beste stellen? Het lukt mij al niet eens om de witte aanslag van haar mond te vegen om te kijken of het melkaanslag is of niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_93468372
Hier ook heel lang de 1 speen gebruikt voor Amélie, dat ging eigenlijk meer dan prima.

Ik heb geen idee Claudia, heb je het idee dat Lena pijn heeft bij het aanhappen en de eerste slokken? en zie of voel je zelf eventueel iets misschien aan je tepel(s)? ik zou het verder niet weten eerlijk gezegd, vervelend.

Tico ook vervelend -O-

Ik heb een vraagje...
Hoeveel poepen jullie kindjes (de kleintjes van ongeveer Elin's leeftijd) nu per luier? of per poepluier in ieder geval? Ik heb enerzijds de indruk dat ze weinig poept, we hebben nog geen enkele "volle" luier gehad, het zijn veegjes, meer niet.
Maar goed, anderzijds heb ik ook een héél slecht referentiekader wat poepen betreft dus ik ben totaal het overzicht kwijt van wat normaal is :')

Donderdag gaan we langs het inloopspreekuur van het CB trouwens, dan bespreek ik het ook, maar ik ben even benieuwd.
en als Elin nou een supertevreden kindje was zou ik me er verder weinig zorgen om maken, maar ze huilt onder andere relatief veel. Plasluiers zijn niet enorm zwaar maar naast de lood-luiers van Amélie 's morgens voelt alles licht dus dat vind ik wat lastig inschatten...
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_93468730
Ik ga geen andere speen halen. Ze doet het er maar mee. Kinderen die doorslapen drinken ook 8 of 10 uur niet. Ze krijgt nog 6 voedingen aan de borst. Daar kan ze inhalen.
  maandag 28 februari 2011 @ 23:03:46 #7
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_93468837
Als Eline poept (en dat is dan 2x per week op dit moment) dan heeft ze ook meteen een luier flink vol. Maar ik denk ook niet dat je dit als referentie kunt nemen...

Claudia, ik ken het moeilijk doen aan de borst van Eline ook momenteel. Ik heb het idee dat het een beetje regelen is en heb op bv.com ook gelezen dat het bij de leeftijd past. Als ze zo moeilijk gaat doen, laat ik haar eerst een boertje doen, daarna drinkt ze vaak weer rustig. Soms ook niet en dan is het gewoon ff klaar. Als ze nog steeds honger/trek heeft leg ik haar na een paar minuten weer aan, maar meestal hoeft ze dan niets meer.

Ik heb vandaag 80 cc kunnen kolven na de ochtendvoeding (een borst helemaal leeg gedronken en de andere niet veel) Dit staat in de koelkast om morgen aangevuld te worden tot een 'hele' voeding en die gaan we morgen proberen. Dan kan ik kijken hoeveel ik kolf ipv een voeding.
pi_93469248
Dottirs plasluiers zijn niet zo indrukwekkend, maar ze heeft regelmatig (minstens 2x per dag, maar ook rustig 4x) een volle poepluier. Kan een plasje prut instaan en ze heeft t ook al eens anderhalve meter ver weten te spuiten.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_93469250
Lena poept elke dag meerdere keren. Soms is het een veegje, soms is het wat meer. Ik weet niet zo goed wat veel is in deze context. De poepluiers van Ivan zijn zo gigantisch dat alles erbij verbleekt. :')

Ik heb eigenlijk helemaal geen vermoeden van spruw. Ik zie niets bij mezelf, niets bij haar en ik heb ook niet het idee dat ze pijn heeft. Bij pijn zou ze ook moeilijker uit de fles moeten drinken, toch? En dat gaat juist prima.

Ik denk dat jullie situatie ook op ons van toepassing is, Sugarsnap. Ik was het vanavond even zat, dat achterover hangen, en ben toen gaan kolven en heb een flesje aangeboden. Daar dronk ze heel weinig van. Ik heb dus het idee dat ze krampjes heeft, aan de borst wil drinken als troost en zich telkens los blijft rukken omdat ze toch erg last ervan heeft en het drinken geen soelaas biedt. Nou ja, zoiets dus. Vermoedelijk gaat het vannacht beter. Ik vind het alleen lastig in te schatten of ze nu genoeg binnenkrijgt. Oh well, ze ligt tevreden te pitten.

Mooie score, 80cc! Hoe vaak drinkt Eline 's nachts? Het aantal nachtvoedingen is hier heel grillig, dus ik word soms wakker met vervelende stuwing. Ik ben pas maar een keer 's nachts gaan kolven omdat ze de tweede borst niet meer wilde drinken.
pi_93469772
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 22:47 schreef Claudia_x het volgende:
He bah. :{ Hopelijk maakt een grotere speen wat verschil.

Ivan is geloof ik blijven steken op 2+. Gek hoe snel je die dingen vergeet. Het is alweer zo normaal dat hij uit een beker drinkt.
Elise drinkt nog steeds uit 1.
quote:
Lena zit al de hele dag moeilijk te doen aan de borst. Ze gooit zichzelf achterover en ik krijg er maar met moeite melk in. Ik denk dat het komt door krampjes, maar ik wil ook niet aanmodderen en er uiteindelijk achterkomen dat ze spruw heeft. Hoe kun je die diagnose het beste stellen? Het lukt mij al niet eens om de witte aanslag van haar mond te vegen om te kijken of het melkaanslag is of niet.
Bij ons begon het met niet genezende kloven (hell) en onrustig drinken (steeds loslaten, mopperen). Al gauw kwam daar een wit tongetje bij en klakgeluidjes bij het drinken. Toen was het overduidelijk.
  maandag 28 februari 2011 @ 23:21:34 #11
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_93469831
Eline drinkt maar 1 keer 's nachts en dat is tussen 3 en 5 (verschilt nog al eens) daarna komt ze na 3 uur ongeveer weer, dus tussen 6 en 8. Dat is eigenlijk vanaf het begin af aan al geweest.
Ze clusterd meestal tussen 17 en 20/21 uur en valt dan in coma. Meestal maak ik haar op mijn verzoek wakker tussen 23 en 0.00 uur voor de laatste voeding. Heel soms meldt ze zichzelf, maar als ik haar dan door laat slapen wordt ze om 1 uur al wakker en dan slaap ik vaak net een uurtje.
pi_93470399
Huup, hoe oud is ze nu? Vanaf 4 weken is het normaal als ze weinig gaan poepen op volledige borstvoeding. Sommige kinderen poepen dan nog maar 1x in de 2-3 weken. Zolang ze daar zelf geen last van heeft en je productie normaal is, is het geen probleem. Heb je enig idee waarom ze veel huilt? Mijn ervaring met Emma was weinig en onregelmatig poepen (volgens mij staat het record hier op een ruime 2 weken niks), maar met veeeeeeeeel moeite en het huilen was terug te voeren op darmkrampen. Deels door een overproductie, deels vette pech.
pi_93470935
woensdag is ze 4 weken, maar het is vanaf het begin zo eigk. Ik denk dat het huilen ook vooral door de krampjes komt ja, ze heeft er een pak meer last van dan Amélie had :X

Mijn ervaringen met Amélie en hoe zij poepte zijn hopelijk niet maatgevend :P
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_93477959
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 23:20 schreef Cantare het volgende:

Bij ons begon het met niet genezende kloven (hell) en onrustig drinken (steeds loslaten, mopperen). Al gauw kwam daar een wit tongetje bij en klakgeluidjes bij het drinken. Toen was het overduidelijk.
Ging dat 's nachts ook zo? Lena drinkt dan namelijk wel goed.

En wat bedoel je met 'klakgeluidjes'? Lena heeft als ze onrustig drinkt vaak dat ze de vacuum heel even loslaat en weer aanzuigt of zo. Dat levert een soort zuiggeluidje op dat inderdaad lijkt op een klakgeluidje en ik vind het héél irritant. Ik dacht eerst dat het ermee te maken had dat ik haar niet goed had aangelegd, maar ook als ik andere houdingen probeer blijft ze er dan mee doorgaan.

Ik heb trouwens op de kraamweek na geen last van kloven (gehad), ook niet na de zwangerschap van Ivan. Ik ben geloof ik niet zo kloofgevoelig. Het witte tongetje heeft ze, maar dat is volgens mij van de melkaanslag. Het lukt me niet om te kijken of ik het van haar tong af kan krijgen.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 08:44:53 #15
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_93478320
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 08:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ging dat 's nachts ook zo? Lena drinkt dan namelijk wel goed.

En wat bedoel je met 'klakgeluidjes'? Lena heeft als ze onrustig drinkt vaak dat ze de vacuum heel even loslaat en weer aanzuigt of zo. Dat levert een soort zuiggeluidje op dat inderdaad lijkt op een klakgeluidje en ik vind het héél irritant. Ik dacht eerst dat het ermee te maken had dat ik haar niet goed had aangelegd, maar ook als ik andere houdingen probeer blijft ze er dan mee doorgaan.

Ik heb trouwens op de kraamweek na geen last van kloven (gehad), ook niet na de zwangerschap van Ivan. Ik ben geloof ik niet zo kloofgevoelig. Het witte tongetje heeft ze, maar dat is volgens mij van de melkaanslag. Het lukt me niet om te kijken of ik het van haar tong af kan krijgen.
Harry heeft als baby altijd smakgeluiden gemaakt. In de kraamweek dacht de kraamverzorgster eerst dat hij steeds niet goed aanlag als dat gebeurde. Maar op een gegeven moment zei ze: ik zie niks dat verkeerd is, hij ligt goed, hij heeft een grote hap, ik zie nergens ruimte: het is gewoon een smakkerd :Y)

Als je twijfelt, kun je ook LK of CB verpleegkundige of HA even laten kijken of het geen spruw is...
Kortom het hoort eigenlijk niet, maar er zijn blijkbaar kinderen die prima goed kunnen drinken en smakken ;)
pi_93478353
Ik heb ook geen pijn of andere aanwijzingen van spruw. Als ze pijn in haar mond heeft zou ze de fles toch ook moeten weigeren of slecht moeten drinken?

Nou ja, misschien drinkt ze vandaag alweer beter. Vannacht ging het goed.
pi_93478385
Lena drinkt 's nachts beter dan overdag?
Hier precies andersom. Na dikke frustratie en tepelpijn vannacht ga ik maar weer kolven voor nachtvoedingen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 1 maart 2011 @ 09:18:47 #18
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_93478878
Claudia, nog een gedachte. Heeft Lena luieruitslag? Echt rood, maar zonder stippen?
En "hoe" laat ze los? Is het hap-los-hap-los-hap-los, de hele voeding door? Toen Aviva de laatste keer spruw had, heb ik eens geteld hoe vaak ze losliet. Volgens mij was het 53 keer (of was het 63? :@ ) in de eerste 7 minuten van de voeding. 1x GV eroverheen en het was al een stuk beter.

Andere optie: ze zit in een sprongetje
Je kan natuurlijk ook een andere voedingshouding proberen.

Huup, moeilijk lijkt me dat. Je weet idd niet meer wat normaal is. Hopelijk weten ze op het cb meer.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_93483011
Ik zit nu te kolven.haal ik uit rechts 120cc
Ben nu bang dat hij vannacht niet veel heeft gedronken en dan heeft de opvang te weinig melk :'(
  dinsdag 1 maart 2011 @ 12:12:52 #20
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_93484321
*gaat stiekem beetje meelezen, wil erg graag borstvoeding geven*
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_93484980
Hoeft niet stiekem hoor J-net, bemoei je er maar lekker tegenaan ;)

Das echt balen pvoesss. Heb je de mogelijkheid om even wat melk na te brengen?

Luieruitslag door spruw ziet eruit als eilandjes voor de kust (google maar op afbeeldingen bij 'luieruitslag spruw'). Dat is echt anders dan gewone roodheid.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 13:11:19 #22
62233 Jelief
ikke lief!
pi_93486478
Ik kwam gisteren op het cb een folder tegen over een nieuwe speen van Medela. Hij heet Calma en bootst het vacuumprincipe van borstdrinken na ipv 'kauwen' .
engelse site Ik was hem nog niet eerder tegengekomenmaar ik heb dan ook geen flesdrinker meer ;) Lijkt mij een optie voor flesweigeraars.
Ow en ik kreeg een compliment vande (nieuwe) arts :)
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 13:16:48 #23
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_93486698
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 13:11 schreef Jelief het volgende:
Ik kwam gisteren op het cb een folder tegen over een nieuwe speen van Medela. Hij heet Calma en bootst het vacuumprincipe van borstdrinken na ipv 'kauwen' .
engelse site Ik was hem nog niet eerder tegengekomenmaar ik heb dan ook geen flesdrinker meer ;) Lijkt mij een optie voor flesweigeraars.
Ow en ik kreeg een compliment vande (nieuwe) arts :)
Leyla ging ervan kokhalzen en snapte de speen dus niet..

MAar ik kan m nog eens proberen.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 13:33:05 #24
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_93487391
J-net welkom!

Dottir anderhalve meter aan het spuiten! Geweldig! Wie stond erachter?

Sorry, van spruw heb ik geen verstand (en als ik julli verhalen lees ben ik daar heel erg blij mee).

Ik ben naar het cb geweest!
Gewicht

Lengte

Je kunt duidelijk aan zn gewicht zien dat hij 2 keer ziek is geweest.
En ze vinden dat Nathan meer bijvoeding moet. 5× per dag.
pi_93487627
Lena drinkt 's nachts inderdaad rustiger dan overdag. Dat komt denk ik voor een deel doordat ik haar aanleg terwijl ze nog niet echt wakker is. Ook ben ik een wat slordige aanlegger overdag. Ik voed haar op zoveel plekken en in zoveel posities dat ik niet altijd de tijd neem om te zorgen dat alles in orde is. En er is overdag meer drukte waar ze ook steeds meer van meekrijgt.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 09:18 schreef DaviniaHR het volgende:
Claudia, nog een gedachte. Heeft Lena luieruitslag? Echt rood, maar zonder stippen?
En "hoe" laat ze los? Is het hap-los-hap-los-hap-los, de hele voeding door? Toen Aviva de laatste keer spruw had, heb ik eens geteld hoe vaak ze losliet. Volgens mij was het 53 keer (of was het 63? :@ ) in de eerste 7 minuten van de voeding. 1x GV eroverheen en het was al een stuk beter.
Het is meer hap-zuig-zuig-zuig-ruknaarachter. In het begin van de voeding komt het door de toeschietreflex die ze soms niet helemaal goed weg kan drinken. Wat er daarna aan de hand is weet ik niet. Ik pas borstcompressie toe als ik denk dat de melkstroom een handje helpen een oplossing is, maar daar wordt het meestal niet beter op. Ik vermoed dat ze last van lucht heeft.

Ze heeft trouwens geen luieruitslag. Nou ja, ik kijk het nog heel even aan. Ik had al gecheckt waar ik eventueel GV kon krijgen, maar de Eurolacshop is momenteel toch gesloten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')