Dan zal Tuininga toch wel meer informatie moeten hebben dan wij, tenzij het fictie wordt.quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
R. Tuininga, een bekende van KoosVogels.
OK, bedankt ! Dan ben ik benieuwd naar de mening van Koos want ik neem aan dat hij contact heeft opgenomen met Tuininga.quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Koos laat zich niet zoveel meer zien sinds users echt op zoek zijn gegaan naar de achtergronden van dit verhaal en de genoemde personen...quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:50 schreef drug_tito het volgende:
[..]
OK, bedankt ! Dan ben ik benieuwd naar de mening van Koos want ik neem aan dat hij contact heeft opgenomen met Tuininga.
Daar is Koos toch ook gebaad bij?quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Koos laat zich niet zoveel meer zien sinds users echt op zoek zijn gegaan naar de achtergronden van dit verhaal en de genoemde personen...
Ja, of hij heeft dezelfde info.quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:50 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan zal Tuininga toch wel meer informatie moeten hebben dan wij, tenzij het fictie wordt.
Een Martin Ros-achtig boek.
Je kunt er natuurlijk best een sappig boek over schrijven. Ingrediënten genoeg.quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, of hij heeft dezelfde info.
Je kunt er iig wel een boek over schrijven, alleen zou ik de namen fingeren toch. Ik heb een donkerbruin vermoeden nl. dat de hele samenzweringstheorie die er achter ligt op lemen voeten staat... en dan druk ik me conservatief uit, zeg maar.
Ik heb ook de indruk dat het hier meer gaat om een cultuurshock. De vrijgevochten, liberale Van Vloten wonende in het christelijke fundamentalistische Nunspeet.quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, of hij heeft dezelfde info.
Je kunt er iig wel een boek over schrijven, alleen zou ik de namen fingeren toch. Ik heb een donkerbruin vermoeden nl. dat de hele samenzweringstheorie die er achter ligt op lemen voeten staat... en dan druk ik me conservatief uit, zeg maar.
Veel onverstaanbaar gebrabbel als ze plat Nunspeets praten, lijkt me.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:03 schreef drug_tito het volgende:
Eigenlijk zou je eens een morgen aan de koffietafel moeten gaan zitten in een Nunspeets bejaardentehuis. Ik ben benieuwd wat voor verhalen er dan los komen :-)
bronquote:VLOTEN (Johannes van), zoon van Willem, die volgt, geb. te Kampen, 18 Jan. 1818, gest. te Haarlem, 21 Sept. 1883. Het geslacht van Vloten, uit Utrecht afkomstig, was in de 18de en 19de eeuw voornl. bekend door zijn schrijvende predikanten. Ook de vriend en uitgever van Bellamy, Jan Martinus v.V., en Abraham, de oprichter van het amsterdamsche bankierskantoor van Vloten en de Gijselaar, waren oudooms van Johs. van Vloten.
Zijn moeder was Martha Johanna
Van Vloten & 'Gijzelaar', klinkt apart als je kijkt naar de vermeende geschiedenis van Het Ronde Huisquote:Op woensdag 2 maart 2011 18:22 schreef Ryan3 het volgende:
Ik kwam overigens een bank Van Vloten & Gijzelaar N.V. tegen. bron
Hier bevestiging, het ging om oudooms van de vader van Frank van Vloten:
[..]
bron
Dit is wrs de connectie mbt het deeltje puissant rijk zijn van de familie van Vloten, en dat valt dus nogal tegen dan... in die zin dat die rijkdom behoorlijk ver verwijderd is van Frank van Vloten zelf wrs.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.bron
Nee, hij schrijft het boek nietquote:Op woensdag 2 maart 2011 13:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In het vorige topic ben ik oin de WO1 wereld al op zoek geweest naar dhr Sadler bij een Militairy Historian en die verwees naar:quote:quote Ryan3
Conclusie wmb: Michael Sadleir (formerly Sadler) was m.n. een boekenverzamelaar dus, hij schreef één roman die enige vermaardheid kreeg en verfilmd werd, Fanny by Gaslight (1940). De titel The Round House komt niet voor in zijn bibliografie.
En een eventuele positie bij de War Intelligence Department tijdens WO1 wordt nergens in zijn biografie genoemd.
Wel interesseerde hij zich, zoals gezegd als boekenverzamelaar, voor m.n. romans uit de 19de eeuw, en publiceerde hier ook over. Hieronder valt de literaire stroming Gothic Fiction, bij ons beter bekend door het werk van Shelley, Stoker, Poe. En nou moet ik eerlijk gezegd ook toegeven dat dit verhaal over het ronde huis idd enkele gothic motieven met zich meedraagt.
Dat boek is nog te koop tweedehands, het is geschreven door Michael Occleshaw.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:30 schreef yvonne het volgende:
Even uit de OP:
[..]
In het vorige topic ben ik oin de WO1 wereld al op zoek geweest naar dhr Sadler bij een Militairy Historian en die verwees naar:
'Armour Against Fate' about WW1 intelligence en zijn naam deed wel degelijk een bel rinkelen.
oeh, zienquote:Op donderdag 3 maart 2011 11:00 schreef DeMolay het volgende:
@littledrummergirl......http://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Blechtrommel
ga ik voor de koelkast
Mag ik even het tijdsbeeld oproepen?quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:31 schreef Lavenderr het volgende:
After Walpole, the Gothic retreated to the magazines and miscellanies, but two decades later, in the 1780s, the Minerva Press, backed by the new circulating libraries, began to pour out Gothic three-deckers to a formula that derived from Walpole but that lacked his comic astringency of tone (see Blakey, 1939). By the end of the 1790s the demand for such books had grown into an addiction, a fact reflected by Jane Austen's famous parody of the Gothic novel, Northanger Abbey, the satirical parts of which were probably written in 1800 but not published until after the author's death in 1818, when it became one of the texts that helped to mark the death-knell of the genre's first phase. This text is a parody of both the Radcliffean Gothic and of patriarchal attempts in the magazines to control the female addiction to reading, which was commonly likened to gin drinking. It is interesting to note that Isabella Thorpe's list of "Horrid Novels" was thought to have been made up by Jane Austen until the 1920s, when Michael Sadleir demonstrated the existence of all of these once popular, but quickly forgotten, texts (see Sadleir, 1927).pagina 3 van: gothic-novel-entry-from-the-encyclopedia-of-the-novel
Ja, dat is ook zo.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Mag ik even het tijdsbeeld oproepen?
Eind 1800 tot ongeveer 1920 was er een enorme opleving in de interesse in het occulte, houd daar flink rekening mee!
Kán.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:54 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Vrijelijk associërend zou je op die manier ook (het ontstaan van) de mythes rond het Ronde Huis kunnen duiden:
- welgestelde grootstedeling komt op het platteland wonen
- plaatselijke bedienden zien bijvoorbeeld een gothic-novel of zo'n plank waar je geesten mee op kan roepen
- plaatselijke bedienden gaan naar kerk, waar ze en donderpreek krijgen van de (zwaar gereformeerde) dominee over verleidingen door de duivel
- bedienden praten met elkaar en andere dorpelingen over alle "duivelse zaken" bij die "rijke stinkerd van buut'n".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |