Nope. Op het moment dat Zijlstra onder druk de langstudeerdersboete voor de universiteiten introk besloot hij tegelijkertijd om evenredig meer te bezuinigen op de universiteiten.
http://resource.wur.nl/student/detail/studenten_toch_de_sigaar/“
3 februari - Zijlstra ziet wel af van het plan om universiteiten ook te beboeten voor langstudeerders. Dat is een onredelijke maatregel, zo vond de Raad van State, omdat instellingen onvoldoende invloed hebben op het studietempo van studenten. Goed, zegt Zijlstra, dan moeten de instellingen die 190 miljoen euro maar gezamenlijk ophoesten volgens een nog te bepalen verdeelsleutel. Volgens een boze HBO-raad laat Zijlstra daarmee zijn ware bedoeling zien, namelijk koste wat kost bezuinigen.”
Dit geeft aan dat Zijlstra enkel deze langstudeerdersboete wil invoeren om op die manier minder te bezuinigen op het onderwijs. Hij koos er dus voor om d.m.v. extra inkomsten ´extra´ kosten te kunnen maken.
Dan kan je ervoor kiezen om voor iedereen het collegegeld te verhogen of enkel het collegegeld te verhogen voor een groep studenten die in Nederland toch al een negatief imago heeft. Het tweede is gemakkelijker (minder politieke en maatschappelijke weerstand, althans dat dacht hij), ik vrees dat Zijlstra daarom voor het tweede koos.
Bedenk dat Zijlstra en van Bijsterveldt niets te zeggen hebben over het budget wat zij krijgen, dit hebben Verhagen, Rutte en Wilders met elkaar bekokstooft tijdens de coalitieonderhandelingen. Geen minister strijdt er vervolgens nog voor om meer geld te krijgen voor zijn ministerie. Zijlstra had dus de keuze tussen meer bezuinigen of meer inkomsten regelen.
Ik had liever gezien dat de coalitiepartners voor de eerste keer in decennia eens de prioriteit zouden geven aan het onderwijs en de wetenschap, Zeker tijdens een laagconjunctuur lijkt mij dat verstandig. Onderzoek van de OESO toont aan dat zo'n investering in het onderwijs op de lange termijn winst oplevert indien je het geld op een verstandige manier investeert. Als er toch al bezuinigd wordt dan gaat mijn voorkeur er naar uit dat er bezuinigd wordt op massastudies waarvan het niveau doorgaans toch al lager ligt en waar de maatschappij minder aan heeft. Bezuinigen op toegepast exact onderzoek is nooit verstandig. Finland had enkele decennia geleden slecht onderwijs, ineens besloten de Finse politici om te investeren in het onderwijs en er ontstonden bedrijven als Nokia en het finse onderwijs wordt ineens als voorbeeld beschouwd voor de rest van de wereld. Doelgericht investeren in onderwijs en wetenschap loont.
Vinden jullie het trouwens niet vreemd dat een langstudeerder een drie keer zo’n hoge boete krijgt als iemand die in een paar uur tijd 30 pintjes drinkt, vervolgens autorijdt en wordt betrapt door de politie? Om maar een voorbeeldje te noemen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL