abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93495803
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 16:39 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Als je instellingscollegegeld betaalt dan is de boete niet meer van toepassing, dan staat jouw inschrijving los van de overheidsbijdrage.
En als je geen instellingsgeld betaalt (ik meen dat sommige universiteiten daar nog redelijk soepel in zijn)?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2011 16:50:43 ]
  dinsdag 1 maart 2011 @ 17:03:19 #27
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_93496510
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 16:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

En als je geen instellingsgeld betaalt (ik meen dat sommige universiteiten daar nog redelijk soepel in zijn)?
Nou het mooie is dat veel universiteiten om mensen die een tweede master doen te matsen het instellingsgeld gelijk trekken aan het wettelijk collegegeld. Hierdoor lijkt het alsof je wettelijk collegegeld betaalt, maar eigenlijk betaal je dus instellingsgeld.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_93496988
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 17:03 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Nou het mooie is dat veel universiteiten om mensen die een tweede master doen te matsen het instellingsgeld gelijk trekken aan het wettelijk collegegeld. Hierdoor lijkt het alsof je wettelijk collegegeld betaalt, maar eigenlijk betaal je dus instellingsgeld.
Oké, ik zal eens informeren bij de UvA. Bedankt.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 17:40:11 #29
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_93498150
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 16:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik dacht gelezen te hebben bij de Erasmus Universiteit dat studenten die dit jaar zijn begonnen met studeren(studenten die een tweede bachelor volgen, nadat ze hun eerste hebben behaald) qua instellingsgeld een even hoog bedrag betalen aan collegegeld. De voorwaarde is dat je tot het collegejaar 2013/2014 wel onafgebroken ingeschreven moet staan aan de Erasmus Universiteit. Een soort van overgangsregeling dus.

In Leiden moest je dit collegejaar volgens mij ¤3000 instellingsgeld betalen als ik mij niet vergis.
  woensdag 2 maart 2011 @ 09:13:26 #30
67174 Dos37
Come on Twente
pi_93527869
Ik blijf het volgen :Y
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_93536107
Op dit moment ben ik een tweedejaars voltijd HBO student. Mijn studieduur is 3 jaar ivm vrijstellingen vanwege mijn vooropleiding en werkervaring.

Ik wil een schakelprogramma van +/- 60 ECTS aan de universiteit volgen om door te stromen naar een eenjarige master. Ik heb echter nog een minor open staan van 15 ECTS en wil hiermee een deel van het schakelprogramma graag inpassen in mijn HBO opleiding.
Nadat ik de opleiding heb afgerond wil ik de rest van het schakelprogramma afronden. Ik zit er aan te denken om een deel van het schakelprogramma als minor volgend jaar te volgen, welke consequenties heeft dit voor mij?

Zoals ik het nu zie schrijft de universiteit me dus in als een WO Bachelor waardoor ik dus eigenlijk een soort van studievertraging van een jaar ben opgelopen (WO = 3 jaar + 1 jaar uitloop). Ook als ze me in de master inschrijven wordt dit gezien als een jaar uitloop. Ze kijken immers naar de inschrijvingen op studielink en daar is de kortste opleiding de bepalende factor.
Maw studeren op hoger niveau of aan een andere instelling wordt ontmoedigd?
pi_93585640
Nu de Staten-Generaal gekozen is, en het 99% zeker is dat de coalitie geen meerderheid heeft in de SG, vraag ik mij af wat de positie van de SGP is m.b.t. de langstudeerders. Coalitie+SGP is wel een meerderheid op dit moment. 1e Kamer moet nog gekozen worden, dus er kan nog alles veranderen, maar ik heb zo'n gevoel dat de SGP misschien ook wel iets ziet in dit plan.
  donderdag 3 maart 2011 @ 11:54:59 #33
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93585749
Het is ook nog steeds mogelijk dat VVD of CDA senatoren, waarvan een deel uit het onderwijs komt, hier zelf tegen protesteert.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_93586039
Bedoel je dat er binnen een partij ook voor en tegen stemmen voorkomen? Je stemt in de praktijk toch "voor" of "tegen" als partij, en niet echt individueel..
  donderdag 3 maart 2011 @ 12:13:57 #35
67174 Dos37
Come on Twente
pi_93586467
Het is gewoon afwachten ik zie het nog niet ingevoerd worden vanaf volgend schooljaar als ik heel eerlijk ben.
  donderdag 3 maart 2011 @ 12:20:10 #36
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93586660
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 12:03 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Bedoel je dat er binnen een partij ook voor en tegen stemmen voorkomen? Je stemt in de praktijk toch "voor" of "tegen" als partij, en niet echt individueel..
Senatoren hebben in principe individueel stemrecht, en zijn ook minder gebonden aan wat de Tweede Kamer wilt. Dus als er enkele mensen binnen CDA en/of VVD rondlopen die grote problemen ermee hebben kunnen ze tegenstemmen. En die mensen zijn er, zeker binnen de VVD.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_93592368
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 12:13 schreef Dos37 het volgende:
Het is gewoon afwachten ik zie het nog niet ingevoerd worden vanaf volgend schooljaar als ik heel eerlijk ben.
Ik wel hoor, heb zelfs een mail gehad van de manager van mijn opleiding. Small Business aan de HU. Dat de boete vanaf 1 september in gaat.
  donderdag 3 maart 2011 @ 14:52:38 #38
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93592598
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 14:47 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Ik wel hoor, heb zelfs een mail gehad van de manager van mijn opleiding. Small Business aan de HU. Dat de boete vanaf 1 september in gaat.
Dat is knap, want de Tweede en Eerste kamer moeten er nog over praten, en mogelijk komen er nog rechtszaken zelfs. Beetje prematuur dus van je opleidingsmanager.
  donderdag 3 maart 2011 @ 15:32:37 #39
67174 Dos37
Come on Twente
pi_93594078
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 14:47 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n brief gehad maar het voorstel moet nog door de eerste kamer. En die worden pas eind mei gekozen dat is allemaal kort dag. Als ze het nu één jaar uitstellen ben ik voor 8-)
pi_93594120
het is er nog niet door, dus onze studieadviseur mailt studenten met de mededeling:

ALS HET ER DOORHEEN KOMT, DAN... *blablablablabla* :)
Ja doei.
  donderdag 3 maart 2011 @ 18:05:09 #41
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93600149
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 12:52 schreef rubje het volgende:
Ik vind de quote uit de OP wel grappig want dat laat zien hoe hypocriet de politici van tegenwoordig zijn ivg met hun eigen studententijd. :Y ^O^
Als politicus dien je natuurlijk andere belangen dan als individu hé.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93601151
Niemand die weet wat het standpunt van de SGP is omtrent deze absurde boete?
pi_93612380
Ik vind dit plan van de coalitie zo ondoordacht.

1. Je kan niet met terugwerkende kracht zo'n maatregel invoeren. Nu ja, misschien kan het wel (er is jurispudentie dat het niet kan maar je weet nooit zeker wat de rechter gaat besluiten) maar het hoort niet. Het is onfatsoenlijk om tijdens een spel de spelregels te wijzigen.

2. De boete alleen al is waarschijnlijk hoger dan de daadwerkelijke studiekosten. Ik weet dat er in het verleden berekeningen van die studiekosten zijn uitgevoerd waarbij ze alle kosten van een departement deelden door het aantal studenten. Tja, zo krijg je een absurd hoog bedrag maar je kan toch niet de kosten van het onderzoek bij de studenten leggen? Heel de samenleving profiteert van onderzoek dus heel de samenleving moet hieraan meebetalen. Ik ben benieuwd hoe hoog de studiekosten zijn wanneer je enkel de huur van de lokalen + aula's + apparatuur en loonkosten per uur van de docenten deelt door het aantal studenten.

3. Langstudeerders veroorzaken weinig extra kosten aangezien ze vaak maar 1 keer de hoorcolleges, oefenzittingen en practica volgen. Het lijkt mij dat die kosten ruimschoots worden vergoed met dat extra jaar collegegeld wat ze betalen. Dat is speculatief maar heeft een van jullie al gelezen dat het kabinet heeft laten onderzoeken hoeveel de extra kosten bedragen en hoe groot de extra omzet is?

4. Een deel van de studenten betaalt al zelf volledig de studie, met name in de masterfase van de opleiding.

5. Er zijn legitieme redenen om meer dan 1 jaar vertraging op te lopen, dit is niet altijd te wijten aan luiheid. Denk aan deelname aan projecten, handicaps, ziekte, tragedies en het kiezen van een verkeerde studie: Het niveauverschil tussen bepaalde universitaire opleidingen en het VWO is dermate groot dat het behalen van het VWO-diploma geen garantie is dat je de gekozen opleiding aankan. De overheid redeneert onterecht dat die garantie er wel is.

6. De coalitie wil 1 uitlooptermijn toestaan terwijl de studieduur van een master verschilt van 1 jaar t/m 3 jaar en terwijl het niveauverschil tussen diverse universitaire studies vrij groot is (ik noem bewust geen voorbeelden).

7. De coalitie ontmoedigt hiermee het volgen van een zwaardere studie terwijl de politici al god weet hoe lang klagen dat te weinig Nederlanders voor een zwaardere studie kiezen.

8. Je vraagt er met zo'n maatregel op dat een van onze universiteit net als InHolland (of een deel van de hogescholen van InHolland) diploma's cadeau geeft. Het is op zijn minst verleidelijk voor een universitair docent om een student toch maar dat ene puntje hoger te geven om te voorkomen dat hij zijn studie niet kan afronden, zeker wanneer er bijzondere omstandigheden zijn (overleden vader, ziekte).

Al met al lijkt het er op dat de coalitie maar 1 werkelijk motief heeft voor dit plan: bezuinigen. Het is gemakkelijker te verkopen aan de massa dat je een paar ´luie` langstudeerders veel meer laat betalen dan wanneer je nog meer bezuinigt op het universitaire onderwijs.
Hierover gesproken, ik vind dat ze beter niet bezuinigen op het onderwijs (wel het geld anders besteden) maar als ze dan toch willen bezuinigen, volgens mij valt er bij de hogescholen nog veel geld te halen. Denk aan die ene hogeschool die enorm veel geld gebruikte om in andere landen "applied universities" op te richten. Denk aan de immens hoge bestuurderssalarissen, de HBO-raad en meer van die flauwekul.
Ik heb al een tijdlang de indruk dat het niet de best and the brightest zijn die in ons land minister en parlementariër worden. Ik heb CV's gezien bij de kandidaten van Groenlinks voor de provincie Noord-Brabant die indrukwekkender zijn dan de CV's van meerdere ministers en staatssecretarissen die wij de laatste 10 jaar hebben gehad (Verhoeven, Dijksma en van Bijsterveldt bijvoorbeeld).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_93613083
Het was veelzeggend dat de coalitie besloot om extra te bezuinigen op het universitaire onderwijs op het moment dat de langstudeerdersboete voor de universiteiten werd ingetrokken.
Hieruit bleek dat het de coalitie om de bezuiniging te doen is terwijl zij die maatregel verkocht met het motief dat de onderwijsinstellingen gestimuleerd moesten worden om studenten efficiënter te laten studeren.
En toch stemde bijna de helft van de Nederlanders die gisteren een stem uitbracht op een van die drie partijen. Ik snap het niet.
#NoDAPL
pi_93616457
Ik vraag me af of studenten verplicht zijn om het wettelijk collegegeld te betalen als ze aan de voorwaarden voldoen.
Ik blijk instellingscollegegeld te betalen, maar als ik aan mijn master ga beginnen misschien niet meer.
pi_93625375
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 21:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het was veelzeggend dat de coalitie besloot om extra te bezuinigen op het universitaire onderwijs op het moment dat de langstudeerdersboete voor de universiteiten werd ingetrokken.
Volgens mij is dat niet gebeurd. Het is enkel verspreid over meerdere instellingen, toch?
pi_93626550
Nope. Op het moment dat Zijlstra onder druk de langstudeerdersboete voor de universiteiten introk besloot hij tegelijkertijd om evenredig meer te bezuinigen op de universiteiten.
http://resource.wur.nl/student/detail/studenten_toch_de_sigaar/
3 februari - Zijlstra ziet wel af van het plan om universiteiten ook te beboeten voor langstudeerders. Dat is een onredelijke maatregel, zo vond de Raad van State, omdat instellingen onvoldoende invloed hebben op het studietempo van studenten. Goed, zegt Zijlstra, dan moeten de instellingen die 190 miljoen euro maar gezamenlijk ophoesten volgens een nog te bepalen verdeelsleutel. Volgens een boze HBO-raad laat Zijlstra daarmee zijn ware bedoeling zien, namelijk koste wat kost bezuinigen.”
Dit geeft aan dat Zijlstra enkel deze langstudeerdersboete wil invoeren om op die manier minder te bezuinigen op het onderwijs. Hij koos er dus voor om d.m.v. extra inkomsten ´extra´ kosten te kunnen maken.
Dan kan je ervoor kiezen om voor iedereen het collegegeld te verhogen of enkel het collegegeld te verhogen voor een groep studenten die in Nederland toch al een negatief imago heeft. Het tweede is gemakkelijker (minder politieke en maatschappelijke weerstand, althans dat dacht hij), ik vrees dat Zijlstra daarom voor het tweede koos.
Bedenk dat Zijlstra en van Bijsterveldt niets te zeggen hebben over het budget wat zij krijgen, dit hebben Verhagen, Rutte en Wilders met elkaar bekokstooft tijdens de coalitieonderhandelingen. Geen minister strijdt er vervolgens nog voor om meer geld te krijgen voor zijn ministerie. Zijlstra had dus de keuze tussen meer bezuinigen of meer inkomsten regelen.
Ik had liever gezien dat de coalitiepartners voor de eerste keer in decennia eens de prioriteit zouden geven aan het onderwijs en de wetenschap, Zeker tijdens een laagconjunctuur lijkt mij dat verstandig. Onderzoek van de OESO toont aan dat zo'n investering in het onderwijs op de lange termijn winst oplevert indien je het geld op een verstandige manier investeert. Als er toch al bezuinigd wordt dan gaat mijn voorkeur er naar uit dat er bezuinigd wordt op massastudies waarvan het niveau doorgaans toch al lager ligt en waar de maatschappij minder aan heeft. Bezuinigen op toegepast exact onderzoek is nooit verstandig. Finland had enkele decennia geleden slecht onderwijs, ineens besloten de Finse politici om te investeren in het onderwijs en er ontstonden bedrijven als Nokia en het finse onderwijs wordt ineens als voorbeeld beschouwd voor de rest van de wereld. Doelgericht investeren in onderwijs en wetenschap loont.
Vinden jullie het trouwens niet vreemd dat een langstudeerder een drie keer zo’n hoge boete krijgt als iemand die in een paar uur tijd 30 pintjes drinkt, vervolgens autorijdt en wordt betrapt door de politie? Om maar een voorbeeldje te noemen.
#NoDAPL
  vrijdag 4 maart 2011 @ 10:48:52 #48
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93631545
Ik hoop dat deze maatregel zorgt dat er iets gedaan wordt aan groepsopdrachten, de kanker van het hoger onderwijs en de oorzaak van veel vertraging.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 10:51:48 #49
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93631664
Ik heb nooit groepsopdrachten gehad. Oh wacht,1. Daar verliep de samenwerking uitstekend.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 10:57:47 #50
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93631931
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 10:51 schreef eriksd het volgende:
Ik heb nooit groepsopdrachten gehad. Oh wacht,1. Daar verliep de samenwerking uitstekend.
Ik heb er 2 gehad, allebei kut, en heb het sindsdien weten te vermijden.

Maar daar zoek ik mijn vakken ook op uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')