abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:10:34 #201
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93813555
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 12:42 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik weet dat het toegestaan is om een 17 jarige op de lijst te zetten, maar ik snap niet wat die partijen bezield om dat ook werkelijk te doen. Ik vind een twintiger (wat ik zelf ook ben) al wat aan de jonge kant voor zo'n functie, maar daar valt nog wat over te zeggen (een frisse wind ter compensatie van de oudere garde), maar iemand jonger dan 18? Ik kan zoiets moeilijk serieus nemen.
Zolang iemand die net 18 is niet de enige vertegenwoordiger van de fractie is, kan het volgens mij best. Al zou ik zo iemand eerder als fractie-assistent oid benoemen, niet als volksvertegenwoordiger. Dan kunnen ze wat vlieguren maken. Jonger dan 18 kan je sowieso nog niet benoemd worden. En het is niet voor niets nieuws, dus is dit een uitzondering. Gewoon een mediastuntje dus. :).
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:13:42 #202
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93813678
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:06 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wat bedoelt meneer Kok hier eigenlijk mee? Als 14 (!!!) jarige mag je al op de lijst staan en gekozen worden, dus dan is er feitelijk gezien al passief kiesrecht, alleen je mag je die zetel nog niet voor je 18e daadwerkelijk innemen.
Dan heb je dus feitelijk gezien tot je 18e geen passief kiesrecht. :). Je kunt immers niet gekozen worden.

quote:
Wil hij nu dat kinderen ook daadwerkelijk hun zetel in gaan nemen?
Volgens mij heeft GroenLinks als standpunt dat het de minimumleeftijd voor actief kiesrecht naar 16 jaar moet. Waarschijnlijk geldt dan hetzelfde voor het passieve kiesrecht.
pi_93813732
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:10 schreef freako het volgende:

[..]

Zolang iemand die net 18 is niet de enige vertegenwoordiger van de fractie is, kan het volgens mij best. Al zou ik zo iemand eerder als fractie-assistent oid benoemen, niet als volksvertegenwoordiger. Dan kunnen ze wat vlieguren maken. Jonger dan 18 kan je sowieso nog niet benoemd worden. En het is niet voor niets nieuws, dus is dit een uitzondering. Gewoon een mediastuntje dus. :).
Jeroen Kok zegt dat hij wil dat de leeftijd van het passief kiesrecht omlaag moet. Ik ga er vanuit dat hij niet bedoelt dat ook 12 jarigen op de lijst moeten, dat zou compleet nutteloos zijn (die worden nog geen eens 18 voor de volgende verkiezingen), dus dan blijft alleen over dat hij wil dat jongeren (<18) ook daadwerkelijk een zetel kunnen innemen. Ik zie daar werkelijk het voordeel niet van in, maar van een GL'er verbaast zoiets me niets.
pi_93813799
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:13 schreef freako het volgende:

[..]

Dan heb je dus feitelijk gezien tot je 18e geen passief kiesrecht. :). Je kunt immers niet gekozen worden.

[..]

Volgens mij heeft GroenLinks als standpunt dat het de minimumleeftijd voor actief kiesrecht naar 16 jaar moet. Waarschijnlijk geldt dan hetzelfde voor het passieve kiesrecht.
Je kunt wel gekozen worden, alleen je mag (nog) niet je zetel innemen. Zodra je 18 wordt en er komt een zetel vrij dan mag je wel zitting nemen. Ik vind 18 al heel erg jong voor zoiets, maar om zometeen 16 jarigen in de gemeenteraad, de provinciale staten of de Eerste en Tweede Kamer te hebben? Nou, liever niet.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:17:55 #205
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93813847
Beter 16-jarigen in de gemeenteraad dan dat 50+ mensen gaan bepalen wat goed is voor de jeugd.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_93813943
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:17 schreef dotCommunism het volgende:
Beter 16-jarigen in de gemeenteraad dan dat 50+ mensen gaan bepalen wat goed is voor de jeugd.
Ik word liever vertegenwoordigd door iemand waarmee ik het inhoudelijk eens ben en die al wat meer ervaring heeft. Ik snap werkelijk niet dat volwassen mensen zich vertegenwoordigd willen zien worden door een 16 of 17 jarige, maar als er genoeg gekken zijn die het zien zitten dan moeten ze het ook zelf weten natuurlijk.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:53:18 #207
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93815182
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:16 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Je kunt wel gekozen worden, alleen je mag (nog) niet je zetel innemen. Zodra je 18 wordt en er komt een zetel vrij dan mag je wel zitting nemen. Ik vind 18 al heel erg jong voor zoiets, maar om zometeen 16 jarigen in de gemeenteraad, de provinciale staten of de Eerste en Tweede Kamer te hebben? Nou, liever niet.
Om een andere leeftijdsgrens voor actief en passief kiesrecht te gaan hanteren ben ik ook geen voorstander van, dus het zou wel consequent zijn om beide gelijk te houden. Maar het recht hebben betekent nog niet meteen dat je er ook gebruik van moet maken.

Overigens ben ik geen voorstander van het verlenen van het actieve (en passieve) kiesrecht aan 16- en 17-jarigen.
pi_93822852
16-jarigen worden regelmatig op de lijst gezet om deze wat meer te vullen, that's all. Die paar die werkelijk in een gemeenteraad komen zijn over het algemeen werkelijk intelligente jongeren die hun bijdrage wel kunnen leveren. Zeker als je bedenkt dat gemeenteraden sowieso echt niet vol zitten met universitair geschoolden. (wat ook helemaal niet nodig is).

Als iemand in de provinciale staten weet te komen kun je bijna zonder uitzondering spreken van een uitzonderlijk talent. Je moet namelijk toch wel wat tredes binnen een partij hebben beklommen voor je praktisch verkiesbaar wordt. Daarom lijkt met passief kiesrecht vanaf 16 geen probleem. (dus ook het werkelijk bekleden van een zetel niet)

Wat actief stemrecht betreft lijkt 18 me wel een mooie grens, hier hebben we het namelijk niet over uitzonderlijke talenten, maar juist over iedereen.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:00:59 #209
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_93823009
RIJSWIJK - De definitieve uitslagen van de Provinciale Statenverkiezingen van alle provincies zijn bekend, nadat vandaag Zuid-Holland als laatste met de officiële uitslag kwam. De VVD haalt met 112 de meeste zetels in de provincies, tegen 101 in 2007. De PvdA wordt met 107 zetels de tweede partij. Deze partij haalde 114 zetels bij de vorige provinciale verkiezingen.
Het CDA leverde flink in. De christendemocraten houden 86 van de 151 zetels over. Nieuwkomer op het provinciale toneel de PVV haalde 69 zetels. De SP wordt de vijfde partij met 56 zetels, een behoorlijk verlies ten opzichte van de 83 zetels van 2007. D66 boekte een ruime zege met in totaal 42 zetels tegenover negen zetels in 2007.

GroenLinks haalde 34 zetels (32 in 2007), de ChristenUnie 24 (38 in 2007), de SGP 12 (14 in 2007). Nieuwkomer 50PLUS haalde negen zetels. De Partij voor de Dieren komt uit op zeven zetels (negen in 2007).

Van de regionale partijen haalde de Fryske Nasjonale Partij (FNP) vier zetels, de Partij voor Zeeland 2 en de Partij voor het Noorden en de Ouderenpartij Noord-Holland elk één.

http://www.volkskrant.nl/(...)cies-is-bekend.dhtml
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:26:55 #210
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93824121
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:19 schreef freako het volgende:
Morgen wordt de uitslag van Zuid-Holland bekend, als laatste. Ben benieuwd hoe Hannie van Leeuwen het heeft gedaan als lijstduwer van het CDA in de kieskring Leiden.
1083 voorkeursstemmen. Niet echt opzienbarend veel, de voorkeursdrempel lag op ruim 6300 stemmen.
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:05:28 #211
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93871043
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 09:50 schreef freako het volgende:

[..]

http://www.ad.nl/ad/nl/36(...)van-de-stemmen.dhtml

[..]

Nee, natuurlijk niet. :').
PS van Flevoland (in de oude samenstelling) neemt morgen een besluit over eventueel hertellen. Het probleem is dat er 80 stembiljetten minder geteld zijn dan er stempassen zijn ingenomen in Almere. Alleen zijn dit niet 80 stemmen op 1 stembureau, maar gemiddeld 2-3 stemmen op 37 verschillende stembureaus. En dat is op zich aan de hoge kant, maar niet ongebruikelijk. Er kan sprake zijn van een telfoutje, maar kiezers kunnen bijvoorbeeld ook hun stembiljet meegenomen hebben naar huis.

In Flevoland is de strijd om de laatste 2 restzetels erg spannend. De PvdD heeft op een stuk of 5 stemmen een restzetel gekregen, de combinatie CU/SGP op een stuk of 10 stemmen de andere restzetel. De VVD heeft 20-30 stemmen nodig om dat verschil in te lopen.
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:09:08 #212
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93871228
Maar goed, de vraag is of je moet gaan hertellen puur omdat het zo dicht bij elkaar zit, welke stembureaus je moet gaan hertellen (alleen die 37, heel Almere, heel Flevoland), en hoe weet je of het resultaat van je hertelling wel goed is?
pi_93872620
En zelfs al ga je hertellen dan is het maar zeer de vraag of dat voldoende effect heeft voor de VVD om toch die restzetel te pakken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_93872818
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 19:36 schreef du_ke het volgende:
En zelfs al ga je hertellen dan is het maar zeer de vraag of dat voldoende effect heeft voor de VVD om toch die restzetel te pakken.
Niet geschoten is altijd mis :)
pi_93876818
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 19:09 schreef freako het volgende:
Maar goed, de vraag is of je moet gaan hertellen puur omdat het zo dicht bij elkaar zit, welke stembureaus je moet gaan hertellen (alleen die 37, heel Almere, heel Flevoland), en hoe weet je of het resultaat van je hertelling wel goed is?
Bij twijfel altijd hertellen, desnoods meerdere malen totdat je een reproduceerbare telling hebt.
Helemaal grijs werd het in een videoreportage op nu.nl :
"......een aantal partijen wil geen hertelling omdat iedere telling weer een ander beeld op levert. En dan blijf je bezig......."
Het kan en journalistieke fout/blunder zijn maar gekker moet het toch niet worden. Als er echt partijen zijn die dit soort onzin uitkramen mogen die van mij meteen geschorst worden voor de volgende verkiezingen.
-
pi_93877685
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 20:51 schreef quo_ het volgende:

[..]

Bij twijfel altijd hertellen, desnoods meerdere malen totdat je een reproduceerbare telling hebt.
Helemaal grijs werd het in een videoreportage op nu.nl :
"......een aantal partijen wil geen hertelling omdat iedere telling weer een ander beeld op levert. En dan blijf je bezig......."
Het kan en journalistieke fout/blunder zijn maar gekker moet het toch niet worden. Als er echt partijen zijn die dit soort onzin uitkramen mogen die van mij meteen geschorst worden voor de volgende verkiezingen.
Precies. Voor stembureaus waar bij de hertelling hetzelfde uitkomt als bij de eerst telling kun je er op aan dat de stemmen goed geteld zijn, daar hoef je dus niet nog een derde keer te hertellen. Als er bij de hertelling wat anders uitkomt dan bij de eerste telling kun je er nog voor kiezen om voor die stembureaus een derde hertelling te doen als het verschil dermate is dat het de zetelverdeling kan beïnvloeden. Dus het is niet een kwestie van 'bezig blijven'.
  donderdag 10 maart 2011 @ 08:02:08 #217
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93893076
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 21:09 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Precies. Voor stembureaus waar bij de hertelling hetzelfde uitkomt als bij de eerst telling kun je er op aan dat de stemmen goed geteld zijn, daar hoef je dus niet nog een derde keer te hertellen. Als er bij de hertelling wat anders uitkomt dan bij de eerste telling kun je er nog voor kiezen om voor die stembureaus een derde hertelling te doen als het verschil dermate is dat het de zetelverdeling kan beïnvloeden. Dus het is niet een kwestie van 'bezig blijven'.
Stembureaus hebben op de avond van de verkiezingen de stemmen reeds meerdere keren geteld, zo staat het in de opdrachtomschrijving. Zeker als er een verschil zit tussen het aantal stempassen en het aantal uitgebrachte stemmen. Indien dat het geval is staat de instructie tot hertellen zelfs op het proces-verbaal.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 10 maart 2011 @ 20:57:31 #218
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_93924672
Eerste coalities beginnen zich te vormen of althans de eerste poging in de onderhandelingen.
Noord - Holland, VVD, PVDA, D66, CDA
Gelderland: VVD, CDA, CU, SGP
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_93924863
Dan ben je toch blij dat je niet in Gelderland woont zeg.
pi_93927184
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:00 schreef thettes het volgende:
Dan ben je toch blij dat je niet in Gelderland woont zeg.
Hoezo? Ik zie PvdA, GL en de SP er niet in :7
  donderdag 10 maart 2011 @ 22:23:57 #221
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93931896
Ik zat net eens naar de uitslagen van de gemeente Tubbergen te kijken (mijn geboortegemeente, en CDA-bolwerk), en daar heeft de nr. 31 van het CDA gewoon even 3000 voorkeursstemmen gekregen. Het CDA had er in totaal 5000, van de 9000 kiezers. De betreffende kanddiaat betrof overigens een oud-wethouder, die blijkbaar een derde van alle Tubbergse stemmers heeft weten te motiveren een voorkeursstem op hem uit te brengen. Toch knap.
  donderdag 10 maart 2011 @ 22:30:36 #222
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93932381
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 20:57 schreef borisz het volgende:
Eerste coalities beginnen zich te vormen of althans de eerste poging in de onderhandelingen.
Noord - Holland, VVD, PVDA, D66, CDA
Gelderland: VVD, CDA, CU, SGP
Het begint ook steeds meer mode te worden om een informateur aan te zoeken.

Hans Wiegel in Noord-Brabant
Edje Nijpels in Flevoland
Margreeth de Boer in Friesland
  donderdag 10 maart 2011 @ 23:07:26 #223
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93934934
Flevoland gaat 40 stembureaus hertellen.
  Moderator / Redactie Sport maandag 4 april 2011 @ 18:15:14 #224
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_95032151
Utreg :+
quote:
Focus op de kerntaken, vertrouwen in de samenleving en een oplossingsgerichte overheid. Met deze drie pijlers gaat het nieuwe college, bestaande uit VVD, CDA, D66 en GroenLinks, de toekomst in. Op 1 april bereikten de partijen overeenstemming over het nieuwe Coalitieakkoord, dat vandaag is gepresenteerd.

Focus op kerntaken
Deze coalitie streeft naar een sterke regio met een aantrekkelijke leefomgeving en een goed vestigingsklimaat. Om die reden hebben de kerntaken: Economische ontwikkeling, Ruimtelijke ontwikkeling, Natuur en landschap, Bereikbaarheid en Cultuurhistorisch erfgoed vooral betrekking op het fysieke domein. Een scherpe taakafbakening en heldere rolverdeling tussen de overheden moet voorkomen dat teveel overheden met hetzelfde bezig zijn. Daar waar de provincie geen taak heeft, wordt de verantwoordelijkheid teruggelegd bij medeoverheden, inwoners, bedrijven of instellingen. Taken die niet langer kerntaak zijn, zoals podiumkunsten, welzijn en sport, worden zorgvuldig afgebouwd.

Deze coalitie kiest ervoor om niet méér geld uit te geven, maar het bestaande budget anders te besteden. Dat past bij de focus op kerntaken: keuzes maken. Door te bezuinigen op niet-kerntaken voorkomt de nieuwe coalitie belastingverhoging.

De vier partijen stellen vanuit het provinciaal eigen vermogen, éénmalig extra geld beschikbaar voor binnenstedelijk bouwen, plattelandsontwikkeling en grote mobiliteitsprojecten als de Rijnbrug in Rhenen en Knooppunt Hoevelaken.

Vertrouwen in de samenleving
Deze coalitie heeft vertrouwen in de samenleving, in de kracht van mensen, en legt daarom meer nadruk op de eigen verantwoordelijkheid en op ruimte voor ondernemerschap. Subsidies mogen dus niet leiden tot afhankelijkheid van de overheid, maar zijn een middel om projecten van de grond te krijgen of aan te jagen. De coalitie is terughoudend met het verstrekken van nieuwe subsidies en zal bestaande, structurele subsidies aan instellingen met 15% verminderen.

Oplossingsgerichte overheid
Deze coalitie zoekt naar nieuwe mogelijkheden om het oppakken van ieders rol en verantwoordelijkheid te stimuleren. Deze aanpak wordt gekenmerkt door een cultuur van doelgericht en oplossingsgericht werken: meedenken in plaats van bezwaren en problemen opwerpen.

De nieuwe coalitie snijdt ook in eigen vlees. Met de focus op eerder genoemde pijlers, ziet zij de mogelijkheid om naar een kleinere, maar meer slagvaardige organisatie te gaan. Dat betekent onder andere: minder afdelingen, flink schrappen in externe inhuur en ook het aantal gedeputeerden terugbrengen van zes naar vier.

[ Bericht 1% gewijzigd door borisz op 04-04-2011 19:54:01 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 4 april 2011 @ 19:33:22 #225
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_95036534
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:15 schreef borisz het volgende:

[..]

OK. En welke provincie betreft het hier? :P.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')