Zolang iemand die net 18 is niet de enige vertegenwoordiger van de fractie is, kan het volgens mij best. Al zou ik zo iemand eerder als fractie-assistent oid benoemen, niet als volksvertegenwoordiger. Dan kunnen ze wat vlieguren maken. Jonger dan 18 kan je sowieso nog niet benoemd worden. En het is niet voor niets nieuws, dus is dit een uitzondering. Gewoon een mediastuntje dus.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 12:42 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik weet dat het toegestaan is om een 17 jarige op de lijst te zetten, maar ik snap niet wat die partijen bezield om dat ook werkelijk te doen. Ik vind een twintiger (wat ik zelf ook ben) al wat aan de jonge kant voor zo'n functie, maar daar valt nog wat over te zeggen (een frisse wind ter compensatie van de oudere garde), maar iemand jonger dan 18? Ik kan zoiets moeilijk serieus nemen.
Dan heb je dus feitelijk gezien tot je 18e geen passief kiesrecht.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wat bedoelt meneer Kok hier eigenlijk mee? Als 14 (!!!) jarige mag je al op de lijst staan en gekozen worden, dus dan is er feitelijk gezien al passief kiesrecht, alleen je mag je die zetel nog niet voor je 18e daadwerkelijk innemen.
Volgens mij heeft GroenLinks als standpunt dat het de minimumleeftijd voor actief kiesrecht naar 16 jaar moet. Waarschijnlijk geldt dan hetzelfde voor het passieve kiesrecht.quote:Wil hij nu dat kinderen ook daadwerkelijk hun zetel in gaan nemen?
Jeroen Kok zegt dat hij wil dat de leeftijd van het passief kiesrecht omlaag moet. Ik ga er vanuit dat hij niet bedoelt dat ook 12 jarigen op de lijst moeten, dat zou compleet nutteloos zijn (die worden nog geen eens 18 voor de volgende verkiezingen), dus dan blijft alleen over dat hij wil dat jongeren (<18) ook daadwerkelijk een zetel kunnen innemen. Ik zie daar werkelijk het voordeel niet van in, maar van een GL'er verbaast zoiets me niets.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:10 schreef freako het volgende:
[..]
Zolang iemand die net 18 is niet de enige vertegenwoordiger van de fractie is, kan het volgens mij best. Al zou ik zo iemand eerder als fractie-assistent oid benoemen, niet als volksvertegenwoordiger. Dan kunnen ze wat vlieguren maken. Jonger dan 18 kan je sowieso nog niet benoemd worden. En het is niet voor niets nieuws, dus is dit een uitzondering. Gewoon een mediastuntje dus..
Je kunt wel gekozen worden, alleen je mag (nog) niet je zetel innemen. Zodra je 18 wordt en er komt een zetel vrij dan mag je wel zitting nemen. Ik vind 18 al heel erg jong voor zoiets, maar om zometeen 16 jarigen in de gemeenteraad, de provinciale staten of de Eerste en Tweede Kamer te hebben? Nou, liever niet.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:13 schreef freako het volgende:
[..]
Dan heb je dus feitelijk gezien tot je 18e geen passief kiesrecht.. Je kunt immers niet gekozen worden.
[..]
Volgens mij heeft GroenLinks als standpunt dat het de minimumleeftijd voor actief kiesrecht naar 16 jaar moet. Waarschijnlijk geldt dan hetzelfde voor het passieve kiesrecht.
Ik word liever vertegenwoordigd door iemand waarmee ik het inhoudelijk eens ben en die al wat meer ervaring heeft. Ik snap werkelijk niet dat volwassen mensen zich vertegenwoordigd willen zien worden door een 16 of 17 jarige, maar als er genoeg gekken zijn die het zien zitten dan moeten ze het ook zelf weten natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:17 schreef dotCommunism het volgende:
Beter 16-jarigen in de gemeenteraad dan dat 50+ mensen gaan bepalen wat goed is voor de jeugd.
Om een andere leeftijdsgrens voor actief en passief kiesrecht te gaan hanteren ben ik ook geen voorstander van, dus het zou wel consequent zijn om beide gelijk te houden. Maar het recht hebben betekent nog niet meteen dat je er ook gebruik van moet maken.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:16 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je kunt wel gekozen worden, alleen je mag (nog) niet je zetel innemen. Zodra je 18 wordt en er komt een zetel vrij dan mag je wel zitting nemen. Ik vind 18 al heel erg jong voor zoiets, maar om zometeen 16 jarigen in de gemeenteraad, de provinciale staten of de Eerste en Tweede Kamer te hebben? Nou, liever niet.
1083 voorkeursstemmen. Niet echt opzienbarend veel, de voorkeursdrempel lag op ruim 6300 stemmen.quote:Op maandag 7 maart 2011 20:19 schreef freako het volgende:
Morgen wordt de uitslag van Zuid-Holland bekend, als laatste. Ben benieuwd hoe Hannie van Leeuwen het heeft gedaan als lijstduwer van het CDA in de kieskring Leiden.
PS van Flevoland (in de oude samenstelling) neemt morgen een besluit over eventueel hertellen. Het probleem is dat er 80 stembiljetten minder geteld zijn dan er stempassen zijn ingenomen in Almere. Alleen zijn dit niet 80 stemmen op 1 stembureau, maar gemiddeld 2-3 stemmen op 37 verschillende stembureaus. En dat is op zich aan de hoge kant, maar niet ongebruikelijk. Er kan sprake zijn van een telfoutje, maar kiezers kunnen bijvoorbeeld ook hun stembiljet meegenomen hebben naar huis.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 09:50 schreef freako het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/36(...)van-de-stemmen.dhtml
[..]
Nee, natuurlijk niet..
Niet geschoten is altijd misquote:Op woensdag 9 maart 2011 19:36 schreef du_ke het volgende:
En zelfs al ga je hertellen dan is het maar zeer de vraag of dat voldoende effect heeft voor de VVD om toch die restzetel te pakken.
Bij twijfel altijd hertellen, desnoods meerdere malen totdat je een reproduceerbare telling hebt.quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:09 schreef freako het volgende:
Maar goed, de vraag is of je moet gaan hertellen puur omdat het zo dicht bij elkaar zit, welke stembureaus je moet gaan hertellen (alleen die 37, heel Almere, heel Flevoland), en hoe weet je of het resultaat van je hertelling wel goed is?
Precies. Voor stembureaus waar bij de hertelling hetzelfde uitkomt als bij de eerst telling kun je er op aan dat de stemmen goed geteld zijn, daar hoef je dus niet nog een derde keer te hertellen. Als er bij de hertelling wat anders uitkomt dan bij de eerste telling kun je er nog voor kiezen om voor die stembureaus een derde hertelling te doen als het verschil dermate is dat het de zetelverdeling kan beïnvloeden. Dus het is niet een kwestie van 'bezig blijven'.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:51 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bij twijfel altijd hertellen, desnoods meerdere malen totdat je een reproduceerbare telling hebt.
Helemaal grijs werd het in een videoreportage op nu.nl :
"......een aantal partijen wil geen hertelling omdat iedere telling weer een ander beeld op levert. En dan blijf je bezig......."
Het kan en journalistieke fout/blunder zijn maar gekker moet het toch niet worden. Als er echt partijen zijn die dit soort onzin uitkramen mogen die van mij meteen geschorst worden voor de volgende verkiezingen.
Stembureaus hebben op de avond van de verkiezingen de stemmen reeds meerdere keren geteld, zo staat het in de opdrachtomschrijving. Zeker als er een verschil zit tussen het aantal stempassen en het aantal uitgebrachte stemmen. Indien dat het geval is staat de instructie tot hertellen zelfs op het proces-verbaal.quote:Op woensdag 9 maart 2011 21:09 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Precies. Voor stembureaus waar bij de hertelling hetzelfde uitkomt als bij de eerst telling kun je er op aan dat de stemmen goed geteld zijn, daar hoef je dus niet nog een derde keer te hertellen. Als er bij de hertelling wat anders uitkomt dan bij de eerste telling kun je er nog voor kiezen om voor die stembureaus een derde hertelling te doen als het verschil dermate is dat het de zetelverdeling kan beïnvloeden. Dus het is niet een kwestie van 'bezig blijven'.
Hoezo? Ik zie PvdA, GL en de SP er niet inquote:Op donderdag 10 maart 2011 21:00 schreef thettes het volgende:
Dan ben je toch blij dat je niet in Gelderland woont zeg.
Het begint ook steeds meer mode te worden om een informateur aan te zoeken.quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:57 schreef borisz het volgende:
Eerste coalities beginnen zich te vormen of althans de eerste poging in de onderhandelingen.
Noord - Holland, VVD, PVDA, D66, CDA
Gelderland: VVD, CDA, CU, SGP
quote:Focus op de kerntaken, vertrouwen in de samenleving en een oplossingsgerichte overheid. Met deze drie pijlers gaat het nieuwe college, bestaande uit VVD, CDA, D66 en GroenLinks, de toekomst in. Op 1 april bereikten de partijen overeenstemming over het nieuwe Coalitieakkoord, dat vandaag is gepresenteerd.
Focus op kerntaken
Deze coalitie streeft naar een sterke regio met een aantrekkelijke leefomgeving en een goed vestigingsklimaat. Om die reden hebben de kerntaken: Economische ontwikkeling, Ruimtelijke ontwikkeling, Natuur en landschap, Bereikbaarheid en Cultuurhistorisch erfgoed vooral betrekking op het fysieke domein. Een scherpe taakafbakening en heldere rolverdeling tussen de overheden moet voorkomen dat teveel overheden met hetzelfde bezig zijn. Daar waar de provincie geen taak heeft, wordt de verantwoordelijkheid teruggelegd bij medeoverheden, inwoners, bedrijven of instellingen. Taken die niet langer kerntaak zijn, zoals podiumkunsten, welzijn en sport, worden zorgvuldig afgebouwd.
Deze coalitie kiest ervoor om niet méér geld uit te geven, maar het bestaande budget anders te besteden. Dat past bij de focus op kerntaken: keuzes maken. Door te bezuinigen op niet-kerntaken voorkomt de nieuwe coalitie belastingverhoging.
De vier partijen stellen vanuit het provinciaal eigen vermogen, éénmalig extra geld beschikbaar voor binnenstedelijk bouwen, plattelandsontwikkeling en grote mobiliteitsprojecten als de Rijnbrug in Rhenen en Knooppunt Hoevelaken.
Vertrouwen in de samenleving
Deze coalitie heeft vertrouwen in de samenleving, in de kracht van mensen, en legt daarom meer nadruk op de eigen verantwoordelijkheid en op ruimte voor ondernemerschap. Subsidies mogen dus niet leiden tot afhankelijkheid van de overheid, maar zijn een middel om projecten van de grond te krijgen of aan te jagen. De coalitie is terughoudend met het verstrekken van nieuwe subsidies en zal bestaande, structurele subsidies aan instellingen met 15% verminderen.
Oplossingsgerichte overheid
Deze coalitie zoekt naar nieuwe mogelijkheden om het oppakken van ieders rol en verantwoordelijkheid te stimuleren. Deze aanpak wordt gekenmerkt door een cultuur van doelgericht en oplossingsgericht werken: meedenken in plaats van bezwaren en problemen opwerpen.
De nieuwe coalitie snijdt ook in eigen vlees. Met de focus op eerder genoemde pijlers, ziet zij de mogelijkheid om naar een kleinere, maar meer slagvaardige organisatie te gaan. Dat betekent onder andere: minder afdelingen, flink schrappen in externe inhuur en ook het aantal gedeputeerden terugbrengen van zes naar vier.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |