En dat niet alleen. Het gaat er ook vanuit dat alle Statenleden (geldig) stemmen. In 2003 en 2007 hebben we kunnen zien dat dat niet altijd het geval is.quote:Op donderdag 3 maart 2011 18:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Inderdaad een heel leuk stuk, maar je ziet wel dat er heel wat onzekerheid in zit en er wel wat aannames nodig zijn om een schatting te kunnen maken. Zo hangt hoe de ene partij moet stemmen weer af van wat de andere partijen doen, een behoorlijke dosis speltheorie
Zou kunnen. Plaatje is de zetelverdeling volgens teletekst. Zal ook eens kijken naar die getallen en evt doorrekenen. Maakt voor het totaalplaatje ongetwijfeld uit (en bewijst maar weer eens dat elke stem belangrijk is...).quote:Op donderdag 3 maart 2011 19:24 schreef freako het volgende:
[..]
Ik heb op basis van http://www.telegraaf.nl/verkiezingen/ps2011 uitgerekend wat de zetelverdeling zou zijn van de Staten, en ik kom voor Gelderland op een andere zetelverdeling uit dan in jouw plaatje.
PvdA verliest een zetel aan GroenLinks door hun onderlinge lijstverbinding.
Door de lijstverbinding CU/SGP wint de CU een zetel van de SP
Dat kan alle berekeningen ook nog eens behoorlijk in de war gooien idd.quote:Op donderdag 3 maart 2011 19:30 schreef freako het volgende:
[..]
En dat niet alleen. Het gaat er ook vanuit dat alle Statenleden (geldig) stemmen. In 2003 en 2007 hebben we kunnen zien dat dat niet altijd het geval is.
Ik heb overigens alleen voor Gelderland verschillen gevonden, de andere 11 kwamen wel overeen met Teletekst.quote:Op donderdag 3 maart 2011 19:31 schreef FTWO het volgende:
[..]
Zou kunnen. Plaatje is de zetelverdeling volgens teletekst. Zal ook eens kijken naar die getallen en evt doorrekenen. Maakt voor het totaalplaatje ongetwijfeld uit (en bewijst maar weer eens dat elke stem belangrijk is...).
Daar lijkt het wel op. Maar aangezien je niet weet wat anderen doen / ongeldig stemmen etc. lijkt me dat nogal een gok...quote:Op donderdag 3 maart 2011 19:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar hebben CDA en PVV nog wel ruimte om de VVD dan aan die restzetel te helpen (zonder dat het CDA of de PVV dan een zetel verliezen natuurlijk)?
Maar dat lijkt me voor heel veel van deze strategische stemmen te gelden?quote:Op donderdag 3 maart 2011 19:46 schreef FTWO het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op. Maar aangezien je niet weet wat anderen doen / ongeldig stemmen etc. lijkt me dat nogal een gok...
Zeker. Hoewel de uitwisseling van D'66 naar GL niet heel erg risicovol is. De SGP moet zeker zijn van de stemmen van OVE, ZHO, ZEE (allen twee keer) en UTR (1). Dan hebben ze een senaatszetel en kan de rest naar de CU. Maar dan zullen ze idd wel geldig moeten stemmen...quote:Op donderdag 3 maart 2011 19:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me voor heel veel van deze strategische stemmen te gelden?
Volgensmij was de gemeenteraad (de paar plaatsen waar ze meededen) ook wat lager dan gedacht, Europa en de Tweede Kamer waren hoger dan gedacht. Ze zijn gewoon moeilijk te peilen, de opkomst van potentiėle PVV stemmers was lager dan gedacht. Of het systematische slijtageplekken zijn betwijfel ik.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:01 schreef Hexagon het volgende:
Na deze verkiezing kunnen de PVV' ers in ieder geval hun grote waffel houden dat de peilingen altijd te laag zijn.
De eerste slijtageplekken in het electoraat zijn zichtbaar
Als je alle cijfers met elkaar combineert kun je tot de conclusie komen dat de PVV opnieuw gaat winnen met de landelijke verkiezingen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:01 schreef Hexagon het volgende:
Na deze verkiezing kunnen de PVV' ers in ieder geval hun grote waffel houden dat de peilingen altijd te laag zijn.
De eerste slijtageplekken in het electoraat zijn zichtbaar
Welke cijfers?quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:15 schreef Holograph het volgende:
[..]
Als je alle cijfers met elkaar combineert kun je tot de conclusie komen dat de PVV opnieuw gaat winnen met de landelijke verkiezingen.
Dat zegt dus wat over de betrouwbaarheid van die kiezers. Blijkbaar is de compassie niet erg hoog. Dat wordt op eieren lopen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:24 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat maar 53% van de PVV-kiezers is komen opdagen.
Klopt, maar dat is bij geen enkele partij. Alleen de SGP heeft echt betrouwbare kiezers.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zegt dus wat over de betrouwbaarheid van die kiezers. Blijkbaar is de compassie niet erg hoog. Dat wordt op eieren lopen.
Misschien weet hij zijn magie nog ten gelde te maken voor 50plusquote:Op donderdag 3 maart 2011 19:28 schreef freako het volgende:
[..]
De pionier op het gebied van strategisch stemmen bij Eerste-Kamerverkiezingen in de jaren '80 is overigens Hylke ten Cate. Toentertijds PvdA'er, gisteren kandidaat voor 50Plus in Noord-Holland.
[..]
Zouden bookmakers hier ook op in willen zettenquote:Op donderdag 3 maart 2011 19:51 schreef FTWO het volgende:
[..]
Zeker. Hoewel de uitwisseling van D'66 naar GL niet heel erg risicovol is. De SGP moet zeker zijn van de stemmen van OVE, ZHO, ZEE (allen twee keer) en UTR (1). Dan hebben ze een senaatszetel en kan de rest naar de CU. Maar dan zullen ze idd wel geldig moeten stemmen...
De rest zat in de gevangenis?quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:24 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat maar 53% van de PVV-kiezers is komen opdagen.
Het NRC valt niet serieus te nemen. In het NRC Next vanmorgen waren ze erg blij met het feit dat het kabinet geen meerderheid zou halen. Ze zouden bijna Telegraaf koppen willen gebruiken om het van de daken te schreeuwen. Echter waren ze vanmiddag erg zuur toen bleek dat de strijd nog niet gestreden was..quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:53 schreef Hexagon het volgende:
Interessant
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)net-in-eerste-kamer/
De SGP onder vd Staaij is zo te zin niet zo'n brave jaknikker als onder vd Vlies.
De Telegraaf en RTL Boulevard, tja als dat je belangrijkste nieuwsbronnen zijn, kun je ook niet beter weten...quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:59 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het NRC valt niet serieus te nemen. In het NRC Next vanmorgen waren ze erg blij met het feit dat het kabinet geen meerderheid zou halen. Ze zouden bijna Telegraaf koppen willen gebruiken om het van de daken te schreeuwen. Echter waren ze vanmiddag erg zuur toen bleek dat de strijd nog niet gestreden was..
Kortom, het NRC is niet erg objectief bij deze verkiezingen, valt me alweer erg tegen van hen.
Ik neem aan dat het NRC geen uitspraken gaat plaatsen die hij niet heeft gedaanquote:Op donderdag 3 maart 2011 20:59 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het NRC valt niet serieus te nemen. In het NRC Next vanmorgen waren ze erg blij met het feit dat het kabinet geen meerderheid zou halen. Ze zouden bijna Telegraaf koppen willen gebruiken om het van de daken te schreeuwen. Echter waren ze vanmiddag erg zuur toen bleek dat de strijd nog niet gestreden was..
Kortom, het NRC is niet erg objectief bij deze verkiezingen, valt me alweer erg tegen van hen.
In het verleden was de SGP ook niet nodig voor meerderheden. De partij is de laatste jaren zeker van karakter veranderd, maar dat is al onder Van der Vlies gebeurd, de paarse kabinetten waren daar mede debet aan.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:53 schreef Hexagon het volgende:
Interessant
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)net-in-eerste-kamer/
De SGP onder vd Staaij is zo te zin niet zo'n brave jaknikker als onder vd Vlies.
Mooie beschuldigingen, maar je zegt niet wat nou precies ze bij de NRC precies gedaan hebben wat niet door de beugel kan.quote:Op donderdag 3 maart 2011 20:59 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ze hebben lelijk gedaan over rechts. In de ideale wereld van Holograph c.s. is dat strafbaar, liefst door executie...quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Mooie beschuldigingen, maar je zegt niet wat nou precies ze bij de NRC precies gedaan hebben wat niet door de beugel kan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |