Als Saif eenmaal aan de macht gekomen was, dan had hij eea toch kunnen hervormen. De vraag is en blijft of hij daadwerkelijk die verantwoordelijkheid had kunnen en willen nemen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:17 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn alle machtsposities tot aan commandanten van de krijgsmacht al verdeeld onder zijn familie en clan. Hij hoeft en kan niet aftreden. Of hij blijft aan, of hij, zijn familie en clan verliezen alles.
Dat is het probleem in Libie, vanwege de bovengenoemde stammencultuur is het moeilijk om n "wil" uit te maken, ze hebben allemaal weer andere belangen. Alleen nu er 1 gemeenschappelijke vijand (dus belang) is zullen onderlinge twisten nog niet aan het daglicht komen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:21 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Wat het volk wil, dat moet er gebeuren.
Het volk, het volk tsja als de en stam meer aanhangers heeft dan de andere dan heb je het gedonder al weer. Je moe niet denken aan een democratie met een partijenstelsel. Dat is volkomen onrealistisch.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:23 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat is het probleem in Libie, vanwege de bovengenoemde stammencultuur is het moeilijk om n "wil" uit te maken, ze hebben allemaal weer andere belangen. Alleen nu er 1 gemeenschappelijke vijand (dus belang) is zullen onderlinge twisten nog niet aan het daglicht komen.
Hij verzint dit niet denk ik hoor. Maar Gaddafi lijkt inderdaad op een autist die geweld niet schuwt tegen andersdenkenden, maar dat neemt niet weg dat hij om mensen geeft.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:25 schreef Ryan3 het volgende:
Wat Van der Aa zegt op 1Vandaag zegt: ergens hebben de Gadaffi's een soort drive om op te komen voor de onderdrukten in de wereld...
Ja, maar het volk moet dan proberen ook met een alternatief te komen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:21 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Wat het volk wil, dat moet er gebeuren.
Beter helemaal geen democratie, daar is zo een land niet geschikt voor.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:27 schreef Dance99Vv het volgende:
democratie met stammenstelsel dan?
Ik vrees dat ze er nu nog aan toe zijn....quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:28 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Beter helemaal geen democratie, daar is zo een land niet geschikt voor.
Dat heb ik ook al opgemerkt, leuk als je de oude machthebbers verjaagt, maar je moet wel een alternatief hebben. Heb je dat niet dan onstaat er een machtsvacuum, en wat daaruit kan voortkomen moet niet noodzakelijkerwijs in de zin van de bevolking zijn (even los ervan of dat op religie of niet gebaseerd is).quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:28 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, maar het volk moet dan proberen ook met een alternatief te komen.
Als dat uitblijft, dan instaat een machtsvacum. En dan?
De huidige generatie weet amper wat een democratie is. Dat er naast rechten ook plichten zijn: verantwoordelijkheid nemen. Dus komen met alternatieven,
Of wachten ze liever af welke gek er nu opstaat en de staat vervalt tot een islamitische staat?
ik blijf zeggen het is aan de mensen daar om er iets van te maken niet aan onsquote:Op woensdag 23 februari 2011 18:28 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Beter helemaal geen democratie, daar is zo een land niet geschikt voor.
Ik geloof werkelijk dat ze het vanuit hun filosofie het nog menen ook. Ze geloven er heilig in.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:25 schreef Ryan3 het volgende:
Wat Van der Aa zegt op 1Vandaag zegt: ergens hebben de Gadaffi's een soort drive om op te komen voor de onderdrukten in de wereld...
Daar heb ik echt nul verstand van. Hoe belangrijk is democratie nu als de welvaart redelijk is. Het probleem is de vrijheid. Die hebben wij en we schelden wat af, maar als we eerlijk zijn maakt het ook niet uit of er een link of rechts kabinet is. Voor sommigen wel maar die kunnn boe roepen tegen dit kabinet maar er verandert niks. Dus of je nu hier zit of in Libe, als je het niet een ben kun je springen wat je wil. Het gaat erom dat je mensen brood en spelen geeft.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:27 schreef Dance99Vv het volgende:
democratie met stammenstelsel dan?
Daar ben ik het mee eens hoor, daar moeten wij ons niet eens mee willen bemoeien.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:29 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
ik blijf zeggen het is aan de mensen daar om er iets van te maken niet wij
quote:Je kunt landen, of beter gezegd naties, vergelijken met kinderen; ze moeten opgroeien en worden opgevoed. Je laat een kind van zeven niet alleen thuis en eentje van twaalf laat je niet autorijden. Het proces van volwassenwording heeft tijd nodig. Nu zult u misschien denken dat ik me zeer laatdunkend uitlaat over deze naties en haar inwoners, maar dat is niet zo.
Democratie is gebaseerd op goed functionerende instituties, werkende electorale processen en bovenal een bewustzijn van de kiezer over niet alleen zijn rechten, maar ook zijn plichten. Een succesvolle stabiele democratisering vindt zelden plotsklaps plaats. Het Westen heeft er eeuwen over gedaan ten slotte. Helaas hebben de (ex-)leiders van bovengenoemde landen praktisch niks gedaan om democratie geleidelijk in te voeren en dit is ook hun grootste misdaad naar mijn mening.
Gadaffi stamt uit het hippie-tijdperk h, toen had je toch een distorted way om op te komen voor de onderdrukten.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:27 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Hij verzint dit niet denk ik hoor. Maar Gaddafi lijkt inderdaad op een autist die geweld niet schuwt tegen andersdenkenden, maar dat neemt niet weg dat hij om mensen geeft.
...mm, misschien in vergelijking, maar er is 20% analfabetisme, 30% werkloosheid...quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik geloof werkelijk dat ze het vanuit hun filosofie het nog menen ook. Ze geloven er heilig in.
Overigens gaat het in Libi nog goed ook in vergelijking tot de omringende landen. Het gemiddelde inkomen is een stuk hoger!
Dat lijkt me evident. In de nabije toekomst bestaat het Ghaddafi- regime niet meer.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:22 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
In Libie heerst een sterke stammencultuur, wat dacht je van een situatie waar die stammen elkaar te lijf gaan om welke belangen en oude vete's dan ook?
Momenteel is het leger uiteen aan het vallen en liggen de wapens op straat, dat zal in de toekomst nog zijn invloed hebben.
Onderwij is gratis en dat mensen analfabeten zijn vind ik geen schande. 30 % werkloosheid is logisch als je economie vooral om olie draait, niet zelfvoorzienend bent, een logge economie hebt wat vaak is met een dictatuur en met alle respect maar Arabieren zijn ook niet zo slaafs als Chinezen die keihard werken. Lekker rustig aan doen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
...mm, misschien in vergelijking, maar er is 20% analfabetisme, 30% werkloosheid...
Zo erg dat ze zelf voor die onderdrukten zorgen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:25 schreef Ryan3 het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |