quote:Op donderdag 30 augustus 2007 11:34 schreef Zhenar het volgende:
[..]
Nee, jij weet de kersen uit het molenraam te vissen!![]()
![]()
!
=====================================================================================quote:Op donderdag 30 augustus 2007 11:34 schreef Zhenar het volgende:
[..]
Wauw, wat een tof spreekwoordWat zou het betekenen?
![]()
quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:40 schreef DaMart het volgende:
En de Wiki is weer bijgewerkt tot hier.
Inmiddels hebben we met zijn allen al 85 spreekwoorden bedacht.
Ik vind hem wel leuk en ook erg geloofwaardig.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 17:40 schreef Tha_Erik het volgende:
Hij is niet zo origineel geworden.
Ik ben voor vandaag even door de inspiratie heen, dus ik laat hem aan iemand andersquote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:35 schreef najazeg het volgende:
mooi.
De laatste was dus:
waar het vuur laait, daar de haan kraait.
Wie o wie?
Ik laat hem ook. Het is net of je een bestand spreekwoord moet uitleggenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 22:08 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik ben voor vandaag even door de inspiratie heen, dus ik laat hem aan iemand anders.
Dat vuurtje zal ik wel even blussenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:05 schreef najazeg het volgende:
dank je! Ik twijfelde er eerst een beetje aan maar kennelijk is ie goed.
Is mijn nieuwe spreekwoord eigenlijk wel goed? Tenslotte is het een echt spreekwoord (echt als in dat de meeste spreekwoorden hier eigenlijk gezegden zijn) en is ie niet in een zin te vervoegen. Ik kan eventueel ook een andere geven als iemand hier niets mee kan
hij is toch niet bestaand? wat is nou het probleem? Het enige wat niet zo goed kan is het in een voorbeeld gebruiken, voor de rest zou je er gewoon een verhaal en een betekenis bij kunnen bedenken.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 23:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik laat hem ook. Het is net of je een bestand spreekwoord moet uitleggenBen niet zo blij over deze opdracht.
Maar volgens je verhaal zijn de resultaten wel degelijk goed: een weerbaar hondje in plaats van alle puppies die dood gingen.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:24 schreef najazeg het volgende:
Honden met kattenoren kweken
Oorsprong
In de vroege jaren van de twintigste eeuw leefde een poolse hondenfokker die zwaar alcoholist was. Onder invloed van de wodka kruiste hij de meest vreemde combinaties van honden wat in de meeste gevallen erg zwakke honden werden die vlak na de geboorte al overleden.
Op een donkere avond nam de hondenfokker per ongeluk de kater van zijn dochter, een main-coon in plaats van een pekinees en gebruikte die voor het fokken. Op wonderbaarlijke wijze kwam er een weerbaar hondje tegen met kenmerken van katten, waarbij de kattenoren en -ogen het meest opvielen.
Betekenis
Dit gezegde betekent het niet nadenken bij wat je doet en daardoor vreemde handelingen verrichten.
Voorbeeld
- Piet is zo impulsief, die kweekt altijd honden met kattenoren.
- De nieuwe stagiaire is er zo'n een die honden met kattenoren kweekt. Ik vraag me af of ze überhaupt haar proeftijd wel gaat halen.
Nieuw spreekwoord:
In de ranja pissen.
oh jaquote:Op zondag 20 februari 2011 23:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar volgens je verhaal zijn de resultaten wel degelijk goed: een weerbaar hondje in plaats van alle puppies die dood gingen.
Nicequote:Op dinsdag 22 februari 2011 21:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Mij is ingefluisterd dat ik met mijn uitleg het honderdste spreekwoord uit deze reeks van een betekenis heb voorzien!!!
Dat kloptquote:Op dinsdag 22 februari 2011 21:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Mij is ingefluisterd dat ik met mijn uitleg het honderdste spreekwoord uit deze reeks van een betekenis heb voorzien!!!
Wow heb ik ook nog een bijdrage geleverd aan de 100equote:Op dinsdag 22 februari 2011 21:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Het is nou eenmaal zo genoemd, oud-hollandse spelen werden vast ook buiten holland gespeeld, de quiz Ik hou van holland gaat ook over heel Nederland, ik heb oud-Hollands gekozen als term omdat het een bestaande term is die de lading dekt. Klaar nu, de discussie is offtopic. Als je er per se over wil discussiëren heeft DaMart ook al gezegd dat je een nieuw topic mag openen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 01:07 schreef DaMart het volgende:
[..]
Niets doms aan. Het is gewoon goed Nederlands. En nogmaals: een dergelijke discussie ontsiert dit topic, dus als je die wilt voeren, dan graag in een apart topic.
wil je stoppen met dit principegezeik..quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:27 schreef Kees22 het volgende:
Wat me nou verbaast: de verzamelnaam is Oud-Hollandse spreekwoorden, maar bij de laatste spreekwoorden ging het over situaties in het zuiden en het noorden van Nederland, dus bepaald niet uit Holland.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |