abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 februari 2011 @ 14:10:59 #41
281103 friemelaar
Sommigen weten waarom
pi_93055033
quote:
14s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:06 schreef DaMart het volgende:
Goed bezig, Friemelaar _O_.
:@ dank je
Open deuren, onweerstaanbaar !
  zondag 20 februari 2011 @ 15:13:26 #42
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93058294
Nou laat mij maar eens die honden met kattenoren kweken :)
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  zondag 20 februari 2011 @ 15:24:54 #43
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93058854
Honden met kattenoren kweken

Oorsprong
In de vroege jaren van de twintigste eeuw leefde een poolse hondenfokker die zwaar alcoholist was. Onder invloed van de wodka kruiste hij de meest vreemde combinaties van honden wat in de meeste gevallen erg zwakke honden werden die vlak na de geboorte al overleden.
Op een donkere avond nam de hondenfokker per ongeluk de kater van zijn dochter, een main-coon in plaats van een pekinees en gebruikte die voor het fokken. Op wonderbaarlijke wijze kwam er een weerbaar hondje tegen met kenmerken van katten, waarbij de kattenoren en -ogen het meest opvielen.

Betekenis
Dit gezegde betekent het niet nadenken bij wat je doet en daardoor vreemde handelingen verrichten.

Voorbeeld
- Piet is zo impulsief, die kweekt altijd honden met kattenoren.
- De nieuwe stagiaire is er zo'n een die honden met kattenoren kweekt. Ik vraag me af of ze überhaupt haar proeftijd wel gaat halen.

Nieuw spreekwoord:
In de ranja pissen.
  Moderator zondag 20 februari 2011 @ 20:00:55 #44
42184 crew  DaMart
pi_93070898
Wiki is weer tot hier bijgewerkt.
  zondag 20 februari 2011 @ 20:08:48 #45
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_93071232
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2011 20:00 schreef DaMart het volgende:
Wiki is weer tot hier bijgewerkt.
Ik zag het. Goed bezig ^O^.
pi_93085047
quote:
2s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:10 schreef friemelaar het volgende:

[..]

:@ dank je
Hij is heel mooi, maar toch: http://www.spatiegebruik.nl/

Auau.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_93085229
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 15:24 schreef najazeg het volgende:
Honden met kattenoren kweken

Oorsprong
In de vroege jaren van de twintigste eeuw leefde een poolse hondenfokker die zwaar alcoholist was. Onder invloed van de wodka kruiste hij de meest vreemde combinaties van honden wat in de meeste gevallen erg zwakke honden werden die vlak na de geboorte al overleden.
Op een donkere avond nam de hondenfokker per ongeluk de kater van zijn dochter, een main-coon in plaats van een pekinees en gebruikte die voor het fokken. Op wonderbaarlijke wijze kwam er een weerbaar hondje tegen met kenmerken van katten, waarbij de kattenoren en -ogen het meest opvielen.

Betekenis
Dit gezegde betekent het niet nadenken bij wat je doet en daardoor vreemde handelingen verrichten.

Voorbeeld
- Piet is zo impulsief, die kweekt altijd honden met kattenoren.
- De nieuwe stagiaire is er zo'n een die honden met kattenoren kweekt. Ik vraag me af of ze überhaupt haar proeftijd wel gaat halen.

Nieuw spreekwoord:
In de ranja pissen.
Maar volgens je verhaal zijn de resultaten wel degelijk goed: een weerbaar hondje in plaats van alle puppies die dood gingen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 21 februari 2011 @ 00:21:57 #48
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_93086519
In de ranja pissen

Oorsprong
Jaren geleden was er op een basisschool in Zandvoort een jochie dat altijd maar liep te sarren. Zijn medeleerlingen waren dat op een gegeven moment zo beu, dat ze een plannetje smeedden om hem eens een lesje te leren. Tijdens het schoolfeest zouden ze hem wel eens even het leven zuur maken. Letterlijk, want, zo opperde een van de wraakzuchtige klasgenoten: "we zullen hem wel eens even in de ranja pissen!"

Betekenis
Dit gezegde betekent iemand het leven zuur maken.

Voorbeeld
- Als die kerel nou weer gaat drammen, zal ik hem eens flink in de ranja pissen!
- Die jongens zijn naar, ze pissen mij telkens in de ranja.

Nieuwe uitdaging
Pils uit de fontein willen halen
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  maandag 21 februari 2011 @ 01:18:54 #49
281103 friemelaar
Sommigen weten waarom
pi_93088523
Pils uit de fontein willen halen

Het van oorsprong Brabantse spreekwoord luidde "de pills ut den bron willen hoale" en wordt al sinds mensenheugenis gebruikt. Het idyllische plaatsje Odiliapeel (nabij Volkel) wordt in het plaatselijke dialect "D'un Pill" genoemd, de inwoners zijn dan ook "pills". Odiliapeel stond en staat er nog om bekend een droge plaats te zijn waar water schaars is en gevallen regen snel de bodem in trekt. Ook ontbeert men hier enige vorming van sloten of beekjes. De inwoners waren dan ook in vroeger dagen aangewezen op waterputten en opslagvaten om over voldoende water te beschikken. In tijden van droogte kwam dus al snel de nood aan de man en moesten de "pills" op strooptocht om voldoende water te bemachtigen. Logischerwijs gingen zij daarbij als eerste bij de buurgemeenten langs en haalden daar de bronnen of putten leeg. Heden ten dage word met dit spreekwoord verwezen naar economische vluchtelingen en gastarbeiders.

Betekenis :
Bezwaar maken of in opstand komen tegen het verlies van banen, of voordeeltjes, aan economische vluchtelingen of gastarbeiders in het algemeen.

Voorbeeld :
De kleine aannemers hebben nauwelijks nog werk omdat er zo veel Poolse bouwvakkers hier komen werken, ze zouden de pils wel uit de fontein willen halen.

Volgende uitdaging : Het anker vooronder leggen

[ Bericht 94% gewijzigd door friemelaar op 21-02-2011 01:51:29 ]
  maandag 21 februari 2011 @ 07:23:01 #50
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93090480
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 23:56 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar volgens je verhaal zijn de resultaten wel degelijk goed: een weerbaar hondje in plaats van alle puppies die dood gingen.
oh ja :@ Ach ja het ging voornamelijk om het niet nadenken, niet dat wij hij deed zou mislukken. Maar idd het had beter andersom kunen wezen.
  maandag 21 februari 2011 @ 17:56:00 #51
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_93111293
Ik ben iets met Ankers aan het doen
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  maandag 21 februari 2011 @ 18:18:10 #52
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_93112246
Het anker vooronder leggen

Oorsprong:

Het was even zoeken naar de oorsprong van dit spreekwoord. Het gaat ver terug naar de tijd van de VOC, en was uiteindelijk de oplossing voor het nog oudere gezegde: geen gedonder in het vooronder.
In de tijd van de VOC kwam het voor dat de kapitein besloot om zijn vrouw mee te nemen op de verre reizen naar Indië. Hoewel het tegen de regels van de VOC was, werd het oogluikend toegestaan.

Maar ook voor de kapitein leverde zoiets de nodige hoofdbrekens op. Want één vrouw op een schip met meer dan 60 mannen dat kan natuurlijk niet goed gaan, en meer dan eens werd een bemanningslid betrapt met de vrouw van de kapitein in het vooronder. Nu was er een kapitein, en zijn naam is verloren geraakt in de analen, die hier een hele goede oplossing voor had bedacht. Hij liet zijn bemanning de ankers van het schip in het vooronder leggen, zodat er in het vooronder geen plaats meer was voor overspel.

Nu was dat natuurlijk geen garantie dat er niet meer gerommeld werd, want er waren wel meer spelonken in het schip waar het daglicht nauwelijks scheen.

Betekenis:

Beveiligingsmaatregelen nemen die slechts ten dele werken, en die verre van waterdicht zijn.

Voorbeeld:

Hoewel de ondernemer camara's in zijn magazijn had laten plaatsen, had hij slechts het anker in het vooronder gelegd. Uit de balans bleek dat er niet minder werd gestolen uit het magazijn.

Nieuw spreekwoord:

Met botte ijzers schaven
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  Moderator maandag 21 februari 2011 @ 21:53:55 #53
42184 crew  DaMart
pi_93125057
Ik ga even schaven!
  Moderator maandag 21 februari 2011 @ 22:08:10 #54
42184 crew  DaMart
pi_93126246
Met botte ijzers schaven

Oorsprong
In de tweede helft van de 19e eeuw was het moeilijk om werk te vinden voor timmermannen. Er waren er veel te veel en de klussen die ze kregen, waren vaak te klein om een goede boterham mee te verdienen. Het timmermansgilde van Alkmaar kwam daarom met een omstreden oplossing. Alle aangesloten timmermannen moesten hun schaven inleveren en kregen daarvoor in de plaats oude, botte ijzers. Door daarmee te schaven, duurde het werk minimaal drie keer zo lang, waardoor de timmermannen ook meer konden verdienen. Uiteraard bleef dit niet onopgemerkt, en werden timmerlui uit de omgeving ingezet om de kosten te drukken.

Betekenis
Met botte ijzers schaven, betekent dat je bewust je werk vertraagt, in de hoop er beter van te worden, maar uiteindelijk met lege handen achter te blijven.

Voorbeeld
Om zijn promotiekansen te vergroten, vertraagde Frank het project van zijn manager door gegevens niet tijdig aan te leveren. Hij schaafde echter met botte ijzers, want zijn manager verkreeg de gegevens op een andere manier en Frank verloor zijn baan.

Volgende
Frambozen in de IJssel werpen
  maandag 21 februari 2011 @ 22:12:48 #55
112339 MPG
pi_93126633
Ik ga eens kijken of ik frambozen in de IJssel kan werpen :) .
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  dinsdag 22 februari 2011 @ 01:03:45 #56
112339 MPG
pi_93136033
Frambozen in de IJssel werpen

Oorsprong
Zoals bekend verondersteld mag worden, hebben Zwollenaren sinds jaar en dag de bijnaam Blauwvingers. Toen in de jaren zestig een stroom gastarbeiders naar de Scaniafabrieken kwam, kregen deze mensen dan ook een soort inburgeringscursus avant la lettre. Om dit en andere lokale fenomenen te begrijpen.
Deze inburgeringscursus was echter bijzonder theoretisch, dus op een gegeven moment was er een cursist die het allemaal niet zo goed meer snapte. Dus toen op het examen gevraagd werd, waar nou eigenlijk de bijnaam vandaan kwam, luidde zijn, uiteraard volledig onjuiste, antwoord: "Om elk jaar weer van een hoeveelheid overrijpe frambozen af te komen, gooiden ze die in de IJssel, waarna ze blauwe vingers hadden." Dit werd uiteraard met gelach ontvangen, waarmee 'frambozen in de IJssel werpen' een uitdrukking werd om aan te geven dat iemand een domme opmerking maakt.

Betekenis
Een domme opmerking maken, omdat je niet weet waar het over gaat

Voorbeeld
- Martin had de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt, hij is nu dus weer frambozen in de IJssel aan het werpen.
- Tja, als je niet onthoudt wat er gezegd is, dan sta je op je examen natuurlijk frambozen in de IJssel te werpen!

Nieuwe uitdaging
De poes strelen als ze net gewassen is

[ Bericht 0% gewijzigd door MPG op 22-02-2011 01:09:16 ]
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  dinsdag 22 februari 2011 @ 15:23:58 #57
281103 friemelaar
Sommigen weten waarom
pi_93153000
Ik zal die poes wel strelen ;)
  dinsdag 22 februari 2011 @ 15:49:30 #58
281103 friemelaar
Sommigen weten waarom
pi_93154147
De poes strelen als ze net gewassen is

Dit is een uitdrukking die ontstaan is naar aanleiding van kwajongensstreken, begin 30-er jaren van de vorige eeuw.
Internet, mobieltjes en televisie bestonden nog niet en radio was slechts voor enkele, een paar uur per dag, weggelegd.
De jeugd moest en kon zich toen nog op geheel andere wijze vermaken dan tegenwoordig.
Het is door vertellingen bekend dat veelvuldig dieren een bron van vermaak boden. op het platte land waren het de kikkers en mollen die het moesten ontgelden, maar ook de eekhoorntjes en vogels waren niet geheel veilig voor de jonge schavuiten.
In de stad waren deze dieren natuurlijk niet voorhanden en waren de katten en honden onderwerp van vermaak.
Een groep jongelui bedachten op een kwade dag dat ze een soort van dapperheidproef konden doen door een kat te vangen en deze te wassen. De kat wordt dan kwaad en zal proberen iedereen die in de buurt komt te bijten en te krabben. Wie het dus aandurfde de net gewassen poes te strelen toonde aan dat hij lef had.

Betekenis :
Bravoure streken uithalen om te laten zien dat je lef hebt.

Voorbeeld :
Bij warm weer springt de jeugd van Arnhem massaal van de brug over de ijssel, ze strelen de poes als ze net gewassen is.

Volgende uitdaging : Vastenavond vieren in Leeuwarden
  Moderator dinsdag 22 februari 2011 @ 16:43:47 #59
42184 crew  DaMart
pi_93156842
Die poes heb je leuk gestreeld :D.
  Moderator dinsdag 22 februari 2011 @ 20:22:47 #60
42184 crew  DaMart
pi_93167566
Ik ga even naar Leeuwarden voor die Vastenavond O-).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')