Juryrechtspraak is wel interessant, heb het niet bestudeerd, maar dat is wat anders dan de situatie in Amerika.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:49 schreef GSbrder het volgende:
Democratie in rechtspraak eng? Het heeft voors en tegens.
Heb nog een leuke paper geschreven over lekenrechtspraak.
Gek als een deur vooral.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:53 schreef EchtGaaf het volgende:
@Whiskers2009: Gadaffi is een markant persoon
Las net?? Maar goed, je bent geen jurist natuurlijk..quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:52 schreef Holograph het volgende:
Ik las net dat Amerika ook gekozen rechters kent. Is dat nou zo'n unrechtstaat?
Rechtspraak dient onafhankelijk te zijn ja. Anders kan er invloed uitgeoefend worden op de rechters en dus de zaak. Dat is in mijn ogen bijzonder onwenselijk.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:52 schreef GSbrder het volgende:
Onafhankelijk is nogal dubbelzinnig natuurlijk. Is het slecht als de rechtspraak democratiseerd en waarom?
Ach dat heeft dan wel weer watquote:Op woensdag 16 februari 2011 23:54 schreef Tem het volgende:
[..]
Neemt zijn eigen tent mee op staatsbezoek.
Onafhankelijk van wat? Het sentiment van het volk? Is het zo goed als rechtspraak enkel door een bepaalde bevolkingsgroep gesproken wordt en in hoeverre zijn zij volkomen onafhankelijk. Begrijp me goed, ik zie even geen alternatief, net zoals er geen alternatief is voor democratie of geld.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Rechtspraak dient onafhankelijk te zijn ja. Anders kan er invloed uitgeoefend worden op de rechters en dus de zaak. Dat is in mijn ogen bijzonder onwenselijk.
Ghadaffi is een dictator en een enge man.. Dat valt niet in mijn definitie van "markant"...quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:53 schreef EchtGaaf het volgende:
@Whiskers2009: Gadaffi is een markant persoon
Verrassing: ik ben ook tegen juryrechtspraakquote:Op woensdag 16 februari 2011 23:54 schreef GSbrder het volgende:
Lekenrechtspraak in de states is sowieso apart natuurlijk, alle juryleden zijn tussen de 30 en 60, middenstanders en houden er bepaalde dogma's op na. Vooral zichtbaar bij pedofilie-zaken in de states.
Toen Ghadaffi boos was op de VS liet hij nucleair afval slingeren. Origineel.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ghadaffi is een dictator en een enge man.. Dat valt niet in mijn definitie van "markant"...
EG, wat HEB je vandaag??quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik maak mij zorgen over Geert Wilders. Wat hij zei over rechters vond ik wel schokkend. Ik vrees dat hij aan kokervisie leidt. Best ernstig.
http://www.economist.com/node/16636027quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:52 schreef Holograph het volgende:
Ik las net dat Amerika ook gekozen rechters kent. Is dat nou zo'n unrechtstaat?
Mja, ik vind de Nederlandse rechtspraak sowieso beter dan de Amerikaanse, maar weet niet of dat met de juryrechtspraak te maken heeft. Het romaanse model spreekt me meer aan dan het anglo-saksische.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Verrassing: ik ben ook tegen juryrechtspraak
Nee, het moet mogelijk blijven om van geval tot geval een eigen afweging te maken. Je merkt nu dat agenten er tegen aan lopen dat er voor zaken vaste boetes staan die in het ene geval prima in verhouding zijn maar soms ook totaal de plank misslaan. Moet je een omatje die per ongelijk door rood rijdt even zwaar straffen als iemand die even extra gas geeft bij een rood stoplicht?quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:56 schreef Holograph het volgende:
Kortom, het lijkt me beter dat we vanuit de wet minimumstraffen invoeren.
De laatste 6 jaar is hij een stuk gematigder.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ghadaffi is een dictator en een enge man.. Dat valt niet in mijn definitie van "markant"...
Er zitten inderdaad flinke nadelen aan.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:57 schreef JoaC het volgende:
[..]
http://www.economist.com/node/16636027
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |