Juryrechtspraak is wel interessant, heb het niet bestudeerd, maar dat is wat anders dan de situatie in Amerika.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:49 schreef GSbrder het volgende:
Democratie in rechtspraak eng? Het heeft voors en tegens.
Heb nog een leuke paper geschreven over lekenrechtspraak.
Gek als een deur vooral.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:53 schreef EchtGaaf het volgende:
@Whiskers2009: Gadaffi is een markant persoon
Las net?? Maar goed, je bent geen jurist natuurlijk..quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:52 schreef Holograph het volgende:
Ik las net dat Amerika ook gekozen rechters kent. Is dat nou zo'n unrechtstaat?
Rechtspraak dient onafhankelijk te zijn ja. Anders kan er invloed uitgeoefend worden op de rechters en dus de zaak. Dat is in mijn ogen bijzonder onwenselijk.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:52 schreef GSbrder het volgende:
Onafhankelijk is nogal dubbelzinnig natuurlijk. Is het slecht als de rechtspraak democratiseerd en waarom?
Ach dat heeft dan wel weer watquote:Op woensdag 16 februari 2011 23:54 schreef Tem het volgende:
[..]
Neemt zijn eigen tent mee op staatsbezoek.
Onafhankelijk van wat? Het sentiment van het volk? Is het zo goed als rechtspraak enkel door een bepaalde bevolkingsgroep gesproken wordt en in hoeverre zijn zij volkomen onafhankelijk. Begrijp me goed, ik zie even geen alternatief, net zoals er geen alternatief is voor democratie of geld.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Rechtspraak dient onafhankelijk te zijn ja. Anders kan er invloed uitgeoefend worden op de rechters en dus de zaak. Dat is in mijn ogen bijzonder onwenselijk.
Ghadaffi is een dictator en een enge man.. Dat valt niet in mijn definitie van "markant"...quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:53 schreef EchtGaaf het volgende:
@Whiskers2009: Gadaffi is een markant persoon
Verrassing: ik ben ook tegen juryrechtspraakquote:Op woensdag 16 februari 2011 23:54 schreef GSbrder het volgende:
Lekenrechtspraak in de states is sowieso apart natuurlijk, alle juryleden zijn tussen de 30 en 60, middenstanders en houden er bepaalde dogma's op na. Vooral zichtbaar bij pedofilie-zaken in de states.
Toen Ghadaffi boos was op de VS liet hij nucleair afval slingeren. Origineel.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ghadaffi is een dictator en een enge man.. Dat valt niet in mijn definitie van "markant"...
EG, wat HEB je vandaag??quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik maak mij zorgen over Geert Wilders. Wat hij zei over rechters vond ik wel schokkend. Ik vrees dat hij aan kokervisie leidt. Best ernstig.
http://www.economist.com/node/16636027quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:52 schreef Holograph het volgende:
Ik las net dat Amerika ook gekozen rechters kent. Is dat nou zo'n unrechtstaat?
Mja, ik vind de Nederlandse rechtspraak sowieso beter dan de Amerikaanse, maar weet niet of dat met de juryrechtspraak te maken heeft. Het romaanse model spreekt me meer aan dan het anglo-saksische.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Verrassing: ik ben ook tegen juryrechtspraak
Nee, het moet mogelijk blijven om van geval tot geval een eigen afweging te maken. Je merkt nu dat agenten er tegen aan lopen dat er voor zaken vaste boetes staan die in het ene geval prima in verhouding zijn maar soms ook totaal de plank misslaan. Moet je een omatje die per ongelijk door rood rijdt even zwaar straffen als iemand die even extra gas geeft bij een rood stoplicht?quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:56 schreef Holograph het volgende:
Kortom, het lijkt me beter dat we vanuit de wet minimumstraffen invoeren.
De laatste 6 jaar is hij een stuk gematigder.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ghadaffi is een dictator en een enge man.. Dat valt niet in mijn definitie van "markant"...
Er zitten inderdaad flinke nadelen aan.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:57 schreef JoaC het volgende:
[..]
http://www.economist.com/node/16636027
Onafhankelijk van wat zowel het volk vind als van wat de politiek vind. De betreffende zaak dient op zijn merites beoordeeld te worden, niet op sentimenten van deze of gene.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Onafhankelijk van wat? Het sentiment van het volk? Is het zo goed als rechtspraak enkel door een bepaalde bevolkingsgroep gesproken wordt en in hoeverre zijn zij volkomen onafhankelijk. Begrijp me goed, ik zie even geen alternatief, net zoals er geen alternatief is voor democratie of geld.
Op dit moment is het mogelijk om voor moord een taakstraf opgelegd te krijgen. Dit is ook een keer gebeurt.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee, het moet mogelijk blijven om van geval tot geval een eigen afweging te maken. Je merkt nu dat agenten er tegen aan lopen dat er voor zaken vaste boetes staan die in het ene geval prima in verhouding zijn maar soms ook totaal de plank misslaan. Moet je een omatje die per ongelijk door rood rijdt even zwaar straffen als iemand die even extra gas geeft bij een rood stoplicht?
Lijkt me onwenselijk.
lees dat artikel eensquote:Op woensdag 16 februari 2011 23:56 schreef Holograph het volgende:
In Amerika heb je haast een rechtendiploma nodig om uit de cel te blijvenquote:Op woensdag 16 februari 2011 23:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mja, ik vind de Nederlandse rechtspraak sowieso beter dan de Amerikaanse, maar weet niet of dat met de juryrechtspraak te maken heeft. Het romaanse model spreekt me meer aan dan het anglo-saksische.
Heeft geen enkele zin. Pakkans verhogen is het enige wat zoden aan de dijk zou kunnen zetten.. Helaas onhaalbaar op dit momentquote:Op woensdag 16 februari 2011 23:56 schreef Holograph het volgende:
Niksquote:
Niks hoor, een paar $ will do.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:01 schreef JoaC het volgende:
In Amerika heb je haast een rechtendiploma nodig om uit de cel te blijven
Tja dat lijkt me afhankelijk van de casus. Ik zou er niet voor willen pleiten om altijd een minimum aantal jaren cel uit te delen voor moord.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:00 schreef Holograph het volgende:
[..]
Op dit moment is het mogelijk om voor moord een taakstraf opgelegd te krijgen. Dit is ook een keer gebeurt.
Huh? Jij wilt toch juist rechters verplichten bepaalde uitspraken te doen? Die plicht is er nu niet volgens mij.quote:Rechters worden nu verplicht straffen uit te delen die totaal niet te verantwoorden zijn voor de slachtoffers.
Deels wel maar wraak lijkt me niet het juiste argument voor het bepalen van de straffen.quote:Een straf is niet alleen bedoeld om het slachtoffer een 'tik op zijn vingers te geven', maar ook als genoegdoening voor eventuele slachtoffers.
Natuurlijk zitten er nadelen aan. Echter zal dit probleem zich in Nederland niet zo snel voordoen, aangezien we in Nederland met leegstand in de gevangenissen te maken hebben.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:57 schreef JoaC het volgende:
[..]
http://www.economist.com/node/16636027
Je kent het betreffende dossier niet.. EN je bent geen jurist..quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:00 schreef Holograph het volgende:
[..]
Op dit moment is het mogelijk om voor moord een taakstraf opgelegd te krijgen. Dit is ook een keer gebeurt.
Rechters worden nu verplicht straffen uit te delen die totaal niet te verantwoorden zijn voor de slachtoffers. Een straf is niet alleen bedoeld om het slachtoffer een 'tik op zijn vingers te geven', maar ook als genoegdoening voor eventuele slachtoffers.
Laat criminaliteit nou een groot sociaal-economisch element hebben...quote:
Bij Zembla lieten ze merken dat de straf totaal niet te verantwoorden was, dus daar ga ik dan ook maar vanuit.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je kent het betreffende dossier niet.. EN je bent geen jurist..
Het is allemaal niet zo simpel als de kranten schrijven..
Dat ligt eraan. Als deze persoon de inbreker vervolgens 3 maanden in zijn kelder opsluit vin ik het nier raar als deze ook straf krijgt.quote:Behalve dat je het dan weer wél prettig zou vinden als een middenstander die zijn business "verdedigt"vrijgesproken zou worden als hij excessief geweld gebruikt wellicht..
We straffen in Nederland al jaren zwaarder.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:04 schreef Holograph het volgende:
[..]
Natuurlijk zitten er nadelen aan. Echter zal dit probleem zich in Nederland niet zo snel voordoen, aangezien we in Nederland met leegstand in de gevangenissen te maken hebben.
Voor lichte vergrijpen vind ik een taakstraf best goed hoor, maar wanneer het om zwaardere vergrijpen gaat vind ik het niet meer te verantwoorden tegenover de eventuele slachtoffers.
Ik post 'm nog maar een keer:quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:07 schreef JoaC het volgende:
[..]
We straffen in Nederland al jaren zwaarder.
Op zedenmisdrijven is wel terrein te winnen, maar preventie is lang niet volmaakt.
Meer agenten en meer (geld naar) rechters
Ik hou het er maar op dat je geen jurist bent, en de haken en ogen en subtiliteiten nooit zult kunnen snappen, omdat het nou eenmaal niet in 3 woorden op een forum uit te leggen is..quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:06 schreef Holograph het volgende:
[..]
Bij Zembla lieten ze merken dat de straf totaal niet te verantwoorden was, dus daar ga ik dan ook maar vanuit.
[..]
Dat ligt eraan. Als deze persoon de inbreker vervolgens 3 maanden in zijn kelder opsluit vin ik het nier raar als deze ook straf krijgt.
Toch mooi dat een discussie die begint met het veroordelen van Nijpels als boodschapper uitdraait op Zembla als bron.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:08 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik post 'm nog maar een keer:
http://zembla.vara.nl/Voo(...)845&cHash=5e8620b1c0
De Zembla-aflevering taakstraffen in: Moord, Doodslag; Taakstraf. Waarop ook wordt ingegaan op individuele gevallen. Kijk een keer en oordeel zelf.
Lieve jongen, die heb ik al eens gezien.. Met juristen die wél alle achtergronden kenden..quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:08 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik post 'm nog maar een keer:
http://zembla.vara.nl/Voo(...)845&cHash=5e8620b1c0
De Zembla-aflevering taakstraffen in: Moord, Doodslag; Taakstraf. Waarop ook wordt ingegaan op individuele gevallen. Kijk een eens keer en oordeel zelf.
Is dat CM in je UI???quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:11 schreef JoaC het volgende:
Holo, lees mijn laatste zin eens, dat pakt problemen pas echt aan.
quote:
Het ging over dat rechters strenger moeten gaan straffen, dan is een aflevering van Zembla toch zeker wel een goede bron.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch mooi dat een discussie die begint met het veroordelen van Nijpels als boodschapper uitdraait op Zembla als bron.
Nee, dat is het NIETquote:Op donderdag 17 februari 2011 00:12 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het ging over dat rechters strenger moeten gaan straffe, dan is een aflevering van Zembla toch zeker wel een goede bron.
Allicht maar ik vond het wel opmerkelijk.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:12 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het ging over dat rechters strenger moeten gaan straffe, dan is een aflevering van Zembla toch zeker wel een goede bron.
Waarom moet er meer geld naar rechters? Daar zie ik het nut niet echt van in..quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:11 schreef JoaC het volgende:
Holo, lees mijn laatste zin eens, dat pakt problemen pas echt aan.
Ik hoor van verschillende rechters dat ze handen tekort komen, of ze nou VVD of PvdA stemmen. Ze zeggen dat de rechtspraak hier onder lijdt.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:13 schreef Holograph het volgende:
[..]
Waarom moet er meer geld naar rechters? Daar zie ik het nut niet echt van in..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |