.quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:18 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Met schijn en bedrog valt prima te leven, mits je het maar gelooft
[..]
Eerlijkheid is altijd relatief ten opzichte van de ander. Zonder een perceptie van een ander, verliest eerlijkheid haar betekenis. Je zou dus kunnen stellen dat deze man eerlijk is, zolang hij het zijn vrouw niet vertelt. Zolang zij de waarheid niet kent, blijft ze hem eerlijk vinden en blijft het vertrouwen aanwezig.
Dus elke man heeft een excuus zijn leuter in een andere vrouw te stoppen, want de perceptie van eerlijkheid is relatief? De man vind dat hij wel eerlijk is omdat hij zijn mond houdt, terwijl als de vrouw erachter komt zij dit niet eerlijk vind?quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:18 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Met schijn en bedrog valt prima te leven, mits je het maar gelooft
[..]
Eerlijkheid is altijd relatief ten opzichte van de ander. Zonder een perceptie van een ander, verliest eerlijkheid haar betekenis. Je zou dus kunnen stellen dat deze man eerlijk is, zolang hij het zijn vrouw niet vertelt. Zolang zij de waarheid niet kent, blijft ze hem eerlijk vinden en blijft het vertrouwen aanwezig.
Omdat je een relatie niet met jezelf hebt, maar samen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 09:07 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Waarom is het verwerpelijk om het voor de ander te bepalen?
Ah, waarom doe je dat nou? Ik dacht dat we een discussie hadden. Nu ga me persoonlijk proberen aan te vallen, terwijl je die energie iets beter in je argumenten had kunnen stoppen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:35 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Dus elke man heeft een excuus zijn leuter in een andere vrouw te stoppen, want de perceptie van eerlijkheid is relatief? De man vind dat hij wel eerlijk is omdat hij zijn mond houdt, terwijl als de vrouw erachter komt zij dit niet eerlijk vind?
Het IS niet eerlijk, want dat was niet de DEAL. Man zou niet mogen verzwijgen dat hij met een ander gaat. Punt. Of hij wel of niet vertelt dat hij dat wel heeft gedaan doet niks af aan het feit dat hij de afspraak niet nakomt, en dus vreemdgaat.
Maar goed, relativiteit is voor jou de basis van een relatie?? *sick*
Hoe kan het eerljik zijn dat de man zijn rechten neemt, en rondneukt, en de vrouw dit recht ontneemt door 'eerlijk te zijn' naar jouw worden, en dus stil te houden?
Toevallig manager van beroep?
En daarom ... ?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:01 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Omdat je een relatie niet met jezelf hebt, maar samen.
Je hebt gelijk, sorry, mijn excuses.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:01 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Ah, waarom doe je dat nou? Ik dacht dat we een discussie hadden. Nu ga me persoonlijk proberen aan te vallen, terwijl je die energie iets beter in je argumenten had kunnen stoppen.
Die man wordt hier 1000x met dezelfde argumenten uitgejouwd, dus ik geef een alternatieve kijk. Jammer, als mensen het onderwerp van discussie en de persoon niet gescheiden kunnen houden.
.. is het een drogreden om te stellen dat jij bepaalt wat goed voor een ander is. En daarnaast ook nog een smoes om je eigen gedrag goed te praten.quote:
Aanvaard! Hier raak je wel het punt denk ik. Als je alles maar door redeneert kun je geen "ware" regels voor rechtvaardigheid opstellen. Het collectieve samenzijn, tja dat is een lastige. Je leeft toch met z'n allen. Gedeelde waarden en normen zijn dan haast wel nodig. Ga ik nog even over nadenken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:14 schreef Swiffer het volgende:
Ik
[..]
Je hebt gelijk, sorry, mijn excuses.
Maar dan nog vind ik jouw redenatie gewoon niet logisch. Want zo kun je alles in relativiteit gaan benoemen, en tot de conclusie komen dat mensen elkaar altijd voor de gek kunnen houden. Dan kun je meteen de hele basis van bestaan zoals wij het kennen onderuit gaan schoffelen, want we kunnen er dan niet vanuit gaan dat de een dezelfde denkwijze heeft op gebied van rechtvaardigheid, of op welk gebied dan ook. Met meteen de vraag wat dan het collectieve samenzijn betekent? Of denk ik nou even een halte te ver?
Het volgen van je verlangen is niet bepaald een goede reden om maar iets te doen. Op het moment dat ik het verlangen heb om iemand te vermoorden, hoef ik dat ook niet te doen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:52 schreef Moro het volgende:
TS een beetje een schuldgevoel aanpraten omdat hij zijn verlangens volgt, hij had sowieso zijn partner of minnares teleur moeten stellen dus wat dat betreft had hij toch geen keus.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
das hetzelfde als 'ik vermoord iemand, maar ik betaal wel belasting dus dat heft elkaar op'.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:52 schreef Moro het volgende:
TS een beetje een schuldgevoel aanpraten omdat hij zijn verlangens volgt, hij had sowieso zijn partner of minnares teleur moeten stellen dus wat dat betreft had hij toch geen keus.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Strategische zetquote:Op donderdag 17 februari 2011 10:28 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
Hm denk toch dat ze dat wel intuitief aanvoelt. Snap nou waarom die kennis van mij tandartsassistente is geworden van haar eigen man.
Misschien heb ik het mis maar volgens mij maakt het de wetdienaars niet zo veel uit of je nu wederzijdse vrijwillige seks hebt met 1 persoon of met 2. In tegenstelling tot het dan wel of niet opzettelijk vermoorden van een persoon.quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:01 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het volgen van je verlangen is niet bepaald een goede reden om maar iets te doen. Op het moment dat ik het verlangen heb om iemand te vermoorden, hoef ik dat ook niet te doen.
Daarnaast heb je een boel ook zelf in de hand. Een persoon die dronken iemand doodrijd kan ook zeggen dat hij niet de controle had over zichzelf. Echter is het de verantwoording van de persoon dat hij zich in een situatie brengt waar hij de controle verliest.
Schuldgevoel hoef ik niet aan te praten, dat heeft hij vanzichzelf al.
Veel rond relaties heeft te maken met illusies. In volledige objectiviteit is er geen ruimte voor passie. Zeker niet als je die objectieviteit wilt terug voeren op de dingen, zoals ze 'an sich' bestaan.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:21 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
.. is het een drogreden om te stellen dat jij bepaalt wat goed voor een ander is. En daarnaast ook nog een smoes om je eigen gedrag goed te praten.
Een relatie ga je aan met bepaalde verwachtingen van elkaar, en lijkt daarbij sterk op een overeenkomst. Als één van beide partijen zich niet aan die overeenkomst houdt komt daarbij dus de overeenkomst op losse schroeven te staan.
Het punt is dan ook niet dat iemand iets niet weet, maar dat iemand zich niet aan de overeenkomst houdt.
Zoals ik al zij kan vertrouwen en eerlijkheid an sich niet bestaan zonder medewerking van beide partijen. Zodra daar geen sprake meer van is, is het een illusie.
Ja maar....... waarom is de illusie dan slecht? Omdat het dus niet gaat om datgene wat men weet, maar omdatgene wat is afgesproken.
Daar doelde ik niet op met mijn vergelijking. Het gaat mij er om dat TS zelf de verantwoording heeft over zijn keuze.quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:27 schreef Moro het volgende:
[..]
Misschien heb ik het mis maar volgens mij maakt het de wetdienaars niet zo veel uit of je nu wederzijdse vrijwillige seks hebt met 1 persoon of met 2. In tegenstelling tot het dan wel of niet opzettelijk vermoorden van een persoon.
Maar zijn partner is toch ook schuldig van de situatie waar zij zichzelf in geplaatst heeft?
Jij wilt zeggen dat je in een relatie dus bewust je ogen sluit voor de negatieve kanten van je relatie? Ik kan mij ook voorstellen dat je die negatieve kanten (onveranderbare) vanuit liefde juist accepteert, dat lijkt mij juist de gewenste vorm.quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Veel rond relaties heeft te maken met illusies. In volledige objectiviteit is er geen ruimte voor passie. Zeker niet als je die objectieviteit wilt terug voeren op de dingen, zoals ze 'an sich' bestaan.
Ik ben wel voor huwelijkstrouw overigens.
Het leven is nu eenmaal niet in juridische termen te begrijpen. Stel dat je iemand een anders tegen komt die je wereld op z'n kop zet. Maar je weet niet wat het betekent en je wilt niet impulsief dwaze dingen doen. Door er onmiddelijk met je partner over te gaan praten, belast je de relatie misschien onnodig.quote:Op donderdag 17 februari 2011 13:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jij wilt zeggen dat je in een relatie dus bewust je ogen sluit voor de negatieve kanten van je relatie? Ik kan mij ook voorstellen dat je die negatieve kanten (onveranderbare) vanuit liefde juist accepteert, dat lijkt mij juist de gewenste vorm.
Ik zie niet in wat dat wilt zeggen over de verantwoording die je hebt als je een relatie aangaat.
Ik begrijp dat het leven niet in juridische termen te begrijpen is, maar ik heb dat op die manier uitgelegt zodat mijn punt hopelijk bij peeperklip aankwam.quote:Op donderdag 17 februari 2011 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het leven is nu eenmaal niet in juridische termen te begrijpen. Stel dat je iemand een anders tegen komt die je wereld op z'n kop zet. Maar je weet niet wat het betekent en je wilt niet impulsief dwaze dingen doen. Door er onmiddelijk met je partner over te gaan praten, belast je de relatie misschien onnodig.
Als je niet een lichte vorm van moraal in dit leven er bij haalt is het onmogelijk om onze samenleving in stand te houden. Ik denk dat bij een relatie bijna iedereen het er mee eens is dat dit gebaseerd is op o.a. vertrouwen, eerlijkheid e.d.quote:Loopt het uit de hand dan is dat misschien een teken dat het in je relatie niet goed zit. Maar de reden hoeft niet oplosbaar te zijn. Alles hangt af van je gevoel voor je partner. Als dat veranderd of verdwijnt, is dat niet altijd te repareren. Er zijn heel veel mensen die ooit de overstap maken naar een ander. Het betekent in de kern dat het leven niet zeker is. Ik heb het gevoel dat jij met moraal wilt uitsluiten, wat je niet kunt uitsluiten. Als je gevoelens voor een ander altijd aan de kant te schuiven zijn, is iedere relatie ongefundeerd (niet meer dan een rationeel besluit).
Ben blij dat je het daar mee eens bent.quote:Daarmee bedoel ik niet dat je maar aan moet kloten. Natuurlijk heb je een verantwoordelijkheid naar je partner.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |