quote:http://www.telegraaf.nl/b(...)stoort_TomTom__.html
Zonnevlam verstoort TomTom
AMSTERDAM - Een extreem grote "zonnevlam" verstoort vanaf morgen GPS-signaal, gsm en vliegverkeer.
Die waarschuwing geeft de Belgische Sterrenwacht. Afgelopen maandagnacht gaf de zon een grote wolk van elektrisch geladen deeltjes af die een nieuwe 11-jarige zonnecyclus inluidt. "Mogelijk krijgen we vanaf morgen te maken met een geo-magnetische storm", zegt een woordvoerder tegen Het Laatste Nieuws.
Zo'n uitbarsting, een flare, verstoort satellieten en mogelijk radio-communicatie. De TomTom zal ook foute aanwijzingen geven, al zal dat volgens de Belgen beperkt blijven tot een miswijzing van zo'n 10 meter.
In 1989 zaten na een dergelijke uitbarsting 9 miljoen Canadezen 11 uur zonder stroom.
Ja, want 10 meter is echt een enorm verschil...quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:01 schreef Gia het volgende:
Dat wordt lachen dan! Al die mensen die niet zonder hun tomtom kunnen, raken de weg kwijt.
verzekering.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:21 schreef SemperSenseo het volgende:
Hm, maar even backup maken op DVD's, morgen is misschien mijn harddisk naar de gort
En een grote kans op zichtbaar noorderlicht.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:24 schreef Frutsel het volgende:
Het is de zwaarste sinds jaren inderdaad.. maar geloof niet dat het voor heel veel overlast gaat zorgen, maar zeg nooit nooit![]()
Er is zelfs een waarschuwing voor "extreem ruimteweer" afgegeven
Zie ook
Zonnevlammen #2: Recht op aarde af
Ook hier in Nederland?quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:30 schreef Infection het volgende:
[..]
En een grote kans op zichtbaar noorderlicht.
Je reactie past precies bij je UI.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:31 schreef Voorschrift het volgende:
Weet je hoeveel geld ons dit kost!
Klote zon.
Oh laat maar dan, niks aan de hand, gelukkig maar.quote:Die waarschuwing geeft de Belgische Sterrenwacht.
Die rijden nu alleen het fietspad op...quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, want 10 meter is echt een enorm verschil...
Vooruit dan..quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:30 schreef Infection het volgende:
[..]
En een grote kans op zichtbaar noorderlicht.
Dat scheelt weer files!quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:41 schreef Aether het volgende:
Die rijden nu alleen het fietspad op...
Bron: telegraaf.nlquote:Zonnevlam verstoort TomTom
wo 16 feb 2011, 09:57
AMSTERDAM - Een extreem grote "zonnevlam" verstoort vanaf morgen GPS-signaal, gsm en vliegverkeer.
Die waarschuwing geeft de Belgische Sterrenwacht. Afgelopen maandagnacht gaf de zon een grote wolk van elektrisch geladen deeltjes af die een nieuwe 11-jarige zonnecyclus inluidt. "Mogelijk krijgen we vanaf morgen te maken met een geo-magnetische storm", zegt een woordvoerder tegen Het Laatste Nieuws.
Zo'n uitbarsting, een flare, verstoort satellieten en mogelijk radio-communicatie. De TomTom zal ook foute aanwijzingen geven, al zal dat volgens de Belgen beperkt blijven tot een miswijzing van zo'n 10 meter.
In 1989 zaten na een dergelijke uitbarsting 9 miljoen Canadezen 11 uur zonder stroom.
Relaxed, dit is slechts een voorbodequote:Op woensdag 16 februari 2011 16:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ohh, noes en het is nog niet dec 2012
quote:UTRECHT - De aarde krijgt donderdag te maken met de effecten van de zwaarste zonnestorm in jaren. De kans is groot dat gps-systemen in bijvoorbeeld auto's en op mobiele apparatuur met storingen te maken krijgen.
© NASA
Ook dreigen problemen met het radioverkeer in de luchtvaart. Dat liet een woordvoerster van de Nederlandse Onderzoekschool Voor Astronomie (NOVA) woensdag weten.
De afgelopen jaren is de zon niet erg actief geweest. De laatste keer dat de zon een wolk geladen deeltjes richting aarde schoot was in 2003. Toen viel in Zweden de elektriciteit uit en hielden navigatiesystemen van vliegtuigen ermee op.
Een zonnestorm bestaat uit protonen en elektronen die loskomen van de zon en met enorme snelheid de kosmos worden ingeslingerd.
De deeltjes kunnen in de buurt van de polen de aarde bereiken en krijgen daar een elektrische lading.
Dus als morgen Fok! forum plat ligt, weten we dat het foute boel wasquote:
Tot medio jaren '90 heeft de mens duizenden jaren lang kunnen bevallen zonder mobiele telefoon.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:08 schreef StateOfMind het volgende:
In hoeverre zal het gsm netwerk eronder te lijden hebben?
Mijn zus is namelijk hoogzwanger en uitgeteld rond de 21e februari, maar in principe kan het elk moment zover zijn.
Dan komt een uitgevallen gsm netwerk natuurlijk erg slecht uit
Tegenwoordig hebben veel mensen geen vaste telefoon meer. Zijn er ook geen telefooncellen zijn ook aan het verdwijnen.. Op zich vind ik dan de vraag wel redelijk logisch.Het is nog geen 24/7 economie dus de meeste winkels zijn nachts ook dicht.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tot medio jaren '90 heeft de mens duizenden jaren lang kunnen bevallen zonder mobiele telefoon.
Ik denk dat het nu ook wel lukt.
Bij een flinke (ver) storing zou ook het vaste netwerk eruit kunnen komen te liggen wat heb je dan nog aan een telefooncel of vaste lijn.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:16 schreef paddy het volgende:
[..]
Tegenwoordig hebben veel mensen geen vaste telefoon meer. Zijn er ook geen telefooncellen zijn ook aan het verdwijnen.. Op zich vind ik dan de vraag wel redelijk logisch.Het is nog geen 24/7 economie dus de meeste winkels zijn nachts ook dicht.
Tuurlijk vervelend maar voor 1876 kon iedereen ook zonder vaste telefoon kinderen op de wereld zettenquote:Op woensdag 16 februari 2011 20:16 schreef paddy het volgende:
[..]
Tegenwoordig hebben veel mensen geen vaste telefoon meer. Zijn er ook geen telefooncellen zijn ook aan het verdwijnen.. Op zich vind ik dan de vraag wel redelijk logisch.Het is nog geen 24/7 economie dus de meeste winkels zijn nachts ook dicht.
Maar het beviel niet zo..quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tot medio jaren '90 heeft de mens duizenden jaren lang kunnen bevallen zonder mobiele telefoon.
Ik denk dat het nu ook wel lukt.
Ach ja, de tijden zijn veranderd...quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar het beviel niet zo..
Om haar kind op de wereld te zetten zal mijn zus idd geen telefoon nodig hebbenquote:Op woensdag 16 februari 2011 20:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tuurlijk vervelend maar voor 1876 kon iedereen ook zonder vaste telefoon kinderen op de wereld zetten
We zijn communicatieverslaafd, zeer zeker. Er schijnen heel wat mensen te zijn die dwangmatig hun mail checken via de mobiel en dat soort dingen..quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ach ja, de tijden zijn veranderd...
Vroegah ging je 3 weken op vakantie en zag men wel weer wanneer je terug was...
Als je nu niet minimaal iedere week een sms stuurt word je gelijk als vermist opgegeven...
Vroegah belde je 2x per maand naar elkaar en praatte je weer even bij...
Nu krijg je een boze sms als je niet binnen 15 minuten terug hebt ge-sms't...
"We???" Nou ik niet hoor. Als ik op vakantie ben, ben ik op vakantie. Geen mail, geen Fok! Geen wat dan ook. Voor noodgevallen hebben onze kinderen de nummers van onze mobiele telefoons en verder vind ik het wel prima! SMS-en doe ik in de vakantie ook amper, soms wil ik gewoon even rustquote:Op woensdag 16 februari 2011 21:04 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
We zijn communicatieverslaafd, zeer zeker. Er schijnen heel wat mensen te zijn die dwangmatig hun mail checken via de mobiel en dat soort dingen..
Tja, vroeger.. Toen kocht ik voor 750 gulden een Commodore 64.. Met 38k vrij geheugen en een cassetreecorder als opslagmedium.
En we dachten dat het modern was.Dat waren nog eens tijden.
quote:PEKING - De zwaarste zonnestorm in vier jaar tijd heeft in het zuiden van China geleid tot verstoring van de radiocommunicatie. Dat hebben staatsmedia donderdag gemeld. Chinese experts denken dat de problemen nog wel drie dagen kunnen duren.
Een NASA-foto laat de enorme stormen op delen van de zon zien. Foto: AFP
Een zonnestorm bestaat uit protonen en elektronen die loskomen van de zon en met enorme snelheid de kosmos in worden geslingerd. De deeltjes kunnen in de buurt van de polen de aarde bereiken en krijgen daar een elektrische lading.
De afgelopen jaren is de zon niet erg actief geweest. De laatste keer dat de zon een grote wolk geladen deeltjes richting aarde schoot was in 2003. Toen viel in Zweden de elektriciteit uit en hielden navigatiesystemen van vliegtuigen ermee op.
De aarde krijgt donderdag te maken met de effecten van de zonnestorm. De kans is groot dat gps-systemen in bijvoorbeeld auto's en op mobiele apparatuur met storingen te maken krijgen. Ook dreigen problemen met het radioverkeer in de luchtvaart.
Uiteraard! 's winters zijn de rails glad, in de herfst ligt er weleens een blaadje op.. met kerst was er plotseling een kerstrooster en nu heeft de zon een extra vlammetje.. De spoorwegen hebben het echt niet makkelijk!quote:Op donderdag 17 februari 2011 08:32 schreef seasushi het volgende:
trein winterswijk arnhem niet meer. Zal het er wat mee te makenhebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |