abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 februari 2011 @ 01:35:49 #1
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_92852781
Ik merk dat ik de laatste tijd niet meer met recepten kook.
Pak een paar ingredienten en je maakt er wat smaakvols van. Dat gaat steeds beter en krijg complimenten.

Wel tof. Vind het best wel rot dat ik gewoon geen koksopleiding heb gedaan.
Het voelt toch altijd minder en alsof je maar wat aan rotzooit. Maar ja, intussen heb ik geen recepten meer nodig. Leuke overgang in het hobby koken.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  Forum Admin woensdag 16 februari 2011 @ 01:39:36 #2
35723 crew  GGMM
pi_92852847
Ik heb wel eens een ei gebakken, gewoon freestyle.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_92852872
Ik kook al jarenlang zonder recepten en ja, het smaakt ook nog. :') Soms moet je dingen wel eens nakijken zoals b.v. bij een appeltaart bakken maar de dagelijkse kost is allemaal zonder recept.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  woensdag 16 februari 2011 @ 02:22:55 #4
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_92853290
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 01:41 schreef trovey het volgende:
Ik kook al jarenlang zonder recepten en ja, het smaakt ook nog. :') Soms moet je dingen wel eens nakijken zoals b.v. bij een appeltaart bakken maar de dagelijkse kost is allemaal zonder recept.
Appeltaart gaat ook lukken. Maar niet andermans appeltaart.

Wat ik bedoel is dat het koken anders is geworden. Ik was nogal van de recepten namelijk. Maar merk steeds meer dat ik ze niet meer nodig heb. Het begon met variatie maar kan het inmiddels zelf verzinnen en je krijgt er gevoel voor. Best een leuke overgang. Tof zelfs.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_92853316
Kan wel wat maken zonder recept. Zoals heerlijke lasagne of homemade pastasauzen en kipsate + marinade en zelfgemaakte satésaus :9
Meestal 1 of 2x met recept en daarna zonder.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  woensdag 16 februari 2011 @ 03:00:25 #6
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_92853563
Ik kook nooit zonder recept, anders krijg ik klappen van de chef :P
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
pi_92853602
Ik bereid bijna alles zonder recept. Ook altijd gedaan. Alles zijn eigen creaties, met de basis'regels' moet dat wel goed komen.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_92853622
quote:
6s.gif Op woensdag 16 februari 2011 02:22 schreef Staal het volgende:

[..]

Appeltaart gaat ook lukken. Maar niet andermans appeltaart.

Wat ik bedoel is dat het koken anders is geworden. Ik was nogal van de recepten namelijk. Maar merk steeds meer dat ik ze niet meer nodig heb. Het begon met variatie maar kan het inmiddels zelf verzinnen en je krijgt er gevoel voor. Best een leuke overgang. Tof zelfs.
Aldoende leert men. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_92853678
Het ging op gegeven moment vanzelf, je krijgt gewoon gevoel voor dingen die je bij elkaar kunt doen en bij bereidingstijden, maar soms gaat ook nog wel iets mis en smaakt het gewoon niet zo lekker als je dacht of is iets te ver doorgekookt of juist nog te rauw.
De deur van de koelkast/ diepvries opentrekken en dan verzinnen wat je eet komt bij mij wel dagelijks voor.
Er zijn ook gerechten waar ik nog steeds het recept nodig heb of waar ik alles precies afmeet (pizzadeeg of pannenkoeken). Soms bekijk ik op Internet recepten voor inspiratie, vaak heb je dan al een voorstelling of en hoe iets smaakt, maar bij voorkeur wil ik er graag een receptbeeld bij. Ik heb ook een hekel aan kookboeken zonder foto's.
Ik denk trouwens dat de meeste mensen een wokgerecht of pastasaus op gevoel kunnen koken, maar als ik voor meer mensen uitgebreider moet koken dan word ik snel onzeker, vooral wat bereidingstijden en hoeveelheden betreft. Ik zou niet zo snel professioneel kunnen koken, ik mis vooral ook de raffinesse en schiet te kort bij de presentatie van gerechten. Uit pakjes kook ik soms wel nog uit gemaakssucht, maar ik probeer het te vermijden.
  woensdag 16 februari 2011 @ 10:54:27 #10
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_92858427
Ik durf nog steeds niet zonder recepten te koken :@
With the stars as her umbrella
pi_92858928
toen ik op mezelf ging wonen :P

wissel af met koken op recept (al houd ik me dan nog steeds nooit aan 't recept, meer een soort leidraad) en met 'bij mekaar gooien waar ik zin in heb en wat er in huis is' :)
Ja doei.
pi_92861968
Als ik niet precies weet hoe je iets maakt, zoek ik vaak op internet naar recepten, daar bekijk ik er een boel van, heb ik een beetje een idee hoe het in elkaar zit. Vervolgens maak ik dan mn eigen versie zonder recept. Soms gebruik ik nog wel recepten hoor, vooral ook als ik voor andere mensen kook en met kerst enzo, maar meestal verzin ik het zelf tegenwoordig.
  woensdag 16 februari 2011 @ 13:05:40 #13
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92863111
Ik vind het nogal ovrrated, dat zogenaamde koken zonder recept.
pi_92863733
Ik heb denk ik tussen de 10 en de 15 keer met recept gekookt, iets bijzonders of aparts wat ik online tegenkwam of van een vriendin kreeg. En bakken natuurlijk, koekjes en cake en dergelijke. Dat zou ik niet zonder kunnen, heb me nooit genoeg verdiept in het hoe en wat van het rijzen enz. om dat zonder recept aan te durven. Maar de gewone maaltijden, of 't nu hollandse pot of een Oosterse roerbakschotel is, maak ik gewoon zonder, of heeeeeel losjes gebaseerd op een recept wat ik ergens gelezen heb. Combineren, kooktijden, kruiden, als 't gewoon op 't gas gaat en niet in de oven, doe ik dat zo uit m'n hoofd.
  woensdag 16 februari 2011 @ 13:36:38 #15
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_92864200
Recepten zijn voor mij ook gewoon handig omdat ik anders ongetwijfeld iets vergeet...
pi_92864470
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:05 schreef RobinOok het volgende:
Ik vind het nogal ovrrated, dat zogenaamde koken zonder recept.
Ik heb dat ook wel een beetje. Natuurlijk, iedereen die zich een poosje in koken en eten heeft verdiept, ontwikkelt vanzelf voldoende smaakgevoel om ongeveer te weten wat lekker bij elkaar smaakt. En ja, dan kun je vrij eenvoudig, door gewoon een hoop lekkere ingrediënten bij elkaar te gooien, zorgen voor een tamelijk smakelijke maaltijd.

Indrukwekkend vind ik dat niet. Hoogstens handig. Ik haal zelf toch echt wel heel veel voldoening uit het zo goed mogelijk uitvoeren van een complex en beproefd recept, waarvan je na het eten denkt: ja, dat was iets bijzonders, en wat ben ik dankbaar dat dit recept is voortgekomen uit heel veel kennis, ervaring, durf en creativiteit, of een jarenlange eetcultuur.

Het is maar héél weinig mensen gegeven om nieuwe gerechten te laten ontstaan die waanzinnig lekker én nieuw en origineel zijn. Waarbij elk ingrediënt onmisbaar is, precies in de juiste verhouding, voor iets dat verrukkelijk is en meer is dan de som der delen.
Want dat is écht iets anders dan simpelweg een goed eetbare curry, soep, pasta of ovenschotel in elkaar knallen van een paar lekkere ingrediënten die elkaar niet in de weg zitten. Dat kan iedereen, mits een beetje kookbenul en intacte smaakpapillen.

Dus, mijns inziens, niets om over op te scheppen. ;)

Het in de eerste post genoemde 'hobbykoken' bestaat voor mij dan ook vooral uit proberen boven jezelf uit te stijgen met complexe of anderzijds interessante recepten die je nooit eerder hebt gemaakt, om te zien of je een beetje kunt begrijpen waarom een specifiek recept werkt en om bepaalde technieken onder de knie te krijgen.

Gewoon wat lekkers door elkaar gooien en complimentjes krijgen is voor mij geen 'hobbykoken', dat is voor mij een onfortuinlijke dag waarop ik maar een kwartier de tijd heb om iets op tafel te zetten. :P

Ik hou juist van recepten! O+

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 17-02-2011 09:01:00 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_92864750
och, ik claim dan ook niet vernieuwend te zijn, maar ik denk dat TS meer doelt op het kijken van vrij standaard dingen zonder dat je elke keer het recept er bij moet pakken; dat je op een gegeven moment gewoon weet hoe lang je gerecht in de oven moet, hoeveel er van wat bij moet, etc. :) en in die trend heb ik dan ook antwoord op de vraag gegeven :P
Ja doei.
pi_92864879
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:53 schreef motorbloempje het volgende:
och, ik claim dan ook niet vernieuwend te zijn, maar ik denk dat TS meer doelt op het kijken van vrij standaard dingen zonder dat je elke keer het recept er bij moet pakken; dat je op een gegeven moment gewoon weet hoe lang je gerecht in de oven moet, hoeveel er van wat bij moet, etc. :) en in die trend heb ik dan ook antwoord op de vraag gegeven :P
Snap ik ook wel. :)

Het ging me er meer om dat de hele insteek van TS lijkt te zijn (zie ook topictitel): "Wanneer ben je opgehouden met een kneusje zijn dat recepten nodig heeft, om uit te groeien tot een stoere bink die ze niet nodig heeft?"

Dat hoor ik vaak, en het sluit niet aan bij hoe ik over het gebruik van recepten denk. :+
pi_92864948
ja, da's wel weer waar.. :P zo kun je 't ook lezen..
Ja doei.
  woensdag 16 februari 2011 @ 14:05:02 #20
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_92865117
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:57 schreef minilot het volgende:

[..]

Het ging me er meer om dat de hele insteek van TS lijkt te zijn (zie ook topictitel): "Wanneer ben je opgehouden met een kneusje zijn dat recepten nodig heeft, om uit te groeien tot een stoere bink die ze niet nodig heeft?"

Nou, dat vind ik nogal ver gaan...ik mag toch hopen dat TS de receptkokers geen kneusjes vindt.

quote:
6s.gif Op woensdag 16 februari 2011 02:22 schreef Staal het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat het koken anders is geworden. Ik was nogal van de recepten namelijk. Maar merk steeds meer dat ik ze niet meer nodig heb. Het begon met variatie maar kan het inmiddels zelf verzinnen en je krijgt er gevoel voor.
Maar ja, het is idd maar net hoe je het opvat...
pi_92865220
Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik er voor mezelf ook wel een beetje kritisch in ben hoor...

Ik eet bij andere mensen vaak genoeg van die bij pleur-maar-bij-elkaar-gerechten waar ze zelf trots op zijn en waar ze van hun ouders/vriendin/huisgenoten talloze complimenten over hebben gekregen, en dat is dan toch wel vaak iets dat ik mezelf en m'n lief nóóit voor zou durven zetten.

Ik eet alles altijd met een brede grijns op, want ik vind het altijd hartstikke lief als iemand voor me kookt, en als ik honger heb vreet ik eigenlijk alles wel met smaak op, maar daar houdt het dan ook wel op. Bij de meeste mensen komt het zonder recept koken nu eenmaal gewoon neer op studentenvoer. Niks mis mee, maar zeker ook niet iets waar ik zelf ooit tegen iemand over zou durven opscheppen. ;)
pi_92865244
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:08 schreef minilot het volgende:
Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik er voor mezelf ook wel een beetje kritisch in ben hoor...

Ik eet bij andere mensen vaak genoeg van die bij pleur-maar-bij-elkaar-gerechten waar ze zelf trots op zijn en waar ze van hun ouders/vriendin/huisgenoten talloze complimenten over hebben gekregen, en dat is dan toch wel vaak iets dat ik mezelf en m'n lief nooit voor zou zetten. :)

Ik eet alles altijd met een brede grijns op, want ik vind het altijd hartstikke lief als iemand voor me kookt, en als ik honger heb vreet ik eigenlijk alles wel met smaak op, maar daar houdt het dan ook wel op. Bij de meeste mensen komt het zonder recept koken nu eenmaal gewoon neer op studentenvoer. Niks mis mee, maar zeker ook niet iets waar ik zelf ooit tegen iemand over zou durven opscheppen. ;)
herkenbaar :') :@

nu maak ik zelf ook nog wel eens wat 'studentenvoer' (ben nog student, dat mag :P ) maar heb vervolgens niet de neiging om daar enorm over op te gaan scheppen ofzo, want 't is en blijft bij mekaar pleur voer :P smakelijk, maar zeker niet wereldverbeterend :')
Ja doei.
pi_92865283
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:08 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

herkenbaar :') :@
Hehe. Het is dat ik aan tafel een extreem sociale blije doos ben, anders zou niemand me ooit nog durven uitnodigen. ;)
Maar nogmaals: indien erge honger, dan ben ik echt een vuilnisbak. Dan lust ik alles, en eet ik desnoods gewoon andermans macaroni met een saus uit een Honig-pakje op. Al vind ik er dan stiekem wel heel erg het mijne van. En ga ik er achteraf heel onaangenaam tegen mijn lief over zitten klagen. :') :@
pi_92865343
:@ ik nodig meestal mensen hier uit, en dan sloof ik me uit :') :@ ik houd van uitsloven, niet voor de complimentjes maar omdat ik dan een nòg beter excuus heb om meer dan 'standaard' te koken en uren in de keuken te staan.. :X
Ja doei.
pi_92866093
Ik houd ook heel erg van recepten, ik maak gerust ook wel dingen zonder recept maar het liefst maak ik iets nieuws wat ik ergens gelezen heb en waar me dan al het water van in de mond loopt.

En omdat ik ondertussen al weer heel wat jaartjes fanatiek kook heb ik ook behoorlijk goed geleerd in te schatten wat ik wel en wat ik niet iets vind. Steeds nieuwe technieken en ingrediënten proberen, dat vind ik de uitdaging! :D
pi_92866242
Als ik de tijd heb dan altijd wel een recept, genoeg dingen die ik nog nooit heb geprobeerd.
  † In Memoriam † woensdag 16 februari 2011 @ 14:55:38 #27
91830 MaximusTG
pi_92867157
Sluit me volledig aan bij minilot. Niets tegen de TS, ongetwijfeld zal die best lekkere gerechten neerzetten, zonder recept. Maar het merendeel van de mensen die 'iets lekkers maken', flikkeren gewoon een boel dingen bij elkaar die ze lekker vinden, en gaan er dan vanuit dat het resultaat ook lekker is.
Leuke anekdote die hier wel van toepassing is: Paar jaar terug was ik met mn vriendin uitgenodigd door een oudbestuurslid van het bestuur waar we met zn allen in hadden gezeten. Echt lekker klikte het niet, maar hij was het type sociaalgestoorde weirdo die onze subtiele hints niet oppikte. Wij zouden dus komen eten. Aangekomen verteld ie dat ie niet soms ineens zin had om creatief te doen in de keuken, en dat er dan eigenlijk altijd wel wat lekkers uitkwam. Toen het eten uit de combimagnetron kwam (die op de combistand stond, voor mij al een teken dat het niet veel goeds kan zijn) leek het op een soort ovenschotel, met kaas bovenop. Het geheel leek een stevige consistentie te hebben. Niets was minder waar. De opscheplepel verdween met een flinke *gloep* in de smurrie. Het bleek een combinatie te zijn van een soort champignonroomsauspoeder uit een zakje, met brokken aardappel, stukken worst, pasta, spinazie, prei en nog meer ondefinieerbare ingredienten. Bah
pi_92867332
getver ;(
Ja doei.
pi_92867496
Iewh!!
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:10:20 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92867807
Ik kook vaak zonder recept, maar dat is omdat ik het in mijn hoofd heb zitten en het niet zoveel uitmaakt bij gewoon warm eten, voor Patisserie is het wat anders, daar moet je precies werken en controleer ik altijd even de recepten, eigen of uit kookboeken.
Als ik een klassieker wil maken, dan sla ik het even na bij Artusi, Child of Pauli
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92868108
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:55 schreef MaximusTG het volgende:
Toen het eten uit de combimagnetron kwam (die op de combistand stond, voor mij al een teken dat het niet veel goeds kan zijn) leek het op een soort ovenschotel, met kaas bovenop. Het geheel leek een stevige consistentie te hebben. Niets was minder waar. De opscheplepel verdween met een flinke *gloep* in de smurrie. Het bleek een combinatie te zijn van een soort champignonroomsauspoeder uit een zakje, met brokken aardappel, stukken worst, pasta, spinazie, prei en nog meer ondefinieerbare ingredienten. Bah
Al is er natuurlijk niet per definitie iets mis met een ovenschotel die 'gloep' doet als je een lepel erin steekt omdat er champignonsoep/saus met groenten en vlees onder een kazig dakje zit. ;)
Ik geef als meeneem-eten voor mijn lief, als hij 's avonds meteen vanuit werk naar school moet, graag van dat soort hartige, romige soep-based ovenschoteltjes mee.
Of kippenpastei, met kip en groenten in champignonsoep/saus onder een deegdakje. O+ Daar springen bij mijn lief de tranen van in de ogen hoor!

Mits je zelf een kick-ass champignonsoep maakt natuurlijk. En dáár zit het 'm in. :) Want als je even zoekt naar een beproefd megauberhemels recept voor een paddestoelensoep, dan kun je daarmee zo'n gerecht beslist naar een hoger level tillen.

En ik kan uit mijn hoofd, zonder recept, best met bloem, boter, room, melk, champignons, peper, zout en wat worcestersaus een aardig soepje/sausje maken, waarvan je denkt: "prima te bikken".

Als ik echter de instructies volg van, bijvoorbeeld, een wijsneuzerige Franse chefkok die na tweeduizend keer uitproberen in het uiteindelijke recept loopt te bitchen over het soort paddestoelen, de zelfgetrokken bouillon, en over NIET MEER DAN driekwart sjalotje en PRECIES zeventien milliliter sherry en na EXACT acht minuten het vuur omhoog, dan kun je er donder op zeggen dat je daarna iets voortreffelijks in je ovenschaal staat te gieten.
pi_92868157
editfails :P
Ja doei.
pi_92868516
Ik pretendeer geef baaschef te zijn (heb ik tegenwoordig ook helemaal geen tijd voor) dus ik pleur ook meestal zomaar zooi bij elkaar, al is het maar omdat ik gewoon genoeg kook om te weten wat wel smaakt (in combinatie met elkaar) en wat niet. Je moet gewoon (net als met alles) iets vaak genoeg gedaan hebben om te weten hoe het werkt, daar is koken geen uitzondering in. Ik kook al sinds mijn 17e (toen ik op kamers ging) zonder recepten, dan leer je gaandeweg wel wat.

Dus ja, studentenvoer, vast. Maar wel lekker. Geen idee of het de 'minilot challenge' aankan, maar het is vast binnen te houden :')
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  † In Memoriam † woensdag 16 februari 2011 @ 15:26:28 #34
91830 MaximusTG
pi_92868561
@minilot,

Nee, is ook zo, maar (gelukkig voor jullie) kan ik de smaak en textuur van dat 'gerecht' niet goed overbrengen. Het was echt heel vies :p. Na het eten kregen we trouwens nog de opdracht af te wassen, 'want hij had al gekookt'... 8)7 . (kijk, zo iets hoor je als gast gewoon uit jezelf aan te bieden, waarop de gastheer zoiets vaak afslaat).
Pietverdriet heeft trouwens ook wel een goed punt met de patisserie. Nu ben ik zelf nogal actief met pizzamaken (ja echt :+ ), en er zijn echt hordes mensen op internet die er een hele wetenschap van gemaakt hebben, en ook hebben ontdekt dat kleine veranderingen in verhouding tussen gist en zout soms al veel uitmaken. Wat voor een vreemde vogel ben je dan als je dat zo aan de kant schuift en zegt dat je de hoeveelheden 'op gevoel' (lees - elke keer anders) doet.
pi_92868673
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:26 schreef MaximusTG het volgende:
@minilot,

Nee, is ook zo, maar (gelukkig voor jullie) kan ik de smaak en textuur van dat 'gerecht' niet goed overbrengen. Het was echt heel vies :p. Na het eten kregen we trouwens nog de opdracht af te wassen, 'want hij had al gekookt'... 8)7 . (kijk, zo iets hoor je als gast gewoon uit jezelf aan te bieden, waarop de gastheer zoiets vaak afslaat).
Pietverdriet heeft trouwens ook wel een goed punt met de patisserie. Nu ben ik zelf nogal actief met pizzamaken (ja echt :+ ), en er zijn echt hordes mensen op internet die er een hele wetenschap van gemaakt hebben, en ook hebben ontdekt dat kleine veranderingen in verhouding tussen gist en zout soms al veel uitmaken. Wat voor een vreemde vogel ben je dan als je dat zo aan de kant schuift en zegt dat je de hoeveelheden 'op gevoel' (lees - elke keer anders) doet.
Je voelt toch wel aan wanneer je deeg goed is? een snufje meer zout zou dan toch niet zoveel uit moeten maken? Of praat ik nou poep?
pi_92868692
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:26 schreef MaximusTG het volgende:
Inderdaad! Waarom het wiel opnieuw uitvinden, als moedige lieden je al zijn voorgegaan?
Ik zeg: hulde aan goede recepten! :)
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:29:10 #37
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_92868718
De gewone hollandse pot kook ik prima zonder recept ;). Pasta's, groentesoep en wokschotels lukt me ook prima.

Maar wil ik het wat "culinairder" , dan heb ik wel recepten nodig. Ik vind het eigenlijk ook wel leuk om te snuffelen tussen recepten, dan doe je vaak toch wat ideeën op waar je zelf niet direct aan gedacht zou hebben.

Dat vind ik ook het leuke aan uit eten gaan, dat je (voor jou) verrassende combinaties tegenkomt. Zo hadden we laatst in een restaurant aardpeersoep met geschaafde pure chocola erover. Nóóit gedacht dat dat zo'n lekkere combinatie zou zijn :9.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_92868728
idd, pizzadeeg en dergelijken luistert gewoon nauw.. en heb nog steeds 't perfecte niet gevonden, al ga ik binnenkort 'jouw' natte deeg 's proberen TG!
Ja doei.
pi_92868773
Ik kook altijd zonder recept maar het smaakt dan ook nooit ergens naar :)
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:30:22 #40
45206 Pietverdriet
pi_92868774
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:28 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Je voelt toch wel aan wanneer je deeg goed is? een snufje meer zout zou dan toch niet zoveel uit moeten maken? Of praat ik nou poep?
(Brood)deeg is een erg lastig, en ja een snuf meer of minder zout maakt uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pietverdriet op 16-02-2011 15:39:20 ]
pi_92868876
quote:
10s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:30 schreef OVchipkaart het volgende:
Ik kook altijd zonder recept maar het smaakt dan ook nooit ergens naar :)
Correctie alleen voor slagroom maken in de melkfabriek gebruikte ik een recept. (voor de verhouding bindmiddelen) en dat was wel altijd lekkere slagroom :9
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:33:25 #42
45206 Pietverdriet
pi_92868939
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:32 schreef OVchipkaart het volgende:

[..]

Correctie alleen voor slagroom maken in de melkfabriek gebruikte ik een recept. (voor de verhouding bindmiddelen) en dat was wel altijd lekkere slagroom :9
Bindmiddelen in de slagroom???
WTF??
pi_92869146
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Brood(deeg) is een erg lastig, en ja een snuf meer of minder zout maakt uit.
Het ging over pizzadeeg
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:38:35 #44
45206 Pietverdriet
pi_92869203
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:37 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Het ging over pizzadeeg
Pizzadeeg is in principe het zelfde
pi_92869299
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pizzadeeg is in principe het zelfde
Ja, maar daar boeit het niet zo erg, omdat je er nog een mep ingrediënten overheen pleurt. Brooddeeg is een ander verhaal, mijns inziens.
pi_92869306
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bindmiddelen in de slagroom???
WTF??
Jup gesuikerde room (40% vet) daar zit een mengsel van bindmiddelen bij in omdat er anders vocht van de slagroom afkomt (1 van de tests na 2 dagen koelkast mag er geen vocht af komen), en dat willen heren banket bakkers niet.

Dit waren zakken slagroom die naar banketbakkers gingen, (en de lekkerste slagroom die ik ooit geproefd heb, veel mensen vonden het te melkig, ik ben er ook achter gekomen dat sommige banketbakkers waar het heen ging (bij ons in het drop) het 2 keer verdunde met water :o )

Maarja er gaat dus een klein beetje carrageen + nog 2 natuurlijke bindmiddelen in waarvan ik de naam kwijt ben.
  † In Memoriam † woensdag 16 februari 2011 @ 15:40:36 #47
91830 MaximusTG
pi_92869327
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:28 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Nou ja, kijk, zout heeft een retarderend effect op gist, m.a.w. de gist gaat minder hard/snel werken/delen etc. Als je nu een recht-toe-recht-aan recept gebruikt voor b.v. brood met twee warme rijsperiodes, waarbij de hoeveelheid gist vrij hoog is, zal een snuf (ook zoiets, wat is een snuf?) zout niet veel uitmaken. Maar zodra je wat verder wil, en je steeds minder gist toevoegt, zodat je het deeg langer kan laten rijzen, b.v. in de koelkast voor soms wel 2, 3 dagen, begint het toch wel allemaal wat nauwer te luisteren.
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:42:58 #48
45206 Pietverdriet
pi_92869468
En hoe langzamer een gistdeeg rijst, hoe smaakvoller het wordt.
pi_92869479
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:39 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Ja, maar daar boeit het niet zo erg, omdat je er nog een mep ingrediënten overheen pleurt.

Steeds als iemand dát zegt, sterft er ergens in Italië een pizzabakker!
:N
pi_92869507
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:37 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Het ging over pizzadeeg
deeg is deeg en luistert nauw. Niets afwegen als je kookt is prima maar als je met deeg of patisserie etc aan de slag gaat is het onzinnig.

Ik kook gewoon dagelijkse kost zonder recept, iedereen die kookt kan wel AVG, een pastasaus of soep of stoofpot oid in elkaar gooien en dan is het nog lekker ook. Verder kook ik vaak mét recept en verander gaandeweg dingen naar mijn eigen smaak :)

Maar écht koken en jezelf nieuwe dingen aanleren/ nieuwe dingen ontdekken etc, zoals mini en anderen zeggen, is imho toch iets anders. Daar gebruik ik recepten voor, ik heb niet de illusie dat ik als hobbykokje (moet altijd wel lachen om de toon in je posts staal :+) het beter weet dan de mensen die mij voorgingen en met veel tijd en moeite en geduld mooie gerechten gemaakt hebben.

Ik snap de enigszins badinerende 'nee ik gebruik geen recepten hoor' houding van mensen dan ook niet zo :) (zie je ook vaak in die kookprogramma's )
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92869555
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:43 schreef minilot het volgende:

[..]

Steeds als iemand dát zegt, sterft er ergens in Italië een pizzabakker!
:N
RIP ;(
Ja doei.
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:45:06 #52
45206 Pietverdriet
pi_92869586
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:40 schreef OVchipkaart het volgende:

[..]

Jup gesuikerde room (40% vet) daar zit een mengsel van bindmiddelen bij in omdat er anders vocht van de slagroom afkomt (1 van de tests na 2 dagen koelkast mag er geen vocht af komen), en dat willen heren banket bakkers niet.
jaja, die willen dat de slagroom op het gebak nog dagenlang stijf blijft.
quote:
Dit waren zakken slagroom die naar banketbakkers gingen, (en de lekkerste slagroom die ik ooit geproefd heb, veel mensen vonden het te melkig, ik ben er ook achter gekomen dat sommige banketbakkers waar het heen ging (bij ons in het drop) het 2 keer verdunde met water :o )
Prutsers
Ik loop vaker te schelden op de kwaliteit van gebak of brood, en dat is terecht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')