Appeltaart gaat ook lukken. Maar niet andermans appeltaart.quote:Op woensdag 16 februari 2011 01:41 schreef trovey het volgende:
Ik kook al jarenlang zonder recepten en ja, het smaakt ook nog.Soms moet je dingen wel eens nakijken zoals b.v. bij een appeltaart bakken maar de dagelijkse kost is allemaal zonder recept.
Aldoende leert men.quote:Op woensdag 16 februari 2011 02:22 schreef Staal het volgende:
[..]
Appeltaart gaat ook lukken. Maar niet andermans appeltaart.
Wat ik bedoel is dat het koken anders is geworden. Ik was nogal van de recepten namelijk. Maar merk steeds meer dat ik ze niet meer nodig heb. Het begon met variatie maar kan het inmiddels zelf verzinnen en je krijgt er gevoel voor. Best een leuke overgang. Tof zelfs.
Ik heb dat ook wel een beetje. Natuurlijk, iedereen die zich een poosje in koken en eten heeft verdiept, ontwikkelt vanzelf voldoende smaakgevoel om ongeveer te weten wat lekker bij elkaar smaakt. En ja, dan kun je vrij eenvoudig, door gewoon een hoop lekkere ingrediënten bij elkaar te gooien, zorgen voor een tamelijk smakelijke maaltijd.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:05 schreef RobinOok het volgende:
Ik vind het nogal ovrrated, dat zogenaamde koken zonder recept.
Snap ik ook wel.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:53 schreef motorbloempje het volgende:
och, ik claim dan ook niet vernieuwend te zijn, maar ik denk dat TS meer doelt op het kijken van vrij standaard dingen zonder dat je elke keer het recept er bij moet pakken; dat je op een gegeven moment gewoon weet hoe lang je gerecht in de oven moet, hoeveel er van wat bij moet, etc.en in die trend heb ik dan ook antwoord op de vraag gegeven
Nou, dat vind ik nogal ver gaan...ik mag toch hopen dat TS de receptkokers geen kneusjes vindt.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:57 schreef minilot het volgende:
[..]
Het ging me er meer om dat de hele insteek van TS lijkt te zijn (zie ook topictitel): "Wanneer ben je opgehouden met een kneusje zijn dat recepten nodig heeft, om uit te groeien tot een stoere bink die ze niet nodig heeft?"
Maar ja, het is idd maar net hoe je het opvat...quote:Op woensdag 16 februari 2011 02:22 schreef Staal het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat het koken anders is geworden. Ik was nogal van de recepten namelijk. Maar merk steeds meer dat ik ze niet meer nodig heb. Het begon met variatie maar kan het inmiddels zelf verzinnen en je krijgt er gevoel voor.
herkenbaarquote:Op woensdag 16 februari 2011 14:08 schreef minilot het volgende:
Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik er voor mezelf ook wel een beetje kritisch in ben hoor...
Ik eet bij andere mensen vaak genoeg van die bij pleur-maar-bij-elkaar-gerechten waar ze zelf trots op zijn en waar ze van hun ouders/vriendin/huisgenoten talloze complimenten over hebben gekregen, en dat is dan toch wel vaak iets dat ik mezelf en m'n lief nooit voor zou zetten.![]()
Ik eet alles altijd met een brede grijns op, want ik vind het altijd hartstikke lief als iemand voor me kookt, en als ik honger heb vreet ik eigenlijk alles wel met smaak op, maar daar houdt het dan ook wel op. Bij de meeste mensen komt het zonder recept koken nu eenmaal gewoon neer op studentenvoer. Niks mis mee, maar zeker ook niet iets waar ik zelf ooit tegen iemand over zou durven opscheppen.
Hehe. Het is dat ik aan tafel een extreem sociale blije doos ben, anders zou niemand me ooit nog durven uitnodigen.quote:
Al is er natuurlijk niet per definitie iets mis met een ovenschotel die 'gloep' doet als je een lepel erin steekt omdat er champignonsoep/saus met groenten en vlees onder een kazig dakje zit.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:55 schreef MaximusTG het volgende:
Toen het eten uit de combimagnetron kwam (die op de combistand stond, voor mij al een teken dat het niet veel goeds kan zijn) leek het op een soort ovenschotel, met kaas bovenop. Het geheel leek een stevige consistentie te hebben. Niets was minder waar. De opscheplepel verdween met een flinke *gloep* in de smurrie. Het bleek een combinatie te zijn van een soort champignonroomsauspoeder uit een zakje, met brokken aardappel, stukken worst, pasta, spinazie, prei en nog meer ondefinieerbare ingredienten. Bah
Je voelt toch wel aan wanneer je deeg goed is? een snufje meer zout zou dan toch niet zoveel uit moeten maken? Of praat ik nou poep?quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:26 schreef MaximusTG het volgende:
@minilot,
Nee, is ook zo, maar (gelukkig voor jullie) kan ik de smaak en textuur van dat 'gerecht' niet goed overbrengen. Het was echt heel vies :p. Na het eten kregen we trouwens nog de opdracht af te wassen, 'want hij had al gekookt'.... (kijk, zo iets hoor je als gast gewoon uit jezelf aan te bieden, waarop de gastheer zoiets vaak afslaat).
Pietverdriet heeft trouwens ook wel een goed punt met de patisserie. Nu ben ik zelf nogal actief met pizzamaken (ja echt), en er zijn echt hordes mensen op internet die er een hele wetenschap van gemaakt hebben, en ook hebben ontdekt dat kleine veranderingen in verhouding tussen gist en zout soms al veel uitmaken. Wat voor een vreemde vogel ben je dan als je dat zo aan de kant schuift en zegt dat je de hoeveelheden 'op gevoel' (lees - elke keer anders) doet.
Inderdaad! Waarom het wiel opnieuw uitvinden, als moedige lieden je al zijn voorgegaan?quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:26 schreef MaximusTG het volgende:
Pietverdriet heeft trouwens ook wel een goed punt met de patisserie. Nu ben ik zelf nogal actief met pizzamaken (ja echt), en er zijn echt hordes mensen op internet die er een hele wetenschap van gemaakt hebben, en ook hebben ontdekt dat kleine veranderingen in verhouding tussen gist en zout soms al veel uitmaken. Wat voor een vreemde vogel ben je dan als je dat zo aan de kant schuift en zegt dat je de hoeveelheden 'op gevoel' (lees - elke keer anders) doet.
(Brood)deeg is een erg lastig, en ja een snuf meer of minder zout maakt uit.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:28 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Je voelt toch wel aan wanneer je deeg goed is? een snufje meer zout zou dan toch niet zoveel uit moeten maken? Of praat ik nou poep?
Correctie alleen voor slagroom maken in de melkfabriek gebruikte ik een recept. (voor de verhouding bindmiddelen) en dat was wel altijd lekkere slagroomquote:Op woensdag 16 februari 2011 15:30 schreef OVchipkaart het volgende:
Ik kook altijd zonder recept maar het smaakt dan ook nooit ergens naar
Bindmiddelen in de slagroom???quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:32 schreef OVchipkaart het volgende:
[..]
Correctie alleen voor slagroom maken in de melkfabriek gebruikte ik een recept. (voor de verhouding bindmiddelen) en dat was wel altijd lekkere slagroom
Het ging over pizzadeegquote:Op woensdag 16 februari 2011 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Brood(deeg) is een erg lastig, en ja een snuf meer of minder zout maakt uit.
Pizzadeeg is in principe het zelfdequote:
Ja, maar daar boeit het niet zo erg, omdat je er nog een mep ingrediënten overheen pleurt. Brooddeeg is een ander verhaal, mijns inziens.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pizzadeeg is in principe het zelfde
Jup gesuikerde room (40% vet) daar zit een mengsel van bindmiddelen bij in omdat er anders vocht van de slagroom afkomt (1 van de tests na 2 dagen koelkast mag er geen vocht af komen), en dat willen heren banket bakkers niet.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bindmiddelen in de slagroom???
WTF??
Nou ja, kijk, zout heeft een retarderend effect op gist, m.a.w. de gist gaat minder hard/snel werken/delen etc. Als je nu een recht-toe-recht-aan recept gebruikt voor b.v. brood met twee warme rijsperiodes, waarbij de hoeveelheid gist vrij hoog is, zal een snuf (ook zoiets, wat is een snuf?) zout niet veel uitmaken. Maar zodra je wat verder wil, en je steeds minder gist toevoegt, zodat je het deeg langer kan laten rijzen, b.v. in de koelkast voor soms wel 2, 3 dagen, begint het toch wel allemaal wat nauwer te luisteren.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:28 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Je voelt toch wel aan wanneer je deeg goed is? een snufje meer zout zou dan toch niet zoveel uit moeten maken? Of praat ik nou poep?
Steeds als iemand dát zegt, sterft er ergens in Italië een pizzabakker!quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:39 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ja, maar daar boeit het niet zo erg, omdat je er nog een mep ingrediënten overheen pleurt.
deeg is deeg en luistert nauw. Niets afwegen als je kookt is prima maar als je met deeg of patisserie etc aan de slag gaat is het onzinnig.quote:
RIPquote:Op woensdag 16 februari 2011 15:43 schreef minilot het volgende:
[..]
Steeds als iemand dát zegt, sterft er ergens in Italië een pizzabakker!
jaja, die willen dat de slagroom op het gebak nog dagenlang stijf blijft.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:40 schreef OVchipkaart het volgende:
[..]
Jup gesuikerde room (40% vet) daar zit een mengsel van bindmiddelen bij in omdat er anders vocht van de slagroom afkomt (1 van de tests na 2 dagen koelkast mag er geen vocht af komen), en dat willen heren banket bakkers niet.
Prutsersquote:Dit waren zakken slagroom die naar banketbakkers gingen, (en de lekkerste slagroom die ik ooit geproefd heb, veel mensen vonden het te melkig, ik ben er ook achter gekomen dat sommige banketbakkers waar het heen ging (bij ons in het drop) het 2 keer verdunde met water)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |