quote:
Ik heb dat ook wel een beetje. Natuurlijk, iedereen die zich een poosje in koken en eten heeft verdiept, ontwikkelt vanzelf voldoende smaakgevoel om ongeveer te weten wat lekker bij elkaar smaakt. En ja, dan kun je vrij eenvoudig, door gewoon een hoop lekkere ingrediënten bij elkaar te gooien, zorgen voor een tamelijk smakelijke maaltijd.
Indrukwekkend vind ik dat niet. Hoogstens handig. Ik haal zelf toch echt wel heel veel voldoening uit het zo goed mogelijk uitvoeren van een complex en beproefd recept, waarvan je na het eten denkt: ja, dat was iets bijzonders, en wat ben ik dankbaar dat dit recept is voortgekomen uit heel veel kennis, ervaring, durf en creativiteit, of een jarenlange eetcultuur.
Het is maar héél weinig mensen gegeven om nieuwe gerechten te laten ontstaan die waanzinnig lekker én nieuw en origineel zijn. Waarbij elk ingrediënt onmisbaar is, precies in de juiste verhouding, voor iets dat verrukkelijk is en meer is dan de som der delen.
Want dat is écht iets anders dan simpelweg een goed eetbare curry, soep, pasta of ovenschotel in elkaar knallen van een paar lekkere ingrediënten die elkaar niet in de weg zitten. Dat kan iedereen, mits een beetje kookbenul en intacte smaakpapillen.
Dus, mijns inziens, niets om over op te scheppen.

Het in de eerste post genoemde 'hobbykoken' bestaat voor mij dan ook vooral uit proberen boven jezelf uit te stijgen met complexe of anderzijds interessante recepten die je nooit eerder hebt gemaakt, om te zien of je een beetje kunt begrijpen waarom een specifiek recept werkt en om bepaalde technieken onder de knie te krijgen.
Gewoon wat lekkers door elkaar gooien en complimentjes krijgen is voor mij geen 'hobbykoken', dat is voor mij een onfortuinlijke dag waarop ik maar een kwartier de tijd heb om iets op tafel te zetten.
Ik hou juist van recepten!
[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 17-02-2011 09:01:00 ]