abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92823307
Voor wat opdrachten moet ik ook iets vertellen over de politiek, en omdat ik het politiek stelsel van Amerika niet erg snap, vraag ik jullie of iemand misschien het hier een beetje kan uitleggen.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:24:07 #2
104963 ETA
European Travel Author
pi_92823836
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:33:22 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_92824256
Amerika en Californië?

Zijn het twee verschillende landen?
Heeft Californië een ander politiek stelsel dan de andere staten?
Is dit het huiswerksubforum?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:40:00 #5
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_92824608
nog 1 goeie site om te gebruiken!
ik heb hem in ieder geval gebruikt om veel informatie te vinden, het is een soort bibliotheek lijkt het wel.

www.google.nl

succes ts!
A man's got to do what a man's got to do
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:40:28 #6
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_92824626
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:33 schreef Leandra het volgende:
Amerika en Californië?

Zijn het twee verschillende landen?
Heeft Californië een ander politiek stelsel dan de andere staten?
Is dit het huiswerksubforum?
nee Calafornie is onderdeel van Amerika en heeft het zelfde stelsel als iedere staat die heeft.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:52:27 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92825200
Je stemt om de zo veel tijd op iemand, maar de bedrijven bepalen de wet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:53:17 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92825234
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:40 schreef Olle. het volgende:

[..]

nee Calafornie is onderdeel van Amerika en heeft het zelfde stelsel als iedere staat die heeft.
Dan moet je de Federale overheid maar vragen wat ze van het Californische gedoogbeleid inzake wiet vinden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:54:02 #9
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_92825271
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan moet je de Federale overheid maar vragen wat ze van het Californische gedoogbeleid inzake wiet vinden.
niet goed want ze hebben tegen gestemd om het te legaliseren ;)
pi_92825611
quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 16:40 schreef Olle. het volgende:

[..]

niet iedere staat heeft exact hetzelfde politieke stelsel....

bv Californie heeft een systeem waarin Referenda een grote rol spelen en bv wetten goedgekeurd kunnen worden door zulke referenda
http://en.wikipedia.org/wiki/California_ballot_proposition

verder is de Grondwet van California ooit wel eens 'hét voorbeeld van hoe een grondwet er _niet_ zou moeten uitzien' genoemd... het is bv een van de allerlangste grondwetten ter wereld.

Eén van de oorzaken is wel eens genoemd dat de grondwet van California deels sterk geworteld is in een 'wantrouwen' in de politiek en een sterke inperking inhoud van het mandaat van gekozen politici..
Het resultaat is een grodnwet die zoveel rechten van burgers wil beschermen dat het doorschiet:

Bv is het in California mogelijk dat in winkelcentra er groepen actief zijn die zoveel overlast veroorzaken, bv door luidkeels te zingen of dingen te roepen, tenzij de winkels hen betalen om weg te blijven..."California Free Speech" genoemd
Pogingen zulke overlast veroorzakende groepen te verwijderen gaat niet omdat de Californische Grondwet een 'absoluut' recht op vrije meningsuiting definieert dat verdergaat dat het gewone amerikaanse recht op vrije meningsuiting welke ook beperkt kan worden door bv regelgeving tegen overlast.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 16 februari 2011 @ 08:17:24 #11
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_92855100
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 17:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]

niet iedere staat heeft exact hetzelfde politieke stelsel....

bv Californie heeft een systeem waarin Referenda een grote rol spelen en bv wetten goedgekeurd kunnen worden door zulke referenda
http://en.wikipedia.org/wiki/California_ballot_proposition

verder is de Grondwet van California ooit wel eens 'hét voorbeeld van hoe een grondwet er _niet_ zou moeten uitzien' genoemd... het is bv een van de allerlangste grondwetten ter wereld.

Eén van de oorzaken is wel eens genoemd dat de grondwet van California deels sterk geworteld is in een 'wantrouwen' in de politiek en een sterke inperking inhoud van het mandaat van gekozen politici..
Het resultaat is een grodnwet die zoveel rechten van burgers wil beschermen dat het doorschiet:

Bv is het in California mogelijk dat in winkelcentra er groepen actief zijn die zoveel overlast veroorzaken, bv door luidkeels te zingen of dingen te roepen, tenzij de winkels hen betalen om weg te blijven..."California Free Speech" genoemd
Pogingen zulke overlast veroorzakende groepen te verwijderen gaat niet omdat de Californische Grondwet een 'absoluut' recht op vrije meningsuiting definieert dat verdergaat dat het gewone amerikaanse recht op vrije meningsuiting welke ook beperkt kan worden door bv regelgeving tegen overlast.
De staten in Amerika hebben allemaal wel vreemde regels hoor ;)
http://forum.animewolken.nl/showthread.php?t=36009

Maar ik wist dat Calafornie een staat opzich was (betreft regels en wetten), maar dat het stelsel kan verschillen met andere staten wist ik niet :)
pi_92856431
quote:
Op woensdag 16 februari 2011 08:17 schreef Olle. het volgende:

[..]

Maar ik wist dat Calafornie een staat opzich was (betreft regels en wetten), maar dat het stelsel kan verschillen met andere staten wist ik niet :)
er is altijd een mogelijk dat men Californische wetten kan aanvechten via het Federale Gerechtshof en dan wordt getest of die wetten ook voldoen aan de Amerikaanse Grondwet...
Een staat mag nooit een wet invoeren die federale wetgeving 'ongeldig' maakt of overrulled

Héél soms kan dat betekenen dat bepaalde wetgeving ingetrokken moet worden (dat is ongeveer 2x in de laatste 75 jaar gebeurt) of qua interpretatie ook niet zomaar zo vergaand toegepast, maar dit 'recht' van federale overheid om in te grijpen op de soevereiniteit van individuele staten is zelf redelijk beperkt:

http://en.wikipedia.org/wiki/10th_Amendment

Een redelijk recent voorbeeld van een zaak hierover was een zaak van een vrouw die voor eigen medisch gebruik marihuana aanbouwde.... iets dat in California legaal is.
De DEA, een Federale opsoringsorganisatie nam deze echter in beslag en vernietigde deze waarna de vrouw tot aan het Hooggerechtshof klaagde omdat ze vond dat de DEA geen recht had in California in te grijpen op de aanbouw van marihuana voor eigen gebruik als de Staat deze legaal maakte...
Ze verloor die zaak overigens omdat het Hooggerechtshof bepaalde dat de betreffende marihuana voor eigen gebruik ook makkelijk op de 'vrije markt tussen verschillende staten' terecht kón komen en het dus wel een comercieel goed betrof dat viel onder de 'commerciele clausule' binnen de Amerikaanse Federale Grondwet
http://www.oyez.org/cases/2000-2009/2004/2004_03_1454/
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_92856553
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 08:17 schreef Olle. het volgende:

[..]

Ze gaan bijvoorbeeld ook heel ver met hun emissie bepalingen voor auto's, veel verder dan de meeste staten gaan, of de federale overheid.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 16 februari 2011 @ 12:47:03 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92862439
Schopje POL
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Redactie Frontpage woensdag 16 februari 2011 @ 12:49:35 #15
145738 superworm
is erbij
pi_92862546
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 08:17 schreef Olle. het volgende:

[..]

Zeker. In staten als Massachusetts en New England, die ooit gedomineerd werden door strenggristelijke democraten, gingen de verkiezingen voor diverse posten lange tijd ook weer anders dan anders.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')