quote:Op maandag 14 februari 2011 22:34 schreef Staal het volgende:
Is een afsplitsing eigenlijk geen idee? Zelf vind ik het bijzonder zo'n zoutwateraquarium. Zou een tof en interessant topic zijn, van A tot Z. Er zit dan een hoop kennis van je in, Rob.
Nu raakt het misschien een beetje verloren. Ik had zelf bijv. ook nog niet teruggelezen, dit doe je nu eenmaal vaak niet in een reeks.
De hele opstart van een zoutwateraquarium is echt wel een eigen topic waard..
Heb je zelf ooit een zee-aquarium gehad.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 01:16 schreef stoeltafel het volgende:
Dat verzorgen is ook niet echt gelukt als ik de fotos zie, wat lelijk maar waarom spam je in dit topic?
Mod, kan je de post deleten?
Even het aantal liters in je advertentie zetten!quote:Op dinsdag 15 februari 2011 01:34 schreef vronie het volgende:
[..]
Heb je zelf ooit een zee-aquarium gehad.
Oordeel niet zo gauw
Ik beoordeel wat ik zie en dat is niet best. Verder is de vraagprijs heel hoog maar waarom spam je in mijn topic?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 01:34 schreef vronie het volgende:
[..]
Heb je zelf ooit een zee-aquarium gehad.
Oordeel niet zo gauw
Vraagprijs heel hoog?????????????quote:Op dinsdag 15 februari 2011 01:47 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Ik beoordeel wat ik zie en dat is niet best. Verder is de vraagprijs heel hoog maar waarom spam je in mijn topic?
Dat heb ik ook, daarom heb ik glazen plaatjes op het aquarium liggen. Moet ik er een foto van maken voor je? Water verdampt ook bij lage(re) temperaturenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:51 schreef stoeltafel het volgende:
Het valt me op dat ik dagelijks water moet toevoegen ivm verdampingen, wordt dit nog minder?[/b] Had gisteren alle 8 de lampen 12 uur aan staan maar de temperatuur van me aquarium werd bijna niet hoger, hoe kan de verdamping dan als nog zoveel zijn?
quote:Bij een zeeaquarium is het niet verstandig om met dekruiten te werken, ten eerste heb je dan niet genoeg gasuitwisseling en ten tweede zit dit binnen no-time vol met zout waardoor er maar weinig licht doorheen komt.
Het is niet dat ik het niet mooi vind! Meer nieuwsgierigheid!quote:Op dinsdag 15 februari 2011 14:22 schreef stoeltafel het volgende:
Hoi,
Heb ook platen liggen maar dan krijg je veels te weinig licht door dus dat is geen optie toch bedankt voor de moeite.
Er zijn genoeg mensen met een bruine/zwarte achtergrond maar het is een keuze. Verder heeft de achterwand vele nadelen zoals nitraat/fosfaat ophoping, er kan veel alg opkomen wat moeilijk schoon te maken is, het neemt ruimte in beslag. Daarom heb ik gekozen om de achterwand blauw te schilderen, dit komt super uit in combinatie met wit zand, hoop ik
Over 10 weken komt er al vis in! hehe geduld wordt beloond/getest met deze hobby
En ook dit wist ik niet. Zo leren we nog eens watquote:Op dinsdag 15 februari 2011 14:38 schreef stoeltafel het volgende:
In zeebakken werkt het toch anders. Heb de bijbel hier liggen en daar staat ook duidelijk in dat het niet mag. De gassen die vrij komen mogen niet en je kan dat platen niet schoon houden omdat er continue zout op ligt en je hierdoor veel minder licht krijgt.
[..]
Gassen vind ik eerlijk gezegd onzin, want je zorgt toch wel dat er in je klep ontluchting zit of dergelijke? Althans, dat heb ik in mijn zoetwater bak zelfs gemaakt.. Anders moet je er geen klep op hebben, en HQI licht nemen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 14:38 schreef stoeltafel het volgende:
In zeebakken werkt het toch anders. Heb de bijbel hier liggen en daar staat ook duidelijk in dat het niet mag. De gassen die vrij komen mogen niet en je kan dat platen niet schoon houden omdat er continue zout op ligt en je hierdoor veel minder licht krijgt.
[..]
Je kan het voor minder natuurlijk ook zelf maken! Wel flink wat werk, maar wel stukken goedkoperquote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:17 schreef stoeltafel het volgende:
Ik heb ook helemaal geen afdekplaat maar zal het is opzoeken. Ben nu aan het kijken voor een koeling maar ze zijn bijna allemaal minimaal 400e, grrrrr
Je kunt Robbie best wat voor zijn voeten gooien. Maar dat jij het zat bent geraakt wil niet zeggen dat hij zijn boeltje niet zal onderhouden.quote:Op woensdag 16 februari 2011 01:47 schreef vronie het volgende:
Lees je hier even in.
http://www.zeewaterforum.nl/
Ik weet niet welk soort garnaal jij super vind maar met onze 2 kappersgarnalen ging het goedquote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:29 schreef stoeltafel het volgende:
Ga toch voor de echt koeling, heb al een goede gevonden voor een goede prijs.
De Rifwachter is inderdaad een geweldige vis maar kan helaas niet met garnalen wat ik super vind.
Als ik is een kogelvis neem dan komt er zeker een Rifwachter bij.
dit gaat vooral om uitwisseling van co2quote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:21 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wat voor gassen zijn dat dan precies, of staat dat niet beschreven?
Ivm licht is wel duidelijk en logisch, maar wat voor gassen komen er dan vanaf?
Daar ben ik heeel nieuwsgierig naar.
Want dan kun je beter helemaal geen afdekkap hebben, maar gewoon open icm HQI licht..
Gassen blijven dan immers toch semi hangen zeg maar.
Weet niet of je het over mij hebt maar ik heb 4 gaten in de achterkant, kijk de foto maar.quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Edit; je was me al voor..
Co2 dus..
Maar dekruit of niet, de ruimte in je klep blijft hetzelfde (ik neem aan dat er aan beide zijdes van het aquarium er een opening is, zodat niet alles dicht is door dekruiten)
Dus voor 'gasuitwisseling' maakt het dan toch niet uit?
Vraag me niet wat ik de vissen gaf, is al weer zolang geleden sinds we een zee aquarium hadden maar de kappers garnalen kregen niet iets speciaals,die aten gewoon met de pot meequote:Op woensdag 16 februari 2011 10:13 schreef stoeltafel het volgende:
Echt? Dit klinkt heel goed, las al in een database dat ze alleen kleine garnalen nemen. Wat gaf jij ze te eten?
Dit is dus rode flap, weet ik dat ook weer. Heb gelezen dat het ontstaat als je water te arm of te rijk is aan voedsel. Doe het zeker nog rustig aan, over 10 weken komt er leven in.quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:44 schreef petertje74 het volgende:
hallo stoeltafel
Die rode cirkels is idd rode flap.
Dit is heel normaal tijdens de opstart.
Ziet er verder netjes uit hoor nu maar gedult hebben.
groeten peter
Te veel geduldquote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:29 schreef stoeltafel het volgende:
Alleen is het geen garnaal maar een kreeft, de mantis. Wel super mooi zeg en heel agressief. Bidsprinkhaankreeft heet toch ook. Maar is zout niks voor jou? Al een eigen kraam?
Hoe vind je me aanpak/geduld ? Stuk beter dan met zoet hè.
*grijns*quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:29 schreef stoeltafel het volgende:
Alleen is het geen garnaal maar een kreeft, de mantis. Wel super mooi zeg en heel agressief. Bidsprinkhaankreeft heet toch ook. Maar is zout niks voor jou? Al een eigen kraam?
Iedere fase is een hoogte punt. Er is dagelijks meer leven, echt super. Maar het duurt inderdaad nog even wanneer er vissen/koraal in komt.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:32 schreef n0ir het volgende:
[..]
Te veel geduldnu moet ik nog 10 weken wachten op het hoogtepunt van dit topic.
We zitten op 9/10 dagen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:29 schreef stoeltafel het volgende:
Dag 13 alquote:
Waarom laat je hem niet een dag lopen? geeft dat geen beter beeld?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 13:06 schreef stoeltafel het volgende:
Heb een foutje gemaakt met de stroomkosten, nieuwe situatie
Stopcontact A
8xT5 54Watt = 432 Watt
Tunze 6055
Stopcontact B
Eheim 1262
2 x Tunze 6055
1 x Hydor 3000
Aqua Medic Turbo 1000
300 Watt verwarming, deze is bijna niet aan
AquaCompleet wervelbedfilter en klein Eheimpompje
Eheim compact 1000
UV-C 9 Watt
Heb het nu gemeten een half uur met de energiemeter en dit komt eruit
Stopcontact A met alle 8 lampen aan = 250 Watt, huh? Hoe kan dit? Alle lampen zijn echt aan en toch geeft hij 250 Watt aan, heb het nu 10min lopen en nog steeds rond de 250 Watt.
Stopcontact B met alle apparaten aan = 150 Watt, logisch?
quote:Mooi ontworpen T5 armatuur met 8 buizen inclusief reflectoren voor een optimaal rendement van de T5 buizen. Elektronische VSA's zorgen voor een optimaal rendement en een verminderde warmte afgifte. Voordeel hiervan is dat het armatuur minder stroom verbruikt en het aquarium minder doet opwarmen.
quote:Op maandag 28 februari 2011 13:01 schreef stoeltafel het volgende:
Dag 20
Weinig spannends, algen groeien lekker door.
[ afbeelding ]
Gebeurd weinig nu. Veel alg maar over 8 weken komt het eerste leven. Wel een super opstart met 3 maanden indraaien:)quote:
quote:Op woensdag 2 maart 2011 17:28 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Gebeurd weinig nu. Veel alg maar over 8 weken komt het eerste leven. Wel een super opstart met 3 maanden indraaien:)
QFTquote:Op woensdag 16 maart 2011 07:12 schreef Staal het volgende:
Ja, je zou vaker op vakantie moeten gaan.
Ik vind het er wel tof uit zienquote:Op woensdag 16 maart 2011 06:18 schreef Staal het volgende:
Nou ja. Leuk? Als het zoetwater zou zijn zou ik wanhopig worden.
Die algen gaan toch wel weg of hoort dit zo?
Niet in een zoetwater bak uiteraard, maar zo op de rotsen in het zeewater... Tofquote:Op woensdag 16 maart 2011 12:02 schreef Staal het volgende:
Tip: heel veel voeren en altijd je bak in de volle zon zetten.
quote:Op zondag 20 maart 2011 19:31 schreef stoeltafel het volgende:
Het aquarium schreeuwt om vissen en koraal nu
quote:Op donderdag 7 april 2011 20:47 schreef PP. het volgende:
Ah, dus toch niet kunnen wachten tot na je vakantie?
Is ook leuk maar dat kan alleen in een speciaal aquarium omdat ze zeer langzaam eten.quote:Op donderdag 7 april 2011 20:30 schreef Staal het volgende:
Wauw! Die kleuren zijn waanzinnig mooi.
Ik heb er absoluut geen verstand van maar een zeepaardje houden lijkt me dan ook wel onwijs tof.
Te vergelijken met dwergklauwkikkertjes in een zoetwaterbak. Nee, dat wil je inderdaad niet.quote:Op donderdag 7 april 2011 21:37 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Is ook leuk maar dat kan alleen in een speciaal aquarium omdat ze zeer langzaam eten.
Ik ben gewoon niet zo rijk als jij.quote:Op donderdag 7 april 2011 21:48 schreef stoeltafel het volgende:
Ja zoiets, er kunnen wel wat koralen bij en garnalen maar waarom probeer je niet een zoutwaterbak? Mag je van mij stekjes hebben:) 2e hands is er veel te koop.
Rob, het wordt echt prachtig!quote:Op donderdag 5 mei 2011 15:45 schreef stoeltafel het volgende:
Deze week heb ik een paartje Valenciennea sexguttata gekocht. Super leuke zandhappers die de hele dag bezig zijn. Hoop dat ze goed mee eten want ze maken het zand perfect schoon. Vanmiddag heb ik de bio-pellets ingeregeld voor de Phosballs. Deze zijn een stuk ronder en goedkoper, ben benieuwd naar het resultaat.
Verder heb ik de stromingspompen verplaatst maar heb toch het gevoel dat ik nu te veel stroming in mijn bak heb, zie het filmpje. Wat vinden jullie ervan? De stromingspomp links geeft 12.000 liter per uur af en de andere drie 5.000 liter per uur. Tevens heb ik wat fotos van mijn nemo's, super leuke brutale vissen. Als laatste heb ik deze week een flowerkoraal mee genomen, niet gek.
Wat vinden jullie van mijn koralen opstellingen? Vind het moeilijk om zo het zo mooi te maken zoals iedereen op het forums. Ben wel tevreden maar wat tips zouden welkom zijn. Ik denk dat het hamerkoraal wat te veel in de stroming staat omdat die niet helemaal mooi open is, hij is wel vanmorgen verplaatst.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De meeste zijn dan ook al jaren bezig. Het kost gewoon tijd om te groeien.quote:Op donderdag 5 mei 2011 15:45 schreef stoeltafel het volgende:
Vind het moeilijk om zo het zo mooi te maken zoals iedereen op het forums.
Update, alle koralen doen het nog steeds goed. Er zitten maar enkele SPS koralen in omdat ik ze niet zo mooi vind. Hou liever van de zachte koralen die meer bewegen. Heb sinds twee weken een SPS koraal gestekt en ook dat gaat goed. Gelukkig had je dus geen gelijk. Ververs wekelijks 10 à 15% zodat de koralen genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 16:02 schreef petertje74 het volgende:
halllo stoel tafel...
er zijn een aantal waterwaardes die je kunt meten in je water.
maar er zitten zoveel dingen in het water die wij niet kunnen meten.
Koraal moet je kopen omdat je je er goed over ingelezen hebt en weet dat ze het zullen overleven in je aquarium.
niet omdat het goedkoop is.
zo is het ook met vissen enz..
kappers garnalen zijn leuk maar zijn in dit stadium niet nuttig voor je aquarium.
de percon gibessi is wel een erg leuke krab en hij zal een hoop alg weg gaan eten.
leder koralen noemen ze niet voor niets beginners koralen die zijn makkelijker koralen zodat je kunt leren hoe je de water waarden stabiel kunt houden en niet je hele bestadn verliest mocht er iets mis gaan.leder koralen zijn ook erg mooi hoor kijk eens naar alle kleuren oren van blauw tot rood tot groen gestreept en dan het je de zoanthus(buttons) in meer kleuren dan je je voor kunt stellen.
de sps koralen zullen het niet overleven dat kan ik je garanderen.
binnenkort zal het vanaf de onderkant wit worden en dan duurt het maar even voor ze dood zijn.
lps koralen zijn iets makkelijker en ook mooi van kleur maar ook nog niet aan te bevelen in een startende bak.
probeer nou eerst een met de leder koralen een stabiel water te krijgen en ga langzaam naar de iets moeilijker koralen toe het zijn wel dieren en dood koraal wordt niemand blij van.
Vergeet niet een goede winkel wil verkopen ook hij moet zijn huur betalen.
Thnx iedereen. Heb/had twee levende zeesterren en heb een zeester in de vriezer liggen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 13:51 schreef petertje74 het volgende:
hallo stoel tafel..
heb je genoeg zeesterren in de vriezer liggen?
groeten peter
hihi!quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:56 schreef Kreator het volgende:
Beste Peter,
Je hoeft niet bij elke post te doen alsof het een brief is, qua aanhef en afsluiting.
Groeten,
Maarten
Ik ook..quote:Op donderdag 9 juni 2011 16:43 schreef Staal het volgende:
Ik vind zo'n zeester eigenlijk te mooi om als voer weg te doen. Maar het is niet anders natuurlijk.
Jah, gooi het maar op jaloezie.quote:
Waarom loop je dan meteen zo persoonlijk te trappen m.b.t. mijn eigen onderneming? Oprechte interesse toon je namelijk echt helemaal nooit. Juist daarop alltijd trappen en tegenmaken. Grappig, maar het waarom is me een raadsel trouwens.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 22:43 schreef stoeltafel het volgende:
Zeker weten, lekker niet nadenken, witte stip en bijna al me koralen dood, geen geduld. Kijk straks de foto's maar, je zul zien dat je er keihard naast zit
Autisme FTW.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 23:04 schreef stoeltafel het volgende:
In het begin had ik je goede tips gegeven dat het nogal lang zou duren dus interesse was er wel. Dat de vissen weg moesten had ik liever ook niet gewild zoals je kon lezen. Tot nu toe is het nog steeds super en het gaat redelijk goed alleen hoge nitraat maar daar wordt aan gewerkt.
En je kan niet ontkennen dat het hele proces goed gaat vergelijken met zoetwater toen ik maar wat deed en geen geduld had dus we gaan vooruit.
Wut?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 23:04 schreef stoeltafel het volgende:
In het begin had ik je goede tips gegeven
tja, dat is het aard van het beestjequote:Op dinsdag 2 augustus 2011 14:20 schreef Gozah-070 het volgende:
Hoewel ik wel het idee dat je wat snel gaat met het bij plaatsen van dieren.
die discussie is ook al meerdere keren gevoerd mbt zijn zoetwater aquarium (welke hij ook al snel weer zat wasquote:Op donderdag 4 augustus 2011 11:55 schreef masterblaster het volgende:
Waarom koop je zovaak nieuwe dingen en verander je zoveel?
Kan toch nooit goed zijn?
bespaar je de moeite: je praat tegen een muurquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 09:58 schreef masterblaster het volgende:
Misschien ben ik gek maar ik zie hier nitraat hoog staan etc en dan nieuwe vissen erin die zo doodgaan binnen 2 dagen. Dat vind ik eigenlijk niet heel erg gek en zonde van de vissen en ook van je geld.
Heb zelf een zoetwaterbak en daar is het laatste jaar geen 1 vis doodgegaan!
Welke vissen zijn dood gegaan? Dit is voor mij nieuw.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 09:58 schreef masterblaster het volgende:
Misschien ben ik gek maar ik zie hier nitraat hoog staan etc en dan nieuwe vissen erin die zo doodgaan binnen 2 dagen. Dat vind ik eigenlijk niet heel erg gek en zonde van de vissen en ook van je geld.
Heb zelf een zoetwaterbak en daar is het laatste jaar geen 1 vis doodgegaan!
remember?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:11 schreef stoeltafel het volgende:Afgelopen kon ik weer genieten van een koppel aalgrondels alleen weer voor max twee dagen. Pffff zo zonde en jammer. In het begin ging de aalgrondel ook al na twee dagen dood zonder reden en afgelopen week ook weer. Enige positieve is dat ik de vissen gratis heb gekregen.
Helaas maar waar, ben de hobby niet zat maar hieronder de reden over de (gedwongen) verkoop. Als het goed is kan dit topic weer open over 1 a 2 jaar.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 23:19 schreef Staal het volgende:
[..]
Autisme FTW..
OT, ik geef je hobby een half jaar. Je bent vaak niet eerlijk over het wel een wee. Dat heb ik iig meegekregen bij je discussen inderdaad.
Als ik fout zit, veel plezier van je zoutwater. Mooie foto's iig..
quote:Tijdens de start had ik alle ruimte om mijn hobby uit te voeren. Mijn vriendin was namelijk voor vier maanden op stage in het buitenland. We wonen in een appartement wat niet al te groot is. Hierdoor neemt het onderhoud en het aquarium veel tijd en plek in. Het is eigenlijk te klein en het water aan maken zorgt voor wrijving. Als ik een verversing moet doen (wekelijks) moet k altijd de wasmachine ontkoppelen, staan er bakken in de gang zodat er niemand door komt en dat werkt helaas niet. Het geluid speelt ook een rol, het is in de woonkamer nooit meer echt stil en het is (te) warm. Dit komt mede omdat ik op de bovenste verdieping woon. Verder heb ik financieel wat tikken gehad waardoor het moeilijk is om de hobby verder te zetten. Dit zijn de twee(drie) hoofdredenen. In de toekomst en dan denk ik aan twee a drie jaar, als ik verhuist ben naar een normaal huis met genoeg ruimte dan komt er zeker weer een aquarium. Mede daarom wil ik zeker niet de hoofdprijs en geef ik kleine koralen/spullen gratis weg! Het was super om aan deze hobby te hebben mogen ruiken en ik weet zeker wanneer ik ga verhuizen er zeker weer een bak komt, dan wel in een aparte kamer ipv de woonkamer.
FOK!kers helpen FOK!kersquote:Mede daarom wil ik zeker niet de hoofdprijs en geef ik kleine koralen/spullen gratis weg!
Ik houd m'n hart nu al vast.quote:Op maandag 12 september 2011 23:52 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Helaas maar waar, ben de hobby niet zat maar hieronder de reden over de (gedwongen) verkoop. Als het goed is kan dit topic weer open over 1 a 2 jaar.
[..]
Verdorie, Rob, dit is niet wat ik je gun he.quote:Op maandag 12 september 2011 23:52 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Helaas maar waar, ben de hobby niet zat maar hieronder de reden over de (gedwongen) verkoop. Als het goed is kan dit topic weer open over 1 a 2 jaar.
[..]
Hier hetzelfde..quote:Op dinsdag 13 september 2011 01:23 schreef Staal het volgende:
[..]
Verdorie, Rob, dit is niet wat ik je gun he.
Een situatie kan veranderen en het is niet dat je er niet alle tijd en moeite in hebt gestoken. Zeker met zoutwater heb je echt zo je best gedaan en zelfs heel veel geduld weten op te brengen.
Vind het niet leuk om te lezen iig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |