abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93247556
Hey peter,

Las het op een andere site ook al, gelukkig. Pistool garnalen kunnen niet heel veel kwaad doen.
pi_93436221
Dag 20

Weinig spannends, algen groeien lekker door.

pi_93437819
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 13:01 schreef stoeltafel het volgende:
Dag 20

Weinig spannends, algen groeien lekker door.

[ afbeelding ]
*O*

Helaas zag mijn man van de week dit topic open staan. Ik hoef niet meer uit te leggen, denk ik? Ik sputter tegen, ik heb genoeg dieren in huis ;(
Je raekt an de dinge geweun.
pi_93541996
Wanneer komen de nieuwe pics?
  woensdag 2 maart 2011 @ 15:56:55 #105
309756 Boomvorm
Ondertitel
pi_93542476
tvp
pi_93547075
quote:
Op woensdag 2 maart 2011 15:45 schreef Messina het volgende:
Wanneer komen de nieuwe pics?
Gebeurd weinig nu. Veel alg maar over 8 weken komt het eerste leven. Wel een super opstart met 3 maanden indraaien:)
pi_93547140
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 17:28 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Gebeurd weinig nu. Veel alg maar over 8 weken komt het eerste leven. Wel een super opstart met 3 maanden indraaien:)
:) Het is nu al prachtig om naar te kijken, ondanks de alg. Misschien zelfs wel dankzij de alg. Alg is natuurlijk ook een vorm van leven, toch gaaf om te zien hoe zich dat ontwikkeld! :Y
  woensdag 2 maart 2011 @ 21:19:15 #108
322179 nappel2
ex-nappel..
pi_93560939
Heej, ziet er netjes uit!
Mooie opbouw waar je straks lekker veel kwijt kunt.
Waar heb je de keramiekzuil gehaald?

Als het een mantis is zal ie nu wel aardig honger hebben..
..je zou kunnen proberen om een val te zetten.
Ze zijn echter ook bedriegelijk slim en lastig te vangen.
Bovendien zijn er genoeg mensen die al jarenlang een mantis in hun bak hebben zonder problemen, maar ook hier zijn weer vele soorten in.
"Quei maksal su, quei dan tal nu!"
pi_93562282
Hoi,

Heb de zuil besteld in een winkel in Nijmegen, heel mooi maar hij staat een beetje scheef. Hij kwam gebroken aan maar staat wel redelijk.

Net voor het eerst wat alg geplukt, de keramiek zuil iets verplaatst zodat ik de raam goed kan schoon houden. Verder de volgende waardes gemeten

PO4 0
NO2 0
NO3 0
  woensdag 2 maart 2011 @ 21:49:58 #110
322179 nappel2
ex-nappel..
pi_93563214
Heb je bij Marek besteld?
Als de zuil maar stabiel staat maakt het niet uit, wordt straks toch helemaal ingekleed..

Let wel op dat stukken waar je niet kunt schoonmaken/krabben hetzelfde er uit komen te zien als het steen; dit begroeit helemaal met kalkalgen. Kan me voorstellen dat het bij de achterwand niet de bedoeling is.

Heb je de bacteriën ook al gevoerd?
"Quei maksal su, quei dan tal nu!"
pi_93566627
Ja inderdaad, weet ik. De achterwand kan ik goed schoonmaken, natuurlijk niet alles maar de grote stukken blauw wel. Heb een schoonmaak stok van 60cm dus dat gaat prima. Verder komen er twee dokter vissen in die lusten ook wel wat alg.

De zuil komt inderdaad bij marek vandaan, 110e

[ Bericht 10% gewijzigd door stoeltafel op 02-03-2011 22:50:40 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 12:24:25 #112
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_94088769
Update? :D
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_94156178
Update! Vandaag zit ik op 5 weken, de algen groeien nog een beetje. Over 7/8 weken kan ik eindelijk beginnen met de koralen/vissen

dinsdag 15 maart 2011 @ 19:46:37 #114
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_94156261
Ziet er erg leuk uit! ^O^
  woensdag 16 maart 2011 @ 06:18:13 #115
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_94179450
Nou ja. Leuk? Als het zoetwater zou zijn zou ik wanhopig worden.
Die algen gaan toch wel weg of hoort dit zo?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_94179528
Het is straks voer voor de doktervissen en andere dieren en straks wordt het wel minder maar wat een geduld heb ik, eindelijk :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 07:12:00 #117
42366 Staal
pi_94179577
Ja, je zou vaker op vakantie moeten gaan.
Un certain jeune homme
pi_94179688
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 07:12 schreef Staal het volgende:
Ja, je zou vaker op vakantie moeten gaan.
QFT :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 10:32:47 #119
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_94183424
quote:
15s.gif Op woensdag 16 maart 2011 06:18 schreef Staal het volgende:
Nou ja. Leuk? Als het zoetwater zou zijn zou ik wanhopig worden.
Die algen gaan toch wel weg of hoort dit zo?
Ik vind het er wel tof uit zien :D Heel kleurrijk.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:02:56 #120
42366 Staal
pi_94186134
Tip: heel veel voeren en altijd je bak in de volle zon zetten.
Un certain jeune homme
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:48:04 #121
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_94187615
quote:
12s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:02 schreef Staal het volgende:
Tip: heel veel voeren en altijd je bak in de volle zon zetten.
Niet in een zoetwater bak uiteraard, maar zo op de rotsen in het zeewater... Tof :P
pi_94387235
Gisteren aardig wat alg weg gehaald en de achterwand en bodem schoon gemaakt, alles ziet er super uit. Het aquarium schreeuwt om vissen en koraal nu :)

Official ESF Kreviewer maandag 21 maart 2011 @ 09:00:43 #123
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_94409328
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 19:31 schreef stoeltafel het volgende:
Het aquarium schreeuwt om vissen en koraal nu :)

:')
pi_94533212
Yes! Eindelijk leven:D Was vandaag naar me zus gegaan in Oss en daar is een mooie winkel die een klein assortiment zeewater heeft. Had me water week afgelopen getest en alles is perfect. Zit nu op ruim 7 weken dus er kon leven in. Heb nog niet gekozen voor vissen omdat ik op vakantie ga. Heb twee kappergarnalen gekocht en twee lederkoralen, lekker makkelijk beginnen.

Ga over 3 weken op vakantie en dan komt iemand om de dag langs voor het aquarium en de konijnen dus ik voorzie geen enkel probleem. Hier de foto's, heb net een uur gekeken naar de kappergarnaal, wat super vet!!!

Paar vragen

De paddenstoel is nog niet uit, hij zit ook pas 30min in het water alleen hoe lang duurt zoiets?

Op de foto is te zien dat mijn schuim beker vrij snel overstroomt terwijl hij nog lang niet vol is, wat is hieraan te doen?

pi_94656565
Het aquarium is wat meer gevuld met koraal. Ben afgelopen donderdag langs de Dabrowski Aquaria gegaan en heb daar twee mooie bloedgarnalen, een salarias en wat koraal. Echter kon ik de salarias vanaf het eerst moment al niet zien en wat bleek, hij zat dood in de gafzak, WTF! Hoe is dus over de kammen gegaan en in de durso gekomen en toen in de gafzak terecht gekomen, echt te vaag. Verder was vanmorgen mijn toren van levend steen uit elkaar gevallen, grrrr kon ik weer opnieuw gaan bouwen.

Maar dit kwam niet heel slecht uit want door de huidige constructie kon ik vaak de garnalen niet zien omdat ze zich goed konden verstoppen, dit is met de nieuwe indeling veel moeilijker. Bekijk de foto's maar

pi_94656592

zaterdag 26 maart 2011 @ 22:42:05 #127
42366 Staal
pi_94656922
Ziet er mooi uit, Versteeg.

Goed dat je zo snel al weer op vakantie gaat trouwens.
Un certain jeune homme
pi_94657096
Zekers, heb al mooie vissen besteld, doktervissen. Kan ze ook al ophalen maar haal ze pas op na de vakantie. De garnalen en het koraal hoeft niet bij gevoerd te worden dus kan gerust op vakantie.Ben echt benieuwd of het koraal straks al iets is gegroeid. Had trouwens donderdag me water uitgebreid laten testen in de winkel en het was echt perfect.

Nitraat 0
Nitriet 0
Fosfaat 0

Geduld wordt beloond :)
  zondag 27 maart 2011 @ 08:23:39 #129
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_94666324
Ziet er mooi uit, Rob!

Moet er geen zand op de bodem, of laat je het dichtgroeien? En welke soorten doktersvissen heb je besteld? :)
pi_94666443
Erg mooi om te zien in ieder geval :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_94666610
Er komt zeker wel zand, levend zand maar het is beter omdat na de alg fase te doen. Dan wordt het zand niet zo vies. Zand komt ergens in mei denk ik.
pi_94684806
Zo, na vandaag ben ik weer even klaar met het kopen van koraal en garnalen. Afgelopen week heeft me aardig wat geld gekost en er zitten nog geen 10 koralen in mijn bak, zoutwater is echt duur maar het iedere euro is het het waard. Verder wil ik nog geen vissen hebben die ik eten moet geven ivm de vakantie.

Vandaag zou ik naar de vivarium gaan maar omdat er zo weinig was op zoutwater gebied ben ik naar de Rifwachter gegaan. Wilde weer een Salarias kopen omdat de eerste was dood gegaan en wilde nog een poetsgarnaal en wat koraal. Ben goed geslaagd, 1 Salarias, 2 poetsgarnalen, twee koralen en een mooie alg etende krab die vanaf de eerste seconde al aan het eten is, geweldig !

pi_94684842

zondag 27 maart 2011 @ 21:20:03 #134
42366 Staal
pi_94687937
Ziet er wel steeds mooier uit Rob. Ik weet wel dat ik zelf uit mijn panty zou schieten bij zoveel alg. Je geduld wordt in ieder geval aardig op de proef gesteld, zoveel is zeker.

Leuk om te blijven volgen.
Un certain jeune homme
pi_94753412
Hoeveel ben je ongeveer al kwijt aan de setup tot nu toe?
pi_94758537
Setup inc. levend steen rond de 2000e

Maar het kan veel goedkoper, er zaten 4 x 39 Watt T5 lampen bij maar dat vond ik niks. Heb daarom 8xT5 54 Watt gehaald wat 360e heeft gekost. Verder nog wat loze dingen zoals boeken, nieuwe gafzak. Levendsteen was nieuw en kostte 350e maar ja geen spijt van. Het koraal viel me tegen qua prijs, voor een leuk stukje betaal je zo 50e in de winkel en dan heb je nog niks.
pi_94825033
Afgelopen maandag heb ik 3 doopvontschelpen 2e hands kunnen kopen voor een leuke prijs. Deze mensen hadden nog heel veel te koop en zo heb ik in totaal 13 koralen kunnen kopen! Had dit eerder moeten weten want sommige koralen zaten op 1/5-1/6 van de winkelprijs. Na de vakantie ga ik zeker nog wat koralen kopen bij deze mensen, echt een super adresje. Net is de fotograaf langs geweest om echt geweldige foto's te maken, kijk en geniet, check vooral de krab, zo vet! Het is nu echt wachten op de vissen, grrrrr. Koop nu liever vandaag dan morgen vissen maar moet verstandig zijn, na de vakantie komen er direct 2 of 3 dokters in.

pi_94825072

pi_94826880
Mooie foto's!
Prrrrttt
  woensdag 30 maart 2011 @ 20:59:15 #140
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_94827252
Mooi Mooi Mooi ^O^

Ik denk dat ik maar wat minder in je topic kom want ik krijg zeewater kriebels :P
pi_94830225
Doen! Doen! Doen! 2e hands valt het reuze mee
pi_94857060
hallo stoel tafel...

ik kijk regelmatig even hier maar je bent maar geld aan het uitgeven aan koralen..
hoe lang denk je dat die zullen overleven????
de oortjes en de leder koralen zullen het best allemaal doen die overleven het nog in een emmer met een lamp er boven.
maar de acropora,montipora, en de blastumosa zullen het geen maand uithouden in je aquarium..
de doopvondten twijfel ik ook nog over ...
je hebt tijdens de opstart zoveel gedult gehad waarom pak je het nu op deze manier aan??
je waterwaardes zien er goed uit..maar er zijn zoveel waardes die wij niet kunnen meten maar wel aanwezig moeten zijn in het water.
begin nou langzaam met de soft koralen,leders,oortjes,anemoontjes enz..en laat je water rijpen tot het geschikt is voor de moeilijkere koralen
laat het eerst half jaar tot 1 jaar de sps steenkoralen uit je bak ze zullen het niet overleven en vergeet niet dit zijn geen planten wat dood gaat maar dieren....

groeten peter
pi_94857494
Hoi,

Beetje apart stuk dit, heb het koraal gekocht in een goede winkel en heb telkens mijn water mee genomen maar waarom zal het koraal binnen een maand dood gaan? Sta open voor kritiek dus misschien kan ik het nog veranderen in jou ogen. Verder heb ik iets meer koraal gekocht de laatste keer omdat het zo belachelijk goedkoop was.

Leder koraal begin ik niet meer aan omdat ik echt niet mooi vind. Ik weet dat je de keuze moet maken tussen lederkoraal en sps koraal en ik kies duidelijk voor het laatste. Heb al enkele koralen niet genomen omdat je deze handmatig moet voeren en ik daar nog niet mee wil beginnen. De laatste steenkoralen zijn in overleg gegaan met een ervaren roet in het vak.
pi_94858317
halllo stoel tafel...
er zijn een aantal waterwaardes die je kunt meten in je water.
maar er zitten zoveel dingen in het water die wij niet kunnen meten.
Koraal moet je kopen omdat je je er goed over ingelezen hebt en weet dat ze het zullen overleven in je aquarium.
niet omdat het goedkoop is.
zo is het ook met vissen enz..
kappers garnalen zijn leuk maar zijn in dit stadium niet nuttig voor je aquarium.
de percon gibessi is wel een erg leuke krab en hij zal een hoop alg weg gaan eten.
leder koralen noemen ze niet voor niets beginners koralen die zijn makkelijker koralen zodat je kunt leren hoe je de water waarden stabiel kunt houden en niet je hele bestadn verliest mocht er iets mis gaan.leder koralen zijn ook erg mooi hoor kijk eens naar alle kleuren oren van blauw tot rood tot groen gestreept en dan het je de zoanthus(buttons) in meer kleuren dan je je voor kunt stellen.
de sps koralen zullen het niet overleven dat kan ik je garanderen.
binnenkort zal het vanaf de onderkant wit worden en dan duurt het maar even voor ze dood zijn.
lps koralen zijn iets makkelijker en ook mooi van kleur maar ook nog niet aan te bevelen in een startende bak.
probeer nou eerst een met de leder koralen een stabiel water te krijgen en ga langzaam naar de iets moeilijker koralen toe het zijn wel dieren en dood koraal wordt niemand blij van.
Vergeet niet een goede winkel wil verkopen ook hij moet zijn huur betalen.
pi_94861146
Nu weet ik nog steeds niet waarom SPS koraal zeker weten dood gaat. Heb dit koraal gekocht bij een thuiskweker maar hoop dat je ongelijkt hebt. Gisteren nog 10% water ververst. We zullen zien hoe het gaat, de eerste 9 weken zijn tot nu toe super verlopen.
pi_94861967
omdat sps koralen een perfect waterkwaliteit vereisen en dat heb jij nog lang niet.
we zullen over een maandje kijken welke sps er nog leven.
pi_94863095
Bedankt voor je feedback. Heb zelf gelezen dat je voor SPS koraal alle waardes 0 moeten zijn. Dat is het momenteel dus hoop dat het goed gaat. Maar hoeveel SPS koraal tel jij? Ik maar 4, klopt dat?

Vind vooral de pompende Xenia en de druifjes echt super! Ook de doopvontschelpen zijn gaaf. Henkie komt ook steeds meer tot leven! Je hebt gelijk dat de meeste vissen en garnalen nuttig moeten zijn maar dat zijn ze bijna allemaal, de kappersgarnaaal ruimt goed op.

Deze week hčb ik veel nieuwe dieren ontdekt, wel 3 of 4 verschillende slakken en twee zeehazen. Vond gisteren ochtend ook de schaal van de slak, kan snel gaan. Heb je verder nog tips of feedback? Wanneer zou jij levend zand kopen? Wil voor 3 doktervissen gaan, mee eens? De gele en de blauw met gele staart en de Geelborsteltand dokter.

Peter, heb ik niet deze krab? http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2892 ipv wat jij zegt.

[ Bericht 10% gewijzigd door stoeltafel op 31-03-2011 18:06:05 ]
pi_94868275
kan het niet goed zien maar volgens mij zie ik een percon gibessi
http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=5765
ik persoonlijk vindt 3 dokters teveel niet zozeer kwa zwemruimte maar als je voor je bakkie zit en koralen wilt kijken zwemmen ze steeds voor je neus.ik vindt de borsteltand wel een risico vs omdat hij vrij gevoelig is voor stip.
pompende xenia is idd erg leuk spul maar of het groeit goed en je hebt het over een jaar door je hele bak heen zitten of het wil niet en het verdwijnt ..
levend zand zal ik toch mee wachten tot je alg weg is maandje of 4 denk ik
de kappers garnaal ruimt idd goed op...maar wat heb je nu in je bak zitten wat ze op moeten ruimen dan?????
ik zie idd 4 sps koralen in je bak staan
je zegt dat de waarden allemaal goed zijn van je aquarium.
hoe zijn de volgende waarden dan
calcium
magnesium
jodium
strontium
ijzer
redox
ph
kh
nh3
nh4
pi_94871868
Heb lang niet alle testsets maar heb er 8 of 9 dacht ik alleen geen zin om te testen. Het is vorige week nog gebeurd in nijmegenen bij een goede zeewinkel, vertrouw op hun kennis. Dacht al dat twee dokters te veel waren, ga dan voor de gele dokter en de blauwe met gele staart. Komende 4 weken geen veranderingen aan mijn bak. Maar ga jij binnenkort weer beginnen?
pi_94883082
dit meten ze in de meeste winkels ook niet..
maar deze waardes zijn wel super belangrijk om sps koralen te kunnen houden.
de water waardes die de winkel meet zijn alleen om te kijken of je er vissen en koralen in kunt gaan houden.
sps koralen hebben veel betere kwaliteit water nodig en dit krijg je pas door veel gedult te hebben en het water te laten rijpen..
ik ben zeker van plan om weer te gaan starten.
ga binnen nu en 2 maanden verhuizen en dan wil ik langzaam weer iets gaan opbouwen.
heb je nog gekeken of het de percon gibessi is?
groeten peter
pi_94883895
Denk toch dat het de Thalamitoides quadridens (zwemkrab) is
pi_95136220
Er zwemmen eindelijk vissen in me aquarium! Iets eerder dan gepland. Had namelijk de blauwe doktervis met gele vinnen besteld (160e) maar kon hem nu 2e hands kopen voor een super prijs en dus gedaan. Doordat deze vis een eigen terrotorium kan hebben heb ik de volgende dag gelijk de gele doktervis gekocht en sinds vandaag zwemmen ze samen. Ze eten al veel alg en zwemmen continue samen, echt super.

Had vanmiddag bij de rifwachter nog een pepermuntgarnaal gehaald voor de glasanemomen en twee gibbeskrabben, echt leuk, zie de foto's.

Was afgelopen een beetje foto's aan het schieten en toen kwamen er na ruim acht weken ineens twee zeehazen te voorschijn, apart. Vooral de rest doet alles het super, koralen blijven mooi, afschuimer werkt goed, zie de garnalen vaak en ze verschalen zich ook al. Schrok me gisteren dood omdat ik twee scharen vond van de kappersgarnaal maar gelukkig was het een lege schaal:)

pi_95142060
Ohhh wat zijn ze mooi! O+
pi_95142114
Mooie vissen :D
Prrrrttt
pi_95144756
Thnx, zit me echt te verbazen hoe fel de kleuren zijn, echt zo vet. Ook positief dat het sterke vissen zijn die algen eten, kan het eindelijk wat minder worden. Na de vakantie opzoek naar nieuwe vissen, iemand suggesties? Denk aan een zandhapper maar dat kan pas eind mei.
  donderdag 7 april 2011 @ 20:30:36 #156
42366 Staal
pi_95184272
Wauw! Die kleuren zijn waanzinnig mooi.

Ik heb er absoluut geen verstand van maar een zeepaardje houden lijkt me dan ook wel onwijs tof.
Un certain jeune homme
pi_95185602
Ah, dus toch niet kunnen wachten tot na je vakantie?
Bijen zoemen
De hei is paars
Er zijn dus bloemen
En touringcars
  donderdag 7 april 2011 @ 20:48:57 #158
42366 Staal
pi_95185696
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2011 20:47 schreef PP. het volgende:
Ah, dus toch niet kunnen wachten tot na je vakantie?
:D!

Ik dacht van laat ik maar niks zeggen want ik heb zelf nogal gefaald gisteren.
Un certain jeune homme
pi_95189602
Ach noem dit geen falen hoor. Omstandigheden zijn perfect en er komt iemand in mijn huis wonen tijdens mijn vakantie. Alle vissen en dieren hebben geen voeding nodig die er nu in zitten. Verder was de intentie om de vissen na de vakantie in te brengen, ze zwommen al bij de winkel maar kon de blauw gele dokter tweedehands veel goedkoper kopen vandaar de keus. Hij zwemt heel de dag al samen met de gele dokter, zo vet!

Ben nu alvast aan het kijken voor de volgende vissen maar alles is zo mooi, iemand suggesties?
pi_95189679
quote:
Op donderdag 7 april 2011 20:30 schreef Staal het volgende:
Wauw! Die kleuren zijn waanzinnig mooi.

Ik heb er absoluut geen verstand van maar een zeepaardje houden lijkt me dan ook wel onwijs tof.
Is ook leuk maar dat kan alleen in een speciaal aquarium omdat ze zeer langzaam eten.
En de kleuren komen nog niet eens goed over omdat mijn camera niet zo goed is. Morgen worden er echt goede foto's gemaakt.
  donderdag 7 april 2011 @ 21:42:39 #161
42366 Staal
pi_95190108
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:37 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Is ook leuk maar dat kan alleen in een speciaal aquarium omdat ze zeer langzaam eten.
Te vergelijken met dwergklauwkikkertjes in een zoetwaterbak. Nee, dat wil je inderdaad niet.

Het falen sloeg trouwens op mijzelf he? Ik heb gisteren onbedoeld twee vissen vermoord nl.
Un certain jeune homme
pi_95190610
Ja zoiets, er kunnen wel wat koralen bij en garnalen maar waarom probeer je niet een zoutwaterbak? Mag je van mij stekjes hebben:) 2e hands is er veel te koop.
  donderdag 7 april 2011 @ 21:51:41 #163
42366 Staal
pi_95190927
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:48 schreef stoeltafel het volgende:
Ja zoiets, er kunnen wel wat koralen bij en garnalen maar waarom probeer je niet een zoutwaterbak? Mag je van mij stekjes hebben:) 2e hands is er veel te koop.
Ik ben gewoon niet zo rijk als jij.

En ik ben ook nog es zo'n faal dat ik nu enkel voor guppy's ga. Waar ik overigens ook heel blij mee ben.
Het grotere werk is aan jou en dat volg ik graag.
Un certain jeune homme
pi_95250880
We gaan bijna week 10 in en de vakantie nadert. Alles doet het perfect, de krabben eten de hele dag algen, de vissen schrikken niet meer zo als ik aan kom lopen en het water is volgens mij perfect. Zondag nog een verversing en dan ben ik klaar om op vakantie te gaan. Heb wel een paar vragen.

Als ik in mijn bak kijk zie ik echt veel verschillende algen, groen/rood/bruin en nog meer kleuren. Ze hebben allemaal verschillende structuren. Nu heb ik een Salarias en twee doktervissen, krabben en wat garnalen maar die eten toch niet alle algen? Zo nee, vanaf wanneer moet ik de alg gaan plukken?

Woensdag ga ik 10 dagen op vakantie en tijdens de vakantie komt hier iemand wonen. Moet hij de vissen nog voeren of kunnen ze allemaal prima leven op alg? Zit zelf te denken om om de twee dagen wat voer te geven in de vorm van artemia/mysis/spurila, goed? Verder moet ik dagelijks wat osmose water aanvullen en de eiwitafschuimer twee keer per week legen. Ben ik nog iets vergeten?

Gisteren was ik weer bij de Rifwachter en mijn visbestand is bekend voor de toekomst. Dit moet het ongeveer worden.

Vissen
Gele zeilvindoktersvis - Heb ik al
Geelstaart zeilvindoktersvis - Heb ik al
Picasso doktersvis - Ze verkopen deze al vanaf 3cm, wow!
Salarias - Heb ik al
Anthiassen - School, gisteren veel mooie soorten gezien die allemaal goed eten
Valentini kogelvis - Er zwemt er nu eentje bij de Rifwachter
Gobies - Twee zandhappers om het zand om schoon te houden en vind deze vissen super gedrag vertonen.
Blauwe mandarijn pitvis - In de toekomst

Ongewervelde
2 Poetsgarnaal - Heb ik al
2 Bloedgarnaal - Heb ik al
1 Pepermunt garnaal - Heb ik al
2 Kappersgarnaal - Heb ik al
Harlekijn garnaal - Deze kan pas komen als er zand in ligt icm zeesterren
Koppel - (Gibbesi krab) Heb ik al

Koralen
Hier heb ik nog niet heel veel verstand van maar hersenkoraal/flowerkoraal/fungia/druifjes koralen vind ik mooi. Wil me nog niet te veel wagen aan SPS, vind dit ook nog niet heel mooi.
pi_95300445
hallo..stoel tafel.

De meeste algen zullen worden opgegeten worden door de vissen.
zo dra je water goed is zullen de voedingsstoffen voor de algen verdwijnen en zullen ze vanzelf afsterven.
tijdens de vakantie om de dag de vissen eten geven zodat ze ook vitaminen binnen krijgen.
je zei al eerder dat je graag sps koralen hebben wilt...de valentini kogelvis eet de poliepen van de sps koralen dus dit lijkt me geen verstandige keuze..
de anthiassen moeten 2 keer per dag te eten hebben en alleen artemia,mysis,kril,enzz.
dit is een grote vervuiling voor je water waardoor je problemen kunt krijgen om je waarden stabiel te houden.
greoten peter
pi_96113099
Deze week naar een mooie winkel in Nijmegen geweest. Mijn oude rifpilaar vond ik niet mooi. Kon er weinig mee qua koraal opzetten en bruggen maken lukte ook niet echt. De vorige keer in Nijmegen had ik al een mooie gezien.

Heb de pilaar gekocht, de paarse kreeft (Zal ik deze ooit nog zien?) mooi stuk koraal, koraallijm en levend zand. Na thuis komt het hele aquarium super goed schoon gemaakt en toen begon de operatie zand. Alles verliep goed en na 24 uur was alles weer kraak helder. Ben alleen me picasso dokter verloren tijdens de operatie, echt te vaag. Hij kan toch niet onder het zand liggen? Heel apart en zonde.

De pilaar staat er nu super bij en ik kan nu echt veel meer koraal plaatsen. Heb lijm gekocht zodat ik het koraal beter kan vast zetten. Zie de foto's. Heb drie vissen dus binnenkort maar weer is nieuwe kopen. De koralen moeten nog mooi worden geplaatst, had ze nu zo even neer gezet ivm het zand erin doen.

vrijdag 29 april 2011 @ 00:33:23 #167
42366 Staal
pi_96120787
Puik poppenhuis.
Un certain jeune homme
  Official ESF Kreviewer vrijdag 29 april 2011 @ 11:14:05 #168
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_96129814
Die linker pilaar is erg mooi.
pi_96148504
Zekers, vind hem ook super vet!
pi_96169556
Hele topic gelezen en ben onder de indruk!
pi_96174516
Deze pilaar is inderdaad een stuk mooier!

Wel zonde van je visje... Nog iets van vernomen, of nooit meer gezien?
pi_96201422
De vis is er niet meer, het schijnt dat een vis in een bak met garnalen en krabben binnen een uur weg is dus helaas. Ga ook geen picasso meer aanschaffen omdat ze uiteindelijk toch te groot worden.
pi_96293594
Afgelopen week heb ik wat vissen gehaald. Er zwommen alleen twee dokters en een salarias die je af en toe ziet.

Ben voor een koppel anemoon vissen gegaan icm een witte anemoo, echt super! Zal deze week foto's posten. Heb gekozen voor de gele/zwarte variant. Vanaf de eerste dag leven ze alleen maar rond de anemoon en de anemoon eet al vanaf het beginnen mossel, super dus. Verder zijn het brutale vissen, had niet verwacht dat ze zo leuk zouden zijn.

Verder heb ik een koppel Aal Grondel / Pholidichthys Leucotaenia gehaald. 3 cm maar dus nog aardig klein alleen ik heb ze nog nooit samen gezien, is dit normaal? Zie er altijd maar eentje links in de hoek als het licht uit gaat of vroeg in de ochtend. Ben benieuwd waar de andere is, ze zijn heel klein dus hij zal vast ergens zitten.

Afgelopen week was er een stromingspomp kapot gegaan en een andere deed het ook niet goed meer. Heb daarom twee nieuwe pompen gehaald.

3 x 5.000 liter
1 x 12.000 liter
27.000 op 475 liter (inc sump) = 56 keer

Mijn koralen zien er allemaal super uit en groeien ook goed maar vanaf wanneer moet je gaan bijvoeren? Voer nu alleen de anemoon af en toe en een lps koraal, de andere koralen eigenlijk niet.

Dit is het bestand nu

2 Doktervissen
2 Anemoon vissen
1 Salarias
2 Aalgrondel
2 Bloedgarnaal
2 Poetsgarnaal
2 Kappersgarnaal
1 Pepermuntgarnaal
1 Paarsekreeft
3 Krabben
pi_96391240
Deze week heb ik een paartje Valenciennea sexguttata gekocht. Super leuke zandhappers die de hele dag bezig zijn. Hoop dat ze goed mee eten want ze maken het zand perfect schoon. Vanmiddag heb ik de bio-pellets ingeregeld voor de Phosballs. Deze zijn een stuk ronder en goedkoper, ben benieuwd naar het resultaat.

Verder heb ik de stromingspompen verplaatst maar heb toch het gevoel dat ik nu te veel stroming in mijn bak heb, zie het filmpje. Wat vinden jullie ervan? De stromingspomp links geeft 12.000 liter per uur af en de andere drie 5.000 liter per uur. Tevens heb ik wat fotos van mijn nemo's, super leuke brutale vissen. Als laatste heb ik deze week een flowerkoraal mee genomen, niet gek.

Wat vinden jullie van mijn koralen opstellingen? Vind het moeilijk om zo het zo mooi te maken zoals iedereen op het forums. Ben wel tevreden maar wat tips zouden welkom zijn. Ik denk dat het hamerkoraal wat te veel in de stroming staat omdat die niet helemaal mooi open is, hij is wel vanmorgen verplaatst.

donderdag 5 mei 2011 @ 16:58:49 #175
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_96394345
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:45 schreef stoeltafel het volgende:
Deze week heb ik een paartje Valenciennea sexguttata gekocht. Super leuke zandhappers die de hele dag bezig zijn. Hoop dat ze goed mee eten want ze maken het zand perfect schoon. Vanmiddag heb ik de bio-pellets ingeregeld voor de Phosballs. Deze zijn een stuk ronder en goedkoper, ben benieuwd naar het resultaat.

Verder heb ik de stromingspompen verplaatst maar heb toch het gevoel dat ik nu te veel stroming in mijn bak heb, zie het filmpje. Wat vinden jullie ervan? De stromingspomp links geeft 12.000 liter per uur af en de andere drie 5.000 liter per uur. Tevens heb ik wat fotos van mijn nemo's, super leuke brutale vissen. Als laatste heb ik deze week een flowerkoraal mee genomen, niet gek.

Wat vinden jullie van mijn koralen opstellingen? Vind het moeilijk om zo het zo mooi te maken zoals iedereen op het forums. Ben wel tevreden maar wat tips zouden welkom zijn. Ik denk dat het hamerkoraal wat te veel in de stroming staat omdat die niet helemaal mooi open is, hij is wel vanmorgen verplaatst.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Rob, het wordt echt prachtig!

MBT je pompen: ik ben geen kenner, maar de pompen rechts lijken idd nogal hard te staan (die kokeranemoon of hoeheetdat waait wel heel heftig).

Heb je trouwens al geprobeerd die zandhappertje samen te filmen? ben benieuwd!
pi_96408269
Thnx, heb de linkerpomp van 12.000 al vervangen voor een 3.000 en nu is de stroming perfect. Zal is proberen een beter filmpje te maken van de zandhappers.
  Official ESF Kreviewer donderdag 5 mei 2011 @ 21:56:43 #177
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_96408590
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:45 schreef stoeltafel het volgende:
Vind het moeilijk om zo het zo mooi te maken zoals iedereen op het forums.
De meeste zijn dan ook al jaren bezig. Het kost gewoon tijd om te groeien.
Voor de rest ziet het er mooi uit zo. Leuke vissen.
pi_96420577
Erg mooi om te zien.
En inderdaad; heb geduld.. Zulke dingen hebben tijd nodig :)
Prrrrttt
pi_96785141
Updatetje! Alles staat er mooi bij, heb het flowerkoraal op een betere plek neer gezet waardoor hier helemaal open staat. Verder doen alle koralen het goed en zie ik ze goed groeien. De vissen doen het ook allemaal goed (vooral de zandhappers, nice!) alleen mis ik ik vanaf de eerste dag mijn koppel aalgrondels. Volgens de winkelier (Rifwachter) is het normaal dat je ze in het begin niet ziet omdat ze zich terug trekken als ze nog klein zijn, ze zijn ook heel klein 2/3 cm.

Gisteren was ik nog even bij de Rifwachter om een koppel Harkelijn garnalen te kopen in combinatie met twee zand zevende zeesterren, super om te zien! Heb ze beide aan de andere kant van de bak gedaan maar als ze elkaar tegen komen weet ik al wie er gaat winnen. Gisteren ging ik nog even opzoek naar koraal maar ik kwam een heel mooi groot stuk levend steen met koraal erop en heel veel kokerswormen en schelpen, echt super! Gisteren stond die nog niet perfect uit maar deze week zal ik wat foto's posten.

Qua garnalen/krabben/kreeften ben ik nu helemaaal klaar :)

Mijn doktersvissen geef ik allerlei diepvriesvoer en droog groen voer. Heb nu sinds gisteren rode en groene alg bladeren maar dit lijken ze niet te eten, moet ik gewoon vol houden? Rood heb ik al twee keer gegeven maar ze eten geen hap.
  donderdag 19 mei 2011 @ 14:22:09 #180
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_97030939
Rob! Foto update van garnalen en zeesterren? :)
pi_97089742
Vandaag weer een dagje winkelen voor de hobby. Had 7 kilo visvoer besteld (daphia, zware muggenlarven, krill, spiering, lobstereggs, zie foto). Verder wilde ik nog even langs de Rifwachter. Op het net stonden mooie foto's van nieuwe vissen en lagere dieren.

Ze hadden weer een blauwe picasso dokter vis staan, miste de vis toch wel en de vis mee genomen. Verder heb ik de kogelvis gekocht die ik vanaf het begin al wilde, hij doet het perfect. Eet gelijk mee en deze kogelvis eet waarschijnlijk geen garnalen of koralen zolang die maar goed te eten krijgt.

Als laatste heb ik een spinkrab gekocht. Qua vissen en garnalen en krabben vind ik dat het aquarium mooi vol staat. Wil niet te veel leven hebben zodat het chaotisch kan lijken. Er is natuurlijk wel nog ruimte voor mooie koralen maar het geld is alleen een beetje op, sparen dus.

1 vraag, afgelopen week heb ik een groot stuk levend steen gekocht met koralen erop alleen de kokerswormen geven al een week slijm af, hoe komt dit? Normaal heb ik dit alleen 24 uur met de koralen.

zaterdag 21 mei 2011 @ 00:24:35 #182
42366 Staal
pi_97104413
Das is een hele snackbar voor je visjes! :D.

Het is wel erg mooi aan het worden, Versteeg. Doe je goed.

Nu nog even die raampjes goed lappen bij de bodem. Dikke laag alg heb je op die ruitjes gehad. Dit is uiteraard geen kritiek, ik vind het namelijk echt machtig mooi wat je al bereikt hebt.
Un certain jeune homme
pi_97181102
Thnx Staal, het gaat inderdaad super.

Vandaag op pad geweest naar een mooie winkel in Belgie die naar mijn mening de mooiste koralen verkoopt van de Benelux. Omdat de winkel vijf jaar bestaat geven ze op alle koralen minimaal 30% korting en op sommige meer. Ben goed geslaagd, heb vijf koralen gekocht. Wilde er veel meer kopen maar dan werd het wel erg duur.

De voorzijde heb ik aardig wat veranderd om wat meer ruimte voor de koralen te creeren. Vind vooral de doopvont schelpen nu veel meer tot hun recht komen. En weer is een overzichtsfoto

pi_97181338
Het wordt wel gaaf, zeg.
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_97190362
Dat is ook de bedoeling:)
pi_97194617
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:02 schreef petertje74 het volgende:
halllo stoel tafel...
er zijn een aantal waterwaardes die je kunt meten in je water.
maar er zitten zoveel dingen in het water die wij niet kunnen meten.
Koraal moet je kopen omdat je je er goed over ingelezen hebt en weet dat ze het zullen overleven in je aquarium.
niet omdat het goedkoop is.
zo is het ook met vissen enz..
kappers garnalen zijn leuk maar zijn in dit stadium niet nuttig voor je aquarium.
de percon gibessi is wel een erg leuke krab en hij zal een hoop alg weg gaan eten.
leder koralen noemen ze niet voor niets beginners koralen die zijn makkelijker koralen zodat je kunt leren hoe je de water waarden stabiel kunt houden en niet je hele bestadn verliest mocht er iets mis gaan.leder koralen zijn ook erg mooi hoor kijk eens naar alle kleuren oren van blauw tot rood tot groen gestreept en dan het je de zoanthus(buttons) in meer kleuren dan je je voor kunt stellen.
de sps koralen zullen het niet overleven dat kan ik je garanderen.
binnenkort zal het vanaf de onderkant wit worden en dan duurt het maar even voor ze dood zijn.
lps koralen zijn iets makkelijker en ook mooi van kleur maar ook nog niet aan te bevelen in een startende bak.
probeer nou eerst een met de leder koralen een stabiel water te krijgen en ga langzaam naar de iets moeilijker koralen toe het zijn wel dieren en dood koraal wordt niemand blij van.
Vergeet niet een goede winkel wil verkopen ook hij moet zijn huur betalen.
Update, alle koralen doen het nog steeds goed. Er zitten maar enkele SPS koralen in omdat ik ze niet zo mooi vind. Hou liever van de zachte koralen die meer bewegen. Heb sinds twee weken een SPS koraal gestekt en ook dat gaat goed. Gelukkig had je dus geen gelijk. Ververs wekelijks 10 ā 15% zodat de koralen genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.
pi_97269494
Hier nog een keer wat foto's van me nieuwe koralen nu ze mooi uit staan.

Als laatste, weet iemand wat voor een alg/wier de laatste foto is? Het lijkt wel een halve krop sla en het groeit ontzettend snel. Gelukkig is het niet lelijk.
pi_97654552
Eindelijk mooi foto's kunnen maken van de mooiste garnalen ter wereld, niet gek!

vrijdag 3 juni 2011 @ 13:14:19 #189
42366 Staal
pi_97654729
Ze zijn prachtig inderdaad.
Un certain jeune homme
pi_97654743
Wow!
  vrijdag 3 juni 2011 @ 13:38:01 #191
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_97655434
heel vet ja!
pi_97655839
hallo stoel tafel..
heb je genoeg zeesterren in de vriezer liggen?
groeten peter
pi_97656905
Das wel mooi zeg :D
Prrrrttt
pi_97665701
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 13:51 schreef petertje74 het volgende:
hallo stoel tafel..
heb je genoeg zeesterren in de vriezer liggen?
groeten peter
Thnx iedereen. Heb/had twee levende zeesterren en heb een zeester in de vriezer liggen.
pi_97689196
Er zitten nu 9 verschillende vissen in mijn aquarium. Af en toe kijk ik wel eens naar een nieuwe vis. Is het dan beter om voor enkele solitaire vissen te gaan of een schooltje Anthiassen te gaan? De Anthiassen hebben vaak mooie felle kleuren (paars, roze, geel, oranje) en vertonen mooi school gedrag. Qua solitaire vissen kan ik toch het beste kiezen uit een lipvis, dwergkeizer of baarsachtige vis?
pi_97689709
Wat bijzonder die garnalen!
"The problem with common sense is that most people are morons."
  Official ESF Kreviewer zaterdag 4 juni 2011 @ 11:03:19 #197
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97690339
Kan er nog meer bij in dan? Je moet er ook rekening mee houden dat ze nog groeien en zwemruimte nodig hebben.

Ziet er verder prachtig uit.
pi_97696344
hallo stoel tafel.

anthiassen zijn idd erg leuk en kleur rijk.
maar deze vissen hebben 2 keer per dag eten nodig en eten geen vlokvoer ..
als je een overmaatse afschuimer hebt is dit geen probleem.

groeten peter
  Official ESF Kreviewer zaterdag 4 juni 2011 @ 14:56:36 #199
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97696829
Beste Peter,

Je hoeft niet bij elke post te doen alsof het een brief is, qua aanhef en afsluiting.

Groeten,

Maarten
pi_97698904
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 14:56 schreef Kreator het volgende:
Beste Peter,

Je hoeft niet bij elke post te doen alsof het een brief is, qua aanhef en afsluiting.

Groeten,

Maarten
hihi! ;)

Stoeltje, ziet er mooi uit! Mijn complimenten!

Vind het leuk om te zien hoe alles groeit en z'n eigen weg gaat. Al die kleuren zijn natuurlijk sowieso prachtig! O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')